شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

برای درمان واریس چه بخوریم

برای درمان واریس چه بخوریم؛ بهبودی تسریع‌تر با تغذیه مناسب

برای درمان واریس چه بخوریم تا سریع تر بهبود یابیم؟ سوالی که مبتلایان واریس باید پاسخ آن را بدانند تا با داشتن یک رژیم غذایی سالم، گردش خون و سلامت بدن خود را افزایش دهند. اختلال واریس با تورم و برجستگی وریدها بروز می‌کند و باعث ایجاد احساس درد و ناراحتی می‌شود. درمان واریس پا برای رفع این درد و تورم ناشی از آن ضروری است.

مبتلایان به این مشکل می‌توانند با رعایت بعضی نکات و موارد تغذیه‌ای و انجام درمان‌های خانگی، از تورم، درد و التهاب این رگ‌ها بکاهند. در این مقاله قصد داریم درباره خوراکی‌های مختلفی که باعث معجزه درمان واریس می‌شوند، صحبت کنیم.

البته باید توجه داشت که یک تغذیه سالم، نمی‌تواند جایگزین روش‌های درمانی توصیه شده توسط پزشک باشد، ولی دقت به خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید، در کنترل و پیشگیری بیماری واریس (وریدهای عنکبوتی) موثر خواهد بود.

What-eat-treat-varicose-veins

 

 

تغذیه مناسب درمان واریس؛ برای درمان واریس چه بخوریم؟

زمانی که این سوال پیش می‌آید که برای درمان واریس چه بخوریم، در واقع باید درباره دو مورد توضیح دهیم. مسئله اول رژیم غذایی و تغذیه روزانه فرد است که امکان داشتن وزنی متعادل و سلامت عمومی بدن را فراهم می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت که داشتن اضافه وزن، خطر بروز بیماری واریس را افزایش می‌دهد. دلایل بسیار زیادی در ابتلا به این بیماری دخیل هستند که ما نمی‌توانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم، مانند افزایش سن، جنسیت، ژنتیک و یا بیماری های زمینه ای.

در این بین، مواردی نیز تحت کنترل ما هستند، مانند تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم، جهت رسیدن به وزنی متعادل. در صورتی که دارای اضافه وزن هستید، می‌توانید با کاهش وزن خود، خطر ناشی از بروز بیماری واریس را کاهش دهید.

انجام ورزش به صورت منظم و روزانه، به خصوص برای افرادی که شغل آن‌ها، نشستن یا ایستادن‌های طولانی  مدت را ایجاب می‌کند، مهم‌ترین رکن داشتن وزنی متعادل است.

همچنین مراجعه به یک متخصص تغذیه و تغییر عادات غذایی نیز به شما برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند. به همراه رعایت این موارد که برای درمان واریس چه بخوریم، استفاده از روش‌های گیاهی مانند روغن‌های مختلف نیز می‌تواند موثر و نتیجه بخش باشد.

مورد دومی که در مورد این اختلال باید به آن توجه کنیم، خوراکی‌های هستند که باعث بهبود بیماری و حمایت از رگ‌های واریسی می‌شوند که در ادامه، به معرفی کامل آن‌ها می‌پردازیم. در کنار این مواد غذایی، کمک گرفتن از روش‌های دیگری مانند مصرف سرکه سیب نیز می‌تواند باعث تسریع در روند بهبودی شود.

 

چه چیزهایی باعث واریس میشود

واریس از شایع‌ترین اختلالات عروقی در انسان‌ها است. حدود 30 درصد افراد، به نوعی درگیر این مشکل و در پی معجزه درمان قطعی واریس پا هستند. در پاسخ به این پرسش که چه چیزهایی باعث واریس میشود، باید گفت دلایل بسیار زیادی در ابتلا به این عارضه نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها، ژنتیک و سابقه خانوادگی به همراه سبک زندگی پر خطر، مانند نشستن و ایستادن‌های طولانی مدت می‌باشد.

در اکثر مواقع این عادات اکتسابی هستند و از بدو تولد در وجود فرد نهادینه می‌شوند. به طور نمونه، تغذیه هر شخص برگرفته از عادات غذایی خانواده او است که در نتیجه، ناخودآگاه تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرد.

بنابراین، تفکر آگاهانه به این پرسش که برای درمان واریس چه بخوریم بخشی از راه حل بهبودی این اختلال است. در ادمه به موارد دیگری که باعث بروز واریس می‌شوند می‌پردازیم:

  • اضافه وزن

اضافه وزن و نداشتن تحرک کافی، از جمله دلایل مهم ایجاد بیماری واریس در افراد، به شمار می‌رود. هر چقدر که وزن شما بیش‌تر باشد، میزان فشار وارده بر رگ‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب، باعث صدمه به دیواره عروق و ایجاد اختلال واریس می‌شود.

جهت پیشگیری و بهبود این بیماری بسیار مهم است که از خود بپرسیم، برای درمان چه بخوریم؟ از جمله خوراکی‌های پرکالری می‌توان شیرینی و شکلات، لبنیات پرچرب، برنج، غذاهای سرخ کردنی، آجیل، و انواع آب میوه‌ها را نام برد.

در صورتی که این موارد را با خوراکی‌های کم کالری تر مانند سبزیجات و حبوبات جایگزین کنید، باعث کاهش وزن شما خواهد شد. علاوه بر این، انجام تمرینات ورزشی منظم و مالیدن روغن جهت درمان واریس نیز بسیار موثر است.

  • هورمون ها

طبق تحقیقات انجام شده، تغییرات هورمونی در زمان حاملگی و شروع یائسگی زنان، احتمال بروز رگ‌های واریسی را افزایش می‌دهد. بارداری منجر به افزایش حجم خون در بدن فرد می‌شود.

در نتیجه این امر، به رگ‌ها فشار وارد می‌شود و بیش تر مواقع باعث تورم رگ‌ها و بروز رگ‌های واریسی می‌شود. در صورت تایید دکتر واریس پا، از دیگر راه‌های موثر جهت بهبود، مصرف سرکه سیب است.

  • یبوست

یبوست نیز از دیگر دلایل افزایش خطر ابتلا به واریس است؛ زیرا فشار زیادی به وریدهای اندام های تحتانی وارد می‌شود. در نتیجه درمان یبوست در جلوگیری و معجزه درمان واریس، نقش بسزایی دارد.

این مسئله به خصوص در زنان باردار دیده می‌شود؛ زیرا افزایش هورمون پروژسترون در زمان حاملگی، باعث کاهش فعالیت و انقباضات روده می‌شود. داشتن فعالیت‌های فیزیکی باعث افزایش کارایی روده‌ها و پیشگیری از یبوست خواهد شد.

به علاوه، لازم است که بدانیم برای درمان واریس چه بخوریم. خوراکی‌هایی که باعث بهبود یبوست می‌شوند، می‌توانند از بروز واریس نیز جلوگیری کنند.

از دیگر دلایل مهم ابتلا به واریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش وزن

جنسیت (درصد ابتلای زنان بالاتر است)

نشستن و ایستادن های بلند مدت

وراثت

فشار خون بالا

دیابت

 

به عنوان معجزه درمان واریس، برای درمان واریس چه بخوریم؟

در ادامه قرار است بگوییم برای درمان واریس چه بخوریم تا باعث افزایش و بهبود گردش خون شویم. پیش از معرفی این خوراکی‌ها، از دو تغییر مهم در برنامه غذایی شروع می‌کنیم که موجب تقویت جریان خون بدن می‌شود:

  • در طول شبانه روز به میزان کافی آب بنوشید (حداقل 6 لیوان) تا خون شما بهتر و راحت تر درون رگ‌ها جریان پیدا کند. رعایت این امر و در کنار آن، مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر، از بروز یبوست و جمع شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب که شامل غلات، چربی‌های سالم و پروتئین کم است، می‌تواند باعث افزایش سلامت بدن شود.

در ادامه خواهیم گفت که برای درمان چه بخوریم بهتر است و یک لیست از خوراکی‌هایی که برای گردش خون مفید هستند، را معرفی می‌کنیم:

  • دانه چیا

دانه‌های چیا، بر خلاف اندازه کوچکی که دارند، سرشار از مواد مغذی مانند فیبر و اسید چرب امگا هستند. فیبر و امگا 3، قادر به بهبود سلامت عروق بدن می‌باشند. جهت افزودن دانه چیا به رژیم غذایی خود، می‌توانید آن را با سالاد یا غلات صبحانه خود ترکیب کنید.

  • انواع توت

اگر از خود می‌پرسید برای درمان چه بخوریم تا سرشار از آنتی اکسیدان باشد ما به شما مصرف خانواده توت‌ها را معرفی می‌کنیم. آنتی اکسیدان‌های موجود در انواع توت‌ها، قادر به کاهش التهاب و بهبود عروق بدن هستند. از مفیدترین آن‌ها می‌توان به بلوبری که منبع غنی ویتامین C و ویتامین E است، اشاره کرد.

  • انار

انار نیز همانند توت، سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است. بر اساس آزمایشات، مصرف این میوه به خصوص عصاره انار می‌تواند گردش خون و قطر عروق خونی را در حین فعالیت‌های بدنی افزایش دهد.

  • موز

اگر از خود می‌پرسید که برای درمان واریس چه بخوریم تا به بهبود و تسکین عروق ساق پا کمک کند، موز یک میوه اثربخش است؛ زیرا دارای پتاسیم و منیزیم فراوانی است. در صورتی که نمی‌توانید موز را به تنهایی بخورید، ترکیب آن با اسموتی محبوبتان یک روش عالی است.

 

  • گندم سیاه

گندم سیاه، قادر به تسکین و معجزه درمان واریس است؛ زیرا سرشار از آنتی اکسیدان روتین می‌باشد که به افزایش گردش خون بدن کمک می‌کند. همچنین این ماده غذایی، دارای پروتئین و فیبر زیادی نیز است. از جمله روش‌های مصرف آن، پختن این دانه‌ها به شکل فرنی و کاملا سالم می‌باشد. به علاوه، در زمان پخت و پز روزانه خود نیز می‌توانید این آرد گندم سیاه را جایگزین آرد کامل کنید.

  • ادویه

اگر در پاسخ به این پرسش که برای درمان واریس چه بخوریم، به دنبال مواردی قابل دسترس در رژیم غذایی خود هستید، ادویه جات موثری که در ادامه گفته می‌شود را استفاده کنید. مصرف این ادویه‌ها دیگر تنها به عطر و طعم غذاها مربوط نمی‌شود؛ بلکه باعث افزایش جریان خون بدن نیز می‌گردند.

از جمله آن‌ها می‌توان به زردچوبه، دارچین، زنجبیل و فلفل کاین اشاره کرد که باعث گشاد شدن رگ‌های واریسی می‌شوند. به علاوه، این ادویه‌ها دارای خواص دیگری مانند آنتی اکسیدان و ضد التهابی نیز هستند که همانند استفاده از روغن عمل می‌کنند.

  • مرکبات

انواع مرکبات نیز همچون توت‌ها، غنی از ویتامین C هستند. به علاوه، این میوه‌ها منبع عالی از آنتی اکسیدان روتین نیز می‌باشند. از جمله مرکبات می‌توان به گریپ فروت و پرتقال اشاره کرد.

 

  • شاهی

شاهی، یک خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید، مانند پتاسیم و منیزیم است. در پاسخ به این پرسش که برای درمان واریس چه بخوریم، شاهی به شدت برای سلامت عروق توصیه می‌شود.

  • زنجبیل

زنجبیل، یک خوراکی مفید جهت درمان مشکلات زیادی از جمله رگ‌های واریسی است. از گذشته‌های دور تاکنون، از زنجبیل به عنوان یک ماده غذایی افزایش دهنده جریان خون استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که مصرف زنجبیل تازه به دلیل عطر، طعم و خواص بیشتر، توصیه می‌شود. استفاده از خوراکی‌های مفید و مقوی مثل زنجبیل، همانند مصرف سرکه سیب ، از روش‌های طبیعی و خانگی درمان عروق واریسی است.

 

  • سبزیجات برگ‌دار

این مواد غذایی مقوی همچون کلم پیچ، قاصدک، کلم کولارد و ادرارآورهای طبیعی، سرشار از منیزیم هستند که باعث افزایش جریان خون در بدن و کاهش تورم پاها می‌شوند.

  • مارچوبه

یکی دیگر از راه حل‌های این مسئله که برای درمان واریس چه بخوریم، مارچوبه است که مصرف آن، قادر به بهبود تورم عروق است.

از بهترین روش‌های مصرف این ماده غذایی این است که، قسمت انتهایی و چوبی آن را جدا کنید و سپس بخش سبز رنگ آن را بخارپز نمایید تا پخته شود. به علاوه می‌توان همراه مقداری روغن زیتون و ادویه، مارچوبه را مزه‌دار کرد.

 

  • سیر

شما می‌توانید سیر را به اکثر غذاهای خود اضافه کنید تا از خواص بی نظیر این خوراکی در تسکین و معجزه درمان واریس بهره مند شوید. سیر شامل مقدار قابل توجهی آلیسین است که ثابت شده این ماده در کاهش فشار خون و افزایش گردش خون بدن، تاثیر به سزایی دارد.

  • ماهی

برخی از انواع ماهی‌ها، مثل ماهی قزل آلا، آنچوی و ساردین که سرشار از امگا 3 هستند، قادر به افزایش جریان خون بدن و کاهش عوارض بیماری واریس هستند. بنابراین، هنگامی که از پزشک سوال می‌کنیم که برای درمان واریس چه بخوریم، مصرف این ماهی‌ها را به ما پیشنهاد می‌کند.

 

  • آووکادو

وجود بعضی از چربی‌ها، مثل چربی درون آووکادو، به سلامت رگ‌های بدن ما کمک می‌کنند. این میوه سرشار از پتاسیم، ویتامین C، ویتامین E و منیزیم است.

روش‌های مصرف مختلفی برای آووکادو وجود دارد؛ به عنوان مثال می‌توان آن را به شکل مکعبی تقسیم کرد و در سالاد خود استفاده کرد یا در ترکیب با کمی آب لیمو و سس تند، با آن گوآکامولی درست کرد.

در صورتی که امکان تهیه آووکادو را ندارید، می‌توان از روغن‌های گیاهی نیز برای درمان واریس نیز به عنوان یک روش جایگزین استفاده کرد.

 

  • عصاره شاه بلوط

این ماده گیاهی و بی خطر، به طور سنتی جهت بهبود و درمان بیماران مبتلا به نارسایی مزمن وریدی و تسکین علائم مرتبط با آن، از جمله تورم ساق پا، استفاده می‌شود و به صورت خوراکی و ژل موضعی موجود است که به عنوان یک راه حل مناسب و درمان ایمن برای بیماران مبتلا به نارسایی وریدی خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت دو داروی گیاهی در داروخانه‌ها موجود است؛ لازم به ذکر است که بدون مشورت با پزشک نباید مصرف شود، این داروها عبارت اند از:

  • ونووگل
  • وونوویتال

روغن‌های گیاهی مختلف برای درمان واریس

مصرف روغن‌های گیاهی مختلف برای درمان واریس یک روش کمک کننده است، ولی یک درمان قطعی نیست. بعضی از روغن‌های گیاهی، از میزان علائم و عوارض بیماری واریس می‌کاهند؛ با این وجود باید بدانیم که تاثیر آن‌ها موقتی است.

لازم است پیش از استفاده آن‌ها، با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در این باره بپرسید. بعضی از این روغن‌ها مثل بومادران، روغن دانه انگور و اسطوخودوس موجب کوچک‌تر شدن رگ‌های عنکبوتی بدن می‌شوند.

در ادامه، همان گونه که به پرسش برای درمان واریس چه بخوریم پاسخ دادیم، لیست بهترین روغن‌های گیاهی برای معجزه درمان واریس نیز آورده شده است.

روغن اسطوخودوس

روغن سیاه دانه

روغن سرو

روغن گل بی مرگ

روغن کندر

روغن مریم گلی

روغن گل شمعدانی

روغن بابونه

روغن گیاه بو مادران

روغن سدر

 

تاثیر سرکه سیب؛ برای درمان واریس چه بخوریم؟

مصرف سرکه سیب می‌تواند جهت بهبود این بیماری موثر باشد. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی سرکه سیب را استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توان چند قطره از آن را به طور مستقیم بر روی قسمت مورد نظر ریخت و با حرکات دایره‌ای شکل، آن را ماساژ داد تا التهاب تسکین یابد.

در روشی دیگر، گاز استریل را در سرکه سیب خیس می‌کنیم و برای چند دقیقه بر روی سیاهرگ‌های واریسی می‌گذاریم. این امر به بهبود و تسکین برجستگی رگ‌ها کمک خواهد کرد.

بنابراین، علاوه بر دانستن این موضوع که برای درمان واریس چه بخوریم، استفاده از مواد طبیعی مانند سرکه سیب و روغن نیز موثر است.

 

کمبود چه ویتامینی باعث واریس میشود

باتوجه به نقش ویتامین‌ها در پیشگیری از تشدید رگ‌های واریسی، باید بدانیم کمبود چه ویتامینی باعث واریس میشود. بنابراین در پاسخ به پرسش که برای درمان واریس چه بخوریم مصرف ویتامین‌های ذیل را نادیده نگیرید.

به صورت کلی، ویتامین‌هایی که دارای ویژگی ضداکسیدانی هستند مانند ویتامین‌های آ، ث و ای و همچنین ویتامین‌های گروه ب، به خصوص نیاسین و فلاونوئیدها که با عنوان ویتامین P نامیده می‌شود، در کنترل پیشرفت ایجاد رگ‌های واریسی، بسیار موثر هستند.

ویتامین ب ۳ یا همان نیاسین، باعث کاهش کلسترول خون و در ادامه، موجب افزایش گردش خود در بدن می‌شود.

ویتامین ث که در تعداد بسیار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات و مرکبات یافت می‌شود، یک ماده مفید جهت کنترل و معجزه درمان واریس است. از جمله میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین ث می‌توان به گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات دارای برگ سبز اشاره کرد که به فرآیند ساخت کلاژن بدن کمک می‌کنند.

کلاژن یک ماده پروتئینی است که قسمت اصلی بافت پیوندی را در بدن ما شکل می‌دهد. در نتیجه، ویتامین ث در مراقبت از دیواره رگ‌ها، بازسازی آن‌ها و در نتیجه کاهش ایجاد اختلال عروق و رگ‌های واریسی، بسیار موثر است.

ویتامین E نیز از ایجاد لخته‌های خون توسط پلاکت‌ها پیشگیری می‌کند و موجب افزایش گردش خون در رگ‌های بدن می‌شود. از جمله مواد غذایی که پزشک در پاسخ به پرسش برای درمان چه بخوریم، به شما توصیه خواهد کرد، اسفناج، کیوی و کلم بروکلی خواهد بود که سرشار از ویتامین E هستند.

 

سخن آخر

حال می‌دانیم که کمبود چه ویتامینی باعث واریس میشود و بخوبی متوجه شده‌ایم که برای درمان واریس چه بخوریم و داشتن یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، در جلوگیری و درمان بیماری واریس نقش بسزایی دارد.

با این وجود، لازم است بدانید که مصرف این مواد غذایی مفید، نمی‌تواند به جای شیوه ‌های درمان اصلی واریس، مورد استفاده قرار گیرد.

جهت بهبود قطعی این عارضه، لازم است که یک پزشک متخصص عروق شما را معاینه کند و با توجه به شرایط شما و پیشرفت بیماری‌تان، تصمیم به استفاده از بهترین شیوه‌های درمانی بگیرد.

در نتیجه، پیش از مشورت با پزشک خود، هیچ اقدامی جهت خود‌درمانی انجام ندهید؛ زیرا می تواند باعث بروز صدمات جبران ناپذیری شود.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس