شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فوق تخصص عروق واریس

فوق تخصص عروق واریس؛ زخم‌های دردناک، خونریزی، لخته خون و آمبولی ریوی یا سکته قلبی

عروق واریسی می‌تواند منجر به بروز لخته خون گردد. حرکت لخته‌ها به سمت ریه و قلب خود می‌تواند عامل بروز ایست قلبی و یا آمبولی ریوی شود، از همین رو مراجعه به موقع به فوق تخصص عروق واریس برای جلوگیری از چنین مشکلات مهلکی ضروری است. برای آشنایی با رویکردهای پیشگیرانه و درمانی واریس به یک دکتر واریس پا مراجعه کنید.

واریس نوعی بیماری عروقی است که معمولاً به دلیل تجمیع خون و فشار زیاد در برخی از رگ‌های بدن بخصوص ساق پا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند ارثی باشد ولی در افراد دارای مشاغلی مانند تدریس، پرستاری، آرایشگری و … که باید ساعات طولانی را در طول روز بنشینند یا بایستند، زیاد دیده می‌شود.

گاهی رگ‌های واریسی خفیف بوده و تنها ازنظر ظاهری ناراحت‌کننده هستند ولی گاهی شدید بوده و می‌توانند منجر به درد، خارش و ناراحتی در نواحی آسیب‌دیده شوند.

همچنین علائم آن می‌تواند با بیماری‌های جدی مانند ترومبوز ورید عمقی که می‌تواند منجر به مشکلات حاد قلبی شود، مشابه باشد؛ بنابراین در صورت داشتن واریس و علائم آن حتماً باید به یک دکتر فوق تخصص عروق واریس خوب در یک مرکز تخصصی قلب و عروق مراجعه کنید تا بعد از انجام ارزیابی‌های کامل و دقیق بهترین روش درمان به شما ارائه شود.

در ادامه به شما خواهیم گفت که فوق تخصص عروق و واریس کیست و اطلاعات بیشتری را در مورد این بیماری به شما خواهیم داد.

فوق تخصص عروق واریس

فوق تخصص عروق واریس کیست؟

رگ‌های واریسی (VAR-i-kos) رگ‌های متورم و دارای حالت پیچ‌خورده‌ای هستند که می‌توانید درست در زیر سطح پوست آن‌ها را ببینید.

این سیاهرگ‌ها معمولاً در پاها ایجاد می‌شوند. بااین‌حال، رگ‌های واریسی ممکن است در سایر قسمت‌های بدن شما نیز ایجاد شوند.

وریدهای واریسی یک بیماری نسبتاً شایع است و در صورت خفیف بودن علائم کمی ایجاد می‌کند؛ اما در برخی موارد، وریدهای واریسی ممکن است عوارضی مانند درد خفیف تا متوسط، لخته شدن خون یا زخم‌های پوستی را نیز ایجاد کند.

سیاهرگ‌ها، رگ‌های خونی هستند که وظیفه دارند خون را از بافت‌های بدن به قلب برسانند. قلب خون را به ریه‌های شما پمپ می‌کند تا اکسیژن را جذب نماید. سپس خون غنی از اکسیژن از طریق رگ‌ها به بدن شما پمپاژ می‌شود.

از شریان‌های شما، خون از طریق رگ‌های خونی ریز به نام مویرگ‌ها جریان می‌یابد، جایی که اکسیژن خود را به بافت‌های بدن خواهد داد. سپس خون بدون اکسیژن شما از طریق رگ‌ها به قلب شما باز می‌گردد تا اکسیژن بیشتری جذب کند.

سیاهرگ‌ها دریچه‌های یک طرفه دارند که به جریان خون به سمت قلب شما کمک می‌کنند. اگر دریچه‌های شما ضعیف باشند یا آسیب ببینند، خون می‌تواند در رگ‌های شما جمع شود یا برگردد که باعث تورم سیاهرگ‌ها شده و رگ‌های واریسی را ایجاد می‌کند.

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند که ازجمله می‌توان به سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، بارداری، اضافه‌وزن یا چاقی و عدم تحرک اشاره کرد. فوق تخصص عروق واریس مانند سایر پزشکان تخصص‌ها و مهارت‌های آموزشی مهم در زمینه خود را دارا می‌باشد.

جراحان عروق، پزشکانی هستند که به‌طور خاص برای انجام جراحی عروق و مدیریت مراقبت‌های پزشکی پس از عمل بیماران مبتلا به بیماری‌های عروقی مختلف مانند واریس آموزش دیده‌اند.

آن‌ها برای تشخیص و مدیریت بیماری‌های ساده و پیچیده ورید، ازجمله جراحی‌های ورید با استفاده از تکنیک‌های کم تهاجمی، مناسب هستند.

فلبولوژیست نیز پزشک متخصصی است که در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اختلالات خاص در رگ‌های شما مانند رگ‌های عنکبوتی، لخته شدن خون، زخم‌های پا، خال‌های مادرزادی عروقی و سایر بیماری‌های عروقی تخصص دارند.

فلبولوژیست‌ها معمولاً رگ‌های واریسی را تنها ازنظر زیبایی ظاهری درمان می‌کنند. برخلاف جراح عروق، آن‌ها برای مدیریت جراحی عروق تهاجمی و همچنین مراقبت‌های بعد از عمل از بیماران خود آموزش ندیده‌اند.

متخصص رگ نیز پزشکی است که در زمینه قلب و عروق تهاجمی، جراحی عروق و رادیولوژی مداخله‌ای تخصص دارد و می‌تواند در درمان رگ‌های واریسی به شما کمک کند.

دکتر فوق تخصص عروق واریس خوب کیست؟

با اینکه در بسیاری از بیماران مبتلا به واریس، این رگ‌ها مشکل خاصی برایشان ایجاد نمی‌کند، در برخی موارد، واریس می‌تواند عوارضی مانند درد، لخته شدن خون یا زخم‌های پوستی ایجاد کند؛ بنابراین باید برای درمان آن به دکتر فوق تخصص عروق واریس یا فوق تخصص عروق و واریس مراجعه کنید.

اگر وضعیت شما شدیدتر باشد، پزشک ممکن است یک یا چند روش پزشکی را برای درمان توصیه کند. با توجه به اینکه علائم واریس می‌تواند با علائم برخی مشکلات جدی‌تر مانند ترومبوز ورید عمقی یکسان باشد، بسیار مهم است که متخصصی را برای درمان انتخاب کنید که در این زمینه قدرت تشخیص بالایی داشته و در ابتدا بتواند به‌درستی مشخص کند که آیا علائم مربوط به واریس هستند یا مشکل جدی دیگری وجود دارد؟

به ‌علاوه دکتر فوق تخصص عروق واریس یا فوق تخصص عروق واریس پزشکی است که به‌خوبی به حرف‌های شما توجه کند و بتواند پاسخ‌های واضحی به نگرانی‌های شما بدهد.

مرکزی که متخصص شما در آن فعالیت می‌کند نیز ازنظر مکان و تجهیزات بسیار مهم است. هرچه مرکز موردنظر مجهزتر باشد، فوق تخصص عروق واریس می‌تواند از روش‌های جدیدتر و کارآمدتری جهت درمان آن‌ها استفاده کند.

عواقب عدم مراجعه به یک دکتر فوق تخصص عروق واریس خوب

رگ‌های واریسی در ابتدا که خفیف و کمرنگ هستند، ممکن است مشکل مهمی به نظر نرسند؛ اما درصورتی‌که به یک دکتر فوق تخصص عروق واریس خوب جهت بررسی و درمان مناسب مراجعه نکنید، این بیماری پیشروی کرده و می‌تواند مشکلات متعددی ازجمله التهاب، ورم، درد، خارش و … را برایتان ایجاد کند که به‌صورت مزمن و بسیار آزاردهنده است.

از طرفی درصورتی‌که به مراکز غیرتخصصی و نامعتبر که سابقه چندانی در درمان بیماران مبتلا به واریس ندارند و در این زمینه مجهز نیستند، مراجعه کنید اولاً ممکن است تشخیص اشتباه انجام شود، در ثانی ممکن است درمان مناسبی صورت نگیرد و تنها وقت و هزینه شما به هدر برود و دائماً پول خود را بابت نسخه‌هایی بپردازید که واقعاً تأثیرات مناسبی بر بیماری شما نداشته باشند.

مشکلات رگ‌های مرتبط با واریس از نظر دکتر فوق تخصص عروق واریس

تعدادی از مشکلات سیاهرگی مربوط به وریدهای واریسی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تلانژکتازی (tel-AN-juh-ek-TA-ze-uhs)، وریدهای عنکبوتی، واریکوسل (VAR-i-ko-seals) و سایر مشکلات اشاره کرد. در ادامه به اختصار هرکدام از این موارد را توضیح خواهیم داد:

  • تلانژکتازی‌ها

تلانژکتازی‌ها دسته‌های کوچکی از رگ‌های خونی در بدن هستند. آن‌ها معمولاً در قسمت بالایی بدن مانند صورت یافت می‌شوند. این رگ‌های خونی قرمز به نظر می‌رسند. آن‌ها ممکن است در دوران بارداری بیشتر ایجاد شوند و اغلب در افرادی که دارای اختلالات ژنتیکی خاص، عفونت‌های ویروسی یا سایر شرایط پزشکی مانند بیماری کبدی هستند، دیده می‌شود.

ازآنجایی‌که تلانژکتازی می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد، اگر فکر می‌کنید به آن مبتلا هستید به پزشک مراجعه کنید.

  • رگ‌های عنکبوتی

وریدهای عنکبوتی یک نسخه کوچک‌تر از وریدهای واریسی و یک نوع کمتر جدی از تلانژکتازی هستند. سیاهرگ‌های عنکبوتی مویرگ‌ها، کوچک‌ترین رگ‌های خونی بدن را تشکیل می‌دهند.

رگ‌های عنکبوتی اغلب روی پاها و صورت ظاهر می‌شوند که معمولاً شبیه تارعنکبوت یا شاخه درخت هستند و می‌توانند قرمز یا آبی باشند. این رگ‌ها عموماً مشکل پزشکی خاصی را ایجاد نمی‌کنند، اما ازنظر ظاهری می‌توانند ناراحت‌کننده باشند.

  • واریکوسل

واریکوسل سیاهرگ‌های واریسی در کیسه بیضه (پوست روی بیضه) هستند. واریکوسل می‌تواند منجر به ناباروری در مردان شود و رگ‌هایی شبیه رگ‌های واریسی علائم اولیه آن می‌باشد؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید واریکوسل دارید، به دکتر فوق تخصص عروق واریس مراجعه کنید.

  • سایر مشکلات ورید مرتبط

انواع دیگر وریدهای واریسی شامل سیاهرگ‌های مشبک و هموروئید است. سیاهرگ‌های مشبک، رگ‌های آبی صافی هستند که اغلب در پشت زانو نمایان می‌شوند. هموروئید نیز شامل سیاهرگ‌های واریسی است که در داخل و اطراف مقعد ایجاد می‌شوند.

دلایل ایجاد واریس از دیدگاه فوق تخصص عروق و واریس چیست؟

به‌طورکلی دریچه‌های ضعیف یا آسیب‌دیده در سیاهرگ‌ها می‌توانند باعث واریس شده و نیاز به مراجعه به فوق تخصص عروق و واریس را ایجاد کنند.

بعدازاینکه شریان‌های شما خون غنی از اکسیژن را به اندام مختلف بدن شما می‌رسانند، سیاهرگ‌های خون بدون اکسیژن را به قلب شما باز می‌گردانند. برای انجام این کار، وریدهای پاهای شما باید بر خلاف جاذبه زمین عمل کنند.

دریچه‌های یک طرفه در داخل وریدها باز می‌شوند تا خون از آن عبور کند و سپس برای جلوگیری از جریان خون به سمت عقب بسته می‌شود. اگر دریچه‌ها ضعیف یا آسیب‌دیده باشند، خون عبوری می‌تواند در رگ‌های شما جمع شده و باعث تورم سیاهرگ‌ها شود.

ضعیف بودن دریچه‌ها ممکن است به دلیل ضعیف بودن دیواره سیاهرگ اتفاق بیفتد. هنگامی‌که دیواره رگ‌ها ضعیف می‌شوند، خاصیت ارتجاعی طبیعی خود را از دست می‌دهند و مانند یک نوار لاستیکی بیش‌ازحد کشیده می‌شوند. این کار دیواره رگ‌ها را بلندتر و پهن‌تر می‌کند و باعث جدا شدن فلپ‌های دریچه‌ها می‌شود.

هنگامی‌که فلپ‌های دریچه جدا می‌شوند، خون می‌تواند از طریق دریچه‌ها به سمت عقب جریان یابد و در این شرایط به‌طور صحیح به سمت قلب حرکت نمی‌کند.

جریان برگشتی خون رگ‌ها را پر می‌کند و دیواره‌ها را بیش‌ازپیش می‌کشد. درنتیجه، رگ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، متورم می‌شوند و اغلب درحالی‌که سعی می‌کنند در فضای طبیعی خود فشرده شوند، پیچ می‌خورند که به رگ‌های واریسی معروف هستند.

علائمی که نشان می‌دهد باید به فوق تخصص عروق و واریس مراجعه کنید!

رگ‌های واریسی دارای علائم پزشکی و ظاهری هستند که برخی از این علائم به شما هشدار می‌دهند که حتماً در اسرع وقت باید به فوق تخصص عروق و واریس مراجعه کنید. این علائم عبارت‌اند از:

1. ناراحتی پا

اگر در پاهای خود بخصوص پشت ساق پا و زانو احساس سوزش، ضربان، سنگینی یا درد دارید، این علائم نشان می‌دهد که شما نیاز به ارزیابی بیماری واریس توسط فوق تخصص عروق واریس دارید. به‌ویژه سنگینی پاها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های مشکلات عروقی مانند نارسایی مزمن وریدی (CVI) است.

مشکل CVI معمولاً در اثر لخته شدن خون و واریس ایجاد می‌شود. اگرچه ممکن است در ابتدا یک بیماری جدی نباشد، اما بعداً می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند زخم‌های استاز وریدی و سایر مشکلات سیستم گردش خون شود.

2. تغییر رنگ ورید

یکی دیگر از علائم بیماری واریس، تغییر رنگ سیاهرگ است. تغییر رنگ سیاهرگ نشان می‌دهد که خون به دلیل نارسایی وریدی در حال تجمع است. این علامت در افرادی که دارای رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی هستند، بیشتر دیده می‌شود.

این تغییر رنگ اغلب در ناحیه شکم و پاها زمانی اتفاق می‌افتد که خون به جای برگشتن به قلب، در رگ‌ها جمع شود. به دلیل تجمع خون، فشار داخل رگ‌های خونی تا زمانی که یک رگ پاره شده و نشت کند، افزایش می‌یابد.

تغییر رنگ سیاهرگ‌ها می‌تواند درنتیجه سایر بیماری‌های عروقی به‌غیراز واریس و رگ‌های عنکبوتی نیز باشد. تغییر رنگ پوست مرتبط با هر بیماری سیاهرگی عبارت‌اند از:

  • پوست قرمز و تیره‌تر
  • پوست ضخیم، سخت و پوسته‌پوسته
  • تورم
  • زخم‌های پا

اگر متوجه هرگونه تغییر رنگ در رگ‌های خود شدید، حتماً در اسرع وقت به فوق تخصص عروق واریس در یک مرکز تخصصی قلب و عروق مجهز و معتبر مراجعه کنید تا ارزیابی‌های لازم انجام شود.

3. تورم

تجمع خون می‌تواند باعث نشت مایع از داخل سیاهرگ به بافت‌های اطراف شود و باعث تورم نیز می‌شود. به همین دلیل تورم می‌تواند یکی از علائم شایع بیماری واریس باشد. افراد مبتلا به بیماری‌های عروقی ممکن است تورم را در یک طرف یا هر دو طرف بدن تجربه کنند.

بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده تورم با فوق تخصص عروق واریس مورد اعتماد خود مشورت کنید و یک روش درمان مناسب برای واریس را دریافت کنید. پزشک همچنین می‌تواند سایر بیماری‌های عروقی مرتبط با علائم تورم شما را تشخیص دهد.

4. درد طولانی‌مدت

درد طولانی‌مدت برای افراد مبتلا به بیماری‌های ورید بسیار شایع است. هر چه بیشتر بنشینید یا بایستید بخصوص اگر بین آن استراحت نکنید یا تغییر حالت نداشته باشید، درد فزاینده‌ای را احساس خواهید کرد.

در این شرایط ورزش می‌تواند به جریان خون بهتر کمک کند و درد را تسکین دهد. حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی در روز می‌تواند عملکرد سیستم گردش خون شما را تا حد زیادی بهبود دهد.

اگر نمی‌توانید راه بروید، می‌توانید ورزش‌های کالیستنییک مانند چمباتمه زدن را انتخاب کنید. اگر ورزش درد را تسکین نمی‌دهد، فوراً با یک فوق تخصص عروق واریس ملاقات کنید.

5. رگ‌های پیچ‌خورده

رگ‌های پیچ‌خورده یا دارای حالت ژولیده ازجمله علائم نارسایی وریدی و واریس هستند. رگ‌های پیچ‌خورده و متورم در زنان دو برابر بیشتر از مردان است.

زمانی که یک برنامه درمانی مناسب به‌موقع برای واریس انجام نشود، وریدهای واریسی می‌توانند شما را در معرض خطرات واریس پا قرار دهند. به همین دلیل بهتر است قبل از بدتر شدن مشکلات وریدی با مشاهده این علائم، از یک فوق تخصص عروق واریس مشاوره پزشکی بگیرید.

6. خارش مزمن پوست

معمولاً افرادی که دچار واریس شدید هستند، این علامت را تجربه خواهند کرد. مشکل CVI گاهی می‌تواند باعث خارش رگ‌ها شود و قسمت ناامیدکننده این است که نمی‌توانید رگ‌های خود را زیاد خراش دهید. در واقع هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، تحریک و خارش بیشتری هم ایجاد می‌شود.

دکتر فوق تخصص عروق واریس می‌تواند به شما در کاهش این مشکل کمک کند. در صورت بروز خارش طولانی‌مدت فوراً با متخصص مورد اعتماد خود تماس بگیرید و قرار ملاقات رزرو کنید تا بتواند روش‌های درمانی مناسبی را به شما ارائه دهد.

7. خونریزی وریدهای واریسی

رگ‌های واریسی نزدیک سطح پوست در صورت بریدن یا ضربه دیدن پا می‌توانند خونریزی کنند. اگر دراز بکشید، پای خود را بالا بیاورید و فشار مستقیم به زخم وارد کنید، می‌توانید خونریزی اضطراری را متوقف کنید. بااین‌حال، اگر به‌طور کامل از روش صحیح آگاه نباشید، متوقف کردن خونریزی می‌تواند دشوار باشد. در صورت تداوم خونریزی، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

دکتر فوق تخصص عروق واریس چگونه این بیماری را تشخیص می‌دهد؟

فوق تخصص عروق واریس اغلب تنها بر اساس معاینه فیزیکی واریس را تشخیص می‌دهد؛ اما گاهی اوقات آزمایش‌ها یا روش‌هایی برای پی بردن به وسعت مشکل و رد سایر اختلالات جدی‌تر انجام می‌شود.

برای بررسی وریدهای واریسی در پاهای شما، پزشک درحالی‌که ایستاده یا نشسته درحالی‌که پاهایتان آویزان است به پاهای شما نگاه می‌کند، ممکن است از شما در مورد علائم و نشانه‌های شما، ازجمله دردی که دارید یا احساس خارش، بپرسد. گاهی نیز ممکن است از برخی تست‌های تشخیصی استفاده کند که شامل موارد زیر هستند:

  • سونوگرافی داپلر

پزشک ممکن است سونوگرافی داپلر را برای بررسی جریان خون در رگ‌های شما و بررسی لخته‌های خون توصیه کند. سونوگرافی داپلر از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای بدن شما استفاده می‌کند.

در طی این آزمایش، یک دستگاه دستی بر روی بدن شما قرار می‌گیرد و از ناحیه آسیب‌دیده به عقب و جلو می‌رود. یک کامپیوتر امواج صوتی را به تصویری از جریان خون در شریان‌ها و وریدهای شما تبدیل می‌کند.

  • آنژیوگرافی

اگرچه نادر است، ممکن است پزشک برای بررسی دقیق جریان خون در رگ‌های خونی، آنژیوگرافی تجویز کند. برای این روش، نوعی رنگ خاص به رگ‌های شما تزریق می‌شود.

رنگ، مسیر رگ‌های شما را در تصاویر اشعه ایکس مشخص می‌کند. آنژیوگرافی می‌تواند به فوق تخصص عروق واریس کمک کند تا تشخیص دهد که آیا واریس دارید یا مشکل دیگری وجود دارد.

روش‌های درمانی توسط دکتر فوق تخصص عروق واریس

واریس در بیشتر مواقع با تغییر شیوه زندگی و روش‌های پزشکی درمان می‌شود. اهداف درمان تسکین علائم، جلوگیری از عوارض و بهبود ظاهر رگ‌های واریسی است. اگر وریدهای واریسی شما علائم جزئی ایجاد کند، ممکن است پزشک شما به‌سادگی تغییراتی در سبک زندگی شما ایجاد کند تا علائم بهبود یابند.

اگر علائم شما شدیدتر باشد، فوق تخصص عروق و واریس ممکن است یک یا چند روش پزشکی را به شما توصیه کند. به‌عنوان‌مثال، اگر درنتیجه رگ‌های واریسی خود دچار درد، لخته شدن خون یا اختلالات پوستی شدید، ممکن است به لیزر یا جراحی نیاز داشته باشید.

لازم به ذکر است که اگرچه درمان می‌تواند به از بین بردن رگ‌های واریسی موجود کمک کند، اما نمی‌تواند از ایجاد رگ‌های واریسی جدید جلوگیری نماید. ازجمله درمان‌های ارائه‌شده برای این بیماری عبارت‌اند از:

  1. تغییرات سبک زندگی

تغییر سبک زندگی اغلب اولین درمان برای بیماری واریس است. این تغییرات می‌تواند از بدتر شدن رگ‌های واریسی و ایجاد رگ‌های واریسی جدید جلوگیری کند و درد را کاهش دهد. تغییرات سبک زندگی شامل موارد زیر است:

  • از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت بدون استراحت خودداری کنید.
  • هنگام نشستن از روی هم انداختن پاها خودداری کنید.
  • هنگام نشستن، استراحت یا خواب پاهای خود را بالا بیاورید. در صورت امکان، پاهای خود را طوری قرار دهید که بالاتر از سطح قلبتان قرار بگیرد.
  • برای حرکت دادن پاها و بهبود تون عضلات، فعالیت‌های بدنی انجام دهید. این کار به حرکت بهتر خون در رگ‌های شما کمک می‌کند.
  • اگر اضافه‌وزن دارید یا چاق هستید، وزن خود را کاهش دهید. این کار جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار روی رگ‌های شما را کاهش می‌دهد.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ بخصوص آن‌هایی که در ناحیه دور کمر، کشاله ران (بالای ران) و ساق پا تنگ هستند، خودداری کنید. لباس‌های تنگ می‌توانند رگ‌های واریسی را بدتر کنند.
  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • پزشک شما ممکن است جوراب‌های فشاری را توصیه کند. این جوراب‌ها فشار ملایمی روی ساق پا ایجاد می‌کنند که مانع از تجمع خون و کاهش تورم در پاها می‌شود.
  • روش‌ها و مداخلات جراحی

اقدامات پزشکی معمولاً یا برای از بین بردن رگ‌های واریسی یا بستن آن‌ها انجام می‌شود. برداشتن یا بستن رگ‌های واریسی معمولاً مشکلی در جریان خون ایجاد نمی‌کند ،زیرا خون شروع به حرکت از طریق رگ‌های دیگر خواهد کرد.

ممکن است با یک یا چند مورد از روش‌های ذکر شده در زیر درمان شوید. عوارض جانبی رایج بلافاصله پس از اکثر این روش‌ها شامل کبودی، تورم، تغییر رنگ پوست و درد خفیف است.

  • اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی از یک ماده شیمیایی مایع برای بستن ورید واریسی استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی به داخل رگ تزریق می‌شود تا باعث تحریک و زخم در داخل رگ شود.

تحریک و جای زخم باعث بسته شدن ورید و محو شدن آن می‌شود. این روش اغلب برای درمان رگ‌های واریسی کوچک‌تر و رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود.

  • میکرواسکلروتراپی

میکرواسکلروتراپی برای درمان رگ‌های عنکبوتی و سایر رگ‌های واریسی بسیار کوچک استفاده می‌شود. در این روش نیز مقدار کمی ماده شیمیایی مایع با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف به داخل ورید تزریق می‌شود. این ماده شیمیایی پوشش داخلی ورید را زخمی می‌کند و باعث بسته شدن آن می‌شود.

  • جراحی لیزر

در درمان واریس به روش لیزر انرژی نور لیزر را بر روی ورید واریسی اعمال می‌کنند. نور لیزر باعث محو شدن رگ می‌شود. از جراحی لیزر بیشتر برای درمان رگ‌های واریسی کوچک‌تر استفاده می‌شود.

هیچ برش یا تزریق مواد شیمیایی در این روش دخیل نیست؛ اما این روش تنها در مراکز بسیار مجهز مانند مرکز ما توسط متخصصین باتجربه انجام می‌گیرد.

  • جراحی آندوسکوپی ورید

برای جراحی آندوسکوپی ورید، پزشک یک برش کوچک در پوست شما در نزدیکی ورید واریسی ایجاد می‌کند. سپس از یک دوربین کوچک در انتهای یک لوله نازک برای حرکت در ورید استفاده می‌کند. برای بستن ورید از یک دستگاه جراحی در انتهای دوربین استفاده می‌شود.

جراحی آندوسکوپی ورید معمولاً فقط در موارد شدید،  زمانی که رگ‌های واریسی باعث ایجاد زخم‌های پوستی می‌شوند، استفاده می‌شود. پس از عمل، معمولاً می‌توانید در عرض چند هفته به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

سخن آخر

خوشبختانه واریس از دسته بیماری‌هایی است که اگر در زمان مناسب تشخیص داده شود، می‌توان با روش‌های آسان و کم تهاجمی آن را بهبود داد و از ایجاد رگ‌های واریسی جدید جلوگیری کرد؛ اما این امر به این شرط انجام می‌شود که به‌محض بروز علائمی مانند سوزش، درد و خارش به یک دکتر فوق تخصص عروق واریس واریس مراجعه کنید تا بهترین تشخیص و روش درمانی برایتان انجام شود.

خوشبختانه در مرکز تخصصی قلب و عروق ما نیز گروهی از بهترین‌های فوق تخصص عروق واریس بسیار باتجربه و حاذقی در این زمینه فعالیت دارند که می‌توانند با بروزترین روش‌ها و دستگاه‌ها به درمان رگ‌های واریسی شما و از بین بردن علائم آن کمک کنند. برای ملاقات این پزشکان می‌توانید از لینک‌های سمت چپ صفحه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس