شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

 بررسی علل تیر کشیدن رگ قلب

 بررسی علل تیر کشیدن رگ قلب

تیر کشیدن رگ قلب احتمالاً شما را به فکر این می‌اندازد که قلبتان دچار مشکلی شده است. فکر درستی است، ولی این درد می‌تواند دلایل قلبی و دلایل غیرقلبی داشته باشد و باید بدانید که مشکلاتی کاملاً بی‌ارتباط به قلب هم احتمال دارد باعث شوند شما تیر کشیدن رگ قلب را تجربه کنید.

 اطلاع از انواع درد قفسه صدری، راه‌های درمان و راه‌های پیشگیری از آن جای مراجعه به متخصص قلب را نمی‌گیرد ولی حداقل می‌توانید تشخیص دهید که درد شما جدی است یا خیر و چه رفتاری را باید در قبال آن پیشه کنید. در ادامه این مطلب ابتدا به سراغ تقسیم‌بندی علت تیرکشیدن قلب به دودسته قلبی و غیرقلبی رفته‌ایم.

علت‌های قلبی تیر کشیدن رگ قلب

اولین چیزی که بعد از شکایت از دردگرفتن عروق قلب بررسی می‌شود، ارتباط آن با بیماری‌ها یا حمله قلبی است. در ادامه چند علت مهم این عارضه را می‌خوانید که با قلب مرتبط است.

تیر کشیدن رگ قلب و ارتباط آن با حمله قلبی

اولین و مهم‌ترین احتمالی درباره تیر کشیدن رگ قلب که به ذهن شما می‌رسد و در مرکز درمانی بررسی می‌شود، احتمال حمله قلبی، آنفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی است. حمله قلبی می‌تواند خطر جانی داشته باشد و رسیدگی به آن را هم نمی‌توان به تأخیر انداخت چون ممکن است کار از کار بگذرد.

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود می‌شود و عضله قلب شروع به مردن در اثر نرسیدن اکسیژن می‌کند. این اتفاق احتمال دارد در اثر مسدودشدن رگ‌های خون‌رسان به یک یا چند عضله قلب با یک لخته خون رخ دهد و فرد سکته کند.

 حمله قلبی احتمالاً از دردگرفتن عروق قلب به‌صورت لحظه‌ای فراتر می‌رود و معمولاً باعث درد شدید در قفسه صدری، تنگی نفس، تعریق زیاد، حالت تهوع و استفراغ، سبکی سر و سرگیجه شود. درد حمله قلبی ممکن است به اعضای دیگر بالاتنه تسری یابد.

شما احتمال دارد در شانه، گردن، بازوی چپ و انگشتان دست چپ، فک و سر هم احساس درد کنید. در یک حمله کامل قلبی خون‌رسانی و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به عضلات قلب کاملاً متوقف می‌شود.

در مواقع نادری ممکن است فرد دردی بسیار خفیف هنگام سکته قلبی تجربه کند یا اصلاً دردی احساس نکند. به این حالت حمله خاموش می‌گویند. به همین دلیل است که تیر کشیدن رگ قلب هر چند ساده را هم نباید نادیده بگیریم و باید دراسرع‌وقت مشورت و کمک پزشکی دریافت کنیم.

دردگرفتن عروق قلبی به دلیل آنژین صدری

 آنژین صدری دردی در قفسه صدری است و زمانی رخ می‌دهد که شریان‌های کرونری، خون کافی به قلب نمی‌رسانند. این درد احتمال دارد خود را در زمان ورزش و فعالیت بدنی سنگین نشان دهد و با استراحت التیام پیدا می‌کند. آنژین صدری هم یکی از دلایل دردگرفتن عروق قلب است.

آنژین می‌تواند خفیف یا شدید باشد و ممکن است با فعالیت بدنی، استرس یا سرما بدتر شود. گاهی درد ناشی از آنژین به دست چپ، گردن و فک هم تسری پیدا می‌کند. آنژین در نوع شدیدش می‌تواند به سکته قلبی منجر شود ولی به‌طورکلی آنژین بیماری نیست که رسیدگی به آن اورژانسی باشد.

این بیماری بیشتر در سنین بالا با تنگ شدن عروق ظهور می‌کند و در اکثر مواقع با دارو قابل‌کنترل است. دیابت، چاقی، سیگارکشیدن، یائسگی، فشارخون و کلسترول خون بالا از عوامل ایجاد این بیماری هستند. گاهی این درد بر اثر اسپاسم عروق کرونر قلب به وجود می‌آید.

این درد احتمال دارد بعد از چند دقیقه رفع شود. اگر درد دائمی است حتماً با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

دردگرفتن عروق قلبی در اثر آسیب قفسه سینه

 آسیب قفسه سینه می‌تواند باعث دردی شود که با دردگرفتن عروق قلب اشتباه گرفته می‌شود. این درد معمولاً شدید است و با استراحت بهبود نمی‌یابد. آسیب به قفسه صدری احتمال دارد در اثر کوفتگی یا شکستگی دنده‌ها رخ دهد. علل شکستگی دنده‌ها می‌تواند ضربه به قفسه سینه باشد که ممکن است در اثر سقوط، تصادف رانندگی یا ورزش رخ دهد.

 علائم آسیب به قفسه سینه شامل درد در محل آسیب، درد موضعی تشدیدشونده با تنفس در محل آسیب، اشکال در تنفس و تنگی نفس است. درمان آسیب به قفسه صدری بستگی به نوع آسیب دارد و بیمار باید به طور مرتب و دقیق توسط رادیوگرافی قفسه سینه، پالس اکسی‌متری و تست‌های عملکرد ریه ارزیابی شود.

کوستوکندریت نوعی التهاب غضروف دنده‌هاست که می‌­تواند منجر به درد قفسه سینه شود. درد کوستوکندریت احتمال دارد هنگام نشستن یا درازکشیدن در موقعیت‌های خاص و همچنین هنگام فعالیت بدنی بدتر شود.

علائم کوستوکندریت درد شدید در ناحیه جناغ سینه، درد یا ناراحتی در یک یا چند دنده، درد یا تیر کشیدن رگ قلب یا ناراحتی هنگام سرفه یا تنفس عمیق است.

کوستوکندریت همیشه دلیل خاصی ندارد، اما بیشتر اوقات در نتیجه آسیب قفسه صدری، فشار ناشی از فعالیت بدنی یا بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز به وجود می‌آید. کوستوکندریت یک بیماری جدی نیست و نباید باعث نگرانی شما شود. در صورت ادامه درد یا داشتن سایر علائم که ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه­‌ای جدی‌تر باشند، به پزشک مراجعه کنید.

التهاب عضلات و تاندون­‌های اطراف دنده‌ها هم می‌تواند درد مداوم قفسه سینه و دردگرفتن عروق قلب را ایجاد کند. اگر درد با فعالیت بدتر شود، احتمال دارد نشانه کشیدگی عضلانی باشد. عضلات دردناک یا سندرم دردهای مزمن مانند فیبرومیالژیا می‌توانند درد قفسه صدری مرتبط با عضله را ایجاد کنند.

علائم آسیب به قفسه سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد قفسه سینه: درد قفسه صدری احتمال دارد به‌صورت شدید و تیز یا به‌صورت درد مزمن و ملایم باشد. این درد ممکن است در محل آسیب یا در سراسر قفسه سینه احساس شود.

تنگی نفس و اشکال در تنفس: آسیب به قفسه صدری می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تنفس شود. افراد احتمال دارد تنگی نفس، سختی در تنفس‌کردن، تنفس سریع و سطحی، یا احساس نیاز به تنفس عمیق‌تر داشته باشند.

تغییرات در ضربان قلب: آسیب به قفسه سینه ممکن است باعث تغییرات در ضربان قلب شود. افراد ممکن است ضربان قلب سریع‌تر، نامنظم یا نامعمول تجربه کنند.

تب: آسیب به قفسه صدری می‌تواند باعث ایجاد تب شود. تب احتمال دارد نشانه عفونت یا التهاب در محل آسیب باشد.

خستگی: آسیب به قفسه سینه ممکن است باعث ایجاد خستگی و ضعف عمومی در بدن شود.

بسته به نوع و شدت آسیب، ممکن است علائم دیگری مانند سرفه، خونریزی، تورم، کبودی، یا احساس ناراحتی در منطقه آسیب‌دیده وجود داشته باشد.

مهم است بدانید که علائم آسیب به قفسه صدری احتمال دارد بر اساس نوع و شدت آسیب متفاوت باشد. در صورت تجربه هرگونه علامت یا عارضه مشکوک، مانند تیر کشیدن رگ قلب بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و درمان مناسب انجام شود.

علت‌های غیرقلبی تیر کشیدن رگ قلب

گفتیم که ممکن است درد قلب به دلیل مشکلی در سایر اعضای بدن رخ دهد. پیش‌آمدن مشکل و به دنبال آن احساس درد در قفسه سینه یا شکم احتمال دارد با درد در قلب اشتباه گرفته شود. گاهی حتی درد معده یا ریه یا عضلات سینه دقیقاً در ناحیه‌ای که قلب قرار دارد احساس می‌شود.

همان‌طور که درد قلب گاهی در شانه، دست چپ یا فک احساس می‌شود. برخی از علل غیرقلبی احساس درد و تیر کشیدن قلب را در ادامه می‌خوانید.

تیر کشیدن رگ قلب به دلیل فشار عضلانی

 فشار عضلانی در قفسه صدری می‌تواند باعث درد یا تیر کشیدن رگ قلب شود. این درد عضلانی ممکن است با دردگرفتن قلب اشتباه گرفته شود. فشار عضلانی معمولاً ناشی از فعالیت بدنی یا آسیب است و معمولاً با استراحت بهبود می‌یابد.

 اگر ورزش یا بدن‌سازی را تازه شروع کرده‌اید یا بین تمرینات ورزشی شما وقفه‌ای طولانی افتاده، احتمالاً این دردهای عضلانی را در جلسات ابتدایی تمرین خود تجربه خواهید کرد. این فشار بسته به تمرین ورزشی که انجام می‌دهید، عضلات مختلف را درگیر می‌کند و عضلات سینه هم مستثنا نیستند.

این درد خطری ندارد و پیگیری پزشکی برای آن لازم نیست. تمرین مرتب و مداوم ورزشی کم‌کم این دردها را کم می‌کند و از بین می‌برد. آسیب عضلانی جزئی هم در اکثر مواقع التیام پیدا می‌کند و منشأ درد از بین می‌رود.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید این دردگرفتن عروق قلب را پیگیری پزشکی کنید یا نه مطمئن شوید که درد عضلانی است و در اثر عارضه دیگری به وجود نیامده. البته که مشورت با پزشک، هیچ‌وقت ضرر ندارد.

دردگرفتن عروق قلبی در اثر بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

وضعیتی که در آن اسید معده به مری برگردد و باعث سوزش در سینه شود ریفلاکس یا GERD نام دارد. این عارضه هم می‌تواند باعث دردی در قفسه صدری شود که با درد قلبی اشتباه گرفته می‌شود. رفلاکس معده یا ترش‌کردن معده هنگامی رخ می‌دهد که محتویات معده به داخل مری منتقل می‌شود.

این عارضه بازگشت اسید هم نامیده می‌شود و می‌تواند دلیلی برای دردگرفتن عروق قلب باشد.

 رفلاکس معده معمولاً باعث سوزش سینه می‌شود و احساسی از معده به داخل قفسه صدری یا گلو می‌رود که به‌عنوان سوزش سردل شناخته می‌شود.

علل رفلاکس معده احتمال دارد بسته‌نشدن صحیح دریچه انتهای مری که به آن اسفنکتر تحتانی مری می‌گویند یا ضعف عضلات مری و معده، فشار بالا در شکم به علت بارداری، چاقی یا تنش عضلانی، مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌دپرسانت‌ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی باشد.

برای تشخیص رفلاکس معده، پزشک ممکن است از روش‌هایی مانند تاریخچه پزشکی، بررسی فیزیکی، آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش خون، آزمایش اسیدیته معده و آزمایش‌های تصویربرداری مانند آندوسکوپی استفاده کند.

درمان رفلاکس معده شامل تغییر در شیوه زندگی و مصرف داروهاست. برخی اقدامات که می‌تواند به کاهش علائم رفلاکس معده کمک کند تغییر در رژیم غذایی با اجتناب از مواد غذایی تحریک‌کننده مانند چربی‌ها، قهوه، شکلات و محصولات شیرین، کاهش مصرف الکل و سیگار، افزایش فاصله بین وعده‌های غذایی و خواب و استفاده از داروهای ضد اسید معده و ضد رفلاکس معده تحت‌نظر پزشک است.

این کار باعث می‌شود که دردگرفتن عروق قلب شما هم التیام پیدا کند.

در موارد شدیدتر، احتمال دارد نیاز به درمان با جراحی باشد تا مشکلات فیزیکی دریچه انتهای مری رفع شود.

رفلاکس معده از عوامل غیرقلبی درد قلب است. اما در صورت تجربه علائم رفلاکس معده، مهم است که حتماً به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و درمان مناسب انجام شود.

دردگرفتن قلب در اثر فشار عصبی

استرس و اضطراب می‌تواند باعث درد در قفسه سینه شود که ممکن است آن را با دردگرفتن قلب اشتباه بگیریم. این درد معمولاً خفیف است و با استراحت بهبود می‌یابد.

دردگرفتن قلب در اثر فشار عصبی احتمال دارد یکی از علائم درد قلب عصبی باشد. در شرایط استرس و فشارهای عصبی، قلب ممکن است فشار بیشتری تحمل کند و این می‌تواند به دردگرفتن در ناحیه قلب منجر شود.

 علائم درد قلب عصبی احتمال دارد شامل دردگرفتن در ناحیه قلب، فشار و سنگینی در قفسه صدری، تنگی نفس و احساس نگرانی، تیر کشیدن رگ قلب و ترس و اضطراب باشد. پزشک ممکن است روش‌هایی را برای کنترل استرس و اضطراب به شما آموزش دهد تا علائم درد قلب عصبی کاهش یابد و شما احساس آرامش کنید.

دردگرفتن عروق قلب در اثر فشار عصبی در بیشتر مواقع خطرناک نیست. بااین‌حال، در برخی مواقع هم این علائم احتمال دارد ناشی از مشکلات قلبی باشد. بنابراین، در صورت تجربه هرگونه علائم درد قلبی، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا علت دقیق مشکل تشخیص داده و درمان مناسب انجام شود.

تیر کشیدن رگ قلب در اثر عفونت ریه

 عفونت ریه می‌تواند باعث درد در قفسه سینه باشد که گاهی با دردگرفتن عروق قلب اشتباه گرفته می‌شود. این درد معمولاً همراه با تب، لرز و سرفه است.

درصورتی‌که درد قفسه صدری با تنفس یا درازکشیدن بدتر شود، ممکن است علت آن پریکاردیت، یعنی التهاب کیسه اطراف قلب باشد. پنومونی و پلورال نیز می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. درهرصورت، اگر درد قفسه صدری شدید و پایدار است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چند نکته برای پیشگیری از تیر کشیدن رگ قلب

در ادامه چند نکته برای جلوگیری از تیر کشیدن قلب و مشکلاتی که باعث درد در قفسه سینه می‌شوند می‌خوانید.

سیگار نکشید. سیگارکشیدن یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل است.

ورزش منظم داشته باشید. ورزش منظم به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند.

وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید. اضافه‌وزن و چاقی عوامل خطر اصلی بیماری قلبی هستند.

سطح استرس خود را مدیریت کنید. استرس می‌تواند باعث افزایش فشارخون و ضربان قلب شود که هر دو عوامل خطر اصلی بیماری قلبی هستند.

با پزشک خود در مورد داروهای قلبی صحبت کنید. اگر عوامل خطر بیماری قلبی دارید، ممکن است پزشک شما داروهای قلبی را برای شما تجویز کند تا خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

تست‌های تشخیصی علت تیر کشیدن رگ قلب

وقتی به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه می‌کنید و مشکل شما دردگرفتن عروق قلب است، احتمالاً از شما تست‌ها و آزمایشاتی گرفته می‌شود. این تست‌ها در درجه اول برای بررسی احتمال حمله قلبی است که رسیدگی به آن از علت‌های دیگر درد قفسه صدری اورژانسی‌تر است. با این تست‌ها و آزمایش‌ها در ادامه آشنا می‌شوید.

  • نوار قلب (ECG یا EKG) فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند.
  • آزمایش خون سطح آنزیم را اندازه‌گیری می‌کند.
  • اشعه ایکس قفسه صدری برای معاینه قلب، ریه و رگ‌های خونی استفاده می‌شود.
  • اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای ضبط تصاویر متحرک قلب استفاده می‌کند.
  • MRI برای جست‌وجوی آسیب به قلب یا آئورت استفاده می‌شود.تست‌های استرس برای اندازه‌گیری عملکرد قلب شما بعد از ورزش استفاده می‌شود.
  • آنژیوگرافی برای جست‌وجوی انسداد در شریان‌های خاص استفاده می‌شود.

کلینیک قلب دکتر ضربان خدمات زیر را به شما ارائه می‌دهد:

  • تست نوار قلب؛
  • تست ورزش؛
  • اکوکاردیوگرام؛
  • اکوکاردیوگرافی ورزشی؛
  • نظارت بر فشارخون سرپایی؛
  • دستگاه‌های ثبت حمله؛
  • ثبت سرپایی امواج قلبی.

سخن پایانی

اگر درد قفسه سینه شدید است و با تپش قلب، تنگی نفس یا علائم دیگر حمله قلبی همراه است، بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر درد قفسه صدری خفیف است، اما بیش از چند دقیقه طول می‌کشد یا با فعالیت بدنی بدتر می‌شود، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

 اگر درد قفسه سینه دارید، مهم است که دراسرع‌وقت به دنبال کمک پزشکی باشید. تأکید می‌کنیم که دردگرفتن قلب می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد. اما با تشخیص و درمان زودهنگام، می‌توان از عوارض جدی جلوگیری کرد.

کلینیک دکتر ضربان (drzaraban) با کادر پزشکی مجرب و مشاورانی کارآزموده به مشکل شما رسیدگی و به کنترل بیماری شما کمک می‌کند.

اگر دنبال علت تیر کشیدن رگ قلب هستید، ما در این کلینیک کنار شما هستیم. این کلینیک مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات است و به شما این اطمینان را می‌دهد که از نظر امکانات نگرانی نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس