شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علت واریس پا در جوانی مشکلاتی چون ژنتیک، بارداری، اضافه وزن و قرص‌های هورمونی

احتمال بروز واریس در عنفوان جوانی نیز وجود دارد، علت واریس پا در جوانی را می‌توان به مواردی چون اضافه وزن، ژنتیک، بارداری، استعمال دخانیات، مصرف قرص‌های ضدبارداری و هورمونی، نشستن و ایستادن طولانی مدت اشاره کرد. عدم درمان واریس پا می‌تواند به بروز خونریزی، پارگی رگ‌ها و زخم منتهی گردد.

برخلاف بروز واریس در سنین میانسالی که در اثر فرسودگی دریچه‌های رگ‌های کنترل کننده خون بروز می‌کند، در سنین جوانی علل دیگری منجر به بروز واریس خواهند شد و از همین رو درمان واریس پا در جوانی نیازمند توجه است.

شاید برای خیلی از افراد سوال مطرح شود که آیا در عنفوان جوانی هم امکان ابتلا به واریس وجود دارد؟ با وجود اینکه احتمال ابتلا به واریس در سنین بالاتر به خصوص بالای ۵۰ سال و زنان مسن بیشتراست، با این حال در کلینیک واریس خود مراجعه کنندگانی داریم که در عنفوان جوانی دچار وریدهای واریسی شده‌اند و این موضوع آنها را دچار ناراحتی کرده و به دنبال درمان واریس در جوانی هستند.

در ادامه قصد داریم بیشتر در خصوص علت واریس پا در جوانی و عوارض واریس پا در جوانی صحبت کنیم.

علت واریس پا در جوانی مشکلاتی چون ژنتیک، بارداری، اضافه وزن و قرص‌های هورمونی

 

علت واریس پا در جوانی مشکلی که امروز شیوع بالایی دارد

ظاهر عروق واریسی می‌تواند اعتماد به نفس جوانان را به شدت کاهش بدهد، از طرف دیگر علاوه بر این عدم رضایت ظاهری، اگر سیاهرگ‌های عنکبوتی در سنین جوانی بررسی نشوند ممکن است اختلالات سیاهرگ‌های عمقی پا که پس زمینه و علت اصلی واریس جوانان هستند تشخیص داده نشوند.

عدم تشخیص این مشکلات و عدم درمان واریس در جوانی باعث عوارض واریس پا در جوانی مانند لخته‌های عمقی وریدهای پا یا به اصطلاح (DVT) و به دنبال آن با آمبولی قطعات این لخته به ارگان‌های حیاتی مثلا آمبولی ریه که تهدید کننده حیات است بروز کند.

اینکه چرا جوانان دچار واریس می‌شوند یا به عبارتی علت واریس پا در جوانی موضوع این نوشتار است.

در جوامع مدرن سبک زندگی غلط باعث شده است که افراد بیشتری در سنین جوانی دچار واریس بشوند و مسلماً با اصلاح سبک زندگی می‌توان برای پیشگیری و درمان واریس پا در جوانی قدم‌های مفیدی برداشت.

عوارض جانبی مرتبط با علت واریس پا در جوانی و ابتلا به آن

حال که در خصوص علت واریس پا در جوانی می‌دانیم بد نیست در مورد عوارض واریس پا در جوانی نیز اطلاعاتی کسب کنیم. در واقع سیاهرگ‌های برجسته واریسی بیانگر این موضوع هستند که گردش خون در عمق اختلالات خاصی پیدا کرده در صورتی که درمان بیماری زمینه‌ای انجام نشود می‌تواند مشکلات بیشتری را برای شما حتی در سنین جوانی به وجود بیاورد.

پس در هر سنی که هستید اگر سیاهرگ‌های واریسی برجسته طناب مانند یا واریس عنکبوتی دارید از آنها غافل نشوید و حتماً برای بررسی بیشتر و درمان واریس در جوانی به دکتر واریس پا مراجعه بکنید، چون این موارد می‌تواند هشداری از وجود یک مشکل بزرگتر در بدن شما باشد.

سیاهرگ‌های واریسی یا وریدهای عنکبوتی نامطلوبی که در ظاهر شما تاثیر می‌گذارند معمولاً مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد نخواهد کرد.

ورید واریسی می‌توانند پاره بشوند و ‌خون خارج شده از عروق پاره شده اهنش زیر پوست اکسید شود و  باعث ایجاد لکه های رنگی در پوست شما بشود و همچنین درد، سنگینی و ناراحتی گرفتگی و اسپاسم عضلات را برای شما ایجاد می‌کند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

عوارض احتمالی مرتبط با علت واریس پا در جوانی در درازمدت شامل:

نارسایی وریدی: اختلال درازمدت جریان خون قادر به برهم زدن تبادل اکسیژن و پردازش مواد زائد و مغذی خواهد شد که اصطلاحاً به آن نارسایی وریدی گفته می‌شود.

لیپودرماتوسکلروز: این عارضه که به صورت سفتی و سختی پوست و تغییر رنگ به قهوه‌ای تظاهر می‌کند و جزو عوارض واریس پا در جوانی محسوب می‌شود.

عفونت: اختلال تغذیه‌ای در بافت که با تورم و تجمع مایع همراه است می‌تواند دفاع طبیعی بدن در برابر ورود میکروب‌های مضر به بدن را دچار مشکل سازد و این مسئله منجر به ایجاد عفونت پوستی یا سلولیت گردد.

ناتوانی در تحرک و ایستادن به مدت طولانی

ایجاد ساکروم و سرطان در زخم‌های وریدی قدیمی

نکروز چربی حاد در مچ پای فرد دچار اضافه وزن

درماتیت و مشکلات پوستی حاد

از همین رو ضروری است برای جلوگیری از بروز چنین عوارض جانبی نسبت به درمان واریس پا در جوانی به موقع اقدام نمایید.

عامل‌های خطر واریس

واریس در برخی خانواده‌ها شایع‌تر است، به عبارت دیگر وراثت یکی از عوامل خطر واریس است. افزایش فشار خون نیز منجر به واریس می‌شود. عوامل زیر باعث افزایش فشار وارد شده به رگ‌های خونی می شوند: 

چاقی یا اضافه وزن

پیری

 نداشتن فعالیت

 آسیب به پاها

بارداری

 سیگار کشیدن

مصرف قرص‌های ضد بارداری یا داروهای جایگزین هورمونیترومبوز ورید عمقی (DVT) یک عارضه جدی می‌باشد که با لخته شدن خون در رگ‌های عمقی همراه می‌باشد. این مشکل معمولا با واریس ایجاد نمی‌شود؛ زیرا واریس معمولا رگ‌هایی هستند که نزدیک
به سطح پوست هستند. با این حال، با وریدهای واریسی شدید، احتمال کمی برای خونریزی عمیق درسیاه رگ‌ها وجود دارد. لخته‌های خون باید فوراً درمان شوند. علائم لخته خون شامل درد، تورم و
قرمزی در پاها است. اگر علائم لخته خون را تجربه کردید، بایستی فورا به پزشک مراجعه کنید.

چرا افراد در جوانی دچار واریس می‌شود؟

جوانان نیز این روزها با شکایت واریس به کلینیک فوق تخصصی ما مراجعه می‌کنند. در حقیقت موارد ذیل را می‌توان در زمره علت واریس پا در جوانی طبقه بندی کرد که ممکن است با بروز عوارضی همراه باشد که به عنوان عوارض واریس پا در جوانی شناخته می‌شود:

فاکتورهایی وجود دارد که ریسک ابتلاء به سیاهرگ‌های واریسی یا ورید تار عنکبوتی را در جوانان افزایش می‌دهد که آگاهی از این فاکتورها به درمان واریس در جوانی کمک می‌کند. از جمله فاکتورهای مساعد کننده ما موارد زیر را نام برد و در مورد هر یک از این موارد توضیح می‌دهیم:

  • فاکتور اول: گفته می‌شود که اگر والدین فرد جوان به مشکلات وریدی، مشکلات سیاهرگی، بیماری‌های سیاهرگی مبتلا بوده باشند احتمال اینکه فرد مذکور در سنین جوانی دچار واریس اندام‌ها بشود افزایش خواهد یافت.
  • فاکتور دوم: داشتن اضافه وزن امروزه ثابت شده است که چاقی و داشتن اضافه وزن فشار و مستقیمی روی وریدها اعمال می‌کند و از عواملی است که ریسک ابتلا به بیماری‌های واریسی را افزایش می‌دهد.

 گفته می شود که 35.7% درصد جوانان ۲۰ تا ۳۹ ساله، در ایالات متحده آمریکا در گروه افراد چاق دسته بندی شده‌اند این دسته بندی بر اساس شاخص توده بدنی یا BMI بوده و این افراد اشخاصی بوده‌اند که BMI آنها مساوی و یا بیشتر با عدد سی بوده است.

 مطالعه نشان داده است که این جوانان که دچار اضافه وزن بوده‌اند بیش از سایر همسالان خود دچار مشکلات وریدی و همچنین واریس در سنین جوانی شده‌اند و از همین رو بیش از دیگران نیازمند درمان واریس در جوانی هستند.

  • فاکتور سوم: کم تحرکی افرادی که شغلشان طوری است که باید طولانی مدت پشت میز کامپیوتر بنشیند یا شغل آن‌ها ایجاب می‌کند که طولانی مدت بایستند و یا افرادی که بر اثر بیماری‌ها و معلولیت‌ها مجبورند بلندمدت در بستر دراز بکشند یا روی صندلی چرخدار بنشیند این افراد به مشکلات وریدی جدی ممکن است مبتلا بشوند.

 به عبارتی نشستن ایستادن و خوابیدن‌های طولانی مدت طبق مطالعات با بروز مشکلات سیاهرگی مرتبط است، علت این ارتباط این گونه توضیح داده می‌شود که نیروی جاذبه زمین در این شرایط به طور مداوم خون را به سمت پایین می‌کشد و روی وریدها فشار کاری بیشتری اعمال می‌کند و بدین ترتیب خون در پاها تجمع می‌یابد.

یکی از شرایطی که می‌تواند افراد را مجبور به نشستن‌های طولانی مدت بکند مسافرت‌های طولانی است. مسافرت‌های طولانی هم از جمله عواملی است که می‌تواند مشکلات وریدی را در شما تشدید کند، لذا بهتر است حتماً هر یک ساعت سرپا بایستید و کمی قدم بزنید.

عادت کردن به سبک زندگی بدون تحرک عادت نداشتن به پیاده‌روی و نداشتن ورزش‌های سبک و منظم عادت به استراحت طولانی مدت در حالت افقی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث مشکلات وریدی و بازگشت وریدی از پاها به قلب شود.

  • فاکتور چهارم: داروها گفته می‌شود که داروهایی که روی جریان پیدا کردن خون در عروق شما تاثیر می‌گذارند در ایجاد شدن سیاهرگ‌های واریسی و حتی رگ‌های عنکبوتی نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • فاکتور پنجم: داشتن سابقه قبلی dvt، افرادی که قبلا خودشان یا پدر و یا مادرشان سابقه ابتلا به  ترومبوزهای سیاهرگ‌های عمقی را داشته‌اند، بیش از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به اختلالات وریدی و همچنین ابتلا به سیاهرگ‌های عنکبوتی و واریس‌ها می‌باشد.
  • فاکتور ششم: تغییرات هورمونی، تغییرات سطح استروژن در زنان از عواملی که به طور بسیار مهم و جدی با افزایش احتمال ابتلا به واریس همراه دارد استروژن می‌تواند باعث تغییراتی در جدار عروق بشود.

ه همین دلیل است که زنان در چند دوره زندگی خود بیشتر احتمال دارد که واریس و عوارض واریس پا در جوانی را تجربه کند مثلاً در زمان بلوغ در دوره بارداری، دوره شیردهی و زمان یائسگی زنان در این دوران‌ها با تغییر سطح استروژن خون‌شان مواجه هستند.

علائم مرتبط با علت واریس پا در جوانی کدامند؟

در ادامه پس از شناسایی علت واریس پا در جوانی قصد داریم در خصوص علائم آن بیشتر بدانیم. گروه علائم دسته اول علائم ظاهری سیاهرگ‌های برجسته می‌تواند مانند طناب برآمده در زیر پوست شما ایجاد بکنند و وریدهای عنکبوتی نیز می‌توانند در سطح پوست نمایی شبیه تارهای عنکبوتی ایجاد کنند که به رنگ‌های آبی، بنفش و قرمز تیره هستند.

 این موارد می‌تواند از نظر ظاهری برای جوانان کاهش اعتماد به نفس را همراه داشته باشد از جمله دسته دیگر از عوارض واریس پا در جوانی این است که معمولا اطراف ناحیه که دچار واریس شده پوست حساس و تحریک پذیر است، خارش دارد و حتی می‌تواند راش‌های شبیه اگزما داشته باشد که از لحاظ ظاهری می‌تواند باعث ناراحتی فرد جوان بشود.

 مورد بعدی این است که ممکن است وریدهای عنکبوتی که بسیار سطحی هستند و دیواره نازک هم پیدا کرده‌اند پاره شود و بدین ترتیب لکه‌های قرمز تیره و قهوه‌ای ناشی از اکسید آهن خارج شده از این عروق در زیر پوست ایجاد شود و باعث ناراحتی روانی در فرد جوان شود.

دسته دیگر علائم غیرظاهری مرتبط با علت واریس پا در جوانی ، تجمع و انباشته شدن خون در پاها می‌تواند باعث احساس سنگینی ناراحتی و درد مبهم و گرفتگی و اسپاسم در عضلات ساق و پا بشود.

علائم در فاز پیشرفته به شرح زیرند:

افراد در این فاز به بخصوص شب‌ها احساس ناراحتی و‌گرفتگی در پاها می‌کنند و فرد به دنبال ایستادن طولانی مدت در پاها دچار درد و ناراحتی و سنگینی خواهد شد و اسپاسم‌های دردناکی را تجربه خواهد کرد و همچنین در موارد بسیار شدید ممکن است دچار ترومبوز یا لخته در سیاهرگ‌های عمقی پا بشود که اصطلاحاً به آن DVT می‌گویند.

لخته ایجاد شده ممکن است به سمت قلب حرکت کند تکه تکه شود و در شریان‌های ظریف انتهایی ریه گیر کند و باعث آغاز علائم آمبولی ریه بشود که می‌تواند تهدیدگر حیات باشد.

فاکتور دیگر استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان است، افرادی که به طور عادت از لباس‌های تنگ استفاده می‌کنند و کمربندهای محکم می‌بندند مانع انتقال راحت جریان خون از اندام‌های تحتانی به بالای لگن خواهند شد.

همچنین کفش‌های پاشنه بلند نیز فشار بسیار زیادی را در سیاهرگ هایی که در قسمت‌های مچ پا و پایین ساق وجود دارد اعمال می‌کنند.

از علائمی که بر وخامت اختلالات عروقی سیاهرگی در فرد دچار واریس دلالت دارد این است که پوست در فاز ابتدایی که خشک و پوسته پوسته شده و تغییر رنگ داده می‌تواند دچار زخم‌هایی شود که به راحتی ترمیم نمی‌شود، همین مسئله نیازمند درمان واریس در جوانی است.

تشخیص واریس جوانی چگونه انجام می‌شود؟

پس از شناسایی علت واریس پا در جوانی نوبت به تشخیص واریس در سنین جوانی می‌رسد.

مرحله اول این است که پزشک معالج شما شرح حال دقیقی از وضعیت واریس، وضعیت سلامت عمومی، سابقه بیماری‌ها فردی و خانوادگی، سابقه داروهای مصرفی، عادات و سبک زندگی و نوع شغل از شما می‌گیرد.

پزشک ممکن است از شما بپرسد که از چه هنگام متوجه عروق واریسی خود شدید‌ه‌اید و چه موارد و چه کارهایی باعث تشدید علائم می‌شود.

 پس از اخذ شرح حال دقیق نوبت به معاینه می‌رسد، معاینه از مشاهده شروع می‌شود و پزشک معالج ناحیه دچار واریس را لمس می‌کند و به بررسی وسعت واریس‌ها و همچنین وجود و عدم وجود تغییرات و وجود یا عدم وجود زخم در منطقه می‌پردازد.

بدین ترتیب پزشک به شکل غیرمستقیم جریان خون در ناحیه را بررسی می‌کند تا درمان واریس در جوانی انجام شود، گاهی لازم می‌شود که برای بررسی دقیق تر جریان خون از روش‌های پاراکلینیکی استفاده کند که به شرح زیرند:

  • روش کمک تشخیصی اول استفاده از سونوگرافی عروق یا داپلر سونوگرافی است که برای بررسی جریان خون و فشار داخل رگ استفاده می‌شود و به آن سونوگرافی داپلر یا داپلر التراسوند گویند.
  • روش کمک تشخیصی دوم عبارت است از اسکن‌های دوطرفه که عملکردی مشابه سونوگرافی داپلر دارد ولی نسبت به آن دقیق‌تر است و می‌تواند لخته‌های عمقی سیاهرگ‌ها را بررسی دقیق تری بکند.
  • روش کمک تشخیصی سوم استفاده از ونوگرام ناحیه آسیب دیده به گونه‌ای است که پزشک ترجیح می‌دهد از اشعه ایکس برای بررسی سیاهرگ‌ها استفاده کند به این پروسه ونوگرام گفته می‌شود.

پزشک معالج شما با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از مجموع موارد فوق علت واریس پا در جوانی و تورم پا را مشخص می‌کند و مطمئن می‌شود که درد و تورم پا مچ پای شما به علت لخته شدن خون و انسداد عروق خونی رخ نداده است.

 نکته‌ی دیگری که وجود دارد و گاهی بیماران سوال می‌کنند این است که آیا آزمایش خون لازم است یا خیر.

 در پاسخ باید بگویم برای تشخیص خود واریس آزمایش خون الزامی ندارد ولی واریس با افزایش خطر لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی و آمبولی ریه همراهی دارد، شاید در مواردی که فرد دچار درد ناگهانی و تورم ناگهانی ساق پا شده برای بررسی کردن موارد تهدیدکننده حیات آزمایش خون لازم باشد.

درمان‌های مرتبط با علت واریس پا در جوانی

حال که با علت واریس پا در جوانی، علائم و عوارض واریس پا در جوانی آشنا شدیم، بی شک بد نیست با روش‌های درمانی آن نیز آشنا شویم.

اگر جوانان به رگ‌های عنکبوتی پشت زانو پشت ساق دچار هستند و به عبارتی وریدهای طنابی شکل و واریس برجسته ندارند، استفاده از جوراب‌های فشاری یا جوراب‌های حمایت کننده واریسی استاندارد گزینه خوبی برای آنها است.

در مواردی که فرد جوان بوده و به واریس طناب مانند نیازمند بررسی پیشرفته مبتلا می‌شود. متخصصان درمانگر توصیه‌های درمانی فراوانی را پیش‌رو دارند. آپشن‌های درمان واریس در جوانی زیر را بخوانید و این نکته را توجه کنید که انتخاب روش درمانی مناسب شما فقط بر حسب نظر پزشک معالج گرتان انتخاب می‌شود، لذا روش درمانی خود را با دیگران مقایسه نکنید.

روش‌های درمان واریس در جوانی برای واریس‌های برجسته و شدید در جوانان شرح زیر می‌باشد

روش اول اسکلروتراپی:

در اسکلروتراپی ماده اسکلروزان یا سفت کننده از طریق تزریق تخصصی مستقیم داخل ورید درگیر می‌شود، این کار علاوه بر دانش به تجربه و مهارت پزشک تزریق کرد نیاز دارد چون نشت این ماده به بافت سالم اطراف عروق می‌تواند دردسرساز بشود.

محلول تزریقی استاندارد وقتی داخل وریدی تزریق می‌شود آن را مسدود می‌کند و خونی که داخل این ورید بوده به وریدهای سالم اطراف هدایت خواهد شد و ورید بسته می‌شود. نهایتاً در عرض چند هفته تا چند ماه محو می‌شود.

 واریس‌های عنکبوتی درمان شده با این روش 3 تا ۶ هفته طول می‌کشد تا نتایج درمان واریس پا در جوانی در آنها مشخص شود، در واریس طنابی شکل بزرگ ممکن است تا چهار ماه نیز این مدت به طول بیانجامد.

 برای درمان واریس پا در جوانی ، واریس‌های طنابی پیشرفته‌تر و بزرگتر از ترکیب اسکلروتراپی با روش‌های دیگر استفاده می‌شود تا پاسخ درمانی بهتری حاصل بشود.

روش دوم درمانی ابلیشن با امواج رادیویی:

این روش درمانی که موسوم به ابلیشن یا رادیوفرکوئنسی تراپی ‌نامیده می‌شود پزشک درمانگر در این روش می‌تواند امواج رادیویی را که آسیب به پوست نمی‌رساند و از طریق یک کاتتر ظریف داخل رگ درگیر وارد بکند.

 

 گرمای تولید شده توسط انرژی امواج رادیویی باعث می‌شود که رگ منقبض شده دیوارها تخریب شود و بدین ترتیب رگ واریسی از بین برود. از همان رادیوفرکوئنسی امروز به طور گسترده‌ای برای درمان واریس پا در جوانی به ویژه برای واریس‌های خفیف تا متوسط استفاده می‌شود.

روش سوم درمان استفاده لیزر درون عروقی یا ابلیشن توسط EVLT:

برای این تکنیک درمان واریس در جوانی یک نوری وارد ورید واریسی می‌شود، از طریق فیبر نوری امواج لیزری به داخل رگ شما وارد می‌شود. لیزر واریس برای درمان وریدهای واریسی کوچک استفاده می‌شود، ابلیشن با امواج رادیویی یا رادیو فرکانسی برای از بین بردن واریس بزرگتر کاربرد دارد.

در کل باید بگویم هر دو روش استفاده از رادیو فرکانسی یا استفاده از لیزر درون عروقی نیاز به برش ندارند در درمان واریس پا در جوانی از لیزرهای کم شدت استفاده می‌شود.

روس سوم جراحی:

پس از تشخیص علت واریس پا در جوانی و عدم پاسخگویی درمان‌های دیگر به آن، آپشن درمانی نهایی جراحی است در مواردی که علائم و تظاهرات ظاهری بسیار شدید است پزشک برای اینکه از شدت عوارض واریس پا در جوانی و ناراحتی بیمار بکاهد به سراغ جراحی می‌رود.

 زمانیکه درمان‌های دیگر برای برای رگ واریسی برجسته و بزرگ مناسب نباشد جراحی به بیمار پیشنهاد خواهد شد. درمان‌های جراحی تکنیک‌های مختلفی دارند که می‌تواند شامل فلبکتومی سرپایی که روشی کم تهاجم تر است و یا برداشت و بستن یا لیگیشن ورید درگیر خواهد بود.

چگونه می‌توانیم از علت واریس پا در جوانی پیشگیری کنیم ؟

همانطور که با مطالعه مطالب فوق متوجه شده‌اید از وراثت که بگذریم اغلب موارد وریدهای عنکبوتی واریسی با ویژگیهای  عادتی در سبک زندگی ما ارتباط دارد اگر اضافه وزن دارید بهتر است با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی متعادل به وزن مناسب برسید کاهش وزن علاوه بر بهبود جریان خون و بازگشت خون سیاهرگ‌ها به سمت قلب باعث می‌شود که کیفیت و وضعیت جداره عروق شما نیز بهبود پیدا کند همچنین توصیه می‌کنیم اگر شما جوانی  هستید که سابقه فامیلی و خانوادگی ابتلا به واریس دارید و اکنون متوجه ورید های عنکبوتی در پشت زانو پشت ساق شده اید از جوراب‌های فشاری استاندارد جوراب واریس مناسب به توصیه و تجویز پزشکتان استفاده بکنید از نشستن های ایستادن های طولانی مدت در پرهیز بکنید مصرف هرگونه دخانیات سیگار و قلیان را قطع کنید.

 سیگار و قلیان هر دو دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند شرایط دیواره عروق شما دیواره سیاهرگ های شما را به شدت خراب‌تر بکنند اگر در بارداری شیردهی و تجربه می‌کنید که حوالی یائسگی هستید و موقع متوجه تشکیل واریس  خود شده اید توصیه می کنیم حتماً با پزشک مشورت کنید.

 

تاثیرات کاهش وزن بر واریس

شکی نیست که چاقی و واریس به هم مرتبط هستند، اما آیا کاهش وزن می‌تواند به بهبود رگ‌های واریسی کمک کند؟ کاهش وزن می‌تواند از بدتر شدن رگ‌های واریسی جلوگیری کند، اما سبببازگشت واریس به حالت اولیه نمی‌شود.
در واقع، رگ‌های واریسی زیر چربی بعد از کاهش وزن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. راه‌های موثری برای درمان واریس وجود دارد، اما کاهش وزن و حفظ وزن مناسب برای بیمار بسیار مهم است
تا رگ‌های واریسی برنگردد.

سخن پایانی

 با وجود اینکه واریس‌ها در میانسالی و بعد از میانسالی در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود، اما امکان ابتلا به واریس در هر سنی می‌تواند وجود داشته باشد.حتی کودکانی داریم که دچار واریس می‌شوند و افراد جوان که به تازگی متوجه عروق عنکبوتی شده‌اند.

با آگاهی از اینکه علت واریس پا در جوانی چیست، جوانان باید پیشگیری و درمان مشکل خود را جدی بگیرند و برای بررسی مشکلات عروقی حتما به پزشک مراجعه کنند و از استفاده از جوراب های فشاری و تغییرات سبک زندگی غافل نشوند. چرا که سلامت عمومی، سلامت سیستم عروقی را نیز تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس