شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

چه چیزی برای تپش قلب خوب است

چه چیزی برای تپش قلب خوب است؟

تپش قلب، یکی از نشانه‌های حیاتی بدن انسان بوده و نقش مهمی در عملکرد قلب و سیستم عصبی دارد. عوامل بسیار گسترده­ای از جمله سبک زندگی، تغذیه، ورزش، مشکلات عصبی و حتی ژنتیک می­‌توانند بر تپش قلب تأثیرگذار باشند. بدون شک هر چقدر از اهمیت نوع تپش قلب و تعداد ضربان آن در حفظ سلامت بدن بگوییم، باز هم کم است. در این مقاله تصمیم گرفته ایم به سؤال “چه چیزی برای تپش قلب خوب است؟” به طور کامل پاسخ دهیم و اطلاعات مفیدی را درباره تپش قلب و درمان قطعی تپش قلب، در خدمت شما عزیزان قرار دهیم؛ لطفاً تا انتهای متن همراه ما باشید.

چه چیزی برای تپش قلب خوب است و تأثیر تغذیه بر تپش قلب چیست؟

اگر به دنبال پاسخ سؤال “ چه چیزی برای تپش قلب خوب است ” هستید، شک نداشته باشید که در ابتدا باید اطلاعاتی راجع به تغذیه به دست آورید. تغذیه مناسب در بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق و در نتیجه درمان تپش قلب تأثیرگذار است. در طرف مقابل این موضوع تغذیه نادرست و رژیم غذایی غلط قرار دارد. یک رژیم غذایی ناسالم دوست صمیمی مشکلات قلبی و تپش قلب است. در این بخش از متن، تأثیرات تغذیه بر سلامت سیستم قلب را به طور کامل بررسی کرده ایم.

کنترل فشار خون

اولین گام برای درمان و پیشگیری از تپش قلب، مصرف مواد خوراکی حاوی پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده معدنی با کمک به تنظیم فشار خون، می­‌توانند در تنظیم تپش قلب مؤثر واقع شوند. موز، انگور، سیب، هویج و اکثر سبزیجات منابع اصلی این مواد معدنی شناخته می­‌شوند.

کنترل کلسترول

بالا رفتن سطح کلسترول در خون منجر به ایجاد التهابات در عملکرد سیستم خون رسانی شده و در نهایت باعث تپش قلب می‌شود. برای کاهش سطح کلسترول باید از چربی‌­های سالم در رژیم غذایی استفاده کنید. ماهی، میگو، زیتون، آجیل و تخم مرغ از جمله مواردی هستند که سرشار از چربی امگا 3 بوده و به سلامت قلب کمک می­‌کنند.

کنترل قند خون

کنترل قند خون بهترین پاسخ به سؤال ” برای تپش قلب بالا چی خوبه ” است. افزایش میزان قند خون منجر به آسیب دیدن عروق و سیستم قلب می­‌شود. اگر به دنبال راهی برای درمان تپش قلب هستید، باید مصرف قند و شکر را کاهش دهید. بهترین اقدامی که می­‌توان انجام داد، مراجعه به بهترین متخصص قلب برای چکاپ قلب و عروق و دریافت رژیم غذایی است.

آهن و سلنیوم

طبق تحقیقات انجام شده در سازمان­های مربوطه، کمبود آهن و سلنیوم یکی از رایج­ترین دلایل تپش قلب و آسیب دیدن این سیستم به شمار می­‌رود. ماهی، گوشت گوساله، پنیر، تخم مرغ، برنج قهوه­ای، قارچ و اسفناج از اصلی­ترین منابع این دو ماده معدنی مهم به شمار می­‌روند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات، مانند ویتامین­های C و E می‌توانند از آسیب‌های اکسیداتیو در قلب جلوگیری کرده و عملکرد قلبی را بهبود بخشند.

کلیه­‌ها

هرچقدر که خون تمیزتر باشد، احتمال تپش قلب و سایر مشکلات مربوط به این سیستم کاهش می­‌یابد. مصرف مقدار آب کافی در روز و نوشیدن آب میوه­‌های طبیعی می­‌توانند با بهبود عملکرد کلیه‌ها، از فشار خون و تپش قلب جلوگیری کنند.

کاهش مصرف سدیم

کاهش استفاده از نمک در وعده­‌های غذایی رابطه مستقیمی با کاهش احتمال مشکلات قلبی دارد. سعی کنید میزان مصرف نمک را به حد معقولی کاهش داده و از سایر ادویه‌­ها مانند زردچوبه، آویشن، فلفل و سماق بیش­تر استفاده کنید.

به طور کلی، تغذیه مناسب و سالم به همراه توصیه‌های پزشکی می‌تواند به بهبود تپش قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. فراموش نکنید که قبل از ایجاد هر تغییراتی در رژیم غذایی، با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین، افرادی که به مشکلات قلبی خاصی مبتلا هستند، باید قبل از استفاده از هر ماده خوراکی یا مکمل غذایی با پزشک معالج خود در ارتباط باشند.

برای درمان تپش قلب چی خوبه و تأثیر ورزش بر سلامت قلب چگونه است؟

ورزش بر سلامت قلب تأثیر فوق‌العاده مثبتی داشته و باعث درمان بسیاری از مشکلات قلبی می­‌شود. فراموش نکنید که ورزش منظم در پیشگیری از مبتلا شدن به تپش قلب و سایر اختلالات مشابه هم تأثیرگذار است. در ادامه پاسخ به سؤال ” چه چیزی برای تپش قلب خوب است ” تأثیرات ورزش در درمان این عارضه را به طور کامل بررسی کنیم.

کاهش فشار خون

ورزش منظم باعث تقویت عضلات قلبی شده و عملکرد این سیستم را بهبود می‌بخشد. با تقویت عضلات قلب، فشار خون کاهش یافته و همین موضوع یکی از دلایل اصلی برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری­‌های حاد قلبی خواهد بود. تمرینات ورزشی بسیار ساده مانند پیاده روی روزانه هم چنین تاثیراتی در سلامتی قلب دارد.

کاهش کلسترول

افزایش سطح کلسترول خون، یکی از محرک­‌های اصلی برای گرفتگی رگ­‌های قلب و اختلال در سیستم عروق به شمار می­رود. تمرینات ورزشی با کاهش میزان کلسترول بد و ناسالم در خون، باعث بهبود عملکرد سیستم خون رسانی شده و در نتیجه نامنظم بودن تپش قلب را درمان می­کند.

کاهش وزن

همانطور که می­‌دانید ورزش منظم باعث کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می­‌شود. اضافه وزن یکی از دلایل اصلی مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع 2 و گرفتگی رگ­‌ها خواهد بود. تمرینات ورزشی منظم با کاهش میزان کالری اضافی در بدن، باعث کاهش وزن شده و در نتیجه سلامت سیستم قلب و سایر اعضای بدن را تضمین می­‌کند.

افزایش قدرت عضلات قلب

هرچقدر که عضلات قلب قوی­تر شوند، قدرت پمپاژ خون افزایش یافته و این سیستم در برابر فشار­های عصبی و استرس مقاوم­تر خواهد شد. همچنین افزایش قدرت عضلات قلب به کاهش التهابات مزمن موجود در بدن کمک می­‌کند. این التهابات یکی از مهمترین عواملی هستند که باعث ایجاد حملات قلبی می­‌شوند.

تنظیم قند خون

ورزش با کمک به تنظیم میزان قند خون، باعث پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت نوع شده و در سلامت سلول­‌های قلب تأثیرگذار است. فراموش نکنید که داشتن یک رژیم غذایی سالم مکمل برنامه تمرینی خواهد بود.

کاهش استرس و اضطراب

انجام تمرینات ورزشی منظم باعث افزایش ترشح برخی از هورمون­‌ها مانند اندورفین‌ می­‌شود. این هورمون با  کاهش استرس و اضطراب به سلامت بدن از جمله سیستم قلب کمک می­‌کند. همانطور که می­‌دانید استرس یکی از دوستان صمیمی مشکلات قلبی، عروقی و عصبی به شمار می­‌رود.

ورزش منظم به همراه رژیم غذایی مناسب، یک ترکیب قوی برای حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد قلب به شمار می­‌رود. توجه داشته باشید که قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، بهتر است با بهترین متخصص قلب تهران مشورت کنید؛ به ویژه اگر به مشکلات قلبی مبتلا هستید و یا سابقه مبتلا شدن به این‌گونه بیماری­‌ها را در خانواده دارید.

چه چیزی برای تپش قلب خوب است و سبب کاهش استرس می شود؟

تا این قسمت از مقاله، تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چه چیزی برای تپش قلب خوب است؟ استرس یکی از مواردی است به شدت در سلامت سیستم قلب و عملکرد آن تأثیرگذار است. استرس مزمن و پایدار باعث ایجاد اختلال در عروق، افزایش فشار خون، افزایش التهابات و در نهایت منجر به آسیب دیدن سلامت قلب می­‌شود. در این بخش از متن می­‌خواهیم راهکار­های ساده­ای را برای کاهش میزان استرس به شما عزیزان معرفی کنیم.

اولین قدم برای کاهش دادن استرس، یادگیری روش‌های مقابله با آن است. مدیتیشن، تمرینات یوگا و تنفس عمیق می‌توانند به کاهش استرس، اضطراب و تپش قلب کمک کنند. روش­‌های ذکر شده با کمک به کاهش هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول باعث بهبود سلامت قلب و سیستم عصبی می­‌شوند. همچنین استفاده از مواد خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی در کاهش میزان استرس مؤثر خواهند بود.

استفاده از دخانیات و نوشیدنی­‌های الکلی نه تنها کمکی به کاهش استرس نمی­کند، بلکه با افزایش دادن سطح ترشح برخی از هورمون­‌ها، باعث افزایش استرس در بدن می­‌شوند. برخی از مراجعین سؤال دارند که ” برای قلب چه چیزی مفید است ” در پاسخ به این سؤال می­‌توانیم به ترک مصرف دخانیات و نوشیدنی­‌های الکلی اشاره کنیم. هر چقدر که این دو فرآورده برای سلامت قلب مضر هستند، خواب کافی و حفظ روال منظم آن به کاهش استرس و بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق کمک می­‌کند.

تأثیرات عوامل محیطی بر تپش قلب

حالا که اطلاعات بیش­تری درباره سؤال ” چه چیزی برای تپش قلب خوب است ” به دست آوردیم، بد نیست که راجع به تأثیرات عوامل محیطی بر تپش قلب و سلامت این سیستم هم اطلاعاتی داشته باشیم. عوامل محیطی متعددی مانند محیط زیست، آلاینده‌ها، نور و صدا، دما و موارد دیگر می­‌توانند بر سلامت قلب تأثیرگذار باشند. در این بخش از مطلب، به مهم­ترین عوامل محیطی که بر تپش قلب تأثیرگذارند پرداخته ایم.

آلاینده‌های هوا

آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق در هوا، اکسید نیتروژن، و مواد شیمیایی می‌توانند به تضعیف سیستم قلبی عروقی منجر شوند. این آلاینده‌ها باعث ایجاد التهابات قلبی، تنگی عروق، و افزایش احتمال خطر مبتلا شدن به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می­شوند.

نور

تأثیر نور بر ساعت‌های خواب و بیداری ما یکی دیگر از عوامل محیطی تأثیرگذار در سلامت قلب به شمار می‌­رود. ایجاد هرگونه تغییرات در الگوی خواب می‌تواند باعث تپش قلب شده و به عدم تعادل هورمون‌هایی مانند ملاتونین (هورمون خواب) و سرولین (هورمون بیداری) کمک کنند. وجود نورهای اضافی در شب باعث اختلال در الگوی خواب می­‌شود.

دما

دمای هوا یکی دیگر از مواردی است که در تپش قلب و سلامت بدن نقش مهمی دارد. دمای هوای بسیار گرم یا بسیار سرد ممکن است در فشار خون، ضربان و تپش قلب تأثیر بگذارند. به عنوان مثال دمای هوای گرم باعث افزایش فشار خون شده و یک محرک اصلی برای ایجاد استرس و تپش قلب به شمار می­‌ر‌ود.

مسمومیت‌­ها

مصرف مواد سمی از جمله استفاده از مواد مخدر، الکل، دخانیات، غذای فاسد، موارد خوراکی غیرقابل استفاده و مواد شیمیایی از دیگر مواردی هستند که در تپش قلب و ایجاد اختلال در سیستم خون رسانی تأثیرگذارند. فراموش نکنید که مسمومیت با مواد ذکر شده به خصوص مواد شیمیایی، ممکن است عوارض خطرناک و جبران ناپذیری را برای سیستم قلب و عروق ایجاد کند.

محیط زندگی

محیط و سبک زندگی دو عاملی هستند که میزان و شدت استرس وارد شده بر بدن و قلب را مشخص می­‌کنند. هر شغلی که دارید یا در هر مکانی که زندگی می­کنید، سعی کنید با استفاده از ورزش و تغذیه سالم، میزان استرس را کاهش دهید.

جالب است بدانید که تأثیرات عوامل محیطی بر تپش قلب بسیار پیچیده بوده و گاهی نیاز به بررسی دقیق توسط پزشکان دارد. همچنین ممکن است میزان تأثیرگذاری عوامل محیطی در هر فردی نسبت به دیگری به شدت متفاوت باشد. برای حفظ سلامت قلب، سعی کنید همیشه از روش‌­های مدیتیشن، یوگا، ورزش، تغذیه سالم و نکات بهداشتی لازم استفاده کنید. در صورتی که احساس می‌­کنید تپش قلب شما را کلافه کرده یا احساس بدی نسبت به آن دارید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص قلب و کلینیک معتبر مربوطه مراجعه کنید.

چه چیزی برای تپش قلب خوب است و بررسی گیاهان دارویی 

در ادامه پاسخ به این سوال که “چه چیزی برای تپش قلب خوب است؟” به گیاهان دارویی می‌رسیم. گیاهان دارویی یک منبع طبیعی برای درمان مشکلات قلبی از جمله فشار خون و تپش قلب محسوب می‌­شوند. از آنجایی که هر کدام از گیاهان دارویی خواص منحصر به فردی در درمان اختلالات ایجاد شده در بدن را دارند؛ تصمیم گرفتیم در ادامه، به بررسی کامل بهترین گیاهان دارویی در درمان تپش قلب بپردازیم. توجه داشته باشید در صورتی که به گیاهان دارویی حساسیت دارید، نباید از این روش­‌ها استفاده کنید چراکه ممکن است عوارض خطرناکی را در بدن ایجاد کنند.

زعفران

زعفران یک گیاه دارویی با خواص فراوان در زمینه بهبود سلامت قلب است. این گیاه دارای ماده فعالی به نام کروسین است که باعث کاهش فشار خون شده و عملکرد قلب را بهبود می‌­بخشد. تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که زعفران می‌­تواند به تنظیم ضربان ریتمیک قلب و کاهش تپش قلب کمک کند. برای استفاده از خواص زعفران، یک الی دو قاشق چای خوری از آن را با یک الی دو فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید نیم ساعت دم بکشد. دم‌نوش تهیه شده را روزانه دو بار همراه با چای، عسل، نبات یا لیموی تازه نوش جان کنید.

زیره سبز

زیره سبز یک داروی بی نظیر برای درمان مشکلات قلبی از جمله تپش قلب به شمار می­‌رود. این گیاه حاوی ریز مغذی­‌هایی به نام تیمول و کارواکرول است که خواص آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارند. استفاده منظم از این گیاه دارویی باعث کاهش فشار خون و کلسترول می­شود. ناگفته نماند که در منابع طب سنتی، از این گیاه به عنوان یک دارو برای کاهش استرس یاد شده است. متداول ترین روش استفاده از زیره سبز، نوشیدن دم‌نوش تهیه شده از گیاه است.

آویشن

گیاه دارویی آویشن حاوی ترکیباتی به نام‌­های فلاوونوئید و فنول است که باعث تسکین التهابات و بهبود عملکرد قلب می­‌شود. این گیاه با تنظیم کردن فشار خون، به کاهش استرس و تپش قلب کمک می‌­کند. در برخی موارد مشاهده شده است که گیاه آویشن توانسته در بلند مدت، گرفتگی رگ­های و اختلالات عروق را کاهش دهد. آویشن را می­‌توانید به صورت ادویه و چاشنی به وعده­‌های غذایی اضافه کنید. همچنین یکی دیگر از روش‌­های متداول استفاده از آویشن، نوشیدن دم‌نوش این گیاه همراه با چای، عسل و نعناع است.

سیر

همانطور که می­‌دانید، سیر یکی از بی‌نظیرترین داروهای گیاهی برای درمان انواع التهابات موجود در بدن است. کوآنزیم و سولفور موجود در این گیاه باعث تنظیم ضربان قلب شده و به بهبود عملکرد این سیستم کمک می‌­کند. افرادی که به مشکلات فشار خون مبتلا هستند بهتر است قبل از استفاده از سیر با پزشک معالج خود مشورت داشته باشند. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا نیستید می‌­توانید این گیاه را به وعده­‌های غذایی اضافه کنید. استفاده از سیر در بلند مدت باعث کاهش احتمال مبتلا شدن به بیماری­‌های حاد قلبی می­‌شود.

نعناع

در گیاه نعناع ماده­ای به نام منتول وجود دارد که خاصیت اصلی این ماده، تسکین تنش­های عصبی و کاهش استرس است. بزرگترین مزیت استفاده از گیاه نعناع نسبت به سایر گیاهان دارویی، خواص آرام بخشی است که این گیاه در خود دارد. پیشنهاد می­‌شود هر زمانی که تپش قلب را احساس کردید، یک فنجان از دم‌نوش این گیاه را میل کنید تا این عارضه به سرعت درمان شود. برخی از عالمان طب سنتی بر این باورند که نعناع به افزایش قدرت عضلات قلب نیز کمک می­‌کند.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و منحصر به فردی به نام کاتچین است. این گیاه یک داروی بسیار خوب برای افرادی است که تپش قلب خفیف را تجربه می­‌کنند. لازم به ذکر است که چای سبز می‌­تواند سرعت روند درمان مشکلات قلبی از جمله آنژین صدری را افزایش دهد. چای سبز به صورت بسته بندی شده در برخی از فروشگاه­‌ها و به صورت باز و غیر بسته بندی در عطاری­‌ها به فروش می­‌رسد.

توجه داشته باشید که برای پیشگیری از هرگونه عوارض احتمالی از جانب گیاهان دارویی، قبل از استفاده از آن­ها بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید. تأثیرات گیاهان دارویی ممکن است برای هر فرد متغیر باشد و باید با توجه به وضعیت سلامتی و عارضه ایجاد شده اعمال شود. همچنین در صورتی که به مشکلات قلبی خاصی مبتلا هستید یا سابقه چنین بیماری­‌هایی را در خانواده مشاهده کرده اید، بهترین روش درمان مراجعه به متخصص قلب و کلینیک مربوطه و معتبر است.

علل ایجاد تپش قلب چیست؟

تپش قلب یک عملکرد طبیعی و اساسی قلب است که برای پمپاژ خون به تمام اعضای بدن لازم است. به طور کلی تپش قلب یک وظیفه است که بدون ایجاد هیچگونه مشکلی انجام می­‌شود. گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی تغییراتی در این فرآیند ایجاد شود که تپش قلب را تحت تأثیر قرار داده و باعث به وجود آمدن عوارضی شود. تا اینجای متن به طور کامل متوجه شدیم که چه چیزی برای تپش قلب خوب است. در این بخش از متن می­‌خواهیم به طور تخصصی نگاهی به علل ایجاد شدن اختلال در تپش قلب بی اندازیم.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب دو محرک اصلی برای افزایش تپش قلب و نامنظم شدن ضربان قلب محسوب می­‌شوند. محققان بر این باورند که تپش قلب یک واکنش طبیعی و هشداردهنده به سایر اعضای بدن در شرایط استرس زا است. همانطورکه کمی قبل­تر هم گفتیم، استرس و اضطراب از دوستان صمیمی فشار خون و تپش قلب هستند.

فعالیت بدنی

موردی که در بیشتر مواقع از دیدگاه افراد پنهان می­‌ماند، تپش قلب پس از فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی است. این موضوع یک امر کاملاً طبیعی بوده و به هیچ عنوان جای نگرانی وجود ندارد. تپش قلب پس از انجام فعالیت­‌های ورزشی به منظور تأمین بیشتر اکسیژن به عضلات مورد نیاز اتفاق می­افتد. فراموش نکنید که اگر تپش قلب در هنگام ورزش با درد و تیر کشیدن قفسه سینه همراه باشد، بهتر است که شدت فعالیت ورزشی را کاهش داده و در صورت لزوم، در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه کنید.

بیماری­های قلبی و عوامل زمینه‌­ای

در برخی از مواقع ممکن است علت تپش قلب مربوط به عوامل زمینه‌­ای و برخی از مشکلات قلبی باشد. رایج­ترین عوامل زمینه‌ا‌‌ی عبارت­‌اند از مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، کافئین و برخی از داروهای خاص. توجه داشته باشید که برخی از  عارضه­‌ها و بیماری­‌های قلبی نیز می‌­توانند باعث ایجاد تغییراتی در پمپاژ خون و ضربان قلب شوند. در چنین مواقعی بهترین پاسخ به سؤال ” براي تپش قلب چي خوبه  ” بدون شک مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق است.

اختلالات قلبی و بیماری­ه‌ای عروقی

سیستم تنظیم قلب شامل نود سینوسی و مسیرهای الکتریکی در قلب است. هرگونه نقص در این سیستم منجر به ایجاد اختلالاتی در قلب شده و ممکن است با نشانه­‌هایی مانند تپش قلب یا غیر ریتمیک شدن ضربان همراه باشد. در برخی از گزارش­ه‌ای مربوطه آمده است که بیماری­ه‌ای عروقی همچون آترواسکلروز باعث مشکل در سیستم خون­رسانی شده و تپش قلب ایجاد می‌­کند.

بیماری­ها و عوامل ژنتیکی

برخی از بیماری­‌ها مانند مشکلات مربوط به تیروئید، بیماری­های کلیوی، مشکلات کبد و ریه ممکن است در تپش قلب نقش داشته باشند. مورد دیگری که به صورت نادر مشاهده می‌­شود، مربوط به عوامل ژنتیکی و ارثی است. از آنجایی که این موضوع یک مورد بسیار تخصصی محسوب می­‌شود، حتماً باید توسط پزشک متخصص و با سابقه بررسی و درمان شود.

تپش قلب می­‌تواند علل بسیار متفاوتی در هر فردی داشته باشد؛ به همین دلیل این موضوع باید جدی گرفته شود. اگر تپش قلب نامنظم یا مشکوکی را تجربه می‌کنید، بهتر است برای بررسی این مورد به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشکان معمولاً علل تپش قلب را با استفاده از ابزارهایی مانند الکتروکاردیوگرافی (ECG)، آزمایشات قلبی و دیگر مطالعات تشخیص داده و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز می­‌کند.

زمان مراجعه به پزشک

اینکه چه زمانی باید برای راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب، تشخیص دقیق علت تپش قلب و درمان آن به پزشک مراجعه کنیم، به عواملی مانند شرایط سنی، سبک زندگی، سوابق بیماری­‌های خانوادگی و موارد مشابه دیگر بستگی دارد. به طور کلی پیشنهاد می­‌کنیم که اگر با تپش قلب خفیف مواجه شدید، از راهکار­های درمانی این مقاله (چه چیزی برای تپش قلب خوب است) استفاده کنید. تپش قلب اگر به صورت خفیف بوده و نشانه­‌ای از یک مشکل خطرناک نباشد، معمولاً پس از گذشت چند ساعت به طور کامل از بین می­رود. در صورتی که تپش قلب شما را آزار می­‌دهد یا هرکدام از شرایط زیر را مشاهده کردید، باید بلافاصله به متخصص قلب و کلینیک مربوطه مراجعه کنید.

تپش قلب غیر ریتمیک

اگر تپش قلب از حالت منظم خارج شده باشد و الگوی تپش به طور مداوم تغییر کند؛ به ویژه اگر احساس سرگیجه و ضعف دارید، باید هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد در سینه

اگر در قسمت قفسه سینه احساس سنگینی را همراه با تپش قلب تجربه می­‌کنید، این موضوع ممکن است یکی از نشانه­‌های آنژین صدری یا مشکلات مشابه باشد؛ زمان زیادی ندارید و هرچه سریع­تر به مراکز درمانی مربوطه مراجعه کنید.

درد قفسه سینه پس از ورزش

اگر بعد از تمرینات ورزشی، فعالیت کاری و حتی انجام کارهای روزمره، تپش قلب شما به شدت افزایش یابد و در قفسه سینه احساس درد آزار دهنده­‌ای را تجربه کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

موارد دیگر

اگر همزمان با تپش قلب، احساس سرگیجه، تعرق شدید و بی دلیل، اسهال و استفراغ، تب و لرز و از دست دادن هوشیاری تجربه شود، این موضوع یک مورد اورژانسی است و باید هرچه سریع­تر به آن رسیدگی شود.

ژنتیک و بیماری­های بنیادی

افرادی که بیش از چهل سال سن دارند و به بیماری­‌های دیابت، صرع، فشار خون مبتلا هستند یا مشکلاتی مانند سکته مغذی، کلسترول بالا و اضافه وزن و سابقه حملات قلبی را تجربه کرده اند، ممکن است تپش قلب نشانه‌­ای از یک مشکل جدی بوده و نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص داشته باشد.

سخن پایانی

تپش قلب یک سیستم ریتمیک و منظم است که با هدف خون رسانی به تمام اعضای بدن انجام می­‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است به دلیل فعالیت ورزشی، استفاده از کافئین، مصرف دخانیات و… اختلالات جزئی و کوچکی در نظم این سیستم ایجاد شود؛ در چنین مواقعی غالباً پس از گذشت چند دقیقه تا چند ساعت، ضربان قلب به حالت نرمال خود باز می­‌گردد. در صورتی که تپش قلب طولانی و آزاردهنده شود، باید برای بررسی و درمان این عارضه به پزشک متخصص و کلینیک معتبر و مربوطه مراجعه کنید. در این مقاله به طور کامل به بررسی سؤال ” چه چیزی برای تپش قلب خوب است ” پرداختیم و موارد مهمی را بررسی کردیم. ممنون از اینکه تا انتهای متن همراه ما بودید؛ موفق و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس