شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس

چراگاهی درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس را تجربه می‌کنیم؟

شاید گاهی اوقات در سمت چپ قفسه سینه خود احساس درد کنید و شاید همان لحظه فکر کنید دچار مشکلات قلبی یا ریوی شده‌اید و ترس در شما به وجود آید. اما چنین نیست و درد قفسه سینه احتمال دارد به دلایل مختلف دیگر که جزئی و یا اغلب بیماری جدی باشد.

در صورت جدی شدن علائم درد قفسه سینه باید به علت بروز آن توجه کرد تا با درمان سروقت، عارضه‌های جدید به وجود نیایند؛ بنابراین خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم که خلاصه‌ای از علت درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس، زمان مراجعه نزد متخصص قفسه سينه تهران و گزینه‌های درمانی برای درد قفسه سینه به‌صورت دارویی و سنتی را معرفی خواهیم کرد.

به چه دلایلی درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس را نادیده نگیریم؟

اگر فردی چنین دردی را داشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده حمله قلبی، وجود مشکل در غشای ریه یا سایر شرایط پزشکی باشد؛ مانند مشکلات میوکاردیت، پارگی آئورت، پلورزی یا التهاب دیواره قلب، عفونت و… تعیین اینکه آیا درد قفسه سینه نشانه حمله قلبی است یا خیر، ممکن است کمی دشوار باشد.

بااین‌حال دو نشانه وجود دارد که درد قفسه سینه ممکن است سکته قلبی نباشد. اول این‌که اگر درد از یک مکان خاص رخ دهد، احتمال ایجاد حمله قلبی کم است. دوم اینکه درد قفسه سینه‌ای که هنگام تنفس عمیق و پیاپی بدتر نمی‌شود.

علائمی که ممکن است فرد دچار حمله قلبی شود عبارت‌اند از: درد یا سفتی قفسه سینه که معمولاً از مرکز قفسه سینه شروع می‌شود. احساس ضعف، سرگیجه شدید و مشکل در کنترل تمرکز، احساس تهوع و دردی که از قفسه سینه به گردن، بازو، فک و شانه منتشر می‌شود.

تپش قلب که موجب عرق‌کردن زیاد بیمار نیز می‌شود. حس فشار زیاد روی جناغ سینه و سایر موارد… که موارد ذکر شده بسیار خطرناک هستند.

بهتر است هنگام احساس چنین موردهایی علاوه بر درد قفسه سینه، بیماری را جدی بگیرید و هر چه سریع‌تر به سراغ یافتن علت و رهایی از درد نزد متخصص قلب بروید.

درد قفسه سینه در سمت چپ اگر مشکل خیلی جدی نیز نباشد به‌قدری آزاردهنده است که زندگی بیمار را به چالش می‌کشد و استرس یا اضطراب در این زمان به وجود می‌آورد، زیرا ممکن است حتی فرد نتواند به‌راحتی استراحت کند، کارهای روزمره انجام دهد یا ورزش هوازی انجام دهد، چون در این صورت نیاز دارد در حین فعالیت دائم نفس عمیق بکشد که با مشکلات درد قفسه سینه نمی‌تواند انجام دهد.

عواملی که سبب درد قفسه سینه سمت چپ می‌شوند؟

درد قفسه سینه از آن دسته دردهایی است که می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. درد این ناحیه اگر ناپایدار باشد، مشکلی نیست. اما اگر بر اثر بیماری‌های داخلی در بدن به وجود آید نشانه خطرناکی است که نباید نادیده گرفته شود و در صورت احساس درد غیرطبیعی در ناحیه سینه باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. در ادامه به گروهی از انواع بیماری‌ها که سبب درد قفسه سینه سمت چپ می‌شوند اشاره شده است و شامل:

  • پریکاردیت

قلب انسان توسط یک نوع بافت احاطه شده است که نام این بافت پریکارد است. کار پریکارد محافظت از قلب می‌باشد. این بافت گاهی ممکن است بر اثر اختلال در سیستم ایمنی و عفونت ملتهب شود.

از علائم پریکاردیت می‌توان گفت: احساس تنگی نفس و گرگرفتگی، احساس گرما و سردرد، درد در قفسه سینه که هنگام تنفس عمیق و خوابیدن دو یا سه برابر می‌شود، درد در شانه سمت چپ و راست و قفسه سینه سمت چپ. اگر التهاب در پریکاردیت با دارو رفع نشود، پزشک متخصص ممکن است به جراحی متوسل شود.

  • آمبولی ریوی

یکی از اصلی‌ترین علت‌های درد قفسه سینه آمبولی ریوی است. این عارضه به‌خاطر گرفتگی یک رگ از ریه ایجاد می‌شود. یعنی یک لخته خون در یکی از سرخ‌رگ‌ها سبب می‌شود خون‌رسانی به بافت داخل ریه به‌درستی انجام نشود.

آمبولی ریه بیشتر در کسانی که جراحی اعضای بدن مانند جراحی زانو، زایمان سزارین، جراحی قلب انجام داده‌اند ایجاد می‌گردد. علائم بیماری تنگی نفس، سرفه همراه با ترشح یا خلط خونی، درد شدید قفسه سینه که رو به وخامت است. عموماً با داروهای برطرف‌کننده لخته خون چون آسپرین یا در نهایت به‌واسطه عمل جراحی این عارضه مربوط ریه برطرف می‌شود.

  • سرطان ریه

از دیگر عواملی که سبب درد در قفسه سینه زمان نفس‌کشیدن می‌شود، سرطان ریه است که با سرفه‌های طولانی و ماندگار، خستگی، خس‌خس سینه، اختلال در تنفس، نداشتن اشتها بروز می‌کند.

  • پنومونی

پنومونی یک نوع عفونت است که از باکتری، قارچ یا ویروس ایجاد می‌شود و توانایی این را دارد که ریه را از عفونت پر کند که این امر سبب ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود. فردی که به بیماری پنومونی مبتلا می‌شود وقتی نفس عمیق می‌کشد یا سرفه می‌کند درد قفسه سینه‌اش آغاز می‌شود.

علاوه درد قفسه سینه، پنومونی دارای علائم اولیه خستگی، تب و لرز، تهوع می‌باشد. این عارضه ممکن است گاهی خفیف و گاهی شدید باشد و این بستگی به نوع عفونتی دارد که ریه را درگیر کرده است.

  • سوزش سر دل

زمانی که اسید معده افزایش می‌یابد، علاوه بر درد در ناحیه قفسه سینه سمت چپ، سبب سوزش در قفسه سینه و گلو نیز می‌شود که با علائمی چون سفتی و سوزن در بالای قفسه سینه و بیشتر اوقات به سمت چپ فشار وارد می‌شود. از دیگر عوارض آن احساس طعم تلخ در دهان، درد در قفسه سینه زمان غذاخوردن و خوابیدن و سایر موارد است.

  • بارداری

مادر باردار مخصوصاً در سه ماه آخر ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کند و علت آن معمولاً به دلیل فشار وارد شده از جنین یا هنگام لگدزدن جنین به بافت سینه است و همچنین هورمون‌هایی در بدن زن باردار ترشح می‌شود که در مواقع نادر سبب درد در این قسمت خواهد شد.

  • التهاب کبد

به‌وجودآمدن التهاب در کبد دلایل زیادی دارد. می‌تواند از یک عفونت ساده تا ویروس‌های قوی ایجاد شده باشد و یا بر اثر مصرف الکل و مخدر ممکن است به وجود آید. از ویروس‌های خطرناک که کبد را به‌شدت درگیر می‌کند، هپاتیت است. چون کبد به قفسه سینه نزدیک است اگر دچار مشکل شود، قفسه سینه را درگیر و سبب درد آن ناحیه می‌شود.

  • مشکلات دیگر

از مشکلات دیگر که سبب درد در قفسه سینه خواهند شد؛ می‌توان به آسم، عفونت ریه، آسیب‌های عضلانی، اضطراب، شکستگی دنده و آسیب در حادثه، پارگی مری، مشکلات مربوط به صفرا، سرماخوردگی شدید، آنژین صدری، بیماری‌های استخوانی و غیره اشاره کرد.

انجام چه‌کارهایی سبب تشدید درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس می‌شود؟

انجام برخی کارها در زندگی می‌توانند سبب تشدید درد در قفسه سینه زمان تنفس گردد که عبارت‌اند از:

  • اصلی‌ترین این موارد سیگار و قلیان است. زیرا قلیان و سیگار مجراهای خونی را باریک می‌کند. این امر سبب مشکلات ریوی و قلبی می‌شود که از علائم آن‌ها درد در قفسه سینه است.
  • غذاهای مانده و مسموم زمینه‌ساز علت درد قفسه سینه می‌شوند.
  • فردی که دائماً در هوای آلوده نفس می‌کشد و آب غیربهداشتی می‌نوشد نیز ممکن است بعد از مدتی دچار درد قفسه سینه شود.
  • شخصی که رژیم غذایی را رعایت نمی‌کند، همواره غذاهای چرب و پر ادویه تند مصرف می‌نماید، نیز ممکن است به این عارضه دچار شود.
  • استرس، اضطراب، روحیه بد، مشکلات و سایر موارد از علائم دیگری هستند که درد قفسه سینه را تشدید می‌کنند.
  • مصرف نمودن انواع مشروبات الکلی بیش از حد و قرص‌های روان‌گردان نیز سبب شدت یافتن درد قفسه سینه می‌شوند.

چه زمانی برای درد زیر قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس به دکتر برویم؟

زمانی که طبق دلایل گفته شده برای درد زیر قفسه سینه نتوانستید تشخیص دهید مشکل درد شما از چیست، باید سراغ دکتر عمومی، بیمارستان و یا دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. معاینه پزشک به شما کمک می‌کند تا علت درد شما آشکار شود.

لازم است بدانید اگر مشکوک به هیچ مشکلی دیگری هم در قفسه سینه خود نیستید؛ مانند درجه حرارت بالا و سرفه که با داروهای مسکن خانگی ساده برطرف شد به‌احتمال زیاد علت آن عضلات است باز هم توصیه می‌کنیم برای تأیید معاینه به پزشک مراجعه کنید و سپس می‌توانید مطمئن‌تر باشید که مشکلی وجود ندارد.

پزشک به‌راحتی با گرفتن جواب چند سؤال از شما، مشکل را تشخیص می‌دهد و تعیین خواهد کرد بیماری تا چه مرحله پیشرفت کرده است.

بنابراین، اگر مشاهده کردید که با درمان‌های خانگی اوضاع شما بدتر می‌شود یا احساس له‌شدگی در قفسه سینه دارید که به پشت قفسه سینه سرایت می‌کند یا اینکه دچار استفراغ خونی و رنگ‌پریدگی شده‌اید و هم‌زمان حالت گیجی و عدم برقراری تعادل به شما دست داده است، حتماً همان لحظه با اورژانس ارتباط برقرار نمایید.

زیرا چنین مواردی ممکن است نشان از سکته قلبی یا مغزی و آمبولی ریوی باشد که در صورت دیر رفتن نزد پزشک، جان بیمار به خطر می‌افتد.

نحوه تشخیص پزشک برای یافتن علت درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس

اگر درد قفسه سینه شدید شد و شما به دکتر قلب مراجعه کردید، در مرحله اول دکتر معاینه فیزیکی را روی شما انجام می‌دهد تا آگاه شود که آیا درد ناحیه قفسه سینه از سمت ریه یا کبد است یا مربوط به دیواره قلب می‌باشد و سپس شرح‌حال کلی را از علائم اولیه شروع درد قفسه سینه تا مشکلاتی که همان لحظه دارید را خواهد پرسید.

به طور مثال، چند روز است دچار درد در قفسه سینه خود شده‌اید؟ هرزمان که درد قفسه سینه دارید، اعضای دیگری از بدن شما نیز درد می‌کند؟ یا اینکه درد در قفسه سینه شما لحظه‌ای بوده یا همواره بر شدت آن افزوده می‌شود؟

با پاسخ‌دادن به این سؤالات پزشک در اکثر مواقع متوجه مشکل خواهد شد. اما گاهی اوقات تشخیص علل درد قفسه سینه سخت می‌شود که پزشک بیمار را برای گرفتن عکس رادیولوژی ارجاع می‌دهد.

ضمناً درصورتی‌که پزشک شک کند مشکل درد قفسه سینه وخیم‌تر است دستور انجام بعضی از آزمایش‌های (توموگرافی کامپیوتری، CT  آنژیوگرافی، اکوکاردیوگرام، برونکوسکوپی، نمونه‌برداری از بافت ریه، آزمایش خون، تست D-dimer و..) را صادر می‌کند تا از همه جوانب بیماری را بررسی نماید.

تمامی آزمایش‌های نامبرده شده بیشتر برای آسودگی خیال دکتر و رد احتمالات بیماری انجام می‌شود و اگر در این حین پزشک متوجه شود شما بیماری دیگری نیز دارید؛ مثلاً بیماری مشکلات کبدی، شما را به دکتر متخصص کبد و گوارش ارجاع می‌دهد.

در این هنگام است که درمان با سرعت بیشتر و دقیق‌تر انجام می‌گیرد. بهتر است اگر سابقه خانوادگی در خصوص بیماری‌های زمینه‌ای چون قلب دارید و دچار درد قفسه سینه شدید به‌گونه‌ای که از درد نتوانستید هیچ کاری انجام دهید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

پروسه درمان درد قفسه سینه سمت چپ چگونه است؟

درمان‌های مختلفی که در دنیای پزشکی برای درد قفسه سینه پیشنهاد می‌شوند، به علت به‌وجودآورنده درد قفسه سینه بستگی دارد. یعنی هر فردی باتوجه‌به بیماری خود مثلاً آسم، مشکلات ریوی، مشکلات قلبی و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مرتبط است.

درد قفسه سینه نیز همانند سایر عارضه‌ها، تشخیص سریعی داشته باشد، اصولاً با موفقیت بالاتر معالجه همراه است. به طور مثال فردی که بر اثر مشکلات ریوی دچار درد قفسه سینه شده است با شخصی که به خطر شکستگی قفسه سینه دچار این درد شده است، درمان‌های کاملاً متفاوتی دارند.

بعد از اینکه یک دوره نسبت به بیماری خودتان دارو مصرف نمودید و بهبودی حاصل نشد، عمل جراحی از سوی پزشک توصیه می‌شود که با برطرف‌کردن مشکل آن ناحیه درد قفسه سینه نیز بهبود خواهد یافت، به طور مثال کسی که دچار گرفتگی رگ‌های قلب یا آنژین صدری شده است اگر عمل کند در پی آن درد قفسه سینه نیز قطعاً درمان می‌شود.

لازم به تذکر است که هرگز به اطرافیان خود اجازه ندهید برای درمان شما دخالت کنند، زیرا آن‌ها پزشک نیستند و درمان از روی ناآگاهی جان شما را به خطر می‌اندازد.

عواقب بی‌توجهی به درمان درد سمت چپ قفسه سینه هنگام تنفس عمیق

اگرچه درد قفسه سینه سمت چپ در مواقعی که خفیف است مشکل زیادی برای فرد به وجود نمی‌آورد؛ اما هنگامی که این عارضه در موقعیت جدی قرار بگیرد هرگز نباید به تشخیص علت و درمان آن بی‌خیال بود. زیرا احتمال دارد آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای بیمار ایجاد کند.

بنابراین، زمانی که دچار درد قفسه سینه هنگام تنفس عمیق شدید در همان مراحل اولیه شروع درد با متخصص قلب ملاقاتی را داشته باشید تا مشکلات شما را ارزیابی نماید. کسانی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند ممکن است دچار مشکلاتی بیشتری شوند، مانند:

  • اگر در مرحله ابتدایی آمبولی ریوی یا مشکلات قلبی پزشک تشخیص دهد، به‌راحتی با دارو و حتی جراحی قابل برطرف‌شدن است، اما اگر نادیده گرفته شود، بیماری عود می‌کند و فرد جان خود را از دست خواهد داد.
  • درد قفسه سینه‌ای که حتی ضعیف است و بر اثر بیماری خاصی به وجود نیامده نیز اگر درمان نشود سبب کم‌شدن کیفیت زندگی می‌شود؛ زیرا به‌راحتی نمی‌تواند در هر شرایطی مثلاً پیاده‌روی طولانی نفس عمیق بکشد.
  • درد قفسه سینه شاید بر اساس استرس و اضطراب نیز رخ دهد و در صورت نادیده‌گرفتن این عارضه سایر مشکلات مربوط به روان و افسردگی افزایش می‌یابد.
  • گاهی اوقات دلیل درد قفسه سینه ناشی از عفونت داخلی است که در صورت کنترل‌نکردن و درمان، ممکن است عفونت کل بدن را درگیر کند که عواقب منفی دارد.

راه‌حل‌های خانگی برای کنترل و پیشگیری از درد قفسه سینه سمت چپ

راه‌حل‌های خانگی متنوعی برای پیشگیری از درد قفسه سینه وجود دارد البته به شرطی که درد خفیف و مشکل خاصی نباشد. همچنین برای درمان‌های خانگی نیز نیاز به مشورت با پزشک است تا عوارضی برای قفسه سینه و سایر نقاط بدن ایجاد نکند.

به طور مثال یک درمان خانگی کمپرس یخ برای رفع التهاب یا تورم کشیدگی عضلات قفسه سینه است که درد را نیز تسکین می‌دهد. مورد دیگر که در همه خانه‌ها یافت می‌شود زردچوبه است که درد در ناحیه قفسه سینه را کم می‌کند، باید با شیر ولرم مخلوط کرده و شب‌ها قبل از خوابیدن میل نمایید.

اگر درد قفسه سینه به‌خاطر گوارش و مشکلات معده به وجود آمده باشد، دم‌نوش‌های آویشن، چای ترش، دم‌نوش پونه و دم‌نوش زنجبیل گزینه مناسبی برای رفع عارضه هستند. همچنین اگر دچار ریفلاکس معده شدید، برای جلوگیری از درد قفسه سینه همان لحظه کار را کنار بگذارید و استراحت کنید.

کسانی که دچار مشکلات قلبی و گرفتگی رگ‌های خونی دارند، مصرف سیر می‌تواند مشکل آن‌ها را به‌مرور حل کند و بالطبع بیمار دچار درد قفسه سینه نیز نشود و در پایان به افرادی که مشکلات گوارش دارند توصیه می‌کنیم روزانه یک لیوان شیر بادام بنوشند تا در اثر مشکلات گوارشی دچار درد در قفسه سینه نشوند.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس ممکن است یک مشکل نسبتاً خفیف که به‌آسانی قابل‌درمان است یا معضلی جدی مربوط به ریه یا قلب باشد که برای درمان آن نیاز به اقدامات بیشتری می‌باشد. بااین‌حال، بسیار اهمیت دارد که درد قفسه سینه را نادیده نگیرید و سرخود اقدام به مصرف داروهای ضددرد برای ازبین‌بردن عارضه نکنید.

در انتها باید تذکر دهیم که هرگز درد‌های مربوط به قفسه سینه را نباید طبیعی تصور کرد. در صورتی با علائمی چون تنگی نفس که با گذر زمان بدتر می‌شود، ناتوانی در کنترل تعادل گفتار و حرکت، نتوانستن بلع غذا و… که همراه باشد و درمان نشده رها شود، عوارض بدی به دنبال دارد.

کلینیک فوق‌تخصصی ما با پرسنل و متخصصین حاذق در خصوص مشکلات قلبی و قفسه سینه به شما عزیزانی که نگران سلامتی خود هستید، خدمات بی‌نظیری ارائه می‌دهد. به این صورت که ابتدا شما را با بیماری آشنا کرده و شیوه‌های درمانی درد قفسه سینه را مشاوره می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس