شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

تست استرس قلب چیست؟

تست استرس قلب چیست؟ این سوال یکی از پرتکرارترین سوالاتیست که مراجعین کلینیک دکتر ضربان از ما میپرسند.از این رو به دلیل اهمیت، ضرورت و شیوع این سوال قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم. بارها شنیده ایم که فلانی پس از انجام ورزش دچار حمله قلبی شد و جان خود را از دست داد.این اتفاقات همیشه به دلیل عدم انجام تست های تشخیصی و سهل انگاری نسبت به این عضو مهم اتفاق می افتد.

سلامت قلب و هر انچه که به آن مربوط میشود حائز اهمیت است و هرگونه بی توجهی نسبت به کوچک ترین علائم میتواند خطر آفرین باشد.انجام تست استرس برای برخی افراد ضروریست و باید حتما در اسرع وقت با مراجعه به متخصص قلب خوب آن را انجام دهند که در این مقاله به ذکر این گروه از افراد پرداخته ایم.

کلینیک قلب دکتر ضربان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

 

تست استرس قلب چیست؟

تست استرس قلب چیست و چگونه انجام میشود؟

احوالات شما در زمان انجام فعالیت ورزشی می تواند سلامت قلب شما را نشان دهد. ممکن است در هنگام استراحت احساس بسیار خوبی داشته باشید اما زمان انجام فعالیت ورزشی داستان دیگری رقم بزند و قلب درد بگیرید.

به همین ترتیب ، تا وقتی آن را امتحان نکردید ، نمی دانید که قلب شما چطور کار می کند. تقریباً قلب همه افراد هنگام استراحت با همان ریتم یکنواخت می تپد. اما در حین ورزش ، قلبهای بیمار و قلبهای سالم بسیار متفاوت عمل می کنند.

اگر در معرض خطر ناراحتی قلبی هستید ، ممکن است دکتر قلب شما بخواهد با کنترل قلب شما هنگام ورزش قلب شما را بررسی کند. در پاسخ به سوال تست استرس قلب چیست؟ می توان بگوییم این نوع امتحان را تست استرس یا تست تحمل ورزش می نامند. پزشک قلب و عروق شما را مجبور می کند که حدود 10 تا 20 دقیقه روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه سواری کنید.

تمرین با سرعت کم آغاز می شود و به تدریج با شدت بیشتری افزایش می یابد. در طول آزمایش ، الکترودهایی که بر روی قفسه سینه شما قرار دارند و به دستگاه الکتروکاردیوگرافی متصل هستند ، جریان برق در قلب شما را اندازه گیری می کنند. همچنین فشار خون شما در هنگام انجام این تست اندازه گیری میشود.

اغلب ، تست استرس قلب همراه با سایر تست های تشخیصی مانند اکوکاردیوگرام ، که از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب استفاده می کند، انجام میشود. سوالی در اینجا پیش می آید تست اکو قلبی چیست؟

تست استرس چه مشکلات قلبی را مشخص میکند؟

یک تست استرس قلب و یا تست ورزش می تواند فشار قلبی شما را اندازه گیری کند. اگر عروق قلب شما با پلاک چربی مسدود شده باشد – بیماری به نام بیماری عروق کرونر قلب – قلب شما برای ادامه حرکت در طول تمرین تلاش بیشتری می کند و مشخص میشود که این مشکل در قلب شما وجود دارد. فشار خون شما ممکن است کاهش یابد و ECG شما احتمالاً الگوهای نامنظمی را نشان می دهد. همچنین ممکن است احساس خستگی شدید و تنگی نفس کنید.

در حالی که تست استرس قلب تقریباً 75 درصد از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به درستی شناسایی می کند ، افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند معمولاً بدون هیچ مشکلی از پس این تست برمی آیند و تشخیص به تبحر پزشک شما بستگی دارد.

از این رو در انتخاب پزشک قلب دقت کنید و فردی که صلاحیت کامل را دارد برگزینید. به طور کلی ، اگر عروق بیش از حد مسدود شده باشند ، این تست جواب می دهد. بنابراین اگر آزمایش استرس نشان دهد که عروق شما مسدود شده است ، پزشک قلب معالجه شما را شروع می کند.

تحقیقات جدید نشان داده است که تست استرس همچنین می توانند پزشکان را در تعیین احتمال بیماری عروق کرونر قلب حتی برای افرادی که نشانه ای از آن ندارند کمک کند.

اگر کسی قبلاً دچار حمله قلبی شده باشد یا بیماری قلبی در او تشخیص داده شود ، ممکن است پزشکان آزمایشات ورزشی سبک را نیز برایش تجویز کنند. این ورزش اغلب در یک مکان تحت نظارت پزشکی انجام می شود و نتایج می تواند به پزشکان کمک کند تا یک برنامه ورزشی ایمن را طراحی کنند. همچنین ممکن است از این آزمایش برای تشخیص اینکه آیا بیمار به درمان پاسخ می دهد یا میزان کار یک ضربان ساز قلب نیز استفاده می شود.

چه کسی به انجام تست استرس قلب نیاز دارد و تست استرس قلب چیست؟

اگر قبلاً حمله قلبی داشته اید ، تست استرس قلب می تواند برای استراتژی بهبودی شما مهم باشد. با این حال ، در حالت ایده آل ، اکثر افراد قبل از اینکه دچار حمله قلبی شوند در صورت مشاهده علائمی همچون قلب درد، تنگی نفس و غیره تست ورزش قلب می دهند. با این وجود متخصصین قلب و عروق انجام این تست را برای گروه های زیر توصیه می کند:

  • مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال و افراد دیابتی که در آستانه شروع برنامه های ورزشی شدید هستند ، به خصوص اگر بی تحرک بوده باشند.
  • مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال که در مشاغلی درگیر می شوند که ممکن است بر ایمنی عمومی تأثیر بگذارد  یا به دلیل بیماری های دیگر (به عنوان مثال نارسایی مزمن کلیه) در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند.
  • افرادی که چندین فاکتور خطر برای بیماری های قلبی دارند ، از جمله سیگار کشیدن ، چاقی ، فشار خون بالا ، دیابت ، سطح کلسترول بالا ، سن بالا ، جنسیت مرد و سابقه خانوادگی مشکلات قلبی.
  • هر کسی که علائم بیماری عروق کرونر ، به ویژه درد قفسه سینه (آنژین سینه) داشته باشد.
  • احساس تنگی نفس و تغییر رنگ پوست در هنگام ورزش
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه

آیا انجام تست استرس ایمن و بدون عوارض است و تست استر قلب چیست؟

این روش کاملا ایمن و بدون عوارض است. پزشک قلب در حین تست ورزش بسیار دقیق شما را زیر نظر خواهد گرفت. اگر به شدت خسته شوید یا علائم دیگری از بیماری عروق کرونر را نشان دهید ، پزشک فوراً معاینه را متوقف می کند.

چه کسی نباید تست استرس قلب بدهد؟

برخی از افراد به اندازه کافی سالم نیستند که بتوانند در برابر تست استرس مقاومت کنند.این گروه از افراد به شرح زیر می باشند:

  • اگر به تازگی دچار حمله قلبی شده اید باید تحت نظر پزشک تست استرس بدهید و نباید ورزش شدید دیگری انجام دهید.
  • اگر شما مبتلا به آنژین ناپایدار پرخطر هستید.
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون شدید
  • التهاب قلب
  • آریتمی کنترل نشده (ریتم های غیر معمول در ضربان قلب)
  •  داشتن اضافه وزن شدید

در برخی موارد احتیاط بیشتری لازم است. بیماران مبتلا به دیابت پیشرفته ، بیماری پارکینسون ، افتادگی دریچه میترال ، آریتمی مکرر ، مشکلات تیروئید یا برخی بیماری های دیگر ممکن است در تحمل تست ورزش مشکل داشته باشند. اگر یکی از این شرایط را داشته باشید ، پزشک قبل از تجویز آزمایش ، یک معاینه دقیق به شما می دهد.

علاوه بر این ، بسیاری از داروها تفسیر تست استرس را سخت می کنند. اگر از دیگوکسین ، داروهای ضد آریتمیا (مانند کینیدین یا پروکائینامید) ، داروهای فشار خون یا داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید ، آزمایش می تواند دقت کمتری نسبت به حد معمول داشته باشد.اگر به دلایلی تست ورزش انجام نشود ، روش های جایگزین برای ارزیابی قلب شما در دسترس است.

اگر آزمایش استرس برای شما مناسب نیست ، پزشک  قلب ممکن است کاتتریزاسیون قلبی را پیشنهاد کند ، که از یک رنگ مخصوص و اشعه ایکس برای نشان دادن داخل عروق استفاده می کند. یک آزمایش دیگر ، اسکن توموگرافی کامپیوتری که با استفاده از پرتوهای الکترون رسوبات کلسیم را در شریان های قلب پیدا می کند که  ممکن است نشانه ای از بیماری قلبی باشد.

مراجعه به متخصص قلب و عروق جهت انجام تست استرس

همانطور که گفته شد تست استرس می تواند گرفتگی عروق را تشخیص دهد و هر چه این تشخیص سریعتر اتفاق بیفتد جلوی پیشرفت بیماری به سرعت گرفته میشود.برای انجام تست استرس قلب باید به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید و هرچند وقت یکبار توسط او سلامت قلبتان بررسی شود.

در صورت مشاهده علائمی همچون تنگی نفس، درد قفسه سینه و دیگر شرایطی که در قسمت میانی مقاله به انها پرداخته شد، ضروریست در اسرع وقت با یک متخصص قلب و عروق خوب تماس حاصل نمایید.

در چه زمانی در مورد استرس و تپش قلب باید به پزشک مراجعه کنیم؟

استرس و تپش قلب در کنار هم دو علامتی هستند که حتما باید پزشک مراجعه کنید. در ادامه، به شرحی از زمان‌هایی که بهتر است به پزشک مراجعه کنید، می‌پردازم:

اگر تپش قلب شما بی‌دلیل و ناگهانی شدید شده و ادامه یابد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این علائم از مشکلات جدی قلبی باشد که نیاز به اقدامات فوری دارد.

اگر تپش قلب همراه با علائم دیگر نظیر درد در قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، تهوع یا استفراغ همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشانه‌ای از مشکلات قلبی مانند بحران قلبی باشد.

اگر تپش قلب شما به طور متناوب رخ می‌دهد و شما دچار نگرانی و اضطراب مداوم هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند علت این تپش‌ها را بررسی کند و در صورت لزوم شما را به تست‌های تکمیلی مانند الکتروکاردیوگرافی (ECG) یا آزمایش خون ارجاع دهد.

مهم است که همواره به نظر پزشک خود اعتماد کنید و در صورت بروز هرگونه تغییر ناگهانی در تپش قلب یا استرس شدید، بلافاصله با پزشک خود درمیان بگذارید.

در طول تست استرس قلب چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا، تکنسین به آرامی 10 ناحیه کوچک روی قفسه سینه شما را تمیز کرده و پدهای چسبنده کوچک و مسطح به نام الکترود (ECG) را به آن نواحی تمیز شده می چسباند  و آنها را به یک مانیتور متصل می کند و فعالیت الکتریکی قلب شما در مانیتور ثبت می شود. این نمودار در طول تست ورزش نمایش داده می شود.

قبل از شروع ورزش، تکنسین ضربان قلب و فشار خون شما را در حالت استراحت اندازه گیری می کند.

تمرین خود را با راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه ثابت شروع کنید. مدت زمان تمرین یا میزان سختی آن به تدریج افزایش می یابد.

تکنسین ها به صورت دوره ای از شما می پرسند که چه احساسی دارید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر حتماً به تکنسین خود اطلاع دهید:

  • ناراحتی قفسه سینه یا بازو
  • تنگی نفس
  • شوکه شده
  • سرگیجه
  • هر گونه علائم غیر معمول
  • افزایش ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس و تعریق در طول تست ورزش طبیعی است.
  • پس از انجام آزمایش، باید چند دقیقه راه بروید یا رکاب بزنید تا به تدریج خنک شوید زمان این تست حدود 60 دقیقه طول می کشد اما مدت زمان آزمون تمرینی معمولاً 7-12 دقیقه است.

مراقبت‌های بعد از تست استرس ورزش

پس از انجام تست ورزش به شما آب داده می شود و از شما خواسته می شود که استراحت کنید. اگر فشار خون شما در طول تست افزایش یابد، پرستار به بررسی فشار خون شما ادامه می دهد.

چند روز پس از انجام آزمایش، پزشک نتایج را با شما به اشتراک می گذارد.نتایج آزمایش ممکن است نشان دهنده ضربان قلب نامنظم یا سایر علائمی باشد که نشان دهنده بیماری قلبی مانند انسداد عروق است .

گر پزشک تشخیص دهد که شما دچار سایر بیماری های قلبی شده اید، درمان را شروع می کند یا آزمایش های بیشتری را توصیه انجام می دهد (مانند تست استرس هسته ای)

 

سخن پایانی

تست استرس قلب چیست؟ و میزان حساسیتش چقدر است؟ تست استرس قلب به دلیل اینکه تست حساسی است و بر روی قلب فرد فشار وارد میکند خیلی مهم است که در یک مرکز تخصصی عالی و تحت نظر متخصص قلب باتجربه صورت بگیرد که خطری برای فرد ایجاد نشود. از این رو برای انجام این تست میبایست به یک متخصص قلب خوب و باتجربه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس