شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
درمان واریس پا با حجامت

درمان واریس پا با حجامت؛ انواع روش های درمان

واریس، رگ‌های متورمی است که اغلب در پاها دیده می‌شود. این عارضه علاوه بر ظاهری ناخوشایند، درد، خستگی و… را به همراه دارد. برای درمان حجامت روش‌های گوناگونی از جمله لیزر، دارودرمانی و… وجود دارد. ولی طی سال‌های اخیر درمان واریس پا با حجامت مورد اقبال بسیاری قرار گرفته است. اما آیا حجامت واقعاً روشی مؤثر و بی‌خطر برای درمان واریس پاست؟ مطالعات علمی جامع و معتبری دربارة اثربخشی این روش وجود ندارد و بسیاری از ادعاها در مورد نتایج حجامت بر اساس تجربیات شخصی و باورهای سنتی استوار است. بنابراین قبل از استفاده از این روش ضروری است با پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به شرایط فردی‌تان بهترین درمان واریس پا را تجویز کند. ما در این مقاله به سؤالات شما از جمله آیا واریس با حجامت درمان می‌شود؟ آیا برای همه مناسب است؟ پاسخ می‌دهیم تا در مسیر درستی قرار بگیرید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تماس و نوبتدهی
مثل گذشته دیگر دردی در پاهای خود نداشته باشید
جهت درمان و مشاوره با ما تماس بگیرید

واریس چیست؟

واریس، رگ‌های گشاد شده، پیچ‌خورده و متورمی هستند که بیشتر اوقات در پاها مشاهده می‌شوند. وقتی دریچه داخل رگ‌ها نارسایی پیدا می‌کند و خون در آنها تجمع می‌یابد واریس شکل می‌گیرد. واریس به علل گوناگونی از جمله ژنتیک، سن، جنسیت، بارداری و ایستادن و نشستن طولانی وابسته است و عوارض گوناگونی دارد.

از جمله عوارض آنها می‌توان به لخته شدن خون در رگ‌های واریسی، ایجاد زخم‌های پوستی، التهاب رگ‌های واریسی و خونریزی اشاره کرد. واریس به خودی خود یک بیماری کشنده نیست؛ اما عوارضی که بیان شد، می‌توانند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید.

این عارضه درمان‌های گوناگونی دارد که از جمله آنها می‌توان به تغییر در سبک زندگی، دارودرمانی، اسکلروتراپی (تزریق ماده‌ای به داخل رگ برای بستن آن)، لیزردرمانی (استفاده از لیزر برای بستن رگ‌های واریسی) و جراحی اشاره کرد. البته اخیراً بسیاری از افراد به سمت درمان‌های سنتی از جمله حجامت روی آورده‌اند که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم.

در حال حاضر برای واریس درمان قطعی و دائمی وجود ندارد. اگرچه روش‌های درمانی مختلفی برای کاهش علائم و بهبود ظاهر رگ‌های واریسی وجود دارد، اما امکان بازگشت آنها به ویژه در افرادی که عوامل خطر را دارا هستند، وجود دارد. دلیل نبودن روش‌های قطعی برای درمان واریس پا این است که  عوامل ایجادکننده واریس از جمله ژنتیک و تغییرات هورمونی قابل تغییر نیستند یا دریچه‌های آسیب‌دیده رگ‌ها به طور کامل ترمیم نمی‌شوند. از طرفی عواملی همچون چاقی، ایستادن طولانی‌مدت و بارداری بر بازگشت واریس تأثیر می‌گذارند.

گاهی علائم واریس پا با برخی بیماری‌های جدی‌تر مانند ترومبوز ورید عمقی مشابه است؛ بنابراین بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم واریس و قبل از ایجاد علائمی مانند درد، خارش و… به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. زیرا تشخیص زودهنگام، درمان را ساده‌تر و مؤثرتر می‌کند و پزشک می‌تواند از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های درمانی استفاده کند.

آیا واریس پا با حجامت درمان می‌شود؟

حجامت یک روش سنتی و نوعی درمان مکمل برای واریس پا محسوب می‌شود که طی آن برش‌های کوچکی روی پوست ایجاد و با کمک مکش، خون از بدن خارج می‌شود. اعتقاد بر این است که حجامت به بهبود گردش خون، کاهش التهاب و سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.

طرفداران حجامت معتقدند که این روش با افزایش گردش خون، کاهش فشار بر رگ‌ها و بهبود عملکرد دریچه‌های وریدی، می‌تواند به درمان واریس کمک کند. همچنین، برخی معتقدند که حجامت می‌تواند به کاهش التهاب و درد ناشی از واریس بینجامد. در واقع با حجامت‌درمانی، میان بار منفی و مثبت بدن تعادل ایجاد می‌کنیم. تصور می‌شود که بازگرداندن تعادل بین این دو به مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و همچنین توانایی آن در افزایش جریان خون و کاهش درد کمک می‌کند.

در جلسه درمان واریس پا با حجامت چه اتفاقی می‌افتد؟

این مهم است که قبل از رفتن به اولین جلسه برای درمان واریس پا به کمک حجامت نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشید. در جلسه درمان قطعی واریس پا با حجامت مراحل زیر را باید بگذرانید.

  1. ابتدا پزشک ناحیه مورد نظر را ماساژ می‌دهد و احتمالاً از روغن‌های ضروری و سنگین به صورت رقیق‌شده با روغن‌های حامل و سبک برای این کار استفاده می‌کند.
  2. سپس یک فنجان سیلیکونی را روی ناحیه مورد نظر برای درمان قرار می‌دهد که انعطاف‌پذیر است.
  3. در گام بعدی، درمان‌گر فنجان را فشار می‌دهد که خلأ ایجاد شود به این ترتیب پوست و بافت‌های آن قسمت به داخل فنجان کشیده می‌شود.
  4. سپس درمانگر، فنجان را با حرکات دایره‌ای یا زیگزاگ روی پوست شما حرکت می‌دهد.
  5. درمان واریس پا از مچ پا آغاز می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند تا مایعات و خون از رگ‌های مشکل‌دار شما دور شود. این درمان باید ظاهر وریدهای عنکبوتی را از بین ببرد. نواحی آسیب‌دیده به مدت 10 الی 15 دقیقه به همین روش ماساژ داده می‌شوند.

اگر رگ‌های شما از نظر ظاهری شدید نیستند رنگ آنها روشن‌تر می‌شود. سیاهرگ‌های تیره‌تر، بزرگ‌تر و عمیق‌تر ممکن است برای درمان با حجامت به بیش از یک جلسه درمان نیاز داشته باشند.

حجامت گاهی با درمان‌های طب سوزنی انجام می‌شود. برای دریافت بهترین نتیجه، ممکن است پزشک به شما توصیه کند 2 الی 3 ساعت قبل از حجامت ناشتا باشید یا فقط غذاهای سبک بخورید. همچنین قبل از انجام حجامت پزشک از شما می‌پرسد که چه علائمی دارید.

اگر اولین بار است که برای انجام این کار به آنها مراجعه می‌کنید یک تاریخچه دقیق سلامتی را باید از خودتان به پزشک گزارش دهید تا در پرونده شما درج شود و بعداً مشکلی برایتان ایجاد نشود.

پزشک ممکن است از گرما یا مکش به تنهایی برای قرار دادن فنجان‌ها استفاده کند. بسته به نوع حجامت، پزشک ممکن است قبل از بازگشت برای برداشتن فنجان، از شما بخواهد چند دقیقه در همین حالت استراحت کنید.

به علاوه ممکن است پوست شما بعد از حجامت قرمز و کبودی خفیفی روی آن نمایان شود که طبیعی است و بعد از چند ساعت الی چند روز بهبود می‌یابد. قبل از شروع درمان حتماً مطلع شوید که پزشک قرار است از کدام نوع حجامت استفاده کند و آمادگی‌های لازم در مورد روش مورد استفاده را به شما ارائه دهد.

انواع حجامت برای درمان واریس پا

حجامت در دوران بسیار قدیم با استفاده از شاخ حیوانات انجام می‌شد. بعدها فنجان‌هایی از بامبو و سپس سرامیک برای این کار ساخته شدند. مکش در درجه اول از طریق استفاده از گرما انجام می‌شد. در این روش قدیمی فنجان‌ها ابتدا با آتش گرم می‌شدند و سپس روی پوست قرار می‌گرفتند. در طول اینکه فنجان‌ها به آرامی سرد می‌شدند، پوست را به داخل می‌کشیدند و درمان واریس با حجامت انجام می‌شد.

اما حجامت مدرن اغلب با استفاده از فنجان‌های شیشه‌ای زنگوله شکل انجام می‌شود. ممکن است این فنجان‌ها در برخی مراکز از سیلیکون یا پلاستیک‌های خاص نیز تهیه شده باشند. به طور کلی امروزه درمان واریس پا با کمک حجامت به چهار روش زیر انجام می‌شود:

حجامت خشک

حجامت خشک یکی از روش‌های درمانی طب سنتی است که در آن از فنجان‌های مخصوص برای ایجاد مکش روی پوست استفاده می‌شود. بر خلاف حجامت تر که در آن با ایجاد برش کوچکی روی پوست مقداری خون خارج می‌شود، در حجامت خشک هیچ برشی ایجاد نمی‌شود. درمانگر ابتدا فنجان را که از جنس شیشه، بامبو یا سیلیکون است گرم می‌کند. سپس فنجان گرم شده را روی پوست قرار می‌دهد. با سرد شدن فنجان، در درون آن خلأ ایجاد می‌شود و پوست به داخل فنجان کشیده می‌شود.

این روش باعث افزایش گردش خون در ناحیه تحت درمان، شکستن مویرگ‌های سطحی و ایجاد خونریزی داخلی می‌شود. باوجوداینکه حجامت خشک در بسیاری از فرهنگ‌ها سابقه طولانی دارد اما مطالعات علمی جامع و کنترل‌شده‌ای که اثربخشی آن را در درمان بیماری‌ها به طور قطعی ثابت کند، بسیار محدود است. این روش عوارضی همچون کبودی، عفونت و سرگیجه دارد و بهتر است قبل از انجام آن با پزشک متخصص مشورت کنید و هیچ‌گاه این روش‌ها را جایگزینی برای درمان‌های پزشکی نکنید. در واقع بهتر است آنها را به عنوان مکمل درمانی در نظر بگیرید.

حجامت تر

حجامت تر که یکی از روش‌های درمان سنتی محسوب می‌شود با ایجاد برش کوچکی روی پوست همراه است که طی آن مقداری خون از بدن خارج می‌شود. درمان‌گر در ابتدا پوست را با الکل ضدعفونی می‌کند و با قرار دادن فنجان گرم، پوست مکیده می‌شود و خون در زیر آن جمع می‌شود. سپس با استفاده از یک ابزار تیز برش کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند و به این ترتیب خون خارج می‌شود. بعد از خروج خون گاز استریل روی آن قرار می‌گیرد. بسیاری معتقدند که این روش باعث تطهیر خون از سموم بدن، تعادل مزاج و کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. اما همة این موارد اثبات علمی نشده‌اند و فقط بر اساس تجربیات شخصی بیان می‌شوند.

حجامت حرکتی

این روش شامل حرکت فنجان‌های مکنده در اطراف بدن پس از استفاده از روغن برای ماساژ ناحیه مورد نظر است. حجامت حرکتی باعث افزایش گردش خون در ناحیه تحت درمان می‌شود و درد و التهاب کاهش می‌یابد. همچنین عضلات شل می‌شوند و به کاهش چسبندگی بافت‌های نرم کمک می‌کند.

حجامت فلاش

این روش به معنی مکش سریع، مکرر و رهاسازی فنجان در ناحیه‌ای مشخص از بدن است.

جلسات درمان قطعی واریس پا با حجامت چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان جلسه درمان واریس پا بسته به وسعت بیماری، مهارت پزشک انجام‌دهنده و روشی که برای این کار استفاده می‌شود، متفاوت است. مثلاً در طول حجامت خشک، فنجان برای مدت معینی در جای خود قرار می‌گیرد که معمولاً بین 5 تا 10 دقیقه است.

در حجامت مرطوب همراه با خون‌ریزی، پزشک قبل از بیرون کشیدن عمدی خون راکد از محل برش با مکش فنجان، یک برش کوچک برای خون‌گیری ایجاد می‌کند. قبل از اجرای درمان واریس پا با حجامت معمولاً از روغن ماساژ استفاده می‌شود تا این کار راحت‌تر صورت گیرد و دردی ایجاد نکند. سپس فنجان‌ها به آرامی در اطراف ناحیه حرکت می‌کنند و یک اثر ماساژ مانند ایجاد می‌کنند. بسته به نوع خدماتی که دریافت می‌کنید، جلسه شما می‌تواند از 10 دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

عوارض جانبی درمان واریس پا با حجامت

اگر حجامت به درستی و توسط افراد ماهر در این زمینه در مراکز معتبر و کاملاً مجهز انجام شود، عوارض جدی‌ای ندارد. در این شرایط تنها عوارض جانبی که ممکن است شما تجربه کنید معمولاً در طول درمان یا بلافاصله پس‌ از آن رخ می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • علامت‌های دایره‌ای در نقاطی که فنجان‌ها قرار گرفتند.
  • تغییر رنگ در پوست
  • احساس سرگیجه به دلیل خونی که کشیده شده است.
  • در طول درمان احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. به ندرت ممکن است دچار تعریق یا حالت تهوع شوید.

این عوارض معمولاً بعد از چند ساعت از انجام حجامت برطرف می‌شوند. سایر خطرات جدی که معمولاً در صورت انجام درمان سریع واریس با حجامت در مراکز غیر معتبر و غیر تخصصی رخ می‌دهد، عبارت‌اند از:

  • جای زخم عمیق
  • عفونت
  • هماتوم (کبودی) شدید

اگر هر یک از این مشکلات را تجربه کردید به پزشک خود گزارش دهید. آنها ممکن است راه‌حل‌ها یا اقداماتی را ارائه دهند که می‌توانید قبل از جلسه خود انجام دهید تا از هرگونه ناراحتی جلوگیری کنید.

همیشه برای محافظت از خود در مورد پزشکان انجام‌دهنده حجامت کاملاً تحقیق کنید. عفونت پس‌ از انجام درمان سریع واریس با حجامت، به ویژه در روش حجامت مرطوب، همیشه یک خطر محسوب می‌شود. اگر پزشک شما از روش‌های مناسب برای تمیز کردن پوست و کنترل عفونت قبل و بعد از جلسه شما پیروی کند، احتمال خطر کمتر می‌شود که این کار تنها در مراکز تخصصی انجام این روش صورت می‌گیرد.

آیا درمان واریس پا به روش حجامت برای همه افراد مناسب است؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم نباید خودسرانه به این روش روی بیاورید. زیرا ممکن است این روش به عنوان یک روش درمانی مناسب برای شما نباشد و روش‌های دیگری برایتان نیاز باشد. پس حجامت‌درمانی برای همه توصیه نمی‌شود. مثلاً اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، حجامت برای شما خطرناک است. همچنین در صورت داشتن شرایط زیر نباید حجامت انجام دهید:

  • آفتاب‌سوختگی
  • وجود زخم در بدن
  • وجود آسیب‌های اخیر
  • یک اختلال اندام داخلی
  • نازک شدن پوست

همچنین درمان واریس با حجامت به صورت مستقیم در نواحی زیر انجام شود:

  • رگ‌ها
  • اعصاب
  • التهاب یا ضایعات پوستی
  • روزنه‌های بدن
  • چشم‌ها
  • گره‌های لنفاوی
  • رگ‌های واریسی

به همین دلیل می‌گوییم فرد انجام‌دهنده حجامت باید تخصص و مهارت بالایی در این کار داشته باشد تا عمل اشتباهی انجام ندهد و خطری برای سلامتی شما ایجاد نکند.

بیماری واریس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولاً برای تشخیص و درمان واریس پا باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. متخصص در ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و به پاهای شما در حالی که ایستاده‌اید نگاه می‌کند تا میزان علائم ظاهری رگ‌های واریسی و تورم را بررسی کند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد در صورت وجود علائمی مانند درد در پاهایتان آن را توضیح دهید.

رگ‌های واریسی معمولاً با همان معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شوند؛ اما گاهی بسته به شرایط شما برای تشخیص دقیق وریدهای واریسی، پزشک ممکن است آزمایشی به نام سونوگرافی داپلر وریدی پا را توصیه کند. سونوگرافی داپلر یک آزمایش غیر تهاجمی است که از امواج صوتی برای بررسی نحوه جریان خون از طریق دریچه‌های وریدها استفاده می‌کند. سونوگرافی پا همچنین می‌تواند به تشخیص لخته خون کمک کند.

در این آزمایش، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک دستگاه کوچک دستی (ترانسدیوسر) را که به اندازه یک تکه صابون است بر روی پوست ناحیه بدن در قسمت مورد بررسی حرکت می‌دهد. مبدل نیز در حین حرکت تصاویری از وریدهای پا را به مانیتور ارسال می‌کند که نتایج را نمایش می‌دهد.

 

سؤالات متداول

چه کسانی مجاز به استفاده از حجامت برای درمان واریس هستند؟

تمام افراد مبتلا به واریس پا می‌توانند از حجامت به عنوان یکی از روش‌های درمانی استفاده کنند. با این حال، بهتر است قبل از انجام هرگونه درمانی با پزشک خود مشورت کنند تا از مناسب بودن آن برای خود اطمینان حاصل کنند.

آیا می‌توان از روش حجامت برای همه انواع واریس پا استفاده کرد؟

اثربخشی حجامت در درمان واریس به عوامل مختلفی از جمله شدت بیماری، نوع واریس و پاسخ بدن افراد به درمان بستگی دارد. در برخی موارد، حجامت می‌تواند به بهبود علائم واریس مانند درد، تورم و خستگی پا کمک کند.

نتایج حجامت در درمان واریس پا پس از چه مدتی مشاهده می‌شود؟

مشاهده نتایج حجامت در درمان واریس ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است پس از چند جلسه حجامت بهبود قابل توجهی را در خود تجربه کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد.

آیا حجامت عوارضی دارد؟

این روش درمانی نیز مانند هر روش دیگری عوارضی مانند کبودی، عفونت و سرگیجه دارد. با این حال، این عوارض معمولاً موقتی و خفیف هستند.

چه مدت طول می‌کشد تا عوارض ناشی از حجامت رفع شود؟

هرگونه تغییر رنگ یا ردی که به دلیل درمان واریس پا با حجامت روی پوست مانند کبودی رخ می‌دهد، معمولاً در عرض هفت روز بعد از جلسه از بین می‌رود.

آیا حجامت جایگزین روش‌های درمانی مدرن است؟

حجامت به عنوان یک روش درمانی مکمل می‌تواند در کنار سایر روش‌های درمانی مدرن مانند لیزر درمانی، اسکلروتراپی و جراحی استفاده شود. با این حال، حجامت به تنهایی نمی‌تواند تمام انواع واریس را درمان کند و در برخی موارد، ممکن است به درمان‌های ترکیبی نیاز باشد.

تماس و نوبتدهی
مثل گذشته دیگر دردی در پاهای خود نداشته باشید
جهت درمان و مشاوره با ما تماس بگیرید

سخن پایانی

درمان واریس پا با حجامت یک روش برای بهبود این عارضه است؛ اما در صورتی که قبل از انجام آن با پزشک متخصص مشورت کنید و نظر او را جویا شوید. پزشکان می‌توانند از میان روش‌های مختلف مانند تغییر سبک زندگی، دارودرمانی، اسکلروتراپی، لیزردرمانی و در نهایت جراحی یا روش‌های سنتی از جمله طب سوزنی، حجامت و غیره بهترین را در اختیار شما قرار دهند. در صورت درمان واریس پای خود به کمک حجامت به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک ممکن است با عواقبی همچون عفونت و سرگیجه و کبودی مواجه شوید.

ما در این مقاله به تمام ابعاد درمان واریس با کمک حجامت اشاره کردیم و به سؤالات شما مانند آیا برای همه مناسب است؟ آیا واریس پا با حجامت درمان می‌شود؟ پاسخ دادیم و می‌دانیم که ظاهر ناخوشایند و درد ناشی از واریس می‌تواند کیفیت زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. ما در کلینیک دکتر ضربان با کمک روش‌های نوین و سنتی و دارا بودن تیم پزشکان متخصص با سال‌ها تجربه بهترین درمان‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم. منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم.