شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

دانستن علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.زیرا این عارضه منجر به ایجاد عوارض جبران ناپذیری بر روی قلب که مهمترین و حیاتی ترین ارگان بدن است، میشود. فشار خون در هر سطح بر سلامتی شما تأثیر می گذارد. حدود 20 درصد از مردم از داشتن این بیماری آگاه نیستند زیرا تا حد زیادی بدون علامت است.ما در این مقاله به بررسی 5 واقعیت در مورد فشار خون بالا، علل شایع بالا رفتن ناگهانی فشار خون و بهترین زمان مراجعه به پزشک قلب خوب می پردازیم.

5 واقعیت در مورد فشار خون بالا

در حقیقت ، اکثر افراد در طی یک مراجعه معمول به بهترین پزشک قلب ، متوجه می شوند که فشار خون بالایی دارند. میزان فشار خون معمولی 120 میلی متر جیوه / 80 میلیمتر جیوه می باشد.

در اینجا 5 واقعیت در مورد فشار خون بالا آورده شده است که دانستن آنها به منظور جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر ناشی از بالا رفتن فشار خون، از اهمیت زیادی برخوردار است.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

1. وجود سایر بیماری ها علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

فشار خون بالا می تواند اولین نشانه بیماری جدی باشد. وقتی بیمار  به علت بالارفتن ناگهانی فشارخون به بهترین دکترقلب مراجعه می کند.بهترین پزشک قلب و عروق عملکرد کلیه  و میران ادرار او را بررسی می کنند تا علت بالا رفتن ناگهانی فشارخون را بیابند. بعلاوه به منظور بررسی وضعیت سلامت قلب شما تست های تشخیصی همانند اکوکاردیوگرام،نوار قلب،تست استرس را باتوجه به صلاحدید خود تجویز می نماید.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

علاوه بر بیماری های کلیوی ، استرس نیز می تواند علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون شود. داشتن استرس در افراد مبتلا به فشار خون بالا می تواند منجر به بیماری های قلبی ، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی ، سکته مغزی ، بیماری کلیوی و آنوریسم شود. به همین ترتیب ،  داشتن شرایط مزمن مانند دیابت ، بیماری کلیوی ، آپنه خواب و کلسترول بالا خطر ابتلا  به بالا رفتن فشار خون را افزایش می دهد.

کلینیک دکتر ضربان داراری متخصصین باتجربه و بسیار ماهر در زمینه  آنژیوگرافی می باشد.

در بعضی از خانم ها ، بارداری می تواند علت بالارفتن ناگهانی فشار خون باشد . فشار خون بالا بعد از زایمان به طور معمول طی شش هفته به سطح عادی برمی گردد. با این حال ، برخی از خانمهایی که در طی بیش از یک بارداری فشار خون بالا دارند ، ممکن است در سن بالاتر دچار فشار خون بالا و سایر بیماریهای قلبی عروقی شوند.

بالا رفتن یک دفعه ای فشار خون

2. شما نباید نسبت به فشار خون بالای کاذب بی توجه باشید.

برخی از افراد در هنگام مراجعه به بهترین متخصص قلب و عروق و معاینه توسط او، فشار خون بالایی دارند ولی در سایر مواقع، فشار خون بالا را نشان نمی دهند. به این نوع فشار خون ،فشار خون کاذب می گویند. این بیماران باید به منظور جلوگیری از بالا رفتن ناگهانی فشار خون ، فشار خون خود را در خانه چک کنند  و یا از مانیتور فشار خون سرپایی استفاده کنند که با استفاده از این روش فشار خون شما هر 30 دقیقه به مدت 24 ساعت ثبت میشود.

علل شایع بالارفتن ناگهانی فشارخون

شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر به مقاله ی مانیتور فشار خون سرپایی مراجعه نمایید.

افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد در معرض خطر بالارفتن فشار خون ، از جمله بزرگسالان بالای 50 سال نباید بیش از 1500 میلی گرم سدیم روزانه (کمتر از 4/5 قاشق غذاخوری) نمک مصرف کنند.

کلینیک دکتر ضربان با دارا بودن گلچینی از بهترین و باتجربه ترین متخصصین قلب و عروق و داشتن تمامی تست های تشخیصی می تواند برترین گزینه برای درمان شما باشد. پزشکان این کلینیک همواره رضایت و بهبودی صددرصدی بیماران خود را جلب کرده است.

3. یادگیری روش های مقابله با استرس

استرس و اضطراب میتواند علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون باشد. استرس و فشارخون غالباً مرتبط بوده اند ، اما محققان هنوز در جستجوی رابطه مستقیمی بین این دو هستند. هنوز بهترین توصیه  بهترین متخصصین قلب و عروق برای بیماران با فشار خون بالا این است که: سعی کنید آرامش داشته باشید.

وقتی استرس دارید ، بدن شما هورمونهای استرس – آدرنالین و کورتیزول – را ترشح می کند. این هورمون ها باعث افزایش موقت فشار خون شده و ضربان قلب شما را افزایش می دهد. هنگامی که وضعیت استرس زا به پایان برسد ، فشار خون به سطح عادی خود بر می گردد.

علل شایع بالارفتن ناگهانی فشارخون

با این وجود استرس مزمن ممکن است باعث شود بدن شما در این حالت بیش از حد طبیعی باقی بماند.

اگرچه استرس فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد اما وجود سبک زندگی نادرست همانند ، پرخوری ، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل از علل مستقیم فشار خون بالا پایدار هستند.به همین دلیل شما میبایست از مکانیسم های مقابله ای سالم تر مانند ورزش ، تمرین یوگا به منظور جلوگیری از بالا رفتن فشار خون استفاده نمایید.

4. خواب خوب و کافی می تواند فشار خون شما را پیشگیری و مدیریت کند.

بیشتر افراد در عمیق ترین مرحله خواب دچار افت فشار خون می شوند که این یک واکنش طبیعی و سالم بدن در برابر خواب است. اگر فرد خواب شبانه خوب و کافی نداشته باشد،این میتواند علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در طول روز شده و یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است .

علل شایع بالارفتن ناگهانی فشارخون

معمولاً افراد 90 دقیقه تا دو ساعت در خواب افت فشار خون را دارند. یک مطالعه جدید که اخیراً در موردبالا رفتن فشار خون منتشر شده است ، نشان داد: مردانی که هر شب خواب کافی و مناسبی ندارند ، در مقایسه با مردانی که خواب عمیق تری دارند،بیشتر در معرض بالارفتن ناگهانی فشار خون هستند.

در حالی که اختلالات خواب ، مانند آپنه خواب ، و سن هر دو می تواند بر میزان خواب عمیق شما تأثیر بگذارد ، روش هایی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از خواب خوب شبانه از آنها استفاده کنید. هفت تا هشت ساعت خواب در شب ، حفظ یک برنامه خواب ثابت و فعال تر شدن در طول روز می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کرده و از بالا رفتن ناگهانی فشار خون شما در طی روز جلوگیری کند.

5.  مصرف نمک زیاد علت بالارفتن ناگهانی فشار خون

مصرف نمک بیش از حد می تواند باعث احتباس مایعات در بدن شده که این امر موجب افزایش فشار به قلب و رگ های خون شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد در معرض خطر بالای فشار خون ، از جمله بزرگسالان بالای 50 سال ، نباید بیش از 1500 میلی گرم (کمتر از 4/5 قاشق چای خوری) نمک مصرف کنند.

علل شایع بالارفتن ناگهانی فشارخون

حتی افراد دارای سطح طبیعی فشار خون نیز باید در حد اعتدال نمک بخورند و بیش از 2300 میلی گرم سدیم (حدود یک قاشق چایخوری نمک) نباید مصرف کنند.

بیشتر سدیم  موجود در رژیم غذایی از غذاهای فرآوری شده حاصل می شود.پس ضروریست به منظور جلوگیری از بالا رفتن فشار خون از غذاهای تازه و فرآوری نشده استفاده نمایید.

یک مطالعه انجام شده در مورد علت بالارفتن ناگهانی فشار خون نشان داد که اگر افراد فقط 1/2 قاشق چایخوری مصرف نمک را در روز کاهش دهند ، به میزان قابل توجهی منجر به کاهش خطر بالا رفتن فشار خون می شود.

علاوه بر این ،  مصرف پتاسیم – که در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین ، اسفناج ، موز ، پرتقال ، شیر کم چرب یافت می شود – می تواند به دفع سدیم اضافی بدن کمک کرده و از بالا رفتن ناگهانی فشارخون جلوگیری کند.پس ضروریست به منظور داشتن فشارخون مناسب از یک رژیم غذایی سالم تحت نظر بهترین متخصص تغذیه استفاده نمایید.

علل شایع بالارفتن ناگهانی فشارخون

علل شایع بالارفتن ناگهانی فشارخون

  •  مصرف کافئین
  • برخی داروهای خاص (مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) یا ترکیبی از داروها
  • بیماری مزمن کلیوی
  • مصرف کوکائین
  • اختلالات عروقی کلاژن
  • غدد فوق کلیوی بیش فعال
  • فشار خون بالا مربوط به بارداری
  • سیگار کشیدن
  • استرس یا اضطراب
  • مشکلات تیروئید (مانند غده تیروئید پرکار)

چه زمانی باید به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

اگر فشار خون بالا دارید و هر یک از علائم زیر را – که ممکن است نشانه فشار خون یا وضعیت جدی دیگر باشد –  مشاهده کردید میبایست سریعاً به پزشک قلب و عروق خوب مراجعه کنید:

  • تاری دید
  • درد قفسه سینه (آنژین)
  • سردرد
  • سرفه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • ضعف یا بی حسی در بازوها ، پاها ، صورت (این می تواند نشانه سکته باشد.)
  • اضطراب ، خستگی ، گیجی یا بی قراری

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس