شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان واریس با یخ

رگ‌های واریسی، رگ‌های بزرگ و پیچ‌خورده‌ای هستند که معمولاً با افزایش سن در افرادی که در طول سال‌ها فعالیت در مشاغل خاص مانند تدریس، پرستاری و … به مدت طولانی روی پای خود می‌ایستند، پدیدار می‌شود. احتمالاً درمان واریس با یخ از سوی طب سنتی برای تسکین درد و بهبود وضعیت بیماران پیشنهاد شود اما بهتر است برای درمان واریس پا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

وریدهای واریسی به‌عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته نمی‌شوند. اما، آن‌ها می‌توانند ناراحت‌کننده باشند و اگر به‌موقع توسط متخصص درمان نشوند، می‌توانند منجر به مشکلات جدی‌تری شوند. درمان واریس با یخ در منزل می‌تواند باشد عامل تسکین درد و ناراحتی بیمار باشد اما بدون تجویز پزشک ممکن است منجر  به مشکلات بیشتر شود.

درواقع علاوه بر اینکه می‌توانند ظاهر ناخوشایندی در پاها ایجاد کنند، بار منفی روانی داشته باشند، روی اعتماد به نفس تاثیر گذاشته و با احساس خجالت و ناراحتی در افراد همراه باشند، ممکن است واریس‌ها با اختلالات و بیماری‌های جدی‌تر سیاهرگ‌های عمقی پا که خطر لخته و آمبولی را افزایش می‌دهند نیز همراهی داشته باشند.

روش‌های مختلفی برای مدیریت و درمان واریس پا وجود دارد که یکی از آنها درمان واریس با آب سرد و یخ است. اما بهترین روش برای شما روشی است که متخصص تشخیص می‌دهد و نباید خودسرانه از این روش‌ها استفاده کنید.

درمان واریس با یخ نیز تنها یک روش مدیریتی و کمک‌کننده است، اما نمی‌تواند واریس را به‌طور کامل درمان نماید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی با یخ حتماً تا پایان مقاله ما را همراهی کنید تا با درمان واریس با آب سرد و یخ بیشتر آشنا شوید.

Treatment-varicose-veins-ice

 

درمان واریس با یخ؛ منظور از رگ واریسی چیست؟

پیش از آنکه بخوایم در خصوص درمان واریس با یخ صحبت کنیم باید بدانید واریس چیست ؟ وریدهای واریسی رگ‌های پیچ‌خورده و بزرگ شده یا متورمی هستند که نزدیک سطح پوست می‌باشند. آن‌ها بیشتر در ساق پا و مچ پا دیده می‌شوند.

معمولاً جدی نیستند، اما در صورت بالا بودن فشار خون و بیماری‌های قلبی گاهی اوقات می‌توانند منجر به مشکلات جدی دیگری شوند می‌توانید درمان واریس با یخ رو با تجویز دکتر برای کاهش درد شروع کنید.

درمان واریس با یخ چگونه است؟

رگ‌های واریسی سیاهرگ‌های بزرگ‌شده و متورمی هستند که نقش مفیدی برای گردش خون در بدن ندارند. آن‌ها بیشتر در پاها دیده می‌شوند، زیرا فشار زیادی در آن نواحی ناشی از ایستادن و راه رفتن وجود دارد.

این رگ‌ها می‌توانند ناخوشایند باشند، اما بدتر از آن، ممکن است به‌شدت منجر به خارش و درد شوند. به همین دلیل قبل از اینکه هرکدام از روش‌های خوددرمانی مانند درمان واریس با یخ در منزل را امتحان کنید، ابتدا برای شروع درمان واریس باید به دکتر واریس پا مراجعه نمایید. معمولاً متخصصین بیماری‌های عروقی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا به خوبی درک کنید درمان واریس با یخ چگونه است.

به‌طورکلی درمان با یخ یک ضدالتهاب طبیعی است. برای درمان واریس با یخ می‌توانید از کمپرس یخ روی پاها و رگ‌های واریسی خود استفاده کنید یا پاهای خود را در یک سطل آب یخ قرار دهید.

درمان واریس با یخ همچنین درد ناشی از واریس را کاهش می‌دهد. آب سرد باعث کوچک شدن رگ‌های خونی می‌شود که به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

اگرچه حمام آب گرم در پایان یک روز طولانی به نظر عالی می‌رسد، اما زمانی که از رگ‌های واریسی و یا عنکبوتی رنج می‌برید، بهتر است به جای آن دوش آب سرد بگیرید. آب داغ هیچ فایده‌ای برای رگ‌های واریسی شما ندارد و حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند.

حال که می‌دانید درمان واریس با یخ چگونه است، باید بدانید تنها زمانی درمان را انجام دهید که بعد از معاینات لازم، متخصص قلب و عروق به شما اجازه استفاده از این روش را بدهد و تائید کند که خطری برایتان ندارد و خودسرانه درمان با یخ را انجام ندهید.

روش‌های مدیریت و درمان واریس با یخ در منزل

معمولاً واریس پا ازجمله عارضه‌هایی است که درمان کامل ندارد و هر زمان ممکن است علائم آن عود کند. اما با برخی مراقبت‌های خانگی بعد از تجویز پزشک، می‌توان تا حد زیادی آن را مدیریت کرد.

روش‌های بسیار عالی که می‌توانند علاوه بر درمان واریس با یخ به شما در مدیریت این بیماری کمک کنند، عبارت‌اند از:

  1. به‌طور منظم ورزش کنید.

اگر بدن شما خون را با سرعت کافی به قلب پمپاژ نکند، تجمع خون در رگ‌ها ایجاد شده و رگ‌های واریسی بیشتری در پاهای شما تشکیل می‌شوند.

ورزش می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند، زیرا باعث انقباض ماهیچه‌های پای شما می‌شود. ماهیچه‌ها نیز در برابر جاذبه طوری عمل می‌کنند تا به پمپاژ خون به قلب شما کمک کنند.

ورزش منظم گردش خون بهتر در پاها را تشویق می‌کند که به فشار دادن خون جمع شده در رگ‌ها کمک می‌کند. ورزش همچنین به کاهش فشارخون فرد کمک می‌کند که یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد واریس است.

تمرینات سبک به کارکرد ماهیچه‌های ساق پا بدون فشار زیاد کمک می‌کند. تمرینات مؤثر و بهبوددهنده واریس، معمولاً عبارت‌اند از:

شنا كردن

پیاده‌روی

دوچرخه‌سواری

یوگا

  1. هنگام استراحت پاهای خود را بالا بیاورید.

بالا بردن پاها بخصوص در هنگام استراحت، به جلوگیری از تجمع خون در پاهای شما به دلیل کشش گرانش زمین به سمت پایین کمک می‌کند.

هنگامی‌که برای مدت طولانی پشت میز خود می‌نشینید، پاهای خود را روی چهارپایه یا چند بالشتک قرار دهید تا به مبارزه با جاذبه کمک کنید. همچنین تا حد امکان از ایستادن‌های طولانی‌مدت خودداری کنید.

درنهایت، هنگام خواب، پای تخت خود را بلند کنید یا چند بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا خون راحت‌تر به قلب شما بازگردد.

  1. از جوراب‌های فشاری استفاده کنید.

جوراب‌های فشاری مخصوص واریس، ابزار دیگری برای خلاص شدن از شر رگ‌های واریسی است که باید توسط متخصص برایتان تجویز شود.

آن‌ها با افزایش فشار در پاها از تجمع خون در پاها جلوگیری می‌کنند. درنتیجه مقدار خونی که در پاهای شما جمع می‌شود کاهش ‌یافته و به پمپاژ بیشتر خون به سمت قلب کمک می‌کند.

  1. درست غذا بخورید.

داشتن وزن مناسب بخصوص در سنین بالاتر، بسیاری از بیماری‌ها را از شما دور می‌کند. وزن بدن خود را سالم نگه دارید تا فشار زیادی به پاهای خود وارد نکنید.

اگر اضافه‌وزن دارید، سعی کنید با رعایت یک رژیم غذایی کم‌کالری همراه با میوه‌ها و سبزیجات فراوان، وزن اضافی بدن خود را کاهش دهید.

اگر آب را جایگزین آبمیوه‌ها و نوشابه‌های گازدار کنید، نوشیدن آب نیز می‌تواند به کاهش وزن تا حد زیادی کمک کند و فشار روی پاها را کاهش دهد.

  1. با التهاب مبارزه کنید.

اگر پزشکتان موافق است، سعی کنید از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن در هنگام دردهای ناشی از رگ‌های واریسی در کنار روش درمان واریس با یخ استفاده کنید. این کار ورم پاها را کاهش می‌دهد.

  1. اسکلروتراپی را امتحان کنید.

درمان دیگر برای خلاص شدن از شر واریس که تنها در برخی از مراکز انجام می‌شود، اسکلروتراپی با یا بدون اولتراسوند برای هدایت جریان رگ‌ها می‌باشد. در این روش جراحان عروق می‌توانند دارویی را به ورید واریسی تزریق کنند تا به‌آرامی آن را از بین ببرد.

  1. درمان گیاهی واریس پا

نتایج انجام یک تحقیق در سال 2006 نشان می‌دهد که عصاره شاه‌بلوط، Aesculus hippocastanum L می‌تواند به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی که یکی از دلایل اصلی واریس است، کمک کند.

همچنین عصاره کاج دریایی، کاج ماریتیما و عصاره Ruscus aculeatus، ممکن است به‌عنوان درمان گیاهی واریس پا بتوانند تورم پا یا ادم را که اغلب با واریس همراه است، کاهش دهند.

توجه داشته باشید که عصاره‌های گیاهی و اسانس‌ها باید قبل از استفاده موضعی یا استفاده در دیفیوزر برای رایحه‌درمانی در روغن‌های حامل رقیق شوند. در غیر این صورت ممکن است به پوست آسیب برسانند و یا حالت سمی برای بدن ایجاد کنند.

همچنین مصرف خوراکی عصاره هسته انگور به نام Vitis vinifera می‌تواند تا حدودی به کاهش تورم ایجاد شده در ساق پا ناشی از واریس و سایر علائم احتمالی نارسایی مزمن وریدی کمک کند. البته این یک روش کاملا تجربی است و در حال حاضر شواهد کمی برای اثبات اثربخشی آن وجود دارد.

البته توجه داشته باشید فردی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند، نباید از عصاره هسته انگور به‌عنوان یک مکمل غذایی استفاده نماید، زیرا این ترکیب ممکن است با داروهایی تداخل ایجاد کند و خطر خونریزی را نیز افزایش دهد.

  1. تغییرات رژیم غذایی

مصرف منظم غذاهای حاوی پتاسیم، مانند بادام و مغز پسته می‌توانند با کاهش احتباس آب در بدن به واریس کمک کنند.

اما مصرف زیاد غذاهای نمکی یا غنی از سدیم می‌توانند باعث حفظ آب در بدن شوند، بنابراین کاهش مصرف غذاهای شور می‌تواند احتباس آب را به حداقل برساند و به کاهش علائم واریس کمک کنند.

غذاهای سرشار از پتاسیم نیز می‌توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند در کنار رژیم غذایی می‌توانید درمان واریس با یخ رو هم انجام دهید تا ورم بدن را کاهش داده و نتیجه بهتری دریافت کنید.

غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند، عبارت‌اند از:

بادام و پسته

عدس و لوبیا سفید

سیب‌زمینی‌ها

سبزیجات برگ‌دار

برخی از ماهی‌ها مانند سالمون و تن

غذاهای حاوی فیبر زیاد نیز که به حرکت روده‌ها و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند، می‌توانند مفید باشند. زیرا این نوع غذاها با ایجاد راحتی حرکات روده نیاز به زور زدن را کاهش داده و از آسیب به رگ‌های واریسی و شدت علائم آن جلوگیری خواهند کرد.

غذاهایی که فیبر بالایی دارند، عبارت‌اند از:

آجیل، دانه‌ها و حبوبات

جو، گندم و بذر کتان

غذاهای سبوس‌دار

افرادی که اضافه‌وزن دارند، بیشتر احتمال دارد که رگ‌های واریسی را تجربه کنند. بنابراین، کاهش وزن اضافی می‌تواند فشار روی رگ‌ها را کاهش دهد و تورم و ناراحتی را کم کند.

  1. فلاونوئیدهای بیشتری بخورید!

افزودن غذاهای حاوی فلاونوئید نیز می‌تواند به رگ‌های واریسی در افراد مبتلا کمک کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می‌بخشد که جریان خون را حفظ می‌کند و احتمال تجمع آن در رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

آن‌ها همچنین به کاهش فشارخون در شریان‌ها کمک می‌کنند و می‌توانند رگ‌های خونی را شل کنند که همه آن‌ها درمجموع می‌توانند رگ‌های واریسی را کاهش دهند.

غذاهای حاوی فلاونوئید، عبارت‌اند از:

سبزیجات، ازجمله پیاز، فلفل دلمه‌ای، اسفناج و کلم بروکلی

مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و زغال‌اخته

کاکائو

سیر

  1. از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید.

اگرچه جوراب‌های فشاری مخصوص واریس می‌توانند به کاهش علائم آن کمک کنند، اما هر لباس تنگی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بسیاری از بیماران ما با این باور غلط و به‌صورت خودسرانه از لباس‌های تنگ استفاده می‌کنند و علائم خود را تشدید می‌نمایند.

پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند جریان خون را محدود کند، درصورتی‌که گردش خون با پوشیدن لباس‌های گشاد که جریان خون به قسمت پایین بدن را محدود نمی‌کند، بهبود می‌یابد. پوشیدن کفش‌های تخت به جای کفش‌های پاشنه‌بلند نیز ممکن است به درمان واریس در پاها کمک کند.

  1. ماساژ درمانی انجام دهید.

ماساژ ملایم نواحی آسیب‌دیده می‌تواند به حرکت بهتر خون در وریدها کمک کند. شما می‌توانید از روغن‌های ماساژ ملایم یا مرطوب‌کننده برای اثرات مطلوب استفاده کنید. بسیار مهم است که از فشار دادن مستقیم به وریدها اجتناب کنید، زیرا ممکن است به بافت‌های شکننده آسیب برسانید.

  1. به مدت طولانی بی‌حرکت نمانید.

از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید. اگر فردی مجبور است برای مدت طولانی برای کار بنشیند، باید بین کار خود بلند شود و حرکت کند یا مرتباً موقعیت خود را تغییر دهد تا جریان خون روان باشد.

از نشستن با پاهای ضربدری به‌صورت دائم نیز خودداری کنید، زیرا این روش نشستن می‌تواند جریان خون را در پاها محدودتر کند که ممکن است به مشکلات گردش خون بیفزاید.

درمان‌های پزشکی جایگزین درمان واریس با یخ

اگر درمان‌ها و روش‌های مدیریتی خانگی وضعیت فرد را بهبود نبخشید، متخصص شما از روش‌های تخصصی‌تر برای درمان واریس استفاده می‌کند. پزشک بعد از انجام معاینات و بر اساس وضعیت شما ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • فرسایش اندوترمال

فرسایش اندوترمال روشی است که در آن از گرما برای مهر و موم کردن وریدهای آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

  • فلبکتومی سرپایی

در این روش پزشک پوست را سوراخ کرده و رگ‌های واریسی را از طریق شکاف‌های کوچک خارج می‌کند. اسکار باقی‌مانده در صورت انجام این روش توسط افراد ماهر و باتجربه بسیار کم است.

  • اسکلروتراپی

در این روش از یک فوم خاص جهت بستن رگ‌ها و کوچک شدن آن‌ها استفاده می‌شود.

  • فلبکتومی یا لیگاسیون (Ligation)

در این روش متخصص رگ‌های واریسی را با جراحی خارج می‌کند که به آن فلبکتومی یا لیگیشن می‌گویند.

  • جراحی‌های لیزری

لیزر درمانی یکی از روش‌های مدیریتی واریس است که در کنار درمان واریس با یخ بسیار مفید می‌باشد. در این روش، انفجارهای شدید نور به سمت سیاهرگ هدایت می‌شود و رگ‌های واریسی به‌تدریج محو و ناپدید می‌شود.

اگر هیچ یک از راهبردهای محافظتی جواب نداد، متخصص شما ممکن است روش لیزر درمانی را برای کاهش رگ‌های واریسی و علائم آن به شما پیشنهاد کند. لیزر درمانی نیازی به جراحی ندارد.

لیزر درمانی درون وریدی (EVLT) یک روش سرپایی است که فقط از بی‌حسی موضعی برای انجام آن استفاده می‌شود و کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

این روش با فناوری لیزر در طول موج‌های مشخص، همراه با درمان واریس با یخ به‌خوبی رگ‌های واریسی را از بین می‌برد و خون را به سمت سیاهرگ‌های سالم هدایت می‌کند. تسکین دردهای واریسی به محض پایان درمان حاصل می‌شود.

  • جراحی آندوسکوپی ورید

در طول این جراحی، یک دوربین فیلم‌برداری کوچک در پا قرار داده می‌شود تا به جراح کمک کند بهتر رگ‌های واریسی را ببیند. سپس برداشتن سیاهرگ‌ها از طریق یک سری برش‌های کوچک انجام می‌شود.

علت ابتلا به واریس چیست؟

رگ‌های واریسی معمولاً به دلیل ضعیف شدن دریچه‌ها و سیاهرگ‌های پا و تجمع خونی که باید به سمت قلب پمپ شود، ایجاد می‌شوند.

به‌طورمعمول، دریچه‌های یک‌طرفه در رگ‌های شما جریان خون را از پاهای شما به سمت قلب هدایت می‌کنند. وقتی این دریچه‌ها آن‌طور که باید کار نمی‌کنند، خون در پاهای شما جمع می‌شود و فشار زیادی در این رگ‌ها ایجاد خواهد شد.

این فشار باعث می‌شود رگ‌ها ضعیف، بزرگ و پیچ‌خورده شوند. رگ‌های واریسی معمولاً به‌صورت ارثی ایجاد می‌شوند، اما افزایش سن نیز خطر ابتلا را افزایش داده و ممکن است برای هر زن و مردی رخ دهد.

اضافه‌وزن، باردار بودن یا داشتن شغلی که باید برای مدت طولانی در آن بایستید، فشار روی رگ‌های پا را افزایش می‌دهد که باز می‌تواند منجر به ابتلا به واریس شود با مراجعه به پزشک زمانی که درمان خانگی را توصیه کرد می‌توانید از درمان واریس با یخ را شروع کنید.

علائم بیماری واریس و درمان واریس با آب سرد چیست؟

مهم‌ترین علامت این بیماری، رگ‌های واریسی هستند که از ظاهرشان مشخص می‌شوند. سیاهرگ‌های واریسی به رنگ آبی تیره، متورم و در زیر پوست یعنی نزدیک به سطح هستند، طوری که کاملاً دیده می‌شوند و پیچ‌خورده به نظر می‌رسند. اما برخی افراد نیز هیچ علامتی ندارند. علائم خفیف می‌تواند شامل موارد زیر باشد که ممکن است با درمان واریس با آب سرد قابل رفع شدن باشد:

سنگینی، سوزش، درد و خستگی در پاها. این علائم ممکن است پس از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت بدتر شوند.

تورم در پاها و مچ پا

خارش روی رگ

در صورت عدم پیگیری و مدیریت مناسب واریس و انجام اقدامات خودسرانه درمان واریس با آب سرد بدون مشورت با پزشک، علائم جدی‌تر عبارت‌اند از:

تورم پا

تورم و درد ساق پا پس از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی

تغییرات پوستی مانند تغییر رنگ پوست، خشکی و نازک شدن پوست ناحیه آسیب‌دیده و التهاب

زخم‌های باز که ممکن است پس از یک آسیب جزئی نیز خونریزی کنند.

وریدهای واریسی بسیار شایع هستند و معمولاً نشانه یک مشکل جدی نیستند. اما در برخی موارد، رگ‌های واریسی می‌توانند نشانه‌ای از انسداد در سیاهرگ‌های عمیق‌تر به نام ترومبوز ورید عمقی باشند.

این سیاهرگ‌های عمقی یکی از بیماری‌های مربوط به قلب و عروق است و باید حتماً توسط متخصص قلب و عروق پیگیری و درمان شود تا مشکل جدی مانند سکته و خطر مرگ برایتان ایجاد نشود.

واریس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص واریس شما باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. پزشک به پاهای شما نگاه خواهد کرد. زیرا رگ‌های واریسی به‌راحتی قابل مشاهده هستند، مخصوصاً وقتی که ایستاده‌اید.

پزشک پاهای شما را از نظر نواحی حساس، تورم، تغییر رنگ پوست، زخم‌ها و سایر علائم شکستگی پوست نیز بررسی می‌کند. درصورتی‌که پزشک به وجود مشکلات ورید عمقی مشکوک باشد، ممکن است برای انجام تشخیص نهایی نیاز به برخی آزمایشات نیز داشته باشید.

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید، روش‌های بسیار متعددی مانند درمان واریس با یخ به‌صورت خانگی وجود دارند که می‌توانند به مدیریت و کاهش علائم واریس کمک کنند.

اما هیچ‌کدام از این روش‌ها را نباید به‌صورت خودسرانه و قبل از مشورت با پزشک متخصص انجام دهید. زیرا ممکن است بسته به شرایط شما، روش مورد نظرتان برای شما مناسب نباشد و نه تنها علائم را بهبود ندهد، بلکه آن‌ها را تشدید نماید.

بنابراین ابتدا به یک متخصص قلب و عروق خوب مانند متخصصانی که در مرکز تخصصی و مجهز ما با سابقه‌ای درخشان در حال فعالیت هستند، مراجعه کنید تا مشخص شود که میزان آسیب چقدر است و آیا مشکلات جدی مانند آسیب به وریدهای عمقی وجود دارد یا خیر.

بعد با صلاحدید پزشک خود از روش‌های درمانی مثل درمان واریس با یخ و مدیریتی خانگی نیز به‌عنوان روش‌های کمکی جهت مدیریت بهتر شرایط این بیماری کمک بگیرید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس