شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

ناراحتی معده و تپش قلب

ناراحتی معده، تپش قلب و همچنین علائمی مانند احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه مشکلی بسیار رایج است، شاید برای شما نیز این اتفاق به وجود آمده باشد که به همراه درد و ناراحتی معده خویش، با علائمی مانند تپش قلب مواجه شوید. همه ما می‌دانیم که بسیاری از مشکلات معده، باعث ایجاد احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه می‌شوند. اما آیا ناراحتی معده و تپش قلب به همدیگر ارتباطی دارند؟ اگر چنین است، چه راهکاری جهت درمان قطعی تپش قلب وجود دارد؟ اگر شما نیز دوست دارید در این مقوله اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ناراحتی معده و تپش قلب

آیا به راستی ناراحتی معده و تپش قلب با همدیگر ارتباطی دارند؟

یکی از مشکلات معده که این روزها بسیاری از انسان‌ها در سراسر جهان با آن مواجه هستند، رفلاکس معده است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که محتویاتی که باید در معده باشند، به داخل مری وارد می‌شوند. به این مشکلات بازگشت اسید معده یا ریفلاکس معده‌ای-مروی نیز گفته می‌شود. این مشکل سوزشی در معده به وجود می‌آورد که گاهی اوقات درد آن را در معده و حتی در گردن نیز می‌توان احساس نمود.

اگر شما نیز از آن دسته کسانی هستید که با رفلاکس معده دست و پنجه نرم می‌کنید، حتماً علائم آن را با سنگینی قفسه سینه و تپش در این قسمت احساس می‌کنید. در این گونه مواقع، ممکن است چنین سوالی به ذهن برخی از افراد خطور کند که آیا مشکلات معده و تپش قلب که در حال حاضر آن را احساس می‌کنیم، به همدیگر ارتباط دارند؟

پزشکان می‌گویند بسیار بعید به نظر می‌رسد که اسید معده و تپش قلب ارتباطی به همدیگر داشته باشند. در واقع یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رفلاکس معده، گیر افتادن هوا در داخل مری است. این موضوع سبب می‌شود که شما دچار تپش قلب شوید و احساس کنید که اسید معده و ضربان قلب شما با همدیگر در ارتباط هستند.

ممکن است شما در زندگی، با یک موقعیت استرس زا مواجه شوید؛ استرس تاثیرات بسیار زیادی بر روی جسم ما می‌گذارد. استرس نه تنها سیستم گوارشی را به هم می‌ریزد، بلکه تپش قلب را نیز به همراه می‌آورد. در نتیجه شما احساس می‌کنید گاز معده و تپش قلب و یا هر نوع مشکل معده و تپش قلب شما به همدیگر ارتباط دارند. در صورتی که عامل اصلی تمامی این موارد، مسئله‌ای مانند استرس است. البته تمامی این موارد باید توسط پزشک متخصص بررسی شده و سپس به اطلاع شما برسد.

با مهم‌ترین دلایلی که باعث تپش قلب می‌شوند آشنا شوید

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که باعث تپش قلب ما می‌شوند؛ به سبب این که قلب یکی از ارگان‌های حساس و حیاتی بدن ما انسان‌هاست، بنابراین برای تشخیص این که چه چیزی عامل اصلی تپش قلب شما شده است، باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. ما نیز در این قسمت به برخی از مهم‌ترین پارامترهایی که باعث ایجاد تپش قلب می‌شوند اشاره می‌کنیم:

  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • قرار گرفتن در معرض استرس و فشارهای روحی و روانی
  • مصرف نوشیدنی‌ها حاوی کافئین
  • تغییرات هورمونی در بدن
  • مصرف سیگار
  • ابتلا به برخی از بیماری‌ها
  • تب
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • مشکلات گوارشی

بدون شک یک پزشک متخصص، ابتدا سیستم قلب شما را بررسی نموده و مطمئن می‌شود که تپش قلب شما به ناراحتی‌های سیستم قلب ارتباطی ندارد. پس از آن ممکن است به این تشخیص برسد که گاز معده و تپش قلب یا به طور کلی مشکلات معده و تپش قلب، تا حدودی می‌توانند با همدیگر در ارتباط باشند. در چنین شرایطی ممکن است از شما بخواهد که سبک زندگی خود را تغییر دهید و یا برای شما، مصرف برخی از داروها را تجویز نماید.

ناراحتی معده و تپش قلب به سبب بازگشت اسید معده به مری

همچنان در حال بررسی ارتباط تپش قلب و معده هستیم و در این قسمت قصد داریم در مورد بازگشت اسید معده به مری و تاثیرات آن بر سیستم قلب، اطلاعاتی را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم.‌ همان گونه که می‌دانید در معده ما یک مایع اسید مانند وجود دارد که به سیستم گوارش کمک می‌کند تا بتواند مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم را تجزیه کند.‌ اما در برخی از مواقع ممکن است مایع اسیدی معده به سمت مری حرکت نموده و ناراحتی‌هایی را برای ما به وجود آورد.

اصلی‌ترین نشانه این بیماری، احساس سوزش شدید در قسمت مری است که برخی از افراد آن را به نام سوزش سر دل نیز می‌شناسند. تحقیقات نشان دهنده آن است که قلب هیچ گاه به صورت مستقیم، تحت تاثیر بازگشت اسید معده قرار نمی‌گیرد. اما به سبب این که قلب و مری هر دو در قفسه سینه قرار دارند، مشکلاتی که برای مری به وجود می‌آید، می‌تواند قلب را نیز درگیر کند. به همین سبب است که برخی از افراد معده درد و تپش قلب را به صورت همزمان احساس می‌کنند.

درباره معده عصبی و تپش قلب بیشتر بدانید

پژوهش‌هایی که دانشمندان در زمینه بیماری‌های قلبی و مشکلات گوارشی انجام داده‌اند، آن‌ها را به نتایج جالبی در مورد عصب معده و قلب رسانده است. بر اساس این تحقیقات، سیستم عصبی معده بسیار حساس است و احساساتی مانند استرس، ترس، غم، نگرانی، خشم و اضطراب بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

در چنین شرایطی عصب معده تحت تاثیر قرار گرفته و شروع به رفلاکس کردن می‌نماید. آن گاه تمامی محتویاتی که در معده وجود دارند، به سمت مری برمی‌گردند و فرد دچار نفخ و درد معده می‌گردد. حتی عصب معده و قلب نیز درگیر شده و ما ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد و سنگینی نماییم.

حتی در بسیاری از مواقع، ناراحتی معده و تپش قلب، به سبب مشکلات روحی و روانی است که به صورت مستقیم بر روی عصب معده و قلب تاثیر می‌گذارد. پزشکان عقیده دارند بسیاری از مشکلات روحی و روانی که ما در زندگی خود تجربه می‌کنیم، باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و در نهایت ترشح برخی از هورمون‌ها در بدن ما می‌گردد. این هورمون‌ها تعادل جسم ما را به هم ریخته و مشکلاتی را برای قسمت‌های مختلف جسم از جمله عصب معده و قلب به وجود می‌آورند.

تنها راه حل چنین مشکلی این است که به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. پس از آن که مطمئن شدید مشکل معده و تپش قلب شما در اثر بیماری‌های قلبی نیست، آن‌گاه به یک متخصص سیستم گوارش مراجعه نموده و تحت درمان او قرار بگیرید. چنین پزشکی در مورد ارتباط تپش قلب و معده به شما خواهد گفت و اگر این موضوع به سبب مشکلات عصبی باشد، راهکارهایی را برای شما تجویز خواهد نمود.

بهترین رژیم غذایی برای رفع مشکل معده و تپش قلب

شما می‌توانید با تغییرات بسیار کوچکی که در سبک زندگی و همچنین غذا خوردن خود ایجاد می‌کنید، طیف گسترده‌ای از مشکلات جسمی از جمله تنبلی معده و ضربان قلب را به طور کامل از بین ببرید. ما در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که برای رفع مشکلاتی مانند تپش قلب و ناراحتی معده بیشتر از چه مواد غذایی استفاده کنید:

  1. فیبر:

در بسیاری از مواقع، تنبلی معده و ضربان قلب به این دلیل رخ می‌دهد که شما در برنامه غذایی خود به اندازه کافی از فیبر استفاده نمی‌کنید. فیبرها از آن دسته موادی هستند که به هضم غذا در معده ما کمک فراوانی می‌نمایند. بهترین منبع فیبر، سبزیجات و میوه‌هایی هستند که به راحتی در دسترس ما وجود دارند. بنابراین استفاده از آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  1. لبنیات:

مشکلاتی مانند ورم معده و ضربان قلب با مصرف برخی از مواد غذایی مانند لبنیات قابل درمان است. شما با مصرف لبنیات می‌توانید تجمع گازها را در معده و روده خود به حداقل خود برسانید.‌ همچنین مصرف لبنیاتی که فاقد لاکتوز هستند، موجب هضم هرچه بهتر مواد غذایی در سیستم گوارش شما می‌شود.

  1. عدم مصرف شکر، غذاهای چرب:

به طور کلی غذاهایی که حاوی مقادیر فراوانی از شکر هستند و یا به صورت سرخ کردنی تهیه شده‌اند، تاثیرات منفی بر روی سیستم گوارش می‌گذارند. گاهی ممکن است معده درد و تپش قلب که شما را نگران کرده، به سبب مصرف غذاهای ناسالم باشد.

مواد غذایی چرب و سرخ شده، خروج گاز از روده را به تاخیر انداخته و باعث ایجاد نفخ برای معده می‌شود. به جای سرخ کردن غذاها، سعی کنید آن‌ها را بخارپز یا آب پز کنید؛ چرا که سلامت این روش‌ها تضمین شده است و آسیبی برای سیستم گوارش شما به همراه نمی‌آورد.

  1. آب:

شما برای این که سلامت سیستم گوارش و کل جسم خود را تضمین کنید، باید در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. مصرف آب کافی در طول روز، از بروز مشکلاتی مانند یبوست که یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های سیستم گوارش است جلوگیری به عمل می‌آورد.

چگونه تفاوت درد معده و قلب را تشخیص دهیم؟

در بسیاری از مواقع، مشکلاتی که برای سیستم گوارش و قلب ما به وجود می‌آیند، با علائم یکسانی خود را به ما نشان می‌دهند. در چنین شرایطی است که این سوال برای برخی از افراد به وجود می‌آید که چگونه تفاوت درد معده و قلب را تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال دردهای معده و قلب را به صورت جداگانه با همدیگر مقایسه می‌کنیم تا شما عزیزان بتوانید به راحتی تفاوت درد معده و قلب را تشخیص دهید:

  • درد معده:

اگر دردی که در معده و قلب احساس می‌کنید، به سبب مشکلات گوارشی به وجود آمده باشد، شما علائم دیگری را نیز در جسم خود احساس می‌کنید. این علائم عبارتند از نفخ شکم، باد گلو، پیچ و تاب شکم و دردهای سریع و تیزی که به صورت ناگهان به وجود می‌آیند و سپس به همان سرعت نیز به پایان می‌رسند.

مشکلات معده، معمولاً چند دقیقه پس از آن که غذا میل کردید آغاز می‌شوند. شما به خوبی احساس می‌کنید که معده شما دچار سوزش شده و محتویات آن به سمت مری و حلق حرکت می‌کنند. حتی گاهی اوقات ممکن است مزه ترشی را در دهان خود احساس کنید.

  • درد قلب:

دردها و مشکلات قلبی نیز گاهی اوقات شباهت بسیار زیادی به ناراحتی‌های گوارشی دارند. به همین سبب است که تفاوت درد معده و قلب، برای بسیاری از ما سخت و دشوار می‌شود. مشکلات قلبی معمولاً با علائمی مانند عرق سرد، احساس فشار در قفسه سینه، حالت تهوع، سبکی سر، درد در شانه چپ، درد در گردن، تپش قلب، تنگی نفس، درد گلو، احساس خستگی و ضعف، درد بازو در هر دو دست و… خود را نشان می‌دهند.

نکته بسیار مهم: با وجود آن که تا حدودی با تفاوت درد معده و قلب آشنا شدید، اما باز هم به دانسته‌ها و اطلاعات خود بسنده نکنید. گاهی اوقات مشکلات قلبی، خود را به علائم مشکلات گوارشی نشان می‌دهند و تشخیص آن‌ها برای ما سخت و دشوار است. تنها یک پزشک متخصص و حاذق است که با بررسی‌ها و آزمایشات گوناگون می‌تواند به ما بگوید که درد ما در اثر یک مشکل قلبی است یا ناراحتی گوارشی.

بنابراین در صورت تشدید و یا ادامه دار شدن هر کدام از دردهایی که در این قسمت به ‌آن ها اشاره کردیم، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

درمان سردی معده و تپش قلب در طب سنتی

یکی از بیماری‌های پنهانی که بسیاری از افراد در جامعه با آن مواجه هستند، سردی معده است. این بیماری به سبب خوردن همیشگی آب بسیار سرد، خیس شدن لباس و پیش بند در هنگام شستن ظروف و… به وجود می‌آید. گاهی اوقات سردی معده و تپش قلب به صورت همزمان اتفاق می‌افتند و باعث ایجاد مشکلات دیگری در جسم فرد می‌شوند.

علاوه بر سردی معده و تپش قلب شما می‌توانید این بیماری را با نشانه‌های دیگری مانند نفخ معده، ترش کردن، بزرگ شدن شکم، حالت تهوع، مشکل در هضم غذا، سنگینی معده، ورم معده و حتی کبد چرب نیز بشناسید. خوشبختانه در طب سنتی روش‌های درمان متعددی برای رفع این بیماری وجود دارند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به مصرف عسل به همراه آبگرم به صورت ناشتا اشاره کرد.

همچنین برخی از پزشکان طب سنتی، به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند که پس از صرف شام، حتماً دمنوش زنیان مصرف کنند. البته ماساژ شکم با استفاده از روغن‌های گیاهی و بادکش کردن نیز یکی دیگر از راه حل‌هایی است که طب سنتی برای سردی معده و تپش قلب به ما پیشنهاد می‌دهد. همچنین شما برای رفع این مشکل، باید مصرف غذاهایی که دارای طبیعت سرد هستند مانند دوغ، گوجه، خیار، ترشی، سیب زمینی و… را به حداقل برسانید.

بهترین روش‌‌های درمان ناراحتی معده و تپش قلب

حال که تا حدودی با مقوله‌هایی مانند سردی معده و تپش قلب آشنا شدیم، بد نیست به برخی از مهم‌ترین روش‌های درمانی برای رفع ناراحتی و ورم معده و تپش قلب نیز اشاره کنیم. اگر پزشک معالج شما احتمال دهد که ریشه اصلی این بیماری یک مشکل قلبی است، شما را به یک متخصص قلب و عروق معرفی خواهد کرد.‌ همچنین اگر علت بروز چنین مشکلی بیماری‌های گوارشی باشد، بدون شک شما را به نزد یک متخصص گوارش خواهد فرستاد.

خوشبختانه داروهای بسیار زیادی وجود دارند که با مصرف منظم آن‌ها، می‌توانید این بیماری را درمان نموده و به تعادل کامل در زندگی برسید. علاوه بر این موارد، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که سبک زندگی خود را عوض کرده و از مصرف مواد غذایی که باعث تحریک معده شما می‌شوند خودداری نمایید.

فراموش نکنید که استرس یکی از اصلی‌ترین علل بروز بسیاری از بیماری‌ها در جسم ماست. به همین سبب، همواره تلاش کنید استرس را به شیوه‌های مختلف از خود دور کنید. سبک زندگی این روزهای ما، استرس‌های زیادی را در طول روز به ما وارد می‌کند. ما نمی‌توانیم از هیچ کدام آن‌ها دوری کنیم و به جایی برسیم که هیچ اضطراب و تپش قلب را تجربه نکنیم. اما می‌توانیم با مدیریت آن، دوباره آرامش را به زندگی خود بازگردانیم.

شما می‌توانید برای حل مشکلات خود، از یک انسان مورد اعتماد و آگاه کمک بگیرید. یوگا و مدیتیشن انجام دهید و یا یک کتاب خوب بخوانید؛ گاهی اوقات به طبیعت بروید و سعی کنید آرامش را به جسم و جان خود بازگردانید. تمامی این موارد به شما کمک خواهند کرد که تا حدود زیادی درد معده و تپش قلب را درمان کنید.

سوالات متداول

  • ایا عفونت معده باعث تپش قلب میشود؟

    بله، در برخی موارد، عفونت معده می‌تواند باعث تپش قلب شود. وقتی معده آسیب می‌بیند یا تحریک می‌شود، ممکن است سیگنال‌های تحریکی از معده به قلب منتقل شود و باعث تحریک بیش از حد قلب شود. این می‌تواند به علت استرس و نگرانی بیش از حد ناشی از عفونت معده باشد یا به علت اختلالات الکترولیتی ناشی از استفراغ و اسهال که معمولاً همراه با عفونت معده است، اتفاق بیفتد. در هر صورت، اگر تپش قلب شدید و ناراحت‌کننده است یا با علائم دیگری همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و درمان مناسب انجام شود.

  • ایا ورم معده باعث تپش قلب میشود؟

بله، ورم معده نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود. وقتی که معده وارد فرآیند التهابی یا ورم شود، ممکن است سیگنال‌های تحریکی به قلب منتقل شوند و باعث تحریک بیش از حد آن شوند. علاوه بر این، ورم معده معمولاً با افزایش استرس و نگرانی همراه است که نیز می‌تواند عوارضی مثل تپش قلب را تشدید کند. اگر تپش قلب شدید و یا با علائم دیگری همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و درمان مناسب انجام شود.

سخن پایانی

ناراحتی معده یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما انسان‌ها در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شویم.‌ این مشکل خود به اندازه کافی آزار دهنده است؛ حال تصور کنید فردی با ناراحتی معده و تپش قلب به صورت همزمان مواجه شود. قطعاً چنین تجربه‌ای نیز بسیار ناخوشایند خواهد بود. ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم شما را با مهم‌ترین علل بروز این مشکل و راهکارهای درمانی آن آشنا کنیم. همچنین به تفاوت میان درد معده و ناراحتی قلبی اشاره کردیم و برخی از مهم‌ترین روش‌ها برای رفع سردی معده را برای شما عزیزان نام بردیم. در نهایت آرزو می‌کنیم همواره در صحت و سلامت کامل باشید و از زندگی خود نهایت بهره را ببرید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس