شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی از جمله شیوه‌های موثر و کم خطر برای درمان واریس پا و ورید‌های عنکبوتی است. در این تکنیک، پزشک یک داروی مخصوص به نام اسکلروزان را به داخل رگ‌های آسیب دیده تزریق می‌کند که این عمل موجب التهاب دیواره داخلی عروق، تورم و چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

به این ترتیب، رگ‌های واریسی از بین می‌روند و جریان خون در آن‌ها قطع می‌شود. پس از گذشت مدت زمان معینی این عروق به وسیله بدن شخص جذب می‌شوند. راه‌های متفاوتی جهت بهبود رگ‌های واریسی وجود دارد، ولی اسکلروتراپی از جمله کم ریسک‌ترین و آسان‌ترین آن‌ها است.

 برای رسیدن به بهترین نتایج از درمان اسکلروتراپی، ضروری است که تزریق ماده اسکلروزان استاندارد توسط پزشک باتجربه و متخصص انجام شود تا دچار عوارض احتمالی این روش نشوید؛ در ادامه همراه ما باشید تا بیش‌تر در مورد اسکلروتراپی، روش انجام آن، مزایا، عوارض احتمالی، مراقبت‌ها و میزان موفقیت آن صحبت کنیم.

اسکلروتراپی

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

محلول اسکلروتراپی چیست؟

پیش از دانستن این موضوع، بهتر است با بیماری واریس کمی بیش‌تر آشنا شویم. دلیل بروز بیماری واریس، عدم گردش صحیح خون در بدن است؛ زیرا خون در هنگام بازگشت به سمت قلب، در وریدها یا همان سیاهرگ‌ها به درستی حرکت نمی‌کند و در جهت مخالف بر می‌گردد.

این امر باعث ایجاد تورم، پیچ خوردگی و کبودی رگ‌ها می‌شود و اصولا در نیمه پایینی بدن و پاها رخ می‌دهد. به واریس‌هایی که سطحی و نزدیک به پوست هستند، ورید یا واریس‌های عنکبوتی گفته می‌شود. بعضی از آن‌ها به رنگ آبی، بنفش یا سبز هستند که ممکن است به صورت برجسته، پیچ خورده یا طنابی شکل، در زیر پوست مشخص باشند.

برخی از آن‌ها نیز در فاصله دورتری از سطح پوست قرار دارند و به چشم نمی‌آیند. بروز واریس دلایل متفاوتی دارد که بعضی از آن‌ها شامل ژنتیک، افزایش سن، جنسیت، حاملگی، تغییر هورمون‌ها، اضافه وزن، ایستادن و نشستن‌های طولانی مدت و عدم فعالیت جسمانی است.

اسکلروتراپی از روش‌های غیرجراحی درمان رگ‌های واریسی است که دکتر واریس پا، پس از معاینه ناحیه مورد نظر، آمپول اسکلروتراپی را به عروق خونی آسیب دیده بیمار تزریق می‌کند. به علاوه می‌توان از آن جهت درمان مشکلات رگ‌های خونی و لنفاوی که موجب شکل گیری نامناسب این عروق شده‌اند نیز استفاده کرد.

در پاسخ به این سوال که محلول اسکلروتراپی چیست باید بگوییم در درمان اسکلروتراپی از یک محلول تحریک کننده به اسم اسکلروزانت(sclerosant)  که اسکلروزان گفته می‌شود، کمک گرفته و به طور مستقیم در رگ بیمار تزریق می‌شود.

این ماده موجب تحریک و تورم رگ می‌شود و در ادامه، جریان خون یا مایعات لنفاوی کاهش پیدا می‌کنند، عروق کوچک و در نهایت بسته می‌شوند. انواع متفاوت این شیوه درمان از قرن نوزدهم تاکنون استفاده می‌شود، ولی تکنیک‌های امروزی بسیار پیشرفت تر و کارآمد‌تر هستند.

بنابراین، اسکلروتراپی به معنای تزریق دارو به داخل رگ‌های واریسی و عنکبوتی بدن است که بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، بدن به این ماده واکنش نشان می‌دهد و در نهایت، باعث بسته شدن عروق و محو شدن آن‌ها می‌شود. جهت اطلاع از قیمت آمپول اسکلروتراپی با مشاورین کلینیک دکتر ضربان تماس بگیرید.

روش کاری اسکلروتراپی چگونه است؟

اسکلروتراپی یا تزریق، جهت از بین بردن عروق عنکبوتی سطح پوست بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه، پزشک آمپول اسکلروتراپی که به صورت مایع است را به داخل رگ‌های واریسی تزریق می‌کند.

در این وضعیت، بیمار هوشیار است و احتیاجی به داروی بی هوشی یا بی حسی موضعی ندارد.

در ابتدا لازم است که جهت نقشه‌برداری از مسیر رگ‌ها و تعیین محل دقیق درمان و عروق عمیق، اسکن اولتراسوند داپلکس گرفته شود. به طور کلی، رگ‌هایی که دارای عرضی بیش‌تر از 5 میلی‌متر هستند و رفلاکس آنها پیدا است، جهت درمان مناسب‌تر هستند. اسکلروتراپی عروق سطحی و بزرگ‌تر و سوراخ کردن آن‌ها، اصولا با هدایت اولتراسوند یا همان اکو صورت می‌گیرد.

در اکثر مواقع، یک محلول نمکی با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف، به طور مستقیم در رگ مورد نظر تزریق می‌شود. احتمال دارد که شخص در این مرحله از درمان، به مدت 1 الی 2 دقیقه احساس درد و گرفتگی بسیار کمی داشته باشد؛ به ویژه هنگامی که آمپول اسکلروتراپی در عروق بزرگ‌تر تزریق می‌شود تا به طور همیشگی بسته ‌شوند.

در ادامه، رگ‌های درمان شده به یک بافت مرده تبدیل می‌شوند و در آخر، توسط بدن شخص دفع خواهند شد.

تعداد رگ‌هایی که در هر جلسه تحت درمان قرار می‌گیرند به سایز و مکان قرارگیری آن‌ها و شرایط عمومی شخص بستگی دارد.

اسکلروتراپی توسط متخصص یا جراح و به صورت سرپایی در کلینیک یا مطب انجام می‌شود و بیمار پس از درمان لازم است به مدت چند روز از انجام فعالیت‌های هوازی اجتناب کند. این شیوه درمانی احتیاجی به بستری شدن ندارد و بهتر است که فرد به صورت روزانه، پیاده‌روی کند تا بدن او سریع تر رگ های بسته شده را دفع کند.

اسکلروتراپی به طور تقریبی به ۲ الی ۴ جلسه درمان نیاز دارد که معمولا با فواصل 6 الی12 هفته‌ای انجام می‌شوند. فرایند هر جلسه حدود 15 تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد؛ البته این میزان به شرایط مختلفی از جمله اندازه و محل رگ‌ها بستگی دارد. جهت اطلاع از قیمت آمپول اسکلروتراپی با مشاورین کلینیک دکتر ضربان تماس بگیرید.

مزایای اسکلروتراپی واریس چیست؟

در پاسخ به این پرسش که مزایای اسکلروتراپی واریس چیست باید بگویم انجام این درمان از مزایای ذیل برخوردار است:

  • تمام مراحل درمان در یک کلینیک یا مطب و به صورت یک عمل سرپایی صورت می‌گیرد؛
  • جلسات درمان کوتاه و حدود نیم ساعت است؛
  • مراقبت‌های پس از عمل بسیار راحت است و فرد بلافاصله بعد از درمان می‌تواند به کار‌های روزمره خود بپردازد؛
  • در این شیوه درمان، احتیاجی به عمل جراحی جهت برداشتن وریدها نیست؛
  • این روش در مقایسه با شیوه‌های درمانی دیگر، کبودی کم تری به همراه خواهد داشت؛
  • اسکلروتراپی صورتاحتیاجی به بیهوشی یا بی حسی ندارد و به شکل سرپایی انجام می‌شود؛
  • به سادگی می‌توان رگ‌های واریسی را مجددا درمان کرد؛
  • در مقایسه با عمل جراحی مقرون به صرفه‌تر است؛
  • احتیاجی به گرفتن مرخصی جهت گذراندن دوره نقاهت ندارد؛
  • بعد از گذشت مدت زمانی، رگ‌های بهبود یافته به صورت کامل محو می‌شوند و حتی در سونوگرافی نیز مشاهده نمی‌شوند.

منظور از اسکلروتراپی صورت چیست؟

اسکلروتراپی از یک محلول برانگیخته کننده‌ای به نام اسکلروزانت(sclerosant) استفاده می‌کند که درست در رگ یا رگ لنفاوی تزریق می‌شود. محلول باعث برانگیختن رگ و باعث ورم آن می‌شود. این ورم جریان خون یا مایعات لنفاوی را کاهش می‌دهد و رگ‌ها کوچک می‌شوند. اسکلروتراپی صورت برای رفع عروق واریسی روی صورت انجام می‌شود.

آیا اسکلروتراپی درد دارد؟

هر چند که در جلسات درمان، به تعداد زیادی از رگ‌های واریسی دارو تزریق‌ می‌شود، ولی به دلیل ظرافت بسیار زیاد آمپول اسکلروتراپی، شخص درد و سوزش کمی را تجربه خواهد کرد. در نتیجه، نمی‌توان گفت که فرد هیچ سوزش و دردی را حس نمی‌کند؛ زیرا محلول تزریق شده در رگ‌های کوچک حرکت می‌کند.

در فرآیند اسکلروتراپی یا اسکلروتراپی صورت، قسمت درمان شده ممکن است دچار التهاب، قرمز شدگی و تا حدی تورم شود و احساس خارش برای فرد ایجاد کند که اصولا این علائم پس از گذشت چند ساعت برطرف خواهند شد. در صورت تداوم این نشانه‌ها و تشدید آن‌ها به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض احتمالی اسکلروتراپی واریس چیست؟

به این دلیل که رگ‌های واریسی دارای عملکرد خاصی در بدن نیستند، از بین بردن آن‌ها هیچ گونه عوارض و مشکلی برای شخص نخواهد داشت. در اکثر مواقع، درمان و محو کردن این عروق، تنها جنبه زیبایی دارد. با این حال ممکن است فرد پس از انجام اسکلروتراپی دچار عوارض و مشکلات زیر شود:

  • احتمال دارد که شخص به مدت 2 الی 4 هفته بعد از درمان، در پاهای خود کمی احساس ناخوشایند داشته باشد؛
  • بروز احساس خارش در ناحیه درمان شده که پس از گذشت 1 الی 2 روز بهبود خواهد یافت؛
  • احتمال بروز کبودی و برجستگی‌های خفیفی در ناحیه درمان شده وجود دارد که اصولا تا چند هفته ادامه خواهد داشت؛
  • نتیجه نهایی مورد نظر، احتمال دارد که چندین ماه بعد از تزریق آمپول اسکلروتراپی حاصل شود که این زمان در مقایسه با روش‌های جراحی طولانی‌تر است؛
  • احتمال برجسته و سخت شدن رگ‌های واریسی بزرگ‌ که با روش اسکلروتراپی درمان می‌شوند، وجود دارد که جهت بهبود و محو شدن به چند ماه زمان احتیاج دارند؛
  • احتمال ایجاد خطوط و نقاط قهوه‌ای رنگ در ناحیه درمان وجود دارد که در اکثر مواقع پس 3 الی 6 ماه ناپدید می‌شوند.

جهت تزریق آمپول اسکلروتراپی از برترین برندهای دنیا، به کلینیک دکتر ضربان مراجعه کنید. در این مرکز از مرغوب‌ترین و معتبر‌ترین مواد و فیلرها استفاده می شود که نتایج بسیار مطلوبی را در پی خواهد داشت.

اقدامات پیش از اسکلروتراپی واریس چیست؟

  • پیش از انجام اسکلروتراپی لازم است از مصرف بعضی داروها اجتناب شود. به طور مثال اگر از آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین و مینوسین 7 الی 10 روز قبل یا بعد از درمان استفاده شود، احتمال بروز لک‌های پوستی وجود دارد؛
  • درباره مصرف سایر آنتی بیوتیک‌ها نیز لازم است که با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که پیش از انجام هرگونه درمان‌های تهاجمی مثل عمل جراحی، اقدامات دندانپزشکی یا کولونوسکوپی نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک دارید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید؛
  • از مصرف داروهای ضدالتهابی مانند آسپیرین و ایبوپروفن به مدت 48 ساعت پیش و پس از انجام اسکلروتراپی خودداری کنید؛ زیرا احتمال دارد در عملکرد محلول اسکلروزان تداخل ایجاد کنند؛
  • به صورت کلی، پیش از قطع یا مصرف هر نوع دارویی در حین درمان، با پزشک خود مشورت کنید؛
  • داروی پردنیزون نیز موجب کاهش تاثیر درمان می‌شود. بنابراین، از پزشکی که پردنیزون را تجویز کرده است، در مورد قطع این دارو به مدت 48 ساعت پیش از عمل، سوال کنید.

مراقبت‌های پس از اسکلروتراپی واریس چیست؟

  • به مدت ۴۸ ساعت پس از درمان، از مصرف داروهایی مانند آسپرین و بروفن خودداری کنید (استامینوفن مشکلی ندارد)؛
  • به مدت ۴۸ ساعت پس از اسکلروتراپی از گرفتن دوش آب گرم، گذاشتن کمپرس گرم، رفتن به جکوزی و سونا و ماندن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید؛
  • لازم است که ناحیه درمان شده به وسیله یک شوینده ملایم و آب متعادل و ولرم شستشو و تمیز شود.

نام آمپول اسکلروتراپی چیست و حاوی چه دارویی است؟

این دارو که اسکلروزان نام دارد یک محلولی است که به‌ طور مستقیم به درون رگ‌های واریسی یا وریدهای عنکبوتی تزریق خواهد شد. به طور کلی از 4 نوع داروی مختلف اسکلروتراپی جهت تزریق به رگ‌ها واریسی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پولی دوکانول
  • نمک غلیظ شده
  • فیبرووین
  • گلیسیرین

بعد از تزریق آمپول اسکلروتراپی به درون رگ‌های آسیب دیده، به دلیل برخورد این داروها با دیواره داخلی رگ، عروق دچار التهاب و تورم می‌شوند.

با گذشت زمان، رگ‌های ملتهب چروکیده می‌شوند، به هم می چسبند و زمانی که از بین رفتند به وسیله بدن شخص جذب خواهند شد.

داروهای اسکلروتراپی که به درون رگ‌های واریسی تزریق می‌شوند، در دو حالت زیر قابل استفاده هستند:

  • اسکلروتراپی مایع
  • فوم اسکلروتراپی

در صورتی که محلول اسکلروزان با هوا و یا گاز استریل ترکیب شود، یک ماده‌ کف آلود و خامه‌ای مانند به دست می‌آید که به اصطلاح فوم نامیده می‌شود. این دارو چه به صورت مایع باشد یا فوم، برای بهبود عروق واریسی و عنکبوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به صورت کلی می‌توان گفت که حالت مایع دارو را بیش‌تر برای مویرگ‌های ظریف عنکبوتی استفاده می‌کنند و حالت فوم اسکلروزان برای درمان رگ‌های بزرگ‌تر و متورم‌تر کاربرد دارد. جهت اطلاع از قیمت آمپول اسکلروتراپی با شماره‌های درج شده در سایت ما تماس حاصل فرمایید.

رگ‌های واریسی کدام نواحی بدن را می‌توان با اسکلروتراپی درمان کرد؟

اصولا عارضه واریس در اندام‌های تحتانی و به خصوص پاهای فرد بروز می‌کند. رگ‌های آسیب دیده در این قسمت‌ها امکان دارد متورم و بزرگ شوند و یا به رنگ‌های آبی و بنفش تغییر رنگ دهند.

برخی از آن ها در نواحی عمیق تری از سطح پوست وجود دارند و باعث بروز ناراحتی در بدن شخص می‌شوند. وریدهای عنکبوتی دارای اندازه کوچک‌تر و ظریف‌تری هستند و اصولا به سطح پوست فرد نزدیک تر هستند که این موضوع باعث دیده شدن آن‌ها به رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی می‌شود.

اسکلروتراپی یک درمان استاندارد و مناسب برای این رگ‌های آسیب دیده است که با تزریق آمپول اسکلروتراپی به درون آن‌ها، عروق شروع به جمع شدن و بسته شدن می‌کنند.

در بعضی از موارد نادر، جهت درمان هموروئید از اسکلروتراپی استفاده می‌شود. این درمان هنگامی استفاده می‌شود که هموروئیدها، به صورت خارجی و در ابعاد کوچک باشند و شروع به خون ریزی کنند. همچنین در مواردی که ریسک عمل‌هایی مانند هموروئیدکتوم برای سلامت شخص زیاد باشد، از این روش کمک گرفته می‌شود.

با توجه به سایز و اندازه رگ‌های صدمه دیده، اسکلروتراپی قادر به درمان ورید‌های واریسی و عنکبوتی در این قسمت‌های بدن است:

  • ران‌ پا
  • ساق پا
  • مچ پا
  • پنجه پا
  • صورت (به خصوص نواحی اطراف بینی)
  • مقعد

در چه زمانی باید از اسکلروتراپی استفاده کرد؟

به صورت کلی می‌توان گفت که برای هر شخصی که رگ‌های واریسی یا عنکبوتی داشته باشد، اسکلروتراپی قابل استفاده است، ولی لازم است که بیمار ابتدا درباره امکان انجام این درمان با پزشک متخصص خود مشورت نماید.

در ادامه با تشخیص پزشک، مشخص می‌گردد که آیا این شیوه درمانی برای بیمار مفید است یا خیر و در صورت نیاز، بهترین روش برای او تجویز می‌شود. بنابراین، برای گرفتن وقت مشاوره و اطلاع از قیمت آمپول اسکلروتراپی با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

در صورتی که به رگ‌های واریسی مبتلا هستید و نشانه‌های ‌زیر را مشاهده کردید، لازم است که جهت درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • رگ‌ها دردناک شده و برای شما ناراحتی ایجاد کرده‌اند؛
  • در پاهای خود احساس درد و سنگینی دارید؛
  • پوست پاهای شما دچار خشکی و لکه هایی غیر طبیعی شود؛
  • در اطراف رگ های واریسی خود جوش، بثورات و یا خارش داشته باشید.

پیاده روی بعد از اسکلروتراپی

اصولا افراد بلافاصله بعد از انجام اسکلروتراپی قادر به انجام کارهای روزمره خود خواهند بود. از نکات مهم و ضروری که پس از انجام این درمان باید رعایت کرد، انجام پیاده روی روزانه به مدت حداقل 13 دقیقه است.

این مسئله به خصوص در روزهای اول بعد از انجام عمل اسکلروتراپی اهمیت دارد. در دوران نقاهت پس از درمان، انجام فعالیت‌های سنگین بدنی مانند ورزش‌های وزنه برداری و ایروبیک، به بیماران توصیه نمی‌شود.

درصد موفقیت اسکلروتراپی

انجام روش اسکلروتراپی برای درصد بالایی از بیماران موفقیت آمیز خواهد بود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از رگ‌های واریسی که درون آن‌ها تزریق انجام شده، با گذشت زمان از بین می‌روند و محو می‌شوند.

به طور تقریبی ۱۰ درصد از اشخاصی که آمپول اسکلروتراپی تزریق می‌کنند، درمان بر روی آن‌ها اثری نخواهد گذاشت. در این وضعیت پزشک از شیوه‌های درمانی دیگری مانند لیزر کمک خواهد گرفت.

به صورت کلی، پس از گذشت ۳ الی ۶ هفته رگ‌های واریسی به درمان جواب خواهند داد و تاثیرات آن را خواهیم دید. این بازه زمانی برای ورید‌های واریسی بزرگ‌تر و متورم تر ۳ الی ۴ ماه است.

اگر رگ‌های آسیب دیده به درمان اسکلروتراپی پاسخ خوبی دهند، اصولا بر نمی‌گردند و دوباره عود نمی‌کنند، ولی با گذشت زمان احتمال ایجاد رگ‌های واریسی جدید وجود خواهد داشت. در این صورت نیز جای نگرانی نیست و شما می‌توانید دوباره تحت درمان قرار بگیرید.

چه افرادی نمی‌توانند اسکلروتراپی انجام دهند؟

افراد باردار

افرادی که بیماری‌های شدید سیستمیک دارند

افرادی که بستری هستند

کسی که هشیاری و درک ضعیفی دارد

افرادی که کنسرهای مرحله آخر هستند و امید به زندگی کوتاهی برای آن‌ها وجود دارد

افرادی که دچار آلرژی‌های شناخته شده به ماده اسکلروزان و مواد مشابه هستند

افرادی که تب دارند

کسانی که دچار عفونت در ناحیه تزریق می‌باشند

کسانی که دیابت کنترل نشده دارند

قیمت آمپول اسکلروتراپی

قیمت آمپول اسکلروتراپی واریس‌های بدن می تواند به موارد مختلفی وابسته باشد، از جمله:

  • تعداد رگ‌های واریسی و ورید‌های عنکبوتی بدن و میزان گستردگی آن‌ها؛
  • تعداد آمپول اسکلروتراپی که قرار است در طول درمان مورد استفاده قرار گیرد؛
  • برند ماده اسکلروزان و آمپولی که برای اسکلروتراپی استفاده می‌شود؛
  • مقدار هزینه‌ای که پزشک متخصص شما به عنوان دست مزد دریافت خواهد کرد.  

علاوه بر این، هزینه کلی این روش با توجه به تعداد جلسات مورد نیاز مشخص می‌شود، زیرا ممکن است چندین جلسه لازم باشد؛ از همین رو جهت اطلاع از قیمت آمپول اسکلروتراپی با مشاورین کلینیک دکتر ضربان تماس بگیرید.

سخن پایانی

اگر شما نیز با عارضه رگ‌های واریسی درگیر هستید و قصد درمان آن را دارید، در قدم اول به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از بررسی‌های لازم، بهترین روش درمانی متناسب با شرایط شما انتخاب شود. به صورت کلی این بیماری مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند مگر در مواردی خاص که در مقاله عنوان شد. قیمت آمپول اسکلروتراپی بسته به نوع امپول، میزان مرغوبیت و کلینیک فوق متفاوت خواهد بود.

اگر اسکلروتراپی با تشخیص پزشک متخصص قلب و عروق، با ماده اسکلروزان استاندارد، در کلینیکی مجهز و در شرایط بهداشتی مناسب انجام شود، شما را دچار عارضه‌ای نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس