شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

چکاپ قلب و عروق

مشکلات قلبی، به دلیل سبک زندگی نامناسب و تغذیه نامناسب و استرس های روزمره ، مشکل شایع نسل امروز می باشد و راهی جز انجام چکاپ قلبی، شما را از سلامت قلبتان مطمئن نمی کند. یکی از راه های تشخیص سریع بیماری قلبی انجام چکاپ قلب و عروق می باشد که باید بسیار جدی گرفته شود تا انواع بیماری های قلبی سریعا تشخیص داده شده و بهترین روش درمانی برای بیمار انجام شود. بنابراین برای بررسی انواع چکاپ قلب و عروق با کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان همراه باشید.

 چکاپ قلب و عروق

اگر نگران ابتلا به بیماری قلبی یا خطرات بیماری های قلبی هستید ، برای چکاپ کامل قلب به کلینیک تخصصی فوق تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان مراجعه نمایید.

متخصص قلب ممکن است برخی آزمایشات را برای شما تجویز کند تا بتواند وضعیت شما را بهتر ارزیابی کند.

در ابتدا پزشک قلب سوالاتی  در مورد عادتهای عمومی شما می پرسد، به عنوان مثال، سطح فعالیت بدنی ، سیگار  و همچنین بررسی علائم مربوط به قلب ،  و سابقه خانوادگی بیماری زودرس قلب یا سکته مغزی.

پس از گرفتن شرح حال ، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل چندین پارامتر مهم قلبی عروقی است : شاخص توده بدن (BMI) ، نسبت دور کمر و لگن و ضربان قلب. همچنین به دنبال آن یک معاینه مختصر قلبی عروقی توسط متخصص قلب انجام می شود.

هنگام مراجعه به پزشک برای معاینه قلب، لیستی از داروهایی را که مصرف می کنید ، از جمله ویتامین ها ، داروهای بدون نسخه و مکمل ها را تهیه کرده و در اختیار پزشک قرار دهید.

چکاپ قلب و عروق

1. فشار خون

آزمایش فشار خون دو مورد را نشان می دهد: فشار در رگهای خونی هنگام پر شدن قلب از خون (فشار دیاستولیک) و فشار در هنگام پمپاژ  خون به داخل رگ ها (فشار سیستولیک).

هنگام گرفتن فشارخون BP ،  آرامش داشته باشید یا حداقل پنج دقیقه قبل از آن آرام بنشینید تا فشارخون شما در اثر این موارد بالا نرود. همچنین ، در مورد داروهای تجویز شده ای که مصرف می کنید به شخصی که فشارخون شما را میگیرد، اطلاع دهید.

3. تست آزمایشگاهی

مشخصات لیپید ، تیروئید ، کلیه ، کبد ، تجزیه و تحلیل ادرار

تست آزمایشگاهی برای معاینه قلب نیز شامل آزمایش های زیر است:

پنل چربی

یک پنل چربی استاندارد و پیشرفته لیپیدهایی را که دارای هشدار قلبی عروقی هستند و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد ، ارزیابی می کند.

این آزمایشات در اکثریت ، به نمونه خون ناشتا نیازی ندارند.

آزمایشات مربوط به کلیه ها نیز انجام می شود ؛ زیرا این اندام ها برای جلوگیری از تجمع مواد زائد در رگ های خونی ، خون را فیلتر می کنند. این روش ها شامل آزمایش خون برای بررسی کارایی کلیه ها در فیلتر کردن خون و آزمایشات ادرار برای بررسی آلبومین است که ممکن است آسیب زودرس به کلیه ها را نشان دهد.

برای ارزیابی سلامت قلب می توان از آزمایش خون تیروئید نیز استفاده کرد ، زیرا هورمون های ترشح شده توسط غده تیروئید می توانند بر سرعت و قدرت قلب و همچنین سطح کلسترول و فشار خون تأثیر بگذارند.

4. الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

 چکاپ قلب و عروق

فعالیت الکتریکی قلب را می توان با استفاده از آزمایش نوار قلب ثبت کرد ، که به ارزیابی مشکلات مربوط به ضربان قلب و ریتم آن کمک می کند.

نوار قلب در ارزیابی علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه ، نفس نفس زدن، تپش قلب ، سرگیجه یا ارزیابی خطرات سکته مغزی بسیار مفید هستند.

3 نوع اصلی ECG وجود دارد که پزشکان بسته به وضعیت قلب بیمار توصیه می کنند:

ECG در حال استراحت ، که در حالی که بیمار به راحتی دراز کشیده است انجام می شود.

ECG سرپایی که در آن بیمار دارای یک ضبط کننده ECG قابل حمل کوچک بر روی قفسه سینه برای نظارت بر قلب به مدت حداقل 24 ساعت در هنگام انجام کارهای عادی روزانه است.

تست استرس و ورزش ECG ، که در حالی که بیمار د حال راه رفتن روی تردمیل است انجام می شود.

صرف نظر از نوع آزمایش نوار قلب ، این روش شامل اتصال متغیر یک یا چند الکترود (حسگر) به قفسه سینه ، بازوها و پاها است. این سنسورها به صورت بی سیم یا همراه با سیم به دستگاه ضبط ECG متصل می شوند. این روش معمولاً توسط یک فیزیولوژیست قلب  انجام می شود و نتیجه آن توسط یک متخصص قلب بررسی می شود.

5. اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام  می تواند  آرامش و انقباض قلب ، عملکرد دریچه ها و همچنین عضلات قلب را بررسی کند. همچنین می تواند اندازه قلب و همچنین ضخامت عضله قلب را ارزیابی کند.

این تست در ارزیابی علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه ، نفس نفس ، تپش قلب ، سرگیجه یا ارزیابی خطرات سکته مغزی بسیار مفید هستند.

این آزمایش با استفاده از اسکن امواج صوتی با فرکانس بالا (سونوگرافی) تصویری از قلب ایجاد می کند. این یک روش بدون درد است و می تواند در کلینیک تخصصی قلب و عروق توسط یک متخصص فیزیولوژیک قلب ،  یا توسط دکتر قلب خوب انجام شود.

6. تست های استرس – ورزش ECG و ورزش اکوکاردیوگرام

تست استرس همچنین به عنوان تست تردمیل یا تست تحمل ورزش (ETT) شناخته می شود  که در آن نحوه عملکرد قلب را در هنگام استرس یا هنگام کار سخت مانند فعالیتهای بدنی شدید یا تمرینات ثبت می کند. علاوه بر این ، نتایج حاصل می تواند به ارزیابی سطح مناسب و نوع تمریناتی که بیمار می تواند با اطمینان بیشتری انجام دهد ، کمک کند.

در روش الکتروکاردیوگرام ورزش تردمیل (ECG) ، الکترودها (حسگرها) به قفسه سینه بیماران متصل می شوند و به دستگاه نوار قلب متصل می شوند. سپس از بیمار خواسته می شود تا روی تردمیل که به تدریج سریعتر و شیب دارتر می شود راه برود و بیمار از نظر علائم ، فشار خون ، ضربان قلب و نوار قلب در فواصل منظم ارزیابی می شود. در صورت وجود علائم در هنگام انجام تست استرس ، بیمار باید پزشک معالج را در جریان بگذارد. کل تست می تواند حدود 30 دقیقه طول بکشد.

در اکوکاردیوگرام استرس ، بیمار از نظر جسمی مانند روش الکتروکاردیوگرام  ورزش تردمیل (ECG) دچار استرس خواهد شد. طوری که در اوج ورزش ، از بیمار خواسته می شود که متوقف شود ، بنابراین می توان تصاویر سونوگرافی از قلب را برای ارزیابی عملکرد قلب در حین ورزش به دست آورد.

البته توجه کنید که تست مورد نظر برای شرایط بدنی شما، تنها توسط پروفسور قلب و عروق تعیین می شود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتذ به کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان مراجعه کنید.

7. نمره  کلسیم CT

این روش یک آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی است که با استفاده از دستگاه پرتوی ایکس بدنبال وجود ، محل و شدت کلسیفیکاسیون (جمع شدن کلسیم در بافت بدن) در رگهای خونرسان قلب شما است.

وجود و میزان کلسیم شریان کرونر (CAC) می تواند وجود تنگی عروق کرونر را پیش بینی کند ، اما به طور کلی نشانگر آترواسکلروز کرونر(تصلب شرایین) و شدت تنگی است. همچنین می تواند برای ارزیابی ریشه عروق کرونر مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که این روش، روشی غیرتهاجمی است ، به زمان بهبودی نیاز ندارد. در این روش تزریق کنتراست در رگ وجود ندارد و در مقایسه با آزمایش آنژیوگرافی CT کرونر ، اشعه کمتری را شامل می شود.

این آزمایش می تواند به عنوان یکی از روشهای چکاپ بیماری عروق کرونر (CAD) در بیمارانی که در معرض خطر CAD هستند استفاده شود.

8. ام آر آی قلب

 چکاپ قلب و عروق

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (MRI) به پزشکان کمک می کند تا مشکلات مربوط به ساختار قلب را ارزیابی کنند. دستگاه اسکن از یک میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر از قلب و بافت اطراف آن استفاده می کند. نتایج ، تصویری واضح تر از ساختار قلب می باشد. این روش اسکن بدون درد و غیرتهاجمی است.

بیشتر افراد برای انجام این تست مناسب هستند. اما برای کسب اطلاعات بیشتر به کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان بیایید تا با پرسنل و متخصص قلب ما صحبت کنید تا تمامی سوالات شما پاسخ داده شود.

9. آنژیوگرام CT کرونر (CTCA)

 چکاپ قلب و عروق

 

آنژیوگرافی کرونر نوع دیگری از سی تی اسکن قلب است که در آن از دستگاه اشعه ایکس قدرتمند برای یافتن وجود ، محل و شدت کلسیفیکاسیون عروق خونرسان قلب استفاده می شود.

در CTCA ، یک رنگ مخصوص (کنتراست) به وریدها تزریق می شود و سپس در عروق قلب و عروق کرونر جریان می یابد.

از آنجایی که این روش غیرتهاجمی است ، به زمان بهبودی نیاز ندارند. با این حال ، این تزریق کنتراست به داخل وریدها در مقایسه با تست CT کلسیم دارای تابش بیشتری است.

این روش ممکن است برای ارزیابی علت علائمی مانند درد قفسه سینه ، یا احساس تنگی نفس ، یا بخشی از ارزیابی پیشگیری در مرگ قلبی ناگهانی استفاده شود.

چه زمان باید چک آپ قلب انجام داد؟

متخصصین قلب موارد زیر را جز بهترین روش چکاپ قلب معرفی می کند:

  • وزن و بی ام ای :در طول معمولی سالانه
  • کنترل فشار خون: پس از سن 20 سالگی حداقل هر دو سال یک بار
  • آزمایش کلسترول خون: حداقل هر 4 تا 6 سال یک بار از سن 20 سالگی
  • آزمایش خون برای قند: از 40 تا 45 سال حداقل هر 3 سال یک بار
  • برخی از افراد در سنین پایین تر و بالاتر از دیگران به غربالگری قلب نیاز دارند.
  • در صورتی که فردی دارای سابقه ی بیماری قلبی خانوادگی باشد بایستی هر 6 ماه حداقل چکاب قلب را انجام دهند.

برای مثال، ممکن است پزشک انجام معاینات را در موارد زیر برای شما زودتر یا بیشتر در نظر بگیرد:

  • فشار خون بالا، کلسترول و قند خون
  • بیماری قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی
  • سابقه ی بیماری قلبی خانوادگی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • دیابت
  • برخی عادات سبک زندگی مانند مصرف دخانیات
  • داشتن مشکلاتی در دوران بارداری مانند فشار خون بالا، پرهاکلامپسی یا دیابت بارداری

از پزشک خود سوال کنید که با توجه به سابقه پزشکی و نیازهای شما، تعداد دفعات و بازه ی زمانی معاینات شما به چه صورت باید باشد.

هزینه چکاپ قلب چقدر است؟

هزینه ی چکاب قلب و عروق با توجه به خدماتی که برای شما ارائه میشود ، متفاوت خواهد بود. این خدمات شامل چکاب های زیادی است که نسبت به تعداد آن و سنین افراد و شرایط مختلف متفاوت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس