شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش از جمله روش‌های موثر جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری است و برای درمان واریس‌های سطحی یا خفیف انجام ورزش منظم می‌تواند از گسترش آن‌ها جلوگیری کرده و عوارض را تسکین دهد، اما این مسئله که ورزش بتواند به طور قطعی درمان واریس پا باشد، به اثبات نرسیده است.

 واریس‌هایی که متوسط تا شدید هستند یعنی واریس‌های عنکبوتی وسیع و واریس‌های عمقی‌تری که به شکل برجستگی‌های طناب مانند دیده می‌شوند، حتما نیاز به درمان طبی دارند.

ورزش درمان واریس پا به این صورت است که می‌تواند عوارض ناشی از این عارضه را تسکین دهد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند، اما به تنهایی قادر به درمان کامل واریس نیست.

 به صورت کلی، واریس بر اثر نارسایی و اختلال در دریچه سیاهرگ‌ها بروز می‌کند و باعث تورم و برآمدگی رگ‌ها می‌شود که اصولا در ساق پاها، پشت زانوها و قوزک‌ها نمایان می‌شود. به علت شکل ظاهری این رگ‌ها، عروق عنکبوتی نیز نامیده می‌شوند.

دلایل بسیار زیادی می‌توانند باعث بروز واریس شود، مانند بارداری، افزایش سن، تغییرات هورمونی، فعالیت‌های شدید فیزیکی، اضافه وزن و یا وراثت که از جمله بارزترین عوامل ابتلا به این مشکل هستند.

واریس‌های خفیف یک خطر جدی برای بدن به حساب نمی‌آیند، دردی ندارند و تنها از نظر ظاهری مشکل دارند که با تکنیک‌های مختلفی از جمله درمان قطعی واریس پا با ورزش می‌توان از گسترش و پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد.

در مقابل، واریس‌های عمقی‌تر، انواع متوسط تا شدید و واریس‌هایی که برجستگی‌های طناب مانند ایجاد می‌کنند معمولا در افرادی ایجاد می‌شوند که همراه با درگیری سیاهرگ‌های سطحی، سیاه رگ‌های عمقی‌تر پای آن‌ها نیز درگیر است.

 این اتفاق معادل DVT یا لخته خون در سیاه رگ عمقی پا و ساق پا است که این لخته‌ها می‌توانند تکه تکه و جدا شده، به سمت قلب رفته و در سرخرگ‌های ظریف ریه گیر کنند و آمبولی ریه ایجاد شود.

 این خطر برای افرادی که واریس‌های وسیع متوسط تا شدید یا واریس‌های عمقی طناب مانند دارند جدی است که ضرورت انجام درمان‌های پزشکی زیر نظر متخصص قلب در کلینیک‌های قلب معتبر را مشخص می‌کند.

 بنابراین ورزش درمان واریس پا در کنار شیوه‌های طبی تخصصی کمک می‌کنند که واریس‌ها گسترش پیدا نکنند و درمورد افرادی که انواع عمقی، شدید و وسیع این بیماری را دارند، ورزش در کنار درمان‌های تخصصی کمک می‌کند که ریز فاکتورهایی که باعث ایجاد لخته‌های خون درون سیاه رگ‌های عمقی ساق پا می شود، کاهش یابد.

 

درمان واریس پا با ورزش

 

درمان واریس پا با ورزش راه حلی موثر و نتیجه بخش

پرسشی که احتمال دارد در ذهن شما به وجود آید این است که، آیا درمان واریس پا با ورزش موثر و نتیجه بخش است یا خیر. برای فهمیدن جواب این پرسش در ادامه مطالب همراه ما باشید.

 امروزه انسان‌ها، دارای سبک زندگی کم تحرکی هستند که این امر باعث بروز عوارض جبران ناپذیری شده است. یک لحظه به این موضوع فکر کنید که چه میزان از وقت خود را برای نشستن در محل کار، اتومبیل، دیدن تلویزیون و سایر موارد صرف می‌کنید.

 به طور میانگین، ۵2 درصد از زنان و ۴3 درصد از مردان، در طول روز هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام نمی‌دهند. همچنین، تقریبا ۸6 درصد از کارمندان، تمام وقت کاری خود را نشسته‌اند. ظهور عصر تکنولوژی باعث شده است که همه ما درگیر وسایل دیجیتال خود شویم و در تمام مدت که غذا می‌خوریم، تلویزیون تماشا  و یا معاشرت می‌کنیم، نشسته و بدون تجرک باشیم.

 این سبک زندگی باعث بروز عوارض جبران ناپذیر زیادی از جمله اضافه وزن، بیماری‌های قلبی عروقی و رگ‌های واریسی و عنکبوتی می‌شود. بنابراین، لازم است که با درمان واریس با ورزش و سایر تکنیک‌های درمانی مانند درمان واریس پا با لیزر آشنا شوید تا از ایجاد و پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید.

انجام فعالیت‌های سبک، به خصوص ورزش‌هایی که پاها و اندام های تحتانی را درگیر می‌کنند، باعث افزایش جریان خون در بدن و پاها می‌شود. این امر موجب بهبود ظاهر رگ‌های واریسی و جلوگیری از ظهور رگ‌های جدید می شود.

 لازم به ذکر است که تمرینات نباید پرفشار باشند و اگر باعث ایجاد درد شوند، نباید به صورت ناگهانی قطع شوند. همچنین باید دقت کنید که درمان واریس پا با ورزش باید به طور مستقیم تحت نظر متخصص واریس انجام شوند.

دلایلی که درمان واریس پا با ورزش را امکان پذیر و ممکن می‌کند

به طور کلی، هر رگی که در بدن است می‌تواند به واریس تبدیل شود، ولی اصولا این اتفاق در ساق، ران و زانوی پاها شایع‌تر است. بر اثر ایستادن، نشستن و قدم زدن‌های طولانی مدت، فشار خون در اندام‌های تحتانی بدن از جمله پاها، افزایش پیدا می‌کند که باعث اختلال در سیستم جریان خون می‌شود. این امر باعث ایجاد مشکل در چرخه بازگشت خون از قسمت‌های تحتانی به قلب می‌شود.

به علاوه، این رگ‌های عنکبوتی در نواحی صورت و به ویژه بر روی بینی و چشم‌ها، که دارای پوست نازک‌تری هستند نیز دیده شوند. در این صورت تکنیک‌های مختلفی از جمله ورزش درمان واریس پا می‌تواند کمک کننده باشد.

اصولا این عارضه عروقی تنها از جنبه ظاهری برای شخص ایجاد مشکل می‌کند، ولی بعضی از اوقات می‌تواند به عنوان یک نشانه هشدار جهت بروز اختلالی در سیستم جریان خون بدن باشند.

 به همین دلیل، در صورت مشاهده رگ‌های واریسی، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به صورت دقیق‌تر معاینه شوید و در صورت نیاز، از روش‌های مناسبی جهت بهبود این عارضه، مانند درمان واریس پا با ورزش کمک بگیرید.

این اختلال عروقی علاوه بر نشانه‌های ظاهری، دارای علائم دیگری نیز می‌باشد که عبارت‌اند از:

درد و حس سنگینی پاها

احساس خارش در نواحی اطراف رگ‌ها

حس سوزش پاها

گرفتگی عضلات پاها (به ویژه شب ها)

خونریزی رگ‌ها

متورم شدن پاها و زانوها

درد شدید پاها به دنبال ایستادن و نشستن‌های بلند مدت

اصولا بیماری واریس دارای عوارض خطرناکی نیست و مسئله خاصی برای سلامتی شخص ایحاد نمی‌کند، ولی می‌توانید از شیوه های موثر، مانند درمان واریس پا با ورزش جهت بهبود آن کمک بگیرید.

در صورتی که درباره لخته شدن خون و انسداد رگ‌های بدن خود دچار نگرانی هستند، لازم است بدانید که عارضه واریس تنها در رگ‌های سطح بدن رخ می‌دهد و سیستم گردش خون بدن، می‌تواند به رگ‌های عمیق‌تر تکیه کند.

با این وجود، در صورتی که عروق عنکبوتی باعث بروز درد زیاد و ناراحتی برای شما شدند، می‌توانید به دکتر واریس پا مراجعه کنید و از طریق روش‌های متنوعی از جمله درمان واریس پا با لیزر، جراحی و دارودرمانی این مشکل را درمان کنید.

فعالیت‌ها و تمرینات مفید و موثر جهت درمان واریس پا با ورزش

اصولا موثر‌ترین فعالیت‌‌ها برای درمان واریس با ورزش آن‌هایی هستند که موجب قوی شدن ماهیچه‌‌های پا می‌‌شوند. در این جا چندین حرکت آسان و مفید جهت بهبود رگ‌های واریسی آورده شده است. دقت کنید که برای ایجاد تغییرات محسوس، باید تداوم و صبر کافی داشت.

در بعضی مواقع این رگ‌ها به صورت کامل از بین نمی‌روند، ولی به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابند. این مسئله وابسته به مدت زمانی است که واریس برای شما اتفاق افتاده است. بنابراین، ورزش درمان واریس پا به صورت مستمر، جهت کنترل و پیشگیری از ایجاد رگ‌های واریسی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین شما می‌توانید جهت تسریع سرعت درمان، با مشورت پزشک خود، از تکنیک‌های دیگری مانند درمان به روش طب سنتی نیز در کنار ورزش، کمک بگیرید.

  1. پیاده ‌روی

ساده‌ترین و بی دردسرترین گزینه در درمان واریس پا با ورزش، پیاده روی می‌باشد؛ به این دلیل که احتیاجی به وسایل و امکانات خاصی ندارد. اگر محل کار شما، شرکت یا یک محیط بسته است، بهترین کار این است که از صندلی خود بلند شوید و در اتاق یا اطراف محل کار خود، برای چند دقیقه قدم بزنید.

می‌توانید از یک زمان سنج بر روی گوشی یا کامپیوتر خود، جهت یادآوری انجام این روند برای هر 30 دقیقه یک بار، کمک بگیرید. به صورت کلی، این پیاده‌ روی‌‌های کوتاه مدت ۵ دقیقه ای و هر ۳۰ دقیقه یک بار، می‌تواند نتیجه بخش‌تر از پیاده روی طولانی مدت برای درمان واریس باشد.

در نتیجه نگران فقدان زمان جهت درمان واریس با ورزش نباشید. در کنار فعالیت و ورزش می‌توانید از تکنیک‌های موثر دیگری مانند درمان گیاهی واریس یا حجامت نیز استفاده کنید تا نتیجه سریع تری دریافت کنید.

  • تمرین درجا

در صورتی که شرایط کار شما ایجاب می‌کند که کل روز خود را پشت یک میز مشغول به کار باشید و قادر به انجام پیاده روی نیز جهت درمان واریس پا با ورزش نیستید، تنها کافی است که در مجاور میز خود حرکت درجا را برای چند لحظه انجام دهید.

این حرکت موجب بهبود پمپاژ قلب و جریان خون بدن می‌گردد و از جمله تمرینات موثر برای تسکین رگ‌های واریسی است. جهت حداکثر میزان بازدهی، زانوهای خود را به سمت بالا آورده و دستانتان را بچرخانید.

اگر حس می‌کنید که این حرکت برای شما ساده است و نیاز به چالش بیشتری دارید، می‌توانید در زمان درجا زدن، وزنه سبکی در دستان خود بگیرید و حرکت جلو بازو یا پرس بالای سر را همراه آن انجام دهید.

  • حرکت ساق پا

اگر برای مدت طولانی پشت میز می‌نشینید، رانندگی می‌کنید، بر روی پاهای خود می‌ایستید یا با هواپیما و وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنید، این حرکت ساده درمان واریس پا با ورزش را جهت تقویت عضلات ساق پا انجام دهید.

در ابتدا دستانتان را جهت تکیه، به دیوار یا یک جای محکم بگیرید، سپس پاهای خود را به حالت صاف بر روی سطح زمین بگذارید و در ادامه، روی انگشت‌های شصت پا به آرامی بالا بیایید تا ماهیچه‌های ساق پا کشش پیدا کنند.

این حرکت را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه و به تعداد 10 الی 15 دفعه تکرار کنید. به علاوه، پس از مشورت با پزشک خود می‌توانید از شیوه‌های کمکی دیگری مانند درمان واریس پا با لیزر نیز جهت بازدهی بیشتر درمان خود کمک بگیرید.

  • دویدن

از جمله فعالیت‌های مفید در درمان واریس پا با ورزش، می‌توان به دویدن اشاره کرد که به شکل خارق العاده ای باعث تقویت جریان خون می‌شود. این ورزش باعث بالا رفتن ضربان قلب و گردش خون بدن می‌شود.

 حتی انجام ۲۰ دقیقه دو آهسته نیز جهت تقویت عضلات پا و قلب شما بسیار مفید است. باید توجه داشته باشید که اگر دارای مشکلات مفصلی یا سایر محدودیت‌های حرکتی هستید، پیش از انجام هر ورزشی، لازم است با پزشک خود مشورت کنید و در صورتی که قادر به انجام فعالیت‌های بدنی نبودید، می‌توانید از روش‌های جایگزین کمک بگیرید.

  • دوچرخه‌ سواری

دوچرخه سواری از جمله بهترین و موثر‌ترین راه‌های درمان ورزشی واریس است. این فعالیت نه تنها تاثیر زیادی در بهبود واریس دارد، بلکه یک شیوه عالی جهت تقویت عضلات پا و تقویت رگ‌های بدن است.

 از دیگر مزیت‌های این ورزش این است که می‌توانید برای گردش، دوچرخه خود را به بیرون از خانه ببرید که علاوه بر تمرین، یک تفریح هم به حساب می‌آید. همچنین، در صورتی که امکان این کار را ندارید، می‌توانید یک دوچرخه ورزشی ثابت تهیه کنید و با آرامش در خانه خود یا سالن بدنسازی ورزش کنید.

شما قادر هستید از مزایای این فعالیت حتی بدون داشتن دوچرخه نیز بهره ببرید. به این صورت که بر روی یک تشک یا یک سطح نرم دراز می‌کشید، پاهای خود را به سمت بالا می‌آورید و همانند رکاب زدن با دوچرخه، پاها را تکان می‌دهید. این کار را تا حد ممکن و در بازه‌های یک دقیقه‌ای، همراه با ۱۵ ثانیه استراحت تکرار کنید. همچون سایر تمرینات اروبیک از نوشیدن آب کافی غافل نشوید.

  • تمرین انگشتان پا

حرکت دادن انگشتان پا نیز مانند حرکت ساق پا که در بالا گفته شد می‌باشد و یک تمرین آسان و موثر جهت بهبود واریس است که می‌توان آن را در هر زمان و مکانی انجام داد.

انجام این حرکت به این صورت است که باید بر روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را رو به روی خود قرار دهید، انگشتان پا را تا حد ممکن به سمت جلو ببرید، سپس آن‌ها را به عقب برگردانید.

این حرکت را به شکل متناوب و هر بار ۲۰ مرتبه انجام دهید. خم کردن انگشتان پا می‌تواند یکی از موثرترین راه های درمان واریس پا با ورزش باشد.

هیچ حرکتی بهتر و ساده‌تر از این ورزش نمی‌تواند موجب تقویت عضلات ساق پا، جلوگیری از گرفتگی و اسپاسم عضلات پاها شود. برای نتیجه بخشی بیشتر می‌توانید در کنار این تمرین، از راهکارهای دیگری همچون  درمان قطعی واریس پا با ورزش نیز استفاده کنید.

  • اسکوات

تمرین اسکوات نیز از دیگر فعالیت‌های ساده و آسان جهت درمان واریس با ورزش است که به راحتی می‌توانید آن را در خلوت خانه یا محل کار خود انجام دهید.

به طور مثال می‌توانید در خانه، زمان صحبت کردن با تلفن، آشپزی کردن یا تماشای تلویزیون، چند حرکت اسکوات نیز انجام دهید. جهت انجام صحیح این حرکت، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید.

سپس، به آرامی باسن خود را به طوری که انگار می‌خواهید بر روی صندلی بنشینید، پایین بیاورید و در تمام طول تمرین، کمر خود را صاف و بدون خم شدگی نگه دارید.

زمانی که به حالت نشسته درآمدید، این روند را به آهستگی معکوس کنید تا دوباره در وضعیت ایستاده قرار گیرید. در صورتی که نیاز به پشتیبانی داشتید، این تمرین را در مقابل یک دیوار انجام دهید.

در صورتی که امکان انجام فعالیت‌های بدنی برای شما وجود نداشته باشد، می‌توانید از روش‌های جایگزین مانند درمان واریس پا با لیزر کمک بگیرید.

  • حرکات کششی

حرکات کششی ساده نیز دارای فواید بسیار زیادی برای درمان واریس پا با ورزش و سلامت کلی بدن شما هستند. از جمله این حرکات می‌توان به خم شدن‌های جانبی اشاره کرد که موجب ایجاد قدرت مرکزی بدن می‌شوند.

 این کشش‌ها برای وضعیت عروق بدن و رسیدن به تعادل مفید هستند که به دنبال آن باعث کاهش خطر بیماری واریس نیز می‌گردند.

 کشش ماهیچه چهار سر ران بر روی یک پا، باعث افزایش تعادل و قدرت هسته‌ای بدن می‌شود که به دنبال آن می‌تواند خطر زمین خوردن را کاهش دهد. همه حرکات کششی می‌توانند باعث افزایش جریان خون و تقویت عضلات حمایت کننده از رگ‌ها شوند و یکی از تمرینات مفید برای درمان قطعی واریس پا با ورزش هستند.

 

با مشورت پزشک خود می‌توانید در کنار این فعالیت‌ها از طب سنتی نیز جهت نتیجه بخشی سریع تر کمک بگیرید.

  • شنا

عروق عنکبوتی، رگ‌های واریسی نازکی هستند که در سطح پوست به رنگ‌های بنفش، آبی و قرمز دیده می‌شوند و شکلی شبیه به تار‌های عنکبوت دارند.

 ورزش شنا جهت پیشگیری از بروز این رگ‌ها مفید است، ولی قادر به بهبود ظاهر آن‌ها نمی باشد. به علاوه در زمانی که شنا می‌کنید، اثر نیروی جاذبه زمین بر روی بدن شما کم می‌شود و در وضعیت شناور قرار می‌گیرید. این حالت باعث کاهش فشار وارد بر ورید‌های واریسی می‌شود. بنابراین، ورزش شنا نیز از دیگر فعالیت‌های مفید برای درمان واریس پا با ورزش است.

جهت از بین بردن ظاهر رگ‌های واریسی می‌توانید از درمان گیاهی کمک بگیرید.

درمان واریس بواسطه طب سنتی

جهت درمان اختلال واریس، تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد که از آن جمله آن‌ها می‌توان به درمان واریس پا با ورزش، استفاده از جوراب مخصوص، لیزر درمانی، عمل جراحی و روش‌های گیاهی اشاره کرد.

همگی این روش‌ها می‌توانند باعث کاهش التهابات و درد ناشی از این بیماری و بهبود گردش خون در رگ‌ها شوند. لازم است جهت معاینه و تشخیص روش درمانی مناسب، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش‌های بسیار مفیدی جهت درمان قطعی واریس پا با ورزش و بدون آن وجود دارد. همان گونه که می‌دانید در طب سنتی، همه داروها و مواد مصرفی، از گیاهان و گل‌ها گرفته شده‌اند که این امر، عوارض ناشی از این درمان را به شدت کاهش می‌دهد.

داروهای گیاهی که در ادامه معرفی می‌شوند، با ایجاد گرمای موضعی بر روی پوست، باعث بهبود گردش خون در رگ‌ها می‌شوند. همچنین، به علت خاصیت‌های ضدالتهابی، باعث کاهش التهاب، درد و علائم بیماری واریس می شوند.

 در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم، علاوه‌ بر درمان واریس پا با ورزش، استفاده از تجهیزات پزشکی، تغذیه مناسب و استفاده از جوراب واریس، از این داروهای گیاهی نیز جهت تسریع روند درمان رگ‌های واریسی خود استفاده کنید. در ادامه به معرفی این گیاهان دارویی می‌پردازیم:

آلوورا

سرکه سیب

زنجبیل

روغن سیاه دانه

روغن کندر

روغن بادرنجبویه

روغن بابونه

روغن ‌هلی کریزوم

روغن درخت سرو

روغن‌ اسطوخودوس

روغن رزماری

روغن بومادران

روغن لیمو

روغن گل بی‌مرگ

روغن جوجوبا

از همه این روغن‌های گفته شده می‌توانید جهت ماساژ رگ‌های واریسی خود و تسکین عوارض این بیماری استفاده کنید. به صورت کلی، این روغن‌ها روش مصرف مشابهی دارند که می‌توانید از آن‌ها در کنار درمان قطعی واریس پا با ورزش ، جهت بهبودی و کاهش علائم بیماری خود کمک بگیرید.

درمان واریس پا با لیزر در قیاس با درمان واریس پا با ورزش

لیزر یک پرتو نوری معطوف شده است که بعضی از متخصصین می‌توانند از آن برای درمان بیماری واریس استفاده کنند. گرمای لیزر، رگ مبتلا را از بین می‌برد و یک بافت ناسالم شکل می‌گیرد. بافت اسکاری یا ناسالم باعث بسته شدن رگ می‌شود.

رگ بسته از خونرسانی حذف می‌شود و فعالیتی ندارد. پس از یک یا دو سال، رگ کاملاً از بین می‌رود. از بین بردن رگ مبتلا به واریس به کمک لیزر شامل گرما دادن به رگ و بستن آن می‌شود.

این روش درمانی برخلاف درمان قطعی واریس پا با ورزش که برای درمان واریس‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارند برای درمان واریس‌های پیشرفته مناسبند.

درمان واریس بواسطه حجامت در قیاس با درمان واریس پا با ورزش

در درمان واریس بواسطه حجامت از طریق انجام مکش در اطراف رگ‌ها، خون و اکسیژن جدید در رگ‌ها جریان پیدا می کند. این خون تازه، باعث دفع سلول‌های خونی بدون اکسیژن از رگ‌های بدن می‌شود.

 با این روش، تورم ناشی از بیماری واریس کاهش می‌یابد و به مرور زمان، ظاهر تیره رنگ رگ‌ها شروع به روشن تر شدن می‌شود. در پایان، باقی مانده خون‌های قدیمی به شکل طبیعی از بدن دفع می‌شوند. حجامت در ترکیب با سایر روش‌ها مانند درمان واریس پا با ورزش می‌تواند بسیار نتیجه بخش باشد.

قطعاً این رویکرد درمانی مشابه انجام ورزش درمان واریس پا برای بهبود عروق واریسی پیشرفته مناسب نیستند و برای درمان این نوع از واریس ضروری است حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

ورزش درمان واریس پا یا درمان قطعی واریس پا با ورزش

بی شک ادعایی درمان قطعی واریس پا با ورزش ادعایی کذب محسوب می‌شود. ورزش می‌تواند به بهبود جریان خون در عروق کمک کند و از گرفتگی عروق خونی ممانعت نماید اما برای درمان عروق عنکبوتی واریس رویکرد مناسبی محسوب نمی شود و در موارد پیشرفته برای بهبود واریس نیاز به جراحی، لیزر، دارودرمانی یا غیره خواهد بود.

 سخن پایانی

درمان واریس پا با ورزش رویکردی صدردصدی محسوب نمی‌شود و هریک از شیوه‌های درمان رگ‌های واریسی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. لازم است پیش از اقدام به انجام هریک از آن‌ها، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را متناسب با شرایط شما برایتان تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس