شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

قرص آسپرین برای درمان واریس درمانی ایده‌آل

امروزه مصرف خودسرانه قرص آسپرین برای درمان واریس میان مردم بسیار باب شده، لازم به ذکر است که آسپرین به خودی خود نقشی در درمان واریس پا نداشته بلکه با توجه به خاصیت ضدالتهابی غیراستروئیدی خود در جلوگیری از لخته شدن خون دارد.

در ادامه این مقاله قصد داریم که بیان ارتباط میان آسپرین و درمان واریس بپردازیم. هرچند ضروری است برای مصرف چنین داروی حتماً با پزشک متخصص خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.

 

قرص آسپرین برای درمان واریس درمانی ایده‌آل

قرص آسپرین برای درمان واریس

اگر به واریس‌های پا مبتلا باشید حتما تجربه کرده‌اید که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ علائم دیگر تغییراتی در زندگی‌تان ایجاد می‌شود و به دلیل بروز مشکلات خود بی‌شک به دنبال دارویی به عنوان معجزه درمان واریس هستید.

 واریس‌های خفیف، واریس‌های سطحی و رگ‌های عنکبوتی خطر چندانی برای شما به همراه  ندارند  ولی از آنجا که علت زمینه‌ای پیدایش آنها، اختلالات اساسی در سیاهرگ‌های عمقی می‌باشد لذا توصیه ما این است که در صورت ابتلا به واریس حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

امروزه روش‌های متفاوت و متنوعی برای مداوای واریس و همچنین کنترل اختلالات و بیماری‌های وریدهای عمقی وجود دارد، یکی از این درمان‌ها این است که پزشک شما مصرف داروها را برای شما تجویز کرده باشد در این مطلب می‌خواهیم راجع به بهبود واریس با  داروهای خوراکی مثلاً آسپرین صحبت بکنیم و بگوییم که آیا رابطه‌ای بین آسپرین و درمان واریس وجود دارد یا خیر.

آیا داروهای خوراکی و قرص آسپرین برای درمان واریس مناسب هستند؟

همه ما وقتی دچار بیماری و مشکل بدنی می‌شویم دنبال راحت‌ترین روش هستیم که به راحتی قابل دسترسی باشد و نتیجه درمانی سریع بدهد و معمولاً برای رفع مشکلات مان تمایلی به مراجعه پزشک یا قرارگیری تحت پروسیجرهای تهاجمی نداریم.

بیشتر مراجعین از پزشک سوال می‌کنند که معجزه درمان واریس چیست و آیا درمان و بهبود واریس با استفاده از داروهای موضعی، پماد‌ها، کرم‌ها و قرص و داروهای خوراکی امکان پذیر است یا خیر. شاید یکی از عللی که شما را به مصرف قرص برای درمان و بهبود واریس‌تان علاقه‌مند کرده تبلیغ‌های اشتباهی است که در فضاهای مجازی، در ماهواره‌ها و حتی در داروخانه‌ها مشاهده می‌کنید.

 این تبلیغات گسترده در ذهن ما این تصور را ایجاد می‌کنند که دارویی که می‌خواهیم برای بهبود واریس استفاده بکنیم منشا گیاهی دارد، پس حتماً بی خطر است.

دارو خوراکی قوی است و خیلی سریع اثر خواهد کرد این داروهای تبلیغ شده اکثرشان بدون نسخه قابل تهیه هستند، در تبلیغات معمولاً از چهره‌های شناخته شده بین مردم مثلاً بازیکنان فوتبال یا هنرپیشه‌های سینما استفاده شده است و در تبلیغات اینگونه وانمود می‌شود که تعداد بسیار زیادی از همین افراد معروف این دارو را مصرف کرده اند و بهبود کامل داشته‌اند.

حال که نوبت به رابطه آسپرین و درمان واریس رسیده باید بگوییم که در انتخاب دارو برای رفع مشکلات خود از روی این تبلیغات دقت کنید و هیچ دارویی را حتی گیاهی بدون تایید پزشک مصرف نکنید.

در مورد اینکه آیا داروی خوراکی در درمان و بهبود واریس مفید است یا خیر باید بگوییم که بله داروهایی هستند که کمک می‌کنند تا علامت‌ها و نشانه‌های واریس کاهش پیدا بکنند به عنوان مثال قرص آسپرین برای درمان واریس کمک کننده است و به عنوان معجزه درمان واریس محسوب می‌شود ولی مصرف خودسرانه آن ممنوع است و حتماً باید تحت تایید پزشک باشد.

جایگاه قرص آسپرین برای درمان واریس

برای آنکه بتوانیم پرسش کلیدی این مقاله یعنی رابطه آسپرین و درمان واریس را به خوبی پاسخ بدهیم ابتدا لازم است مرور بسیار کوتاهی بر روند تشکیل واریس‌های پا داشته باشیم با مطالعه علل و چگونگی ایجاد واریس حتماً خودتان بهتر متوجه می‌شوید که جایگاه تجویز قرص آسپرین برای درمان واریس چگونه است.

اصطلاح واریس در پزشکی زمانی به کار برده می‌شود که ما بخواهیم سیاهرگ‌های پیچ خورده و تاب خورده و حجیم شده که پر از خون هستند را توصیف کنیم.

وقتی که صحبت از واریس و معجزه درمان واریس می‌شود، مردم این تصور را دارند که منظور از واریس فقط رگ‌های تیره رنگی است که در سطح پوست زیر زانو و پاهایشان مشاهده می‌کنند.

در پاسخ به این سوال که واریس‌ها در چه مناطقی از بدن ما تشکیل می‌شوند باید بگوییم که واریس فقط در سیاهرگ‌های سطحی بدن تشکیل نمی‌شود.

سیاهرگ‌های جداره مری، سیاهرگ‌های بیضه هم می‌توانند دچار پیچ خوردگی ناهنجاری و تجمع و انباشت خون بشود و بدین طریق واریس‌های مری و واریس‌های بیضه که اصطلاحاً واریکوسل نامیده می‌شود را تشکیل دهند.

واریس‌های سطحی که در واقع پیچ خوردگی‌سیاهرگ‌های سطحی پوست بدن ما هستند هم انواع مختلفی دارد مثلا بعضی از افراد به خصوص افراد سفید پوست،کنار چشم کنار بینی و کنار دهان‌شان دچار مویرگ‌های سطحی می‌شوند که اصطلاحا به آنها تلانژکتازی گفته می‌شود.

 از طرفی افراد در پشت زانو، پشت ساق می‌توانند دچار واریس عنکبوتی بشود که ظاهری شبیه به تارهای عنکبوت توسط شاخه‌های نازک و ظریف (آبی بنفش قرمز رنگ) عروق سطحی ایجاد شده است.

علت پشت زمینه ایجاد وریدهای عنکبوتی هم اختلالات سیاهرگ‌های عمقی پا است وقتی که این اختلال شدیدتر بشود. فرد واریس‌های طنابی شکل را تجربه می‌کند که در آن طناب‌های برجسته به رنگ پوست در اطراف زانو ران و ساق پا خواهد شد.

واریس‌های پا چرا و چگونه تشکیل می‌شوند؟

اگر بخواهیم به رابطه آسپرین و درمان واریس اشاره کنیم بایستی حتما بدانید واریس‌های پا چرا ایجاد می‌شود.

سیاهرگ‌های پای ما در دو دسته سطحی و ‌عمقی قرار دارند و‌ این دو ‌دسته باهم ارتباط دارند، وظیفه وریدهای عمقی پا این است که خون جمع شده در پاها را به سمت لگن و شکم و قلب هدایت کند.

برای اینکه خون بتواند خلاف جاذبه زمین حرکت کند در دیواره داخلی سیاهرگ‌های عمقی پای ما دریچه‌های یکطرفه تحت عنوان دریچه لانه کبوتری تعبیه شده است که فقط به سمت بالا باز می‌شود در صورتی که سیاهرگ آسیب ببیند واریس‌های پا بروز می‌کند.

اگر بخواهیم به جایگاه قرص آسپرین برای درمان واریس اشاره کنیم بایستی حتما بدانید واریس چرا ایجاد می‌شود.

برای آنکه خون به سمت لگن و شکم و قلب هدایت شود و برای اینکه خون بتواند خلاف جاذبه زمین حرکت کند، در دیواره داخلی سیاهرگ‌های پای ما دریچه های یکطرفه تحت عنوان دریچه لانه کبوتری تعبیه شده است که فقط به سمت بالا باز می‌شود.

در صورتی که سیاهرگ آسیب ببیند و یا این دریچه‌ها خراب بشود انتقال خون به سمت قلب دچار مشکل می‌شود و خون به پشت دریچه‌های خراب پس زده می‌شود و وریدهای اطراف زانو تا مچ پا و پا را درگیر می‌کند.

رفته رفته این وریدها متورم شده و حتی می‌تواند خون را به وریدهای سطحی زیر پوست پس بزنند و باعث ایجاد واریس عنکبوتی بشود.

پیش از آنکه بخواهیم به بیان ارتباط آسپرین و درمان واریس بپردازیم بد نیست در مورد علائم واریس پا بیشتر بدانیم.

علائم واریس پا:

ظاهر رگ‌های واریسی می‌تواند در رگ‌های سطحی بنفش و آبی رنگ و یا به شکل طناب‌هایی به رنگ پوست متغیر باشد.

خارش و سوزش اطراف واریس‌ها، درد، ناراحتی، سنگینی، گرفتگی و اسپاسم عضلات ناحیه درگیر، ئر مراحل پیشرفته‌تر زخم‌های واریسی که بهبود پیدا نمی‌کنند.

 شاید بتوان گفت اصلی‌ترین و جدی‌ترین عارضه‌ای که می‌تواند به دنبال اختلالات سیاهرگی در پا ایجاد بشود ترومبوز‌های لخته‌های ایجاد شده در سیاهرگ‌های عمقی پا هستند اصطلاحا DVT نامیده می‌شود.

به طور خلاصه تنها جایگاهی که می‌توان برای قرص آسپرین برای درمان واریس با وجود اختلالات سیاهرگ‌های عمقی پا در نظر گرفت مصرف آسپرین به عنوان معجزه درمان واریس به منظور ممانعت از ایجاد لخته در این وریدها می‌باشد.

 

نقش مصرف قرص آسپرین برای درمان واریس پا

در پاسخ به این سوال بسیار شایع توسط مراجعین محترم کلینیک ما که رابطه آسپرین و درمان واریس چیست باید بگویم که از آنجا که آسپرین یک داروی ضدالتهاب ضداستروئیدی است علاوه بر خواص ضدالتهابی خود خواص ضدپلاکتی نیز دارد.

 پلاکت‌ها وظیفه انتقاد خون ما را بر عهده دارند، داروی که علاوه بر ویژگی‌های فوق قبلاً برای کنترل درد نیز استفاده می‌شده است.

هرچند امروزه مصرف آسپرین برای پیشگیری از لخته شدن خون در بیمارانی که دچار اختلالات عروقی، بیماری‌های سیاهرگی، بیماران با سابقه بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و لخته‌های ایجاد شده در سیاهرگهایی عمقی پا هستند نیز کاربرد دارد و به عنوان معجزه درمان واریس محسوب می‌شود.

تنها کاربردی که می‌توان برای آسپرین در افراد مبتلا به واریس اشاره کرد این است که دکتر واریس پا نه برای درمان و از بین بردن واریس بلکه برای پیشگیری از ایجاد لخته در وریدهای عمقی پا برای آنها اسپرین که داروی ضدانعقاد است را تجویز کرده باشد.

در خصوص رابطه آسپرین و درمان واریس باید بگوییم که این دارو نمی‌تواند از ایجاد واریس پیشگیری کند و هم چنین قادر به کوچک سازی واریس‌های ایجاد شده نخواهد بود ولی نقش بسیار مهمی برای پیشگیری از انعقاد خون و لخته سازی در سیاهرگ‌های عمقی پای خواهد داشت.

به عبارتی قرص آسپرین برای درمان واریس تجویز نمی‌شود، بلکه برای پیشگیری از انعقاد خون و لخته‌سازی تجویز می‌گردد.

در فردی که دچار بیماری‌های سیاهرگ‌های عمقی پا است و دچار لخته عمقی سیاهرگ پا شده است بعد از انجام سونوگرافی داپلر وریدهای پا و  مشخص شدن وجود DVT اگر لخته با دارو حل بشود و نیاز به خارج کردن تهاجمی نداشته باشد، پزشک آسپرین و یا سایر داروهای ضدانعقاد را به عنوان معجزه درمان واریس تجویز می‌کند.

 

انواع دیگر داروهای خوراکی معجزه درمان واریس کدامند؟

در کنار رابطه آسپرین و درمان واریس داروهای خوراکی دیگری نیز در درمان و بهبود واریس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف داروی دافلون برای درمان کردن واریس‌ها

این دارو یک فلاونوئید گیاهی است و برای بهبود واریس‌ها تایید شده است گفته می‌شود که این دارو التهاب جدار عروقی را کاهش می‌دهد و شدت علائم بیماران مبتلا به واریس را کم می‌کند یکی دیگر از کاربردهای این دارو در مبتلایان به هموروئید است.

قرص ونوویتال:

آنچه در این دارو موثر است عصاره شاه بلوط می‌باشد، گفته می‌شود که طبق مطالعات گسترده این عصاره اگر به صورت خالص تهیه شده باشد، می‌تواند نفوذپذیری عروق را کاهش بدهد، جریان خون داخل سیاهرگ‌ها را بهبود ببخشد و با تاثیر بر روی متابولیسم دیواره سیاهرگ‌ها تمامیت و یکپارچگی این دیوار را حفظ کند.

 بدین ترتیب وقتی یکپارچگی دیواره ورید حفظ می‌شود، تجمع خون در رگ از میزانش کاسته خواهد شد. بدین ترتیب از تشکیل رگ پیچ خورده و متورم واریسی پیشگیری می‌شود.

 از نکات مهم که در مصرف این دارو به عنوان معجزه درمان واریس باید مد نظر داشته باشیم این است که باید جدا از داروهای دیگر مصرف شود. همچنین ثابت شده است که این دارو می‌تواند در التهاب جداره سیاهرگ‌ها و حتی تحلیل رفتن ترومبوفلبیت یا لخته‌های وریدی نقش کمک کننده‌ای داشته باشد.

مصرف این دارو حتماً باید بین غذا و با معده پر باشد در زنان باردار و زنانی که دوران شیردهی را می‌گذرانند مصرف این دارو اصلاً توصیه نمی‌شود، بیماران با سابقه نارسایی کلیه نارسایی کبد و کودکان با سن کمتر از ۱۲ سال نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

داروی ونوگل:

ماده اصلی این دارو کنستانتره شاه بلوطی باشد و موارد کاربرد آن در درمان و بهبود واریس‌های پا، التهاب سیاهرگ‌های سطحی یا به اصطلاح فلبیت‌های سطحی پا می‌باشد.

 بیماران دچار نارسایی کبدی و نارسائی کلیه نباید از این دارو استفاده بکند مصرف دارو توسط زنان باردار یا زنانی که دوران شیردهی را می‌گذرانند اصلاً توصیه نشده است.

 همچنین گفته می‌شود این دارو نباید که همراه با آسپرین، وارفارین و دیگر داروهای ضدانعقاد استفاده شود.

 از عوارض جانبی داروهایی که دارای عصاره شاه بلوط هستند می‌توان به مشکلات گوارشی مانند تهوع اشاره کرد. ممکن است مصرف کنندگان این دارو خارش و حساسیت پوستی را نیز تجربه کنند که البته تعداد افرادی که دچار این عارضه جانبی شده‌اند کم می‌باشد.

قرص فیتوون:

این دارو نیز مانند داروهای قبلی اسانس شاه بلوط هندی می باشد. موارد کاربرد این دارو به شرح زیر است این دارو برای کاهش خستگی و سنگینی و درد ساق پا، اسپاسم عضلات پا، خارش سوزش و تورم واریس    کاربرد دارد.

 به طور کلی ثابت شده که عصاره شاه بلوط هندی احتمالاً در کنترل مدیریت و بهبود نارسایی‌های مزمن سیاهرگها موثر می‌باشد و معجزه درمان واریس محسوب می‌شود.

توصیه کلی در مورد کلیه قرص‌های واریسی که حاوی عصاره شاه بلوط هندی هستند این است که این داروها نباید که همزمان با داروهای ضدانعقادی دیگر مانند وارفارین و داروهای ضدپلاکتی مانند آسپرین استفاده شود و مصرف این داروها در دوران بارداری و دوران شیردهی ممنوع است.

درمان واریس پا خانگی

 

از جمله درمان‌های خانگی واریس پا می‌توان به موارد زیراشاره کرد:
1- ورزش : ورزش منظم سبب بهبود گردش خون در پاها می‌شود و با کاهش فشار خون از بروزواریس جلوگیری می‌کند.

2- عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای درمان واریس :

استفاده‌ی موضعی از روغن‌هایی مانند :مریم گلی، سرو، لیمو، گل سرخ، اسطوخودوس و هلیکریس می‌تواند مفید باشد

3- تغییرات رژیم غذایی : گاهی اوقات این سوال در ذهن بسیاری از افراد مبتلا به واریس ایجاد می‌شود که برای درمان واریس چه بخوریم؟ غذاهای سرشار از نمک یا سدیم باعث احتباس آبمی‌شوند، بنابراین کاهش مصرف غذاهای شور می‌تواند به کاهش احتباس آب کمک کند .

غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از: بادام و پسته عدس سیب زمینی‌ها سبزیجات برگ دار برخی از ماهی‌ها مانند قزالآ و ماهی تن

4- ماساژ :ماساژ دادن سبب بهبودی جریان خون رگ‌ها می‌شود که در نهایت سبب درمان واریس می‌شود و فشار مستقیم وارد شده به رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

پماد برای درمان واریس

پماد واریس گاهی اوقات می‌تواند باعث تسکین موضعی و کنترل درد وریدهای واریسی در مراحل اولیه شود. برخی از پزشکان نیز برای تقویت، درمان و بهبود سریعتر واریس، پس از انجام لیزر واریس، پماد واریس را تجویز می‌کنند.

سخن پایانی

مصرف روزانه قرص آسپرین در افرادی که ریسک فاکتور حمله قلبی دارند یا قبلاً به سکته قلبی و سکته مغزی مبتلا شده‌اند و سابقه لخته داخل عروقی داشته‌اند توصیه می‌شود و همین مسئله رابطه بین آسپرین و درمان واریس را اثبات می‌کند.

نقش آسپرین و درمان واریس در واقع مختل کننده فعالیت پلاکت‌ها است که پلاکت‌ها نقش اساسی در انعقاد داخل عروقی را ایفا می‌کند و اسپرین نهایتاً باعث می‌شود که فرایند انعقاد خون دچار اختلال بشود و روند لخته سازی کاهش پیدا بکند.

در بیماران مبتلا به اختلالات سیاهرگ‌ها از جمله بیمارانی که دچار واریس‌های مزمن پا هستند، آسپرین برای کاهش سایز واریس تجویز و توصیه نمی‌شود.

 بلکه علت اصلی تجویز آسپرین در افراد دچار بیماری سیاهرگ‌های عمقی پا و افراد با سابقه لخته ورید عمقی پا یا افراد با سابقه واریس‌های مزمن پا آن است که پزشک بخواهد اختلال زمینه‌ای که منجر به واریس شده یا بیماری سیاهرگ‌های عمقی را مدیریت کند و از لخته شدن خون داخل ورید‌های عمقی پا و ایجاد ترومبوز وریدهای عمقی یا dvt عامل آمبولی‌های کشنده مانند آمبولی ریه پیشگیری نماید.

یک مورد تجویز دیگر آسپرین در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن عروقی این است که پزشک دارو را به هنگامی که فرد قصد پرواز با هواپیما یا مسافرت با وسیله نقلیه دارد و زمان مسافرت طولانی و فرد مجبور به نشستن در طی سفر است به منظور کاهش ریسک لخته شدن خون در داخل ورید‌های عمقی پا است.

با کاهش تشکیل لخته در وریدهای عمقی پا ریسک حرکت‌ کردن لخته ساخته شده به سمت قلب و ریه و ایجاد آمبولی ریه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

رابطه آسپرین و درمان واریس در واقع یک پیشگیری عالی و با نتایج فوق‌العاده برای آن دسته از مبتلایان به واریس‌هایی است که در ریسک ابتلا به لخته سازی به ورید های عمقی پا قرار دارد، مصرف خودسرانه آسپرین اکیدا ممنوع  است.

مصرف خودسرانه آسپرین به عنوان معجزه درمان واریس بدون تجویز پزشک می‌تواند شما را در معرض خونریزی‌های جدی داخل جمجمه و خونریزی‌های گوارشی  قرار بدهد.

باید بدانید که قرص آسپرین برای درمان واریس به تنهایی هیچ نقشی در پیشگیری از ایجاد وریدهای واریسی در کاهش سایز و کاهش وسعت وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی ایفا نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس