شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

اکو قلب

یکی از دقیق ترین روش های چکاپ قلب و عروق برای بررسی مشکلات قلبی، اکو قلب می باشد. همانطور که می دانید محافظت از این عضو با ارزش نیازمند دقت و رسیدگی منظم می باشد و چون بسیاری از مشکلات قلبی خاموش هستند باید به طور مرتب چکاپ قلب انجام شود تا از هر نوع مشکل قلبی پیشگیری به عمل آید.

نکته حائز اهمیت این است که این نوع تست باید در مراکز تخصصی قلب و عروق با تجهیزات پیشرفته و نظارت پزشک قلب انجام شود. اما لازم است بدانید که اکو قلب همچون سونوگرافی یک روش تشخیص بر مبنای اپراتور است و انجام دهنده اینکار باید تجربه و علم کافی برای انجام درست اکو قلب در زاویه های مختلف قلب را داشته باشد و با تکنیک های دستگاه و بررسی المان های مختلف مثل فشار ها و اختلاف فشارهای حفره های قلبی و بررسی ضخامت ماهیچه ها و وضعیت دریچه های قلبی و میزان کارکرد قلب، شرایط فرد را ارزیابی کند.

بنابراین کسی که اکوی قلب را برای شما انجام می دهد باید تجربه زیادی در انجام این کار داشته باشد. پس در ادامه این مطلب برای آگاهی از بروز مشکل قلبی و بررسی سلامت این عضو مهم این نوع روش چکاپ قلب  و عروق که بهترین و سریعترین روش استرا جدی بگیرید تا از مشکلاتی نظیر سکته خاموش و دیگر مشکلات قلبی در امان باشید.

اکو قلب

اکوقلب چیست؟

تست اکو قلبی چیست؟ آزمایشی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر مختلف از قلب شما استفاده می کند.. این تست تشخیصی به پزشک اجازه می دهد تا عملکرد قلب و وضعیت دریچه های قلب را کنترل کند.

تصاویر حاصل از اکوقلب می تواند به اخذ اطلاعات در این باره کمک کند:

  • لخته شدن خون در دهلیزهای قلب
  • وجود مایع در کیسه اطراف قلب
  • اختلالات مرتبط با آئورت که شریان اصلی متصل شده به قلب می باشد
  • مشکلات عملکرد در پمپاژ خون در قلب
  • مشکلات عملکرد دریچه های قلب شما
  • بررسی فشار و اختلاف فشار در حفره های قلبی

اکوکاردیوگرام در تعیین سلامت عضله قلب ، به ویژه پس از حمله قلبی ، نقش بسیار مهم دارد.

پزشک شما در مواردی مثل ضربان قلب نامنظم و بررسی عملکرد دریچه های قلب و داشتن علائم مشکلات قلبی مثل درد قفسه سینه و تنگی نفس می تواند از اکوقلب استفاده کند.

انواع اکو قلب

اکوقلب انواع مختلفی دارد:

اکوقلب ترانتوراکس

این نوع اکوقلب متداول ترین نوع اکوکاردیوگرافی است و بدون درد و غیرتهاجمی است.

در این روش دستگاهی به نام مبدل بر روی قفسه سینه شما بر روی قلب شما قرار می گیرد. این مبدل امواج اولتراسوند را از راه قفسه سینه به سمت قلب شما ارسال می کند. سپس رایانه این امواج صوتی را هنگام بازگشت به مبدل تفسیر می کند و سپس این تصاویر زنده را که در یک نمایشگر نشان داده می شوند تولید می کند.

اکوقلب از راه مری

اگر از طریق اکوکاردیوگرام ترانتوراکس تصاویر قطعی تولید نشود  ، ممکن است پزشک اکو از راه مری را به شما پیشنهاد دهد.

در این روش ، پزشک متخصص مبدل بسیار کوچکتری را از طریق دهان به پایین گلو هدایت می کند.  با استفاده از مبدل در پشت قلب شما ، پزشک می تواند از هر مشکلی دید بهتری پیدا کند و برخی از اتاق های قلب را که در اکوکاردیوگرام ترانتوراکس مشاهده نمی شود ، تجسم کند.

اکو استرس

در اکو استرس از اکو ترانتوراکس استفاده می شود. با این حال ، این روش قبل و بعد از ورزش یا مصرف دارو برای ضربان  قلب شما تجویز می شود و به  پزشک اجازه می دهد عملکرد قلب شما را تحت استرس آزمایش کند.

اکو سه بعدی

در اکو سه بعدی  از اکوکاردیوگرافی از راه مری یا ترانتوراکس برای ایجاد یک تصویر 3 بعدی از قلب شما استفاده می شود. این روش شامل چندین تصویر از زوایای مختلف است.این روش همچنین برای تشخیص مشکلات قلبی در کودکان استفاده می شود.

اکو جنین

اکو جنین در مادران باردار در هفته های 18 تا 22 بارداری استفاده می شود. در این روش مبدل روی شکم خانم باردار قرار گرفته تا مشکلات قلبی در جنین کاملا ارزیابی شود.

خطرات اکو قلب

اکو قلب روشی بسیار ایمن است و برخلاف سایر روش های تصویربرداری ، مانند اشعه ایکس ، در اکوکاردیوگرام از اشعه استفاده نمی شود.

اکو ترانس توراسيك اگر بدون تزریق ماده حاجب انجام شود ، خطری ندارد. در صورت استفاده از تزریق ماده حاجب ، خطراتی از قبیل واکنش آلرژیک به ماده حاجب وجود دارد. بنابراین در بیماران بارداری که اکوکاردیوگرام دارند نباید از کنتراست استفاده شود.

احتمال کمی وجود دارد که لوله ای که در اکوکاردیوگرام ترانس مری استفاده می شود ، مری را خراشیده و باعث تحریک آن شود. در موارد بسیار نادر ، این روش می تواند مری را سوراخ کند و یک عارضه بالقوه تهدید کننده زندگی به نام سوراخ مری ایجاد کند.  معمول ترین عارضه جانبی این روش اکو، درد گلو به دلیل تحریک گلو می باشد. همچنین ممکن است به دلیل داروی آرام بخشی که در عمل استفاده می شود کمی احساس  خواب آلودگی کنید.

روش انجام اکو قلب

بیشتر اکو ها کمتر از یک ساعت طول می کشد و می تواند در بیمارستان یا مطب پزشک انجام شود.

روند انجام کار به این صورت است:

  • ابتدا لازم است لباس خود را از کمر به بالا از تن درآورید.
  • اپراتور الکترودها را به بدن شما متصل می کند.
  • سپس یک مبدل را به عقب و جلو بر روی سینه شما حرکت می دهد تا امواج صوتی قلب شما را به عنوان یک تصویر ضبط کند.

در اکو از راه مری مراحل به شرح زیر است:

  • گلوی شما بی حس می شود.
  • سپس به شما آرامبخش می دهند تا در حین عمل بتوانید به آرامش برسید.
  • مبدل با لوله به گلوی شما هدایت می شود و از قلب شما عکس می گیرد.
  • روش اکو استرس همان اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک است ، با این تفاوت که اکو استرس قبل و بعد از انجام ورزش تصویربرداری انجام می دهد.

نحوه آماده سازی برای اکو قلب

اکوکاردیوگرام ترانتوراکس نیاز به آماده سازی خاصی ندارد. با این حال ، اگر تحت اکو از راه مری قرار بگیرید ، پزشک به شما دستور می دهد تا چند ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. این کار برای جلوگیری از تهوع شما در طول آزمایش است. همچنین بعد از آن به دلیل داروهای آرامبخش ممکن است نتوانید چند ساعت رانندگی کنید.

بهبودی بعد از اکو قلب

به طور کلی ، زمان بهبودی برای انجام اکوکاردیوگرام بسیار کم است و نیازی به دوره نقاهت ندارد.

در اکوکاردیوگرام از راه مری ، ممکن است مقداری درد گلو را تجربه کنید. هرگونه بی حسی در اطراف گلو باید حدود 2 ساعت بعد از اکو برطرف شود.

بعد از اکو قلب

هنگامی که اپراتور تصاویر را بدست آورد ، معمولاً 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا اندازه گیری انجام شود. سپس ، پزشک می تواند بلافاصله تصاویر را بررسی کرده و نتایج را به شما اطلاع دهد.

نتایج ممکن است ناهنجاری هایی از قبیل موارد زیر باشد:

  • آسیب به عضله قلب
  • نقص قلب
  • اندازه غیر طبیعی قلب
  • مشکلات عملکرد پمپاژ
  • سفتی قلب
  • مشکلات دریچه های قلب
  • اختلالات مربوط به جریان خون در قلب در حال انجام ورزش

اگر نتایج حاصل از اکو قلب نگران کننده باشد، متخصص قلب روند درمان را برای شما آغاز میکند. البته پزشک ممکن است قبل از تشخیص هرگونه مشکل ، آزمایشات بیشتر یا معاینات بدنی را تجویز کند.

سخن پایانی

اکو قلب سریع ترین و دقیق ترین چکاپ قلب و عروق به منظور تشخیص در بهترین زمان می باشد. همانطور که گفته شد این روش قلبی قابلیت تشخیص مشکلات مختلفی نظیر بررسی وضعیت عملکرد قلب، بررسی وضعیت دریچه ها و فشار حفره های قلبی و دیگر موارد را دارد و باید برای بررسی هرچه سریعتر مشکلات قلبی این روش چکاپ را انجام دهید تا از بروز اتفاقات ناگوار همچون سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از آن در امان باشید.

توجه داشته باشید که مهم ترین نکته در انجام این روش اپراتور می باشد که باید تجربه و تبحر کافی در انجام اکو قلب را داشته باشد. مرکز تخصصی قلب دکتر ضربان با بهره مندی از تجهیزات پیشرفته و با داشتن پزشکانی حاذق و با تجربه شما را در درمان بیماری های قلبی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس