شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

درد قفسه سينه و گلو

درد قفسه سينه و گلو مربوط به کدام بیماری است؟

همراه شدن درد قفسه سينه و گلو با یکدیگر می‌تواند برای هر شخصی بسیار آزاردهنده باشد. اگر چه که همیشه دردهای مربوط به قفسه سینه که به سایر اندام‌ها و نقاط بدن انتشار می‌یابد، خطرناک و مرتبط با قلب نیستند. اما حتماً باید به دنبال علت این گونه دردها بود.

زیرا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های درد قفسه سینه که به قلب مرتبط می‌شود، امکان انتشاریافتن درد به نقاطی همچون کتف، دست، گلو و گردن است. اما دلایل متعدد و زیادی هم وجود دارند که منجر به هم‌زمان‌شدن درد قفسه سینه و سایر اندام‌ها می‌شوند که مرتبط با بیماری هستند؛ اما بی‌خطرند.

علت به‌وجودآمدن درد قفسه سينه و گلو

دردهایی که در ناحیه قفسه سینه و حتی دردهایی که دقیقاً در سمت چپ قفسه سینه رخ می‌دهند، همیشه مربوط به بیماری‌های قلبی نیستند. همان‌طور که ممکن است درد در ناحیه پشت یا سمت راست رخ بدهد؛ اما مرتبط با قلب و بیماری‌های خطرناک قلبی باشد.

در مورد درد قفسه سينه و گلو نیز باید بدانید که نمی‌توان به طور قطعی در مورد علت بروز آن و قلبی یا غیرقلبی بودن آن اظهارنظر کرد؛ بنابراین حتماً در صورت مواجهه با چنین دردهایی باید با متخصص قفسه سينه تهران مشورت کنید تا علت آن را بیابید.

از مهم‌ترین و رایج‌ترین علت‌های بروز درد در قفسه سینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخم معده:

زخم‌هایی که به دلایل مختلف از جمله ترشح بیش از حد اسید در ناحیه معده ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث درد بشوند و معمولاً داشتن سابقه مشکل خانوادگی در زمینه گوارشی، ترشح بیش از حد اسید، میکروب معده و مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار و کافئین می‌توانند باعث ابتلا به زخم معده شوند.

  • ریفلاکس اسید معده به مری (gerd):

ریفلاکس به حالتی گفته می‌شود که به دلایل مختلف اسید ترشح شده از سلول‌های کناری دیواره معده، به سمت بالا بر می‌گردد و وارد مری و دهان می‌شود. در چنین شرایطی احساس سوزش و درد در قفسه سینه و گلو رخ می‌دهد. همچنین سرفه‌های مکرر و احساس ترش‌کردن نیز از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به ریفلاکس معده هستند.

  • آسیب عضلانی:

در شرایط مختلف مخصوصاً در زمانی که افراد اقدام به جابه‌جایی جسم سنگین می‌کنند، ممکن است عضلات در اثر سنگینی جسم و فشار ناشی از بلندکردن آن دچار کشیدگی شوند. اگر درد شما به‌گونه‌ای است که با حرکت‌کردن و دست‌زدن به نواحی دردناک، تشدید می‌شود احتمالاً علت درد شما آسیب عضلانی است. درد قفسه سینه در چنین شرایطی معمولاً زمانی با درد گلو همراه می‌شود که شما در حین بلندکردن اجسام، صحبت کنید. در این شرایط علاوه بر احساس درد، تارهای صوتی و حنجره شما نیز ممکن است آسیب ببینند.

  • صدمه دیدن قفسه سینه در اثر ضربه:

در شرایطی که قفسه سینه به دلایلی مثل تصادف، ورزش‌های رزمی و غیره آسیب می‌بیند، به دلیل آسیب‌دیدگی دنده‌ها قفسه سینه دردناک می‌شود. در شرایطی مثل تصادف که امکان بروز آسیب به سایر نواحی هم وجود دارد، ممکن است درد قفسه سينه و گلو با هم تورم شوند.

  • حساسیت:

در زمان بروز برخی از انواع حساسیت، به دلیل فشار وارده به مری و حلق ممکن است قفسه سینه و گلو دردناک شوند. همچنین در برخی از حساسیت‌ها نیز به دلیل واکنش بیش از حد معده و ترشح زیاد از حد اسید نیز ممکن است این مشکل رخ دهد.

  • پاره شدن مری:

پاره شدن مری یک مشکل نه‌چندان شایع اما جدی است که احتمال دارد منجر به دردناک شدن قفسه سینه و همچنین دردناک شدن گلو شود. درد در زمان بروز چنین مشکلی بسیار شدید و معمولاً غیرقابل‌تحمل است. پارگی مری معمولاً پس از عمل‌های جراحی که مری در آن دستخوش تغییر می‌شود و یا استفراغ شدید و طولانی رخ می‌دهد.

  • فتق هیاتال:

در واقع فتق هیاتال نام یک عارضه‌ای است که به دلیل واردشدن فشار از سمت معده به قفسه سینه رخ می‌دهد. فتق هیاتال یک مشکل بسیار شایع و البته تقریباً بی‌علامت است. معمولاً علائم این مشکل با علائم ریفلاکس مشابه است. معمولاً درد در قفسه سینه که به دلیل فتق هیاتال رخ می‌دهد، پس از غذاخوردن اتفاق می‌افتد.

  • حمله پانیک:

حمله پانیک یک مشکل رایج در جوانان و نوجوانان است که در شرایطی باعث ایجاد درد قفسه سینه و گردن و گلو می‌شود. بالارفتن ضربان قلب، سخت‌شدن تنفس، تعریق زیاد و افت فشار از جمله علائم حملات پانیک هستند.

  • بیماری‌های ریوی:

یکی دیگر از مواردی که منجر به بروز درد هم‌زمان قفسه سینه و گلو می‌شود، بیماری‌های ریوی هستند. بیماری باکتریایی سل، ذات‌الریه، کرونا، آنفلوانزا، آمبولی ریه (لخته‌شدن خون در رگ‌های تغذیه‌کننده ریه)، آسم و حتی بیماری‌های ساده ریوی مثل سرماخوردگی نیز می‌توانند منجر به بروز درد قفسه سینه و همچنین گلو بشوند.

  • مشکلات مربوط به انقباضات مری:

مشکلاتی که مربوط به انقباض‌های مری هستند مثل اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های لوله مری از جمله دلایل درد قفسه سینه تورم با گلودرد هستند.

  • مشکلات قلبی:

در نهایت مشکلات قلبی زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز درد در قفسه سینه و حتی گلو، گردن، پشت، کتف، بازو و… بشوند. از جمله مهم‌ترین علامت‌های بیماری‌های قلبی همین انتشار درد از قفسه سینه به سایر نواحی است. بیماری‌های قلبی مثل آنژین صدری، تصلب شرایین، سکته قلبی، گرفتگی عروق اکلیلی (عروق غذا دهنده قلب)، بیماری‌های دریچه‌ای و التهابات عضله و پرده قلب از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های قلبی هستند.

چه زمانی درد قفسه سينه و گلو را جدی بگیریم؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، شما در صورت بروز دردهای مشکوک قفسه سینه که قبلاً با آن مواجه نشده بودید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. اما به‌هیچ‌وجه استرس و نگرانی به خود راه ندهید. زیرا ده‌ها دلیل وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز درد در قفسه سینه شود که همه آن‌ها الزاماً حاد و خطرناک نیستند. اما سهل‌انگاری و بی‌توجهی به درد نیز می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای شما به دنبال داشته باشد.

زیرا برخی از بیماری‌ها مثل تصلب شرایین (سخت‌شدن دیواره عروق کرونری قلب به علت‌های مختلف مثل تجمع چربی) و برخی از بیماری‌های دریچه‌ای، درصورتی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، به‌سادگی قابل‌درمان هستند.

این در حالی است که اگر این مشکلات دیر تشخیص داده شوند به‌مراتب روش‌های درمانی سخت‌تری مثل عمل بای‌پس قلب که در اصطلاح عموم به نام عمل قلب بازشناخته می‌شود را در پی خواهد داشت؛ بنابراین همیشه و تحت هر شرایطی بایستی دردهای مبهم و جدید قفسه سینه را جدی گرفت و درمان آن را پیگیری نمود.

اگر درد شما صرفاً در ناحیه قفسه سینه باشد، در صورت پدیدارشدن علائم ذیل باید هر چه سریع‌تر به اورژانس فوریت‌های پزشکی مراجعه کرد.

  • انتشار درد از قفسه سینه به سایر نقاط و اندام‌های بدن مخصوصاً: بازو، کتف و شانه، دست چپ، فک و گردن
  • احساس درد و فشار در زمان فعالیت و پس از تحرک
  • احساس دشواری تنفس و سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس
  • بالارفتن سطح فشارخون (فشارخون بیشینه (ماکزیمم) بالای 12 و فشارخون کمینه (مینیمم) بالای 8)
  • احساس سرگیجه و سبک‌شدن سر
  • تعریق سرد در نقاط مختلف بدن مثل پیشانی
  • تعریق بیش از حد بدن در شرایطی که معمولاً افراد زیاد عرق نمی‌کنند.
  • بالارفتن تعداد ضربان قلب در دقیقه یا پایین آمدن آن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حس سنگینی و فشار در قفسه سینه

علائمی که ذکر شد، می‌توانند از علائم بروز سکته‌ها و حملات قلبی در اثر آسیب به رگ‌ها و عروق قلب باشند؛ بنابراین مراجعه به اورژانس فوریت‌های پزشکی در زمان مواجهه با یک یا چند مورد از این علائم، ضروری و حیاتی است.

اما معمولاً در اکثر مواردی که درد سینه و گلو با یکدیگر همراه می‌شوند، علت قلبی وجود ندارد. اما بازهم در مواجهه با چنین شرایطی، مراجعه به پزشک همچنان ضروری و دارای اهمیت است. معمولاً علت درد بیماری که به طور هم‌زمان رخ می‌دهند، مربوط به مشکلات گوارشی و مخصوصاً بیماری‌های معده است. اگر علت درد قفسه سينه و گلو مربوط به معده و گوارش باشد؛ علائم زیر نیز ممکن است بروز کنند:

  • احساس درد و سوزش پس از غذاخوردن
  • احساس درد و سوزش پس از ساعت‌های طولانی گرسنگی مثل زمان روزه‌داری و زمانی که صبحانه میل نمی‌کنید.
  • احساس سوزش در وسط قفسه سینه و ناحیه معده
  • احساس درد و سوزش در زمان استراحت و مخصوصاً در زمان درازکشیدن
  • سرفه‌های پیاپی مخصوصاً در زمان درازکشیدن و خوابیدن
  • ترش‌شدن دهان
  • احساس سوزش مری
  • احساس سوزش در گلو
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • درد در ناحیه معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تنگ شدن نفس
  • حس سوزن‌سوزن‌شدن در ناحیه قفسه سینه

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بسیاری از علائم درد قفسه سینه مرتبط با قلب و بیماری‌های قلبی با علائم درد قفسه سینه مربوط به سایر بیماری‌ها مثل بیماری‌های معده مشابه هستند. به همین دلیل تشخیص علت اصلی درد قفسه سینه تنها بر عهده پزشک و با انجام آزمایش‌های روتین پزشکی است.

درمان درد قفسه سينه و گلو با دارو

برای درمان درد قفسه سينه و گلو همیشه در مرحله اول باید عامل ابتلا به درد قفسه سینه را شناسایی نمود. پزشک شما باتوجه‌به علائم و شرح‌حالی که از شما می‌گیرد و همچنین باتوجه‌به نتایج آزمایش‌های، داروهای مناسب مشکل شما را تجویز خواهد کرد.

معمولاً زمانی که درد قفسه سینه با گلودرد همراه می‌شود، مشکل مربوط به معده است. زمانی که پزشک اطمینان حاصل کند که مشکل از معده است، معمولاً داروهای ذیل را به بیمار برای تخفیف درد و عوارض ناشی از آن تجویز می‌نماید:

  • آنتی‌اسیدها:

آنتی‌اسیدها جزو داروهایی هستند که در خط اول درمان برای رفع مشکل ریفلاکس اسید معده به مری استفاده می‌شوند. این داروها با داشتن خاصیت خنثی‌کنندگی می‌توانند به درمان درد قفسه سينه و گلو ناشی از برگشت اسید کمک کنند. منیزیم هیدروکسید (شیر منیزی)، آلومینیوم هیدروکسید، کلسیم کربنات، سدیم بی‌کربنات و سایمیتیکون جزو این داروها هستند. توجه داشته باشید که مصرف این داروها باید به طور موقتی باشد و به‌هیچ‌وجه به طور دائم و طولانی‌مدت نباید از این داروها استفاده کرد.

  • محرک‌های سیستم گوارشی:

دسته دیگری از داروها وجود دارند که با کمک به افزایش حرکات معده و روده به جذب غذا کمک می‌کنند. این داروها تأثیری بر میزان ترشح اسید ندارند. بلکه با کمک به سریع‌تر شدن روند هضم غذا از این که برای مدت‌زمان طولانی غذا در معده باقی بماند، جلوگیری می‌کنند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین داروهای این گروه که برای درمان ریفلاکس استفاده می‌شوند شامل نیزاتیدین، فاموتیدین، سایمتیدین، رانیتیدین، دومپریدون، سیزاپراید، امپرازول و متوکلوپرامید هستند.

درمان غیردارویی درد قفسه سينه و گلو

اما به‌طورکلی در درمان دردهای قفسه سینه مخصوصاً اگر از نوع تنشی و عصبی یا به دلیل مشکلات معده باشد، در کنار داروهای تجویزی، روش‌های درمانی مختلفی نیز توصیه می‌شود. این روش‌ها و نکات در واقع مربوط به لایف استایل و سبک زندگی هستند. امروزه در درمان همه بیماری‌ها معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که سبک زندگی خود را اصلاح کنید تا شاهد تأثیرات بیشتر داروها در روند درمان خود باشید. برای درمان درد قفسه سینه سمت چپ که به دلیل مشکلات معده رخ می‌دهد نیز پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که از رعایت نکات ذیل، غافل نشوید:

  • کم‌کردن استرس و تنش:

امروزه متأسفانه همه افراد با هر سن و سالی دچار استرس و اضطراب هستند؛ بنابراین توصیه‌کردن به نداشتن و دوری از تنش و اضطراب تقریباً یک توصیه غیرممکن و انجام نشدنی است. اما توجه داشته باشید که با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان تا حدی از این اضطراب و استرس روزانه کم کرد.

ورزش‌کردن، تمرینات یوگا، انجام مدیتیشن، تنفس عمیق، داشتن خواب کافی، گذراندن وقت با خانواده و استفاده از طبیعت خارج از شهر به مدت چند ساعت در هفته، جزو بهترین و آسان‌ترین روش‌های کاهش و کنترل استرس هستند.

  • کنترل وزن:

کمبود وزن و اضافه‌وزن هر دو جزو عواملی هستند که می‌توانند به بدن و مخصوصاً معده آسیب بزنند. ازاین‌رو همواره سعی کنید با داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی، وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید. توجه داشته باشید که وزن مناسب هر شخص باتوجه‌به جنسیت، سن و قد فرد تعیین می‌شود. برای اطلاع از شرایط وزنی خود می‌توانید با محاسبه BMI خود (نسبت وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر) استفاده کنید.

  • رژیم غذایی مناسب:

طبیعی است که برای داشتن معده و گوارش خوب باید حتماً از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. مصرف بیش از حد الکل، کافئین، نوشابه‌های گازدار، فست‌فود، چربی‌های اشباع و همچنین مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات می‌توانند مشکلاتی برای شما به وجود بیاورند. سعی کنید از انواع مواد غذایی متنوع و باکیفیت در طول شبانه‌روز استفاده کنید.

  • عدم مصرف دخانیات:

مصرف دخانیاتی مثل قلیان و سیگار، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد می‌کنند. مصرف دخانیات هم ریسک ابتلا به بیماری قلبی و هم ریسک ابتلا به مشکلات گوارشی مخصوصاً زخم معده و ریفلاکس اسید را افزایش می‌دهد.

  • فاصله مناسب بین غذاخوردن و خواب:

توجه داشته باشید که باید دست‌کم بین زمان غذاخوردن و خوابیدن شما، دو و نیم الی سه ساعت فاصله وجود داشته باشد. فاصله زمانی کم‌تر از این مقدار می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مثل یبوست، سوءهاضمه و مخصوصاً ریفلاکس اسید معده به مری بشود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل و جامع به بررسی علل و درمان درد قفسه سينه و گلو پرداختیم. اما همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، دلایل بسیار زیادی می‌توانند منجر به بروز این درد شوند. همچنین شباهت‌های زیادی بین علائم بیماری‌های مختلف وجود دارد.

به همین دلیل شما حتماً باید در صورت مواجهه با این دردها به پزشک مراجعه کنید. زیرا حتی ساده‌ترین مشکلاتی هم که می‌توانند منجر به بروز این درد شوند، در صورت عدم درمان می‌توانند تبدیل به یک مشکل خطرناک و جدی بشوند. اگر شما هنوز بعد از مطالعه کامل مطلب هم نمی‌دانید که دقیقاً به چه دلیل دچار درد قفسه سینه شده‌اید و باید به چه پزشکی مراجعه کنید؛ نگران نباشید.

درصورتی‌که علائم دردهای تیپیک قلبی در شما کم‌تر از علائم سایر بیماری‌ها است، به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. پزشک متخصص داخلی شما را بعد از انجام آزمایش‌های روتین، راهنمایی خواهد کرد. اما اگر بیشتر علامت دردهای مرتبط با بیماری‌های قلبی را دارید؛ مخصوصاً اگر سابقه بیماری قلبی در خانواده، درد بعد از فعالیت، بیماری زمینه‌ای مثل فشارخون و سابقه مصرف دخانیات را دارید، توصیه می‌شود ابتدا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس