شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان خانگی واریس پا

واریس در اثر تورم و پیچ خوردگی سیاهرگ‌ بروز می‌کند و وجود سیاهرگ‌های و رگ‌های واریسی خطر چندانی ندارد و بیشتر مشکل زیبایی ظاهری دارد و با درمان خانگی واریس پا گاهی این ظاهر ناخوشایند رفع می‌شود. با این حال عدم درمان واریس پا در شرایط حاد می‌تواند به ترومبوز ورید عمقی و حرکت لخته خون به ریه و قلب، زخم و خونریزی منتهی شود.

این عارضه برای برخی از افراد با احساس درد و ناراحتی همراه است و برای برخی دیگر نیز واریس‌ها با بیماری‌های جدی‌تر سیاهرگ‌های دیگر همراه می‌باشد.

پس در مواردی که عارضه واریس بصورت گسترده و بزرگ می‌باشد مداخلات تخصصی برای درمان اصلی این عارضه و از بین بردن رگ واریسی الزامی است. در کنار درمان‌های اصلی تخصصی که می‌توانند واریس را از بین ببرند، درمان‌های خانگی واریس نیز می‌تواند تاثیر کمکی و قابل قبولی را بهمراه داشته باشد.

تعداد زیادی از درمان خانگی واریس ران پا ممکن است به کاهش علایم و درد در رگ‌های واریسی موثر باشد. تقریبا 20 درصد بزرگسالان عارضه رگ‌های واریسی را در طول عمر خود تجربه می‌کنند. راه‌های درمانی پزشکی برای این عارضه وجود دارد، ولی احتمالا بیمار بخواهد جهت تسکین نشانه‌های بیماری، از روش‌های درمان خانگی واریس پا استفاده نماید.

ضرورت درمان خانگی واریس پا پس از شناسایی دلایل بروز آن

در زمانی که دریچه‌های کوچک داخل رگ‌ها ضعیف می‌شوند، رگ‌های واریسی تشکیل می‌شوند. این دریچه‌ها اغلب جریان خون به سمت عقب در رگ‌ها را متوقف کرده و زمانی که دچار آسیب بشوند خون در داخل رگ‌ها جمع می‌شود. این علایم موجب عارضه‌ایی به نام رگ‌های پیچ خورده و ملتهب به اسم واریس می‌شود و عارضه بسیار شایعی است که علاوه بر تاثیر بر زیبایی ظاهری پاها می‌تواند با درد، تورم، زخم و خونریزی و حتی در موارد حاد با ایجاد لخته خون همراه باشد.

هشت روش درمان خانگی واریس پا

اگر شخصی از عارضه واریس رنج می‌برد، می‌تواند از روش های درمان خانگی واریس پا ارایه شده در این مطلب استفاده نماید.

  • اولین و مهمترین درمان خانگی با ورزش

انجام ورزش‌های منظم باعث گردش بهتر خون در پاها می‌شود. همچنین ورزش به پایین آمدن فشار خون بالا که یکی دیگر از نشانه های موثر در ایجاد عارضه واریس پا است بسیار کمک می‌کند .تمرینات سبک و با فشار کم باعث می‌شود که ماهیچه‌های ساق پا بدون نیاز به فشار زیاد فعالیت کنند.

تمرینات موثر و سبک ورزشی عبارتند از:

  • شنا در استخر
  • پیاده روی منظم
  • دوچرخه سواري ملایم
  • انجام حرکات یوگا
  • دومین روش درمان خانگی، استفاده از جوراب مخصوص

جوراب‌های مخصوص برای واریس پا دراکثر داروخانه‌ها موجود می‌باشد و با ایجاد فشار برروی پاها برای درمان واریس پا به شما کمک می‌کند. این جوراب‌های مخصوص به ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کند تا سریعتر خون را به سمت قلب حرکت دهند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2018 ارائه شده، بیمارانی که از جوراب‌های مخصوص به مدت یک هفته استفاده می‌کردند، علایم و نشانه‌های دردهای واریسی آنها تا حدودی تسکین و برطرف شده است.

  • سومین روش درمان خانگی، تغییرات رژیم غذایی

غذاهای بسیار نمکی و یا مملو از سدیم می‌توانند آب بدن انسان را نگه دارند، پس کاهش مصرف غذای نمکی موجب کاهش میزان نگهداری آب در داخل بدن می‌شود. غذاهای غنی شده با پتاسیم می‌توانند به افت ذخیره و نگهداری آب در بدن کمک کنند.

غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

  • مغزهای بادام و پسته
  • حبوباتی همچون عدس و لوبیای
  • سیب زمینی
  • ماهی تن

اشخاصی که اضافه وزن دارند، بیشتر از دیگران دچار عارضه رگ‌های واریسی می‌شوند، پس، کاهش هریک کیلوگرم از وزن اضافی موجب کاهش فشار وارد شده به رگ‌ها و عارضه واریس پا می‌شود.

  • چهارمین روش درمان خانگی، مصرف غذاهای فلاونوئید دار

همچنین مصرف غذاهایی که شامل فلاونوئید هستند احتمالا به بیمار کمک می‌کند تا عارضه واریس خود را تسکین دهد.

فلاونوئیدها موجب گردش بهتر خون شده و باعث می‌شود خون جریان بهتری داشته باشد و امکان تجمع خون در رگ‌ها کمتر می‌شود. فلاونوئیدها به پایین آوردن فشار خون در رگ‌های خونی کمک کرده و همه این علایم می‌تواند موجب کاهش و درمان رگ‌های واریسی بشود.

برخی از غذاهای فلاونوئید دار عبارتند از:

  • پیاز، اسفناج، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی
  • انگور، گیلاس و زغال اخته
  • سیر و کاکائو
  • پنجمین روش درمان خانگی با لباسهای گشاد و آزاد

استفاده از لباس‌های تنگ موجب محدود شدن جریان خون می‌شود. احتمالا اشخاصی با استفاده از لباس‌های گشاد و آزادتر که موجب جریان بهتر خون در ناحیه پا و پایین بدن می‌شود، متوجه این موضوع بشوند که این گردش بهتر خون موجب کاهش عوارض و علایم مربوط به واریس پا در آنها شده است.

حتی استفاده از کفش‌های بدن پاشنه به جای کفش‌هایی با پاشنه بلند، احتمالا می‌تواند به درمان خانگی واریس پا و یا همان درمان گیاهی واریس پا کمک کند.

  • ششمین روش درمان خانگی توسط بالا بردن پاها

بالا نگه داشتن سطح پاها، در وضعیت مطلوب در سطح ارتفاع قلب و یا بالاتر، به گردش بهتر خون کمک می‌نماید. این روش موجب کاهش فشار نیروی جاذبه داخل رگ‌های پا شده و به بهبود جریان خون بسمت قلب کمک می‌کند و موجب کاهش و تا حدودی بهبود علایم واریس پا می‌شود.

  • هفتمین روش درمان خانگی توسط ماساژ پا

ماساژ سبک قسمت‌های آسیب دیده با واریس می‌تواند به حرکت بهتر خون توسط رگ‌ها کمک کند. شخص می‌تواند از روغن‌های ماساژ سبک و یا کرم‌های مرطوب کننده برای ماساژ مناطق آسیب دیده بهره ببرد. از فشار به صورت نقطه ایی و شدید به رگ‌های خوبی اجتناب کنید، بدلیل آنکه شاید به بافت‌های ضعیف آسیب برساند.

  • هشتمین روش درمان خانگی با داشتن تحرک بیشتر

از کم تحرکی و نشستن‌های طولانی مدت دوری کنید. اگر شخصی باید برای مدت زمان طولانی در مکانی بنشیند، باید برای ایجاد جریان دائمی خون، به دنبال تحرک بیشتر و تغییر مکان بشکل متناوب باشد.

 از نشستن به شکل ضربدری بپرهیزید، به علت آنکه این نوع نشستن باعث محدود شدن جریان خون در پاها شده و احتمالا موجب افزایش مشکلات گردش خون و واریس پا می‌شود.

اقدامات پزشکی در درمان واریس پا

اگر روش‌های درمان خانگی و یا درمان خانگی واریس پا در طب سنتی برای بهبود واریس مفید نبوده و یا موجب بیشتر شدن علایم بیماری در فرد بشود روش درمان پزشکی برای بهبود و درمان رگ‌های واریسی وجود دارد. دکتر واریس پا مربوطه احتمالا موارد زیر را برای شما تجویز می‌کند:

  • جراحی فلبکتومی: در این روش دکتر مربوطه پوست را سوراخ نموده و واریس را توسط شکاف‌های بسیار کوچک درمان می‌کند.
  • اسکلروتراپی: در این روش درمانی پزشکی با استفاده از کف مخصوص جهت انسداد رگ‌ها و کوچکتر شدن رگ‌های واریسی استفاده می‌کنند.
  • قطع و مسدود کردن رگ‌های واریسی: در این روش جراحی واریس از داخل بدن برداشته می‌شود.
  • جراحی توسط لیزر: تابش میزان شدید نور لیزر به سمت داخل رگ‌ها باعث می‌شود که رگهای واریسی محو و بهبود یابند.
  • جراحی‌های آندوسکوپیک: در این عمل جراحی، یک دوربین فیلمبرداری بسیار کوچک به قسمت داخل پا وارد شده و به دکتر جراح کمک کند رگ‌های واریسی و آسیب دیده را بهتر ببیند. برداشتن و حذف رگ‌ها توسط چند برش بسیار کوچک انجام می‌شود.

درمان گیاهی واریس پا

اگر از طرفداران روش درمان گیاهی واریس پا می‌باشید، می‌توانید جهت بهبود و کاهش نشانه‌های این عارضه از روش‌های گوناگونی استفاده کنید. در ادامه این مطلب تعدادی از روش‌های درمانی واریس در طب سنتی را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • درمان واریس پا توسط خاکشیر

برای درمان خانگی واریس پا می‌توانید از نوشیدنی های خاکشیر استفاده نمایید. خاکشیر از زمان گذشته‌ تا به امروز جهت درمان بیماری‌های گوناگونی همانند واریس، بواسیر و … مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 برطبق مطالعاتی که بر روی این گیاه صورت گرفته است، دانشمندان متوجه خواص ضدالتهابی، ضددرد و ویژگی آنتی‌اکسیدانی خاکشیر شده‌اند.

  • درمان واریس پا در طب سنتی با مصرف فلفل قرمز

اگر به دنبال راه درمان سریع واریس در خانه می‌باشید، به شما درمان واریس با مصرف فلفل قرمز را پیشنهاد می‌کنیم. گیاه فلفل قرمز ادویه‌ای غنی از ویتامین C  بوده و حاوی بیوفلاونوئید است که باعث جذب این ویتامین در بدن می‌شود.

این نوع ترکیبات موجب کاهش علایم و دردهای واریسی و ملتهب شدن رگ‌ها ناشی از این عارضه می‌شود. به این صورت پیشنهاد می‌دهیم که مصرف این ادویه را در وعده‌های غذایی خود فراموش نکنید.

  • درمان سریع واریس توسط گیاه زنجبیل

درمان خانگی واریس پا با گیاه زنجبیل، به روش درمانی سریع واریس معروف است. زنجبیل و مخلوطی که به شکل پماد برای شما توضیح خواهیم داد، دارای خواص ضد‌التهابی است و به تسکین دردهای بوجود آمده توسط رگ‌های واریسی بسیار کمک می‌کنند. جهت استفاده از زنجبیل در درمان گیاهی واریس پا بر اساس مراحل زیر انجام دهید.

پوست بیرونی گیاهان زنجبیل و سیر را جدا کنید. زنجبیل را به همراه  چند حبه سیر درون مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید تا به شکل خمیر شود. خمیر حاصله را بر روی پلاستیکی ریخته و کیسه پلاستیک را حدود 6 ساعت برروی قسمت‌های واریسی قرار دهید.

توجه: در صورت ابتلا به زخم‌های واریسی به هیچ عنوان از روش درمان خانگی واریس ران پا استفاده ننمایید.

سایر روش‌های درمان خانگی واریس پا

  • دمنوش برای درمان واریس

برای درمان واریس پا بوسیله دمنوش‌های گیاهی به ارئه بهترین گیاهان دارویی خواهیم پرداخت که به شکل طبیعی به تقویت و بهبود دیواره مویرگ‌ها، رگ‌ها کمک می‌کنند.

  1. دمنوش چای سبز

با استفاده از دمنوش چای سبز می‌توانید دمنوشی برای درمان خانگی واریس آماده کنید . چای سبز میزان آنتی اکسیدان فراوانی دارد.

همچنین دارای انواع خاصی از بیوفلاونوییدها است که دارای خواصی همچون آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارند. ترکیبات چای سبز می‌توانند در کاهش میزان کلسترول خون، مبارزه با پیری، تقویت توانایی بدن جهت مبارزه با بیماری‌ها و تقویت رگ‌های خونی بسیار مفید و موثر است.

  • دمنوش شاه بلوط هندی

در روش درمان خانگی واریس پا، می‌توانید توسط استفاده از دمنوش شاه بلوط هندی،گردش خون داخل رگ‌ها را تقویت کرده و التهاب رگ‌ها را کاهش داده است.

 بر طبق همین خاصیت دانشمندان استفاده از این دمنوش را روشی برای درمان خانگی واریس پا در طب سنتی می‌دانند. جهت تهیه این دمنوش، گیاه خشک‌شده شاه بلوط را به مدت سه دقیقه بجوشانید و پس از خنک شدن آن را میل بفرمایید.

  • درمان واریس با یخ

یخ ویژگی ضدالتهابی دارد. به این صورت در شرایطی که دردهای واریسی شروع می‌شوند و باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما می‌شوند، می‌توانید ظرف بزرگی را پر از یخ کرده و پاهای خود را داخل آن بگذارید. به این صورت احساس درد و التهاب به حد زیادی کاهش می‌یابد.

  • سیر

گیاه سیر در داخل بدن آلیسین و آئائین آزاد می‌کند. این مواد می‌تواند در بهبود گردش خون نقشی مهم اجرا کنند. خاصیت‌های ضدالتهابی سیر در بهبود التهاب‌های رگ‌های واریسی بسیار مفید است. همچنین، کوئرستین داخل این گیاه نوعی فلاونویید محسوب می‌شود و در تقویت رگ‌های خونی بسیار موثر است.

  • لیمو

بر اساس مطالعات انجام‌شده، لیمو می‌تواند از عارضه واریس، فشار خون جلوگیری کند. لیمو غنی از ویتامین‌ها A ،C ، E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید، منیزیم، مس، کلسیم، آهن، روی، فسفر هستند.

همچنین با داشتن ویتامین C فراوان، به محافظت از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد مضر می‌پردازند و جزئی از درمان واریس در طب سنتی است.

  • روغن زیتون

افزایش میزان جریان خون برای درمان رگ‌های واریسی بسیار واجب است. روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی بوده و بسیار آرام‌بخش است. در درمان خانگی واریس پا توسط روغن زیتون، اندازه رگ‌های بزرگ شده و آسیب‌دیده کاهش یافته است. میزان بالایی از امگا ۳ داخل زیتون موجب گردش بهتر خون از رگ‌ها و بازسازی دریچه‌ها می‌شود.

درمان خانگی واریس پا در دوران بارداری

واریس در دوران بارداری احتمالا به واسطه دلایل ارثی بروز پیدا می‌کند. همچنین تغییر در چرخه گردش خون ناشی از بارداری نیز در ایجاد عارضه واریس بسیار موثر خواهد بود.

درمان خانگی واریس پا در دوران حاملگی می‌تواند از شروع این عارضه تا حدی جلوگیری کند و یا نشانه‌های ناشی از این عارضه را کاهش دهد. توسط روش‌های ارائه شده در زیر به درمان خانگی و طبیعی واریس در دوران بارداری می‌پردازیم.

  • دوری از نشستن‌ و ایستادن‌های طولانی‌ مدت
  • خودداری و اجتناب از پوشیدن کفش‌های پاشنه دار
  • داشتن ورزش منظم زیر نظر پزشک
  • قرار دادن پاها به شکل متناوب بالاتر از سطح قلب
  • خوابیدن به سمت پهلوی چپ برای برداشته شدن فشار از روی ورید اجوف تحتانی
  • کاهش مصرف سدیم به جهت کاهش تورم رگ‌ها
  • نوشیدن میزان زیادی مایعات و فیبر
  • استفاده از جوراب واریس مخصوص دوران بارداری

درمان خانگی واریس ران پا با سرکه سیب

روش اول: شب‌ها پیش از خواب سرکه سیب را برروی پوست در قسمت‌هایی که رگ‌های واریسی ایجاد شده‌اند، ماساژ داده و اطمینان حاصل فرمایید که کاملا جذب پوست شود. با تکرار این روش درمانی به مدت چندین ماه بهبودی بسیار زیادی کسب می‌کنید.

روش دوم: در این روش به میزان دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب و یک لیوان متوسط آب نیاز داریم. سرکه را داخل آب ریخته و به مدت یک ماه روزی دو مرتبه محلول حاصله را میل بفرمایید. پس از دو ماه تاثیرات مثبت سرکه سیب را بشکل محسوسی خواهید کرد.

گانودرما و درمان خانگی واریس پا در طب سنتی

از دیگر راه‌های درمان خانگی واریس پا استفاده از گیاه گانودرما است. گانودرما گیاهی دارویی بوده و تاثیرات درمانی فراوانی در بهبود زخم‌های عارضه واریس دارد.

آزمایش‌های گوناگونی بر روی بیماران هندی که مدت زمان زیادی از این نوع عارضه رنج می‌بردند، انجام شده است. دست آورد‌های حاصل از این تحقیق ثابت کرد که مصرف این گیاه به عنوان درمان گیاهی واریس پا در بهبود زخم‌های واریسی بسیار موثر است.

درمان خانگی درد واریس پا

بصورت خلاصه استفاده از این روش‌ها در بهبود چنین دردهایی بسیار مفید است و انواع مختلفی دارد. با استفاده از روش‌های اشاره شده در زیر می‌توانید به کاهش میزان دردها و عوارض واریس کمک کنید.

  • پاها را اندکی بالاتر از میزان سطح قلب نگه دارید: می‌توانید دراز کشیده و در زیر پاهای خود ۱ الی ۲ بالش نرم قرار بدهید.

حتی این امکان وجود دارد که در وضعیت خوابیده به قسمت پشت قرار گرفته و از قراردادن  پاها بر روی دیوار استفاده کنید. به این صورت دریچه‌های رگهای خونی عملکرد بهتری دارند و خون بشکل صحیح بسمت قلب منتقل می‌شود.

  • دست کم ۱۵ دقیقه پاها را ماساژ داده: این روش در کاهش و تسکین درد و بهبود عوارض و التهاب واریس موثر است.
  • کشش عضلات ناحیه ساق پا را فراموش نکنید : بصورت متناوب با حرکات کششی ماهیچه‌های پای خود را ورزش دهید.
  • آب و مایعات کافی میل نمایید: آب‌رسانی کافی به تقویت و گردش هرچه بهتر خون کمک خواهد کرد و از راه‌های درمان خانگی واریس ران پا محسوب می‌شود.

اگر در انتهای یک روز کاری در قسمت پاهای خود احساس درد می‌کنید. پاهای خود را  با آب خنک شسته و از دوش گرفتن  با آب گرم بپرهیزید.

سخن آخر

با مطالعه مطلب فوق مطلع شدید که درمان خانگی واریس پا و درمان سریع واریس در خانه به چه شکلی انجام خواهد شد. با استفاده از موارد اشاره شده در این مطلب با مزایای درمان گیاهی واریس پا در طب سنتی نیز آشنایی پیدا کرده و آگاه شدید که  به‌کارگیری درمان‌های خانگی نمی‌تواند جایگزین روش‌های درمانی دیگر بشود.

 پس از چنین راهکارهایی در شروع ابتلا به عارضه واریس‌ و موارد خفیف بیماری استفاده نمایید. در موارد پیشرفته‌تر پیشنهاد می‌شود پیش از هر روش درمانی با دکتر مربوطه مشورت نمایید. امیدواریم در این مطلب برای درمان خانگی واریس پا به شما کمک کرده باشیم.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس