شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

انواع ورزش برای بیماران قلبی

در این مقاله قصد داریم انواع ورزش های مناسب برای بیماران قلبی را بررسی کنیم.

ورزش یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامت قلب خود انجام دهید. فعالیت بدنی و فیزیکی می‌تواند ماهیچه قلب را قوی کند و باعث تنظیم فشار و سطح کلسترول خون شود و  به شما کمک می کند زندگی طولانی تری داشته باشید و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را 50 درصد کاهش می دهد.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر ضربان، سلامت قلب خود را زیر نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل داشته باشید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

انواع ورزش برای بیماران قلبی

ورزش و قلب سالم

ورزش همیشه روی قلب و عروق، کاهش فشار و قند خون و جلوگیری از سکته قلبی و… اثری مثبت دارد. انجام فعالیت ورزشی، ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و باعث می‌شود بدون احساس درد در قفسه سینه‌ یا علائم دیگر ، به راحتی به فعالیت بپردازید. برخی بر این باور هستند که ورزش شدید برای کسانی که در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند خطرناک است اما شواهد اخیر نشان داده که هرچه تمرین‌های ورزشی شدیدتر باشند، برای قلب فایده بیشتری دارند.

نكات مهم ورزش در بیماران قلبی

فعالیت ورزشی ‌ای که برای بیماران قلبی توصیه می‌شود هم باید با توجه به نوع بیماری قلبی او باشد. با این حال به چند اصل اساسی که در ادامه آمده است باید توجه کرد :

  • بیماران بعد از سكته‌ی قلبی می‌توانند ورزش‌هایی را كه قبلا انجام می‌دادند از سر بگیرد. به طور مثال اگر شما قبل از سكته به طور منظم به ورزش دوچرخه‌سواری می‌پرداخته‌اید، پس از شفا یافتن هم با رعایت بعضی شرایط می‌توانید این ورزش را ادامه دهید.

  • انجام ورزش های رقابتی ممنوع است. روش انجام دادن فعالیت‌های ورزش در بیماران قلبی اهمیت دارد نه نوع ورزش. ورزشكار بعد از سكته ی قلبی ، در هر لحظه باید بر خود مسلط باشد و تحت تاثیر رفتارهای رقابتی قرار نگیرد تا بتواند در هر لحظه كه بخواهد، فعالیت خود را كاهش دهد یا متوقف سازد.

  • هرگز بلافاصله پس از صرف غذا ورزش نكنید. یك استراحت دو ساعته نه فقط مطلوب بلكه ضروری است.

  • از فعالیت‌های ورزشی در گرما یا سرمای شدید (به ویژه در فضای آزاد و سرد) باید خودداری كرد.

انواع ورزش برای بیماران قلبی

انواع ورزش برای بیماران قلبی

ورزش برای ایجاد و حفظ تعادل عصبی كمك موثری است. در بسیاری از موارد، ورزش در حكم آرام‌بخشی است كه كمتر دارویی به پای آن می‌رسد. در ماه‌ها و سال‌های پس از سكته‌ی قلبی، ورزش موجب بازگشت اعتماد به نفس می‌شود، بیمار شفا یافته به یاری ورزش، حس اعتماد به نفس خود را باز می‌یابد.

ورزش هایی که برای بیماران قلبی توصیه می شود، بر اساس میزان و شدت بیماری آن هاست. بدین منظور برای انجام فعالیت ها باید از پزشک متخصص مشورت کرد.

در حالت کلی، انواع ورزش ها برای بیماران قلبی به سه دسته تقسیم می شوند :

  1. ورزش های مطلوب که برای بیماران قلبی توصیه می شود .
  2. ورزش های مشروط که تحت شرایطی خاص قابل انجام است .
  3. ورزش های ممنوعه که هرگز به برای بیماران قلبی توصیه نمی شود .

انواع ورزش های مطلوب برای بیماران قلبی

در ادامه به برخی از ورزش های مفید برای بیماران قلبی اشاره خواهیم کرد.

۱ – پیاده‌روی:

برای بسیاری از افراد شروع به پیاده روی آسان است. پیاده‌روی، نه فقط مطلوب است بلكه توصیه هم می‌شود. پیاده‌روی یكی از بهترین ورزش‌ها برای بیماران قلبی در هوای آزاد است كه می‌توانید آهنگ و مدت آن را بر حسب وضع و حال خود انتخاب كنید. مكان پیاده‌روی بهتر است در زمین‌های ناهموار نباشد، پیاده‌روی را نباید با كوهنوردی اشتباه كرد. همچنین از پیاده‌روی در هوای بسیار سرد و بسیار گرم و یا در جهت مخالف باد باید اجتناب ورزید.

انواع ورزش برای بیماران قلبی

۲ – ژیمناستیك:

اما حرکت های کششی و نرمش های ملایم بسیار برای بیماران قلبی مطلوب است. سعی كنید این حركت‌ها را طی دوره‌های زمانی كوتاه‌مدت و در صورت امكان صبح‌ها انجام دهید و از تلاش‌های سنگین و درازمدت بپرهیزید. هم چنین توجه داشته باشید که در این ورزش حرکت با بارفیکس و حلقه را نباید انجام دهید.

۳ – دوچرخه‌سواری:

دو چرخه سواری برای بیماران قلبی مطلوب است ورزشی است كه لزوما باید با چند احتیاط همراه باشد: این ورزش حتما باید در زمین‌های هموار انجام دهید، به گشت و گذارهای دور و دراز نروید، در سرما و گرمای شدید ركاب نزنید.

۴ – شنا:

ورزش شنا برای بیماران قلبی ورزش بسیار مفید و مناسبی است، مشروط به آنكه از زیاده‌روی اجتناب كنید و به روش درست انجام شود.  شیرجه رفتن از ارتفاع زیاد یا 800 متر، شنای كرال در آب بسیار سرد از مواردی است که بیماران قلبی باید پرهیز کنند.

بنابراین بهتر است شنا در فصل مناسب، در آب مناسب و به اندازه و با آهنگ مناسب انجام شود، به‌تدریج وارد آب شوید تا دچار «گرفتگی» ماهیچه‌ها نشوید. هر از گاهی پس از چند دقیقه شنا به بیرون آب بیایید و استراحت کنید

انواع ورزش برای بیماران قلبی

۵ – اسب‌سواری:

این ورزش برای مبتلایان به سكته قلبی مناسب است. هر چند امكانات آن برای همه فراهم نیست. لازم به ذكر است كه پذیرش داوطلبان در باشگاه، منوط به موافقت پزشك متخصص قلب است.

6-وزنه برداری:

عضله سازی در سایر نواحی بدن نیز به سلامت قلب کمک می کند. وزنه زدن سبب  عضله سازی و سوزاندن چربی بدن می شود. ورزش‌هایی که برای بیماران قلبی بسیار مفید است، مانند شنا و پیاده روی سریع به عضلات کمک می‌کند و برای سلامت استخوان و قلب نیز  مفید هستند.

7-یوگا :

اگرچه ممکن است اینطور به نظر نرسد، اما یوگا برای تقویت قلب شما بسیار مفید است. انجام یوگا به تقویت عضلات کمک کرده و استرس را از شما دور می کند. اگرچه یوگا فشار خون شما را کاهش می دهد، اما ضربان قلب شما را افزایش می دهد.

 ورزش های مشروط برای بیماران قلبی

این نوع ورزش ها بر اساس شرایط خاصی برای بیماران قلبی، باید انجام بگیرد.

ورزش اسکی : این ورزش را می توان 2 سال پس از تجربه سکته قلبی ، برای افرادی که قبلا این ورزش را به طور منظم انجام میدادند، مجاز کرد. ولی باید توجه داشت که در ورزش اسکی،‌ علاوه بر خستگی ناشی از انجام فعالیت،‌ خستگی‌های دیگری هم كه از محیط خاص این ورزش ناشی می‌شود، مانند دیگری ارتفاع وسرمازدگی در پیست، بر اسكی‌بازان فشار می‌آورد. بنابراین از انجام این ورزش در شیب های تند و با سرعت‌های زیاد بایستی بپرهیز نمود.

ورزش های ممنوعه برای بیماران قلبی

ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری که حالت ایستایی دارد و به زور زدن‌های درجا نیازمند است، به هیچ عنوان به بیماران قلبی‌عروقی توصیه نمی‌شود زیرا فشار زیادی به قلب و عروق وارد می‌کنند.

همچنین رفتن به جکوزی و سونا که تغییرات سریع و ناگهانی در سیستم بدن ایجاد می‌کند یا ورز‌ش‌هایی که به حرکات شتابی و خیلی سریع نیاز دارد و یک باره به سیستم بدن انرژی وارد می‌کند، به بیماران قلبی اصلا توصیه نمی‌شود.

از سایر ورزش های ممنوعه می توان به مسابقات دو و میدانی ، ورزش های رزمی ، فوتبال، والیبال، کاراته، بوکس و بولینگ اشاره کرد.

تمرینات بدنی در پیشگیری ثانویه از انفارکتوس میوکارد

دستورالعمل های پیشگیری ثانویه برای بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد:

پس از انفارکتوس میوکارد، بیماران باید روزانه 20 تا 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند به صورتی که تنفس آنها اندک باشد. افرادی که توانایی فعالیت را  ندارد از 5 دقیقه هم می تواندد  فعالیت خود شروع و به ومرور زمان آن را افزایش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس