شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان
آیا تپش قلب خطرناک است

آیا تپش قلب خطرناک است؟

آیا تپش قلب خطرناک است؟ باید بگوییم که همه ما در طول زندگی خود از شدت استرس لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که در آن به تپش قلب شدید دچارشده‌ایم. اما اگر این امر گاه و بیگاه اتفاق بیفتد چه؟ برای اینکه بدانیم آیا تپش قلبی که تجربه می‌کنیم از نوع خطرساز آن است یا خیر نیاز به بررسی جامع سیستم قلب داریم. گاهی تپش قلب شما ناشی از یک مشکل جدی است و اگر دیر به پزشک مراجعه کنید، جان و زندگی شما را به خطر اندازد. گاهی نیز علل ساده‌ای مانند استرس آن را به وجود آورده‌است. در هر صورت به سبب اهمیت سیستم قلب برای بدن بهتر است برای درمان قطعی تپش قلب در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم که کدام نوع از تپش قلب خطرناک است و چگونه می‌توان آن‌ها را درمان کرد؟ با ما همراه باشید.

تماس و نوبتدهی
مشکل تپش قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

چطور بفهمیم که تپش قلب خطرناک است یا خیر؟

تپش قلب یا ضربان قلب نرمال در بزرگسالان بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. اگر ضربان قلب کمتر از ۶۰ یا بیشتر از ۱۰۰ باشد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد. علاوه بر تعداد ضربان قلب، الگوی ضربان قلب نیز مهم است. اگر ضربان قلب نامنظم یا غیرعادی باشد، می‌تواند علامت خطرناکی باشد. در صورتی که دچار تپش قلب، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سایر علائم قلبی هستید، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه و ضربان قلب خود را چک کنید. تا دریابید که این تپش قلب خطرناک است یا خیر.

پزشک با انجام آزمایش خون، نوار قلب، اکوکاردیوگرام و سایر آزمایش‌های تشخیصی می‌تواند علت تپش قلب را تشخیص دهد و در صورت نیاز درمان مناسب را شروع کند. بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر تعداد ضربان قلب، الگوی ضربان قلب نیز مهم است. اگر ضربان قلب نامنظم یا غیرعادی باشد، می‌تواند علامت خطرناکی باشد. در صورتی که دچار تپش قلب از بروز عوارض خطرناک جلوگیری کند و به شما کمک می‌کند تا بدانید علت تپش قلب شما چیست.

چطور بفهمیم که تپش قلب خطرناک است یا خیر؟

کدام تپش قلب خطرناک است؟

به‌طور کلی تپش قلبی که خارج از محدوده نرمال باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد و نیاز به بررسی دارد. تپش قلب «بسیار کندتر از ۶۰ ضربان در دقیقه» یا «بسیار سریع تر از ۱۰۰ ضربان در دقیقه» غیرطبیعی محسوب می‌شود. تپش قلب کند می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، اختلالات الکترولیتی یا مسمومیت با داروها باشد. تپش قلب سریع (بالا) نیز به علت فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، مصرف برخی داروها یا مشکلات تیروئید به وجود می‌آید.

علاوه بر تعداد ضربان قلب، الگوی نامنظم تپش قلب نیز می‌تواند خطرناک باشد. تپش قلب نامنظم مانند آریتمی‌های بطنی یا سوپراونتریکولار می‌تواند نشانه بیماری های خطرناکی مانند آریتمی‌های قلبی باشند. بنابراین اگر تپش قلب شما کمتر از ۶۰ یا بیشتر از ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد یا الگوی نامنظمی داشته باشد، بایستی آن را جدی بگیرید. بنابراین یک راه آسان برای اینکه تشخیص دهیم «کدام تپش قلب خطرناک است؟» تعداد ضربان قلب و الگوی آن است.

آشنایی با خطرات تپش قلب

تپش قلب بالا، خطرات جدی به همراه دارد که باید آن‌ها را جدی گرفت. تپش قلب بالای مداوم (بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه) باعث افزایش کارکرد قلب می‌شود. این امر با گذشت زمان منجر به ضعف و نارسایی قلبی می‌گردد. همچنین تپش قلب بالا موجب افزایش فشارخون و اعمال فشار بر رگ‌های خونی می‌شود که این امر نیز به نوبه خود خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، تپش قلب بالا باعث لخته شدن خون در داخل قلب و عروق می‌شود. این لخته‌ها می‌توانند منجر به سکته قلبی، سکته مغزی و انسداد عروق حیاتی بدن شوند. بر اساس این توضیحات می‌توان تا اندازه‌ای فهمید چه موقع تپش قلب خطرناک است.

در موارد شدید، تپش قلب بالا منجر به آریتمی‌های خطرناک قلبی شده و حتی باعث مرگ ناگهانی می‌گردد. انجام کارهایی نظیر کنترل تپش قلب، فشارخون و سایر عوامل خطرساز از بروز عوارض خطرناک جلوگیری می‌کند. در پاسخ به این سوال که آیا تپش قلب فی نفسه خطرناک است باید گفت که ضربان بالا قطعا خطرات جدی برای فرد به دنبال دارد.

انواع تپش قلب خطرناک

تپش قلب بسیار کند که کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه باشد خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. این حالت ممکن است نشانه‌ی بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، اختلالات الکترولیتی یا مسمومیت با داروها باشد. تپش قلب بسیار کند، موجب کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی ناکافی به بافت‌های بدن می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب جدی به اندام‌ها شود.

تپش قلب بسیار سریع که بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد نیز خطرناک است. مواردی همچون فشارخون بالا، آریتمی‌های قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب و مصرف برخی داروها از علل اصلی بروز این مسئله هستند. این حالت با افزایش کارکرد قلب و فشار بر رگ‌های خونی همراه است و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. بنابراین هرگونه تغییر غیرطبیعی در تپش قلب که منجر به کاهش یا افزایش بیش از حد تعداد ضربان قلب شود جدی و خطرناک خواهد بود.

انواع تپش قلب خطرناک

تپش قلب خطرناک و علائم آن

از علائم اصلی تپش قلب خطرناک می‌توان به احساس نامنظم بودن ضربان قلب، تند بودن آن و تپش قلب اشاره کرد. اگر احساس کنید ضربان قلب‌تان از الگوی معمول خارج شده و به طور ناگهانی سریع یا کند می‌شود، می‌تواند هشداری برای تپش قلب خطرناک باشد. همچنین درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه و حتی غش کردن از دیگر علائم تپش قلب خطرناک است. در تپش قلب‌های خیلی تند، فرد ممکن است احساس ضعف، هراس و ناتوانی کند.

خطرات تپش قلب بالا در موارد شدید ممکن است به بیهوشی منجر شود. تپش قلبِ بسیار کند نیز با علائمی مانند سرگیجه، خستگی مفرط، تاری دید و حتی غش کردن همراه است. بنابراین هرگونه علامت غیرمعمولی که نشان دهنده تغییر الگوی ضربان قلب باشد، باید سریعاً به پزشک اطلاع داده شود تا علت آن بررسی شود و در صورت لزوم درمان فوری انجام گیرد. با بررسی این علائم می‌توان به این نکته دست یافت که آیا تپش قلب خطرناک است یا نه؟

تشخیص تپش قلب خطرناک

معمولاً اولین قدم برای تشخیص تپش قلب خطرناک، اندازه‌گیری دقیق تعداد ضربان قلب و بررسی ریتم آن است. پزشک با گوش کردن به قلب با گوشی پزشکی و لمس نبض، تعداد و ریتم تپش قلب را مشخص می‌کند. همچنین از طریق الکتروکاردیوگرام می‌توان الگوی ضربان و هرگونه اختلال ریتم را تشخیص داد. سپس با توجه به علائم بالینی بیمار و سابقه پزشکی مواردی همچون آزمایش خون، تصویربرداری قلب مثل اکوکاردیوگرافی، سی‌تی‌اسکن قلب و آنژیوگرافی انجام می‌شود تا علت اصلی تپش قلب مشخص شود.

در نهایت پزشک با تفسیر یافته‌های بالینی و پاراکلینیکی، تشخیص نهایی را می‌دهد و درمان مناسب را تجویز می‌کند. در موارد اورژانسی، تشخیص و درمان فوری ضروری است تا از خطرات جدی تپش قلب خطرناک جلوگیری شود. مراقبت‌های ویژه و پایش قلبی در بیمارستان در شرایط سخت بیمار صورت می‌گیرد.

تپش قلب خوش‌خیم و خطرات آن

تپش قلب خوش‌خیم به ضربان قلبی گفته می‌شود که بدون وجود بیماری زمینه‌ای قلبی، به طور موقتی سرعت یا ریتم طبیعی قلب تغییر می‌کند. علل شایع آن شامل استرس، مصرف الکل یا کافئین، برخی داروها، فعالیت بدنی شدید و اضطراب است. این نوع تپش قلب در افراد سالم بدون مشکل قلبی، معمولاً خطر جدی به همراه ندارد. اما در برخی موارد ممکن است با علائمی همراه باشد و یا به طور مکرر تکرار شود که نیاز به توجه دارد. از خطرات تپش قلب بالا این است که می‌تواند با گذشت زمان باعث آسیب به عضله قلب شود. همچنین در افراد مسن، بیماران قلبی یا با سابقه آریتمی، تپش قلب خوش‌خیم ممکن است خطرناک باشد. بنابراین پیگیری پزشکی و کنترل عوامل ایجادکننده ضروری به نظر می‌رسد.

تپش قلب بدخیم و خطرات آن

تپش قلب بدخیم به ضربان قلبی گفته می‌شود که بر اثر یک بیماری زمینه‌ای قلبی ایجاد می‌شود و احتمال دارد خطرناک باشد. این نوع تپش قلب نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، مشکلات دریچه‌ای قلب و یا اختلالات الکترولیتی است. تپش قلب بدخیم می‌تواند با علائمی همچون تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه و بیهوشی همراه باشد. این نوع تپش قلب اگر درمان نشود ممکن است، خطر سکته قلبی و مرگ ناگهانی را ایجاد کند. همچنین احتمال دارد منجر به آسیب شدید به عضله قلب و نارسایی قلبی شود. بنابراین تشخیص به موقع و درمان سریع آن بسیار حیاتی است. با توجه به اینکه می‌دانیم تا چه اندازه تپش قلب خطرناکه، باید برای درمان آن هم برنامه داشته باشیم.

معمولا کسانی که با بیماری تپش قلب بدخیم روبرو می‌شوند، تا مدت‌ها با عوارض ناشی از آن درگیر هستند. بر همین اساس شما باید سعی کنید که با استفاده از متدهای درمانی روز این مسئله را بهبود ببخشید. اگر کسی با این سوال مواجه شود که آیا همه انواع تپش قلب خطرناک است، باید بگوییم که در حالت بدخیم حتما جواب این سوال مثبت است و تپش قلب از نوع خطرناک آن است.

روش‌های درمان تپش قلب خطرناک

در موارد اورژانسی که تپش قلب منجر به نارسایی حاد قلبی-عروقی شده باشد، احیای قلبی-ریوی و شوک الکتریکی برای از بین بردن آریتمی‌های خطرناک لازم است. همچنین درمان‌های دارویی خاصی مانند داروهای ضدآریتمی، مسکن‌ها و داروهای فشارخون به کار می‌رود.

در مراحل بعدی بسته به علت ایجاد تپش قلب، درمان‌های دارویی متفاوتی بر اساس تشخیص اینکه کدام تپش قلب خطرناک است تجویز می‌‌شوند. برای مثال در آریتمی‌های قلبی از داروهای ضد آریتمی و در موارد نارسایی قلبی از داروهای افزایش‌دهنده قدرت انقباض قلب استفاده می‌شود. گاهی‌اوقات نیز از درمان‌های تهاجمی مانند آنژیوپلاستی، استنت‌گذاری یا حتی جراحی قلب استفاده می‌شود. در کنار درمان‌های فوق، شناسایی و کنترل عوامل خطرساز مانند فشارخون بالا نیز حائز اهمیت است. تغییراتی در سبک زندگی همچون رژیم غذایی، کنترل وزن و ورزش نیز موثر است.

داروهای ضد تپش قلب خطرناک

اصلی‌ترین داروی ضد تپش قلب خطرناک، داروهای ضدآریتمی هستند. این داروها شامل داروهایی مانند آمیودارون، پروپافنون، پروکائین آمید، لیدوکائین و سوتالول است. این داروها از طریق اثر بر روی گره سینوسی-دهلیزی و هدایت الکتریکی قلب، باعث کاهش تپش قلب و کنترل آریتمی‌های خطرناک می‌شوند. دسته دیگر داروهای بتا بلوکر مانند متوپرولول و کارودیلول هستند که با کاهش تحریک‌پذیری قلب، تپش قلب را کنترل می‌کنند.

داروهایی مانند دیگوکسین و آدنوزین نیز با دخالت در هدایت الکتریکی قلب، آریتمی‌ها را درمان می‌کنند. انتخاب داروی مناسب بستگی به نوع آریتمی، شرایط بیمار و عوارض جانبی داروها دارد و باید توسط پزشک تجویز شود. استفاده به موقع از این داروها می‌تواند از بروز عواقب خطرناک تپش قلب جلوگیری کند.

جراحی برای درمان تپش قلب پرخطر

برای درمان تپش قلب خطرناک در مواردی جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که درمان‌های دارویی و غیرتهاجمی موفق به کنترل تپش قلب خطرناک و آریتمی نباشند، گزینه جراحی مطرح می‌شود. هدف از جراحی، حذف منطقه‌ای از بافت قلبی است که منجر به ایجاد آریتمی می‌شود. رایج‌ترین جراحی، آبلاسیون یا برداشتن بافت دهلیزهاست که در آریتمی‌های دهلیزی انجام می‌شود. در برخی موارد نیز جراحی‌های پیچیده‌تری مانند جراحی بای‌پس قلبی یا کاشتن دستگاه ضربان‌ساز قلبی انجام می‌گیرد.

البته جراحی همواره با خطراتی همراه است و تنها زمانی انجام می‌شود که منافع آن بیشتر از مضراتش باشد. جراحی گزینه مناسبی برای درمان تپش قلب خطرناک در موارد عدم پاسخ به سایر روش‌ها و کنترل نشدن آریتمی‌های تهدیدکننده حیات است. با این حال پزشکان تا جایی که امکان داشته باشد از انجام این عمل جلوگیری می‌کنند تا فرد دچار خطرات و عوارض ناشی از آن نشود.

آیا اگر تپش قلب به صورت ناگهانی رخ دهد خطرناک است؟

تپش قلب ناگهانی می‌تواند خطرناک باشد و نیازمند مراقبت پزشکی فوری است. تپش قلب ناگهانی معمولاً به افزایش غیرطبیعی و ناخواسته ضربان قلب به بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه گفته می‌شود. علل این مشکل می‌تواند شامل مصرف برخی داروها، مشروبات الکلی، بیماری‌های قلبی، اختلالات الکترولیتی، کمبود اکسیژن و عفونت‌ها باشد. تپش قلب ناگهانی با کاهش جریان خون به اندام‌های حیاتی منجر به از دست رفتن هوشیاری و حتی مرگ می‌شود. پس دانستن این که چه موقع تپش قلب خطرناک است اهمیت زیادی دارد.

بنابراین هر فردی که دچار تپش قلب ناگهانی و شدید می‌شود باید فوراً به اورژانس مراجعه کند. انجام آزمایش خون، نوار قلب و سایر آزمایش‌های تشخیصی، برای یافتن علت زمینه‌ای ضروری است. همچنین ممکن است بیمار نیاز به درمان‌هایی مانند داروهای ضدآریتمی یا کاهنده ضربان قلب داشته باشد تا از بروز عوارض وخیم جلوگیری شود. اگر شما دچار تپش قلب ناگهانی هستید، به راحتی می‌توان متوجه شد که تپش قلب چه موقع خطرناک است؟­­

تغییرات خطرناک سبک زندگی در درمان تپش قلب

تپش قلب یکی از شایع‌ترین اختلالات قلبی عروقی است که می‌تواند ناشی از سبک زندگی و عواملی مثل استرس، مصرف بیش از حد کافئین، الکل یا دخانیات باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که تغییر سبک زندگی و رفتارهای روزمره می‌تواند به طور قابل توجهی در کنترل و درمان تپش قلب موثر باشد. از جمله مهم‌ترین تغییرات سبک زندگی که پزشکان توصیه می‌کنند می‌توان به کاهش استرس و مدیریت آن، قطع مصرف الکل، دخانیات و کافئین، ورزش منظم، کنترل وزن و رژیم غذایی سالم اشاره کرد.

پیروی از این توصیه‌های سبک زندگی به طور قابل توجهی خطر بروز حملات تپش قلب را کاهش می‌دهد. البته افراد مبتلا به تپش قلب باید تحت نظر پزشک باشند و در صورت لزوم از داروهای تجویزی استفاده کنند. اما تغییرات سبک زندگی همراه با درمان‌های پزشکی، موثرترین روش برای کنترل خطرهای تپش قلب در بلند مدت است. از همین رو حتما برای انجام این کار برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید.

ورزش‌های خطرناک برای تپش قلب خطرناک

ورزش‌هایی مانند ماراتن، دوی استقامت، کوهنوردی، اسکی و غواصی که نیاز به فعالیت‌های طولانی‌مدت و شدید دارند، می‌توانند خطر بروز تپش قلب را افزایش دهند. دلیل این امر آن است که این ورزش‌ها باعث افزایش ضربان قلب و فشارخون می‌شوند. همچنین ورزش در سرما یا گرمای شدید و همچنین ورزش در ارتفاعات بالا نیز می‌تواند خطرساز باشد. حتی ورزش‌های رقابتی و تیمی مانند فوتبال نیز چون هیجان و استرس زیادی دارند، خطر تپش قلب را بالا می‌برند. البته افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، در معرض خطر بیشتری هستند.

بنابراین افرادی که قصد ورزش‌های طولانی‌مدت و شدید را دارند، باید حتما تحت مشاوره پزشکی قرار بگیرند. انجام آزمایشات قلبی، بررسی سابقه پزشکی و مشاوره در مورد نحوه شروع تدریجی ورزش، ضروری است. همچنین رعایت اصولی مانند گرم کردن و سرد کردن بدن قبل و بعد از ورزش و آب و الکترولیت کافی حین ورزش، می‌تواند از بروز تپش قلب جلوگیری کند. با احتیاط و مشاوره پزشکی می‌توان از ورزش‌های سنگین نیز بهره‌مند شد. مشورت با پزشک هم به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا درباره شما تپش قلب هنگام ورزش خطرناک است؟

رژیم غذایی خطرناک برای تپش قلب

گاهی ممکن است تپش قلب بعد از غذا نیز رخ دهد. زیرا رژیم غذایی نامناسب می‌تواند خطر ابتلا به تپش قلب را افزایش دهد. رژیم‌های غذایی پرنمک، پرچرب و فاقد مواد مغذی می‌توانند با افزایش فشارخون، چربی و وزن بدن، خطر ابتلا به تپش قلب را بالا ببرند. همچنین مصرف بیش از حد نوشابه‌ها و مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای و انرژی‌زاها، می‌تواند منجر به تپش قلب شود. مصرف الکل نیز به دلیل اثر محرک بر روی سیستم قلبی-عروقی، خطرساز است. از سوی دیگر، کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم هم می‌تواند باعث اختلال در ریتم طبیعی قلب شود.

برای پیشگیری از تپش قلب، رژیم غذایی متعادل و سالم حاوی میوه‌ها، سبزیجات، چربی‌های سالم و پروتئین‌های کم چرب توصیه می‌شود. محدود کردن نمک، شکر، کافئین و الکل و جایگزین کردن آن‌ها با مواد غذایی طبیعی و سالم، کمک شایانی به سلامت قلب می‌کند و خطرهای تپش قلب بالا را کم می‌کند. همچنین آب کافی و ویتامین‌هایی مانند منیزیم و پتاسیم برای جلوگیری از تپش قلب ضروری است. با رژیم غذایی مناسب می‌توان ضمن پیشگیری، در کنترل تپش قلب نیز موفق بود.

تپش قلب خطرناک و بیماری‌های همراه آن

برخی بیماری‌ها می‌توانند خطر بروز تپش قلب را افزایش دهند. همچنین بیماری‌هایی که موجب افزایش فشارخون می‌شوند مانند فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های غدد درون‌ریز هم خطر تپش قلب را بالا می‌برند. سایر بیماری‌هایی که می‌توانند تپش قلب ایجاد کنند شامل موارد زیر هستند:

  • نارسایی تیروئید
  • بیماری‌های ریوی
  • آنمی
  • الکترولیت‌های غیرطبیعی
  • مصرف برخی داروها
  • الکلیسم مزمن

البته باید به این نکته نیز توجه کنید که مشکلاتی مانند بیماری‌های گوارشی، آسیب‌های سیستم اسکلتی-عضلانی، ترس و استرس، التهاب دیواره مری، ذات الریه، آسم و بیماری‌های انسدادی ریه نیز می‌توانند زمینه را برای تپش قلب فراهم نمایند.

بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های فوق‌الذکر باید تحت نظر پزشک معالج خود باشند تا در صورت بروز علائمی مانند تپش قلب، سریعاً درمان شوند. کنترل بیماری اصلی با دارو و رژیم غذایی مناسب، پیگیری مرتب آزمایش‌ها، دوری از عوامل تشدیدکننده مانند استرس و محرک‌ها و فعالیت بدنی منظم، از اقدامات مهم پیشگیرانه و درمانی در این بیماران است تا از بروز تپش قلب جلوگیری شود. بروز بیماری‌های مختلف این موضوع را ثابت می‌کند که آیا تپش قلب خطرناک است یا نه.

تپش قلب خطرناک در سالمندان

تپش قلب در سالمندان از جمله مشکلات شایع قلبی عروقی در این گروه سنی است که می‌تواند خطرناک باشد. با افزایش سن، دریچه‌های قلب و سیستم هدایت الکتریکی قلب دچار تغییراتی می‌شوند که منجر به اختلال در ریتم طبیعی قلب می‌گردد. همچنین بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، آرتریت، بیماری عروق کرونر و دیابت که شیوع بالایی در سالمندان دارد نیز، خطر تپش قلب را افزایش می‌دهند. تپش قلب در سالمندان می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند سکته قلبی و مغزی، نارسایی احتقانی قلب و حتی مرگ ناگهانی شود.

بنابراین پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان صحیح تپش قلب در سالمندان اهمیت زیادی دارد. مصرف صحیح داروها، کنترل عوامل خطرساز قلبی مانند فشارخون و قند خون، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم از جمله اقدامات پیشگیرانه مهم هستند. همچنین باید علائم هشداردهنده مانند تنگی نفس، سرگیجه و تپش قلب را جدی گرفت. تشخیص و درمان به موقع تپش قلب در سالمندان می‌تواند از بروز عوارض خطرناک آن جلوگیری نماید.

تپش قلب خطرناک در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی، ضربان قلب مادر افزایش می‌یابد. اگرچه این افزایش طبیعی است، اما گاهی تپش قلب شدید و طولانی‌مدت رخ می‌دهد که خطرناک است. تپش قلب در دوران بارداری ممکن است ناشی از ضربه، کم خونی، بیماری‌های غدد، مشکلات تیروئید و مصرف برخی داروها باشد. همچنین سابقه قبلی تپش قلب و بیماری‌های قلبی، خطر بروز آن را در بارداری افزایش می‌دهد.

تپش قلب شدید و طولانی‌مدت در بارداری می‌تواند با کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین، باعث عوارضی مانند کم‌وزنی نوزاد شود. در این حالت می‌توان متوجه شد که آیا تپش قلب خطرناک است یا نه. همچنین خطر سکته قلبی و مغزی را در مادر افزایش می‌دهد. بنابراین غربالگری قبل از بارداری، کنترل مرتب فشارخون و ضربان قلب برای تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است تا از عوارض خطرناک آن در مادر و جنین پیشگیری شود.

خطرات تپش قلب برای کودکان

تپش قلب در کودکان اگرچه کمتر اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند خطرناک باشد و نیاز به توجه دارد. تپش قلب در کودکان ممکن است ناشی از بیماری‌های مادرزادی قلبی مانند بیماری‌های دریچه‌ای، نقایص الکتریکی و هدایتی قلب و همچنین بیماری‌های اکتسابی مثل تب، التهاب عضله قلبی، آنمی، مسمومیت و برخی اختلالات الکترولیتی باشد. تپش قلب طولانی‌مدت در کودکان می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و حتی مرگ ناگهانی شود.

علاوه بر درمان اصلی، اقدامات حمایتی مانند کنترل ضربان قلب و فشارخون، جلوگیری از افت فشارخون و تجویز داروهای مورد نیاز برای جلوگیری از عوارض خطرناک تپش قلب در کودکان ضروری است. والدین باید نسبت به علائمی مانند تنگی نفس، خستگی مفرط، کاهش وزن و تعریق شبانه هشیار باشند و در صورت مشاهده بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. تشخیص و درمان به‌موقع تپش قلب در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیا ضربان قلب به شکل نامنظم خطرناک است؟

ضربان نامنظم قلب یا آریتمی می‌تواند در مواردی خطرناک باشد. ضربان نامنظم قلب به معنای اختلال در ریتم طبیعی ضربان قلب است. اگرچه گاهی‌اوقات و به صورت کوتاه‌مدت این مشکل طبیعی‌ست، اما اگر به صورت طولانی‌مدت یا شدید رخ دهد خطرناک خواهد بود. آریتمی‌هایی مانند فیبریلاسیون و فلوتر دهلیزی، اگر طولانی شوند منجر به ایست قلبی و سکته قلبی می‌شوند. همچنین آریتمی بطنی احتمال وقوع آریتمی بیشتر و حتی مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر کسی از شما پرسید آیا تپش قلب عارضه خطرناکی است، بهتر است بگویید که در مواردی که ضربان قلب نامنظم است، این عارضه خطرناک خواهد بود.

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری قلبی زمینه‌ای، در معرض خطر بیشتری از آریتمی‌های خطرناک هستند. علاوه بر درمان بیماری زمینه‌ای برخی اقدامات مانند پرهیز از مصرف الکل، کافئین، دخانیات و داروهایی که آریتمی ایجاد می‌کنند، کنترل استرس و ورزش منظم می‌تواند از بروز آریتمی خطرناک جلوگیری کند. در مجموع، هرگونه آریتمی غیرطبیعی باید جدی گرفته شود تا منجر به بروز مشکلات بعدی نشود.

تماس و نوبتدهی
مشکل تپش قلب دارید؟
برای تماس، دریافت مشاوره و اخذ نوبت کلیک کنید

سخن پایانی

بیماری تپش قلب یکی از مشکلاتی است که حتما باید جدی گرفته شود تا مسائل بزرگ‌تر را برای شما ایجاد نکند. تشخیص اینکه آیا تپش قلب خطرناک است یا خیر، باید توسط متخصصان انجام شود. به هر حال لازم است این فرد متخصص از پزشکان حاذق در این حوزه باشد. در همین راستا «کلینیک قلب دکتر ضربان» آمادگی پذیرش تمامی بیماران قلبی و افراد مشکوک را دارد. کافی است که با کارشناسان ما تماس بگیرید تا علاوه بر گرفتن وقت، اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. شما  برای اخذ نوبت می‌توانید به صورت تلفنی  اقدام کرده و یا به شکل حضوری به کلینیک تشریف بیاورید.