شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
آیا تپش قلب پریودی سلامت زنان را تهدید می‌کند؟

آیا تپش قلب پریودی سلامت زنان را تهدید می‌کند؟

باید بدانید که تپش قلب پریودی یک عارضه جدی است که سلامتی زنان در دوره قاعدگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمان تپش قلب در پریودی از بروز عوارض خطرناکی از جمله افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و … جلوگیری می‌کند و باعث حفظ کیفیت زندگی بیمار می‌‌شود. این عارضه به دلیل عوامل محیطی مانند استرس یا تغییرات هورمونی بروز می‌کند؛ همچنین برخی زنان به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای یا ناهنجاری‌های قلبی این عارضه دردناک را گزارش می‌دهند در ادامه شما را با عواقب عدم درمان قطعی تپش قلب در دوران پریودی آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تماس و نوبتدهی
مشکل تپش قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

اهمیت درمان تپش قلب پریودی

تپش درون قلب در دوران پریودی یک مشکل پزشکی جدی است که به توجه و درمان نیاز دارد. تپش خفیف پریودی با گذشت چند روز و پایان این دوران به صورت خودکار کاهش می‌یابد؛ در حالی که تپش درون قلب شدید در دوران قاعدگی باید مورد بررسی جدی توسط پزشک متخصص قرار بگیرد. تپش قلب پریودی ممکن است عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار دهد و در موارد شدید عملکرد قلبی را با مشکلات جدی مواجه کند.

درمان زودهنگام این عارضه برای حفظ عملکرد نرمال قلب اهمیت بالایی دارد. تپش‌های قلب قاعدگی می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند؛ در این حال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

کاهش خطر ایجاد فشار خون بالا از دیگر دلایل اهمیت درمان به‌موقع تپش‌های قلب در دوران پریودی است. افراد مبتلا به ضربان‌های قلب قاعدگی ممکن است از علائم ناخوشایندی مانند تپش اضطراب و خستگی رنج ببرند، درمان مناسب این عارضه کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهد. در صورت عدم درمان ضربان‌های قلب، ممکن است عوارض خطرناکی مانند افت فشار خون و ایجاد ناراحتی‌های قلبی رخ دهد.

همچنین درمان زودهنگام ضربان‌های قلب قاعدگی می‌تواند هزینه‌های بهداشتی را کاهش دهد. در صورت پیشرفت بیماری تعداد مراجعه لازم به پزشک و احتمال بستری ‌شدن بیمار افزایش می‌یابد که هزینه بالایی را به همراه دارد.

تپش نامنظم قلب می‌تواند به عوامل خطری برای سکته قلبی تبدیل شود؛ درمان تپش‌های نامنظم می‌تواند خطر این نوع حوادث را کاهش دهد. علاوه بر این تپش‌ها در قلب در بسیاری از افراد منجر به اضطراب می‌شود و کمبود خواب شبانه را به دنبال دارد. اهمیت درمان تپش‌ها در قلب در دوران پریودی در جلوگیری از عوارض جانبی آن به همراه بهبود کیفیت زندگی بیمار مشخص می‌شود. تشخیص و درمان به‌موقع این عارضه از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید تحت ‌نظر یک پزشک متخصص قلب و عروق انجام شود.

اهمیت درمان تپش قلب پریودی

ضربان قلب زمان پریودی با چه نشانه‌هایی همراه است؟

علائم همراه با ضربان قلب در پریودی متنوع است و به عواملی مانند علت اصلی این عارضه و شدت تپش‌های قلبی بستگی دارد. تپش‌های سریع یکی از نشانه‌های شایع ضربان قلب دوران پریودی است، در این حالت تعداد ضربان قلب به نرخ بالاتر از حد معمول می‌رسد. در ادامه دیگر نشانه‌های همراه با تپیدن قلب بالا قبل از پریودی را بررسی می‌کنیم.

  • ضربان قلب دوران پریودی می‌تواند باعث سرگیجه و سردرد شود؛ این عارضه به دلیل کاهش جریان خون به مغز بروز می‌کند.
  • افراد ممکن است احساس عدم تعادل یا سستی عضلات داشته باشند که احتمال آسیب‌های ناشی از سقوط را افزایش می‌دهد.
  • در برخی موارد تپش درون قلب در زمان پریودی می‌تواند به همراه درد یا فشار در قفسه سینه باشد.
  • احساس تنگی نفس یا سختی در تنفس از دیگر نشانه‌های همراه با تپش‌های قلب در زمان پریودی است. این مشکل معمولاً به علت کاهش جریان خون به ریه‌ها ایجاد می‌شود.
  • تغییر تپش درون قلب در پریودی می‌تواند به خستگی و ضعف عضلات منجر شود که در کاهش توانایی بدنی نقش دارد.
  • برخی زنان ممکن است به علت تغییر در فشار خون و کاهش خون‌رسانی به دستگاه گوارش احساس نفخ معده داشته باشند.
  • تعریق زیاد نیز یکی از نشانه‌های همراه با تپش‌های قلب در زمان پریود شدن است؛ این عارضه به دلیل تغییر در تپش درون قلب و عملکرد عصبی بدن ایجاد می‌شود.
  • تغییر در تپش‌های قلب می‌تواند منجر به اضطراب شود؛ این نشانه‌ها به علت نوسان ترشح هورمونی رخ می‌دهد.
  • ضربان قلب در دوران پریودی ممکن است باعث احساس گرما یا سردی ناگهانی بدن شود.
  • زنان دارای ضربان‌های قلب در دوران قاعدگی‌، رنگ‌پریدگی پوست صورت را تجربه می‌کنند.
  • برخی از افراد ممکن است احساس تپش در منطقه گردن یا دستگاه گوارش داشته باشند.
  • برخی از افراد احساس فشار در منطقه گلو را تجربه می‌کنند که در عملکرد دستگاه گوارش نیز نقش دارد.

مهم‌ترین دلایل بروز تپش قلب در دوران پریودی

فاکتورهای گوناگونی در ابتلا به ضربان قلب در پریودی نقش دارند که کیفیت زندگی بیمار را تحت ‌تأثیر منفی خود قرار می‌دهند. ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند عاملی برای تپش قلب پریودی باشد. هنگامی که ورزش می‌کنید، نیاز قلب به اکسیژن افزایش می‌یابد؛ بنابراین تپش‌های قلب مزمن شما در دوران قاعدگی‌ تشدید می‌شود. در ادامه دیگر دلایل بروز تپش‌های قلب در پریودی را بررسی می‌کنیم.

استرس و اضطراب

وجود تنش‌های محیطی می‌توانند تأثیر بزرگی بر تپش‌های قلب داشته باشند. افرادی که در معرض فشارهای روحی و مشکلات روانی قرار دارند، ممکن است تپش‌های نامنظم قلب را تجربه کنند. بسیاری از زنان مبتلا به تپش قلب در دوران پریودی عارضه خود را همراه با پرخاشگری و عصبانیت زودهنگام گزارش می‌دهند.

مصرف مواد مخدر و مسکن‌ها

استفاده از برخی مواد اعتیادآور مانند قهوه، نیکوتین و الکل می‌توانند به افزایش تپش‌های قلب منجر شوند. ترکیبات موجود در این مواد عملکرد سلول‌های قلبی را تحت ‌تأثیر خود قرار می‌دهند و با نشانه‌های ضربان قلب همراه هستند. بسیاری از زنان مصرف‌کننده مواد مخدر از اختلالات روانی به همراه عارضه‌های قلبی در دوران پریودی خبر می‌دهند.

کاهش جریان خون به قلب

شرایطی مانند فشار خون پایین (هیپوتانسیون) یا جریان خون ناکافی به قلب باعث ضربان‌های قلب مزمن پریودی می‌شوند. گرفتگی عروق خونی اندام قلب به دلیل رسوب ترکیبات اضافی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز ضربان قلب ناشی از کاهش خون‌رسانی به عضله قلبی است‌‌.

بیماری‌های تیروئید

بیماری‌های تیروئید به ‌ویژه هیپرتیروئیدیسم (افزایش غیر طبیعی ترشح هورمون‌های تیروئید) در بروز تپش‌های قلب مزمن پریودی نقش دارند. هورمون‌های این غده میزان عملکرد قلب و دیگر اندام‌های بدن را تنظیم می‌کنند، هنگامی که این هورمون‌ها به ‌صورت غیر طبیعی ترشح شوند، ضربان قلب در پریودی افزایش می‌یابد.

بیماری‌های قلبی

برخی بیماری‌های قلبی مانند آریتمی‌ها (اختلال در تعداد و شدت ضربان قلب) در ایجاد تپش‌های نامنظم قلبی نقش دارند. تنگی یا گشادی دریچه‌های قلبی از رایج‌ترین بیماری‌های است که باعث افزایش ضربان‌های قلب در دوران پریودی می‌شود؛ همچنین بزرگی ابعاد قلب یکی دیگر از بیماری‌های مربوط به تپش‌های قلب مزمن قاعدگی‌ است.

عوارض جانبی داروها

مصرف برخی داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ریه (مانند برونکودیلاتورها) می‌تواند باعث تپش درون قلب مزمن در دوران پریودی شوند. همچنین ادامه مصرف خودسرانه داروهای قلبی عوارض جانبی را به همراه دارد و احتمال تپش قلب در دوران پریودی را افزایش می‌دهد.

تغییرات هورمونی

نوسان ترشح هورمون‌های جنسی یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به تپش در قلب مزمن در دوران پریودی است. این هورمون‌ها عملکرد دستگاه قلبی و عروقی را تنظیم می‌کنند و اختلال ترشح آن‌ها باعث ضربان قلب غیر عادی در این دوران می‌شود. تپش درون قلب ناشی از تغییرات هورمونی پس از پایان دوره قاعدگی‌ بهبود می‌یابد.

بیماری‌های خونی

برخی بیماری‌های خونی مانند آنمی (کمبود آهن در خون) باعث تپش‌های قلب پریودی می‌شوند. زنان در دوران پریودی به دلیل خونریزی غیر طبیعی دچار کمبود آهن می‌شوند و نشانه‌های ضربان‌های قلب خفیفی را تجربه می‌کنند. سایر انواع کم‌خونی در ارتباط با عوامل ارثی از دیگر عوامل رایج برای ابتلا به تپیدن قلب بالا قبل از پریودی است.

شیوه تشخیص صحیح علت تپش درون قلب در زمان پریودی

تشخیص صحیح علت تپش‌ قلب زنان در پریودی اولین اقدامی است که باید برای درمان این عارضه قلبی انجام دهید. پزشک ابتدا با بیمار مصاحبه می‌کند تا در مورد تاریخچه بیماری، علائم و عوامل خطر موجود در زندگی فرد اطلاعاتی را جمع‌آوری کند. این داده‌ها شامل زمان شروع ضربان قلب، تغییر الگوی ضربان قلبی و تاریخچه پزشکی و داروهای مصرفی است. پزشک بررسی جسمانی بیمار را انجام می‌دهد تا نشانه‌های ظاهری مرتبط با تپش‌های قلب را بررسی کند. معاینه ظاهری بیمار شامل اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب، شنیدن صداهای قلب و ریه است.

پزشک رنگ‌پریدگی صورت بیمار را بررسی می‌کند تا نشانه‌های ضربان قلب را به ‌صورت دقیق تشخیص دهد. همچنین پزشک متخصص تست‌های تصویربرداری مانند الکتروکاردیوگرافی (ECG) یا هولتر مانیتورینگ را تجویز می‌کند. ECG یک آزمون ساده است؛ برای این کار الکترودها را بر روی پوست قرار می‌دهند تا الگوی الکتریکی قلب ثبت شود. انجام آزمایش‌های خون برای اندازه‌گیری میزان مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم، آنزیم‌های قلبی مانند تروپونین و سایر شاخص‌های مهم می‌تواند در تشخیص علت ضربان‌های قلب در پریودی کمک کند.

ایکوکاردیوگرافی (اکو) یک تست تصویربرداری سونوگرافیک است که ساختارهای داخلی قلب و عملکرد آن را مشخص می‌کند. این تست می‌تواند اطلاعات کاملی در مورد ساختار قلب و احتمال وجود نقص‌های مادرزادی را در اختیار پزشک متخصص قرار دهد. برخی از تست‌های تحریکی مانند تست تحمل فیزیکی قلب نیز تجویز می‌شوند تا واکنش قلب به فعالیت‌های فیزیکی یا تحریک‌های خاص بررسی شود.

در مواردی که به تشخیص دقیق‌تری نیاز باشد، ممکن است از تصویربرداری مثل آنژیوگرافی (برای بررسی عروق قلبی) یا انجام اسکن‌های تصویری دیگر استفاده شود. پزشک متخصص پس از تشخیص علت تپش‌های قلب قاعدگی‌، راهکار درمانی مناسب را انتخاب می‌کند.

شیوه تشخیص صحیح علت تپش درون قلب در زمان پریودی

انتخاب راهکار مناسب برای درمان تپش قلب پریودی

درمان پزشکی تپش قلب قاعدگی بستگی به علت و شدت آن دارد. تپش قلب در دوران پریودی معمولاً ناشی از عوامل غیر جدی است؛ اما در مواردی ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشد. مهم‌ترین قدم در درمان تپش درون قلب دوران پریودی، مشاوره با پزشک و تشخیص دقیق است. پزشک بر اساس علت و شدت تپش داخل قلب، نوع داروها و روش‌های مناسب را تعیین می‌کند؛ اگر تپش‌های قلب قاعدگی ناشی از آریتمی‌های نامنظم باشد، پزشک ممکن است داروهای آنتی‌آریتمیک تجویز کند.

 این داروها به تنظیم الگوی ضربان قلب کمک می‌کنند و ضربان قلب را کاهش می‌دهند. همچنین داروهای بتابلاکر می‌توانند به کاهش ضربان قلب و کنترل ضربان‌های قلب کمک کنند؛ این داروها معمولاً برای کنترل فشار خون نیز تجویز می‌شوند.

بستگی به علت ضربان قلب امکان دارد پزشک دیگر داروها مانند دیگوکسین برای افزایش قدرت قلب را تجویز کند. اگر تپش قلب در دوران قاعدگی ناشی از آریتمی‌های قلب باشد و اثربخشی داروهای خوراکی مشاهده نشود، پزشک امکان دارد کاتتریزاسیون قلبی را تجویز کند. پزشک در این روش جراحی با استفاده از کاتترها به مناطق مشخصی از قلب دسترسی پیدا می‌کند و عملکرد سلول‌های قلبی را تغییر می‌دهد تا تنظیم ضربان قلب انجام شود.

در برخی موارد پزشک متخصص تراپی‌های الکتریکی مثل کاردیوورژی (کاردیوورژی‌های الکتریکی) را برای تنظیم ضربان قلب تجویز می‌کند. در این روش با کمک الکترودها به قلب جریان الکتریکی می‌دهند تا الگوی ضربان قلب اصلاح شود.

اگر تپش قلب در دوران قاعدگی ناشی از عارضه‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های تیروئیدی، دیابت یا فشارخون بالا باشد، درمان این بیماری‌ها به تنظیم ضربان‌های قلب کمک می‌کند. در این موارد کنترل بیماری ضربان قلب را بهبود می‌بخشد و احتمال عوارض جبران‌ناپذیر قلبی را کاهش می‌دهد. برای موفقیت در درمان ضربان‌های قلب دوران پریودی، مشاوره با پزشک و پیگیری مداوم از اهمیت بسیاری برخوردار است. بیمار باید داروها را به‌ دقت مصرف کند و به توصیه‌های پزشک خود اهمیت دهد. همچنین پیگیری منظم با پزشک برای مانیتورینگ و تنظیم بهتر دوز دارویی اهمیت بالایی دارد.

رعایت رژیم غذایی با هدف کنترل تپش قلب در زمان پریودی

اهمیت دادن به رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کنترل تپش درون قلب در پریودی دارد و سلامت عمومی قلب را تقویت می‌کند. مصرف بیش از حد کافئین موجود در قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد؛ بنابراین برای داشتن قلب سالم مصرف کافئین را محدود کنید. استفاده بیش از حد نمک فشار خون را افزایش می‌دهد و ضربان‌های قلب را تشدید می‌کند؛ بهتر است مصرف نمک را کاهش دهید و از ادویه‌جات طعم‌دهنده به ‌عنوان جایگزین استفاده کنید.

غذاهای دارای فیبر به کنترل کلسترول خون و فشار خون کمک می‌کنند؛ میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات غنی از فیبرهای مفید هستند. مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس می‌تواند عوامل خطرناکی برای قلب باشد. گوشت ماهی، روغن ‌زیتون و مغزهای گردو و بادام حاوی چربی‌های سالم مثل اسیدهای چرب امگا-3 هستند و شدت تپش قلب پریودی را کاهش می‌دهند.

مصرف مناسب پتاسیم می‌تواند در کنترل تپش‌های قلب مؤثر باشد؛ مواد غذایی مانند موز، زردآلو و کشمش حاوی پتاسیم هستند. مصرف افراطی قند می‌تواند به افزایش وزن و دیابت منجر شود که هر ۲ عامل خطرناکی برای سلامت قلب هستند. مصرف شکر سفید را کنار بگذارید و به‌ جای آن از شیرین‌کننده‌های  طبیعی مانند عسل استفاده کنید.

نوشیدن آب به مقدار کافی برای حفظ رطوبت بدن و تنظیم ضربان قلب بسیار مهم است؛ مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و شکر را کاهش دهید و به ‌جای آن آب بنوشید. مصرف غذاهای با اسیدیته بالا می‌تواند تأثیر منفی بر ضربان‌های قلب داشته باشد. بنابراین، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را به مواد غذایی فرآوری شده ترجیح دهید. حجم و تعداد وعده‌های غذایی مهم است. میل ‌کردن وعده‌های کوچک و متعادل برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی در قند خون و تنظیم ضربان قلب قاعدگی اهمیت دارد. مشاوره با متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند تا رژیم غذایی مناسبی برای کنترل تپش‌های قلب در دوران پریودی انتخاب کنید.

انجام فعالیت‌های ورزشی برای تپش قلب در دوران قاعدگی

تمرینات ورزشی می‌توانند به کنترل و مدیریت تپش قلب در دوران قاعدگی کمک کنند. ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی قدرت قلب و عروق را افزایش می‌دهند و در تنظیم نرخ ضربان قلب نقش دارند. پیش از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید، به ‌ویژه اگر ضربان‌های قلب زمان پریودی با مشکلات قلبی دیگری همراه است. ورزش‌های معتدل مانند دوچرخه‌سواری، شنا و تنیس باعث تقویت عضلات قلبی و بهبود تنفس می‌شوند.

ورزش‌های تنظیمی مانند یوگا و مدیتیشن به تمرکز تنفس، کاهش استرس و افزایش آگاهی از وضعیت جسمی کمک می‌کنند و در تنظیم ضربان‌های قلب و کاهش تنش‌های عصبی نقش مهمی دارند‌. برای افزایش اثربخشی تمرینات حرکتی برای درمان تپش‌ها در قلب در پریودی، ورزش‌ را به ‌صورت منظم و متعادل انجام دهید. تعیین یک برنامه ورزشی هفتگی و رعایت آن به شما کمک می‌کند تا تپش‌ها در قلب خود را به ‌صورت صحیحی کنترل کنید. نوشیدن مایعات به مقدار مناسب در طول ورزش اهمیت بالایی دارد؛ آب الکترولیت‌ها را حفظ می‌کند و احتمال بروز تنش‌های ناگهانی قلب را کاهش می‌دهد.

استفاده از دستگاه‌های مانیتور ضربان قلب به شما کمک می‌کند تا ضربان قلب خود را در طول ورزش کنترل کنید و از هر تغییر نامنظمی مطلع شوید. اگر در حین انجام فعالیت‌های ورزشی تپش‌های درون قلب غیر طبیعی را احساس کردید، ورزش را متوقف کنید و از پزشک خود مشورت بگیرید. قبل از شروع ورزش برای درمان تپش‌های درون قلب در دوران پریودی، تمرینات گرم‌ کردن را برای آماده‌سازی عضلات و افزایش جریان خون به عضلات قلبی انجام دهید. بعد از اتمام ورزش نیز انجام تمرینات سرد ‌کردن را فراموش نکنید تا ضربان قلب به ‌صورت تدریجی در حالت طبیعی تنظیم شود.

استفاده از طب سنتی برای درمان تپش قلب 

بسیاری از افراد برای درمان تپش قلب در پریودی استفاده از داروهای گیاهی طب سنتی را نسبت به مصرف قرص‌های شیمیایی ترجیح می‌دهند. انواع گیاهان طب سنتی خواص آرام‌بخشی دارند و تپش‌های درون قلب را به ‌صورت مؤثری درمان می‌کنند. استفاده از این داروهای گیاهی عوارض جانبی زیادی را به همراه ندارد و موجب تقویت سیستم ایمنی شما می‌شود. در ادامه رایج‌ترین ترکیبات دارویی طب سنتی برای درمان تپش‌ها درون قلب در دوران پریودی را معرفی ‌می‌کنیم.

  • گیاه زنجبیل

 زنجبیل یک گیاه دارویی با خواص ضد التهابی و آرام‌بخش است. مصرف زنجبیل به تنظیم نرخ ضربان قلب کمک می‌کند و شدت تپش‌های نامنظم قلبی را کاهش می‌دهد. نوشیدن دمنوش زنجبیل بهترین روش مصرف این گیاه دارویی برای درمان تپش قلب در زمان پریودی است.

  • گیاه نعناع

نعناع خاصیت آرام‌بخش بالایی دارد و دردهای قفسه سینه ناشی از تپش‌ها درون قلب دوران پریودی را کاهش می‌دهد. مصرف چای نعناع تنش‌های عصبی را درمان می‌کند و برای درمان تپش‌ها درون قلب ناشی از آشفتگی ذهنی بسیار مفید است. این گیاه خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و برای درمان دیگر بیماری‌های قلبی نیز تجویز می‌شود.

  • گیاه گل مریم

گل مریم یک گیاه دارویی با خواص ضد افسردگی است و نشانه‌های تپش‌ها درون قلب ناشی از پرخاشگری در دوران پریودی را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در گیاه گل مریم میزان خون‌رسانی به اندام قلب را تسهیل می‌کنند و در درمان دیگر بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارند.

  • میوه خرما

خرما یک منبع غنی از پتاسیم است که به تنظیم نرخ ضربان قلب کمک می‌کند و درد ناشی از پریودی را به‌ صورت قابل ‌توجهی کاهش می‌دهد. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این میوه از ابتلا به دیگر بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. پزشک مصرف روزانه خرما را برای تنظیم فشار خون و تپش‌های درون قلب در دوران پریودی پیشنهاد می‌دهد.

استفاده از طب سنتی برای درمان تپش قلب 

مراجعه به پزشک متخصص برای درمان تپش قلب بالا قبل از پریودی

تپش قلب یک پیش‌آگهی خطرناک برای سلامتی است که در برخی موارد به مراجعه به پزشک نیاز دارد؛ اگر ضربان‌های مزمن در قلب شما با استراحت چندروزه و پایان دوره پریودی درمان نشود باید به این عارضه اهمیت بالایی دهید. در صورت وجود دیگر مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، برای درمان ضربان‌ها در قلب در دوران پریودی از یک متخصص قلب کمک بگیرید.

  • تپش‌های قلبی شما بسیار سریع یا نامنظم است و این عارضه به ‌صورت مزمن بروز می‌کند.
  • اگر ضربان‌ها در قلب با درد، فشار یا تنگی در قفسه سینه همراه است که می‌تواند نشانه مشکلات قلبی جدی باشد.
  • اگر بلافاصله پس از ورزش ضربان‌ در قلب شدید و نامنظم دارید و این موضوع به طور مداوم رخ دهد.
  • تپش قلب پریودی را همراه با نشانه‌های مانند تهوع و کاهش هوشیاری مداوم تجربه می‌کنید.
  • اگر در خانواده شما سابقه بیماری قلبی خاصی وجود دارد یا درگذشته عارضه‌های قلبی خطرناکی را تجربه کرده‌اید.
  • دارای بیماری زمینه‌ای مرتبط با ضربان‌ها در قلب مانند دیابت یا نارسایی کبدی هستید.
  • ضربان‌ها در قلب را در دوره میان‌سالی تجربه می‌کنید و در نزدیکی دوران یائسگی قرار دارید.

عوارض عدم درمان تپش قلب در دوران پریودی

ضربان‌ها در قلب خفیف پریودی با گذشت چند روز به صورت کامل درمان می‌شوند؛ در حالی که ضربان‌ در قلب شدید این دوران به پیگیری جدی نیاز دارد. عدم درمان تپش قلب در پریودی می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد و باعث بدتر شدن وضعیت سلامتی بیمار شود. تپش‌های قلب پریودی در برخی موارد ممکن است علامتی از مشکلات قلبی مانند آریتمی‌ها (اختلالات در نبض) باشند و عدم درمان باعث تشدید این مشکلات می‌شود.

تپش‌های سریع یا نامنظم قلب می‌توانند باعث ناراحتی و اضطراب شوند، عدم درمان و مدیریت این وضعیت، کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد. تپش‌های قلبی شدید فعالیت‌های روزمره را نیز تحت تأثیر منفی خود قرار می‌دهند؛ در این حالت توانایی جسمانی برای انجام فعالیت‌های روزانه کاهش می‌یابد. این افراد ممکن است به دلیل تپش‌های نامنظم قلب نتوانند در فعالیت‌های روزمره به طور نرمال شرکت کنند. عدم مدیریت ضربان‌ها در قلب قاعدگی می‌تواند به مرور زمان منجر به افزایش ریسک برای بروز مشکلات قلبی دیگر مانند آنژین قلبی شود.

همچنین ضربان‌ها در قلب شدید و نامنظم ‌کیفیت خواب را کاهش می‌دهد و تأثیر مخربی بر سلامت عمومی فرد دارد. در برخی حالات تپش‌های قلبی نامنظم می‌توانند به خفگی (سرگیجه و از دست دادن هوش) منجر شوند. عدم درمان مشکلات قلبی ممکن است به افزایش هزینه‌های درمان منجر شود؛ زیرا نیاز به درمان‌های اضافی و بیشتر دارویی خواهید داشت. بی‌توجهی به درمان شدن ضربان‌ها در قلب در پریودی می‌تواند به عواقب جدی برای سلامتی و کیفیت زندگی افراد منجر شود؛ بنابراین به این عارضه اهمیت دهید و به پزشک متخصص‌ مراجعه کنید.

تماس و نوبتدهی
مشکل تپش قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

تپش قلب پریودی در صورتی که با گذشت چند روز کاهش نیابد به پیگیری جدی توسط پزشک متخصص نیاز دارد. درمان تپش قلب در پریودی کیفیت زندگی فرد بیمار را حفظ می‌کند و باعث کاهش عوارض احتمالی این عارضه می‌‌شود. بسیاری از زنان تپش‌های درون قلب دوران پریودی را با احساس سرگیجه و کاهش هوشیاری جدی گزارش می‌دهند. عوامل گوناگونی مانند تغییرات هورمونی، بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، عوارض جانبی داروها، بیماری‌های تیروئید و کاهش جریان خون به قلب در ایجاد این عارضه نقش دارند. برای تشخیص و درمان این عارضه می‌‌توانید به پزشکان متخصص ما در کلینیک درمانی ما مراجعه کنید و از خدمات آنها بهره ببرید.