شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان واریس در طب سنتی رویکردی فریبکارانه یا درمانی موثر و اثربخش

امروزه درمان واریس در طب سنتی بسیار متداول شده و افراد بسیاری به منظور درمان مشکلات خود از رویکردهای سنتی استفاده می‌کنند. در مقاله حاضر سعی کردیم در خصوص هر دو طب سنتی و نوین در درمان واریس پا اطلاعات مفیدی شرح دهیم تا افراد مختلف بتوانند برای درمان خود اقدام کنند.

از آن جهت که برخی افراد نسبت به رویکردهای تهاجمی واهمه دارند، درمان واریس در طب سنتی می‌تواند رنج بی‌پایان این گروه را تا حد زیادی بهبود ببخشد، هرچند بدیهی است برای انواع پیشرفته واریس درمان‌های سنتی ممکن است جواب نبوده و در صورت تعلل در درمان به مشکلات جدی‌تری منتهی گردد.

 

درمان واریس در طب سنتی رویکردی فریبکارانه یا درمانی موثر و اثربخش

درمان واریس در طب سنتی از رویا تا واقعیت

برخی از درمان‌های جایگزین طب سنتی ادعا دارند که در بهبود وضعیت رگ‌های واریسی نقش داشته و می‌توانند بدون ایجاد هیچ گونه آسیب یا ایجاد عارضه‌ای به درمان واریس اقدام کنند.

با وجود آنکه اثربخشی صد درصدی آنها به اثبات نرسیده اما شواهدی از تاثیر این درمان‌ها در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به واریس وجود دارد. بد نیست ابتدا با مفهوم واریس آشنا شویم تا بتوانیم بهترین درمان واریس در طب سنتی را بیابیم.

آنچه که تحت عنوان واریس میان عموم مردم رایج است، رگ‌هایی با رنگ‌های آبی بنفش و قرمز تیره هست که گاهی بطور برجسته شده در پایین تنه (معمولاً زیر زانو) وجود دارند و موجب نارضایتی ظاهری و گاهی خارش و سوزش و اسپاسم و سنگینی و درد عضلانی ناحیه می‌شوند.

در این نوشتار می‌خواهیم در مورد درمان‌های سنتی و درمان‌های گیاهی و درمان واریس پا در طب سنتی و کلیه اقداماتی که در منزل می‌توان برای رفع واریس‌ها انجام داد، صحبت کنیم.

درمان واریس در طب سنتی شامل چه مواردی است؟

مقالات معتبری به چاپ رسیده که معتقدند بعضی از درمان‌های سنتی می‌توانند به عنوان جایگزین برای مدیریت و کنترل نارسایی‌های مزمن سیاهرگی و همچنین واریس‌های مزمن موثر باشد، در مقالات این ادعا وجود دارد که درمان واریس پا در طب سنتی و درمان‌های گیاهی می‌توانند مشکلات بازگشت خون از پاها به سمت  لگن را بهبود ببخشند.

 در ادامه ما در دسته بندی‌های مشخصی از برخی موارد درمان‌ واریس در طب سنتی نام می‌ببریم و به شرح مختصری پیرامون آنها می‌پردازیم.

در ابتدا لازم است بگوییم که ممکن است صد در صد این روش‌ها نتیجه درمانی دلخواه و ثابت شده نداشته باشند و بهترین درمان واریس در طب سنتی می‌تواند در کنار درمان‌های اصلی طبی که توسط گروه پزشکی شما انجام می‌شود و با تایید پزشک در کنار درمان اصلی دنبال بشود.

1) گروه اول :

کنستانتره‌ها، اسانس‌ها، عصاره‌ها یا افشره‌ها یا روغن‌های گیاهی هستند که در درمان واریس استفاده می‌شود. وقتی که از عصاره و اسانس گیاهی نام می‌بریم منظور مواد اصلی و مواد فعال است که در گیاهان دارویی وجود دارد، عصاره‌های خشک گرانتر از عصاره‌های آبدار می‌باشند و این مزیت را دارند که شما به راحتی می‌توانید آن را داخل کیف تان حمل کنید.

 مقالاتی وجود وجود خواص بهبود دهنده برخی از این عصاره‌ها برای کاهش التهاب برای ایجاد تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها و برای بهبود بخشیدن به جریان خون در سیاهرگ‌ها نوشته شده است در ادامه ما به معرفی تعدادی از این روغن‌های گیاهی به عنوان درمان واریس در طب سنتی می‌پردازیم:

  • مورد اول روغن نارگیل:

گفته می‌شود که احتمالاً استفاده از روغن نارگیل به جریان پیدا کردن خون از سیاهرگ‌های پا به سمت بالا کمک خواهد کرد.

  • روغن بومادران:

این عصاره گیاهی برای بهبود بخشیدن به جریان خون داخل عروق بسیار مفید بوده است.

  • روغن آووکادو:

استفاده از عصاره خالص آووکادو تاثیرات مفیدی برای تحریک کلاژن‌سازی دارد بدین ترتیب علاوه بر بهبود زخم‌های واریسی خواص ضدالتهابی قوی دارد که می‌تواند به سلامت دیواره عروق کمک کند.

  • عصاره لیمو:

برای استحکام بخشیدن و یکپارچگی دیواره عروق بسیار مناسب است.

  • عصاره گل بی مرگ:

این عصاره خواص ضدانعقادی بسیار شناخته شده‌ای دارد همچنین در بهبود بخشیدن واریس عنکبوتی نیز موثر است گفته می‌شود، استفاده از چند قطره از این عصاره گردش خون را بهبود می‌بخشد و تورم و درد و سوزش ناحیه واریسی را کم می‌کند.

  • عصاره بابونه:

بابونه به عنوان یک گیاه دارویی تسکین بخش اخلاق گفته می‌شود می‌تواند در صورت استفاده مداوم ناراحتی مزمن و مبهم واریس خفیف را کم کند.

  • کنستانتره سیپراس:

عصاره این گیاه می‌تواند به گردش خون مناسب داخل عروق به شما کمک بسیار زیادی بکند. گفته می‌شود که روزانه ۵ قطره از این روغن را در منطقه دچار واریس استفاده بکنید. این اقدام دو روز در هفته و برای چند هفته متوالی تکرار شود اگر در این زمان دچار احساس درد عضلانی می‌شوید بهتر است تعداد قطرات مصرفی را کم کنید.

اسانس اسطوخودوس و همچنین روغن‌رزماری از موارد هستند که از دیرباز برای تسکین التهاب‌ها استفاده می‌شده‌اند، علاوه بر خواص ضدالتهابی هر دوی این عصاره‌ها می‌توانند درد و ناراحتی منطقه دچار واریس را نیز کاهش بدهند.

  • کنستانتره گل helichrysum:

این کنستانتره شناخته شده است که در افراد دچار واریس از دیرباز استفاده می‌شده است. این عصاره علاوه بر کاهش درد، خواص بی حس کننده و خواص ضدانعقادی نیز دارد و به این ترتیب از تشکیل لخته در وریدها واقعا پیشگیری می‌کند. می‌توان از این اسانس به شکل موضعی، ۲ الی ۳ قطره روزانه برای دو بار در هفته استفاده بشود.

2) گروه دوم:

اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب رویکرد جدیدی برای درمان واریس در طب سنتی محسوب می‌شود.

  • رژیم‌های غذایی مناسب واریس:

نوع دیگر درمان واریس پا در طب سنتی رژیم غذایی مناسب است. از آنجا که در بیماری‌های مزمن، اختلالات التهابی در جدار سیاهرگ‌ها وجود دارد مصرف مواد غذایی که التهاب را کم می‌کند و جریان خون داخل عروق را اصلاح می‌کند کمک‌کننده خواهد بود.

به علاوه شاید موادی وجود داشته باشد که از تشکیل مجدد عروق واریسی پیشگیری کنند. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای غنی از چربی‌های ترانس، غنی از کافئین، نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای شیرین، غذاهای فرآوری‌شده، گوشت‌های نمک سود شده  جلوگیری بکنید.

 چون می‌تواند باعث التهاب دیواره عروق و آسیب جدی گردش خون داخل عروق بشود و یا شما را دچار عدم تعادل‌های هورمونی و افزایش فشار خون و افزایش وزن بکند که خود این سه مورد اخیر بیماری سیاهرگ‌های و واریس مزمن را بدتر می‌کند.

توصیه شده است از مصرف غذاهای با محتوای سدیم بالا پرهیز بکنید، ماده تحت عنوان هموسیستیین در خون منجر به خراب کردن دیواره عروق خونی می‌شود. افزایش این ماده در خون خطر لخته سازی و همچنین خطر ایجاد عروق واریسی را بالا می‌برد برای اینکه دچار افزایش هموسیستیین خون نشوید بایستی مواد غذایی حاوی ویتامین‌های ب ۶ ب۹ و ب۱۲ را به عنوان درمان واریس پا در طب سنتی به حد کافی مصرف کنید.

در مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک و سایر ویتامین‌های گروه b به افراد دچار واریس توصیه می‌شود از جمله موادی که به شما کمک می‌کند تا التهاب در جدار عروق کاهش پیدا کند. به عنوان بهترین درمان واریس در طب سنتی می‌توان به ماهی تون، ماهی آزاد، بوقلمون، مرغ و تخم مرغ دانه‌های آجیلی مانند دانه آفتابگردان، آووکادو، لوبیا، عدس و کلم بروکلی و سیب زمینی اشاره می‌کنیم.

 مواد رژیم غذایی روزانه شما باعث حاوی فیبر مناسب باشد و سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کند و عملکرد گوارشی شما را نیز به میزان سالم نگه می‌دارد. بهتر است روزی ۳۰ الی ۴۰ گرم مصرف کنید سبزیجات و میوه‌های تازه دانه‌های روغنی البته به میزان کنترل شده و انواع توت‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 ویتامین e در سبزیجات سبز و مرکبات وجود دارد، همچنین ساپلیمنت‌های خوراکی ویتامین e اگر تحت نظر پزشک مصرف بشود برای پیشگیری از لخته شدن خون بسیار مفید هستند. این ماده دیواره رگ‌ها را تقویت می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی دارند التهاب را از بین می‌برند و عروق و جریان خون شما را بهبود می‌بخشد.

استفاده از سبزیجات تازه به عنوان بهترین درمان واریس در طب سنتی مانند رازیانه، ریحان، جعفری، خیار، قارچ، مارچوبه و همچنین کرفس که دارای خواص ادرارآوری زیاد است باعث افزایش حجم ادرار و کاهش احتباس آب و تورم می‌شود. بسیار توصیه می‌شود رژیم غنی از منیزیم داشته باشید تا از گرفتگی‌های عضلات پا و سندرم پای بیقرار در امان بمانید. آووکادو، سیب زمینی شیرین، موز و سبزیجاتی که برگ سبز دارند منبع منیزیم و طبیعی هستند.

 از موارد دیگری که باید در این قسمت به عنوان بهترین درمان واریس در طب سنتی اشاره بکنیم مصرف سیر است. سیر از دیرباز خواص ضدالتهابی دارد و علائم واریس‌های شما را به میزان قابل توجهی تسکین می‌دهد و همچنین برای بهبود گردش خون نیز بسیار مناسب است.

ماده دیگری که توصیه می‌کنیم افراد دچار واریس در رژیم غذایی خود بگنجانند استفاده از سرکه سیب سرخ می باشد. استفاده از سرکه سیب خالص باعث بهبود گردش خون عروق می‌شود، خواص ضد التهابی دارد و یکی از موثرترین و ارزان‌ترین روشهای تسکینی برای واریس‌های خفیف محسوب می‌شود.

سرکه خالص سیب می‌تواند هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده بشود. اگر می‌خواهیم سرکه سیب سرخ را به صورت موضعی استفاده کنیم بهتر است سرکه را با آب رقیق کنید و روی رگ‌های متورم پایتان بمالید.

اینکار را شب قبل خواب و صبح بعد از بیدار شدن انجام بدهید، سرکه سیب سرخ خالص با خواص سم‌زدائی می‌تواند عروق خونی و گردش خون شما را سالم نگه دارد. اگر می‌خواهید سرکه سیب را به روش خوراکی مصرف بکنید، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ خالص را به یک فنجان آب جوشیده سرد شده اضافه کنید. می‌توانید این ترکیب را با عسل شیرین کنید یا بدون عسل و همانطوری در یک شبانه روز میل کنید.

استفاده از ماهی‌هایی مانند قزل الا، ماهی تن و سالمون که دارای خواص ضدالتهابی است نیز توصیه می‌شوند. یکی از موارد دیگر که در برخی از مقالات به عنوان بهترین درمان واریس در طب سنتی به آن بر می‌خوریم این است که توصیه می‌شود که افراد دچار واریس از غذاهای تند استفاده بکند.

شاید دلیل این است که فلفل و غذاهای تند به گردش خون کمک می‌کنند. فلفل تند یک ماده موثره به نام کپسایسین دارد، این ماده خواص ضددرد، ضدالتهاب و ضد لخته خون دارد که شما می‌توانید از پودر فلفل تند برای کاهش اشتها و کاهش درد استفاده کنید.

با این ماده علاوه بر تسکین درد از لخته شدن خون نیز پیشگیری کنیم. حداکثر دوز مصرف این پودر فلفل تند یک قاشق غذاخوری است که باید در یک فنجان آب مخلوط بشود این ترکیب را می توانید سه بار در شبانه روز برای مدت ۴ هفته الی هشت هفته مصرف کنید.

3- گروه سوم:

درمان واریس در طب سنتی ، استفاده از برخی گیاهان هستند. در این قسمت به تعدادی از این درمان‌های گیاهی که از دیرباز در بیماران مبتلا به واریس به عنوان بهترین درمان واریس در طب سنتی استفاده می‌شده اشاره می‌کنیم:

  • گیاه شاه بلوط:

عصاره شاه بلوط از داروهای گیاهی قدیمی برای مداوای واریس می‌باشد عصاره را از برگ بذر گل و پوستی گیاه می‌گیرند. این عصاره خالص می تواند برای بیماری‌های عروقی بسیار مفید باشد چرا که به گردش خون درون رگ‌ها کمک شایانی می‌کند، ماده موثره عصاره گیاه شاه بلوط “اسین” نام دارد.

این ماده موثر آنزیم هایی که باعث تخریب و آسیب به دیواره عروق خونی شما می‌شوند را از بین می‌برد. این ماده به اندازه اثرات استفاده مداوم و منظم از جوراب فشاری مخصوص واریس اثر مثبت دارد.

هرچند علاوه بر اثرات مثبت مشابه جوراب‌های واریس باعث افزایش گردش خون می‌شود و خطر لخته سازی را کمتر می‌کند، اثر ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارد و درد و تورم ناحیه را نیز کم می‌کند.

 هیچ بخش از گیاه شاه بلوط را نباید خوراکی مصرف کنید چون بسیار سمی می ‌باشد ولی گاهی پوست درخت شاه بلوط به عنوان درمان واریس پا در طب سنتی به طور مستقیم به زخم‌ها در پا مالیده می‌شود.

 توصیه می‌شود که اگر باردار هستید، اگر مشکلات خونریزی دارید، اگر بیماری مزمن کلیه و کبد دارید، اگر آسپیرین، وارفارین و سایر رقیق کننده‌های خون مصرف می‌کنید از مصرف خودسرانه دارو گیاهی پرهیز کنید.

  • پوست درخت کاج:

ترکیب گیاهی دیگر که در درمان سنتی واریس استفاده می‌شود استفاده از روغن پوست کاج می‌باشد، عصاره پوست کاج کاهنده التهاب است و برای تقویت دیواره داخلی سیاهرگ‌ها بسیار مناسب است.

  • روغن دانه انگور:

روغن دانه انگور ترکیبات بسیار قوی است. مجموعه از آنتی اکسیدان‌ها دارد و همچنین از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد اکسیژن به دیواره عروق پیشگیری می‌کند و کلاژن سازی می‌کند و بدین ترتیب الاستیسیته و خاصیت ارتجاعی جداره عروق را حفظ می‌کند.

وقتی دیواره عروق بافت سالمی داشته باشند یکپارچگی دیواره حفظ می‌شود و مایع از عروق خروج پیدا نمی‌کند و تورم ایجاد نمی‌شود، ترکیباتی تحت عنوان پروانتوسیانیدین در دانه انگور وجود دارد که به عنوان درمان واریس پا در طب سنتی هم خوراکی و هم موضعی قابل مصرف است و از التهاب و درد ناحیه جلوگیری می‌کند.

  • جعفری:

از درمان‌های گیاهی که از دیرباز به عنوان درمان واریس در طب سنتی وجود داشته است، می‌توانیم به جعفری اشاره کنیم. جعفری سرشار از ویتامین سی و ‌آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد که می‌تواند به بازسازی سلول آسیب‌دیده جداره عروق کمک کنند. به علاوه علائم واریس را کاهش می‌دهد بهتر است جعفری تازه را انتخاب کنید و بعد از شستشو خرد کنید و در یک فنجان آب برای مدت ۵ دقیقه آنها را بجوشانید.

 بعد از آن می‌توانید از عصاره گل سرخ یا گل همیشه بهار داخل آن استفاده کنید، بهتر است داخل یخچال چند دقیقه بگذارید و سپس با استفاده از یک پارچه و پنبه تمیز ترکیب را به منطقه دچار آسیب بمالید. در صورت تداوم این کار برای چند ماه نتایج خوبی را شاهد خواهد بود.

  • گیاه بومی:

هندوستان تحت عنوان گوتوکولا به صورت پودر خشک شده و خوراکی به عنوان درمان واریس پا در طب سنتی برای درمان آسیب‌های وریدی مزمن استفاده می‌شده است، از دیگر مواد خوراکی می‌توان به نوعی فندق که بومی آمریکای جنوبی  است اشاره کرد.

4- گروه چهارم:

در ادامه درمان واریس در طب سنتی و خانگی واریس به ماساژ ملایم می‌رسیم. شما می‌توانید از این روش در منزل استفاده بکنید ماساژها در واقع روش‌های فعالانه هستند که برای افزایش دادن به سرعت گردش خون و بهبود تخلیه خون از پاها به سمت بالا استفاده می‌شود. در فردی که دچار واریس هست ماساژ باید خیلی آرام و ملایم انجام بشود.

وقتی که ماساژ ملایم به عنوان درمان واریس پا در طب سنتی به سمت بالا انجام می‌شود، سیاهرگ‌های پیچ خورده را می‌تواند صاف کند و همچنین جریان خون داخل وریدها را تسریع و بهبود ببخشد.

 نبایستی روی رگ‌های پیچ خورده فشار زیاد مستقیم وارد بکنید، گاهی برای تسهیل روند ماساژ واریس از عصاره زیتون و یا روغن نارگیل استفاده می‌شود. استفاده از روغن زیتون می‌تواند گردش خون داخل رگ‌ها  را تسهیل کرده و التهاب و درد را نیز کم کند.

گاهی از عصاره نعنا به عنوان بهترین درمان واریس در طب سنتی به صورت چند قطره برای افزایش آرامش فرد بطور موضعی همراه ماساژ استفاده می‌شود.

سخن پایانی

درمان رگ‌های واریسی باید طبق نظر دکتر واریس پا و ‌به روش استاندارد طبی انجام شود. کارایی هیچ یک از انواع درمان واریس پا در طب سنتی که در بالا بدان‌ها اشاره شده صد در صد ثابت شده نیست و‌ نمی‌توان به عنوان درمان اصلی واریس بشمار بیاید و فقط می‌تواند در کنار درمان اصلی و فقط با تایید پزشک استفاده شود.

از انواع درمان واریس در طب سنتی می‌توان به عنوان یک درمان کمکی در کنار طب رایج استفاده کرد، با این حال توصیه می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی ابتدا برای تعیین میزان درگیری رگ‌های خود به پزشک مراجعه کنید و از وی مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس