شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

مثبت بودن تست ورزش

مثبت بودن تست ورزش قلب نشانه ای از وجود بیماری قلبی- عروقی در فرد است. تست ورزش قلب یک تست غیر تهاجمی و بی خطر برای تشخیص بیماری های قلبی مانند گرفتگی عروق است. نتایج تست ورزش قلبی می توانند به پزشک در تشخیص بیماری و انتخاب درمان مناسب کمک کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم مثبت بودن تست ورزش ، میزان دقت آن و اقدامات لازم پس از مثبت بودن نتیجه این تست آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

مثبت بودن تست ورزش

تست ورزش قلب چیست ؟

تست ورزش قلب یا استرس تست یا به اختصار تست ورزش ، یک آزمون ارزیابی وضعیت و عملکرد قلب است. اگر فردی در هنگام فعالیت دچار درد قلب می شود ، ممکن است نوار قلب در حالت استراحت تغییری را نشان ندهد ; در این موارد با انجام تست ورزش تا حد زیادی این ابهام رفع می شود. این آزمون توانایی پاسخگویی قلب به استرس و فشار خارجی را در یک محیط کنترل شده ارزیابی می کند.

تست ورزش به چه منظور انجام می شود؟

جهت بررسی تنگی یا انسداد عروق کرونر قلب روش های غیر تهاجمی متعددی وجود دارند. یکی از آن ها ، تست ورزش قلب است. به طور کل ، تست ورزش آزمونی است که می تواند تنگی های عروق کرونری قلب (گرفتگی های تا حد بیشتر از ۶۰ درصد) را نشان دهد و پزشک را در تصمیم گیری برای انجام دادن یا ندادن اقدامات دیگر مانند آنژیوگرافی راهنمایی کند.

از کاربردهای دیگر این تست در مورد ارزیابی قدرت عملکردی (تحمل فعالیت های بدنی) افرادی است که دچار سکته های قلبی شده اند یا دچار نارسایی قلبی هستند تا بتوان میزان فعالیت مجاز را برای آنان را مشخص کرد.

تفسیر تست و معنای مثبت بودن تست ورزش قلب

در ابتدا باید بدانید که نحوه خواندن تست ورزش قلب یک کار تخصصی است و تنها متخصص قلب و عروق می تواند با خواندن نتیجه تست ورزش بیماری را تشخیص دهد. نتیجه تست ورزش قلب، یکی از سه حالت مثبت، منفی یا بی نتیجه است.

در صورتی که پزشک قلب خوب تفسیر نتیجه تست ورزش قلب را خوب تشخیص دهد، نشان دهنده ی این است که الگوی رفتاری قلب شما مشابه موارد بیمار نیست. قلب به خوبی کار می کند و در اغلب موارد نیاز به انجام تست های بیشتر نیست.

اگر پزشک قلب خوب ، مثبت بودن تست ورزش قلب را تشخیص دهد ، به معنای تشخیص وجود بیماری قلبی- عروقی در فرد می باشد. به عبارت دیگر نتیجه مثبت تست ورزش زمانی حاصل می شود که احتمال وجود بیماری قلبی عروقی وجود داشته باشد. اگر تست ورزش مثبت باشد، پزشک متخصص قلب لازم می داند تا با انجام تست ها و روش های تشخیصی دیگر مانند آنژیوگرافی قلب ، مشکل بیمار را شناسایی کند و درمان آن را شروع کند.

اگر تفسیر تست بی نتیجه باشد ، بدین معنا است که تغییرات نوار قلب قابل تشخیص نبوده و یا تست پیش از آنکه فرد به حد خستگی (حداکثر ضربان قلب یا حداکثر شدت تمرین) برسد متوقف شده ; و تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری های قلبی – عروقی امکان پذیر نیست.

آیا به مثبت بودن تست ورزش می توان اعتماد کرد؟

به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که روش متداول تست ورزش ; میزان دقت تست تردمیل ( این روش انجام تست در داخل ایران بسیار رایج و متداول است.) ; در تشخیص افرادی که واقعا دارای مشکلات قلبی بوده اند و در این تست نیز مثبت اعلام شده اند بین 73 تا 90 درصد می باشد. هم چنین دقت تست در تشخیص افرادی که بیماری قلبی نداشته و در این تست نیز منفی اعلام شده اند بین 50 تا 74 درصد بوده است.

این امکان وجود دارد که گاهی نتیجه تست ورزش مثبت کاذب می‌شود. زمانی مثبت بودن تست ورزش قلب، کاذب می دانیم که بدن فرد نسبت به تمرین ورزشی انجام شده در تست ، بیش از حد عکس العمل نشان داده و با وجود سالم بودن قلب ، نتیجه تست مثبت می‌شود.

در هنگام مثبت بودن تست ورزش چه کنیم؟

همان گونه که در بالاتر نیز اشاره کردیم، تفسیر تست ورزش باید توسط پزشک متخصص انجام گردد. با این حال اگر نتیجه تست شما مثبت شد، آرامش خود را حفظ کنید. زیرا مثبت بودن تست ورزش قلب لزوما به معنای تشخیص قطعی بیماری قلبی در شما نیست.

در این گونه موارد ، با تشخیص و صلاحدید پزشک متخصص ، تست ها و روش های دیگری مانند آنژیوگرافی انجام می شود تا به نتیجه قطعی تری دست یابید و در صورت وجود بیماری قلبی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

مثبت بودن تست ورزش

 

تست ورزش چگونه انجام می شود؟

فرد روی یک دستگاه تردمیل راه می رود و در همین حین ، به طور مداوم نوار قلب ، فشار خون و ضربان قلبش ثبت می ‌شود. به تدریج سرعت دستگاه اضافه می ‌شود، اگر بیمار بتواند تا حد نهایی ضربان قلب مجاز خود فعالیت کند و دچار مشکل نشود تست قطع می ‌شود و این به مفهوم منفی بودن تست و سلامت فرد است.

در هر زمان که فرد احساس کرد قادر به ادامه ورزش نیست ; یا چنانچه دچار بعضی علائم مانند درد سینه، تنگی نفس مفرط، سرگیجه و سردرد شدید شود ; یا تغییرات غیر عادی در نوار قلب دیده شود و یا فشار خون افت کند ; آزمایش پیش از موعد باید قطع شود.

قبل از شروع تست ابتدا سوابق بیماری فرد گرفته می شود. معاینه فیزیکی انجام می شود و فاکتورهای تعداد ضربان قلب و فشار خون  ثبت می گردد.

مراقبت های بعد از تست ورزش

• تست ورزش یک روش تشخیصی است که به صورت سرپایی انجام می شود، می توانید بعد از پایان تست ورزش به منزل بروید. جواب تست به صورت کتبی که توسط پزشک محترم قلب و عروق تفسیر شده است به شما داده می شود.

• بعد از تست لازم است مدتی استراحت کنید سپس می توانید فعالیت های روزانه تان را از سر بگیرید.

• بعد از انجام تست، از حمام داغ صرف نظر کنید، زیرا باعث افت فشار خون می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس