درمان درد قفسه سینه سمت چپ

در این محتوا قصد داریم شما را با درمان درد قفسه سینه سمت چپ آشنا کنیم. درد قفسه سینه به علل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد. این علل به دو دسته قلبی و غیر قلبی تقسیم  می شوند. اگرچه علل غیر قلبی شایع ترین علل درد قفسه سینه هستند اما علل قلبی خطرناک تر هستند و به رسیدگی اورژانسی احتیاج دارند. در ادامه با درمان انواع علل شایع درد قفسه سینه سمت چپ آشنا خواهید شد.

درمان درد قفسه سینه سمت چپ

درد قفسه سینه بسته به عامل ایجاد کننده آن نیاز به درمان های مختلفی دارد. چنانچه عامل ایجاد کننده آن قلبی باشد،‌ بایستی به صورت اورژانسی به بیمار رسیدگی شود. مثلا در صورت وجود بیماری های عروق کرونری بسته به مورد از داروهای گشاد کننده رگی، ضد انعقادی، کاهنده چربی خون و …، در تامپوناد قلبی از تخلیه خون فضای دور قلب، در پریکادیت بسته به عامل ایجاد کننده از داروهای ضد ویروسی، ضد التهابی و… استفاده می شود.

در مورد علل غیر قلبی، طیف متفاوت تری از درمان ها بسته به عامل ایجاد کننده مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد علل گوارشی برای مثال برای گاستریت یا رفلاکس معده ای مروی از داروهای کاهنده اسید معده (پنتوپرازول، رانیتیدین، منیزیم هیدروکساید و…)، برای پانکراتیت از درمان علامتی (مسکن، مایع درمانی و…)، در مورد علل ریوی برای مثال التهاب پرده های دور ریه از داروهای ضد التهابی و… استفاده می گردد.

همچنین علت شایع دیگری از علل درد قفسه سینه مربوط به علل روان شناختی می باشد که در این صورت بسته به مورد از اطمینان بخشی، مسکن ها و نهایتا داروهای ضد افسردگی استفاده می شود. علل اسکلتی عضلانی نیز با اطمینا بخشی به بیمار و در موارد شدید با مسکن های بدون نسخه قابل مدیریت خواهند بود. در ادامه با جزئیات بیشتری با علل درد سمت چپ قفسه سینه و درمان های هر مورد آشنا خواهید شد.

علل قلبی درد سمت چپ قفسه سینه

انتهای قلب در قفسه سینه کمی به سمت چپ تمایل دارد به همین علت ممکن است درد با علل قلبی در سمت چپ قفسه سینه حس شود. البته به صورت کلی گفته می شود که هر دردی از فک تحتانی تا ناف و نیز انتشار درد به بازوها می تواند درد قلبی باشد. علل قلبی نسبت به علل گوارشی دسته کوچک تری از علل درد سمت چپ قفسه سینه را تشکیل می دهند اما به علت اهمیت بیشتر از لحاظ تهدید کنندگی حیات با تاکید بیشتری مورد بحث قرار می گیرند.

بیماری های زمینه ای مختلفی در طیف علل قلبی قفسه سینه قرار می گیرند. شایع ترین این علل، بیماری های عروق کرونری قلبی هستند که در ادامه راجع به انواع آنها صحبت خواهد شد.

آنژین پایدار قلبی:

این مسئله زمانی ایجاد می گردد که عروق کرونر که به قلب خون رسانی می کنند دچار تنگی شده و قلب دچار افت اکسیژن دریافتی (ایسکمی) می شود. فرد علائم آنژین پایدار را موقع فعالیت شدید یا خفیف (بسته به میزان تنگی عروق) به صورت درد فشارنده خفیف از فک تحتانی تا ناف تجربه می کند. این درد تا حدود 20 دقیقه به طول می انجامد همچنین می تواند علائم همراه را به صورت تنگی نفس، تعریق سرد، تهوع، استفراغ و … تجربه کند. این درد با استراحت یا مصرف داروهای گشاد کننده عروقی بهتر می شود.

آنژین ناپایدار قلبی (سکته قلبی خفیف):

زمانی که در یک رگ کرونری به صورت ناگهانی تنگ شدگی شدیدی ایجاد شود، سکته قلبی خفیف اتفاق می افتد. افتراق آن از آنژین پایدار به این صورت است که آنژین ناپایدار معمولا در هنگام استراحت اتفاق می افتد یا همچنین ممکن است با تغییر ماهیت، شدت یا فرکانس در آنژین پایدار اتفاق بیفتد، همچنین درد قفسه سینه ای که کمتر از یک ماه از شروع آن می گذرد در گروه آنژین ناپایدار قرار می گیرد. نشانه های اصلی و علائم همراه آنژین ناپایدار همانند موارد ذکر شده در مورد آنژین پایدار ولی با شدت بیشتر در همه موارد است. همچنین درد قفسه سینه در این مورد کمتر از 15 دقیقه و در اغلب موارد حدود 5 دقیقه طول می کشد. آنژین ناپایدار از اورژانس های قلب و عروق است.

سکته قلبی:

گروه دیگری از بیماری های عروق کرونری قلب،‌ سکته قلبی است که ناشی از انسداد ناگهانی عروق کرونری تنگ شده با یک لخته خون می باشد. در این حالت خون رسانی به عضله قلبی متوقف می شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع، عضله قلبی در آن ناحیه از بین می رود و عملکرد قلب را دچار اختلال می کند. علائم سکته قلبی مشابه موارد قبلی ذکر شده ولی با شدت بسیار بیشتر خواهد بود و نیز با استراحت و مصرف گشاد کننده های عروقی بهتر نمی شود و نیاز به رسیدگی اورژانسی برای حفظ جان بیمار خواهد داشت.

درمان بیماری های عروق کرونری قلب بسته به نوع آن متفاوت است اما به صورت کلی در درمان این گروه از بیماری ها از داروهای گشاد کننده رگی در موارد خفیف تا داروهای ضد انعقاد خون،‌ حل کننده لخته، کاهنده چربی خون و در نهایت باز کردن عروق کرونری با روش های آنژیوپلاستی و جراحی باز قلب استفاده می شود.

پریکاردیت:

پریکاردیت التهاب پرده های در بر گیرنده قلب به علل مختلف مثل بیماری های روماتولوژیک، بدخیمی ها،‌ بیماری های ویروسی، کلیوی و … می باشد. در این حالت دردی تیز و تیر کشنده در قفسه سینه حس می گردد که با خم شدن به سمت جلو بهتر می شود. این درد می تواند با نفس عمیق یا خوابیدن به پشت بدتر شود. در درمان آن معمولا از درمان بیماری های زمینه ای و داروهای ضد التهابی استفاده می شود.

تامپوناد: تامپوناد تجمع ناگهانی مقدار زیادی خون یا مایع در فضای دور قلب است که با تحت فشار قرار دادن قلب، عملکرد طبیعی آن را مختل می کند. درمان تامپوناد معمولا با تخلیه مایع دور فضای قلب صورت می گیرد.

علل غیر قلبی سمت چپ قفسه سینه

شایع ترین علل درد قفسه سینه، علل غیر قلبی و در راس آنها علل گوارشی است. در ادامه با انواع این علل و درمان آنها به صورت مختصر آشنا خواهید شد.

گاستریت:

التهاب معده است که به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود اما شایع ترین علت ایجاد آن، وجود هلیکوباکتر پیلوری در داخل معده است. گاستریت در بعضی از افراد بدون علامت است اما در صورت علامت دار بودن می تواند با دردی تیز و تیرکشنده یا سوزاننده در سمت چپ قفسه سینه  و با علائم سوزش سر دل، استفراغ و نفخ همراه باشد.

برای درمان گاستریت می توان از اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی با نظر پزشک و داروهای بدون نسخه مثل ضد اسیدها برای کاهش اسید معده استفاده کرد. از میان روش های اصلاح سبک زندگی می توان به کاهش مصرف الکل، لبنیات، غذاهای تند، سرخ شده، اسیدی، کافئین دار، قطع مصرف سیگار، کاهش مصرف مسکن های ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن، ایندومتاسین و…، مصرف غذاها در وعده های بیشتر و با حجم کمتر و نیز افزایش غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی اشاره کرد.

پانکراتیت:

پانکراتیت التهاب پانکراس است که به صورت شایع در افراد با میزان مصرف بالای الکل و نیز در بیماران دچار سنگ کیسه صفرا اتفاق می افتد و به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. پانکراتیت حاد با علائم درد ناگهانی شدید در سمت چپ قفسه سینه و بالای شکم، تهوع و استفراغ، تند شدن نبض و تب بروز پیدا می کند. پانکراتیت مزمن می تواند خود را با دوره های مکرر درد سمت چپ قفسه سینه که به پشت انتشار پیدا می کند،‌ تهوع و استفراغ، ‌اسهال و مدفوع چرب و روشن نشان دهد. درمان در هر دو نوع علامتی (مایع درمانی، مسکن، تغذیه مناسب و ضد تهوع) است و درمان اختصاصی ای برای پانکراتیت وجود ندارد.

رفلاکس معده ای مروی:

این عارضه با برگشت اسید از معده به قسمت تحتانی مری در بیمارانی که دریچه بین مری و معده آنها به هر دلیلی شل شده است اتفاق می افتد و با سوزش سر دل همراه است. این درد همچنین می تواند در گلو نیز حس شود یا به فک هم انتشار پیدا کند. بوی بد دهان، سرفه، تشدید آسم، تغییر صدا، تلخی دهان و… از علائم همراه این اختلال هستند. تغییر سبک زندگی از جمله اصلاح رژیم غذایی، تا دو ساعت پس از غذا دراز نکشیدن، کاهش وزن، بالا آوردن سر تخت و در صورت عدم بهبود، استفاده از داروهای خنثی کننده اسید معده می تواند در این افراد کمک کننده باشد.

علل روانشناختی:

اضطراب و افسردگی دو گروه شایع از اختلالات روانپزشکی هستند که می توانند علائم بیماری های جسمانی را تقلید کنند اما در بررسی های بالینی، علت جسمانی ای برای آنها پیدا نمی شود. در این موارد درد معمولا موضعی است و درمان آن تکنیک های آرام سازی، در صورت شدید بودن درد، مسکن و در صورت عدم بهبود، داروهای ضد افسردگی با تشخیص پزشک خواهد بود.

علل دیگری از جمله پلورزی، بزرگی طحال، بارداری و… نیز با شیوع کمتر می تواند عامل درد سمت چپ قفسه سینه باشد که توصیف جزئی و درمان آنها در این مقال نمی گنجد. بنابراین ضروری است جهت تشخیص دقیق علت زمینه ای درد قفسه سینه خود به پزشک مراجعه کنید.

در این محتوا سعی بر این بود که به صورت اجمالی شما را با شایع ترین و مهم ترین علل درد سمت چپ قفسه سینه آشنا کنیم. حتما توجه داشته باشید که در صورت تجربه هر نوع درد قفسه سینه خصوصا در صورت همراهی آن با علائمی از جمله تنگی نفس، بی نظمی یا افزایش ضربان قلب، تعریق ناگهانی سرد و… به پزشک مراجعه کنید.

چرا که اگر چه علل قلبی درد قفسه سینه نسبت به علل غیر قلبی شیوع کمتری دارند اما به لحاظ اهمیت حیاتی تر هستند و بیشتر تهدید کننده حیات بیمار خواهند بود. همچنین همانطور که در این محتوا ذکر شد، علل زمینه ای نام برده شده در این محتوا در زمره علل شایع درد قفسه سینه هستند و تعداد بسیار زیادی از علل مختلف دیگر وجود دارند که می توانند علائم مشابه را تقلید کنند که بی شک تشخیص آنها در حیطه تخصص پزشکی متبحر و با تجربه با استفاده از شرح حال گیری دقیق، معاینات مرتبط و در صورت لزوم انجام تست های تشخیصی مورد نیاز خواهد بود. پزشکان مجموعه تخصصی ما می توانند شما را در زمینه تشخیص دقیق و درمان علت زمینه ای درد قفسه سینه یاری کنند.