شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علائم سکته خفیف

قلب مهمترین عضو است که حیات ما به آن وابسته است.سکته از مشکلاتی است که عدم توجه به علائم سکته خفیف میتواند زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به مرگ شخص شود.ضروریست در صورت مشاهده علائم مشکلات قلبی قبل از وقوع عارضه خطرناکی مثل حمله و سکته قلب حتما تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرید.ما در این مقاله به بررسی علائم سکته قلبی خفیف می پردازیم.

علائم سکته خفیف

علائم سکته خفیف

1.درد یا ناراحتی در قفسه سینه و یا در مرکز قفسه سینه

درد یا ناراحتی در قفسه سینه و یا در مرکز قفسه سینه از علائم سکته خفیف است.همچنین به عنوان احساس سنگینی ، گرفتگی ، فشار ، درد ، سوزش ، بی حسی توصیف می شود. گاهی اوقات به اشتباه تصور می شود سو هاضمه یا دل درد است.

 

2. درد یا ناراحتی در مناطق دیگر

از علائم سکته خفیف درد یا ناراحتی در مناطق دیگر بدن یا ناراحتی در مناطق دیگر قسمت بالای بدن از جمله بازوها ، شانه چپ ، پشت ، گردن ، فک یا معده می باشد.

3. تنگی نفس

مشکل در تنفس یا احساس تنگی نفس علائم سکته قلبی خفیف است و در صورت پیدایش حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.

4.تعریق یا عرق سرد

حس تعریق یا عرق سرد همراه با دیگر علائم ذکر شده میتواند از علائم سکته قلبی خفیف باشد.در صورت بروز این نشانه حتما به ان توجه نمایید و بی توجهی به آن و عدم مراجعه به موقع به متخصص قلب و عروق می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

5.احساس سوء هاضمه

سیری ، سوءهاضمه یا احساس خفگی (ممکن است احساس “سوزش معده” داشته باشید) ازدیگر علائم سکته قلبی خفیف می باشد.

6.حالت تهوع یا استفراغ

حالت تهوع یا استفراغ در صورت پیدایش در کنار علائم دیگر میتواند از علائم سکته خفیف باشد.

7.سرگیجه ، ضعف شدید یا اضطراب

داشتن سرگیجه، اضطراب و ضعف به تنهایی از علائم سکته نمی باشد . اما اگر در کنار این علائم به درد قفسه سینه و دیگر علائم مبتلا شدید باید تحت نظر قرار بگیرید.

8.ضربان قلب سریع یا نامنظم

ضزبان قلب نامنظم و سریع یک نشانه از سکته قلبی خفیف است که باید مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد.

اگر هر یک از این علائم سکته خفیف را دارید و بیش از 5 دقیقه طول می کشد ، بدون تأخیر بدنبال درمان اضطراری باشید (با شماره 115تماس بگیرید). این علائم سکته قلبی خفیف می تواند نشانه های حمله قلبی باشد و باید شما باید در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید.

در هنگام سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

سکته قلبی هنگامی اتفاق می افتد که یک یا چند شریان کرونر شما به طور ناگهانی مسدود شود ، جریان خون به عضله قلب را متوقف کرده و به آن آسیب برساند – باعث سکته قلبی شود.  عروق کرونر شما شبکه ای از رگهای خونی است که عضله قلب شما را احاطه کرده و خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را در آن تأمین می کند.

عضله قلب شما برای عملکرد به این تأمین مداوم اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارد. با گذشت زمان ، گاهی اوقات یک یا چند شریان کرونر شما به دلیل تجمع کلسترول و رسوبات چربی (به نام پلاک) در دیواره های داخلی ، تنگ می شوند. به این بیماری عروق کرونر گفته می شود. وقتی جریان خون در قلب شما محدود شود ، این می تواند باعث درد قفسه سینه به نام آنژین شود. هنگامی که یک یا چند شریان کرونر به طور کامل مسدود شده باشد ، ممکن است سکته قلبی رخ دهد.علائم سکته خفیف

 

آیا علائم سکته قلبی در زنان متفاوت است؟

اگرچه بیشتر زنان و مردان علائم درد قفسه سینه را با حمله قلبی گزارش می کنند ، اما زنان کمی بیشتر از مردان علائم غیر معمول را گزارش می کنند. کسانی که علائم مبهم یا کمتر معمولی “قلبی” دارند موارد زیر را گزارش کرده اند:

  • درد بالای کمر یا شانه.
  • درد فک یا انتشار درد به فک.
  • فشار یا درد در مرکز قفسه سینه.
  • سر سبکی.
  • دردی که به بازو سرایت می کند.
  • خستگی غیرمعمول برای چندین روز.

اگر هر یک از این علائم سکته قلبی خفیف را تجربه کردید ، برای درمان اضطراری تماس بگیرید (115). منتظر “از بین رفتن” علائم خود نباشید. شناسایی و درمان به موقع حمله قلبی می تواند خطر آسیب قلبی را کاهش دهد. حتی اگر مطمئن نیستید که علائم شما یک حمله قلبی است ، حتما باید ارزیابی شوید.

بهترین زمان برای درمان سکته قلبی ظرف یک ساعت از شروع اولین علائم است. فقط دو ساعت انتظار برای کمک پزشکی ممکن است گزینه های درمانی شما را محدود کند ، میزان آسیب به عضله قلب شما را افزایش دهد و احتمال زنده ماندن شما را کاهش دهد.

چگونه سکته قلبی تشخیص داده می شود؟

به محض ورود تیم مراقبت های اضطراری  از شما در مورد علائم مشاهده شده تان سوالاتی می کنند و شروع به ارزیابی شما می کنند. برای تعیین اینکه آیا شما دچار حمله قلبی شده اید ، ممکن است آزمایشات زیادی انجام شود.مهمترین کار در صورت مشاهده علائم سکته قلبی تماس با اورژانس است.

علائم سکته خفیف

 

دلایل سکته خفیف مغزی

در طول یک سکته کوتاه مدت، یکی از رگ‌های خونی که وظیفه تامین خون اکسیژن‌دار مغز را بر عهده دارد، مسدود می‌شود.

این انسداد معمولاً ناشی از لخته خونی است که در جای دیگری از بدن وجود دارد و به رگ های خونی مغز منتقل می‌شود.

سکته خفیف چطور درمان می شود؟

درمانی های مختلفی برای سکته خفیف وجود دارد. بروز سکته ی خفیف سبب ایجاد آسیب یا ناتوانی نمی شود. اما می تواند علائم سکته خفیف بعدی باشد. درمان سکته خفیف بر بازیابی و کنترل جریان خون تمرکز دارد.

پزشک درمان مناسب را برای بیمار تعیین می کند. برای شروع درمان نیاز به تشخیص دقیق علت سکته دارد. برای مثال اگر مشکل از قلب شروع شود، درمان آنها با انسداد عروق متفاوت خواهد بود.

گزینه های درمانی سکته مغزی عبارتند از:

  • دارودرمانی
  • جراحی
  • تغییر سبک زندگی است
  • ورزش های مناسب

اگر شریان کاروتید شما به شدت تنگ شده باشد، پزشک ممکن است آنژیوپلاستی کاروتید را انجام ندهد. در عوض، یک جراحی کاروتید به نام اندارترکتومی کاروتید انجام دهد.

در طی این عمل، پزشک شریان کاروتید را از چربی ها و پلاکت ها پاک می کند. در نتیجه عروق خون بهتری را حفظ می کنند. همچنین خطر سکته بعدی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس