شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت سکته قلبی در جوانان

علت سکته قلبی در جوانان می تواند تا حدودی وابسته به عوامل موروثی و ژنتیکی باشد. دانشمندان  این موضوع را نگران کننده می دانند زیرا حمله قلبی در سنین بزرگسالی یعنی زیر 40 سال از جمله افراد 20 تا 30 سال به شدت در حال افزایش است.

به گفته پزشکان متخصص مردم به طور معمول در سی سالگی بیماری قلبی ندارند ، اما باید آگاهی داشته باشند و شروع به کنترل سلامتی و فشار خون خود ، میزان قند و کلسترول خون خود کنند. در صورت مراقبت و کنترل  امید این هست در سنین بالاتر در معرض حمله قلبی نباشند.

علت سکته قلبی در جوانان سادندس ،کاردیومیوکاتی، اختلالات کانداکت الکتریکی و یا اختلالات ساختاری باشد که در بسیاری از موارد قابل تشخیص نمی باشند. در مواردی که با گرفتگی عروق کرونر مواجه هستیم میتوان این اطمینان را داشت که قابلیت پیگیری و شناسایی وجود دارد.

کسانی که سابقه مرگ زودرس و ناگهانی به علل قلبی در سنین 45 تا 55 سال در اقوام نزدیک خود دارند، می بایست زودتر از دیگران چکاپ و غربالگری سلامت خود را شروع کنند تا با مرگ ناگهانی و سکته مواجه نشوند.در این مقاله به بررسی علل سکته قلبی در سنین جوانی و درمان آن می پردازیم.

علت سکته قلبی در جوانان

عوامل و علت سکته قلبی در جوانان

در مردان مسن ، تقریباً بیشتر حملات قلبی ناشی از گرفتگی و تصلب شرایین در عروق کرونر است. بیماری عروق کرونر معمولی نیز در جوانان بیشتر دیده شده  است ، که حدود 80٪ از حملات قلبی را به وجود می آورد. حدود 60٪ از این بیماران جوان تنها به یک شریان کرونر مبتلا شده اند ، در حالی که افراد مسن بیشتر در دو یا سه رگ به این بیماری دچار  می شوند.

از آنجا که  ( Coronary artery disease)CAD  یا بیماری عروق کرونر ، مهمترین دلیل سکته  قلبی به صورت زود هنگام است ، بنابراین بیشترین توجه را به خود اختصاص داده. اما سایر علل دیگر را نیز می بایست در نظر داشت. به طور وسیع و گسترده، تعداد معدودی از حملات قلبی در ستین جوانی ناشی از ناهنجاری های ارثی و مادرزادی شریان کرونر است.

پنج درصد را می شود به لخته های خونی نسبت داد که از جاهای دیگر بدن سر چشمه می گیرند و در گردش خون به عروق کرونر طبیعی انتقال می یابند ، جایی که باعث گرفتگی شریان می شوند ؛ و در 5٪ دیگر ، اختلالات گوناگون در سیستم لختگی خون خطر ایجاد لخته را در کل سیستم انتقال خون ،مثل عروق کرونر را بالا میبرد.

در این قسمت به معرفی برخی عواملی که از موارد علت سکته قلبی در جوانان هستند می پردازیم :

دیابت

اگر به دیابت مبتلایید ، در مقایسه با افراد بزرگسالی که دیابت ندارند ، 2 تا 4 برابر بیشتر احتمال خطر دارید که به بیماری قلبی دچار شوید . این مشکل زمانی به وجود خواهد پیوست که اندازه و میزان  قند خون شما به حد لازم کنترل نشده باشد تا توانایی داشته باشد آن را در اندازه سالم نگه دارد. قند خون بالا به رگ های خونی شما صدمه می رساند که احتمال جمع شدگی چربی ها در عروق و ایجاد گرفتگی شرایین را بالا می برد.

بیماران دیابتی همچنین به احتمال قوی به سایر بیماری های مزمن در رابطه با سلامتی مبتلا هستند که خطر حمله قلبی را مانندکلسترول بالا و  فشار خون بالا  افزایش می دهد.

فشار خون

فشار خون بالا یکی از مهم ترین علل خطر برای بیماری های قلب و  عروق است و از علت سکته قلبی در جوانان می توان به آن اشاره کرد. با تاسف ، درست مانند روند حمله های قلبی ، فشار خون بالا در جوانان بسیار سریعتر از بزرگسالان در حال پیشروی است.

فشار خون بالا باعث ضخامت عضلات قلب ، و آسیب رسیدن به رگ های خونی و افزایش یافتن خطر حملات قلبی می شود.  این مورد را نیز باید مد نظر داشت که فشار خون موروثی نیز می تواند از نشانه های ابتلا به فشار خون باشد که در صورت مشاهده آن در اقوام نزدیک می بایست با جدیت بیشتری به چکاپ پرداخت.

اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن به دلایل گوناگون تأثیر مهمی در خطرات حمله قلبی دارد. چاقی به تنهایی احتمال بروز حمله قلبی را حتی در صورت سالم بودن در شما افزایش میدهد. تحمل کردن این وزن اضافی و خون رسانی به بافتها ی بدن برای قلب بار اضافی به همراه خواهد داشت و فشار بیشتری به قلب وارد خواهد کرد.

با این حال ، افرادی که دارای  وزن اضافه و چاقی هستند بیشتر دارای سایر موارد سلامتی نیز هستند که سلامت قلب آنها را از میان می برد ، مانند  دیابت و کلسترول بالا.و فشار خون بالا

کشیدن سیگار

از بین تمام مواردی که به حملات قلبی جوانان کمک می کنند ، کشیدن سیگار یکی از اصلی ترین عوامل تولید خطر است. خطر حملات قلبی نسبت کاملا مستقیم با تعداد سیگاری که فرد می کشد دارد. کشیدن سیگار آن هم یک بسته در روز بیش از دو برابر خطر مبتلا شدن فرد به حمله قلبی را در مقایسه با سایر افراد غیر سیگاری بالا می برد.

سیگارهای الکترونیکی حاوی ترکیبات سمی و نیکوتین هستند که ضربان قلب شما را سرعت بخشیده و فشار خون شما را بالا می برد. مطالعات اخیر نشان دهنده این است که افرادی که از سیگارهای الکتریکی استفاده می نمایند 34٪ بیشتر از دیگر افراد در معرض حملات قلبی قرار دارند.

مصرف مواد مخدر و الکل

>متخصصان قلب و عروق هنوز در حال بررسی تأثیرات ماری جوانا بر قلب افراد هستند ، اما آنها آگاهند که این ماده ضربان قلب شما را بسیار افزایش می دهد و خطر حملات قلبی را به مقدار زیاد افزایش می دهد. تأثیرات کوکائین بر قلب کاملاً به اثبات.رسیده است کوکائین ضربان قلب را به شدت افزایش می دهد ، رگ های خونی را سفت و محکم می کند و فشار خون را به شدت افزایش می دهد ؛ همه این مسایل با حملات قلبی در ارتباط هستند.

بسیاری از حملات قلبی قابل جلوگیری هستند زیرا شما قادرید با ایجاد تغییرات بنیادی در سبک زندگی و در صورت لزوم بهره گیری از داروها برای حفظ سلامتی ، فاکتورهای گوناگون خطر را تغییر دهید. در حالتی که درد در قفسه سینه را حس می کنید، و این درد با فعالیت های  بدنی شدت می گیرد حتما برای بررسی های بیشتر و کامل تر به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید تا با معاینات و مشاهدات در صورت لزوم و انجام تست های مناسب و گوناگون شرایط قلب شما را بررسی و چک می کنند.

آیا هورمون ها روی خطر حمله قلبی تأثیر می گذارند؟

بسیاری از زنان از داروهای تجویز شده هورمون برای جلوگیری از بارداری یا کاهش علائم یائسگی (به نام درمان جایگزینی هورمون) استفاده می کنند. آیا این داروها می توانند سلامت قلب شما را به خطر بیندازند و یا علت سکته قلبی در جوانان و بانوان باشد؟

قرص های جلوگیری از بارداری می توانند خطر لخته شدن خون را در قلب یا پاها افزایش دهند و همچنین می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. بنابراین ، اگر سابقه فشار خون بالا یا مشکلات لخته شدن دارید ، انواع دیگر پیشگیری از بارداری ممکن است برای شما مناسب تر باشد. اما برای اکثر زنان جوان ، مصرف داروهای ضد بارداری بی خطر است.

باید  خاطرنشان کرد که زنان بالای 50 سال در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند و در صورت امکان باید کاملا از داروهای استروژن و پروژسترون خودداری کنند. اگر خطر کلی حمله قلبی شما بسیار کم است و شما به شدت نیاز به تسکین گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی دارید ، ممکن است درمان جایگزینی هورمون برای شما مفید باشد؛ اما بعد از 65 سالگی ، از استفاده آنها خودداری کرده زیرا خطر بیماری قلبی و بالقوه سرطان پستان را افزایش می دهد.

تصلب شرائین چیست؟

در حقیقت ، تصلب شرایین با رسوب مواد نرم و چرب آغاز می شود. بعداً این رسوبات جمع شده سبب باریک شدن شریان شده و دیواره های آن را سفت و سخت می کند.

تصلب شرایین  در عروق ایجاد نمیشود بلکه از خون آغاز می گردد. مقادیر بیش از حد LDL ، کلسترول “بد” ، به لایه داخلی عروق وارد می شود و به تدریج از بلورهای ریز به رسوبات بزرگتر تبدیل می شود که به صورت رگه های چربی قابل مشاهده است. عروق آسیب دیده در اثر سیگار کشیدن ، فشار خون بالا یا دیابت به ویژه آسیب پذیر هستند. کاهش سطح کلسترول LDL ، کاهش فشار خون ، نگه داشتن سطح قند خون در حد طبیعی ، اجتناب از دخانیات نیز می تواند کمک کند ، اما بدون کمک ، رگه های چربی به آرامی به پلاک تبدیل می شوند.

پلاک های اولیه هنوز کوچک و نرم هستند. گلبولهای سفید خون که ماکروفاژها نامیده می شوند کلسترول را بالا می کشند ، اما به جای مهار آسیب ، با تحریک التهاب به آتش سوخت می افزایند. با پیشرفت اوضاع ، سلول های عضلانی در دیواره شریان بزرگ می شوند و پلاک ها به انسداد جزئی تبدیل می شوند.

این پلاک های پایدار می توانند باعث درد قفسه سینه به نام آنژین شوند ، اما معمولاً باعث حملات قلبی نمی شوند.

پلاک های کوچکتر و جوان ناپایدارند و ممکن است پاره شوند. لخته خون روی پلاک های پاره شده ایجاد می شود ، زیرا بدن تلاش می کند آسیب بیشتر جلوگیری کند. لخته خون ایجاد شده شریان و رگ را کاملا مسدود می کند و بخشی از عضلات قلب را از خون غنی و مملو از اکسیژن محروم می کند. این همان چیزی است که سلولهای عضلانی را از بین می برد و سکته قلبی ایجاد می کند.

حملات قلبی سرعت زیلدی دارد و در مدت کوتاهی اتفاق می افتد. آترواسکلروز آهسته اند و در طی سالها در بدن ایجاد می گردند.

راهکارهایی برای جلوگیری از حمله قلبی

اگرچه جلوگیری از برخی عوامل خطر از عهده شما خارج هستند و علت سکته قلبی در جوانان را نمیتوان به سادگی پیگیری کرد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از سلامت قلب خود انجام دهید. تخمین زده شده است که می توان با تغییر در سبک زندگی حدود 80 درصد  از حملات قلبی و سکته های مغزی پیشگیری کرد.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن یا چاقی خطر بیماری قلبی شما را افزایش می دهد. در صورتیکه دچار افزایش وزن و چاقی هستید حتما از رژیم ها موثر و گیاهی در رابطه با کاهش وزن استفاده کرده و سعی کنید وزن خود را نرمال نگه دارید.

رژیم غذایی سالم برای قلب

ازخوردن غذاهای فرآوری شده و قند اضافی خودداری کنید. از یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و مغذی استفاده کنید. استفاده از انواع مغزها، میوه و سبزیجات و گوشت ماهی و استفاده از غذاهای دریایی می تواند به سلامت بدنی شما کمک کند.

ورزش منظم

یک برنامه تمرینی مداوم می تواند سلامت قلب شما را تقویت کند. حداقل 150 دقیقه در هفته باید مورد هدف قرار بگیرد . انواع ورزش هایی را که می توانند سلامت قلب را تقویت کنند بیاموزید ..

حرکت بیشتر

علاوه بر ورزش ، حرکت در طول روز نیز مفید است. از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. بیاموزید که چگونه سبک زندگی بی تحرک بر سلامت قلب تأثیر می گذارد .

کنترل استرس

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد نباید استرس و تأثیر آن را بر سلامت قلب دست کم بگیرید. لطفا راه های مبارزه با استرس را بیاموزید و آرامش روحی را به خود هدیه دهید.

چکاپ سالانه

پیش بینی بیماری قلبی دشوار است ، به خصوص اگر علائمی نداشته باشید. انجام معاینه سالانه بهترین روش برای كنار آمدن با عوامل خطر و كمك به شرایط مربوط به بیماری های قلبی مانند دیابت و فشار خون است.

علائم حمله قلبی

بیماری های قلبی بسیار مرموزند. در صورتیکه با علائمی که در ادامه این بخش به آن اشاره می کنیم مواجه شدید و یا

درد ، فشار یا ناراحتی قفسه سینه را تجربه می کنید حتما با پزشک متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

علائمی که مرتبط با مشکل یا ناراحتی قلبی است به شرح زیر است:

  • درد یا ناراحتی که روی هر دو بازو تأثیر می گذارد
  • ناراحتی از پشت ، گردن یا فک
  • درد یا ناراحتی معده
  • احساس سوهاضمه
  • تنگی نفس
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • تپش قلب
  • احساس سبکی سر

اگر علائم سکته قلبی در جوانان همچون سرگیجه، غش کردن ، تعریق سرد و یا سابقه خانوادگی با درد قفسه سینه همراه باشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی عملکرد و ساختار قلب، از عدم وجود مشکلات قلبی اطمینان پیدا کنید.

سخن پایانی

با وجود اینکه علم پزشکی با پیشرفت های قابل توجهی می تواند به بیماران قلبی در درمان مسائل قلبی کمک کند، اما می بایست اطلاعات لازم و صحیح را در اختیار پزشک قرار داد تا قبل از دچار شدن به بیماری های قلبی و یا سکته از علت سکته قلبی در جوانان آگاه شد. پزشک متخصص با معاینات بالینی و استفاده از ابزار و تست های تشخیصی می تواند مشکل ایجاد شده در قلب را تشخیص دهد.

بیماری های قلبی بسیار مرموزند و تنها تجربه و علم میتواند بهترین نتیجه را در اختیار فرد قرار دهد. در زندگی مدرن به دلیل استرس و فشار زیاد و همچنین لایف استایل و استفاده زیاد از غذاهای فست فود و عواملی از این دست، سن سکته قلبی کاهش یافته است. توصیه ما این است.

در صورتیکه سابقه قلبی خانوادگی دارید یا احساس می کنید که به مشکل قلبی دچار هستید، حتما به پزشک متبهر و با تجربه در زمینه قلب و عروق و یا مرکز درمانی مجهز مراجعه فرمائید تا با دریافت شرح حال ، معاینه و اقداماتی چون اکوکاردیوگرافی و نوار قلب و …. ساختار و کارکرد قلبتان بررسی شده و از این مهم اطمینان حاصل فرمائید که مشکل زمینه ای جدی وجود ندارد تا با خیال آسوده به زندگی روزانه خود بپردازید.

در صورتیکه با علائم ذکر شده در این مقاله مواجهید و یا سابقه موروثی بیماری قلبی در خانواده و فامیل درجه یک دارید و نشانه هایی انواع علت سکته قلبی در جوانان را مشاهده می کنید، هر چه سریعتر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و زمان را در درمان هرگز دست کم نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس