شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان واریس با سرکه سیب

درمان واریس به دلیل بالا بردن ریسک بروز لخته‌های خونی و احتمال بروز سکته قلبی، مغزی و آمبولی ریوی با حرکت این لخته‌ها بسیار حیاتی است. درمان واریس با سرکه سیب می‌تواند به عنوان رویکردی اولیه جهت بهبود رگ‌های واریسی اتخاذ شود اما به دلیل عوارض بسیار مهلکی که این رگ‌ها ایجاد می‌کنند ضروری است برای درمان واریس پا حتما زیر نظر متخصص قلب و عروق باشید و از هر گونه اقدام خودسرانه بدون مشورت با وی اجتناب نماید.

امروزه با توجه به سبک زندگی و ایستادن‌های مستمر، برخی رگ‌های بدن خصوصا رگ‌های پا دچار بزرگی و تورم می‌شوند که به رگ‌های واریسی معروفند. این رگ‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که جریان خون مسدود شده و خون جریان پیدا نکند و روی پاها تأثیر می‌گذارند.

در بسیاری از موارد، وریدهای واریسی تنها باعث ایجاد ناراحتی خفیف می‌شوند و فرد می‌تواند آن را با درمان‌های خانگی کنترل کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است باعث درد شوند و نیاز به درمان جدی‌تری داشته باشند. اما درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب از بهترین درمان‌های طب سنتی برای تسکین و بهبود واریس در خانه است، هرچند باید مطابق نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

درمان واریس با سرکه سیب

آنچه در این مقاله می خوانید :  

آشنایی با رگ های واریسی برای درمان واریس با سرکه سیب

رگ‌های واریسی، رگ‌های متورم و پیچ خورده ای هستند که معمولاً در پاها ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در سایر قسمت‌های بدن نیز پدیدار شوند. رگ‌های شما دریچه‌های یک طرفه دارند که به جریان خون به سمت قلب کمک می‌کند.

 اگر دریچه‌ها ضعیف یا آسیب دیده باشند، خون می‌تواند در رگ‌های فرد جمع شود. این مسئله باعث تورم سیاهرگ‌ها شده و می‌تواند منجر به واریس شود.

رگ‌های واریسی بسیار شایع هستند. اگر سن بالایی دارید، زن هستید، تحرک ندارید و سابقه واریس دارید، بیشتر در معرض واریس هستید. آنها همچنین می توانند در بارداری شایع تر باشند. پزشکان اغلب واریس را از معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهند. گاهی اوقات ممکن است فرد نیاز به آزمایشات اضافی داشته باشد.

ورزش کردن، کاهش وزن، بالا بردن پاها هنگام استراحت، و روی هم نزدن آنها هنگام نشستن می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی کمک کند. پوشیدن لباس های گشاد و پرهیز از ایستادن طولانی مدت نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

اگر وریدهای واریسی دردناک هستند یا ظاهر آنها را دوست ندارید، پزشک ممکن است روش‌هایی را برای برداشتن آنها توصیه کند. درمان‌های سنتی مانند درمان واریس با سرکه سیب می‌تواند یکی از درمان‌های راحت برای واریس باشد.

امروزه از منظر طب سنتی سرکه سیب معجزه درمان واریس محسوب می‌شود.

درمان واریس با سرکه سیب

عروق واریسی ناخوشایند و دردناک هستند، اما درمان با سرکهعروق را منقبض می‌کند. همچنین می‌توان پارچه مرطوب با سرکه  را دور نواحی واریس صبح و شب پیچید، پاها را بالا نگه داشت و تا ۱۵ دقیقه صبر کرد.

سپس پارچه را برداشته و از قوزک پا به آرامی رگ‌های واریس را فشار داد تا خون جریان یابد. برای افزایش سرعت درمان و تاثیر بهتر، صبح ها یک لیوان محلول آب، عسل و سرکه‌ی سیب میل کنید.

تحرک و فعالیت بدنی داشته باشید. برای درمان واریس از عمل جراحی استفاده می‌کنند اما روش‌های دیگری برای درمان واریس وجود دارد، یکی از موثرترین آن‌ها که به عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده سرکه‌ی سیب است.

شناسایی علل ایجاد واریس جهت درمان واریس با سرکه سیب

سیاهرگ‌ها دریچه‌های یک طرفه دارند به طوری که خون فقط در یک جهت می‌تواند حرکت کند. اگر دیواره‌های ورید کشیده و انعطاف‌پذیرتر شوند یا خاصیت ارتجاعی داشته باشند، دریچه‌ها ممکن است ضعیف‌تر شوند.

یک دریچه تخریب شده اجازه می‌دهد خون به عقب برگردد و در جهت مخالف حرکت کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، خون می‌تواند در ورید یا سیاهرگ‌ها تجمع پیدا کند که سپس بزرگ و متورم می‌شوند.

 وریدهایی که دورتر از قلب قرار دارند، مانند وریدهای پا، اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرند. زیرا نیروی جاذبه سبب شده جریان خون به قلب دچار مشکل شود.

هر شرایطی که به شکم فشار بیاورد، پتانسیل ایجاد واریس را دارد. عبارتند از:

  • بارداری
  • یبوست
  • تومورها (در موارد نادر)
  • نارسایی مزمن وریدی

عوامل خطر رگ واریس و ضرورت درمان واریس با سرکه سیب

مشخص نیست که چرا دریچه رگ خراب  می‌شود. در بسیاری از موارد، این مسئله بدون دلیل روشن رخ می‌دهد. برخی از عوامل خطر عبارتند از:

  • دوران یائسگی
  • باردار بودن
  • بالای 50 سال بودن
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • داشتن سابقه خانوادگی واریس
  • چاقی و اضافه وزن

جنسیت: رگهای واریسی زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. هورمون های زنانه روی رگ ها اثر دارد.

ژنتیک: وریدهای واریسی در خانواده رخ میدهد.

چاقی: اضافه وزن یا چاقی ابتلا به واریس را بالا میبرد.

سن: با افزایش سن به علت ساییدگی و پارگی دریچه ورید زیاد میشود.

برخی مشاغل: فردی که مجبور است طولانی در محل کار اش بیایستد، ممکن است احتمال ابتلا به واریس بیشتر است. با این حال درمان واریس با سرکه سیب از سنتی‌ترین و راحت‌ترین درمان‌هایی است که در منزل برای تسکین رگ‌های واریس کاربرد دارد.

بارداری و واریس

افرادی که باردار می‌شوند، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی خود در معرض ابتلا به واریس در دوران بارداری هستند. افراد باردار خون بسیار بیشتری در بدن خود دارند که فشار بیشتری بر سیستم گردش خون وارد می‌کند. تغییرات هورمونی منجر به شل شدن دیواره رگ‌ها می‌شود و ابتلا به واریس را بالا می‌برد.

همانطور که جنین در رحم رشد می‌کند، فشار بیشتری بر روی سیاهرگ‌های ناحیه لگن فرد وارد می‌شود. رگ‌های واریسی پس از بارداری خوب می‌شود.

علائم رگ واریس

علائم رگ واریس شامل موارد زیر است:

  • درد در پاها
  • احساس سنگینی پاها، به خصوص بعد از ورزش یا در زمان خواب
  • آسیب جزئی به ناحیه آسیب دیده که احتمالاً منجر به خونریزی طولانی تر از حد طبیعی می شود
  • لیپودرماتواسکلروز، که در آن چربی زیر پوست درست بالای مچ پا سفت می شود و در نتیجه پوست کوچک می شود.
  • مچ پا متورم
  • تلانژکتازی در پای آسیب دیده (وریدهای عنکبوتی)
  • تغییر رنگ پوست براق در نزدیکی وریدهای واریسی
  • اگزمای وریدی یا درماتیت استاز، که در آن پوست در ناحیه آسیب دیده قرمز، خشک و خارش دار است.
  • گرفتگی عضلات پا هنگام ایستادن ناگهانی
  • سندرم پاهای بی قرار
  • آتروفی بلانچ: زمانی است که لکه های نامنظم سفید رنگی که شبیه اسکار هستند در مچ پا ظاهر می شوند.

درمان واریس با سرکه سیب را برای بهبودی اولیه رگ‌های واریس نادیده نگیرید، اما مراجعه به دکتر واریس پا در اسرع وقت در اولویت قرار دهید.

درمان‌های تهاجمی رگ‌های واریس در قیاس با درمان واریس با سرکه سیب

اگر فردی ناراحتی ندارد نیازی به درمان هم ندارد. اکثر افراد مبتلا به واریس می‌توانند با داروهای خانگی مانند پوشیدن جوراب‌های واریس یا درمان رگ‌های واریس با سرکه سیبتسکین پیدا کند.

با این حال، اگر فردی علائمی داشته باشد که به راحتی بهبود نیابد، ممکن است برای کاهش درد یا ناراحتی یا رفع عوارضی مانند زخم پا، تغییر رنگ پوست یا تورم به درمان پزشکی نیاز داشته باشد.

  • عمل جراحي

اگر ورید واریس بزرگ باشد و درمان واریس با سرکه سیب پاسخ درستی ندهد، نیاز به جراحی رگ واریس است. این عمل بیهوشی عمومی است.

درمان لیزر اغلب برای بستن رگ‌های کوچکتر و رگ‌های عنکبوتی است. نور لیزر به ورید اعمال می‌شود تا رگ واریس به تدریج محو و ناپدید شود.

  • برش دادن

دو برش ایجاد می‌شود: یکی در نزدیکی کشاله ران بیمار در بالای ورید مورد نظر، و دیگری در پایین ساق پا، در مچ پا یا زانو بالای رگ بسته شده است.

یک سیم نازک و قابل انعطاف از پایین رگ عبور می‌کند، این مورد نیاز به بستری شدن ندارد. بستن می‌تواند سبب کبودی، خونریزی و درد شود.

در موارد نادر، ترومبوز ورید عمقی وجود دارد. زمانی است که یک لخته خون در ورید پا تشکیل می‌شود. پس از جراحی، اکثر بیماران ظرف چند روز شروع به بهبودی می‌کنند. طول دوره نقاهت، باید جوراب های واریس بپوشند.

  • اسکلروتراپی

پزشک یک ماده شیمیایی را به وریدهای واریسی کوچک و متوسط ​​تزریق می‌کند. باعث زخم و بسته شدن آن می‌شود. اسکلروتراپی برای درمان مشکلات وریدهای کوچک و متوسط ​​ساق پا، عمدتاً رگهای عنکبوتی و واریسی استفاده می‌شود.

توسط پزشک انجام می‌شود و به ورید آسیب دیده مایعی تزریق می‌کند که ورید را می‌بندد.

  • فرسایش بسامد رادیویی

پزشک با کمک سونوگرافی یک برشی در بالا یا زیر زانو می‌دهد. یک لوله باریک داخل ورید وارد می‌شود. پزشک یک پروب وارد کاتتر کرده و انرژی فرکانس رادیویی ساطع می‌شود. انرژی فرکانس رادیویی ورید را گرم و سبب می‌شود دیواره‌ها تخریب شده و بسته شود.

  • لیزر درمانی درون وریدی

این شکل از درمان ورید برای درمان بیماری ورید بزرگ و رگ های واریسی بزرگ در پاها استفاده می‌شود. این وریدها معمولا بدون سونوگرافی قابل مشاهده نیستند. توسط پزشک انجام می‌شود که یک کاتتر کوچک را در ورید بیمار قرار می‌دهد و از نور لیزر برای تولید گرما استفاده می‌کند که سپس باعث فروپاشی ورید می‌شود.

  • لیزر درون وریدی

پزشک یک کاتتر در رگ بیمار وارد کرده سپس لیزر کوچک توسط کاتتر در بالای ورید وارد می‌کنند. انرژی کوتاه ورید را گرم و آن را می‌بندد. با کمک یک اسکن اولتراسوند، پزشک لیزر را تا انتها تا ورید می‌کشد و به تدریج آن را می‌سوزاند. این متد با بی حسی موضعی این قابل انجام است.

  • فلبکتومی برقی

این درمان برای از بین بردن رگ‌های واریسی نزدیک سطح پوست بهترین روش است. فلبکتومی توسط پزشک شما انجام می‌شود که تعدادی سوراخ کوچک در پوست شما ایجاد می‌کند و از طریق آن سوراخ‌ها، ورید آسیب دیده را از بین می‌برد. این رویکرد برای درمان ورید معمولاً بدون نیاز به بخیه انجام می‌شود.

معجزه درمان واریس به روش خانگی کدامند؟

فرد می‌تواند در خانه اقداماتی را برای بهبود درد و جلوگیری از بدتر شدن رگ‌های واریسی خود انجام دهد تا بتواند خود را برای درمان تخصصی به پزشک متخصص برساند. این اقدامات عبارتند از:

ورزش کردن

رسیدن به وزن متعادل

بالا بردن پاها

دوری از ایستادن طولانی

درمان واریس با سرکه سیب

همچنین بسیاری از درمان‌های طبیعی، معمولاً کرم‌های موضعی و نرم‌کننده‌ها وجود دارد. آنها می‌توانند به تسکین درد و افزایش راحتی کمک کنند.

در طب سنتی معجزه درمان واریس شامل رویکردهای رقیق کننده عروق خونی محسوب می‌شود.

روش درمان واریس با سرکه سیب

درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب به بهتر شدن رگهای واریسی کمک زیادی میکند. در زیر چند روش استفاده از سرکه سیب برای رگ واریس آورده شده است:

  • درمان موضعی با سرکه‌ی سیب

برای درمان با سرکه مقداری سرکه‌ی سیب را روی رگهای واریسی دورانی ماساژ دهید تا درد تسکین یابد.

  • درمان واریس با پنبه حاوی سرکه‌ی سیب

برای درمان واریس با سرکه سیب پنبه‌ای را داخل سرکه‌ی سیب بزنید و چند دقیقه روی رگ‌های واریسی بگذارید. به تسکین ناراحتی و برجستگی رگ واریس کمک می‌کند.

  • تهیه خمیر سرکه‌ی سیب برای رگ واریس

درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب سه قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، نصف هویج، و نصف لیوان سرکه‌ را مخلوط کنید تا خمیری شود. این خمیر را مستقیم روی رگ‌های واریسی قرار دهید و ضربه‌ای ماساژ دهید. سپس محل را با آب گرم شستشو دهید.

  • درمان واریس با نوشیدن سرکه‌ی سیب

درمان با سرکه: در کنار استفاده موضعی از سرکه سیب  شما می‌توانید سرکه ی سیب را نیز در رژیم غذایی قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. چند قاشق سرکه‌ی سیب را را پیش از غذایی بنوشید. می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل به سرکه‌ی سیب اضافه کنید تا مزه اش بهتر شود. 

پوشیدن جوراب‌های واریس در قیاس با درمان واریس با سرکه سیب

جوراب‌های فشرده، رگ پای فرد را فشرده می‌کنند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. جوراب‌های واریس جریان خون مناسب را به سمت بالا، در برابر جاذبه و بازگشت به سمت قلب هدایت می‌کنند.

جوراب‌های فشاری به رفع ناراحتی، درد و تورم کمک می‌کنند، اما تحقیقات تایید نکرده‌اند که آیا جوراب‌های واریسی از بدتر شدن رگ‌های واریسی جلوگیری می‌کند. در کنار استفاده از جوراب واریس، روش درمان واریس با سرکه سیب هم تاثیر گذار است.

عوارض رگ واریس

هر شرایطی که در آن جریان خون ضعیف شود، عوارض دارد. با این حال، در اکثر موارد، واریس هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. عوارض، شامل موارد زیر است:

  • زخم های وریدی
  • گردش ضعیف
  • ترومبوفلبیت، زمانی است که لخته شدن خون در ورید پا باعث التهاب ورید می شود.
  • افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی ممکن است دچار موارد زیر شوند:
  • اگزمای واریسی
  • لیپودرماتواسکلروز
  • زخم های وریدی

زخم های وریدی به طور کلاسیک در اطراف مچ پا ایجاد می شوند و اغلب قبل از آن یک ناحیه تغییر رنگ داده می شود. انجام یک ارزیابی پزشکی برای نارسایی مزمن وریدی مهم است.

روش‌های جلوگیری از واریس در کنار درمان واریس با سرکه سیب

برای کاهش خطر ابتلا به واریس، موارد زیر توصیه می‌شود:

به اندازه کافی ورزش کنید، مانند پیاده روی

رسیدن یا حفظ وزن متوسط

دوری از ایستادن طولانی

دوری از نشستن با پاهای روی هم

نشستن یا خوابیدن با پاهای بلند شده روی بالش

روش درمان واریس با سرکه سیب

پماد برای درمان واریس

کرم‌ها و پمادهایی برای درمان واریس  به طور مرتب استفاده می‌شود. رگ‌های واریسی نزدیک پوست هستند، مصرف این پمادها سبب کاهش تورم رگ‌ها و کبودی پوست می‌شود. این پمادها حاوی ویتامین k و شاه‌بلوط است.

درمان‌های جانبی واریس

  • مصرف فیبر و ملین‌ها در پیشگیری از یبوست و درمان واریس نقش دارد.
  • مصرف اسپند برای درمان واریس: متخصصان طب سنتی معتقدند علاوه بر سرکه‌ی سیب خوردن اسپند نیز در کاهش علائم واریس نقش زیادی دارد. درمان قطعی این مشکل با کمک جراحی اسکلروتراپی یا لیزردرمانی قابل انجام است.
  • روغن برای درمان واریس: علاوه بر درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب می‌توان از روغن‌های گیاهان از جمله گل، گیاهان دارویی و درختان مانند روغن دانه انگور، اسطوخودوس، بومادران و سیاه دانه جهت کاهش یا کوچکتر شدن واریس یا رگ‌های عنکبوتی استفاده کرد.

درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از راه‌های درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب و مصرف آن خواهد بود با این حال با توجه به احتمال بروز مشکلات جدی در صورت وجود رگ‌های خونی ضروری است در اسرع وقت برای بهود وضعیت بیماران نسبت به مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق جهت بررسی و درمان مناسب اقدام نمایید.

هرگونه خوددرمانی و اقدام خودسرانه می‌تواند در صورت تشخیص نادرست به جای کمک به روند درمان منجر به تشدید وضعیت نامناسب بیماران و ناراحتی آنها شود. از همین رو می‌توانید از طب سنتی در جهت رویکردی کمکی برای درمان واریس استفاده نمایید اما درمان اصلی ضروری است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

سخن پایانی

درمان واریس با سرکه سیب به عنوان درمانی سنتی برای واریس معرفی شده است. امروز در حال تحقیق در مورد درمان رگ‌های واریس با سرکه سیب هستند که آیا باید از سرکه‌ی سیب برای درمان یا از بین بردن رگ‌های واریسی یا عنکبوتی استفاده شود با وجود اثربخشی سرکه سیب به روی عروق ورایسی اما نباید از مراجعه به پزشک متخصص غافل شد.

سرکه سیب به عنوان یک روش قابل اعتماد برای درمان واریس است، چه آن را بنوشید و چه آن را روی رگ‌های خود بمالید. سرکه‌ی سیب به محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و جریان خون و گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد. سرکه سیب بر رگ‌های واریسی بسیار موثر است

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس