شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

درد جناغ قفسه سينه سمت چپ

علل درد جناغ قفسه سينه؛ روش‌های پیشگیری و درمان

درد جناغ قفسه سينه سمت چپ با توجه به علت و نوع عارضه ممکن است شدید یا خفیف نمایان شود. علل ایجاد درد در قفسه سینه سمت چپ در جوانان، سالمندان و بیماران بسیار متفاوت از یکدیگر است. این عارضه در برخی از افراد به همراه نشانه­‌های دیگر مانند: تنگی نفس، احساس ضعف شدید، بی حسی دست چپ و موارد مشابه ظاهر می­‌شود و سبب بروز ابهامات بسیاری در مورد نوع بیماری می‌شود. در این مقاله می‌­خواهیم تمامی علل، انواع روش­‌های درمانی و پیشگیری را به طور کامل از دید متخصص قفسه سينه تهران بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

علت درد جناغ قفسه سينه

جناغ سینه یک استخوان شبیه به خنجر در وسط قفسه سینه است. معمولاً احساس درد در این قسمت به دلیل مشکلاتی در عضلات قلب و اطراف آن پیش می‌آید. حال اگر این درد در قسمت سمت چپ استخوان جناغ ایجاد شده باشد، احتمالاً نشانه بروز یک عارضه قلبی است.

در صورتی که از ایجاد این درد بسیار نگران هستید، می­‌توانید همین الان به پزشک متخصص قلب مراجعه یا با مشاوران کلینیک مربوطه در تماس باشید. در غیر این صورت برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درد جناغ قفسه سينه در سمت چپ موارد زیر را مطالعه کنید.

  • آنژین قلبی

آنژین صدری پایدار یا ناپایدار یکی از اصلی‌ترین علل درد در قفسه سینه سمت چپ به شمار می­‌رود. زمانی‌که میزان کلسترول خون افزایش یابد یا رگ­‌های تغذیه قلب با اختلال و گرفتگی مواجه شوند، پزشکان از این اصطلاح برای توصیف این عارضه استفاده می‌­کنند. لازم است بدانید که آنژین قلبی باعث کم شدن میزان اکسیژن در سطح خون می­‌شود؛ به همین دلیل ممکن است مشکلات تنگی نفس را به همراه داشته باشد.

آنژین پایدار معمولاً با استراحت کردن، برای مدت کوتاهی تسکین می­‌یابد. شانه درد و گرفتگی گردن از نشانه­‌هایی هستند که در آقایان بیشتر دیده شده‌اند. بانوان هم غالباً دل درد، گلودرد و کمر درد را به همراه درد در قفسه سینه تجربه می­‌کنند.

شدت و مدت درد در آنژین ناپایدار بسیار زیاد و غیرقابل‌تحمل است. این مشکل یک مورد اورژانسی و خطرناک محسوب می­‌شود. طبق گزارش‌­ها ده درصد از افرادی که با این عارضه مواجه می­‌شوند، در مدت کوتاهی پس از آن سکته قلبی را تجربه می­‌کنند.

  • آنفارکتوس میوکارد

آنفارکتوس میوکارد یا به‌طور مخفف ام آی، زمانی‌که جریان خون ورودی به قلب کاهش یابد اتفاق می­‌افتد. رایج‌ترین نشانه­‌های این مشکل قلبی، درد پشت قفسه سينه جناغ و تیر کشیدن فک است. در برخی مواقع ممکن است معده درد، بی حسی دست چپ و تعریق سرد از دیگر نشانه‌­های آن به‌شمار رود. طبق تحقیقات انجام شده، نزدیک به 5% از افراد بالای 75 سال بدون هیچ علائمی با این مشکل مواجه شده‌اند.

آنفارکتوس در ابتدا باعث تپش قلب شده، سپس با خارج شدن ضربان قلب از حالت منظم و ریتمیک منجر به سکته و ایست قلب می­‌شود. استعمال دخانیات و دوری از ورزش از محرک­‌های اصلی این عارضه هستند.

  • پریکاردیت

پزشکان به التهابات و عفونت­‌های غشای اطراف قلب، بیماری پریکاردیت می­‌گویند. یکی از دلایل درد جناغ قفسه سينه در سمت چپ در هنگام استراحت یا تنفس عمیق، این عارضه قلبی است. درد ناشی از این مشکل می­‌تواند به سمت چپ گردن و کتف چپ سرایت پیدا کند.

تنگی نفس، افت فشارخون، کاهش سطح هوشیاری یا بیهوشی کامل از نشانه‌­های رایج این عارضه محسوب می­‌شوند. علت ایجاد این عارضه معمولاً در انواع حساسیت­‌ها، مشکلات ژنتیکی، ضربات و آسیب­‌های فیزیکی، مشکلات تیروئید و در بدترین حالت سرطان یافت می­‌شود.

  • کاردیومیوپاتی

حتماً شما هم راجع به بزرگ‌شدن یا ضخیم شدن بیش از حد ماهیچه‌­های قلب شنیده‌اید. این مشکل قلبی که با نام کاردیومیوپاتی شناخته می‌­شود، در اثر ضخامت چند برابر بیش­تر از حالت نرمال قلب ایجاد می‌­شود. به دلیل آنکه ظرفیت و فضای داخل قفسه سینه محدود است، بزرگ‌شدن بیش از حد قلب می­‌تواند باعث ایجاد درد جناغ قفسه سينه سمت راست هم باشد. معمولاً این عارضه قلبی در یک مرحله و به‌طور ناگهانی منجر به ایست قلبی و مرگ می­‌شود. نوشیدن مشروبات الکلی، شیمی‌درمانی، کمبود ویتامین‌­ها و تزریق بیش از حد هورمون­‌های رشد از علل ایجاد این مشکل هستند.

  • پرولاپس

افتادگی و اختلالات مربوط به دریچه میترال، پرولاپس نامیده می­شود. پرولاپس شایع­ترین مشکل قلبی در بین تمام افراد جهان است. طبق گزارش‌­ها، احتمال درگیرشدن با این عارضه در بانوان بیشتر از آقایان به چشم می‌خورد. تنگی نفس مکرر، سردردهای شبانه و قبل از خواب، افسردگی، اضطراب و ترس از علائم اصلی این مشکل به همراه درد جناغ قفسه سینه هستند. تشخیص دقیق پرولاپس فقط توسط پزشک متخصص و استفاده از دستگاه‌­های مخصوص امکان‌پذیر است.

  • آسم و مشکلات ریوی

بیماری آسم و سایر عارضه­‌های ریوی مانند آمبولی ریه، ذات‌الریه، سرطان، پلورسی و فروپاشی ریه از علل کم­تر رایج درد جناغ قفسه سينه در سمت چپ محسوب می­‌شوند. به دلیل اینکه سرعت شیوع مشکلات ریوی به شدت بالا است، مراجعه سریع و به موقع به پزشک مربوطه در میزان موفقیت آمیز بودن درمان بسیار تأثیرگذار است. استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض گاز گوگرد، استنشاق گازهای ناشی از آزمایشات شیمیایی و آلودگی هوا از علل اصلی ایجاد بیماری­‌های ریوی هستند.

  • دایسکشن آئورت

دایسکشن آئورت به معنای نفوذ خون بین دیواره‌های شریان آئورت است. در صورتی که علائمی مانند سوزش جناغ قفسه سينه، حالت تهوع و تعریق بسیار شدید، افت شدید میزان قند و فشارخون، کاهش سطح هوشیاری یا استفراغ را مشاهده کردید، این عارضه بسیار خطرناک و کشنده محسوب می­‌شود زیرا کمتر از 60 دقیقه زمان دارید تا خود را به مراکز درمانی برسانید. بنابراین، فرصت را از دست ندهید و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. دایسکشن آئورت در افراد سیگاری و بالای 60 سال بیشتر دیده می­‌شود، با این حال در مواردی نادر این عارضه در جوانان و ورزشکاران نیز گزارش شده است.

درد پشت قفسه سينه جناغ در اطفال و نوجوانان

خوشبختانه درد پشت در قفسه سينه جناغ جوانان و نوجوانان مشکلی جدی محسوب نمی­‌شود. با این حال بد نیست که کمی راجع به شرایط نادر و کمتر رایج نیز اطلاعاتی داشته باشیم. از سن 3 تا 15 سالگی، احساس درد در قفسه سینه معمولاً مربوط به ستون فقرات و رشد بدن است که به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. فقط در صورتی باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید که این مشکل به همراه تنگی نفس یا تب و لرز باشد.

درد جناغ قفسه سينه سمت چپ در کودکان و جوانان، اگر به همراه نشانه­‌هایی مانند سرگیجه، افت فشارخون، عدم کنترل ادرار و مدفوع، رنگ پریدگی، اسهال و استفراغ، تعریق سرد، تنگی نفس، مورمورشدن پاها و خواب‌رفتن دائم دست یا شانه سمت چپ باشد، نشانه­ خطرناک محسوب شده و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

در نوجوانان به دلیل تغییرات میزان هورمون­‌های بدن، افزایش میزان استرس یا در شرایطی افسردگی سطحی امری کاملاً طبیعی است. از آنجایی که حملات عصبی یکی از علل ایجاد درد در قفسه سینه و قلب به شمار می‌­روند؛ این مشکل معمولاً در جوانان مشاهده شده و پس از گذشت چند روز به‌طور کامل از بین می­‌رود. متأسفانه بسیاری از پزشکان مهارت لازم برای  بررسی‌ و تشخیص دقیق علت این درد در جوانان و کودکان را ندارند. لطفاً پیش از مراجعه به کلینیک، به خوبی راجع به سوابق و مهارت­‌های پزشک مربوطه تحقیق کنید.

درمان درد جناغ قفسه سينه چگونه است؟

قبل از اینکه به پاسخ این سؤال بپردازیم، بد نیست بدانید که مؤثرترین فاکتور در درمان موفقیت آمیز در جناغ سینه، زمان است. اگر بتوانید در زمان مناسب برای تشخیص علت و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید، 90% از یک درمان موفق را پشت سر گذاشته‌اید. خیلی از افراد به دلیل میزان وسواس زیاد، آن‌قدر به پزشک مراجعه می‌­کنند که پس از مدتی، دیگر مشکلات و   عارضه­‌های مختلف بدن را نادیده می‌­گیرند. در همین بین ممکن است یک بیماری خطرناک و اورژانسی در بین مشکلات دیگر پنهان شود.

دسته دیگری از افراد هم هستند که می­‌خواهند هر مشکلی را بدون مراجعه به پزشک و در منزل از بین ببرند. درست است که با مصرف برخی از مسکن‌­ها می‌توان درد بسیاری از بیماری­‌ها را کاهش داد امّا به نظر شما، آیا مصرف قرص ژلوفن می‌­تواند در درمان پارگی شریان آئورت مؤثر باشد؟ متأسفانه این دسته از افراد هم به دلیل مراجعه دیرهنگام به پزشک، احتمال موفقیت آمیز بودن روش‌­­های درمانی را به شدت کاهش می‌­دهند.

پزشکان متخصص برای تشخیص دقیق علت درد در جناق قفسه سینه سمت چپ از آزمایش­‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • نوار قلب: با استفاده از نوار قلب می­‌توان نحوه عملکرد و نوع تپش قلب را بررسی کرد.
  • آزمایش خون: میزان هورمون­‌ها، کلسترول، قند و آنزیم­‌های موجود در بدن با این آزمایش قابل‌مشاهده است.
  • اشعه ایکس: عکس‌برداری با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس سلامت قلب، اختلال­‌های موجود در رگ­‌ها، مشکلات ریه و اعضای اطراف قلب را نمایش می­‌دهد.
  • اکوکاردیوگرافی: در روش اکو، پزشک متخصص با استفاده از یک مانیتور و چسب­‌های مخصوص، تصاویری زنده از زوایای مختلف قلب را مشاهده کرده و مشکلات را بررسی ­می‌کند.
  • ام‌آرآی: ام‌آرآی هر گونه آسیب احتمالی یا وجود اختلالات در قلب و دریچه آئورت را نشان می­‌دهد.
  • تست استرس: در این روش دستگاهی با استفاده از چسب­‌های مخصوص به بدن متصل شده و معمولاً بین 24 تا 48 ساعت، فعالیت قلب را زیر نظر می­‌گیرد.
  • آنژیوگرافی: آنژیوگرافی قلب برای پیدا کردن انسداد و گرفتگی­‌های رگ­‌ها و دریچه­‌های اطراف قلب مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

پس از آنکه پزشک متخصص توانست علت ایجاد درد جناغ قفسه سينه در سمت چپ را به درستی تشخیص دهد، حالا ممکن است از روش­‌های زیر برای درمان عارضه قلبی استفاده کند.

  • دارو­ها: تجویز انواع قرص­‌ها و داروها برای باز کردن گرفتگی­‌ها و از بین بردن مشکلات مربوط به قلب تأثیرگذارند.
  • فنر: روش بالن و فنر که با نام استنت هم شناخته می­‌شود، برای باز کردن گرفتگی­‌های شدید رگ­‌ها استفاده می­‌شود.
  • ترمیم رگ: ترمیم رگ یک عمل جراحی یا عمل پیوند، برای درمان مشکلات مربوط به آنژین و کرونر است.
  • داروهای ضد استرس: تجویز این داروها با کاهش استرس، در درمان درد قفسه سینه به دلیل حملات عصبی بسیار مؤثر است.

تسکین درد پشت قفسه سينه جناغ در منزل

گاهی اوقات دلیل درد جناغ قفسه سینه، ممکن است مربوط به مشکلات گوارشی یا ریفلاکس باشد. اگر درد قفسه سینه بسیار خفیف بوده و علائم اورژانسی نداشته باشد، روش‌­های معرفی شده در این بخش به تسکین درد کمک می‌­کنند.

  • سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص آنتی اکسیدان بسیار بالایی است. برای استفاده از آن می­‌توانید یک الی دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با سالاد کلم و کاهو ترکیب کرده و در بین وعده‌­ها غذایی میل کنید.

  • نوشیدنی­‌های گرم

در مواقعی که علت درد قفسه سینه مشکلات مربوط به مری یا هضم غذا باشد، مصرف نوشیدنی­‌های گرم مانند شیر ولرم، دم‌نوش‌ها، چای و آب ولرم به تسکین درد کمک خواهند کرد.

  • سرمادرمانی

اگر درد قفسه سینه به علت کشیدگی عضلات باشد، سرمادرمانی مؤثرترین راهکار درمانی به شمار می­‌رود. قدرت این روش درمانی در 48 ساعت ابتدایی شروع درد بی‌نظیر است. اگر سابقه حملات قلبی یا عصبی ندارید، استفاده از حوضچه آب سرد موجود در استخر­ها را پیشنهاد می­‌کنیم.

  • امگا3

امگا3 در کاهش فشارخون، کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون بسیار مؤثر است. سعی کنید از ماهی­‌ها، انواع آجیل، تخم‌مرغ و شیر بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که قرص‌­های امگا3 در داروخانه­‌ها موجود بوده و به فروش می‌­رسند.

  • آب انار

انار حاوی خواص ضد التهابی بوده و می‌­تواند به کاهش عفونت­‌های موجود در بدن کمک کند. با توجه به تحقیقات انجام شده، آب انار باعث کاهش میزان کلسترول خون شده و به سلامت رگ­‌ها کمک می‌­کند.

  • سیر

هر چقدر از خواص مصرف سیر بگوییم بازهم کم است. این گیاه خارق‌العاده به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده و ضد التهابی که دارد در تسکین درد و نابودکردن اختلالات موجود در رگ‌­ها موفق است. سعی کنید در رژیم غذایی بیشتر از سیر استفاده کنید. نگران بوی بد آن هم نباشید چراکه با جویدن آدامس یا اسپری­‌های خوشبوکننده دهان به راحتی از بین می­‌رود.

  • استراحت کنید

برای تسکین درد قفسه سینه، سعی کنید چند روز به‌طور کامل استراحت کنید. در صورت امکان به یک نقطه آرام و به دور از استرس در دل طبیعت سفر کنید و به آرامش باز گردید. شاید علت ایجاد درد در قفسه سینه فشار کاری یا استرس محیط باشد.

  • زردچوبه

ماده فعال کورکومین که در زردچوبه یافت می­‌شود، در درمان گرفتگی عضلات و مفاصل مؤثر است. شب­‌ها قبل از خواب دو قاشق چای­خوری زردچوبه را در یک فنجان شیر گرم ترکیب کرده و به مدت یک ماه، هر شب میل کنید.

روش‌­های پیشگیری از درد جناغ قفسه سينه

برای پیشگیری از مبتلا شدن به درد جناغ قفسه سينه در سمت چپ، کافی است موارد بسیار ساده‌ای که در این بخش به آن اشاره کرده‌ایم را به عنوان سبک زندگی جدید انتخاب کنید. گفتن این نکته حائز اهمیت است که روش­‌های معرفی شده در این بخش، برای درمان کاربردی ندارد.

  • عدم مصرف دخانیات و الکل

مصرف دخانیات و نوشیدنی­‌های الکلی احتمال بروز مشکلات قلبی را به شدت بالا می­‌برد. همچنین مصرف این دو مواد، عوارض جبران‌ناپذیری در درازمدت، برای سایر اعضای بدن نیز ایجاد می­‌کنند.

  • کنترل استرس

استرس و نگرانی­‌های بیش از حد روزانه، دو محرک اصلی برای شروع انواع بیماری­‌ها به شمار می­‌روند. سعی کنید با استفاده از ورزش، یوگا و مدیتیشن، میزان استرس را کنترل کنید.

  • ورزش

داشتن یک برنامه تمرینی منظم و اجرای صحیح آن، بدون شک بهترین روش پیشگیری از عارضه­‌های قلبی است با ورزش آشتی کنید تا از سلامتی کامل بهره‌مند شوید.

  • رژیم غذایی

یک رژیم غذایی صحیح و متناسب با شرایط و سبک زندگی شما، تا حدود زیادی از بروز انواع بیماری­‌ها جلوگیری می­‌کند. برای دریافت رژیم غذایی مناسب می­‌توانید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

  • میوه­‌ها

برخی از سبزیجات و میوه­‌ها به دلیل خاصیت قلیایی که دارند، به پیشگیری از مشکلات قلبی کمک می­‌کنند. برای کاهش میزان اسیدیته بدن می­‌توانید از میوه­‌های پرتقال، سیب، موز، شاه‌توت، آناناس، نارگیل و در دسته سبزیجات از قارچ، هویج، ذرت، کلم، کدو و بادمجان بیشتر استفاده کنید.

سخن پایانی

از آن جایی که علل درد جناغ قفسه سينه بسیار گسترده است، تصمیم گرفتیم برای افزایش اطلاعات عمومی، این مقاله را تهیه کنیم. همانطور که متوجه شدید، در بسیاری از مواقع ممکن است علائم عارضه­‌های قلبی بسیار شبیه به یکدیگر بوده و روند تشخیص و درمان را دشوار کند؛ به همین دلیل مراجعه‌کردن به یک کلینیک معتبر و پزشکان متخصص و با تجربه بسیار حائز اهمیت است. ممنون از اینکه تا اینجای متن همراه ما بودید، پیروز و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس