شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

مراقبت های افتادگی دریچه میترال

لیست مراقبت های افتادگی دریچه میترال

توجه داشته باشید که مراقبت های افتادگی دریچه میترال، برای افرادی که به این مشکل قلبی دچار هستند، ضروری است چرا که دریچه میترال یکی از اجزای مهم قلب است. در صورتی که این دریچه کاملاً بسته نشود، خون از مسیر خود برمی‌گردد که این اتفاق در بسیاری از موارد خطرناک است و حتماً باید به فوق تخصص جراحی دریچه قلب مراجعه کنید. در این مقاله لیستی از مراقبت‌های لازم برای بهبود افتادگی دریچه میترال را ارائه کرده‌ایم و همچنین علائم و علت‌های این مشکل را شرح دادیم؛ بنابراین اگر خود یا اطرافیان‌تان دچار این مشکل هستید، مطلب را تا انتها دنبال کنید.

دریچه میترال و علائم افتادگی آن

قبل از پرداختن به مراقبت های افتادگی دریچه میترال، در پاسخ به سوال افتادگی دریچه میترال چیست؟ باید گفت دریچه میترال که پرلاپس هم نام دارد، به سمت دهلیر چپ قلب قرار می‌گیرد. در برخی موارد ممکن است یک دریچه یا هر دوی آنها خوب بسته نشده باشد و خون درون آنها از مسیر آمده، بازگردد. این بازگشت خون صدایی غیر طبیعی در قلب به وجود می‌آورد که باعث جریان خون غیر طبیعی نیز می‌شود.

در صورتی که افتادگی دریچه میترال برای فردی اتفاق بیفتد، علائمی از خود نشان خواهد داد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • سرگیجه و احساس سبکی در سر
  • تنگی نفس در حالت خوابیده یا در حین فعالیت
  • حس اضطراب
  • احساس هراس و استرس
  • درد در قفسه سینه
  • تپش قلب شدید و نامنظم
  • خستگی زیاد حین انجام فعالیت‌های روزمره
  • ناراحتی فکری مزمن

این اختلال در بسیاری از موارد خوش‌خیم بوده و یک مشکل شایع در میان مشکلات قلبی به حساب می‌آید؛ به طوری که تقریباً سه تا پنج درصد جمعیت جهان به این عارضه مبتلا هستند.

ابتلا به این عارضه، مختص گروه سنی خاصی نیست و‌ می‌توان آن را در کودکان، جوانان، میانسالان مشاهده کرد.

علت به وجود آمدن مشکل افتادگی دریچه میترال

به صورت کلی علت این اختلال، هنوز ناشناخته و مبهم است اما در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد دلایل به وجود آمدن این عارضه می‌پردازیم.

  • در بعضی افراد این بیماری به ژنتیک آن فرد و بافت کلاژن مربوط است. در برخی افراد دیگر نیز این مشکل به بیماری‌های مادرزادی مربوط می‌شود.

بنابراین، کسانی که ژن ابتلا به این بیماری را در بدن خود دارند، لازم است تا تمام مراقبت های افتادگی دریچه میترال را رعایت کنند زیرا با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، ژن بیماری در آنها فعال می‌شود.

  • بیماری‌های قلبی دیگر مانند وقفه در انقباضات بطن چپ، اندوکاردیت، میوکاردیت، پریکاردیت، ایسکمی قلبی، آسیب قلبی ناشی از بیماری های بافت همبند، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و مواردی از این قبیل می‌توانند در ایجاد این افتادگی نقش داشته باشند.
  • همچنین یکی از بیماری‌های تأثیرگذار‌ در بروز افتادگی دریچه میترال، روماتیسم است. به همین دلیل احتمال بروز این مشکل در افرادی که مبتلا به انواع روماتیسم هستند، بیشتر است.
  • افزایش سن از دیگر عوامل تأثیرگذار در بروز این بیماری است. تحقیقات نشان داده‌اند که معمولاً افراد بالای ۴۰ سال، بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.
  • در آخر، جنسیت یک عامل مهم دیگر در بروز این مشکل است. معمولاً خانم‌ها بیشتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند؛ بنابراین، لازم است تا مراقبت های افتادگی دریچه میترال را جدی بگیرند؛ البته دقت داشته باشید که در صورت ابتلای آقایان به این عارضه، آنها علائم شدیدتری از خود نشان می‌دهند.

به همین دلیل می‌توان گفت که این مشکل قلبی در خانم‌ها شایع‌تر و در آقایان شدیدتر است!

چه زمانی افتادگی دریچه میترال خطرناک است؟

به طور‌ کلی، افتادگی دریچه میترال خطرناک نیست اما در‌ صورتی که علائم مربوط به آن مشاهده شود و به دکتر مراجعه نشود، خطر این بیماری افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر به این اختلال مبتلا هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا از به وجود آمدن مشکلات مربوط به آن جلوگیری کنید.

همچنین تنها مراجعه به پزشک، کافی نیست بلکه باید به دستورات و تجویزهای دارویی او نیز عمل کنید. افرادی که داروهای توصیه‌شده توسط پزشک را مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر قرار دارند و باعث شدت یافتن این عارضه در خود می‌شوند.

نکته دیگر اینکه به طور کلی، در افرادی که پرولاپس شدیدتر باشد، خطر نیز بیشتر است و نیاز به تعویض دریچه میترال یا ترمیم آن به وجود می‌آید. در صورتی که درمان انجام نشود، علائم بیماری روزبه‌روز شدت پیدا می‌کنند و قلب فرد بیمار از حالت نرمال بزرگ‌تر می‌شود و این اتفاق می‌تواند بر عملکرد این عضو تأثیر منفی بگذارد.

به ندرت پیش می‌آید که این بیماری در فرد مبتلا، جدی شود؛ اما در صورت عدم مراقبت، آریتمی به وجود می‌آید که بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ فرد بیمار شود. خطرهای احتمالی این بیماری باید جدی گرفته‌شده و در صورت مشاهده علائم به سرعت به پزشک متخصص مراجعه شود.

اگر فردی به علائم مربوط به این بیماری بی‌توجهی نشان دهد ممکن است در آینده دچار مشکلات حادتری شود که روی زندگی او تأثیر بگذارد بنابراین، مهم است که سبک زندگی سالمی را برای خود مشخص کرده و آن را رعایت کنید.

پیشگیری و مراقبت های افتادگی دریچه میترال

قلب جزو ‌مهم‌ترین اعضای بدن است که کارکرد آن روی تمامی اعضای بدن تأثیر می‌گذارد. ایجاد هرگونه اختلال در قلب، مشکلاتی برای اعضای بدن به وجود می‌آورد. این مشکلات در برخی موارد حتی ممکن است باعث عوارض خطرناکی شوند.

افتادگی دریچه میترال از بیماری‌های خاموشی محسوب می‌شود که ممکن است در سنین مختلف برای افراد اتفاق بیفتد. خطرات این بیماری جدی بود و می‌تواند به همراه خودش آسیب‌های زیادی به فرد وارد کند بنابراین، مهم است که راه‌های پیشگیری از آن را بدانید.

  • در صورتی که این بیماری به صورت مادرزادی یا ارثی در فرد به وجود بیاید، فرد فقط می‌تواند طبق دستور دکتر عمل کند و راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. در این حالت تنها می‌توان با مراقبت‌های پزشکی، از بروز بیماری‌های قلبی دیگر جلوگیری کرد.
  • اگر علت این مشکل، مربوط به عوامل محیطی باشد، می‌توان با روش‌های مختلفی از بروز آن پیشگیری کرد. دوری از محیط استرس‌زا، داشتن رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی درست و کم کردن مقدار مصرف کافئین روزانه از روش‌های پیشگیری از ایجاد این مشکل هستند.

با رعایت این موارد، از بروز این بیماری در امان خواهید ماند.

  • همچنین شما می‌توانید با انجام چکاپ‌های سالانه زیر نظر پزشک متخصص از بروز این بیماری جلوگیری کنید یا در مدت زمان کوتاه متوجه آن شوید. این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید مراقبت های افتادگی دریچه میترال را زودتر شروع کرده و از خطرناک‌شدن بیماری جلوگیری کنید.

سبک زندگی مناسب برای مراقبت های افتادگی دریچه میترال

فردی که مشکل افتادگی دریچه میترال را دارد، به طور قطع باید یک سبک زندگی خاص را رعایت کند تا دچار مشکلات بدتری نشود. این سبک زندگی سالم، شامل ورزش روزانه، رژیم غذایی مناسب و چکاپ سالانه است.

  • از مواردی که برای مراقبت های افتادگی دریچه میترال می‌توان نام برد، ورزش هوازی است. این ورزش جریان خون را تنظیم کرده و باعث ایجاد حس نشاط در فرد مبتلا می‌شود. ورزش هوازی باعث تقویت عضلات قلب شده و فشار را از روی آن برمی‌دارد.
  • نکته مهم در رابطه با ورزش روزانه برای پیشگیری یا بهترشدن وضعیت قلب، این است که به‌ هیچ ‌عنوان فرد مبتلا به بیماری افتادگی دریچه قلب نباید ورزش سنگین داشته باشد.
  • همچنین همراه با ورزش روزانه، داشتن یک رژیم غذایی تنظیم‌شده با تحرک فرد نیز بسیار کمک‌کننده است. فرد بیمار باید رژیمی متشکل از مواد غذایی داشته باشد که به میزان کنترل‌شده، انرژی، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن او برساند.
  • افراد باید دقت داشته باشند که فست فود، علاوه بر نداشتن فایده برای بدن، می‌تواند مضر نیز باشد. بنابراین، از خوردن غذاهای مضر و بی‌کیفیت خودداری کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که باید در سبک زندگی فرد رعایت شود، عدم مصرف مواد مخدر و الکل است. قطعا با عوارض این مواد بر بدن آشنایی دارید بنابراین، بهتر است برای مراقبت های افتادگی دریچه میترال از مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل جلوگیری کنید.
  • هر فرد باید به‌طور سالانه ۲ بار چکاپ انجام دهد تا کمبودهای بدن خود را با توجه به نتیجه آزمایش‌ها جبران کند. همچنین نتایج چکاپ، وضعیت جسمانی فرد را نشان می‌دهند که از طریق این نتایج می‌توان سبک زندگی مناسب را برای بهبود وضعیت قلب در پیش گرفت.

تغذیه مناسب برای مراقبت های افتادگی دریچه میترال

فردی که مبتلا به این بیماری باشد قطعاً باید در مصرف غذای روزانه خود دقت کند. از مراقبت های گشادی دریچه قلب، می‌توان به مصرف غذاهای سالم اشاره کرد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارند که می‌تواند بر سلامت قلب تأثیرگذار باشد. مواد معدنی موجود در این خوراکی‌ها باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.

  • لبنیات کم چرب

از تغذیه مناسب برای مراقبت های گشادی دریچه قلب می‌توان به مواردی همچون شیر، خامه، ماست و دیگر مواد لبنی اشاره کرد. مصرف این مواد برای قلب مفید بوده و علاوه بر آن، به تصفیه درست خون کمک می‌کند.

  • حبوبات

حبوبات منبع بزرگی از ویتامین‌ها هستند که تأثیر زیادی بر اندام‌های داخلی فرد دارند. حبوبات بر کاهش وزن و منظم ساختن ضربان قلب کمک زیادی خواهد کرد. این مواد با مقدار زیادی پروتئین و فیبری که درون خود دارند، می‌توانند فرد را سیر نگه‌داشته و مانع ولع برای خوردن غذاهای مضر شوند.

  • آجیل

مصرف روزانه آجیل به مقدار تعیین‌شده می‌تواند تأثیر بالایی در کارکرد قلب داشته باشد. آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌های مختلف هستند و چربی‌های سالمی درون خود دارند. به همین دلیل است که پزشکان آنها را برای سلامت قلب تجویز می‌کنند.

  • غلات کامل

غلات تصفیه نشده‌ای که سبوس و به طورکلی لایه بیرونی آنها جدا نشده باشد نیز از خوراکی‌های مفید برای بدن هستند. این مواد سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند که می‌توانند به سلامت اعضای مهم بدن کمک کنند.

  • کافئین

درست است که مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند مضر باشد اما مصرف مقدار تنظیم‌شده قهوه تأثیر مثبتی بر روی کارکرد قلب دارد که این تأثیر می‌‌تواند برای جلوگیری از اختلالات قلبی مفید باشد.

پس یکی از مراقبت های افتادگی دریچه میترال، مصرف روزانه مقدار مناسبی از کافئین است که سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و به سلامت قلب کمک می‌کند.

به طور کلی داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، می‌تواند به افزایش طول عمر و سلامت بیشتر اعضای بدن مانند قلب منجر شود. بنابراین، مهم است که در طول روز، یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید و از مصرف مواد غذایی مضر و خوراکی‌های بی‌خاصیت خودداری کنید.

تأثیر مصرف الکل بر مراقبت های افتادگی دریچه میترال

همان‌طور که می‌دانید الکل کالری زیادی داشته و هیچ خاصیتی برای بدن ندارد. بنابراین، مصرف مداوم آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود که این موضوع به خودی‌خود در افزایش بیماری‌های قلبی تأثیر می‌گذارد.

همچنین نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند باعث تپش قلب شدید و مشکلات قلبی شوند که این موضوع باعث افزایش علائم افتادگی دریچه میترال نیز می‌شود. دقت داشته باشید که مصرف الکل بر عملکرد مغز تأثیر گذاشته و کنترل فرد بر احساسات خود را کاهش می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا فرد مبتلا به عارضه قلبی نتواند مراقبت های افتادگی دریچه میترال را به درستی رعایت کند.

نوشیدن الکل باعث بروز کاردیومیوپاتی، آریتمی قلب، ایست ناگهانی قلبی و مشکلاتی از این قبیل است که همه این موارد از علت‌های به وجود آمدن افتادگی دریچه میترال است.

نکته دیگر اینکه نوشیدنی‌های الکی باعث افزایش فشارخون، بالارفتن کلسترول و دیابت نیز می‌شوند که تمام این موارد می‌تواند در بروز گشادی دریچه قلب مؤثر باشد.

باتوجه به تحقیقات دانشمندان در زمینه ضررهای نوشیدنی‌های الکلی، می‌توان گفت که افرادی که الکل مصرف می‌کنند، ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر، دچار بیماری‌های قلبی مانند افتادگی دریچه میترال می‌شوند.

یکی دیگر از عوارض مصرف این‌ نوشیدنی مضر، بالارفتن چربی خون است که به طور غیر مستقیم بر افزایش بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از آنها تأثیر می‌گذارد. اگر میزان چربی در خون بالا رود، باعث می‌شود که رگ‌های قلب مسدود‌شده و احتمال بروز بیماری‌های قلبی بیشتر شود.

نکته آخر اینکه اگر دچار افتادگی دریچه میترال هستید و قرص خاصی مصرف می‌کنید، لازم است تا الکل را کنار بگذارید زیرا مصرف آن با داروهای شما تداخل دارد و باعث بدترشدن این عارضه قلبی در شما می‌شود.

تأثیر مصرف مواد مخدر و سیگار بر مراقبت های افتادگی دریچه میترال

علاوه بر نوشیدنی‌های الکلی، مصرف سیگار و‌ مواد مخدر نیز باعث بروز مشکلات قلبی مانند افتادگی دریچه میترال می‌شوند. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که مصرف مواد مخدر و سیگار، احتمال ابتلا به این مشکلات را ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن می‌تواند اکسیژن خون را کاهش داده و به همین دلیل موجب مسدود شدن رگ‌های قلبی شود. همچنین مواد شیمیایی دیگر مانند تنباکو نیز می‌توانند به تنگ شدن عروق منجر شوند که این برای افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، بسیار مضر است.

سیگار موجب کاهش کلسترول و افزایش فشار خون می‌شود که این ۲ مورد می‌توانند در بروز گشادی دریچه قلب مؤثر باشند. همچنین احتمال بروز حمله قلبی و علت درد قفسه سینه، نارسایی قلبی و آریتمی در افراد سیگاری بسیار بالا است که این موارد نیز از فاکتورهای مهم و مؤثری در ابتلای فرد به گشادی دریچه میترال هستند.

مانند الکل، سیگار نیز می‌تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود که این مورد می‌تواند دلیل بدتر شدن عارضه افتادگی دریچه میترال باشد. همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور روزانه موادی مانند کوکائین، متادون، کریستال و مواردی از این قبیل را مصرف می‌کنند، ۲۰ برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

کاهش استرس، یکی از مراقبت های افتادگی دریچه میترال

همان‌طور که گفته‌شد یکی از دلایل بروز افتادگی دریچه میترال، استرس زیاد است که با ابتلا به این عارضه، شدت آن بیشتر هم می‌شود‌. از مراقبت های افتادگی دریچه میترال، می‌توان به کاهش استرس و اضطراب اشاره کرد.

همه ما در طول روز با استرس مواجه می‌شویم. مرگ یک عزیز، مشغله کاری، دوری از خانواده و مواردی از این قبیل می‌تواند میزان اضطراب ما را افزایش دهد. افزایش استرس باعث مشکلات بسیاری مانند فشار خون و کلسترول خون می‌شود که این ۲ تأثیر مستقیمی بر بیماری‌های قلبی دارند.

بروز استرس شدید در فرد می‌تواند باعث لخته‌شدن خون در رگ‌ها شود که این موضوع به طور مستقیم بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد. بنابراین، لازم است تا میزان استرس خود را در حالت نرمال نگه‌داریم تا دچار این مشکلات نشویم.

برای کاهش استرس خود، مهم است که حتما از یک روانشناس حاذق و با مهارت کمک بگیرید تا این مسیر برای شما هموار شود.

درمان تخصصی برای مراقبت های افتادگی دریچه میترال

تمامی مراقبت های افتادگی دریچه میترال را بازگو کردیم تا افراد مبتلا یا کسانی که در معرض ابتلا به این عارضه هستند، بتوانند با رعایت این نکات مراقبتی، شدت بروز مشکل را کاهش دهند. البته درصورتی‌که به این عارضه قلبی دچار هستند، لازم است که حتما کمک تخصصی دریافت کنید.

اگر هر یک از علائم بازگو‌شده در این مطلب را در خود یا اطرافیان‌تان مشاهده کردید، بهتر است برای بررسی موضوع به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک، ضروری هستند بنابراین، استفاده از آنها را جدی بگیرید.

همچنین درمان تخصصی ممکن است شامل تعویض دریچه میترال نیز باشد. این مورد برای افرادی است که شدت بیماری آنها زیاد است و با مصرف دارو، کنترل نمی‌شود. به طور کلی، متخصص قلب و عروق با دانشی که دارد می‌تواند بهترین توصیه‌ها را به شما کند و درمان مناسبی را برای بهبود بیماری پیش بگیرد.

سخن پایانی

اگر به توضیحات داده‌شده در مورد مراقبت های افتادگی دریچه میترال، توجه کنید می‌توانید تا حد زیادی از خطرات این عارضه جلوگیری کنید. افراد زیادی به این مشکل مبتلا هستند اما با رعایت نکات مراقبتی و همچنین مراجعه به پزشک می‌توانند به زندگی و فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند. اگر شما تجربه چنین مشکلاتی را دارید، می‌توانید به کلینیک‌های ما مراجعه و پروسه درمانی را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس