شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر

علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر؛ استرس، مصرف مواد قندی، کم آبی، آپنه خواب و…

شاید برای شما نیز این اتفاق رخ داده باشد که بعد از ظهر برای چند دقیقه‌ای به خواب می‌روید و پس از بیدار شدن، تپش شدید قلب خود را احساس می‌کنید. این موضوع ممکن است گاهی نگران کننده به نظر برسد، اما در بسیاری از مواقع به علل ساده‌ای بروز نموده و کاملاً موقتی است.

البته ممکن است شما به بیماری‌هایی مانند دیابت، کم خونی، اختلال خواب یا… نیز مبتلا باشید که باید توسط پزشک بررسی شود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به شما بگوییم علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر چیست و راهکارهای درمانی آن پس از تشخیص علت تپش قلب در خواب چیست؟

علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر

با 12 علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر آشنا شوید.

برخی از ما عادت داریم برای از بین بردن خستگی‌های جسمی و ذهنی خود، چند دقیقه یا ساعات کوتاهی را در بعد از ظهر بخوابیم. اما گاهی اوقات پس از بیدار شدن از خواب با تپش شدید قلب خود مواجه می‌شویم. در چنین شرایطی است که نگران شده و به دنبال علت بروز این مشکل می‌گردیم.

لازم به ذکر است که علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر گاهی اوقات می‌تواند به سبب مسائل بسیار ساد‌ه‌ای رخ دهد و جای نگرانی نیست. اما در برخی از مواقع نیز نشان دهنده یک بیماری جدی است و باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. در ادامه مطلب، به برخی از مهم‌ترین علل بروز این اتفاق در خواب اشاره خواهیم کرد و شما را با آن آشنا خواهیم نمود:

  1. استرس:

باور کنید هیچ چیز به اندازه استرس و اضطراب زیاد، نمی‌تواند عملکرد زندگی ما را مختل نموده و بر روی سلامتی قلب ما تاثیر بگذارد. در بسیاری از مواقع، دلیل تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر، تنها به دلیل استرسی است که در حال تجربه آن هستید. پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که در هنگام تجربه استرس، هورمون‌هایی در بدن ما ترشح می‌شوند که باعث افزایش ضربان قلب ما می‌گردند. درصد بالایی از تپش‌های قلب، به علت‌های ذهنی مانند استرس، به هم ریختگی اعصاب و یا آشفتگی‌های درونی رخ می‌دهد.

  1. مصرف مواد قندی:

اگر شما قبل از خواب ظهر و یا حتی خواب شب خود، از مواد قندی استفاده کنید، ممکن است ضربان قلب شما در هنگام خواب افزایش پیدا کند. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که بدن ما، قند را به سرعت جذب نموده و ما شاهد افزایش قند خون خواهیم بود. وجود هر گونه قند اضافی در خون ما، سبب می‌شود که بدن هورمون‌های استرس را آزاد نموده و ما با علائمی مانند تپش قلب در هنگام خواب و یا پس از بیداری تجربه کنیم.

  1. کافئین:

برخی از ما در طول روز عادت داریم که به میزان فراوانی از مواد حاوی کافئین استفاده کنیم. این ماده در چای، قهوه و نوشابه به وفور یافت می‌شود. مصرف بیش از اندازه کافئین، به مرور زمان حالت‌های عصبی بودن، پریشانی و اختلال در خواب را به وجود می‌آورد. همچنین افراد ممکن است پس از بیدار شدن از خواب ظهر خود، با تپش قلب فراوان مواجه شوند.پ

  1. کم آبی:

در برخی از مواقع، علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر، دلیل ساده‌ای به نام کم آبی دارد. پزشکان می‌گویند اگر بدن ما با کمبود آب مواجه شود، قلب ما دچار بی نظمی یا همان آریتمی می‌گردد. این مشکل خود را با علائمی مانند خشکی دهان، تشنگی و کاهش ادرار نشان می‌دهد. کم آبی علاوه بر تپش قلب، فشار خون را نیز کاهش داده و باعث می‌شود که نفس‌های ما تند‌تر از همیشه شود.

  1. آپنه خواب:

آپنه خواب در واقع یک مشکلی است که طی آن فرد در هنگام خواب و به صورت همیشگی با قطعی تنفس مواجه می‌شود. این موضوع سطح اکسیژن خون را کاهش داده و باعث می‌شود که قلب فشار مضاعفی را تحمل کند. این مورد بسیار جدی است و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه نمود؛ چرا که آپنه باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام‌های بدن می‌گردد و برای بیمار آسیب‌های جدی به همراه می‌آورد.

  1. هورمون‌های جنسی زنانه:

یکی از مهم‌ترین علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر در خانم‌ها، ترشح برخی از هورمون‌های زنانه است. به خصوص زمانی که یک خانم در چرخه قاعدگی قرار می‌گیرد، هورمون‌های او بیش از پیش به هم می‌ریزند. در این هنگام شاهد ترشح بیش از اندازه هورمون استروژن و پروژسترون در بدن هستیم. ترشح این هورمون‌ها، باعث افزایش تپش قلب در خانم‌ها به خصوص در هنگام خواب و بلافاصله بعد از بیداری می‌شوند.

  1. مصرف الکل:

معمولاً افرادی که اقدام به نوشیدن الکل نموده و در این کار زیاده روی می‌کنند، با اختلالات فراوانی در خواب شب و خواب ظهر خود مواجه می‌شوند. نوشیدن الکل می‌تواند ضربان قلب شما را در هنگام خواب و پس از بیدار شدن، افزایش دهد. علاوه بر این، فرد با علائم دیگری مانند سردرد، خستگی، کم خونی، حالت تهوع و دردهای عضلانی نیز مواجه خواهد شد.

  1. کم خونی:

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که توسط پزشکان به عنوان دلیل تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر به شمار می‌رود، کم خونی است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، از گلبول‌های قرمز سالم به اندازه کافی برخوردار نیستند. به همین سبب، گردش خون در رگ‌های آن‌ها با دشواری همراه می‌گردد. اگر شما کم خونی خود را درمان نکنید، ممکن است در هنگام خواب یا پس از بیدار شدن از آن، تپش فراوانی در قلب خود احساس کنید.

  1. کابوس:

شاید شما نیز این موضوع را تجربه کرده باشید که پس از دیدن یک کابوس وحشتناک، از خواب پریده و با تپش شدیدی در قلب خود مواجه می‌شویم. به طور کلی یک کابوس از این قدرت برخوردار است که در بدن ما علائم جسمی مانند تپش قلب، عرق کردن و یا لرزش بدن را به وجود آورد. در بسیاری از مواقع ما جزئیات کابوس‌های خود را به یاد نمی‌آوریم و تنها علائم آن است که تا چند دقیقه و حتی چند ساعت با ما باقی می‌ماند.

  1. کمبود خواب:

اگر شما به خواب خود اهمیت ندهید و با کمبود خواب مواجه شوید، جسم شما دچار مشکلاتی می‌گردد که یکی از علائم آن، تپش قلب است. افرادی که با اختلال خواب مواجه هستند و یا در طول شبانه روز به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیش از سایرین با مشکلاتی مانند تپش قلب مواجه می‌شوند.

  1. تب:

گاهی اوقات افراد به بیماری‌هایی دچار می‌شوند که تب و لرز فراوانی با خود به همراه می‌آورد. تب خود به تنهایی می‌تواند به عنوان عامل اصلی تپش قلب در خواب و یا پس از بیداری آن به شمار رود. علاوه بر این، جسم شما ممکن است علائم دیگری مانند عرق کردن زیاد، لرز، خستگی و گرفتگی عضلات را تجربه نماید.

  1. مصرف برخی از داروها:

ممکن است داروهایی که در حال حاضر برای درمان بیماری خود مصرف می‌کنید، عوارضی مانند تپش قلب در هنگام خواب و یا پس از بیداری را با خود به همراه آورند. در چنین شرایطی شما باید به ملاقات پزشک خود رفته و او را از عوارض داروهایی که برای شما تجویز کرده است مطلع نمایید.

 

چگونه اقدام به کاهش ضربان قلب در خواب نماییم؟

به طور کلی قلب یک انسان بالغ در هر دقیقه باید به طور میانگین بین 60 تا 100 بار ضربان داشته باشد. این موضوع به قلب کمک می‌کند تا بتواند خون را با یک ریتم منظم پمپاژ نموده و به تمامی قسمت‌های بدن ما انتقال دهد. اگر ضربان قلب ما از این عدد پایین‌تر آمده و یا بالاتر برود، سلامتی جسم ما به خطر خواهد افتاد.‌

بسیاری از کسانی که با تپش ناگهانی ضربان قلب در خواب مواجه هستند، همواره به دنبال علت این موضوع و راهی برای رساندن آن به حالت تعادل می‌باشند. به همین سبب است که همواره این سوال در ذهن آن‌ها به وجود می‌آید که چگونه اقدام به کاهش ضربان قلب در خواب کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم ضربان کم یا زیاد قلب، در واقع یک نوع بی نظمی است که در عملکرد قلب رخ داده و باعث پریشانی افراد می‌گردد. (خواه این موضوع در خواب اتفاق افتد و یا در بیداری) یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به متخصص قلب، پیدا کردن راهی برای کاهش ضربان قلب در خواب و به تعادل رساندن این موضوع است.

اگر شما در هنگام خواب با بی نظمی در ضربان قلب خود مواجه شدید به پارامترهای زیر توجه کنید:

  • اگر احساس می‌کنید که ضربان قلب شما در خواب بیش از اندازه شدید شده و یا کاهش پیدا کرده است، حتماً با اورژانس تماس بگیرید. به خصوص اگر این موضوع برای اولین بار اتفاق می‌افتد و به همراه این علائم، احساس سنگینی فراوانی را در جسم خود تجربه می‌کنید.
  • سعی کنید آرام باشید؛ چرا که در بسیاری از مواقع، این حالت گذرا است و به زودی تپش قلب شما به حالت عادی برمی‌گردد.
  • در چنین شرایطی بهتر است روز زمین دراز کشید و از انجام هر گونه فعالیتی خودداری کنید.
  • بهتر است یک نفر را از حال خود باخبر کنید.
  • اگر برای شما امکان دارد، دست و صورت خود را با آب سرد بشویید. همچنین سعی کنید بازوها و گردن خود را نیز با آب سرد شستشو دهید؛ چرا که شریان‌های اصلی خون شما از این قسمت عبور می‌کنند.
  • در هنگامی که با ضربان قلب بالا در هنگام خواب مواجه شدید، سعی کنید به صورت عمیق و منظم چند دم و بازدم انجام دهید.

 

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و بهترین درمان خانگی برای رفع آن

خانم‌ها در طول زندگی خود، ممکن است با شرایطی و موقعیت‌هایی روبرو شوند که ضربان قلب آن‌ها را افزایش دهد. در چنین شرایطی یک سوال اساسی در ذهن آن‌ها به وجود می‌آید مبنی بر این که: علت تپش قلب ناگهانی در خانمها چیست؟ علل مختلفی باعث بروز این اتفاق می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی اشاره نمود. خانم‌ها در دوران قاعدگی یا یائسگی، بیش از هر زمان دیگری با تپش قلب مواجه می‌شوند و این موضوع به سبب آن است که تعادل هورمون‌ها در جسم آن‌ها به هم خورده است.

علاوه بر این تجربه استرس، مصرف بیش از اندازه کافئین، نیکوتین و الکل می‌تواند علت تپش قلب ناگهانی در خانمها به شمار رود. البته مواردی دیگری مانند کم آبی بدن، فشار خون پایین، افت قند خون، ورزش‌های سنگین و کم کاری غده تیروئید نیز ممکن است چنین مشکلی را به وجود آورند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر بارها و بارها تپش قلب ناگهانی برای شما رخ می‌دهد، در اولین فرصتی که به دست آوردید، این موضوع را با یک متخصص قلب و عروق در میان بگذارید.

علاوه بر این، راهکارهای خانگی نیز به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان‌های پزشکی، به شما برای برطرف کردن این مشکل کمک خواهند نمود؛ از جمله این درمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سعی کنید نفس عمیق بکشید؛ نفس‌های عمیق و آهسته باعث کاهش ضربان قلب در خواب یا بیداری شده و آن را به حالت تعادل طبیعی می‌رساند.
  • برخی از تکنیک‌های آرام سازی مانند مدیتیشن و یوگا وجود دارند که استرس و اضطراب شما را کاهش می‌دهند. در نتیجه خواهید دید که ضربان قلب شما کاهش پیدا کرده و متعادل می‌شود.
  • در طول روز سعی کنید آب کافی بنوشید؛ در بسیاری از مواقع، علت تپش قلب ناگهانی در خانمها، کم شدن آب بدن است.
  • زمانی که با تپش قلب مواجه شدید، حتماً صورت خود را با آب سرد شستشو داده و یک لیوان آب سرد میل کنید.
  • شما می‌توانید از زنجبیل برای کاهش شدت تپش قلب خود استفاده نمایید. این روزها پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که در ترکیبات زنجبیل مقادیر فراوانی از انواع مواد ضد التهابی وجود دارد. بنابراین مصرف آن در طول روز، به تسکین بسیاری از مشکلات و دردهای معده کمک فراوانی می‌نماید. با تسکین درد معده، تپش قلب شما نیز کاهش پیدا نموده و متعادل می‌شود.

 

علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر و روش‌ های درمان تپش قلب در خواب

تپش در قلب در خواب، یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که برخی از انسان‌ها در خواب آن را تجربه می‌کنند. این موضوع باعث بیداری فرد شده و اختلال فراوانی در خواب او به وجود می‌آورد. همان گونه که می‌دانید ما انسان‌ها برای این که همواره سلامتی جسم و جان خود را حفظ کنیم، به یک خواب متعادل و استاندارد نیاز داریم. حال تصور کنید بارها و بارها با افزایش ضربان قلب در خواب مواجه شده و پس از بیداری، نمی‌توانید دوباره به خواب بروید.

برای درمان تپش قلب در خواب، راه‌های متعددی وجود دارد که پزشکان از آن برای کمک به بیماران خود استفاده می‌نمایند. بنابراین قبل از آن که هر کاری انجام دهید، به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و در زمینه درمان تپش قلب در خواب از او کمک بگیرید. درمان‌های رایج پزشکان عبارتند از:

v ابلیشن قلبی: در این شیوه درمانی، ابتدا پزشک سیم‌های کوچکی را از طریق رگ‌هایی که در قسمت پای شما وجود دارند، به سمت قلب هدایت می‌کند. این موضوع به پزشک کمک می‌کند تا قسمتی از قلب که با مشکل آریتمی مواجه شده را پیدا کند. در ادامه با بهره گیری از الکتریسیته، این قسمت از بافت قلب را تخریب می‌نماید.

v دفیبریلاتور: این روش در واقع به جای گذاری دستگاهی گفته می‌شود که در قسمت قفسه سینه قرار گرفته و توسط آن می‌توان ضربان قلب را به خوبی تنظیم نمود.

v کاردیوورژن: یکی دیگر از روش‌های درمان تپش قلب در خواب، کاردیوورژن است. در این شیوه درمانی پزشک با استفاده از شوک‌های الکتریکی، دوباره ریتم طبیعی قلب را به آن بازمی‌گرداند.

v تجویز دارو: برخی از پزشکان سعی می‌کنند با تجویز داروهایی مانند مسدود‌ کننده‌های بتا و یا مسدود کننده‌های کانال کلسیم، به بیمار خود کمک کنند تا قلب او دوباره ریتم و ضربان طبیعی خود را به دست آورد.

این که پزشک کدام یک از درمان‌های پزشکی را برای تنظیم ضربان قلب شما انتخاب کند، به ریشه اصلی این مشکل برمی‌گردد. بنابراین شما با مشاهده هر نوع ضربان شدید در سیستم قلب خود، در اولین فرصت به یک متخصص قلب مراجعه نموده و با خیال راحت از خدمات درمانی او برخوردار شوید.

 

سخن پایانی

قلب، یکی از سیستم‌های حیاتی جسم ماست که کوچک‌ترین مشکلی در عملکرد آن، می‌تواند زندگی ما را از حالت تعادل طبیعی خارج نماید. بنابراین اگر با مشکلاتی مانند تپش قلب در هنگام خواب و یا پس از بیدار شدن مواجه هستید، حتماً به یک پزشک حاذق مراجعه نموده و تشخیص و درمان این بیماری را به او بسپارید. ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم شما را با علت تپش قلب بعد از بیدار شدن از خواب ظهر آشنا کنیم. همچنین در مورد علت تپش قلب در خانمها صحبت کردیم و به درمان‌های متداولی که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد اشاره کردیم.

فراموش نکنید که سبک زندگی شما نیز در تنظیم تپش‌های قلب شما بسیار موثر است؛ پس تا ان‌جایی که می‌توانید از سیگار، الکل و غذاهای ناسالم دوری کرده و سعی کنید با ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، همواره سلامتی خود را تضمین نمایید. امیدواریم با رعایت این موارد و مراجعه به موقع به پزشک، همواره قلبی سالم و قدرتمند داشته باشید و از لحظه به لحظه زندگی خود لذت ببرید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس