شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب چیست؟

قلب، حیاتی‌ترین عضو بدن است که در صورت بروز مشکلات و عارضه‌ها، می‌تواند از کار بیافتد و باعث مرگ شود. محافظت از این عضو حیاتی، به‌قدری مهم است که در صورت بروز هر گونه علائم درد و تیر کشیدگی، باید سریعاً به یک پزشک جهت درمان مراجعه کرد. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به بررسی یک توضیح بسیار ریزبینانه و موشکافانه درباره علت تپش و سوزش کردن قلب داشته باشیم.

کادر درمان ما متشکل از پزشکان باتجربه در این زمینه، آماده پاسخگویی به سؤالات شما از جمله اینکه علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب چیست و تیرکشیدن قلب چه علائمی دارد، با ما تماس بگیرید.

علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب چیست؟

تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب عارضه‌ای است که بنا به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. در بیشتر مواقع، این عارضه ممکن است به دلیل مشکلات قلبی رخ دهد. درباره این بیماری‌ها و همچنین علل رخداد آنها نیز در ادامه به‌صورت مفصل بحث خواهیم کرد.

متأسفانه مشکلات قلبی به‌گونه‌ای هستند که حتی می‌توانند از نسلی به نسل دیگر به ارث برسند. به همین دلیل اقدامات لازم جهت پیشگیری از این مشکلات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. درباره پیشگیری از علت سوزش کردن قلب و تپیدن قلب نیز در ادامه به‌صورت مفصل بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

تا اینجای بحث باید بدانید که عوامل مختلفی می‌تواند علت تپیدن و سوزش کردن قلب تلقی شوند. به دلیل گسترده بودن این علل، تشخیص قطعی از طرف خود بیمار نیز عملاً غیرممکن است. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت مشاهده تپش قلب شدید و تیرکشیدن‌های متوالی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک مرکز درمانی معتبر جهت درمان قطعی تپش قلب مراجعه کنید.

کلینیک پزشکی مفتخر است تا مداوای شما را بر عهده بگیرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سلامتی ازدست‌رفته را به شما عزیزان باز گرداند. با ما همراه باشید تا درباره عوامل مختلفی که به‌عنوان علت تپیدن و سوزش کردن قلب تلقی می‌شوند، اطلاعات کاملی را ارائه دهیم.

 

علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب

پارگی آئورت: پارگی آئورت به‌قدری خطرناک است که در صورت رخداد، احتمال مرگ بسیار بالاست. در نتیجه در صورت رخداد آن، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کرد. اما پارگی آئورت چیست؟ در جواب باید گفت که بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین رگ که وظیفه خون‌رسانی به بدن را بر عهده دارد، رگ آئورت است. شکل زیر یک شمای کلی از موقعیت مکانی این رگ را نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این رگ تقریباً به تمام بدن خون‌رسانی می‌کند. به همین دلیل کوچک‌ترین آسیبی به آن می‌تواند منجر به مرگ شود! پارگی آئورت آن‌قدر خطرناک است که در صورت رخداد، معمولاً علائم زیر را با خود به همراه دارد:

سرگیجه

تنگی نفس شدید

غش‌کردن

ضربان قلب ضعیف

علائم سکته

موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که پشت‌گوش‌انداختن این موضوع که خود یکی از مهم‌ترین علت سوزش کردن قلب و تپیدن قلب است، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه به این عارضه دچار شوید، هر چند ماه یک‌بار چکاپ قلب و عروق انجام دهید. روش‌های پیشگیری از علت تپیدن و سوزش کردن قلب که در بخش‌های بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت عمل کنید تا مطمئن باشید که هیچ خطری جان شما را تهدید نمی‌کند.

بیماری‌های عروق کرونر: این عارضه که یک علت سوزش کردن قلب و تپیدن قلب است، زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های کرونر که ارتباط تنگاتنگی با قلب دارد، دچار تنگی شوند. دلایل مختلفی می‌تواند باعث این عارضه شوند. از جمله این موارد می‌توان به فشارخون بالا، دیابت، چاقی بیش از حد، مصرف سیگار و دخانیات، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و کلسترول اشاره کرد.

بیماری‌های عروق کرونر عموماً با قرص‌های خاصی مانند بتا بلوکر‌ها، استاتین‌ها، قرص‌های نیتروگلیسیرین و… درمان خواهند شد. ولی اگر این تنگ‌شدگی عروق خیلی زیاد باشد، ممکن است کار به عمل جراحی نیز بکشد. توصیه می‌شود که قبل از رخداد هر عارضه ناگواری، اقدامات لازم جهت پیشگیری را انجام دهید.

آمبولی ریوی: همیشه قرار نیست علت تپیدن و سوزش کردن قلب به دلیل وجود مشکلات قلبی رخ دهد. گاهی اوقات ممکن است که وجود مشکل در سایر قسمت‌های بدن باعث رخداد این عارضه شوند. از جمله این مشکلات می‌توان به آمبولی ریوی اشاره کرد.

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که لخته‌های خون در ریه ایجاد شود. درصورتی‌که آمبولی ریوی رخ دهد، علاوه بر اینکه باعث تپش و سوزش کردن قلب می‌شود، مشکلات دیگری مانند تنگی نفس، پریدن رنگ و سرفه‌های مکرر ممکن است رخ دهد. از جمله دلایل اصلی که می‌تواند باعث آمبولی ریوی شود، بیماری‌های خودایمنی است.

مشکلات گوارشی: بعضاً ممکن است علت سوزش کردن قلب و تپیدن قلب، نه ارتباطی با قلب و نه ارتباطی با مشکلات ریوی داشته باشد! در چنین شرایطی ممکن است مشکلات گوارشی و معدودی باعث ایجاد تپش قلب و تیر کشیدگی شود.

عموماً رفلاکس اسید معده باعث ایجاد حس سوزش در ناحیه معده می‌شود و ارتباط خاصی با سوزش کردن قلب ندارد. ولی گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که این رفلاکس باعث سوزش کردن و تپش قلب نیز بشود! از جمله عللی کی ممکن است باعث سوزش کردن قلب و تپش قلب شود، می‌توان به التهاب مری اشاره کرد.

در صورت رخداد این عارضه، حتی بعد از خوردن هر لقمه غذا نیز ممکن است قلب تیر بکشد! این مشکل جدی است؛ ولی موضوع مهم‌تر این است که فرد درد زیادی را متحمل خواهد شد.

حمله قلبی: درد حمله قلبی معمولاً شباهتی به درد بیماری عروق کرونری دارد و شامل سنگینی، سفتی یا فشار می‌شود. بااین‌حال، برخی از افراد به‌خصوص زنان و افراد دارای دیابت، تجربه علائم غیرمعمولی را دارند. حمله قلبی معمولاً همراه با درد، تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع و سرگیجه همراه است و باید سریعاً تحت درمان قرار گیرد.

آنژین صدری: آنژین صدری یا آنژین قلبی، یکی از انواع بیماری‌هایی است که منجر به احساس درد در قفسه سینه و سوزش کردن قلب می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که عامل اصلی بروز این بیماری در قلب، نرسیدن اکسیژن کافی به ماهیچه‌های قلبی است.

عوامل متعددی چون افزایش سن، مصرف دخانیات، یائسگی، افزایش فشارخون، میزان بالای کلسترول در بدن و… باعث مسدودشدن عروق کرونری می‌شوند. در این صورت نیازمندی‌های خون و اکسیژن ماهیچه‌های قلبی انسان عملاً تأمین نخواهد شد و در نهایت می‌تواند به‌عنوان یکی علت تیر کشیدن قلب و تپیدن قلب تلقی شود. این بیماری همراه با علائمی چون سوزش کردن قلب، سنگینی قلب، سوزش، درد و… است. در صورت رخداد این عارضه، فرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند تا خدای‌ناکرده مشکل جدی برای سلامتی او رخ ندهد.

استرس و اضطراب شدید: یکی از عواملی که می‌تواند منجر به علت تپش و تیر کشیدن قلب شود، اضطراب و استرس شدید است. این اضطراب و استرس می‌تواند منجر به ناراحتی‌های قلبی، سوزش قلب، درد در منطقه قلب، تنگی نفس و… نیز گردد.

اگر استرس و حملات پانیک تحت کنترل نباشند، احتمالاً سبب بدتر شدن شرایط بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای مثل مشکلات قلبی خواهند شد. به همین منظور باید سعی کرد تا حد ممکن استرس را کنترل کرد تا در نهایت باعث خطر نشود!

التهاب پریکاردیت: التهاب پریکاردیت از مشکلات دیگری است که می‌تواند منجر به اختلالات قلب انسان شود. پریکارد یک پرده یا کیسه دارای دو بخش است که میان قلب و دیافراگم قرار دارد. بخش داخلی این کیسه پریکارد بر روی قلب قرار دارد و بخش خارجی آن به دیافراگم و دیگر بخش‌های قلب متصل است.

در میان این دولایه، مایعی وجود دارد که از اصطکاک دولایه جلوگیری می‌کند؛ اما در برخی موارد، التهاب یا عفونت می‌تواند منجر به افزایش ضخامت لایه‌های پریکارد و در نتیجه تنگی آنها شود. این بیماری همراه با علائمی مانند تنگی نفس، افزایش فشارخون، سوزش کردن قلب و… است. فرد مبتلا به پریکاردیت باید جهت درمان، باید حتماً و فوراً به پزشک متخصص مراجعه کند

پر کاری تیروئید: اگر تیروئید فرد پر کار باشد، اتفاقی که می‌افتد این است که هورمون تیروکسین به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. در نتیجه این اتفاق، متابولیسم بدن زیاد خواهد شد. درصورتی‌که متابولیسم زیاد شود، ناخودآگاه ضربان قلب زیاد، و فرد تپش قلب را احساس خواهد کرد.

به‌صورت خلاصه، تمام موارد بالا را می‌توان به‌عنوان علت تیر کشیدن قلب و تپیدن قلب شمرد. قطعاً علل دیگری نیز ممکن است باعث رخداد این عارضه باشد؛ ولی متأسفانه پوشش‌دادن تمام این موارد در یک مقاله غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر، با مرکز درمانی ما تماس بگیرید تا پزشکان ما شما را راهنمایی کنند.

درمان مناسب بعد از فهمیدن علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب

در بخش قبل به‌صورت مفصل درباره علت تیر کشیدن قلب و تپیدن قلب مطالبی را ارائه دادیم. هدف از این کار این بود که برای پیداکردن درمان مناسب سوزش کردن و تپش قلب، باید ابتدا علت آن را دانست. حالا که درباره این علل به‌صورت ریزبینانه بحث کردیم، می‌خواهیم تا راه‌های درمانی را نیز مطرح کنیم.

درمان‌های خانگی

این روش درمانی تنها در صورتی جوابگو است که سوزش کردن و تپش قلب شما طولانی‌مدت نباشد. علاوه‌برآن، این عارضه نباید آن‌قدر شدید باشد که شما را از پا بیندازد. در این صورت می‌توان با رعایت چند نکته، تا حد زیادی از شر تپش قلب خلاص شد.

اگر دچار تیر کشیدگی قلب شدید، فوراً دراز بکشید و استراحت کنید. استراحت یک رکن اساسی در درمان تپش قلب و اضطراب است.

استفاده از یخ یا کمپرس آن می‌تواند تأثیر زیادی را در بهبود تپش قلب داشته باشد. البته باید توجه کرد که هرگز نباید از این روش به مدت طولانی استفاده کرد. دلیلش هم این است که استفاده از یخ در طولانی‌مدت باعث کاهش خون‌رسانی می‌شود!

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که در پاسخ به این سؤال که تپش قلب و سوزش کردن قلب نشانه چیست، می‌توان گفت که مشکلات گوارشی می‌توانند باعث این عارضه شوند. به همین دلیل مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و عرقیات مانند عرق نعناع یا سرکه سیب استفاده کنید.

درباره کمپرس یخ صحبت کردیم و گفتیم که می‌تواند تأثیر زیادی در بهبودی داشته باشد؛ ولی باید توجه داشت که درصورتی‌که اپش قلب و سوزش کردن قلب شما به دلیل واردشدن ضربه به قلب باشد، باید از کمپرس آب گرم استفاده شود.

کمک‌گرفتن از طب سنتی

در مواردی که روش‌های بالا جواب نداد، می‌توانید از متدهای طب سنتی نیز بهره بگیرید.

استفاده از سیر در طب سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خواص سیر به‌قدری زیاد است که تقریباً برای درمان هر بیماری در طب سنتی پیشنهاد می‌شود. در درمان تپش و سوزش کردن قلب نیز بدین صورت است.

اگر در پاسخ به این سؤال که تپیدن قلب و تیر کشیدن قلب نشانه چیست، به این جواب رسیدیم که مشکلات عروق کرونری باعث آن است، می‌توان جهت مراقبت‌های اولیه مقداری سیر را با شیر گرم مخلوط کرد. این مخلوط معجزه‌آسا، می‌تواند به شما در کاهش تپش قلب کمک شایانی کند. البته این درمان ابتدایی است و باید جهت درمان جدی‌تر، حتماً به یک متخصص مراجعه کرد.

زنجبیل باعث حفظ تعادل در گرمای بدن می‌شود. طب سنتی ادعا می‌کند که طبع بدن به‌هیچ‌وجه نباید سرد باشد. اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات مختلفی برای فرد رخ خواهد داد. تپش قلب و سوزش کردن نیز از همین عارضه‌هاست.

پس به‌نوعی اگر بخواهیم یک جواب دیگر برای این سؤال که تپیدن قلب و تیر کشیدن قلب نشانه چیست بدهیم، می‌توان گفت که طبع سرد بدن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. زنجبیل با طبع گرمی که دارد، می‌تواند این تعادل را به بدن باز گرداند. از مصرف زنجبیل غافل نشوید تا از امراض مختلف در امان بمانید.

آب انار باخاصیت آنتی‌اکسیدانی و همچنین خودسازی که دارد، در درمان و حتی پیشگیری از سوزش کردن قلب نقض اساسی ایفا می‌کند.

شیر زردچوبه: ترکیب زردچوبه با مقداری شیر گرم، خاصیت ضدالتهابی را ایجاد می‌کند که به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش درد و تیر کشیدن قلب شود.

درمان‌های دارویی

مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌های درمانی مشکلات قلبی، مصرف دارو است. در بخش زیر دارو‌های مؤثر را به‌صورت لیست بیان کردیم که باید فقط با توصیه پزشک مصرف شوند!

لیزینوپریل

متوپرولول

آملودیپین

لوزارتان

هیدروکلروتیازید

فوروزماید.

سیلوستازول

آسپرین

قرص‌های آرام‌بخش

فاموتیدین

رانیتیدین

سامیتیدین

عمل جراحی

آخرین روش که پیشنهاد می‌شود، عمل جراحی است. عمل جراحی در شرایطی تجویز می‌شود که دیگر هیچ روش درمانی جوابگو نخواهد بود. همچنین در شرایط اورژانسی که فرد در بستر مرگ قرار گرفته، باید فوراً عمل جراحی صورت گیرد.

پیشگیری از علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب

طبیعتاً بهتر است قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیفتد تا بعد مجبور شویم جهت درمان به یک پزشک مراجعه کنیم، خودمان اقدامات لازم جهت پیشگیری از تیر کشیدن قلب و تپش قلب را انجام دهیم. در ادامه به 5 مورد از اصلی‌ترین موارد در این زمینه اشاره شده است.

برای جلوگیری از سوزش کردن قلب، باید نفس‌های عمیقی کشیده شود.

از مصرف غذاهای چربی که ممکن است باعث بسته‌شدن عروق و در نهایت سوزش کردن قلب شوند، پرهیز شود.

برای تقویت عضلات قلب و بهبود تنفس، می‌توان روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش‌های هوازی و قدرتی انجام داد.

به‌شدت توصیه می‌شود از عواملی که ممکن است منجر به ناراحتی، استرس، اضطراب و حملات پانیک شوند، دوری کرد.

در صورت داشتن مشکلات ریوی یا عفونت‌های ویروسی، بهتر است برای درمان به بهترین پزشک قلب مراجعه شود.

از مصرف سیگار و الکل تا حد ممکن دوری کنید.

از انجام ورزش‌های سنگین بدون تمرین و گرم‌کردن خودداری کنید. (جلوگیری از حمله قلبی)

با رعایت موارد بالا، تا حد زیادی از مشکلات قلبی در امان خواهید بود؛ ولی باید توجه داشت که حتی در صورت رعایت تمام موارد بالا، باز هم این احتمال وجود دارد که فرد دچار سوزش کردن و تپش شود!

آیا بعد از فهمیدن علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

در این موضوع که بیماری‌های قلبی عروقی مانند پارگی رگ آئورت، بیماری‌های عروق کرونر و… بسیار خطرناک هستند و باعث تیر کشیدن و تپش قلب می‌شوند شکی نیست. علاوه بر این موضوع، همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره شد، ممکن است مشکلاتی همچون پرکاری تیروئید، سرطان ریه، پارگی رگ آئورت و… باعث سوزش کردن و تپش قلب شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اهمیت‌ندادن به سوزش کردن قلب و به‌صورت کلی درد در ناحیه قفسه سینه، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. هرچه اقدام سریع‌تری نسبت به درمان داشته باشید، به همان اندازه احتمال حل‌شدن مشکل شما بالاتر خواهد رفت.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره و همچنین دریافت پاسخ سؤالات خود از جمله اینکه تپش قلب و سوزش کردن قلب نشانه چیست، به کلینیک پزشکی ما مراجعه کنید تو از جدیدترین متدهای درمانی و همچنین بهترین مشاوره‌ها بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موشکافانه‌ای درباره علت تیر کشیدن قلب و تپش قلب پرداختیم. موارد زیادی از جمله پارگی رگ آئورت، حمله قلبی، مشکلات گوارشی و… را تحت پوشش قرار دادیم. در مرحله بعد، علاوه بر بررسی علل مختلف، سعی کردیم تا درباره روش‌های درمانی مؤثر مانند درمان‌های خانگی (درصورتی‌که مشکل حاد نشده باشد) موضوعاتی را ارائه دهیم.

همچنین روش‌هایی جهت پیشگیری از ابتلا به مشکلات قلبی مطالب مفیدی را ارائه دهیم. در صورت تمایل جهت دریافت نوبت ویزیت، می‌توانید با کلینیک ما تماس بگیرید. اولویت ما، سلامتی شما مخاطبین عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس