شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

جوراب واریس

جوراب واریس یکی از راهکارهای اولیه برای کاهش درد و تورم ناشی از عروق وریدی و درمان واریس پا است. جوراب مخصوص واریس نه تنها در کاهش علائم عروق وریدی نقش دارد بلکه از وخیم‌تر شدن واریس عروق خونی نیز جلوگیری می‌کند.

مشکلات مربوط به ورید در حال تبدیل شدن به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن شده است که می‌توانید آن را با پوشیدن جوراب واریس درمان کنید.

اگر نارسایی وریدی مزمن دارید، معمولاً در پایان روز دچار سنگینی در پاها و ورم مچ پا خواهید شد. همچنین ممکن است در شب درد یا گرفتگی در پاهای خود را تجربه کنید اما با جوراب واریس می‌تواند از درد جلوگیری نموده و علائم خود را کاهش دهید.

این علائم زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های رگ‌های شما آسیب می‌بینند، و حرکت خون از پاهای شما به سمت قلب در برابر گرانش دشوار می‌شود سپس آن خون در اطراف مچ پا و ساق پا شما شروع به جمع شدن می‌نماید با گذشت زمان، عملکرد نادرست دریچه‌ها می‌تواند منجر به رگ‌های واریسی شود یا همان رگ‌های پیچ خورده طناب ‌مانند به رنگ آبی یا بنفش که زیر پوست شما قابل مشاهده است.

اگر به مشکل وریدی و علائم مرتبط با آن دچار شدید، جوراب‌های فشاری، جوراب واریس اصل ممکن است کمک کننده باشند.

جوراب‌های مخصوص درمان واریس با وارد کردن فشار تعیین شده از مچ پا تا بالای کشاله ران نسبت به درمان این مشکل اقدام می‌کنند. این فشار به تدریج از مچ پا تا بالای پا کاهش می‌یابد و این کاهش ارام ارام فشار در طول پا شما  موجب  بهبود روند جریان خون وریدی از پا به سمت قلب می‌شود. به خاطر این مکانیسم عمل، به آنها جوراب فشاری یا جوراب واریس پا گویند.

در بسیاری از موارد برای تجویز جوراب واریس مناسب شما احتیاج دارید که اندازه گیری‌های دقیق و استاندارد توسط بهترین متخصص واریس برای شما انجام شود تا از جوراب خود بهترین سود را ببرید.

جوراب واریس

فهرست :

چه کسانی به جوراب واریس پیشگیرانه نیاز دارند؟

مشخصات جوراب واریس اصل خوب چیست؟

چه نکاتی در استفاده از جوراب واریس مهم است؟

چه کسانی به جوراب واریس پا پیشگیرانه نیاز دارند؟

فواید و خواص جوراب واریس چیست؟

نحوه مراقبت از جوراب‌های واریسی چگونه است؟

سخن پایانی

چه کسانی به جوراب واریس پیشگیرانه نیاز دارند؟

جوراب‌ واریس نوع خاصی از جوراب هستند که از گردش خون سالم پشتیبانی می‌کنند و به پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله  موارد ذیل کمک می‌کند:

نارسایی مزمن وریدی

رگ‌های عنکبوتی

رگ‌های واریسی

 میزان فشاری که جوراب‌ واریس به مچ پا و پاهای شما وارد می‌کنند،  موجب این می‌شود که شریان‌ها و وریدهای سطحی پا را فشرده می‌کند و با این کار به دریچه‌های سیاهرگی یا لانه کبوتری کمک می‌کند تا به درستی کار کنند و خون بدون برگشت به قلب شما بازگردد.

مشاغلی که ساعت‌ها ایستاده یا نشسته کار می‌کنند اغلب از خستگی و سنگینی در پاها شکایت دارند. این افراد در نهایت دچار تورم در اطراف مچ پا نیز می‌شوند.

کارمند، معلم ارتش، پرستاران و بسیاری از کارمندان از جمله افرادی هستند که از پوشیدن جوراب واریس پا پیشگیرانه در ساعات کاری سود خواهند برد.

جوراب اصل یک وسیله ی مناسب که به عنوان یک پیشگیری عمل می‌کند و از انسداد وریدی در هنگام ایستادن و نشستن در حین کار جلوگیری می‌کند.

مشخصات جوراب واریس اصل خوب چیست؟

برای انتخاب جوراب واریس مناسب شما همیشه باید با دکتر واریس پا صحبت کنید تا در مورد سطح فشرده سازی مناسب مشاوره دریافت کنید.

 در چهار ناحیه و سطح اصلی فشرده سازی و وارد آوردن فشار وجود دارد:

  • فشرده سازی خفیف، که در صورت داشتن نارسایی مزمن وریدی خفیف باید برای حمایت از جریان طبیعی خون استفاده شود تا به پاهایتان فشار کمتری وارد شود.
  • فشرده سازی متوسط، که مؤثرتر است و معمولاً زمانی توصیه می‌شود که علائم رگ‌های عنکبوتی یا واریس را تجربه کنید.
  • کمپرس‌های سفت و بسیار سفت، که معمولاً توسط پزشک در موارد شدیدتر بیماری‌های مختلف وریدی، از جمله ترومبوز ورید عمقی، زخم‌های پا و لنف ادم توصیه می‌شود.

انتخاب سایز مناسب برای جوراب واریس اصل برای احساس راحتی هر چه بیشتر و استفاده از تمام مزایای جوراببسیار مهم است. برای اطمینان از تناسب مناسب جوراب‌های واریس پا، باید اندازه گیری صورت بگیرد. در اینجا نکاتی مرتبط با این موضوع وجود دارد:

قبل از اینکه صبح از رختخواب بیرون بیایید، پاهای خود را اندازه بگیرید یا حتی پاهای خود را پایین بیاورید.

برای جوراب واریس پا تا زانو، باریک‌ترین قسمت مچ پا و پهن‌ترین قسمت ساق پا را اندازه بگیرید. ابتدا باید  روی تخت بنشینید، و  پاهای خود را  با زاویه 90 درجه روی زمین قرار دهید برای این کار زانوهای خود را خم کنید تا پاهای شما یک زاویه 90 درجه تشکیل دهند.  

برای جوراب مخصوص واریس پاهای بلند تا ران، مانند اندازه گیری جوراب‌های بلند تا زانو انجام دهید. با ایستادن و اندازه گیری ران های خود و در نهایت فاصله باسن و کف را اندازه بگیرید.

جوراب مخصوص واریس ضمن پاسخگویی به مشکلات بیمار باید ویژگی‌های یک جوراب واریس اصل مناسب و با کیفیت را داشته باشد. مشخصات یک جورابمناسب عبارتند از:

  • پوست را تحریک نکند: جوراب واریس پا باید بدون درز و صاف باشد. وجود درز یا برآمدگی باعث تحریک پوست می‌شود.
  • پاها عرق نکنند: جوراب واریس باید قابل تنفس باشند و اجازه دهند رطوبت خارج شود، در غیر این صورت به مرور زمان باعث خارش و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.
  • نباید خیلی ضخیم باشد: با وجود تراکم زیاد، نباید خیلی ضخیم و حجیم باشد و به راحتی بتوان کفش را روی آن پوشید.
  • ضد حساسیت باشد: ترکیب آنها باید ضد حساسیت باشد و برای چهار فصل قابل استفاده باشد.
  • اندازه آنها دقیق باشد: یعنی اگر فشار سنج 2-5 میلی متر جیوه ذکر شده دقیقاً همان فشار داخل جوراب باشد.
  • ماندگاری: جوراب واریس پا به خصوص در ناحیه پاشنه پا بیشتر تحت فشار و پارگی قرار می‌گیرند، بنابراین الیاف سازنده آن‌ها باید بسیار محکم و در عین حال بادوام باشند.

برندهای معروف معمولاً تمام یا بخشی از این معیارها را دارند. خرید جوراب‌های ناشناخته و ارزان معمولا آن کارایی لازم را ندارند.

پوشیدن جوراب واریس یکی از ساده‌ترین و مقرون به صرفه ترین راه‌ها برای درمان واریس است. در حقیقت  فشرده سازی درمانی یکی از مهمترین خطوط درمان واریس است.

جوراب واریس وریدهای سطحی را که به سطح پا نزدیکتر هستند فشرده می‌کند. به این ترتیب خون بیشتری به سمت سیستم عروقی عمقی کشیده می‌شود که در نهایت باعث کاهش فشار وارد بر رگ‌های پا و در نتیجه کاهش ورم پا می‌شود.

چه نکاتی در استفاده از جوراب واریس مهم است؟

پوشیدن جوراب واریس در صبح، قبل از اینکه پاهای خود را پایین بیاورید و از رختخواب خارج شوید، بسیار مهم است.

خوابیدن در حالت افقی باعث می‌شود دریچه‌های وریدی شما موثرتر از حالت نشسته یا ایستاده باشد. در حالت عمودی، گرانش اعمال می‌شود و جریان خون به دلیل آسیب دریچه‌ها به خطر می‌افتد. به همین خاطر است که مچ پا و ساق پاهایتان اغلب در اول صبح احساس بهتری دارند و با پیشرفت روز متورم و سنگین می‌شوند.

پوشیدن جوراب در صبح، دریچه‌های پای شما را حفظ می‌کند تا از گردش خون سالم در طول روز پشتیبانی کند. شیوع واریس در زنان به دلیل عوامل هورمونی و زایمان همیشه ثابت بوده است.

 توصیه می‌شود افرادی که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستند، هر از چند گاهی وضعیت خود را تغییر دهند.

بدن خود را به حالت نشسته یا دراز کشیده تغییر دهند یا پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهند و با یک ماساژ ملایم تخلیه وریدی را تشدید کنند.

استفاده از جوراب واریس برای کاهش درد و علائم این بیماری باید با توجه به نکات خاصی انجام شود در غیر این صورت خطرناک است. در استفاده از جوراببه نکات پزشکی زیر توجه کنید:

  • جوراب واریس اصل به محض گشاد شدن باید تعویض شوند.
  • جورابنباید فشار زیادی به بدن وارد کند و باید متناسب با اندام خود آن را انتخاب کنیم.

افراد می‌توانند با ورزش و تحرک بیشتر از واریس پیشگیری کنند. علاوه بر این، رگ‌های واریسی را می‌توان با برداشتن رگ‌های مسدود شده از طریق جراحی و روش‌های مختلف پزشکی درمان کرد.

فواید و خواص جوراب واریس چیست؟

فواید و خواص جوراب واریس بسیار می‌باشد‌، در شرایطی مانند:

– ایستادن یا نشستن طولانی مدت

– سفر در یک پرواز طولانی یا با وسایل حمل و نقل دیگر با فضای پا محدود

– بارداری

محققان توصیه کردند افرادی که در حرفه خود برای مدت طولانی می‌نشینند یا می ایستند باید از جوراب‌های واریسی استفاده کنند.

جوراب واریس پا روشی موثر برای درمان علائم واریس و رگ‌های عنکبوتی است.

این مشکل با افزایش گردش خون در پاها حل می‌شود. به عبارت دیگر، جوراب واریس به جریان برگشت خون به قلب کمک می‌کند.

اکثرن جوراب واریس‌ پله‌ای هستند، به این معنی که نیروی فشاری آنها به سمت بالا کاهش می‌یابد. با سفت کردن جوراب‌ها در مچ پا، جریان خون از پایین پا به سمت بالا هدایت می‌شود و تنگی به سمت بالا کاهش می‌یابد .

جوراب‌های واریس به بدن کمک می‌کنند تا خون را در جهت مخالف جاذبه به سمت قلب حرکت دهد. این امر بازگشت خون به داخل رگ‌ها را دشوار می‌کند و احتمال رگ‌های واریسی را کاهش می‌دهد.

واریس نه تنها جریان خون را افزایش می‌دهد بلکه احتمال بروز رگ‌های واریسی را از بین می‌برد. هم جوراب واریس پا و هم جوراب واریس اصل با اعمال فشار به پوست از گشاد شدن رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست جلوگیری می‌کنند.

این کار احتمال لخته شدن خون و گشاد شدن رگ‌های خونی را از بین می‌برد. جوراب اصل، واریس‌ها را از بین نمی‌برند اما علائم، عوارض و شدت آن را کاهش می‌دهند. آنها نمی‌توانند علل زمینه‌ای نارسایی وریدی که باعث واریس می‌شوند را درمان کنند.

نحوه مراقبت از جوراب‌های واریسی چگونه است‌؟

مراقبت مناسب از جوراب‌های فشاری و یا مخصوص واریس پا کار سختی نیست. اما  شما باید چند نکته را رعایت کنید تا آنها را تا حد امکان بدون از دست دادن قدرت و مزایای آن نگهداری کنید:

  • برای شستشو از آب سرد یا با دمای ملایم استفاده کنید.
  • جوراب‌های خود را با لباسشویی نشویید و با دست بشویید.
  • هرگز از نرم کننده شیمیایی استفاده نکنید.   
  • برای خشک کردن جوراب واریس پا باید ان‌ها را اویزان کنید تا خشک شود و از خشک کن استفاده نکنید

ممکن است همیشه از ایجاد رگ‌های واریسی جلوگیری نشود. با این وجود آنها می‌توانند به عنوان یک فرایند حمایتی بسیار خوب  برای جریان خون سالم عمل نمایند و از علائم آزاردهنده جلوگیری کنند، به خصوص زمانی که به صورت طولانی مدت استفاده شوند.

شما همواره باید در مورد نحوه استفاده از جوراب واریس و کاربردشان برای بیماری‌تان با پزشک خود صحبت کنید.

 جوراب واریس پا فشار ملایمی به سیستم وریدی وارد می‌کنند و خون را به رگ‌های عمقی و قلب هدایت می‌کنند.

استفاده خودسرانه از جورابمی‌تواند خطرناک باشد. بعضی از جوراب‌های واریس بی کیفیت ممکن است به پوست اسیب برسانند و باعث خارش و آسیب شوند.

اول از همه، جوراب واریس باید اندازه مناسب پای شما باشند و ضخامت و کشسانی مناسبی داشته باشند.

آن دسته از بیمارانی که برای انجام فعالیت‌ لازم است برای مدت زمان بسیاری بایستند یا بنشینند، استفاده از جوراب واریس تا بالای زانو مفید است. یکی از خواص جوراب واریس که می‌توان به آن اشاره کرد، تورم واریس با استفاده از جوراب‌های واریسی کاهش می‌یابد و علائم بیماری مانند درد، سنگینی، ناراحتی و ورم‌های گاه به گاه مچ پا برطرف می‌شود.

سخن پایانی

شما همواره باید در مورد نحوه استفاده از جوراب واریس و کاربردشان برای بیماری‌تان با پزشک خود صحبت کنید.

این جوراب‌ها فشار معینی را از مچ پا به بالای کشاله ران وارد می‌کند. این فشار به تدریج از مچ پا تا بالای پا کاهش می‌یابد و این کاهش ارام ارام فشار در طول پا شما موجب  بهبود روند جریان خون وریدی از پا به سمت قلب می‌شود. به خاطر این مکانیسم عمل، به آنها جوراب فشاری یا جوراب واریس گوییند.

میزان فشاری که این جوراب‌ها به مچ پا و پاهای شما وارد می‌کنند، موجب این می‌شود که شریان‌ها و وریدهای سطحی پا را فشرده می‌کند و با این کار ‌به دریچه‌های سیاهرگی یا لانه کبوتری کمک می‌کند تا به درستی کار کنند و خون بدون برگشت به قلب شما برگردد.

پوشیدن جوراب واریس پا در صبح، دریچه‌ها را در موقعیت مناسب نگه می‌دارد تا از گردش خون طبیعی در پاهای شما در طول روز حمایت کند.

ممکن است همیشه از ایجاد رگ‌های واریسی جلوگیری نشود. با این حال، آنها می‌توانند به عنوان یک فرایند حمایتی خوب  برای جریان طبیعی خون سالم عمل کنند و از علائم آزاردهنده جلوگیری کنند، به خصوص زمانی که به صورت طولانی مدت استفاده شوند.

برای اکثر بیمارانی که فعالیت آنها مستلزم ایستادن یا نشستن طولانی مدت است، استفاده از جوراب واریس تا بالای زانو مفید است. تورم واریس با استفاده از جوراب‌های واریسی کاهش می‌یابد و علائم بیماری مانند درد، سنگینی، ناراحتی و ورم‌های گاه به گاه مچ پا برطرف می‌شود.

شما همیشه باید با پزشک صحبت کنید تا در مورد سطح فشرده سازی مناسب مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس