شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟

کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟

برای ما سؤال است که کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟ پزشکان متخصص بعد از دیدن نتایج آزمایشات برخی بیماران از احتمال وجود خطر سکته قلبی به دلیل مصرف دارویی خاص خبر دادند و سوالی که برای بیماران از خود می‌پرسیدند، کدام دارو باعث این بیماری میشود؟

به گفته متخصصان متوجه شدند مصرف کلسترول می‌تواند چنین عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. به گفته پزشکان گاهی اوقات داروهای خاصی می‌توانند باعث افزایش فشار خون و تنگی نفس شوند که هر دو از نشانه‌های هشداردهنده سکته قلب هستند.

 

آیا مصرف داروهای خاص باعث افزایش خطر سکته قلبی می‌شود؟

در این مقاله می‌خواهیم درباره «کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟» صحبت کنیم. سکته قلبی مهم‌ترین و شایع‌ترین علت مرگ و میر در همه دنیا محسوب می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به عضله قلب به دلایلی دچار وقفه و اختلال شدید شده باشد. ما اینجا هستیم تا به شما هشدار جدی دهیم که تعدادی از داروهایی که روزانه مصرف می‌کنید، می‌توانند خطر وقوع سکته قلبی را افزایش دهند و حتی ایست قلبی ناگهانی را در پی آورند.

این داروهای خطرآفرین، تأثیراتی نامناسب و نامساعد بر عروق شما می‌گذارند؛ مثلاً با انقباض رگ‌ها باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن بیش از حد فشار خون می‌شوند. عضله قلب را به فعالیت بیش از حد، تحمل وامی‌دارند و در مجموع باعث می‌شوند که عضله قلب بیش فعال شود و به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی، به علت تنگی عروق کرونر، دچار مرگ یا سکته شود.

حال کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟ بسیاری از داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و ضد اضطراب می‌توانند داروهای بسیار خطرناکی برای قلب شما باشند. داروهای مسکن و ضد درد مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک از مهم‌ترین داروهایی هستند که متأسفانه مصرف زیادی در سطح جامعه دارند و به شدت ریسک سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

به دلیل عوارض جدی و گاه غیر قابل جبران این داروها، لازم دانستیم در قالب یک مقاله به نقل قول از بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق، اطلاعات و آگاهی لازم را به شما ارائه دهیم. مطالعه این مقاله و پیشنهاد آن به دوستان و اقوام‌تان می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت و پیشگیری از سکته‌های قلبی خطرناک در سطح جامعه داشته باشد.

 

کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟

مصرف برخی داروها به سکته قلبی منجر می‌شوند؛ اگر تاکنون گمان می‌کردید که داروهای معمولی که حتی بدون نسخه در داروخانه فروخته می‌شوند بر قلب اثر ندارند، کاملاً اشتباه می‌کردید. داروهایی را که به سکته قلبی ناقص یا کامل منجر می‌شوند در ادامه نام برده‌ایم و دلیل آسیب‌رسان بودن آنها را توضیح داده‌ایم.

در لیست زیر، اسامی تعدادی از داروها وجود دارد که شما روزانه شاید چندین نوبت آنها را مصرف می‌کنید. دقت کنید که لیست داروهایی که در ادامه خواهید خواند، توسط بهترین پزشکان قلب و عروق تنظیم شده‌اند و حتماً این لیست را در اختیار دوستان و نزدیکان‌تان قرار دهید.

  • اولین دارو:

شاید بتوان گفت که خطرناک‌ترین دارو برای قلب که خطر نارسایی و حمله قلبی را بیش از حد بالا می‌برد، گروهی از داروهای شیمی‌درمانی تحت عنوان کلی، آنتروساکلین‌ها هستند. این داروها در برنامه درمان سرطان‌های خون و تعدادی از سرطان‌های دوره کودکی قرار دارند. دوز بالای این داروها یا مصرف طولانی آنها، صدمات جدی‌ای بر عضله قلب وارد می‌کند.

این داروها جداره قلب را به قدری سفت و ضخیم می‌کنند که قلب دیگر توانایی انبساط و انقباض طبیعی نخواهد داشت. ضربان خود را از دست می‌دهد و فرد می‌تواند دچار مرگ آنی شود. افرادی که تحت درمان با این دارو هستند، باید به طور مکرر بررسی شوند و نوار قلبی جدید ثبت کنند.

  • دومین دارو:

گروهی تحت عنوان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که شامل ایبوپروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایندومتاسین، ملوکسیکام و … هستند. تعداد زیادی از این داروها بدون نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و میلیون‌ها نفر روزانه از این داروها مصرف می‌کنند. این داروها با مکانیزمی که دارند باعث افزایش فشار خون خواهند شد. افزایش فشار خون جدی، بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

در این دسته داروها دیکلوفناک بیشترین عارضه قلبی را دارد. داروهای این دسته غیر از آسپرین، نباید در افراد بالای ۶۵ سال و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی عروقی مصرف شود. دوزهای بالا و مصرف بلند مدت این داروها در افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند یا سابقه فامیلی این بیماری‌ها را دارند، ممنوع است. در این گروه طبق تحقیقات، ناپروکسن ایمن‌ترین دارو و بعد از آن سلکوکسیب یا سلبرکس ایمن‌ترین داروی مسکن از این دسته به شمار می‌آید.

  • سومین دارو:

یک دسته از داروهای کنترل‌کننده دیابت که گروه تیازولیدیندیون نام دارد، بروز علائم سکته قلبی و نارسایی‌های شدید قلب را افزایش می‌دهد. رزیگلیتازون شناخته‌شده‌ترین داروی این دسته است.

  • چهارمین دارو:

مکمل‌ها، داروها و آمپول‌های حاوی استروئیدهای آنابولیک. این دسته از داروها به شدت ریسک حمله قلبی را افزایش می‌دهند و متأسفانه در جامعه ما مورد سوء مصرف قرار گرفته‌اند. این داروها گاه برای افزایش قدرت و حجم عضله در بدنسازی استفاده سوء دارند. حتی این داروها گاهی در افراد مبتلا به کم‌کاری غدد جنسی یا سرطان پستان ممکن است تجویز شود.

در هر حال استفاده خودسرانه و مزمن این گروه دارویی باعث افزایش فشار خون، افزایش چربی خون، تنگی شدید سرخرگ‌ها و افزایش احتمال حمله و سکته‌های قلبی کشنده خواهد شد.

  • پنجمین دارو:

مواد و داروهایی هستند که به صورت غیر مجاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسامی مهم‌ترین و شایع‌ترین گروه پرخطر را در ادامه آورده‌ایم. کوکائین و مشتقات آن مانند ریتالین، آمفتامین، مت‌آمفتامین و کراک. این گروه باعث انقباض سرخرگ‌ها و حتی تنگی عروق کرونر می‌شوند و متأسفانه افزایش ضربان قلب که در پی مصرف این داروها ایجاد شده است در قلبی که عروق کرونر آن هم مسدود است؛ باعث سکته آنی می‌شود.

انواع دیگر داروها و مواد مخدر غیر مجاز که باعث سرخوشی موقت می‌شوند و به همین دلیل مورد سوء مصرف قرار گرفته‌اند و به مرگ آنی و سکته قلبی منجر می‌شوند عبارت‌اند از: کتامین و اکستازی. این دو دارو فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهند، عروق را تنگ می‌کنند و مرگ و میر بالایی دارند؛ حتی نیکوتین که ترکیب نام آشنایی است، می‌تواند تنگی عروق گسترده‌ای در بدن شما اعمال کند.

افرادی که سیگار می‌کشند، تحت تأثیر نیکوتین عروق ناسالم دارند و فشار خون بالاتر از حد نرمال را تجربه می‌کنند. نیکوتین به عروق کرونر هم آسیب می‌زند و به سکته‌های قلبی می‌انجامد.

  • ششمین دارو:

گروه دیگر داروهایی هستند که برای تقویت قوای جنسی یا در افرادی که دچار مشکلات نعوظ هستند، استفاده می‌شود. از این داروها، دارویی تحت عنوان ویاگرا با نام ال دی سیلدنافیل بیشتر شناخته شده است. سیلدنافیل از داروهای هم‌خانواده‌اش و تمام داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای در شبکه‌های مجازی اینترنتی به عنوان داروی افزایش میل جنسی و درمان‌کننده مشکلات نعوظ به فروش می‌رسند، احتمال حمله قلبی و مرگ آنی قلبی را به میزان بسیاری افزایش می‌دهند.

  • هفتمین دارو:

دسته دیگر دارو، داروهای روانپزشکی هستند. داروهای روانپزشکی می‌توانند با افزایش احتمال وقوع حملات قلبی همراه شوند. از این دسته از چند گروه دارویی نام می‌بریم. داروی اول، بوپروپیون نام دارد که ضد افسردگی است و معمولاً برای کاهش خلق‌های فصلی استفاده می‌شود. داروی دیگر کلومیپرامین است که به عنوان داروی ضد افسردگی و درمان وسواس، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلومیپرامین جزو داروهای tca یا سه حلقه‌ای‌های ضد افسردگی است. تمام داروهای این دسته، حتی آمی تریپتیلین هم قادر هستند که در ضربان قلب طبیعی، اختلال خاصی ایجاد کنند و به دنبال ضربان قلب طبیعی، نارسایی قلبی را افزایش دهند و حتی سکته قلبی را به همراه بیاورند. آمار نشان می‌دهد مصرف این داروها تا ۳۵ درصد بر رخداد حمله قلبی می‌افزاید.

  • هشتمین دارو:

تمام قرص‌های لاغری که در شبکه‌های غیر مجاز تبلیغ و به فروش می‌رسند، حاوی مواد شبیه به کوکائین هستند. آمفتامین، کراک و شیشه جز لاینفک این قرص‌هاست که به طور فراوان در کشور ما در معرض عموم قرار گرفته‌اند. این داروها عروق را تنگ می‌کنند، فشار خون را بالا می‌برند و ضربان‌های قلب هولناکی را ایجاد می‌کنند که منجر به مرگ آنی می‌شود. حتماً شما نیز از اخبار کسانی که قربانی این داروها شده‌اند اطلاع دارید.

چگونه مصرف برخی داروها می‌تواند سکته قلبی را تسریع کند؟

متأسفانه تعداد زیادی از داروهایی که به طور خودسرانه و حتی در مقادیر فراوان و روزانه توسط افراد مصرف می‌شود، به شدت برای قلب و رگ‌ها مضر است و احتمال بروز آسیب‌ها، نارسایی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد؛ حتی گروهی از داروها که در نسخه درمانی برخی بیماری‌ها، توسط پزشک تجویز می‌شوند نیز اگر به مقادیر بیش از حد توصیه‌شده، مصرف شوند؛ شما را دچار آسیب جدی قلبی خواهند کرد.

آیا از تأثیر داروها ضد درد و مسکن بر قلب خود اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید بعضی از انواع داروهایی که برای کنترل دیابت استفاده می‌شوند، می‌توانند به شدت برای قلب خطرناک و فاجعه‌آفرین باشند؟ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که آمپول و داروهای بدنسازی مصرف می‌کنید یا از داروهای مخدر غیر مجاز یا فرآورده‌های مخدر خیابانی حتی یک دوز استفاده می‌کنید، آگاه باشید که افزایش فشار خون افزایش تعداد ضربان قلب فقط بخش کوچکی از عوارض این داروها خواهند بود.

فشار خون بالا و تعداد ضربان فوق‌العاده بالای قلب، قلب را بیمار و نارسا می‌کند و بر احتمال بروز حمله قلبی کشنده و فاجعه‌آمیز می افزاید؛ حتی کورتیکو استروئیدها که تحت عنوان معمول کورتون در جامعه شناخته شده‌اند، می‌تواند باعث صدمه‌دیدگی‌های جدی در بافت‌های عروق شما شود. افزایش کلسترول خون، تنگی و انسداد سرخرگ‌ها، بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب و حتی مرگ می‌تواند به دنبال تزریق‌های خودسرانه آمپول‌های کورتون رخ دهد.

چطور می‌شود که دارویی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، قادر خواهد بود که رخداد سکته و حمله قلبی را تسریع کند؟ در قسمت قبل در لیست ارائه‌شده از داروهایی نام بردیم که مصرف آنها با افزایش احتمال حمله قلبی همراهی دارد. حالا می‌خواهیم توضیح دهیم که به چه علتی و چگونه این داروها، رخداد سکته قلبی را سرعت می‌بخشند؛ اگر شما هم این باور را دارید که داروها یا ایمن هستند یا غیر ایمن، سخت در اشتباه هستید.

مسکن‌های معمول که هر کدام از شما خوانندگان محترم به دفعات آن را مصرف می‌کنید؛ به عنوان مثال ایبوپروفن ۲۴ تا ۳۱ درصد احتمال رخداد سکته قلبی را افزایش می‌دهد. این میزان برای دیکلوفناک حدود ۵۰ درصد است. عمده اثرات سوء داروهای نام برده شده به شرح زیر است؛

  • افزایش فشار خون
  • تنگی و انسداد سرخرگ‌ها
  • افزایش فعالیت عضله قلب در حالی که سرخرگ‌های قلب یا همان عروق کرونر دچار تنگی و انسداد شدید هستند و قادر به تأمین اکسیژن عضله قلب نیستند.
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • تغییر ریتم ضربان قلب

مثلاً داروهایی مانند دیکلوفناک باعث تغییراتی در عملکرد کلیه می‌شوند. به دنبال این تغییرات، فشار خون افزایش می‌یابد و فشار خون بالا قلب را وادار می‌کند که با قدرت بیشتری منقبض شود تا بتواند خون کافی را وارد عروق منقبض‌شده بسازد؛ بنابراین فعالیت قلب افزایش می‌یابد و ضربان بالا می‌رود، نیاز عضله قلب به اکسیژن زیاد می‌شود، در حالی که فرد دچار تنگی و انسداد عروق کرونر است.

عروق کرونر وظیفه رساندن خون و اکسیژن به عضله قلب را بر عهده دارند و اگر تنگ و مسدود شوند، عدم رسیدن اکسیژن به عضله باعث مرگ یا سکته عضله می‌شود. سایر مکانیزم‌هایی که حمله قلبی را تسریع خواهد کرد عبارت‌اند از:

  • افزایش کلسترول خون مانند استروئیدهای آنابولیک
  • اختلال و صدمات جدی دریچه‌های قلب مانند استروئیدهای آنابولیک
  • تغییر الگوی ضربان قلب به ویژه هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

 

آیا داروی شما ایمن است؟ راهنمای پزشک برای جلوگیری از سکته قلبی

هیچ دارویی ایمن نیست! این جمله را همیشه به یاد بسپارید. مصرف استامینوفن اگر از دوز مجازش بگذرد، می‌تواند در عرض چند ساعت به نارسایی حاد کبد و مرگ بینجامد. لیست داروهای افزاینده ریسک سکته قلبی را در قسمت قبل در اختیارتان قرار دادیم.

لطفاً مجدداً نگاهی به آنها بیندازید و اسامی داروهای آشنا و پرکاربرد موجود در لیست مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک را هرگز فراموش نکنید.

داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد وسواس را به هیچ وجه خودسرانه مصرف نکنید. تعداد بسیاری از این داروها به ویژه داروهایی مانند آمی‌تریپتیلین، کلومیپرامین و بوپروپیون می‌توانند نحوه ضربان طبیعی قلب شما را بر هم بزنند و حتی منجر به ایست قلبی شوند.

داروهای فوق، مسکن‌ها و ضد افسردگی‌ها در افراد بالای ۶۵ سال، افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، افراد با سابقه جراحی‌های قلب اعم از جراحی بای­پس یا جراحی باز قلب یا انواعی از آنژیوپلاستی­ها افراد با فشار خون بالا و اختلالات ریتم قلب به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف شوند.

از هیچ مکملی بدون نظر مساعد و تأیید پزشک استفاده نکنید. مکمل‌هایی که حاوی پتاسیم هستند، می‌توانند در گروهی از افراد مشکلات جدی ضربان قلب و حتی مرگ را سبب شوند؛ اگر قصد دارید داروی جدیدی را تهیه کنید، حتماً قبل از مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید.

بسیاری از داروهای گیاهی هم برای قلب دردسرآفرینند؛ مثلاً افرادی که سابقه بیماری قلبی یا پرفشاری خون دارند، به هیچ عنوان نباید از عصاره یا هر یک از قسمت‌های گیاه شیرین بیان یا مکمل‌هایی که دارای این عصاره است، استفاده کنند. یک نوبت مصرف این گیاه دارویی می‌تواند عوارض جدی برای افراد مستعد به همراه بیاورد.

 

چگونه می‌توان از عوارض جانبی داروها بر سکته قلبی جلوگیری کرد؟

کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟ مهم­ترین راه برای در امان ماندن از عوارض جانبی جدی داروها بر قلب چیست؟ با پیشرفت دانش پزشکی و به لطف تحقیقات دامنه‌دار و گسترده با طیف متنوعی از عوارض قلبی داروها آشنا شده‌ایم. گاهی مصرف این داروها می‌تواند با مرگ ناگهانی به علت ایست قلبی همراه شود یا زمینه را برای آسیب‌دیدگی‌های جدی قلبی و تسریع وقوع سکته قلبی فراهم کند؛ اگر می‌خواهید از عوارض جانبی داروهای پرخطر برای قلب درامان بمانید، به نکات زیر توجه کنید.

  • از خوددرمانی با هر نوع دارو، مکمل و حتی داروهای گیاهی بپرهیزید.
  • از مصرف نسخه دوست و فامیل به این بهانه که بیماری مشابه با شما دارند، جداً خودداری کنید.
  • در مصرف مسکن‌هایی نظیر ایبوپروفن و دیکلوفناک هرگز زیاده‌روی نکنید. اگر جوان هستید و سابقه بیماری قلبی و عروقی در خود و فامیل درجه یک خود ندارید؛ مصرف دوز استاندارد داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای مدت کوتاه یعنی ۷۲ ساعت مجاز است.

اما این داروها در افراد بالای ۶۵ سال، افراد با سابقه آریتمی قلبی، افراد با سابقه سکته‌های قلبی یا مغزی، افراد با سابقه بیماری‌های قلب، افراد با سابقه بستری در سی‌سی‌یو، افراد مبتلا به آسم، افراد که آنژیوپلاستی و جراحی باز داشته‌اند یا در افراد فامیل و افراد درجه یک خانواده خود عمل جراحی قلب باز یا سکته قلبی داشته­اند، ممنوع است و هرگز نباید بدون تجویز پزشک متخصص سراغ این داروها بروند.

  • مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب ممنوع است.
  • یادتان باشد حتی مصرف پروپرانول در افراد مستعد و دارای اختلال زمینه‌ای، می‌تواند منجر به ایست قلبی شود.
  • پیش از اینکه نسخه دارویی جدید برای شما تجویز شود؛ حتماً پزشک معالج را از سوابق و مشکلات قلبی و عروقی خود مطلع کنید.
  • باز هم تأکید می‌کنیم هیچ دارویی اعم از شیمیایی، گیاهی یا مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها و عطاری‌ها، نباید خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف شود.
  • یادتان باشد برخی داروها مانند دیگوکسین و اسپیرونولاکتون، بعضی از داروهای فشار خون به دلیل احتباس پتاسیم در بدن باید بسیار محتاطانه و با دوزهای ظریف و تخصصی زیر نظر متخصص قلب و عروق مصرف شوند؛ اگر شما در حال مصرف این داروها هستید، یادتان باشد که از مکمل‌های حاوی پتاسیم نباید استفاده کنید و همچنین نباید خوراکی‌هایی که مملو از پتاسیم هستند، مانند موز، آوکادو و نظیر آن را مصرف کنید.

 

سخن پایانی

برای همه ما پیش می­آید که بپرسیم کدام دارو باعث سکته قلبی میشود؟ هدف ما از نگاشتن و انتشار این مقاله، اطلاع­رسانی گسترده برای تغییر و اصلاح باورهای اشتباه رایج در جامعه‌ است. بسیاری از شما عزیزان احتمالاً تا پیش از مطالعه این مقاله تصور می‌کردید که داروهای موجود در داروخانه‌ها به ویژه انواعی از آنها که بدون نسخه ارائه می‌شوند، قادر به ایجاد سکته قلبی و عوارض جدی نیستند.

تا پیش از خواندن این مقاله، احتمالاً فکرش را هم نمی‌کردید که یک مسکن ساده مانند ایبوپروفن یا دیکلوفناک قادر باشند تا این حد احتمال سکته قلبی را افزایش دهند. همان‌طور که مشاهده کردید رایج‌ترین داروها در افراد پیر و جوان چقدر فاجعه‌آفرین هستند؛ البته بحث داروهای مخدر غیر قانونی مانند کوکائین، کراک، شیشه و قرص‌های اکستازی و … جداست.

این داروها قادر هستند فشار خون‌های بسیار بالا همراه ضربان‌های قلب ناگهانی بسیار بالا را ایجاد کنند و متأسفانه همراهی زیادی با ایست قلبی در جوانان دارند. هیچ دارویی را بی‌خطر و ایمن ندانید و هیچ دارویی حتی گیاهی یا مکمل را بدون مشورت با پزشک معالج خود مصرف نکنید. هم اکنون می‌توانید در مورد ایمنی داروهای مصرفی خود از پزشکان با تجربه گروه ما مشورت بخواهید.