شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
درد قفسه سينه هنگام تنفس

بررسی درد قفسه سينه هنگام تنفس

بسیاری از افراد فکر می­‌کنند که درد قفسه سينه هنگام تنفس، فقط به دلیل مشکلات ریوی ایجاد می­‌شود. درست است که بیماری­ و عارضه‌­های مربوط به ریه ممکن است دلیلی برای این درد باشند، امّا همیشه هم این‌طور نیست. در برخی موارد درد در قفسه سینه هنگام تنفس، می­‌تواند نشانه‌ای از مشکلات پیشرفته قلبی باشد. برای اینکه علل ایجاد این عارضه را به خوبی بشناسید و در صورت ابتلا به آن با متخصص قفسه سینه تهران مشورت کنید، این مطلب را بخوانید. در این مقاله علت‌های مختلف ایجاد این درد و انواع روش‌های درمانی آن را بررسی کرده‌ایم تا شما بدانید در صورت احساس درد قفسه سینه هنگام تنفس دقیقا چه موقع بایستی به پزشک مراجعه کنید.

تماس و نوبتدهی
مشکل قفسه سینه و تنفس دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

علت درد قفسه سينه در هنگام تنفس

درد در قفسه سينه موقع تنفس بستگی به سوابق بیماری­‌های ژنتیکی، شرایط سنی و آسیب‌دیدگی­‌های فیزیکی دارد. از آنجایی که قفسه سینه دربردارنده ریه، قلب و سیستم عروق است، ایجاد هرگونه مشکل در این اندام­‌ها، منجر به احساس درد و تیر کشیدن قفسه سینه می­‌شود. توجه داشته باشید که تشخیص دقیق علت این عارضه وظیفه پزشک متخصص است. اکنون برای آشنایی شما با این عارضه‌های مختلف آن‌ها را برشمرده و علت ایجاد آن را توضیح می‌دهیم:

علت درد قفسه سينه در هنگام تنفس

پریکاریدت

زمانی که مخاط اطراف ماهیچه‌­های قلب با التهاب یا عفونت مواجه می­‌شوند، پزشکان برای توصیف این مشکل اصطلاح پریکاردیت استفاده می­‌کنند. علت ایجاد این عارضه معمولاً عفونت­‌های ویروسی، مشکلات ریوی و وجود نقص در سیستم ایمنی است. وجه مشترک افرادی که با این بیماری مواجه می‌­شوند، احساس درد در قفسه سينه هنگام تنفس است. درد ناشی از پریکاردیت معمولاً با انجام فعالیت‌­های ورزشی افزایش یافته و به تیر کشیدن قفسه سینه منجر می­‌شود. بهترین راهکار تسکین درد این عارضه قلبی، خم شدن به طرف جلو و ماندن در این حالت تا قبل از مراجعه به پزشک است. درمان این بیماری در کلینیک­‌های تخصصی قلب به صورت دوره­ای انجام می‌­شود.

دایسکشن آئورت

دایسکشن آئورت به معنای پارگی لایه میانی شریان دریچه آئورت بوده و یک وضعیت اورژانسی محسوب می­‌شود. درد قفسه سینه ناشی از این عارضه بسیار طاقت فرساست، به طوری که در برخی موارد این درد تا کمر و گردن شیوع پیدا کرده است. پارگی شریان آئورت ممکن است با علائمی مانند افت فشار خون، تعرق بسیار شدید و بیهوشی در کنار درد قفسه سینه نمایان شود. در صورت مشاهده این عوارض، باید فرد بیمار را در کمتر از یک ساعت به مراکز درمانی برسانید.

تنگی کانال عروق کرونر

زمانی که مقدار چربی موجود در خون زیاد باشد، ممکن است در مسیر عروق کرونر رسوبات و اختلال­‌هایی ایجاد شود. پلاک اتروسکلروزی اصطلاحی است که در این مواقع استفاده می‌­شود. احساس درد قفسه سينه موقع تنفس عمیق، سوزش و داغ شدن و درد قفسه سینه و تنگی نفس از نشانه‌­های اصلی این عارضه قلبی است. توجه داشته باشید که تنگی عروق کرونر یکی از علل ایجاد آنژین پایدار و کاهش میزان اکسیژن خون است.

آمبولی ریه

آمبولی ریه هنگامی ایجاد می­‌شود که رگ­‌ها و مجاری ریه به دلیل لخته­‌های خون موجود در سیاهرگ‌­ها مسدود شوند. سرعت پیشرفت این بیماری به شدت بالا بوده و می‌­تواند در مدت زمان کوتاهی، منجر به از بین رفتن بخش بزرگی از ریه شود. احساس فشار و سنگین شدن قفسه سینه به عنوان یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بروز چنین اختلالی به شمار می‌رود. از آنجایی که درمان آمبولی ریه پیچیده و زمان­بر است، مراجعه به موقع نزد پزشک در میزان موفقیت روشِ درمانی بسیار تأثیرگذار است.

پلورزی

علت درد قفسه سینه وسط نفس کشیدن، در برخی مواقع بیماری پلورزی است. یک غشای سلولی دولایه در اطراف ریه‌­ها وجود دارد که تا اطراف قلب امتداد می­‌یابد. ایجاد شدن هرگونه التهاب و عفونت در این لایه­‌ها، منجر به بروز درد قفسه سينه به هنگام تنفس می‌­شود. این عارضه قلبی-ریوی که پلورزی نام دارد، ممکن است عوارض جانبی مانند احساس درد در شانه­‌ها، گردن‌درد و کمردرد را هم به همراه داشته باشد.

فشار خون

همانطورکه همه ما می‌­دانیم، فشار خون بالا از اصلی‌ترین دلایل مبتلا شدن به انواع بیماری‌­های قلبی است. با بالارفتن فشار خون شاهد گشاد شدن رگ­‌ها و دریچه‌­های قلب هستیم که در نهایت با ضخیم شدن قلب، فضای کافی برای تپش صحیح و ریتمیک از بین می‌­رود. با تغییر سبک زندگی و آشتی کردن با ورزش، فشار خون را کنترل کرده و احتمال مبتلا شدن به بیماری­‌های قلبی را به طور چشمگیری کاهش دهید.

افسردگی و مشکلات عصبی

افسردگی و مشکلات عصبی با آزاد کردن هورمون­‌های استرس، یکی از محرک‌­های اصلی برای تنگ شدن دریچه‌­های ورودی قلب به شمار می­‌روند. عوارض افسردگی فقط مربوط به قلب نشده و می‌­تواند در سلامت ریه­‌ها، پوست و مغز به شدت تأثیرگذار باشد. مشکلات عصبی به دلیل از بین بردن انگیزه در افراد، منجر به بی‌خوابی، رژیم غذایی نادرست، ناراحتی­‌های سیستم گوارش و دوری از فعالیت ورزشی می‌­شود. تحقیقات انجام شده ثابت کرده است افراد افسرده و مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر در معرض سکته و حملات قلبی قرار می‌­گیرند.

مشکلات ریوی

گاهی‌اوقات شما برای درد قفسه سینه هنگام تنفس به پزشک مراجعه می‌کنید و او تشخیص می‌دهد که به یک بیماری‌های ریوی مبتلا شده‌اید. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به پنومونی، ذات‌الریه، آسم، آبسه‌های ریه و… اشاره نمود. پنومونی یک نوع عفونت است که در قسمت ریه ایجاد شده و درد فراوانی با خود به همراه دارد. آسم نیز وضعیتی‌ است که سبب تنگی نفس و درد قفسه سینه به خصوص در هنگام سرفه، عطسه و تنفس می‌گردد. به هر حال به سبب حساسیت بالای ریه، حتماً برای درمان این مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

ضرب‌دیدگی قفسه سینه

برخی از افراد در اثر حوادث ورزشی، تصادف، سقوط از بلندی و… با ضرب‌دیدگی سینه مواجه می‌شوند. این مشکل علائم و نشانه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها درد قفسه سینه هنگام تنفس است. همچنین گاهی ممکن است به سبب فعالیت بدنی زیاد و بلند کردن اشیا سنگین یا انجام ورزش‌هایی که دست و بازو زیاد فعالیت دارند (مانند وزنه زدن) دچار کشیدگی عضلات میان‌دنده‌ای شوید. این امر به عنوان یکی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه به شمار می‌رود.

مشکلات سیستم گوارشی

برخی از بیماری‌هایی که در سیستم گوارش ما به وجود می‌آیند، علائم و نشانه‌های خود را با درد قفسه سینه نشان می‌دهند. به عنوان مثال اگر معده شما ترش کرده و اسید به مری باز گردد، یا به زخم‌های معده یا روده باریک مبتلا شده باشید، علائمی مثل درد قفسه سینه را تجربه می‌کنید. همچنین سوء هاضمه و التهاب دیواره معده نیز سبب ایجاد چنین حالت‌هایی می‌شوند.

التهاب یا عفونت غضروف بین دنده و جناغ

گاهی اوقات پزشکان پس از بررسی‌های فراوان، به این نتیجه می‌رسند که بیمار با التهاب یا عفونت غضروف میان‌دنده و جناغ روبرو شده است. این غضروف، عامل اتصال دنده به استخوان جناغ سینه است و اگر به هر علتی آسیب‌دیده و یا دچار التهاب شود، علائم آن را با درد قفسه سینه تجربه می‌شود، دردی که بسیار شبیه به حمله قلبی است.

راهکارهای درمانی درد قفسه سينه موقع تنفس

در برخی مواقع ممکن است درد قفسه سينه به هنگام تنفس مشکلی خطرناک محسوب نشود. در چنین شرایطی، احتمال دارد که پزشکان به تجویز قرص­‌ها و برخی داروهای خاص برای درمان بسنده ­کنند. رایج‌­ترین داروها برای درمان این عارضه عبارتند از:

راهکارهای درمانی درد قفسه سينه موقع تنفس

  1. نیتروگلیسیرین

نیتروگلیسیرین محبوب­ترین قرص شل‌کننده شریانات قلب است. این داروی خاص، با ایجاد کردن یک شوک ناگهانی و کوچک به سیستم خون‌رسانی، به از بین بردن اختلالات و گرفتگی‌­ها کمک می­کنند.

  1. آسپرین

توصیه می­کنیم افراد بالای 45 سال همیشه چند عدد قرص آسپرین به همراه خود داشته باشند. در صورت مشاهده حملات قلبی تا زمان رسیدن اورژانس یا مراجعه به پزشک، دو عدد قرص آسپرین بخورید.

  1. ترومبولیتیک­‌ها

پزشکان برای از بین بردن لخته‌­های خون، از داروهای ترومبولیتیک استفاده می­‌کنند.

  1. رقیق کننده­‌های خون

اگر متخصص قلب تشخیص دهد که علت عارضه قلبی، لخته خون و اختلالات دیگر در شریان‌­های ورودی باشد، از داروهایی رقیق‌کننده خون برای پیشگیری از اختلالات دیگر استفاده می­‌شود.

  1. داروهای قلیایی

مشکلات مربوط به مری و برخی از بیماری‌­های قلبی با انواع داروهای قلیایی و کاهش دهنده میزان PH درمان می­‌شود. این داروها که با نام سرکوب کننده اسید هم شناخته می­‌شود، در کاهش میزان اسید معده و رفلاکس کیسه صفرا تأثیرگذارند.

  1. داروهای ضد افسردگی

برای تسکین درد قفسه سينه موقع تنفس، شاید بد نباشد که به روش‌­های طب سنتی و درمان‌های خانگی هم بپردازیم. توجه دارید که مواردی که در طب سنتی معرفی شده‌اند، صرفا برای درمان و تسکین «دردهای خفیف» پیشنهاد می‌­شوند.

آیا با درمان‌های خانگی درد قفسه سینه هنگام تنفس برطرف می‌شود؟

در کنار درمان‌های پزشکی، می‌توان از درمان‌های خانگی نیز برای برطرف کردن درد قفسه سینه استفاده نمود. البته فراموش نکنید که این درمان‌ها، هرگز نباید جایگزین درمان‌های پزشکی شوند و باید با مشورت پزشک خویش از آن‌ها استفاده کنید:

نوشیدنی­‌های گرم

در طب سنتی مصرف نوشیدنی‌­های گرم مانند انواع چای­‌ها و دم‌نوش‌ها، برای تسکین درد قفسه سينه پیشنهاد شده است. ناگفته نماد که نوشیدن آب یا شیر ولرم هم به دلیل تنظیم فشار خون و کاهش میزان کلسترول، ممکن است در پیشگیری از ایجاد عارضه­‌های قلبی کمک کننده باشند.

استراحت کردن

در برخی از مواقع احتمال دارد که تیر کشیدن قلب و احساس درد در قفسه سینه در عرض چند دقیقه خود به خود از بین برود. به همین دلیل سعی کنید در هنگام مواجه شدن با چنین حالت­‌هایی مدت زمان استراحت را افزایش دهید.

سرمادرمانی

اگر درد قفسه سینه ناشی از کشیدگی عضلات طی یک فعالیت شدید یا تمرینات ورزش باشد، کمپرس یخ و حوضچه آب سرد بهترین گزینه برای تسکین درد محسوب می‌­شوند. توجه داشته باشید که بهترین زمان استفاده از این روش، در چهل و هشت ساعت ابتداییِ شروع درد است.

سیر

سیر دارای خواص آنتی‌اکسیدان بسیار بالا بوده و در نابود کردن عفونت­‌ها و التهابات موجود در بدن موفق عمل می‌­کند. سعی کنید در رژیم غذایی بیشتر از سیر استفاده کنید. بیشتر افراد به سبب بویی که سیر به همراه دارد، آن را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند. برای از بین بردن این مشکل کافی است پس از هر وعده غذایی با سیر، از آدامس و خوشبو کننده­‌های دهان استفاده کنید.

مغزها

مصرف چند عدد بادام، گردو، فندق و سایر مغز­ها در روز، به سلامت سیستم قلب در دراز مدت کمک می­کند. انواع مغزهای موجود در آجیل‌­ها، سرشار از مواد معدنی بوده و باعث تسکین درد می‌­شوند.

روش‌های تشخیص درد قفسه سينه موقع تنفس عمیق 

پزشک متخصص برای درمان درد قفسه سينه به هنگام تنفس، ابتدا از شما سؤالاتی درباره زمان تشدید این درد، سوابق بیماری­‌های قلبی، مشکلات ریوی، رژیم غذایی، مصرف دخانیات و موارد مشابه دیگر می­پرسد. پس از بررسی اولیه، ممکن است نیاز به تصویربرداری از نقاط مختلف بدن باشد. انواع روش­‌های تصویربرداری شامل چنین مواردی است.

  1. اشعه ایکس: اشعه ایکس به دلیل عوارض جانبی که به همراه دارد معمولاً کمتر مورد استفاده قرار می­‌گیرد. استفاده از این روش در تشخیص دقیق بیماری­‌های نادر توصیه می‌­شود.
  2. توموگرافی: توموگرافی نوعی تصویربرداری دو بعدی است که با هدف شناسایی حجم عارضه قلبی انجام می‌­شود. در این روش تصویربرداری هم معمولاً از اشعه ایکس استفاده می‌­شود.
  3. رزونانس مغناطیس: در این روش بیمار روی یک تخت متحرک دراز کشیده و به داخل یک فضای مغناطیسی منتقل می­‌شود. از این نوع عکس‌برداری معمولاً برای تشخیص مشکلات داخل بافت­‌های بدن استفاده می­‌شود.
  4. آنژیوگرافی: آنژیوگرافی روشی است که در آن با استفاده از اشعه ایکس، گرفتگی، اختلال، رسوب­‌ها و گشاد شدن رگ­‌ها بررسی می­‌شود. به نتایج به دست آمده از آنژیوگرافی، آنژیوگرام می­‌گویند.
  5. سی‌تی‌اسکن قلب: با استفاده از روش سی‌تی‌اسکن قلب، پزشک متخصص تصاویری را از زوایای مختلف قلب به طور زنده بر روی یک مانیتور مشاهده می‌­کند.
  6. اکوکاردیوگرافی: استاندارد تشخیص انواع بیماری‌­های قلبی، اکوکاردیوگرافی یا پژواک‌نگاری است. در این نوع تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از ساختمان قلب تهیه می­‌شود.
  7. برونکوسکوپی: در این روش تصویربرداری، پزشکان از یک لوله نرم و انعطاف‌پذیر به نام برونسکوپ استفاده می‌­کنند. این ابزار از طریق دهان به مجاری ورودی ریه­‌ها وارد شده و اختلالات راه­‌های تنفس را ثبت و بررسی می­‌کند.
  8. توراکوسکوپی: روشی است که پزشکان با استفاده از ابزار­های مخصوص، از داخل قفسه سینه، قلب و ریه‌­ها تصویربرداری می‌­کنند.

در برخی شرایط، متخصصان برای تشخیص دقیق‌­تر ممکن است به آزمایشات دیگری هم نیاز داشته باشند. انواع آزمایش­‌های درد قفسه سينه هنگام تنفس شامل چنین مواردی است.

  1. توراسنتز: در این آزمایش با استفاده از یک سوزن مخصوص، مایع پلور از کیسه پلورال خارج شده و مورد بررسی قرار می‌­گیرد.
  2. بیوپسی ریه: بیوپسی به معنای برداشتن یک قسمت از بافت برای آزمایش است. از این آزمایش معمولاً برای تشخیص نوع و پیشرفتگی سرطان ریه استفاده می‌­شود.

روش­‌های پیشگیری از درد قفسه سينه موقع تنفس

برای پیشگیری از این درد، روش‌­هایی توسط پزشکان ارائه شده است. رعایت این نکات بسیار ساده بوده و فقط کافی است که سبک زندگی خود را به این سمت هدایت کنید. لازم است بدانید که استفاده از این روش‌­ها در شرایط بحرانی و خطرناک نه تنها مؤثر نیستند، بلکه با هدر رفتن زمان حیاتی، روند درمان را با مشکلاتی مواجه می­‌کنند.

  • میزان قند خون: انتخاب یک رژیم غذایی صحیح و کاهش میزان مصرف قند، از مشکلات پیشرفته قلبی پیشگیری کنید.
  • فشار خون: برای کنترل فشار خون کافی است با ورزش آشتی کنید. تحقیقات نشان داده است که داشتن برنامه تمرینی و اجرای منظم آن، می­تواند حدود 70% احتمال مبتلا شدن به بیماری­‌های قلبی را کاهش دهد.
  • دخانیات و مشروبات الکلی: 65% از افرادی که با عارضه­‌های قلبی مواجه می‌­شوند، به مصرف دخانیات و مشروبات الکلی اعتیاد دارند. با ترک کردن مصرف این دو مورد، تا حدود زیادی سلامت قلب را تضمین کنید.
  • کلسترول: سعی کنید با کاستن از مصرف غذاهای پر چرب و سرخ کردنی، میزان کلسترول خون را کنترل کنید. میزان کلسترول بالا دشمن اصلی قلب و بهترین دلیل برای انسداد رگ‌­ها به شمار می­رود.

زمان مراجعه به پزشک برای پیدا کردن علت درد قفسه سينه وسط هنگام نفس کشیدن

هیچ زمانی برای مراجعه به پزشک، نه زود است و نه دیر. توجه داشته باشید هر زمانی که احساس کنید باید به پزشک مراجعه کنید، دقیقاً بهترین زمان برای تشخیص علل و درمان محسوب می­‌شود. از آنجایی که ممکن است برخی افراد به دلیل مشغله زیاد، زمان دقیق مراجعه به پزشک را ندانند، تصمیم گرفته‌ایم موارد اورژانسی این درد را معرفی کنیم:

  • درد قفسه سينه هنگام تنفس عمیق به همراه سرگیجه و رنگ پریدگی
  • درد گرفتن فک یا قفل کردن آن همزمان با تنگی نفس
  • تیر کشیدن شدید قلب که به کمر و گردن می­زند
  • افت شدید فشار خون به همراه درد وسط قفسه سینه
  • سرفه‌­های خون‌آلود همزمان با احساس سوزش در ریه و قلب
  • عدم کنترل ادرار و مدفوع به همراه درد ناگهانی در سینه
  • از دست رفتن تعادل یا بیهوشی موقت با تیر کشیدن قلب
  • ضربان نامنظم و غیر ریتمیک یا درد قفسه سینه و تپش قلب استرس‌زا همزمان با تنگی نفس
  • تار شدن دید و احساس سنگینی در دستگاه تنفسی

همچنین اگر موارد زیر را مشاهده کردید، شرایط اورژانسی نیست اما باید در اسرع وقت به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

  • درد نه چندان شدید امّا طولانی مدت قفسه سینه
  • احساس سوزش در قفسه سینه و کم شدن اشتها
  • سرفه­‌های نسبتاً دردناک به همراه تیر کشیدن قلب
  • سخت شدن تنفس و مور مور شدن پاها
  • سوزن سوزن شدن دست چپ به طور موقت

برخی از آسیب­‌های فیزیکی جزئی و نه چندان جدی، می­تواند پس از گذشت مدتی عوارضی را برای سیستم قلب ایجاد کند. برای مثال ممکن است در اثر تغییرات دکوراسیون منزل، جسمی مانند یک صندلی با قفسه سینه شما برخورد کرده و باعث آسیب دیدن شریانات قلب شده باشد. در چنین مواردی اگر پس از گذشت چند روز این درد از بین نرفت یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان در مواردی نادر مشاهده کرده‌اند که درد ناشی از مشکلات و عارضه‌­های قلبی در یک نقطه دیگر از بدن نمایان شده است. برای مثال ممکن است احساس سوزش در پایین گردن به همراه تنگی نفس، یکی از نشانه­‌های نادر حملات قلبی محسوب شود.

توجه داشته باشید که احساس سنگینی، سبکی، سوت کشیدن گوش­‌ها، تند شدن نبض و احساس منگی، از دیگر نشانه­‌های وجود یک مشکل در سیستم قلب هستند، پس برای مراجعه به پزشک، فقط منتظر درد قفسه سینه و شرایط خطرناک نباشید.

شاید لازم باشد برخی از محرک­‌های ایجاد مشکلات قلبی را بشناسید تا بهتر تشخیص دهید چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید. برخی از این محرک‌­ها عبارتند از: گرد و خاک فراوان در محیط، آلودگی هوا، گاز حاصل از آزمایش‌های شیمیایی، استنشاق گاز گوگرد، هوای سرد و خشک، فعالیت­‌های ورزشی سنگین، موی حیوانات و حساسیت به خردل و فلفل.

تماس و نوبتدهی
مشکل قفسه سینه و تنفس دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

دوستان و همراهان عزیز، ما در این مطلب دلایل درد قفسه سينه هنگام تنفس را بررسی کرده و رایج­‌ترین روش‌­های درمانی و راهکارهای پیشگیری را به طور کامل توضیح دادیم. لطفاً توجه داشته باشید این مقاله صرفاً برای افزایش اطلاعات عمومی و تشخیص بهتر موارد خاص نوشته شده است. تضمین سلامت قلب و درمان مشکلات مربوط به آن در شرایط حاد، چیزی نیست که در منزل قابل اجرا باشد.

 لطفاً قبل از مراجعه به کلینیک قلب، به خوبی درباره سوابق پزشک متخصص و مهارت­‌های آن تحقیق کنید. چنانچه مطالب این نوشته برای شما مفید بوده و خدای ناکرده درگیر یکی از این علائم هستید، خوب است که همین الان با «کلینیک درمانی دکتر ضربان» تماس گرفته و وقت مشاوره حضوری یا تلفنی خود را رزرو کنید. بسیاری از مطالبی که در بحث روش‌های درمان و داروها گفته شد علاوه بر پشتیبانی علمی از تجربیات پزشکان حاذق این کلینیک استخراج شده است.