شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
درمان فوری قلب درد

راهکارهای درمان فوری قلب درد

درمان فوری قلب درد موضوعی حیاتی است که زندگی فرد را نجات می‌دهد. اسم علمی قلب درد، آنژین است. برای تسکین سریع قلب درد، روش‌های خانگی و پزشکی متعددی وجود دارد. در خانه با استراحت، تنفس عمیق، نوشیدن آب به بهبودی کمک می‌کند. استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن و یوگا نیز مفید است. اما در موارد شدیدتر و مشکوک به حمله قلبی، مراجعه فوری به پزشک دکتر درد قلب ضروری است. در بیمارستان، درمان‌های پیشرفته‌تری مانند اکسیژن‌تراپی و تجویز داروهای ضد لخته استفاده می‌شود. در نهایت، توجه به علائم هشداردهنده و مراجعه سریع به کلینیک ما راهی مطمئن برای درمان قلب درد است. در این مقاله راه‌های درمان این عارضه را به شما ارائه کرده‌ایم.

تماس و نوبتدهی
مشکل قلبی دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

اهمیت کلی برای تسکین سریع درد قلب یا آنژین

آنژین را با نام آنژین صدری می‌شناسند. این بیماری خود را اغلب به شکل سفتی، سنگینی، فشار و درد در بخش قفسه سینه نشان می‌دهد. برخی از افراد نشانه‌های آنژین را به‌ صورت بار سنگین بر روی قلب خود تجربه می‌کنند. درد قلبی یا همان آنژین به شکل درد تازه‌ای در شما نمود پیدا می‌کند که نیاز به معاینه پزشک متخصص دارد. درد قلبی یا آنژین دردی است که به‌ صورت مداوم آن را تجربه می‌کنید. باید بدانید که با درمان درست، این درد قابل برطرف ‌شدن است.

گزینه‌های درمانی زیادی برای درمان درد قلب وجود دارند. پزشک با معاینه بیمار و گرفتن شرح ‌حال از او، بهترین راهکار درمانی را در نظر می‌گیرد. مهم‌ترین کاری که بیماران قلبی باید انجام دهند این است که سبک زندگی خود را تغییر دهند.

اهمیت کلی برای تسکین سریع درد قلب یا آنژین

رژیم غذایی مناسب برای درد قلب

آنژین، برای بیماران قلبی است. بنابراین شما با کم‌کردن عواملی که خطرساز برای قلب هستند از میزان قلب درد خود بکاهید و یا آن را تسکین دهید. اصلی‌ترین گامی که یک بیمار در این راستا برمی‌دارد، این است که تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نماید. این مهم‌ترین کار در تسکین سریع درد قلب است. یک بیمار قلبی باید حتماً از رژیم غذایی سالم تبعیت کند. همچنین لازم است که ورزش را به ‌صورت منظم در برنامه روزانه خود بگنجاند. یکی از توصیه‌های مهمی که پزشکان قلب و عروق به بیماران می‌کنند پیاده‌روی است. لازم است که هر بیمار برنامه پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود داشته باشد.

همچنین پزشک برای بیمار احتمالاً داروهای مختلفی را تجویز می‌کند. آنچه در این میان مهم است این است که بیماران حتماً باید توصیه‌های پزشک را به‌ درستی رعایت نمایند. در این صورت بهترین نتیجه را دریافت می‌کنند. درمان قلب درد، زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق در کلینیک ما انجام می‌شود. برای اینکه بهترین نتیجه حاصل شود بیمار باید همراهی لازم را با پزشک داشته باشد. در کنار سبک زندگی سالم یک سری مواد غذایی مفید برای قلب خود استفاده نمایید، در ادامه به بررسی سوال برای قلب درد چی خوبه می‌پردازیم و چند نمونه از مواد مفید غذایی را معرفی می‌کنیم:

فلفل هندی

ماده کپسایسین که یک ماده ضدالتهاب است به مقدار زیادی در فلفل قرمز وجود دارد. این ماده باعث می‌شود تا درد قفسه سینه کم شود. در واقع چنین اذعان داشت که ماده کپسایسین می‌تواند به‌ عنوان یک مسکن طبیعی برای قلب عمل کند و درد آن را کم کند. در نظر داشته باشید که فلفل قرمز ماده است که به‌ عنوان یک تنظیم‌کننده خون شناخته ‌شده است. بنابراین بازگشت جریان خون به قلب را به حالت عادی می‌رساند.

 ریحان

ریحان را به ‌عنوان یک داروی مناسب خانگی برای درد قلب می‌شناسند. به دلیل این‌ که ریحان دارای مقادیر کافی منیزیم است، به آرامش عضو قلب بسیار کمک کرده. و جریان خون را قوی می‌کند. به دلیل این‌ که ریحان از ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان تشکیل شده است از جمع‌ شدن چربی‌ها در جداره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. در واقع که ریحان به‌ عنوان یک سبزی مفید در کاهش سریع درد قلب به کار می‌رود.

 زغال‌اخته

 زغال‌اخته از جمله میوه‌های مفید در تسکین درد قلب است. به دلیل این‌ که این میوه به ‌سلامت قلب و عروق کمک بسزایی می‌کند. مصرف این میوه به‌ صورت منظم سبب می‌شود تا دردهای قفسه سینه بیمار تا حد زیادی کم شوند. زغال‌اخته، دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که از قلب به‌ خوبی محافظت می‌کند. دقت داشته باشید که زغال‌اخته همچنین عاملی در کم‌ کردن چربی خون و بالا بردن گردش خون به قلب است.

 بادام‌ها

به دلیل این ‌که بادام‌ها از اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل شده‌اند، چربی خون را در افراد کاهش می‌دهند و به همین دلیل مصرف بادام‌ها سلامت قلب افراد را در پی دارند. همچنین به دلیل اینکه با خوردن بادام کلسترول کم می‌شود در کاهش قلب درد نیز تأثیر مثبتی دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب جهت درمان ‌کردن قلب درد در خانه بسیار مفید است. سرکه سیب اثر خوبی در هضم غذا دارد و درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد. اگر به قلب درد دچار شدید دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را استفاده کنید. این کار به درمان فوری قلب درد در شما کمک می‌کند.

جوش‌ شیرین

جوش‌ شیرین خواص زیادی دارد. یکی از خواص این ماده کم‌ کردن درد قلب است. در صورت لزوم یک فنجان آب گرم یا داغ را با اندکی جوش‌ شیرین ترکیب کنید. این کار سبب می‌شود تا اسیدیته بدن شما رها شود و در نهایت به کاهش درد قلب شما کمک می‌کند.

مایعات گرم یا داغ

 استفاده از مایعات داغ تا حد زیادی درد قلبی شما را کم می‌کنند. از دم‌نوش‌های گیاهی گرم مانند دم‌نوش زنجبیل یا بابونه استفاده کنید. همچنین چای نیز یک دم‌نوش مناسب برای تسکین درد قلب شما است.

 شیر زرد چوبه

یکی از بهترین توصیه‌ها برای تسکین قلب درد مصرف شیر زرد چوبه است. در صورت لزوم یک فنجان شیر داغ را همراه با یک قاشق چای‌خوری زردچوبه مخلوط کنید و میل بفرمایید. برای اینکه به این ترکیب طعم بهتری بدهید می‌توان از عسل و فلفل سیاه نیز استفاده کنید.

 شیر زرد چوبه

استفاده از عرقیات مختلف به همراه گلاب

 برای درمان قلب درد در خانه از عرقیات مختلفی بهره ببرید. برای مثال شما از عرق‌های بیدمشک یا بهارنارنج همراه با گلاب استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این ترکیب خواص آرام‌بخشی زیادی دارد و به بهتر شدن درد در شما کمک می‌کند.

نوشیدن آب زیاد

آب سبب می‌شود تا سدیم اضافی بدن دفع شود. همان‌طور که می‌دانید سدیم از جمله عوامل مهم در بالا بردن فشارخون است. زمانی که فشارخون در فردی بالا باشد سبب درد قلبی یا همان آنژین می‌شود. بسیاری از بیماری‌های قلبی به علت بالابودن فشارخون در افراد روی می‌دهند. بنابراین درمان فوری قلب درد تا حدود زیادی با نوشیدن آب زیاد ممکن است. برخی دیگر از مواد خوراکی مفید برای تسکین قلب درد را در زیر نام می‌بریم:

  • توت‌ها
  • شکلات تلخ
  • روغن‌زیتون
  • آووکادو
  • غلات
  • سبزی‌ها
  • ماهی سالمون یا قزل‌آلا
  • سیب قرمز
  • سبزی‌ها

تغییر دادن سبک زندگی، اثری مفیدی در تسکین قلب درد دارد

اگر از سیگار یا سایر مواد مخدر استفاده می‌کنید در صورت لزوم هر چه سریع‌تر آن‌ها را ترک کنید. همچنین لازم است از افرادی که سیگار می‌کشند نیز تا حد امکان دوری کنید. زیرا استنشاق دود سیگار برای قلب افراد بسیار مضر است. این امر به ‌سلامت قلب شما کمک بزرگی می‌کند. سعی کنید در شهری زندگی کنید که از هوای سالمی برخوردار است. با پزشک متخصص قلب عروق در مورد یک ورزش مناسب با توجه‌ به شرایطی که دارید صحبت کنید. ورزش با منظم‌ کردن مواد داخل خون سلامت قلب شما را تضمین می‌کند.

توجه داشته باشید که بیماری داخلی مختلف به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم خطرات زیادی برای قلب شما دارند. برای مثال اگر قند خون شما بالا است و یا اینکه فشار خون یا چربی خون بالایی دارید لازم است که با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مناسب، این بیماری‌ها را تحت کنترل دربیاورید. چنانچه دارای اضافه‌وزن و چاقی هستید، در صورت لزوم روش‌های درمانی مناسب برای کاهش وزن را زیر نظر پزشک متخصص برای خود در نظر بگیرید. اضافه‌وزن سبب می‌شود تا چربی خون شما افزایش پیدا کند. آنژین بیشتر در زمان فعالیت رخ می‌دهد. بنابراین لازم است که در زمان هر فعالیتی زمان‌هایی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.

تغییر دادن سبک زندگی، اثری مفیدی در تسکین قلب درد دارد

در صورت لزوم از مصرف الکل خودداری کنید

بایستی یک رژیم غذایی سالم را تحت‌نظر یک پزشک متخصص تغذیه شروع نمایید. باید بدانید در رژیم غذایی، شما باید از حبوبات، غلات و انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به‌اندازه کافی استفاده نمایید. لازم است افرادی که از بیماری قلبی یا دردهای آن رنج می‌برند از خوردن غذاهای سنگین پرهیز نمایند. در صورت لزوم بیماران قلبی تاحدامکان شرایطی را برای خود فراهم نمایند تا از استرس و اضطراب در امان باشند. لازم است که با پزشک خود درباره راه‌هایی که استرس را کاهش می‌دهد صحبت کنید. شما می‌توانید برای چکاپ و گرفتن بهترین راهکارها برای سلامت قلب خود، به کلینیک ما مراجعه نمایید.

روش کاهش سریع درد قلب

از دیگر راهکارها برای درمان درد قلب، آنژیوپلاستی و عمل جراحی یا استنت­گذاری است. آنژین کردن برای قلب درد، تعداد دفعات تکرار و میزان درد و خطر حمله‌های قلبی در بیمار کاهش می‌دهد. این درمان سبب می‌شود تا خطر مرگ برای بیمار تا حد فراوان کم شود. درهرصورت باید بدانید اگر شما نیز به بیماری آنژین ناپایدار مبتلا هستید باید تحت ‌نظر پزشک متخصص قرار بگیرید. برخی از بیماران دردهای غیر معمول را در ناحیه قفسه سینه خود تجربه می‌نمایند. برای مثال اگر در وضعیت استراحت قلب درد به سراغ شما می‌آید در صورت لزوم هر چه سریع‌تر به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید. این کار سبب می‌شود تا از خطرات بعدی که تهدیدی برای جان شما باشد در امان بمانید.

درمان فوری برای درد قفسه سینه

در زیر به برخی از روش‌های سریع و مفید در تسکین قلب درد اشاره می‌کنیم:

استراحت

سریعاً بر روی تخت دراز بکشید اگر به درد قلبی دچار شدید قبل از هر کاری روی تخت زانو بزنید. لازم است که فوراً این کار را انجام دهید و وقت را هدر ندهید.

از کیسه یخ بهره ببرید

اگر درد قلب شما به دلیل گرفتگی عضلات است از کیسه یخ استفاده کنید. در صورت لزوم کیسه یخ را بر روی محل درد بگذارید. برای درست‌ کردن کیسه یخ چند تکه یخ را داخل کیسه یا پارچه قرار دهید. سپس این کیسه را به مدت ده تا بیست دقیقه بر روی قلب خود قرار دهید. در صورت لزوم این کار را چند بار در هر روز انجام دهید. این عمل سبب می‌شود تا ورم شما بعد از چند روز کم شود.

ماساژ کمر

اگر به ‌صورت ناگهانی به درد قلب دچار شدید یکی از راهکارهای مؤثر در تسکین فوری قلب، ماساژ کمر است. بنابراین از یک فرد بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد. این عمل سبب می‌شود تا درد قلب شما تا حد بسیار زیادی تسکین پیدا کند.

البته باید بدانید درصورتی‌که درد قلب شما خیلی شدید نیست از این روش‌ها بهره ببرید. درصورتی‌که درد قلب شما زیاد باشد باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

تسکین قلب درد در خانه به علت حمله قلبی

اگر قلب شما بر اثر حمله قلبی درد گرفت لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. بعد از اینکه اقدامات درمانی لازم روی شما انجام گرفت تحت ‌نظر یک پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرید. توصیه می‌شود برای درمان به پزشکان کلینیک ما مراجعه نمایید. درصورتی‌که قلب شما درد گرفت بهتر است یک آسپرین را بجوید و آن را قورت بدهید. اگر به آسپرین حساسیت دارید و یا این‌که پزشک شما را از مصرف آن منع کرده است بهتر است که آن را مصرف نکنید. اگر پزشک برای شما نیتروگلیسیرین تجویز کرده است در صورت بروز درد قلب آن را مصرف کنید. چنانچه تصور می‌کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید و پزشک قبلاً این دارو را برای شما تجویز کرده است لازم است که آن را استفاده کنید.

تسکین قلب درد در خانه به علت حمله قلبی

روش‌های پزشکی برای بهبود گردش خون در عروق کرونر

برخی اوقات برای تسکین فوری قلب درد و گرفتگی عروق لازم است برخی از روش‌های پزشکی توسط پزشک متخصص قلب و عروق برای بیمار اجرا شود. این روش‌ها در قیاس با روش‌های درمانی خانگی به‌ مراتب تهاجمی‌تر هستند. در زیر به برخی از این راهکارهای درمانی اشاره می‌کنیم:

آنژیوپلاستی و جراحی گذاشتن استنت

 در طی این عمل، پزشک متخصص قلب و عروق یک لوله باریک و دراز که کاتتر نامیده می­‌شود را در بخش باریک عروق وارد می‌کند. یک سیم همراه با بادکنک خالی شده از راه کاتتر به بخش باریک انتقال می‌یابد. بعد از آن بادکنک باد می‌شود و رسوب‌ها در جداره شریان به ‌صورت فشرده درمی‌آیند. در اغلب موارد، یک استنت در بخش گرفتگی رگ‌های قلب گذاشته می‌شود تا به باز کردن عروق کمک کند. بر اساس یافته‌های جدید، در درمان بیماری‌های قلبی اغلب استنت‌ها برای کمک به باز کردن عروق می‌توانند به‌آهستگی دارو را آزاد نمایند.

جراحی بای‌پس عروق کرونر

زمانی که قلب دچار گرفتگی شدید عروق و در پی آن دردهای قلب شود اغلب از این جراحی استفاده می‌کنند. پزشک متخصص قلب و عروق، رگ‌های کرونر بسته شده را با بهره‌گیری از پیوند یک رگ جدا شده از بخش دیگر بدن اصلاح می‌کند. این عمل سبب می‌شود تا خون در کناره‌های شریان کرونر بسته شده یا باریک شده گردش کند. این نمونه از انواع جراحی‌های قلب باز به شمار می‌آید. این دو روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که راهکارهای فوری قلب درد جوابگو نباشد.

تماس و نوبتدهی
مشکل قلبی دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

 در این مقاله در مورد درمان فوری قلب درد روش‌های متنوعی را ارائه داده‌ایم. اگر چه در این مقاله از اهمیت رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی روش‌های پزشکی و خانگی صبحت کرده‌ایم اما شاید برای شما انتخاب بهترین روش درمان گیج کننده باشد. درمان‌های خانگی ممکن است اثر فوری نداشته باشند و درمان‌های پزشکی در صورت انتخاب خودسرانه عواقب جدی‌تری به دنبال داشته باشد. در نهایت برای بهترین درمان فوری درد قلبتان مشورت با متخصص ضروریست.

درصورتی‌که قلب شما به‌صورت ناگهانی درد گرفت لازم است فورا به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از پزشکان با تجربه و حاذق در کلینیک مرکز ما انواع خدمات مناسب بهره‌مند شوید.