شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

آیا باید تیر کشیدن خفیف قلب را جدی بگیریم؟

برای بسیاری از ما پیش‌آمده که بدون هیچ دلیل و بیماری خاصی، ناگهان تیر کشیدن خفیف قلب را تجربه کنیم. دردی که یک آن نفسمان را بند آورده و تا خواستیم از آن شکایت کنیم، تمام شده. تیر کشیدن اصطلاحی است که عموماً برای دردی لحظه‌ای و گذرا به کار می‌بریم.

آیا تیر کشیدن خفیف قلب نشانه بیماری یا حمله قلبی است؟ آیا باید با اورژانس تماس بگیریم؟ آیا باید آن درد آنی را نادیده بگیریم و به کار خود ادامه دهیم؟ برای پاسخ این سؤال‌ها خوب است که کمی بیشتر درباره انواع درد در قفسه سینه و علت تیرکشیدن قلب بدانیم.

آیا باید تیر کشیدن خفیف قلب را جدی بگیریم؟

هر دردی، از جمله تیر کشیدن خفیف قلب را جدی بگیریم

با تمام پیشرفت‌های پزشکی، سلامتی انسان هنوز بسیار آسیب‌پذیر است و هر نشانه غیرعادی در بدن و درد باید جدی گرفته شود. هر نوع درد، دردگرفتن ناچیز قلب، گز‌گز کردن، سوزن‌سوزن‌شدن، سوزش و هر نوع ناراحتی دیگری، هرچند که کوتاه و زودگذر باشد، باید بررسی پزشکی شود.

هر تغییری در وضعیت طبیعی بدن و پیدایش هر نشانه غیرمعمول می‌تواند علامت بیماری یا خطری برای سلامتی باشد. پس برای هر نشانه غیرطبیعی در بدن خود باید با پزشک مشورت کنیم.

این‌ها را نمی‌گوییم که بترسید یا استرس بگیرید. درصد بالایی از این دردهای گذرا و کوتاه نشانه هیچ مشکل جدی نیستند. اما هر چه باشد درد قلب، ترسناک است. بر سرسلامتی خود ریسک نکنید و بگذارید کلمات آرامش‌بخش مربوط به تأیید سلامت خود را از زبان یک پزشک بشنوید.

پزشک است که تشخیص می‌دهد مشکل شما جدی است و باید تست‌های بیشتری بدهید و تحت مراقبت باشید یا اینکه اصلاً مشکل خاصی که بخواهید پیگیری کنید وجود ندارد.

از حدس‌زدن، جست‌وجو در اینترنت، خود تشخیصی و بدتر از آن خوددرمانی جدا بپرهیزید. حتی در برخورد با مشکلات جزئی که به نظر مهم نمی‌آیند.

تیر کشیدن خفیف قلب را با انواع دیگر درد اشتباه نگیرید

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید مهم است که بتوانید علائم مشکل خود را به‌درستی توصیف کنید. بنابراین اگر می‌گویید از دردگرفتن ناچیز قلب شکایت دارید، دردی را توصیف می‌کنید که در یک‌لحظه به وجود آمده و از بین رفته.

اگر این تیر کشیدن طولانی شده و مثلاً چند دقیقه طول کشیده، باید این را به توصیف خود نزد پزشک اضافه کنید. اگر درد به نواحی دیگر قفسه سینه یا گردن، کتف، بازو یا شکم تسری پیدا کرده باید این را برای پزشک کامل شرح دهید. اگر احساس سنگینی، تپش شدید، تنگی نفس، تعریق و اضطراب شدید همراه تیر کشیدن آمده، باید حتماً این‌ها را در شرح‌حال خود ذکر کنید.

تیر کشیدن خفیف قلب در اکثر مواقع گذراست

در بسیاری از مراجعه‌ها به اورژانس یا پزشک به علت تیر کشیدن خفیف قلب، هیچ مشکل یا عارضه قلبی برای بیمار تشخیص داده نمی‌شود. حمله یا بیماری قلبی در اکثر مواقع با علائم بیشتری همراه است و فقط به یک تیر کشیدن ساده ختم نمی‌شود.

آماری وجود دارد که وقوع حمله قلبی در مراجعه‌کنندگان به اورژانس با شکایت درد در ناحیه سینه را تنها ۶درصد اعلام می‌کند.

اگر شما با شکایت از تیرکشیدن خفیف قلب به مرکز درمانی مراجعه کنید پزشک معالج در اکثر مواقع ریسک نمی‌کند و از شما نوار قلب یا تست‌های دیگر را می‌گیرد تا درصد کم‌احتمال مشکل قلبی را هم در نظر گرفته باشد. اما بیشتر اوقات تست‌ها هیچ عارضه قلبی را فقط با دردگرفتن ناچیز قلب، نشان نمی‌دهند.

در صورت تکرار مداوم این عارضه باز هم با پزشک مشورت کنید تا علت آن مشخص شود.

تیر کشیدن خفیف قلب ممکن است گاهی نشانه حمله قلبی باشد

دردگرفتن ناچیز قلب گاهی هم واقعاً یک مشکل جدی است. این عارضه می‌تواند یک نشانه از بیماری یا حمله قلبی باشد. بخصوص اگر در فواصل زمانی کوتاه تکرار یا با علائم دیگری همراه شود. در وهله اول یک نوار قلب و بعد سایر تست‌های قلبی و عروقی می‌توانند تشخیص را آسان‌تر کنند.

باید تأکید کنیم که هر دردی در قفسه سینه هرچند کوتاه‌مدت و خفیف را حتماً پیگیری کنید.

درد ناچیز قلب یکی از علائم بیماری قلبی است که ممکن است خطر جانی داشته باشد. برای هر دردی در قفسه سینه ابتدا قلب و سپس ریه که ارگان‌های حیاتی‌تری هستند باید بررسی شوند. با ردکردن احتمال بیماری و نارسایی در این ارگان‌ها، نوبت این است که سایر علل را بررسی کنیم.

علت تیر کشیدن خفیف قلب

اگر تست‌های سلامت قلب را انجام داده‌اید و از سلامت قلب و ریه مطمئن هستید، تیرکشیدن‌های گاه‌وبیگاه قلب می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.

دردگرفتن ناچیز قلب ممکن است به دلیل افزایش سن، فشارخون بالا، تغییرات الکترولیتی، فعالیت بدنی شدید، استرس، شرایط آب‌وهوایی نامساعد و یا مصرف برخی داروها رخ دهد. همچنین، افرادی که با اضافه‌وزن، دیابت یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی درگیر هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دردگرفتن ناچیز قلب هستند.

برخی از علل تیر کشیدن قلب را در ادامه می‌خوانید.

آنژین ناپایدار

آنژین ناپایدار یک وضعیت پزشکی است که در آن قلب به‌اندازه کافی خون دریافت نمی‌کند. این حالت می‌تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و سایر علائم شود.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود می‌شود و عضله قلب آسیب می‌بیند. این یک وضعیت پزشکی اورژانسی است که نیاز به درمان فوری دارد.

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب پوشش اطراف قلب است. این بیماری می‌تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس، تیرکشیدن خفیف قلب و تب شود.

میوکاردیت

میوکاردیت التهاب عضله قلب است. این عارضه می‌تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی شود.

آنوریسم آئورت

آنوریسم آئورت برجستگی در دیواره آئورت است. این عارضه می‌تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و غش شود.

دیابت

دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی و اعصاب آسیب برساند. این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

بیماری‌های دریچه قلب

بیماری دریچه قلب یک وضعیت پزشکی است که در آن دریچه‌های قلب به‌درستی کار نمی‌کنند. این عارضه می‌تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان قلب نامنظم شود. پس گاهی اوقات تیرکشیدن خفیف قلب هشداری برای آن است که پیگیر وضعیت دریچه قلبتان شوید.

فشارخون بالا

در این بیماری فشارخون در شریان‌ها افزایش می‌یابد. این عارضه می‌تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی شود.

کلسترول بالا

کلسترول بالا می‌تواند باعث تجمع پلاک در شریان‌ها شود. این عارضه می‌تواند جریان خون به قلب را محدود کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

چاقی

چاقی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. اگر از تیرکشیدن خفیف قلب شکایت دارید و زنتان هم‌بالاست این دو معضل حتماً به هم ربط دارند.

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن امکان ابتلا به بیماری قلبی، بیماری‌های ریوی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. با ترک سیگار ریسک ابتلا به بیماری قلبی و ریوی را در خود کاهش دهید.

عدم تحرک

عدم تحرک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. انتخاب یک ورزش مناسب با وضعیت بدنی شما و انجام‌دادن مرتب و مداوم آن تا حد زیادی سلامت شما را تضمین می‌کند.

استرس

استرس با تیرکشیدن خفیف قلب رابطه دارد. استرس می‌تواند فشارخون و به‌تبع آن خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. بسیاری اوقات تیر کشیدن قلب و قفسه سینه را در شرایط استرس‌زا تجربه می‌کنید. خود این احساس درد استرس شما و در نتیجه درد را افزایش خواهد داد. باید راه‌هایی برای کنترل استرس خود بیابید.

آسیب عضلات یا استخوان‌های قفسه سینه

اگر قفسه سینه شما آسیب ببیند، ممکن است احساس تیر کشیدن در آن داشته باشید. این آسیب می‌تواند ناشی از سقوط، تصادف یا فعالیت بدنی شدید باشد.

درد قلب بارداری

بارداری یک انقلاب تمام‌عیار در بدن زنان ایجاد می‌کند و همه چیز را تغییر می‌دهد. پس اگر باردارید می‌تواند علت تیرکشیدن خفیف قلب هم باشد. دردهای قفسه سینه و تیر کشیدن گاه‌وبیگاه قلب در این دوران بسیار گزارش می‌شود. به دلیل شرایط حساس بارداری حتماً کوچک‌ترین دردها را هم پیگیری کنید و با مشاور سلامت خود در میان بگذارید. تیر کشیدن قلب بخصوص در اثر رفلاکس معده در این دروان شایع است.

بیماری‌های ریوی

برخی از بیماری‌های ریوی مانند آسم و برونشیت می‌توانند باعث درد در قفسه سینه شوند. این تیرکشیدن خفیف قلب معمولاً در سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود و ممکن است با علائم دیگری مانند تنگی نفس، سرفه و خس‌خس همراه باشد.

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در جریان خون به ریه‌ها حرکت کند. این می‌تواند باعث درد در قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه شود.

اختلالات گوارشی

برخی از اختلالات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده و گاستروانتریت می‌توانند باعث درد در قفسه سینه و تیرکشیدن خفیف قلب شوند. این درد معمولاً در سمت فوقانی شکم احساس می‌شود و ممکن است با علائم دیگری مانند سوزش سر دل، تهوع و استفراغ همراه باشد.

فشار عصبی

استرس و اضطراب می‌توانند باعث درد در قفسه سینه شوند. این درد معمولاً در سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود و ممکن است با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تهوع و استفراغ همراه باشد.

پنیک اتک

اگر درد ناچیز قلب را همراه باحالت ترس و اضطراب شدید تجربه می‌کنید و احساس می‌کنید دارید می‌میرید، احتمالاً شما به حمله ترس یا پنیک اتک مبتلا شده‌اید. این حالت باید در عرض چند دقیقه رفع شود. باتجربه کردن این حالت نباید نگران خطری جدی برای سلامت خود در آن لحظه شوید.

یعنی لازم نیست به اورژانس بروید یا آمبولانس خبر کنید. اما این به آن معنا نیست که نباید درمان پنیک اتک را جدی بگیرید. تکرار پنیک اتک می‌تواند صدمات جدی روحی و جسمی در برداشته باشد و باید حتماً با مراجعه به روانپزشک در صدد درمان تپش قلب و اضطراب برآیید.

اگر درد ناچیز قلب را تجربه می‌کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد. پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و آزمایشاتی مانند الکتروکاردیوگرام (ECG)، آزمایش خون و اشعه ایکس قفسه سینه را تجویز کند.

برای تشخیص علت تیر کشیدن قلب ممکن است از تست‌های خاصی استفاده شود. برای مثال، پزشک ممکن است درخواست آزمایش خون نماید تا ببیند آیا سطح آنزیم‌های ویژه‌ای که در عضلات قلب یافت می‌شوند افزایش‌یافته است یا خیر.

پس از تشخیص علت، پزشک می‌تواند یک برنامه درمانی را توصیه کند. برنامه درمانی را به‌دقت پیگیری کنید تا ضمن پیشگیری از خطرات جدی‌تر، از درد آزاردهنده قفسه سینه خود رهایی یابید.

علائم تیر کشیدن خفیف قلب

اکثر اوقات تیرکشیدن خفیف قلب همراه با علامت دیگری نیست و خیلی زود از بین می‌رود. اما گاهی علائم درد ناچیز قلب شامل درد یا فشار در قفسه سینه، بی‌قراری، تنگی نفس، لرزش، سرگیجه و یا احساس خستگی می‌شوند. در بعضی از موارد، این علائم ممکن است باعث احساس تعریق، تپش قلب، اضطراب و یا تعداد دیگری از عوارض شوند.

با دیدن این علائم حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

اه‌های مدیریت تیر کشیدن خفیف قلب

حالا که از سلامت قلب و دیگر ارگان‌های بدن خود اطمینان دارید ولی هنوز گاهی تیرکشیدن خفیف قلب را تجربه می‌کنید، چه راهی برای کاهش آن پیش پای شماست؟ برای کاهش علائم درد کم قلب، از روش‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

تغییر سبک زندگی

گاهی مصرف دارو یا درمان موقت، مشکل شما را در درازمدت از بین نمی‌برد. شما به تغییری اساسی نیاز دارید تا بهبودی را تجربه کنید. سبک زندگی سالم همچنین شما را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌دارد. تغییر سبک زندگی جنبه‌های گوناگونی دارد و فقط به حذف یک ماده غذایی یا انجام‌دادن ورزشی خاص محدود نمی‌شود.

تغییر سبک زندگی به شیوه‌هایی مانند رعایت یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، کاهش مصرف الکل و ترک سیگار، می‌تواند باعث بهبودی علائم تیر کشیدن خفیف قلب شود.

مدیریت فشارخون

برای کاهش درد ناچیز قلب، مدیریت فشارخون بسیار مهم است. اگر فشارخون بالا دارید حتماً تحت‌نظر پزشک دارو مصرف کنید. همچنین، رعایت یک رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف نمک نیز می‌تواند فشارخون و در نتیجه عارضه درد ناچیز قلب را کاهش دهد.

مصرف دارو

برای کاهش درد ناچیز قلب، ممکن است پزشک شما داروهایی مانند بتابلاکرها، داروهای ضداضطراب و یا داروهای ضددرد تجویز کند. تأکید می‌کنیم که هیچ دارویی را بدون دستور و تجویز پزشک مصرف نکنید. برخی از داروها می‌توانند خطر ابتلا به تیر کشیدن قلب را افزایش دهند.

با پزشک خود درباره داروهای خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی‌خطر است.

مدیریت استرس

استرس می‌تواند عامل اصلی تیر کشیدن خفیف قلب باشد. برای مقابله با استرس، می‌توانید از روش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن، روش‌های تنفس عمیق و یا نوعی از تمرینات آرامش‌بخش استفاده کنید.

درصورتی‌که درد ناچیز قلب شما پایدار است یا با تغییرات سبک زندگی و مصرف داروها بهبود نیافته‌، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا بررسی دقیق‌تری را انجام دهد و در صورت لزوم تشخیص دقیقی را برای درمان بیماری شما قرار دهد.

با تیر کشیدن خفیف قلب کی شرایط اورژانسی می‌شود؟

اگر تیر کشیدن خفیف قلب شدیدتر شد یا بعد از چند لحظه بهبود نیافت و اگر علائم دیگری هم به آن اضافه شد، فوراً به فکر تماس با اورژانس بیفتید. این علائم که ممکن است همه هم‌زمان با هم ظهور نکنند از این قرارند: احساس سنگینی در سینه، حالت تهوع، تنگی نفس، درد کوبنده و تعریق.

تردید نکنید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. شاید دچار حمله قلبی شده باشید. کارشناسان اورژانس تلفنی می‌توانند شما را راهنمایی کنند و در صورت لزوم آمبولانس بفرستند. علائم حمله قلبی معمولاً به‌سرعت تشدید می‌شوند. تا رسیدن کمک تلاش کنید آرام بنشینید و از راه‌رفتن و حرکت اضافه پرهیز کنید.

سخن پایانی

تیر کشیدن خفیف قلب یکی از علائم شایع بیماری قلبی است که ممکن است در افراد باسابقه خانوادگی مبتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا، دیابت یا اضافه‌وزن رخ دهد. هیچ دردی در قفسه سینه، هر چند هم که خفیف باشد، طبیعی نیست. با تغییراتی در سبک زندگی، مصرف داروهای مرتبط و مراجعه به پزشک، می‌توان این علائم را کاهش داد و بهبود بخشید.

همچنین، پیشگیری از بیماری قلبی با رعایت سبک زندگی سالم، ورزش منظم و مصرف رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. پس:

سیگار نکشید؛

ورزش منظم انجام دهید؛

وزن سالم خود را حفظ کنید؛

رژیم غذایی سالم داشته باشید؛

استرس را مدیریت کنید؛

داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید؛

و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

گرچه این درد گذرا ممکن است نشانه‌ای از بیماری خطرناکی نباشد اما همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که شاید مشکل جدی است و علت تیر کشیدن خفیف قلب را بدانیم.

بنابراین، مهم است که دراسرع‌وقت به دنبال کمک پزشکی باشید. پزشکان مجرب ما در وب‌سایت drzaraban آماده مشاوره به شما در این زمینه و خدمات کامل پزشکی در خصوص این بیماری و مشکلات مشابه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس