شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

راههای کاهش فشار خون مینیمم

راههای کاهش فشارخون مینیمم؛ جلوگیری از خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی از جمله راهکارهایی است که مردم به دنبال آن می‌گردند. یکی از وضعیت‌های اورژانسی مهم که به اقدامات سریع درمانی نیاز دارد، فشار بالا می‌باشد. فشار بالا ممکن است، سلامت فرد را به خطر انداخته و وی را با عواملی همچون اختلالات عروقی و مغزی مواجه سازد.

فشار بالا می‌تواند شامل بالا بودن عدد بزرگ (سیستولیک) و یا عدد کوچیکر (دیایستولیک) باشد. ما در ادامه به علت بالا بودن فشار حداقلی خون یا دیاستولیک، قطعی‌ترین راههای کاهش فشار خون مینیمم و درمان فشارخون بالا می‌پردازیم. بالا بودن فشار کمینه خون می‌تواند زمینه ساز مشکلات عروقی، سکته‌های مغزی، نارسایی‌های قلبی، زوال عقل، اختلالات کلیوی، بینایی و… باشد.

راههای کاهش فشار خون مینیمم

فشارخون مینیمم بالا چیست و راههای کاهش فشارخون مینیمم کدام است؟

پیش از پرداختن به روش‌های کاستن از فشار  کمینه، می‌بایست شما را با این اصطلاح بیشتر آشنا سازیم. فشارخون همان نیرویی می‌باشد که خون در زمان عبور از شریان‌ها به جداره رگ‌ها وارد می‌سازد. وجود فشارخون امری نرمال محسوب می‌شود و فرد بدون آن قادر به ادامه حیات نیست چرا که این فشار سبب تسهیل گردش خون و رسیدن آن به سراسر بدن می‌گردد.

اما چرا برخی از افراد به دنبال روش‌های کاهش فشار کمینه خون هستند؟ فشار خون مینیمم به چه معنا است؟ در این راستا می‌بایست به دو مفهوم دیاستولیک و سیستولیک اشاره نماییم. زمانی که قلب به انقباض در می‌آید و خون را از طریق رگ اصلی آئورت به بدن هدایت می‌کند، فشاری تحت عنوان فشار سیستولیک ایجاد می‌شود.

برخلاف چرخه سیستولیک، در حین ایجاد فشار دیاستولیک، عضلات قلب شل می‌شوند. خون از طریق سیاهرگ‌ها به سمت قلب برمی‌گردد و دریچه رگ آئورت بسته می‌شود. اکنون لازم است ذکر کنیم که فشار کمینه و بیشینه خون که برای غالب مردم شناخته شده است، به ترتیب همان فشار دیاستولیک و سیستولیک می‌باشند.

طبق آخرین دستاوردهای متخصصین قلب و عروق جهان، فشار خون بالای مرحله اول شامل یکی از موارد زیر می‌باشد:

  1. فرد فشار خون 12/9 تا 13/9 داشته باشد.
  2. فشار دیاستولیک بین 8 تا 9 داشته باشد.

فشار خون بالا در مرحله دوم نیز به شرح زیر است:

  1. فشار سیستولیک بالاتر از 14 باشد
  2. فشار دیاستولیک بالاتر از 8.9 باشد.

علت بالا بودن فشار مینیمم چیست؟

انواع علت بالا بودن فشار مینیمم، بسته به نوع آن متفاوت می‌باشند. افرادی که به دنبال راههای کاهش فشارخون مینیمم بالا هستند، می‌بایست با انواع فشارخون بالا آشنا شوند. افراد به موازات شناخت علت فشارخون بالا، قادر خواهند بود تا ضمن آگاهی بیشتری، جهت درمان بیماری خود اقدام نموده و روش‌های کاهش فشار مینیمم را پیدا کنند. اگر می‌خواهید بدانید که علت بالا بودن فشار کمینه چیست، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

فشار خون اولیه؛ فشار خون بالای اولیه به مجموعه عوارضی گفته می‌شود که افراد بدون وجود بیماری‌های زمینه‌ای دچار آن می‌شوند و علت بالا بودن فشار مینیمم است. به بیان دیگر نمی‌توان برای آن علت دقیقی پیدا کرد. فشار کمینه بالای اولیه در جوانان و بزرگسالان شایع بوده و می‌تواند به دلیلی عوامل اکتسابی مانند عدم تعادل در هورمون‌ها و سبک زندگی غلط باشد.

فشار خون ثانویه؛ همانطور که از نام این عنوان مشخص است، زمانی که فشار مینیمم بالا به دنبال عوامل زمینه ساز دیگر ایجاد شود، به آن فشار ثانویه خون گفته می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند، زمینه را برای بروز فشار کمینه بالا از نوع ثانویه فراهم نمایند، می‌توان به دیابت، بیماری کلیوی، بارداری، چاقی مفرط، پرکاری تیروئید، هیپرپلازی آدرنال، سندروم کوشینگ و… اشاره نمود. در چنین مواردی افرادی که به دنبال راههای کاهش فشار خون مینیم می‌باشند، بایستی بیماری اصلی را درمان یا کنترل کنند.

به طور کلی موارد زیر علت بالا بودن فشار کمینه هستند:

  • بالا بودن وزن
  • سبک زندگی کم تحرک و ناسالم
  • مصرف بیش از حد سدیم و عدم مصرف کافی پتاسیم
  • استرس فیزیکی (کار زیاد و نداشتن استراحت) و استرس روانی
  • نداشتن خواب کافی

اهمیت استفاده از راههای کاهش فشار خون مینیمم

در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی من باب انواع روش‌های درمان قطعی فشار بالا را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به این مشکل، چندین برابر بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

این جا است که انجام اقدامات درمانی مناسب، برای پیشگیری از بروز خطرات آتی ضرورت می‌یابد. برخی راههای کاهش فشارخون مینیمم را در ذیل این بخش ذکر می‌کنیم. فراموش نکنید که شما مجاز به استفاده از این روش‌های درمانی بدون تجویز پزشک نیستید.

 

داروی کاهش فشارخون مینیمم

دارو درمانی یکی از نخستین راههای کاهش فشار خون مینیمم می‌باشد. این داروها عمدتا شامل مسدود کننده‌های گیرنده بتا می‌باشند که هورمون‌های افزایش فشار موجود در بدن را بی اثر می‌نمایند. داروهای دیورتیک نیز از طریق افزایش جذب سدیم در لوله‌های ادراری و دفع آن، سبب کم شدن فشار کمینه خون می‌شوند. مسدود کننده‌های گیرنده کلسیم از جمله داروهای کاهش فشارخون هستند که بنا به تصمیم پزشک تجویز می‌گردند. سایر داروهای کاهش فشارخون به شرح زیر می‌باشند.

  • مهار کننده‌های ACE: این دسته از داروها با مهار کردن عملکرد آنزیم تبدیل کننده آنژیوتاسین، مقدار این ماده را در بدن کاهش می‌دهند. کم شدن سطح این ماده در بدن انسان، موجب شل شدن عروق می‌شود. لیزینوپریل، کاپتورپیل و…نمونه‌هایی از دارو کاهش فشارخون مینیمم هستند که باعث کاهش فشار کمینه می‌گردند.
  • مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتاسین 2: این نوع از داروها مانند لوزارتان اثری مستقیم بر روی ماده آنژیوتاسین دارند و از ابن طریق به شل شدن رگ‌ها کمک می‌کند. عوارض جانبی این داروها برخلاف داروهای نوع اول که باعث خشکی پوست می‌شوند، شامل سرگیجه و گیجی می‌باشد.
  • مسدود کننده آلفا: این نوع از داروها علاوه بر شل کردن عروق خونی، موجب شل شده سایر عضلات مانند مثانه و غدد پروستات شده و به عنوان یکی از روش‌های کاهش فشارخون کمینه شناخته می‌شوند.
  • آگونیست مرکزی: آگونیست‌های مرکزی به داروهایی می‌گویند که تاثیر خود را در مسیر هدایت پیام عصبی اعمال می‌کند. به بیان دیگر از رسیدن پیام عصبی مرتبط با فشارخون به مغز جلوگیری کرده و از این طریق باعث کاهش فشارخون کمینه می‌گردد.

پایین آوردن فشار مینیمم خون با تغذیه مناسب

همانطور که می‌دانید، تغذیه ما با نوع عملکرد بدن تاثیر مستقیمی دارد. از همین رو افراد بایستی برای درمان قطعی فشار بالا، همزمان با شروع کردن فرآیند درمان خود نزد یک پزشک حاذق، به کارشناس تغذیه مراجعه کرده و رژیم غذایی خود را بر اساس وضعیتی که دارا است، تغییر دهد.

عمدتا پزشکان و متخصصان در وهله اول کاهش میزان مصرف سدیم در غذاها را توصیه می‌کنند. همچنین پزشکان کاهش مصرف غذاهای رستورانی، کنسروها، غذاهای پرچرب و شیرینیجات را به عنوان راههای کاهش فشارخون حداقلی معرفی کرده و پیشنهاد می‌کنند که مواد فاقد چربی، میوه و سبزیجات دارای فیبر را جایگزین مواد مضر مذکور نمایید.

درمان قطعی فشار خون بالا با ورزش

ورزش یک راه درمانی فوق العاده برای تنظیم فشارخون بالا می‌باشد. شاید اکنون برایتان این سوال پیش بیاید که ورزش چگونه باعث منظم شدن فشار می‌شود؟ آیا درمان قطعی فشار بالای خون با ورزش امکان پذیر است؟ در این رابطه بایستی اشاره کنیم که ورزش تاثیر موثر و مستقیمی بر فعالیت دستگاه گردش خون و قلب می‌گذارد.

زمانی که عملکرد قلب، تقویت گردد، پمپاژ خون با سهولت بیشتری انجام می‌شود. به عبارتی دیگر، ماهیچه‌های قلب تلاش کمتری برای انقباض انجام می‌دهند و نیروی متعالی به دیواره رگ‌ها وارد می‌گردد. از همین رو متخصصان ورزش را درمان قطعی فشار بالا می‌دانند. ورزش در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند، افراد را از بروز خطرات جبران ناپذیر مصون بدارد.

توجه داشته باشید که انجام فعالیت‌های ورزشی زمانی درمان قطعی فشار حداقلی بالا محسوب می‌شود که تحت نظر پزشک باشد چرا که همه انواع ورزش‌ها برای درمان فشار کمینه مفید نمی‌باشند. در قسمت زیر به برخی از رشته‌های ورزشی که نمونه‌هایی از روش‌های کاهش فشارخون کمینه محسوب می‌گردند، اشاره می‌کنیم.

  • شنا کردن
  • دانس
  • آهسته دویدن
  • بسکتبال
  • تنیس
  • دوچرخه سواری

فراموش نکنید که انجام فعالیت‌های ورزشی می‌بایست به صورت کنترل شده و بدون ایجاد فشار بر بدن انجام شوند. در غیر این صورت، ورزش حتی ممکن است، فشارخون شما را به سطوح خطرناک نزدیک کند. به طور مثال استفاده از وزنه‌های بسیار سنگین و فعالیت‌های انفجاری مانند بوکس، دو میدانی، چتربازی، مسابقه اتومبیل رانی، کشتی و ورزش‌های این چنینی به طور معمول توصیه نمی‌شوند.

علائم بالا بودن فشار مینیمم

پیش از این نیز ذکر کردیم که فشارخون کمینه بالا ممکن است، نشانه خاصی از خود بروز ندهد. از همین بررسی و چکاپ فشارخون خصوصا در سنین بالا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد اما افرادی که به دنبال راههای کاهش فشار کمینه می‌گردند، معمولا با یک سری علائم آزار دهنده مواجه هستند که به شرح ذیل می‌باشند.

نکته: توجه کنید که داشتن صرفا یک یا چند مورد از موارد زیر نمی‌تواند، به طور قطعی شما را مبتلا به این مشکل شناسایی نماید. تشخیص دقیق این عارضه تنها توسط پزشک متخصص میسر می‌باشد.

  • سردرد و سرگیجه
  • خون درماغ شدن‌های مکرر
  • خستگی و بی‌حوصلگی مفرط
  • درد در قسمت قفسه سینه
  • اختلال در بینایی و لخته های خون در چشم
  • مختل شدن تنفس و ضربان نامنظم
  • احساس نبض بیش از حد در گردن و گوش
  • وجود سلول‌های خونی در ادرار
  • اضطراب و داشتن تشویش
  • تعریق مفرط
  • گر گرفتگی صورت
  • اختلال در به خواب رفتن

6 عوارض نادیده گرفتن راههای کاهش فشار خون مینیمم

در قسمت‌های فوق به این نکته اشاره کردیم که عدم پیگیری روند درمان فشار بالا، زندگی افراد را به خطر می‌اندازد. اکنون شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که عوارض ناشی از نادیده گرفتن راههای کاهش فشار حداقلی چیست؟ در قسمت پایین برخی از پیامدهای ناگوار محتمل را ذکر می‌کنیم. توجه داشته باشید که افراد بعد از مواجه شدن با موارد زیر به اقدامات فوری جهت درمان نیاز دارند.

بیماری قلبی و عروقی

اختلالات سیستم گردش خون و فشارخون بالا دارای اثراتی متقابل می‌باشند. به صورتی که بیماری قلبی و عروقی علاوه بر دلیل، به عنوان پیامد ناشی از فشارخون بالا نیز معرفی می‌گردد. اختلالات عروق کرونری، بزرگ شدن قلب و سایر نارسایی‌های قلبی از جمله عوارض فشار بالا می‌باشند.

اختلالات کلیوی

همانطور که می‌دانید، کلیه در بدن انسان، نقش مهمی در تصفیه خون و دفع مواد زائد از آن دارد. همچنین لازم است ذکر کنیم که عروق خونی بسیار زیادی در کلیه وجود دارند. از همین جهت، در صورتی که بدن با هر گونه اختلال در فشار مواجه شود، عملکرد کلیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سکته مغزی

آسیب به مغز یکی دیگر از عوارض ناشی از نادیده گرفتن روش‌های کاهش فشارخون کمینه می‌باشد چرا که خون رسانی به مغز از اهمیت بالایی برخوردار است و هر گونه اختلال در این امر، سبب تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد اجزای مختلف سیستم عصبی مرکزی می‌گردد. سکته مغزی و مبتلا شدن به زوال عقل نمونه‌هایی از مشکلات مغزی می‌باشند.

مشکلات بینایی

چشم‌ها دارای رگ‌های بسیار کوچک و ظریفی هستند که وظیفه دارند، مواد غذایی مورد نیاز را به آن برسانند. این عروق ظریف نسبت به تغییر فشارخون در رگ‌ها حساس بوده و ممکن است، فرد را با انواع مشکلات بینایی مواجه سازند. لذا جهت سلامت نعمت بزرگ بینایی، پزشکان تاکید بسیاری بر جدی گرفتن راههای کاهش فشار حداقلی دارند.

زوال عقل و دمانس زودرس

زوال عقل یکی از عوارض فشار مینیمم بالا می‌باشد. از همین رو توصیه می‌شود که افراد روش‌های کاهش فشار کمینه بالا را جدی بگیرند. زوال عقل عموما به دنبال صدمات مغذی ایجاد می‌شود.

آنوریسم

آنوریسم به دنبال افزایش فشار به دیواره رگ‌ها ایجاد می‌شود. این اختلال با درد ضربان‌دار در قفسه سینه، کمر، شکم و… همراه است و احتمال بروز خطرات دیگر مانند فلج، کرختی، آسیب قلبی و کلیوی را بالا می‌برد.

درمان خانگی بالا بودن مینیمم فشار خون

کاهش فشار در خانه یکی از راه‌های مفیدی است که موجب می‌شود، افراد تا قبل از این که خود را به پزشک متخصص برسانند، از عوارض فشار خون در امان بمانند. توجه داشته باشید که همه راهکارهای کاهش فشار در خانه، امن نیستند و ممکن است افراد را دچار بروز علائم آلژیک سازند. از این رو در صورتی که قصد دارید، از یک روش جدید برای کاهش فشار در خانه استفاده نمایید، قبل از آن در صورت امکان با یک متخصص مشورت کنید.

  • آبلیمو: استفاده از آبلیمو به علت تاثیر مفید بر روی عروق، می‌تواند، به کاهش فشار در خانه کمک کند.
  • پسته: پسته دارای مقادیر بالایی پتاسیم می‌باشد و یک راه ایده آل برای کاستن فشار در خانه محسوب می‌شود.
  • هویج: از دیگر درمان‌های کاهش فشار خون کمینه در خانه می‌توان به خوردن هویج اشاره نمود. هویج به دلیل دارا بودن کوماریک کافئین و اسیدکلروژنیک، در اتساع رگ‌های خونی نقش حائز اهمیتی دارد.
  • کرفس:به دلیل داشتن ماده فتالید یکی دیگر از روش‌های کاهش فشار کمینه در خانه به شمار می‌آید. مطالعات ثابت کرده‌اند که افراد مبتلا به فشار کمینه بالا که از کرفس در غذاهای خود استفاده می‌کنند، به میزان بسیار کمتری دچار عوارض فشار بالا می‌شوند.
  • دانه‌های کتان: دانه‌های گیاهی کتان غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر می‌باشند و افراد در صورت عدم حساسیت به این گیاه می‌توانند، با مصرف آن کاهش چشمگیری را در فشار کمینه خون مشاهده نمایند.
  • اسفناج: اسفناج یک انتخاب فوق العاده برای افراد مبتلا به فشار کمینه بالا محسوب می‌گردد. این گیاه که سرشار از آنتی اکسیدان ها، کلسیم، پتاسیم و منیزیم می‌باشد، به تقویت عروق و کاهش فشار خون در خانه کمک شایانی می‌کند.
  • حبوبات: حبوباتی همچون عدس و لوبیا که دارای فیبر بالا هستند، یک جایگزین عالی برای پروتئین‌های حیوانی محسوب می‌شوند و در کاهش فشار دیاستولیک و به طور کلی کاهش فشار در خانه موثر هستند.

 

چقدر طول می‌کشد که راههای کاهش فشارخون مینیمم اثر کنند؟

انواع راههای کاهش فشار مینیمم در افراد مختلف به صورت‌های مختلفی اثر می‌کند و بسته به این که فرد در چه شرایطی قرار دارد، ممکن است که چند روز نیز به طول بیانجامد. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که افراد با یک متخصص مشورت کرده و از راههای کاهش فشار خون مینیم مناسب استفاده کنند و آرامش خود را حفظ نمایند.

 

راه‌های پیشگیری از فشار مینیمم بالا چیست؟

از آن جایی که پیشگیری از بروز بیماری‌ها در حفظ سلامت افراد بسیار مهم می‌باشد، در این قسمت قصد داریم تا شما کاربران گرامی را با انواع اقدامات مفید پیشگیرانه آشنا سازیم. لازم به ذکر است که رعایت این نکات حتی در افراد مبتلا به اختلالات فشار نیز حائز اهمیت می‌باشند. این افراد بایستی در کنار انجام روش‌های کاهش فشار مینیمم به موارد زیر دقت کرده و در ارتقای کیفیت سبک زندگی خود کوشا باشند.

  • ورزش از جمله راههای کاهش فشار کمینه و یکی از مهمترین اقداماتی است که در کنار خواص درمانی که دارد، از بروز انواع بیماری‌ها من جمله فشارخون مینیمم بالا جلوگیری می‌نماید.
  • حفظ تناسب اندام و پیشگیری از چاقی تاثیر به سزایی در کاهش فشار دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد چاق به خصوص کسانی که دارای تجمع چربی در اطراف کمر هستند، با احتمال بیشتر دچار بیماری‌های قلبی و فشارخون می‌شوند.
  • توصیه می‌شود که افراد در مصرف مواد حاوی کافئین اعتدال را رعایت نمایند.
  • عدم استفاده بیش از حد از انواع چربی‌های اشباع شده و دارای ترانس، شکر و افزایش مصرف پروبیوتیک‌ها نیز به پیشگیری از فشار بالا کمک می‌کند.
  • بررسی منظم فشار در افراد به جلوگیری از تشدید بیماری کمک شایانی می‌کند.
  • کنترل استرس و داشتن استراحت فیزیکی و روانی و خواب کافی نیز از بروز انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌نماید.
  • کاهش مصرف نمک و اجتناب از دخانیات در پیشگیری از ایجاد فشار کمینه بالا موثر است. به موازات کاهش سدیم در رژیم غذای خود، مصرف پتاسیم را بالا ببرید. اسفناچ، موز، آواکادو و… غنی از پتاسیم می‌باشند.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را به صورت منظم مصرف نمایید.
  • افراد می‌توانند از روش‌های کاهش فشار حداقلی با طب سوزنی در کنار متخصصین این حوزه نیز بهره مند گردند.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید، فشار مینیمم بالا در اغلب موارد بدون بروز هیچ گونه علائمی ایجاد می‌شود. از همین رو متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد در وهله نخست سبک زندگی خود را به طرز صحیح تغییر داده و همچنین در بازه‌های زمانی کوتاه وضعیت فشار خود را بررسی نمایند.

از آن جایی که افزایش فشار می‌تواند، سلامت فرد را با تهدید جدی مواجه سازد، مبتلایان می‌بایست با مراجعه به پزشک سریعا جهت درمان اقدام کرده و از راههای کاهش فشار خون مینیمم و ماکسیمم بسته به شرایط خود استفاده نمایند.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس