شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

استرس و سوزش قلب؛ احتمال وجود مشکلات عصبی و بروز ناراحتی در اثر اضطراب

چه بخواهیم و چه نخواهیم، استرس به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده است و از آن گریزی نیست! همه ما در طول شبانه روز در موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم که تمام وجود ما را سرشار از استرس می‌کند.

در این گونه مواقع اگر نتوانیم به خوبی استرس خود را مدیریت کنیم، ممکن است مشکلات متعددی برای ما به وجود آید که سوزش قلب یکی از آن‌هاست. ما در این مقاله قصد داریم در مورد استرس و سوزش قلب با شما عزیزان صحبت کنیم و بهترین روش‌های درمان و مدیریت سوزش قلب را با شما در میان بگذاریم و خوشحال می‌شویم اگر ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

استرس و سوزش قلب؛ احتمال وجود مشکلات عصبی و بروز ناراحتی در اثر اضطراب

آیا استرس و سوزش قلب با همدیگر ارتباطی دارند؟

در زندگی تمامی ما انسان‌ها لحظاتی وجود دارند که شاید چندان آن‌ها را دوست نداشته باشیم. در این گونه مواقع، هر کدام از ما واکنش‌های متفاوتی بروز می‌دهیم که یکی از آن‌ها استرس است. استرس در واقع پاسخی است که جسم ما با قرار گرفتن در موقعیت‌های ناخوشایند زندگی از خود بروز می‌دهد. برخی از افراد پس از تجربه استرس با مشکلاتی در قلب خود مواجه می‌شوند که یکی از آن‌ها سوزش قلب است.

در این گونه مواقع، این سوال برای آن‌ها به وجود می‌آید که آیا به راستی استرس و سوزش قلب با همدیگر ارتباطی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ هر چند استرس یک مشکل روحی و روانی به شمار می‌رود، اما بدون شک بر روی جسم ما نیز تاثیر می‌گذارد. حتی پزشکان معتقد هستند که تجربه استرس در سطوح بالا و برای مدت زمان طولانی، می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند کلسترول، فشار خون و مشکلات قلبی گردد.

زمانی که ما به هر دلیلی دچار استرس می‌شویم، هورمون‌هایی مانند کورتیزول در بدن ما بیش از پیش شروع به ترشح می‌نمایند. این هورمون زمینه ساز مشکلات متعددی است که استرس و سوزش قلب یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. افرادی که با استرس مواجه می‌شوند، گویی در یک چرخه معیوب گرفتار شده‌اند.

به این صورت که بدن در اثر استرس شروع به ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول می‌نماید. در نتیجه تپش قلب ما تندتر می‌شود و فشار خون افزایش پیدا می‌کند.  استرس می‌تواند آسیب‌های جدی به دیواره‌های شریان‌ها وارد نماید و فرد را با مشکلات قلبی متعددی روبرو کند که سوزش قلب هنگام استرس، یکی از این عوارض ناخوشایند است.

علائم استرس و سوزش قلب که نشان می‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید

بدون شک همه ما انسان‌ها در طول زندگی خود، بارها و بارها با استرس مواجه شده‌ایم. استرس قلب انسان را ضعیف نموده و بر روی سلامتی آن تاثیر می‌گذارد. استرس قلبی دارای علائم و نشانه‌هایی است که با مشاهده هر کدام از آن‌ها، باید به پزشک متخصص مراجعه نموده و او را در جریان امور قرار دهید.

استرس و سوزش قلب، یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری است که تا اینجای مقاله به اندازه کافی در مورد آن صحبت کردیم. حال می‌خواهیم سایر علائم آن را با همدیگر بررسی کنیم تا اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه شدید، بتوانید به راحتی آن را شناسایی کنید:

  1. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه، ممکن است به علل مختلفی رخ دهد که استرس نیز یکی از آن هاست. در صورتی که درد قفسه سینه شما به سبب استرس رخ داده باشد، ممکن است ابتدا با درد فراوانی روبرو شوید و در ادامه این درد کاهش پیدا کند.

  1. خستگی

اگر شما دچار استرس شوید و عوارض آن بر روی قلب شما تاثیر بگذارند، در هنگام انجام هر کاری خیلی زود خسته می‌شوید. اموری مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها، پیاده روی، انجام کارهای ساده روزانه می‌توانند شما را خیلی زود خسته کنند.

  1. سرگیجه

استرس نه تنها بر روی سیستم قلب تاثیر می‌گذارد، بلکه ممکن است باعث ایجاد حالت‌هایی مانند سرگیجه نیز شود. سرگیجه ممکن است سبب شود که شما کنترل خود را از دست داده و با احساس ضعف مواجه شوید. فراموش نکنید که اگر سرگیجه شما با علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس رخ داد، بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه نموده و موضوع را با او در میان بگذارید.

  1. تپش قلب نامنظم

علاوه بر سوزش قلب هنگام استرس، شما ممکن است با تپش قلب نامنظم نیز روبرو شوید. پزشکان به این حالت آریتمی قلب می‌گویند و اعتقاد دارند که بیمار باید برای درمان آن، به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه کند.

  1. سردرد

استرس علاوه بر این که در سیستم قلب ما اختلالاتی به وجود می‌آورد، بلکه باعث سردرد نیز می‌شود. این مشکل سردرد تنشی نام دارد و معمولاً در هنگام عصر و شب، بیش از پیش احساس می‌شود.

روش‌های سالم برای مدیریت استرس و سوزش قلب

همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، در زندگی که این روزها ما تجربه می‌کنیم، گریزی از استرس و اضطراب نیست. اما می‌توانیم با یادگیری تکنیک‌های مدیریت سوزش قلب استرس، تا حدود زیادی از جسم و جان خود در برابر استرس مراقبت کنیم.

فراموش نکنید که مدیریت استرس تنها یک تکنیک ندارد و شما باید با رعایت پارامترهایی که در ادامه مطلب برای شما عزیزان بیان می‌کنیم، سوزش قلب در اثر استرس را از بین ببرید.

البته قبل از هر چیز باید این نکته را به شما یادآور شویم که نمی‌توان در همان قدم اول به این نتیجه رسید که آیا سوزش قلب در اثر استرس به وجود آمده است یا دلیل آن یک مشکل دیگر در جسم ماست؟‌ بنابراین قبل از انجام هر کاری به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نموده و اگر مطمئن شدید که استرس و سوزش قلب شما به همدیگر ارتباط دارند، آن گاه از تکنیک‌های زیر برای رفع آن‌ استفاده کنید:

  • تحرک بیشتر

در مواقعی که دچار استرس می‌شوید، اگر میزان تحرک خود را افزایش دهید، تا حدود زیادی استرس از بین خواهد رفت. البته ما هرگز به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که برای برطرف کردن استرس و سوزش قلب، حرکات سنگین ورزشی انجام دهید.

تنها کافی است 15 الی 20 دقیقه از وقت خود را در طول روز، به پیاده روی یا انجام ورزش‌های سبک مانند یوگا، پیلاتس، ایروبیک، شنا، دوچرخه سواری و… اختصاص دهید. آن‌گاه مشاهده خواهید کرد که استرس شما تا حدود زیادی برطرف شده و آرامش به جسم و جان شما برگشته است.

  • خواب مناسب

پزشکان می‌گویند خوب و استرس، اثرات متقابلی بر روی همدیگر دارند. همه ما این تجربه را داشته‌ایم که استرس تا چه میزان می‌تواند تنظیم خواب ما را به هم بریزد. برعکس این موضوع نیز کاملاً صادق است؛ اگر شما بتوانید در هنگام تجربه استرس، یک خواب خوب و مناسب داشته باشید، به میزان فراوانی از استرس شما کاسته می شود.

فراموش نکنید که اتاق خواب شما باید یک فضای تاریک، بدون نور و بدون سر و صدا باشد. قبل از خواب هرگز غذای سنگین نخورید و یا حرکات سنگین ورزشی انجام ندهید. اگر بتوانید در هنگام روبرو شدن با استرس، حدود 7 الی 8 ساعت بخوابید، مشاهده خواهید کرد که استرس شما به آرامی در حال از بین رفتن است.

  • ارتباط با دوستان

اگر بتوانید در مواقعی که با استرس مواجه می‌شوید، با دوستان یا اعضای خانواده خود ارتباط خوبی برقرار نمایید، تا میزان فراوانی از استرس شما کاسته خواهد شد. تجربه نشان دهنده آن است کسانی که می‌توانند روابط دوستانه و خوبی با سایر افراد داشته باشند، زودتر می‌توانند پروسه استرس را پشت سر بگذارند.

به خصوص آن که همیشه سعی کنید افرادی را در کنار خود داشته باشید که شما را درک کنند و بتوانید در مورد هر آن چه که شما را آشفته کرده است، به راحتی با آن‌ها صحبت کنید.

  • انجام مراقبه

اگر بخواهیم یکی از بهترین روش‌ها برای رفع استرس و سوزش قلب را به شما عزیزان معرفی کنیم، بدون شک از مراقبه یا مدیتیشن نام خواهیم برد. اگر شما بتوانید در طول روز دقایقی را هر چند کوتاه به مراقبه اختصاص دهید، ذهن شما آرام شده و شدت استرس شما کم می‌شود. مراقبه ذهن انسان را بسیار تا بسیار آرام کرده و نگرانی و دلهره را از بین می‌برد.

شما با انجام تکنیک‌های مراقبه، می‌توانید از لذت زندگی در لحظه حال برخوردار شوید و هر گونه اضطرابی را از خود دور کنید. همچنین شما می‌توانید در کنار مراقبه، ورزش‌هایی مانند یوگا یا تای چی نیز انجام دهید تا هر چه زودتر آرامش به جسم و جان شما بازگردد.

  • چرت کوتاه روزانه

همان گونه که اشاره کردیم، خواب کافی و مناسب، تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی قلب و کاهش استرس شما دارد. اما شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که یک چرت کوتاه روزانه نیز می‌تواند باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول شده و استرس شما را از بین ببرد. البته خواب روزانه و بعد از ظهر، نباید خیلی زیاد باشد؛ چرت شما باید کمتر از نیم ساعت باشد تا انرژی خود را از دست نداده و کسل نشوید.

  • رژیم غذایی سالم

یکی از مهم‌ترین مواردی که از قلب شما در برابر موقعیت‌های استرس زا محافظت می‌کند، پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. اگر می‌خواهید استرس و سوزش قلب را تجربه نکنید، همیشه در برنامه غذایی خود از مواد سالم و مقوی استفاده کنید.

شما باید در طول روز به میزان کافی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌هایی مانند ماهی، مرغ، آجیل و همچنین غلات کامل استفاده کنید. مصرف مواد غذایی سالم نه تنها کلسترول و قند خون شما را کاهش می‌دهد، بلکه به مدیریت استرس نیز کمک فراوانی می‌نماید.

  • مصرف دارو

اگر شما برای سوزش قلب استرس به یک پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، ممکن است برای شما داروهایی را تجویز نموده باشد. این داروها نه تنها استرس شما را کاهش می‌دهند، بلکه از قلب شما در برابر آسیب‌های استرس مراقبت می‌کنند. بنابراین تمام داروهایی که پزشک برای شما در نظر گرفته است را سر ساعت مصرف کنید.‌ همچنین این نکته را از یاد نبرید که هرگز دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید، چرا که ممکن است عوارض ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشد.

آیا می‌دانید استرس چه تاثیراتی بر روی جسم و روان انسان می‌گذارد؟

حال که تا حدودی در زمینه استرس و سوزش قلب اطلاعاتی به دست آوردیم، خوب است در این قسمت در زمینه اثراتی که استرس بر روی جسم و روان انسان باقی می‌گذارد اشاره کنیم. قبل از هر چیز باید به این موضوع بپردازیم که استرس همیشه هم یک اتفاق منفی و ناخوشایند نیست!

در واقع استرس‌هایی که ما در مقاطع کوتاهی از زندگی خود تجربه می‌کنیم، بسیار مفید هستند. این گونه استرس‌ها به ما کمک می‌کنند تا پروژه‌ها و کارهایی که به عهده ما قرار داده شده است را به موقع انجام دهیم. یا در موقعیت‌هایی شجاعت به خرج داده و ترس خود را فراموش نکنیم و یا تصمیمات سریعی بگیریم. حتی بسیاری از انسان‌ها در موقعیت‌های شاد زندگی خود مانند فارغ التحصیلی، ملاقات با یک فرد جدید، به دست آوردن یک موقعیت شغلی جدید و … استرس را تجربه می‌کنند.

در واقع استرس زمانی برای بدن انسان خطرناک است که به صورت مزمن و طولانی درآید. در این گونه مواقع، استرس می‌تواند تاثیرات منفی بر روی جسم و روان انسان داشته باشد. تا اینجای مقاله متوجه شدیم که استرس و سوزش قلب یکی از رایج‌ترین علائمی است که در موقعیت‌های استرس زا تجربه می‌کنیم.

اما استرس مزمن می‌تواند نوسانات خلقی فراوانی برای فرد به وجود آورد. در واقع زمانی که فرد با استرس مواجه می‌شود، بدن فکر می‌کند که در شرایط جنگ و گریز قرار گرفته است. بنابراین حتی در موقعیت‌های عادی نیز هورمون کورتیزول را ترشح نموده و باعث ایجاد اختلالات فراوان در خلق و خو و خواب افراد می‌گردد.

افراد با مواجه شدن با موقعیت‌های استرس که طولانی و مزمن شده است، دچار نشخوار فکری شده، غم و اندوه فراوانی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است دچار افسردگی شوند. در این گونه مواقع ضربان قلب و فشار خون نیز افزایش پیدا می‌کند. فرد با به هم ریختگی سیستم گوارش و درد و سوزش در قلب خود مواجه می شود که تمامی آن‌ها تجربیات بسیار ناخوشایندی هستند.

اطلاعات کامل تر در مورد سوزش قلب هنگام استرس

در قسمت قبل به این آگاهی دست پیدا کردیم که استرس بر روی جسم ما چه تاثیراتی می گذارد؟ حال در این قسمت می‌خواهیم به صورت تخصصی و کامل در زمینه تاثیری که استرس بر روی سیستم قلب ما می‌گذارد صحبت کنیم. پزشکان عقیده دارند استرس مداوم که به صورت طولانی تجربه می‌کنید، تهدیدی برای سلامتی قلب به شمار می‌رود.

در یک تحقیق و پژوهش گسترده که دانشمندان انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که استرس بالا، خطر روبرو شدن با بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته و حتی مرگ را افزایش می‌دهد.

عضله قلب افرادی که به صورت مداوم و طولانی استرس را تجربه می‌کنند، ضعیف شده و مستعد مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف می‌گردد. برخی از افراد که به صورت مدام در محل کار خود با استرس مواجه بودند، 40 درصد بیشتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده و علائمی مانند استرس و سوزش قلب را تجربه کرده‌اند.‌

همچنین افرادی که در دوران کودکی خود استرس فراوانی را تجربه کرده‌ بودند، در سنین بزرگ‌سالی بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

در مغز ما قسمتی به نام آمیگدال وجود دارد که یکی از وظایف اصلی آن، پردازش احساساتی مانند ترس و استرس است. زمانی که شما برای مدت زمان طولانی و مداوم استرس را تجربه می‌کنید، آمیگدال بیش از پیش فعال شده و این موضوع سبب تولید بیش از اندازه گلبول‌های سفید در مغز استخوان می‌گردد.

چنین روندی در نهایت التهاب شریان‌ها را به همراه دارد که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی مانند آنژین صدری می‌گردد. حتی بیمار ممکن است با حمله قلبی و سکته مغزی مواجه گردد که زندگی او را به خطر می‌اندازند.

متخصصان چگونه سوزش قلب در اثر استرس را تشخیص می‌دهند؟

اگر به هر دلیلی با استرس و سوزش قلب مواجه شدید بهتر است در اولین فرصت به یک متخصص حاذق و با تجربه قلب مراجعه نمایید. به خصوص اگر سوزش قلب شما با علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس همراه است، نباید در مراجعه به اورژانس تعلل کنید. چرا که تمامی این موارد، نشان دهنده آن هستند که شما در معرض یک حمله قلبی قرار گرفته‌اید.

زمانی که شما برای سوزش قلب استرس به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، ابتدا از شما سوالاتی می‌پرسد تا بتواند به صورت دقیق به ریشه چنین مشکلی پی ببرد.‌ به عنوان مثال از شما خواهد پرسید که از چه زمانی دچار استرس و سوزش قلب شده‌اید؟ این درد چه مدت است ادامه دارد؟ آیا قبل از این هم به چنین مشکلی دچار شده‌اید یا خیر؟ آیا علاوه بر سوزش قلب، علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، تپش شدید قلب، تنگی نفس و سرگیجه هم دارید یا خیر؟‌

پس از آن پزشک برای آن که به یک تشخیص کامل و دقیق دست پیدا کند، آزمایشات دیگری را نیز برای شما در نظر خواهد گرفت که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نوار قلب: نوار قلب یکی از اصلی‌ترین آزمایشاتی است که برای تشخیص استرس و سوزش قلب از شما گرفته می‌شود. با انجام این آزمایشات فعالیت الکتریکی شما ثبت می‌شود.
  • آزمایش خون: ممکن است پزشک به شما بگوید تا آزمایش خون انجام دهید؛ انجام این آزمایشات به آن دلیلی است که سطح آنزیم شما باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • اکوکاردیوگرام: در این آزمایشات با استفاده از امواج صوتی، اقدام به ثبت تصاویر متحرک قلب می‌نمایند.
  • آزمایش ام آر آی: آزمایش ام آر آی برای بررسی ضربه به قلب یا آئورت برای شما تجویز می‌گردد.
  • تست استرس: اگر شما با مشکلی به نام استرس و سوزش قلب به نزد یک متخصص قلب بروید، بدون شک تست استرس را برای شما در نظر خواهد گرفت.‌ چنین تستی برای بررسی عملکرد قلب شما پس از انجام ورزش و کار سخت انجام می‌شود و اطلاعات بسیار خوبی در اختیار پزشک معالج شما قرار خواهد داد.
  • آنژیوگرام: یکی دیگر از بهترین تست‌هایی که برای بررسی سوزش قلب در اثر استرس انجام می‌شود، آنژیوگرام نام دارد؛ در این فرایند هر نوع انسدادی که در شریان‌های قبل به وجود آمده است، با دقت هر چه بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بهترین روش‌های خانگی برای درمان استرس و سوزش قلب

فراموش نکنید که استرس و سوزش قلب، دو مقوله بسیار مهم هستند و هرگز نباید آن را ساده فرض کنید. قلب یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های بدن ماست که زندگی ما به آن بستگی دارد.

بنابراین قدم اول در هنگام مواجه شدن با مشکلاتی مانند سوزش قلب هنگام استرس، مراجعه به یک متخصص حاذق و با تجربه قلب است. پس از آن می‌توانید با مشورت پزشک خویش، از درمان‌های خانگی نیز برای کاهش استرس و سوزش قلب خود استفاده کنید و ما در این قسمت، برخی از این درمان‌ها را با شما در میان می‌گذاریم:

  1. مصرف چای بابونه

یکی از بهترین دمنوش‌هایی که می‌توانید از آن برای درمان سوزش قلب در اثر استرس استفاده کنید، چای بابونه است.‌ تجربه نشان دهنده آن است که نوشیدن چای بابونه، آرامش اعصاب را به همراه آورده و به شما برای یک خواب آرام و آسوده کمک می‌کند. شما می‌توانید در مواقعی که با استرس مواجه می‌شوید، یک چای بابونه برای خود دم کرده و همزمان که به یک موزیک آرامش بخش گوش می‌کنید، چای خود را میل کرده و استرس را از بین ببرید.

  1. چای سبز

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی‌هایی که در دسترس ما وجود دارند و می‌توانیم از آن برای رفع استرس خود استفاده کنیم چای سبز است. در تحقیقات و بررسی‌هایی که به تازگی دانشمندان انجام داده‌اند، این نتایج به دست آمده که چای سبز از خواص ضد التهابی برخوردار بوده و مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود نهفته دارد.‌ بنابراین زمانی که با اضطراب، استرس و یا تغییرات هورمونی در بدن خود مواجه می‌شوید، می‌توانید یک چای سبز برای خود دم کرده و آن را میل کنید.

  1. دمنوش اسطوخودوس

یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های گیاهی که می‌توانیم با استفاده از آن استرس و سوزش قلب خود را از بین ببریم، دمنوش اسطوخودوس است. افرادی که از گیاه اسطوخودوس به صورت دمنوش یا رایحه درمانی استفاده می‌کنند، تا حدود زیادی استرس و خستگی آن‌ها از بین می‌رود.

  1. رژیم غذایی

شاید تصور کنید که رژیم غذایی مناسب، تاثیری در کاهش سوزش قلب هنگام استرس نداشته باشد. در صورتی که این چنین نیست و مواد غذایی که شما در طول روز مصرف می‌کنید، تا حدود زیادی در سلامتی جسم و روان شما تاثیرگذار هستند. تحقیقات نشان دهنده آن است که افراد، در هنگام مواجه شدن با شرایط سرشار از استرس، به غذاهایی که می‌خورند بی توجه هستند.

آن‌ها در این شرایط از مصرف مواد غذایی سالم چشم پوشی می‌کنند و روی به مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، فست فود و خوراکی‌های فاقد ارزش‌های غذایی می‌آورند. فراموش نکنید که حتی با وجود تجربه استرس، باید به غذاهایی که میل می‌کنید توجه فراوانی نمایید. سبد غذایی شما همواره باید از موادی که دارای ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و چربی‌های سالم هستند پر باشد.

  1. بررسی شرایط

در مواقعی که با استرس مواجه می‌شوید، سعی کنید شرایط خود را به خوبی بررسی کنید. ببینید آن چیزی که باعث ایجاد سوزش قلب هنگام استرس می‌شود چیست؟ آیا این وضعیت در کنترل شماست؟ آیا می‌توانید چیزی را در زندگی خود تغییر دهید تا استرس شما از بین برود؟

اگر می‌توانید تغییری در زندگی خود ایجاد کنید، پس از این کار را انجام دهید و استرس را از خود دور کنید. در صورتی که احساس می‌کنید اوضاع تحت کنترل شما نیست و نمی‌توانید کاری برای رفع شرایط استرس زا انجام دهید، سعی کنید هر آن چه با آن مواجه شده‌اید را بپذیرید. باور کنید پذیرش شرایطی که نمی‌توانید آن را تغییر دهید، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت جسم و روان خود انجام دهید.

سخن پایانی

هرگز فراموش نکنید که استرس و سوزش قلب یک مشکل ساده نیست و نباید از کار آن به راحتی عبور کنید. در صورتی که در زندگی همواره در موقعیت‌های استرس قرار می‌گیرد و استرس شما برای روزهای طولانی ادامه پیدا می‌کند، باید فکری به حال آن کنید.

به خصوص اگر با سوزش قلب هنگام استرس مواجه می‌شوید، باید به یک متخصص حاذق و با تجربه قلب مراجعه کنید تا راهکارهای درمانی لازم را در اختیار شما قرار دهد.

ما نیز با ارائه این مقاله تلاش کردیم هر آن چه نیاز دارید در مورد سوزش قلب استرس بدانید را با شما عزیزان در میان بگذاریم. در نهایت آرزو می‌کنیم همیشه در سلامتی کامل باشید و بتوانید با تکنیک هایی که آموخته‌اید، تمام موقعیت‌های استرس‌زای زندگی خود را مدیریت نموده و به سلامت از آن عبور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس