شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان واریس با زنجبیل

درمان واریس با زنجبیل از شیوه‌های سنتی و نتیجه بخش جهت کنترل، پیشگیری و درمان دردهای واریس تا مراجعه به متخصص عروق است. طبیعی است که میزان نتیجه بخشی آن، به شرایط مختلفی از جمله میزان پیشرفت و وخامت بیماری بستگی دارد. بی شک برای جلوگیری از عوارض مرتبط با واریس از جمله اخلال در جریان خون، ترمبوز یا زخم واریس ضروری برای درمان واریس پا به یک متخصص مجرب و خوش سابقه مراجعه نمایید.

 به طور مثال در نوع خفیف واریس، احتمال دارد که استفاده از روش‌های خانگی مانند درمان با زنجبیل پاسخگو و کافی باشد، ولی در برخی موارد پیشرفته‌تر، نیاز به درمان واریس پا با لیزر و سایر روش‌های حرفه ای‌تر است.

Treatment-of-varicose-veins-with-ginger-1

 

فهرست

آیا درمان واریس با زنجبیل امکان پذیر است؟

در درمان واریس پا با زنجبیل و غیره از افراد متخصص کمک بگیرید

آیا درمان واریس با زنجبیل نیازمند معاینه حضوری پزشک است؟

چگونگی درمان واریس با زنجبیل

آیا درمان واریس با زنجبیل بی ضرر است؟

تحقیقات علمی در زمینه درمان واریس با زنجبیل

مراحل درمان واریس با زنجبیل

درمان عروق واریسی در زمان بارداری

درمان واریس پا با خاکشیر

درمان عروق واریسی بواسطه لیزر

درمان واریس با آب سرد

سخن آخر

آیا درمان واریس با زنجبیل امکان پذیر است؟

پیش از پرداختن به درمان واریس با زنجبیل و یا با خاکشیر لازم است در ابتدا بگوییم که واریس چیست و چه عوارضی دارد؟

واریس از شایع‌‌‌ترین بیماری‌های عروقی در بین افراد است که اصولا زنان باردار و اشخاص در سنین بالا به آن دچار می‌شوند. به سیاهرگ‌‌هایی که دچار تورم شده‌اند، به یکدیگر پیچیده‌اند و به رنگ‌های آبی، قرمز، بنفش یا رنگ خود پوست تبدیل شده‌اند، رگ‌های واریسی گفته می‌شود.

واریس که به آن عروق عنکبوتی نیز گفته می‌شود، از جمله مشکلات و نگرانی‌های افراد زیادی، به خصوص زنان می‌باشد. این عارضه اصولا به شکل شبکه تارهای عنکبوت ظاهر می‌شود و بر ظاهر پوست مبتلایان تاثیر می‌گذارد که گاهی باعث کاهش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

 به علاوه، واریس برای بیشتر افراد، مشکلات و عوارض دیگری نیز در پی خواهد داشت که می‌توان گرفتگی عضلات پاها، درد پاها، حس فشار و سنگینی در پاها و تورم مچ پاها به دلیل ایستادن‌های بلند مدت را نام برد. گاهی عوارض شدیدتری همچون ایجاد لخته خون و بروز زخم‌های باز نیز مشاهده شده است.

در بعضی موارد، این عارضه مانع از انجام کارهای روزانه فرد می‌شود؛ به عنوان مثال شخص مبتلا به واریس، گاهی ممکن است به سختی بر روی پاهای خود بایستد و راه برود.

امروزه با پیشرفت علم و دانش و به کمک درمان‎‌های کم تهاجمی، قادر به درمان عروق واریس و محو کردن آن هستیم. به این صورت عوارض مربوط به آن از جمله درد و خستگی  پاها کاهش می‌یابد و از پیشرفت آن‌ها پیشگیری می‌شود. روش‌های متفاوتی از درمان واریس با زنجبیل گرفته تا دارو و لیزر، به افراد مبتلا جهت بهبود کمک می‌کنند.

در درمان واریس پا با زنجبیل و غیره از افراد متخصص کمک بگیرید

واریس یا به عبارتی عروق عنکبوتی شامل رگ‌های صدمه دیده بدن فرد هستند که بر روی پوست او ظاهر می‌شوند. قلب با هر ضربان، خون را به طرف تمام قسمت‌های مختلف بدن از جمله اندام‌ها و عضلات ارسال می‌کند، ولی جهت برگشت دوباره آن از اندام‌های پایینی بدن به قلب، نیروی مکشی وجود ندارد. بنابراین، جهت ادامه این جریان خون، بدن به مکانیسم‌های دیگری مانند دریچه‌های درون رگ‌های پاها نیازمند است.

خون از طریق دریچه‌های رگ‌های سالم بدن به شکل یک طرفه به سمت قلب حرکت می‌کند. هنگامی که این دریچه‌ها تضعیف شوند و اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد شود، باعث می‌شوند که جریان خون به سمت عقب برگردد و درون رگ‌ها جمع شود.

این انباشته شدن خون در رگ‌های بدن، باعث ایجاد فشار بر دیواره‌های عروق می‌گردد. به دنبال این فشارهای پی در پی، دیواره‌های رگ‌ها ضعیف و متورم می‌شوند و در نتیجه، واریس و عروق عنکبوتی ایجاد می‌شود. روش‌های متفاوتی از درمان واریس پا با زنجبیل و درمان واریس با خاکشیرگرفته تا شیوه‌های جدید و مدرن‌تر مانند درمان واریس به کمک لیزر جهت بهبود این عارضه وجود دارند.

پس از مشاهده اولین واریس‌ها در بدن خود، لازم است به دکتر واریس پا مراجعه کرده و با کنترل بیماری، از پیشرفت آن جلوگیری کنید. جهت به دست آمدن بهترین نتایج در درمان‌های مختلف عروق عنکبوتی مانند درمان با زنجبیل، با خاکشیر و دیگر روش‌ها لازم است از مهارت و دانش افراد متخصص به صورت اصولی و علمی کمک بگیرید.

امروزه با پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی، شیوه‌های ایمن‌تر و کم تهاجمی‌تری در مقایسه با گذشته مطرح شده است. پزشک با در نظر گرفتن شرایط شما، قادر به تشخیص بهترین روش جهت درمان خواهد بود.

گزینه‌های درمانی از روش‌های خانگی ماننددرمان با زنجبیلگرفته تا شیوه‌های خودمراقبتی و در مراحل پیشرفته تر، عمل جراحی‌ سرپایی، متفاوت می‌باشد.

آیا درمان واریس با زنجبیل نیازمند معاینه حضوری پزشک است؟

لازم است که جهت تشخیص این عارضه، تعیین میزان وخامت و انتخاب نوع درمان (مانند درمان واریس پا با زنجبیل)، ابتدا به یک پزشک متخصص یا جراح عروق برای انجام معاینه حضوری مراجعه کنید. به این صورت، پزشک رگ‌های شما را به دقت معاینه و بررسی می‌کند و با طرح پرسش‌هایی در خصوص سابقه پزشکی‌تان، تشخیص خود را بیان می‌کند. در برخی موارد، باید آزمایشات غیرتهاجمی نیز بر روی رگ‌های بدن صورت گیرد.

در پایان این مراحل، متخصص با بررسی تمام داده‌های جمع آوری شده، بیان می‌کند که آیا فرد نیاز به درمان دارد یا خیر. در صورت نیاز به درمان، پزشک روش‌های مناسب را به شما ارائه خواهد کرد.

 بنابراین، پیش از درمان واریس با زنجبیل یا هر روش دیگری مانند درمان واریس پا با زنجبیل یا با لیزر، لازم است به فرد متخصص مراجعه کرده تا از پیشرفت بیش‌تر بیماری خود جلوگیری کنید. در برخی موارد، جهت به دست آوردن نتیجه سریع تر و کاهش عوارض واریس، پیشنهاد می‌شود که از بیش از یک روش درمانی کمک بگیرید.

چگونگی درمان واریس با زنجبیل

درمان واریس با زنجبیل به‌ عنوان یک روش گیاهی و خانگی جهت بهبود واریس های بدن از جمله پاها شناخته شده که همانند یک مرحم برای دردهای بیمار عمل می‌کند. باید دقت داشته باشید که مصرف زنجبیل بر روی پوست، باعث ایجاد حس سوزش می شود؛ بنابراین در صورتی که به زخم‌های واریسی دچار هستید، هرگز از این شیوه درمانی استفاده نکنید.

جهت درمان واریس پا با زنجبیل، نیاز به 4 حبه سیر، 1 عدد زنجبیل تازه و 2 قاشق غذاخوری نمک دریایی دارید. تمامی این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآیند؛ سپس این خمیر را بر روی نواحی مورد نظر بمالید. این مرحم یک دارو و مسکن طبیعی جهت بهبود درد و التهابات ناشی از واریس می باشد.

از روغن زنجبیل نیز می‌توان جهت ماساژ قسمت‌های آسیب دیده و کاهش درد و علائم واریس کمک گرفت. این فرایند باعث تولید گرما در سطح پوست فرد می‌گردد و به این ترتیب، گردش خون بهبود می‌یابد. به همین دلیل در درمان عروق واریس پا با ورزش نیز می‌توان از روغن زنجبیل استفاده کرد.

آیا درمان واریس با زنجبیل بی ضرر است؟

رگ‌های واریسی زمانی بروز می‌کنند که وریدها بزرگ و متورم می‌شوند. برخی از مبتلایان به این اختلال، مجبور به تحمل درد و فشار زیادی هستند. جهت درمان عروق واریسی، روش‌های خانگی مانند درمان واریس پا با زنجبیل، درمان واریس با آب سرد، درمان واریس با خاکشیر و … وجود دارد که می‌توانند موثر و نتیجه بخش باشند.

این شیوه‌های درمانی قادر به محو کردن رگ‌های واریسی در اندام‌های درگیر و کاهش ناراحتی و درد ناشی از آن هستند. از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان واریس با زنجبیل اشاره کرد.

تقریبا ۳۰ درصد از افراد بزرگسال، در طول زندگی خود، درگیری با واریس و عوارض آن را تجربه خواهند کرد. گرچه با پیشرفت‌های بسیار در زمینه پزشکی، شیوه‌های درمانی مدرن و جدیدی مانند درمان واریس به کمک لیزر وجود دارد، ولی برخی بیماران ترجیح می‌دهند درمان‌های خانگی را در پیش گیرند.

لازم است پیش از اقدام به انجام هر روش درمانی حتی درمان واریس با زنجبیل،با متخصص و پزشک خود مشورت کنید تا از موثر بودن و عدم ایجاد آسیب آن بر بدن خود، اطلاعات کافی به دست بیاورید.

تحقیقات علمی در زمینه درمان واریس با زنجبیل

بنا به گزارشات ارائه شده توسط یک خبرنگار در زمینه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از سایت اخبارالیوم، یک پزشک در کشور مصر، روشی خانگی، آسان و بدون نیاز به دارو جهت درمان عروق واریسی کشف کرده است.

این پزشک متخصص تغذیه ضمن عنوان این موضوع که تعداد زیادی از انسان‌ها دچار رگ‌های واریسی و عوارض ناشی از آن هستند، شیوه های درمانی متفاوتی جهت بهبود این عارضه ارائه شده است.

این فرد درمان با زنجبیل را به عنوان یک شیوه خانگی آسان، طبیعی و بدون عارضه، جهت درمان عروق واریس بیان کرده است. او می‌گوید که عروق عنکبوتی از طریق ترکیب روغن زنجبیل و روغن خردل و مالیدن آن بر روی رگ‌های واریسی، قابل درمان است.

بر طبق گزارش ارائه شده درمان واریس پا با زنجبیل، بعد از مخلوط کردن این دو ماده، 2 مرتبه در روز آن را بر روی ناحیه مورد نظر از سمت پایین به بالا استفاده کنید.

لازم به ذکر است که این شیوه برای عارضه عروق عنکبوتی خفیف مناسب است. جهت بهبود افرادی که بیماری شان پیشرفت کرده، باید تحت نظر پزشک متخصص از روش‌های پیشرفته‌تری مانند درمان با لیزر کمک گرفته شود.

مراحل درمان واریس با زنجبیل

درمان واریس با زنجبیل از جمله روش‌های طبیعی، خانگی و سریع جهت بهبود مشکل عروق عنکبوتی بدن است. گیاه زنجبیل در ترکیبی که شیوه ساخت آن را ذکر خواهیم کرد، دارای خاصیت ضد التهابی است و باعث کاهش درد و تورم وریدهای واریسی می‌شود. جهت مصرف زنجبیل برای درمان عروق واریس بهتر است که طبق الگوی زیر عمل کنید:

  1. ابتدا پوست زنجبیل و سیر را جدا کنید؛
  2. آن‌ها را جهت خورد شدن در داخل مخلوط کن بریزید؛
  3. مخلوط به دست آمده را به هم بزنید تا حالت خمیری شکل به دست آید؛
  4. سپس خمیر موجود را بر روی یک پلاستیک ضخیم پهن کنید؛
  5. پلاستیک حاوی ترکیب زنجبیل و سیر را به مدت شش ساعت بر روی ناحیه ای که دارای وریدهای واریسی است، بگذارید.

توجه داشته باشید که اگر مبتلا به زخم ‌های واریسی هستید، به هیچ وجه از شیوه درمان واریس با زنجبیل استفاده نکنید. همچنین، در صورتی که از روش‌های دیگری همچون درمان با ورزش در ترکیب با این تکنیک استفاده شود، نتایج بهتر و سریع تری حاصل خواهد شد.

درمان عروق واریسی در زمان بارداری

در دوران بارداری، ممکن است که مشکل واریس به دلایل مختلفی از جمله وراثت ایجاد شود. به علاوه‌، تحول در سیستم جریان خون فرد که بر اثر حاملگی ایجاد می‌شود نیز، در بروز این بیماری نقش مهمی دارد.

روش‌های طبیعی و خانگی بسیاری، همچون درمان واریس با زنجبیل جهت پیشگیری از ایجاد واریس و کاهش علائم آن در دوران بارداری، وجود دارند.

علاوه بر این، در صورت تایید پزشک، انجام شیوه‌های درمان با ورزش نیز می‌تواند موثر باشد. راهکارهای زیر از جمله درمان‌های طبیعی واریس در دوران بارداری می‌باشند:

از نشستن‌، ایستادن و راه رفتن های طولانی‌ مدت اجتناب کنید؛

به هیچ وجه کفش‌های پاشنه بلند نپوشید؛

با تجویز پزشک خود، ورزش روزانه و منظم انجام دهید؛

هر از گاهی پاهای خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا باعث افزایش و بهبود جریان خون بدن شود؛

در هنگام خوابیدن، به پهلوی چپ خود دراز بکشید تا از ایجاد فشار بر روی ورید اجوف تحتانی جلوگیری شود؛

میزان مصرف نمک خود را تا حد امکان کاهش دهید تا عروق دچار تورم نشوند؛

در رژیم غذایی خود از آب و فیبر فراوان استفاده کنید؛

از جوراب های واریس ویژه دوران بارداری استفاده کنید.

درمان واریس با خاکشیر

رگ‌های واریسی یا عروق عنکبوتی به دلیل کمبود جریان خون در رگ‌ها، بروز پیدا می‌کنند. کاهش گردش خون باعث ایجاد فشار به دیواره‌ رگ‌ها و در ادامه موجب تورم و بیرون زدگی آن‌ها خواهد شد که به اصطلاح به این پدیده رگ‌ها طنابی گفته می‌شود.

دلایل بسیار زیادی مانند ایستادن‌های طولانی مدت، ژنتیک، افزایش سن، جنسیت، بارداری و… در بروز واریس تاثیر دارند.

محققان طی تحقیقاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که خاکشیر دارای خواص ضدالتهاب، تب بر و ضد درد بوده و برای درمان هم به عنوان یک درمان خانگی می‌توان به کار برد.

 برای درمان واریس با خاکشیر شما عزیزان می‌توانید از شربت خاکشیر استفاده کنید. ناگفته نماند که از زمان قدیم تا به حال برای بیماری‌های گوناگونی مانند واریس، واریکوسل، بواسیر و … استفاده می‌کردند.

داشتن یک برنامه منظم از ورزش‌های سبک، به خصوص تمریناتی که باعث درگیری پاها می‌شوند، باعث افزایش جریان خون در بدن و بهبود قدرت عضلانی می‌شود. درمان با ورزش می‌تواند باعث بهبود ظاهر رگ‌های واریسی شود و از پیشرفت بیماری پیشگیری کند.

لازم به یادآوری است که تمرینات مورد نظر نباید بسیار پرفشار باشند و اگر باعث ایجاد درد در نواحی آسیب دیده شدند، لازم است فورا قطع شوند. همچنین توجه داشته باشید که تمام این ورزش‌ها باید به طور مستقیم، زیر نظر متخصص واریس انجام شوند.

باید در نظر داشته باشید که انجام ورزش به تنهایی، جهت بهبود واریس کافی نمی‌باشد و تمام علائم این عارضه را رفع نخواهد کرد؛ ولی در بسیاری از اوقات، تمرینات منظم می‌تواند از شدت درد و تورم رگ‌ها بکاهد.

در کنار ورزش می‌توان از روش‌های دیگری مانند درمان با آب سرد، با خاکشیر و یا درمان واریس با زنجبیل و سایر درمان‌های خانگی کمک گرفت.

انجام فعالیت‌های منظم، سبک و کم فشار همچون پیاده روی و دوچرخه سواری جهت بهبود افراد مبتلا به واریس بسیار مناسب است. البته این امر به معنای ممنوعیت انجام تمرینات سنگین‌تر و پرفشار‌تر نمی‌باشد، بلکه لازم است پیش از شروع هرگونه برنامه‌ ورزشی، ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

موارد بسیار دیگری به جز درمان واریس پا با ورزش وجود دارند که باعث پیشگیری از ایجاد واریس می‌شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

داشتن وزنی متعادل

فعالیت بدنی

تغذیه سالم

سبک زندگی سالم

پوشیدن جوراب واریس

درمان عروق واریسی بواسطه لیزر

درمان با لیزر از جمله شیوه‌های مدرن و جدید بهبود عروق عنکبوتی است. تا چند سال اخیر، تنها راه پیشگیری و درمان این بیماری، روش‌های خانگی مانند درمان واریس با زنجبیل،استفاده همیشگی از جوراب واریس و یا انجام عمل جراحی بود.

این عمل از جمله شیوه‌های درمانی دشوار، با دوره نقاهت طولانی است و اصولا نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است.

امروزه به دلیل پیشرفت علم پزشکی، متخصصان توصیه به تحمل درد و ناراحتی ناشی از بیماری واریس نمی‌کنند. علاوه بر این، افزایش آگاهی افراد منجر شده که مبتلایان، نگران ایجاد عوارض واریس و به فکر روشی مناسب جهت بهبود آن باشند.

متخصصان واریس با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری او، روشی مناسب مانند درمان با لیزر که از شیوه‌های بی خطر و نتیجه بخش است را به فرد پیشنهاد می‌کنند. در خصوص لیزر واریس، مزایای بسیاری وجود دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این روش نیازی به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان ندارد و به شکل سرپایی صورت می‌گیرد؛
  • لیزر درمانی بدون درد، خونریزی و عوارض شدید است؛
  • نیازی به ایجاد برش و بخیه در ناحیه مورد نظر نیست؛
  • دارای دوره نقاهت بسیار کوتاه جهت استراحت و بهبودی است؛
  • امکان رفتن به سر کار و انجام فعالیت‌های روزمره از فردای عمل وجود دارد؛
  • هزینه لیزر واریس به نسبت پایین می‌باشد و از طرف بیمه‌های درمانی تکمیلی پوشش داده می‌شود؛
  • نتیجه بخشی سریع و ایده‌آل مانند کاهش درد و حس سنگینی پاها، پس از مدت کوتاهی از شروع درمان؛
  • مراقبت‌های پس از لیزر، بسیار آسان و بی دردسر است، به خصوص برای اشخاص پر مشغله؛
  • نیازی به جلسات متعدد مراجعه به پزشک، جهت درمان وجود ندارد؛
  • درصد موفقیت بالای این شیوه و احتمال بسیار کم بروز عوارض جانبی.

درمان واریس با آب سرد

شاید شما این جمله را شنیده‌اید که “در انتهای دوش گرفتن پای خود را زیر آب سرد قرار دهید” و یا در استخر برای شنا هنگام خروج از آب شما را از قسمتی که مملو از آب سرد است (به طوری که پای شما در آب سرد قرار گیرد) عبور می‌دهند.

این روش برای ریکاوری شدن بدن و جریان بهتر خون در رگ است. همچنین شستن پا با آب سرد علاوه بر رفع ورم و کاهش درد واریس باعث قوام و استحکام جداره وریدها می‌شود. این را در نظر داشته باشید که این راهکار باعث منع پیشرفت واریس پا نمی‌شود.

فردی که دچار بیماری واریسی است باید توجه داشته باشد که پای خود را درون آب گرم قرار ندهد همچنین با آب گرم استحمام نکند زیرا باعث افزایش درد و متورم شدن رگ‌های واریسی می‌شود.

سخن آخر

با مطالعه مطالب گفته شده فهمیدید که روش‌های سنتی مانند درمان واریس با زنجبیل، درمان واریس با خاکشیر، درمان واریس با آب سرد و… به چه صورت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از این روش‌های خانگی یا درمان با ورزش به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین درمان‌های تخصصی پزشک شوند.

 در نتیجه، از این راهکارها جهت بهبود موارد خفیف‌ بیماری و در ابتدای ظهور آن کمک بگیرید. اشخاصی که عروق عنکبوتی در آن‌ها پیشرفت کرده است، بهتر است پیش از اقدام به هرگونه درمانی با پزشک متخصص خود مشورت کنند. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس