شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

دمنوش برای واریس پا

دمنوش برای واریس پا از پیشنهادات معمول طب سنتی برای درمان واریس پا محسوب می‌شود. با وجود نقش دمنوش‌ها در روند بهبودی واریس قطعاً برای درمان جدی این معضل نیاز است به پزشک متخصص مراجعه نموده و از خوددرمانی که ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در آینده چون مقاومت نسبت به درمان شود، اجتناب نمایید.

پیش از هر صحبتی ابتدا باید در خصوص واریس بدانیم. رگ‌‌های ورم کرده واریس بر روی پا می‌توانند با درد خفیف نیز همراه شوند. این درد در اکثر مبتلایان به واریس قابل تحمل است، اما چیزی که واریس را غیرقابل تحمل می‌کند ظاهر نازیبای آن، خصوصا برای خانم‌هاست.

اگر شما با درد پایتان یا حتی با ظاهر آن مشکلی ندارید، بازهم به شما توصیه می‌کنیم در پی درمان و پیشگیری از شدیدتر شدن آن اقدام کنید، زیرا واریس‌ها می‌توانند به مرور شدیدتر و دردناک‌تر شوند.

امروزه راه‌های متفاوتی برای برطرف کردن این عارضه وجود دارد. اگر شما نمی‌خواهید ناچار به استفاده کردن از لیزر، عمل جراحی، زالو یا دیگر روش‌های این‌چنینی شوید، باید روش‌های پیشگیری از واریس یا درمان آن در مراحل اولیه را بیاموزید. خوردن دمنوش برای درمان واریس می‌تواند گزینه مناسبی برای شروع باشد. (البته این نکته را باید بدانیم که دمنوش برای درمان قطعی واریس پا نیست ولی با کمک آن می‌توان از این عارضه پیشگری کرد و یا عوارض را بعد از ابتلا کاهش داد)

 

 

نقش دمنوش برای واریس پا چیست؟

برای اگاهی از نقش دمنوش برای واریس پا ابتدا باید در مورد واریس و مشکلات مرتبط با آن بدانیم. واریس یک نارسایی خوش‌خیم و کم خطر وریدی است که به صورت رگ‌های کبود رنگ (آبی یا بنفش تیره) در سطح پوست پای مبتلایان ظاهر می‌شود.

رگ‌های سطحی بیشتر از رگ‌های عمقی پا واریسی می‌شوند و بسته به ناحیه‌، میزان و شدت واریسی شدن پا، رگ‌های واریسی می‌توانند به دو شکل تارعنکبوتی یا طنابی شکل ظاهر شوند.

اما به طور کلی رگ‌های واریسی انواع مختلفی دارند که عبارتند از: صافن بزرگ یا کوچک، مشبک و عنکبوتی، واریس‌های شاخه‌ای، متوسط یا شدید، واریس‌های ناشی از بارداری در خانم‌ها و …

توجه: اگر رگ‌هایی که واریسی می‌شوند عمقی باشند، شاید نتوان آن‌ها را به راحتی مشاهده کرد و حتی متوجه وجود آن‌ها شد. (در این جور واریس‌ها سونوگرافی نارسایی وریدی که به آن رفلاکس وریدی هم می‌گویند، بهترین راه برای تشخیص نوع واریس و انتخاب بهترین رویکرد درمانی برای آن است)

واریس از مراحل بسیار خفیف (بعضا بدون هیچ نشانه‌ای) شروع شده و در مراحل شدیدتر می‌تواند با درد و سوزش و حتی کبودی همراه باشد. اگر واریس درمان یا کنترل نشود در مراحل پیشرفته، می‌تواند توانایی افراد مبتلا در سرپا ایستادن طولانی مدت را دچار اختلال کند. هرچه برای درمان واریس زودتر اقدام کنیم نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

نمی‌توان این ادعا را کرد که روشی برای درمان قطعی واریس پا وجود دارد، زیرا نتیجه روش‌های درمانی موجود در تمام افراد یکسان نیست، اما روش‌های درمانی متنوعی برای رفع این بیماری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

به عنوان مثال روش‌های درمانی طب نوین (همچون لیزر درمانی، اعمال جراحی، استفاده از داروی واریس پا یا …) و روش‌‌های درمانی طب سنتی (همچون زالو درمانی، استفاده از دمنوش برای واریس پا، درمان واریس پا با سرکه سیب یا …)

استفاده از دمنوش‌ برای درمان واریس، با بهبود سیستم جریان خون منجر به کاهش التهاب و سنگینی وریدهای واریسی خواهد شد.

نحوه واریسی شدن رگ‌های پا و عملکرد دمنوش برای واریس پا

نحوه کار سیستم گردش خون در بدن به این گونه است که، قلب خون حاوی اکسیژن را از طریق سرخرگ‌ها به اندام‌های مختلف بدن ارسال می‌کند، این اکسیژن برای سوخت وساز اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن استفاده شده و در عوض دی اکسید کربن به همراه مواد دفعی تولید می‌شوند. خون حامل این مواد دفعی از طریق سیاه رگ‌ها به قلب باز گردانده می‌شود.

درون سیاه رگ‌ها‌ دریچه‌های بخصوصی وجود دارند که وظیفه آن‌ها کمک به برگشت خون و مواد دفعی به سمت قلب است. به این دریچه‌ها اصطلاحاًَ دریچه‌های لانه کبوتری می‌گویند.

واریس در پا زمانی ایجاد می‌شود که این دریچه‌ها ضعیف و دچار اختلال شده و نمی‌توانند به درستی باز و بسته شوند و درنتیجه بخشی از این خون و مواد دفعی به سمت رگ‌ها برگشته و در آن‌جا نشست می‌کنند و موجب التهاب رگ می‌شوند.

خونی که در رگ‌ها باقی می‌ماند، به دیواره‌ رگ‌ها فشار آورده و موجب درد و التهاب بیشتر آن‌ها می‌شود، این اختلال را واریس می‌نامند. عوامل مختلفی موجب ضعیف شدن دریچه‌ها و بروز واریس می‌شوند و این پدیده می‌تواند در بخش‌های مختلفی از بدن اتفاق بیافتد، اما شایع ترین واریس‌ها معمولا در پاها اتفاق می‌افتند.

دمنوش‌های گیاهی همچون یک داروی واریس پا عملکرده و با بهبود سیستم گردش خون منجر به رفع التهاب رگ‌های واریسی شده و خون راکد موجود بین رگ‌ها را به گردش درآورده و منجر به رفع رگ‌های واریسی خواهند شد. همین مسئله نقش دمنوش در درمان واریس را نمایان می‌سازد.

عوامل مختلف بروز واریس در پا‌ و علائم آن

پیش از آنکه بخواهیم در خصوص نحوه عملکرد دمنوش برای واریس پا بدانیم باید از علل بروز واریس آگاه شویم. همانطور که گفتیم دلایل متفاوتی وجود دارند که می‌توانند در واریسی شدن رگ‌ها تاثیر گذار باشند، از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • وزن زیاد

هرچه وزن افراد افزایش پیدا کند، فشار وارد برا اندام‌های پایینی بدن خصوصا پا‌ها بیشتر می‌شود و رگ‌ها نیز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند، در نتیجه احتمال اختلال در عملکرد سیستم گردش خون و آسیب دیدن دریچه‌های لانه کبوتری رگ‌ها بیشتر می‌شود.

توجه: دمنوش‌های گل محمدی،  زنجبیل و بابونه که به عنوان یک دمنوش برای واریس پا معرفی خواهیم کرد، علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش وزن بدن نیز کمک می‌کنند.

  • شغل نامناسب

در مشاغلی که افراد را مجبور به ایستادن طولانی مدت می‌کنند، فشار زیادی بر رگ‌های پا وارد می‌شود و این افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به واریس هستند. مشاغلی همچون: راه نمایی رانندگی، دژبانی، نانوایی، آرایشگری، کارگری، بنایی و …)

توجه: دمنوش زنجبیل و سرکه سیب که به عنوان یک دمنوش برای واریس پا استفاده می‌شوند، به رفع خستگی بدن و باز شدن عروق پس از کار سنگین هم کمک می‌کند.

  • افزایش سن

مطالعات نشان داده که با افزایش سن انسان، خاصیت انعطاف پذیری ر‌گ‌ها کاهش پیدا می‌کند و دریچه‌‌های لانه کبوتری نیز ضعیف تر می‌شوند که این خود یکی از عوامل مهم ایجاد شدن عروق واریسی است. (بهترین راه‌کار برای جلوگیری از این اتفاق، انجام ورزش منظم و کمک به بهبود سیستم گردش خون می‌باشد)

  • وراثت

افرادی که در خوانواده خود سابقه ابتلا به واریس را داشته اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن می‌باشند. زیرا بیماری واریس و در کل مشکلات عروقی متاثر از فاکتور وراثت هم می‌باشند.

توجه: کاهش مصرف دمنوش‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه و جایگزین کردن آن‌ها با انواع دمنوش برای واریس پا، به پیشگیری از واریس کمک کرده و نقش وراثت و افزایش سن را در بروز آن کمرنگ‌تر می‌کنند.

  • جنسیت افراد

مطالعات نشان می‌دهد که هورمون‌های زنانه در بروز اختلالات وریدی همچون واریش تاثیر گذارند، در نتیجه احتمال ابتلا به واریس در خانم‌ها بیشتر از آقایان می‌باشد. (همچنین خانم‌های خانه دار، بیش از اندازه در آشپزخانه‌ سرپا می‌ایستند)

  • بارداری

با افزایش وزن ناشی از بارداری و بزرگ شدن رحم خانم‌ها و افزایش میزان هورمون‌های زنانه در این دوران، احتمال بروز اختلالات واریسی نیز در آنها افزایش می‌یابد. در بیشتر موارد پزشکان درمان اینگونه واریس‌ها را به بعد از بارداری موکول می‌کنند.

دم‌کرده‌های زنجبیل، گل محمدی و سیب که هرسه به عنوان یک دمنوش برای واریس پا استفاده می‌شوند، برای دوران بارداری نیز مفید هستند.

گل محمدی دستگا‌ه گوارش را تقویت و از یبوست و افسردگی جلوگیری می‌کند، سیب سیستم گردش خون و قلب را تقویت می‌کند، زنجبیل هم (به مقدار خیلی کم) خاصیت ضد تهوع دارد. (به هیچ عنوان خارج از نظارت پزشک خود از هیچ دمنوشی در دوران بارداری استفاده نکنید، چون خطر زایمان زودرس و حتی سقط جنین را به دنبال دارد)

  • فشار یا ضربه

تحت فشار قرار گرفتن رگ‌های پا در اثر ضربه یا انجام فعالیت‌های ورزشی یا حتی نشستن رو پاها نیز می‌تواند آن‌ها را در ابتلا به واریس مستعدتر بکند. (بی تحرکی طولانی مدت هم خود می‌تواند موجب تنبلی دریچه‌های لانه کبوتری شود)

توجه: تا جایی که می‌توانید از کوباندن کف پا به زمین خودداری بکنید (خصوصا سربازان)

در ادامه ضروری است در خصوص علائم واریس بیشتر بدانیم تا بتوانیم نقش دمنوش برای واریس پا را بخوبی درک کنیم.

واریس در پا از درجات خفیف شروع شده و در صورت عدم درمان یا پیشگری، می‌تواند شدیدتر هم بشود. علائم و نشانه‌های این بیماری در مراحل مختلف می‌توانند یک یا چند مورد از موارد زیر ‌باشند:

  • حس کردن سنگینی یا کوفتگی و خستگی خفیف در عضلات و رگ‌های پا
  • ملتهب یا برجسته شدن رگ‌ها به صورت رشته‌های تارعنکبوتی شکل یا طنابی شکل
  • تغییر رنگ دادن و پر رنگ شدن رگ‌ها به آبی کبود یا مشکی
  • پیچ خوردگی یا گره خوردن رگ‌ها
  • سوزش یا خارش خفیف رگ‌ها
  • حس کردن درد یا ضربان خفیف در میان رگ‌های برجسته شده (نزدیک سطح پوست)
  • در موارد شدیدتر زخم شدگی یا کبودی و خونریزی خفیف در میان رگ‌های ورم کرده

تمامی مواردی که عنوان شد به دلیل جریان خون نامناسب بروز می‌کند و نقش دمنوش در رفع این علائم بواسطه بهبود جریان خود کاملاً مشهود است.

توجه: تمام علائم فوق ناشی از التهاب رگ‌ها و اختلال در سیستم گردش خون می‌باشند، ساز و کار و هدف استفاده از دمنوش برای واریس پا، کاهش این التهابات و کمک به بهبود گردش خون در رگ‌ها می‌باشد.

پیشگیری از واریس در پا‌

با وجود آن‌که واریس یک بیماری سخت و کشنده نیست و روش‌های درمانی مختلفی برای آن پیدا شده، بازهم می‌بایستد تا جای ممکن از بروز آن جلوگیری کرد.

پیشگیری از واریسی که منشاء آن ارثی نباشد بسیار ساده است. با رعایت موارد زیر می‌توانیم احتمال ابتلا به واریس و حتی علائم آن بعد از ابتلا را تا مقدار زیادی کاهش دهیم :

  • اجتناب از ایستادن طولانی بر روی پا (تغییر منظم موقعیتی که در آن نشسته یا ایستاده‌ایم)
  • برطرف کردن اضافه وزن (کنترل کردن وزن بدن برای کاهش فشار بر روی پاها)
  • مصرف کمتر نمک، چربی، قند و شکر و مراقبت از قلب و عروق (دوری از غذاهایی مثل کنسرو و فست‌فود که حاوی سدیم بسیارند)
  • مصرف غذاهای حاوی فیبر بیشتر و پیشگیری از یبوست‌ (زیرا یبوست موجب نفخ و فشار آمدن به عروق پا و شکم می‌شود)
  • تغییر دادن شغل (اگر شغلمان به شکلی است که بیشتر اوقات را سرپا هستیم باید در آن تجدید نظر بکنیم)
  • ورزش کردن و حمایت از قلب و عروق (کمک به گردش خون بهتر در رگ‌ها)
  • استفاده از کفش های طبی و مناسب (استفاده نکردن از کفش‌های پاشنه بلند)
  • پرهیز از کم تحرکی یا ورزش‌های سنگین، و پرهیز از جکوزی و …
  • مصرف آب کافی در طول روز (پرهیز از مصرف کافئین زیاد و مشروبات الکلی)
  • بعد از هربار استحمام یک بار پاهایمان را با آب سرد می‌شوریم (مچ پا به همراه بخشی از ساق)

رویکردهای درمانی واریس و تاثیر شگفت انگیز دمنوش برای واریس پا

همانطور که گفتیم روش‌های مختلفی برای درمان واریس وجود دارند که عبارتند از:

  • دمنوش مخصوص واریس

استفاده از دمنوش برای واریس پا، ساده ترین و کم هزینه ترین راهکار خانگی برای پیشگیری و تسکین واریس می‌باشد.

در این روش با مصرف برخی دمنوش‌ها با بهبود جریان خون و جلوگیری رکود خون در رگ‌ها می‌توان به درمان واریس پرداخت. از این نمونه دمنوش‌ها می‌توان به دمنوش زنجبیل، سرکه سیب، اسطوخودوس و بابونه و غیره اشاره کرد.

  • تغییر سبک زندگی

در مواردی که واریس خفیف باشد، می‌توان با انجام مراقبت‌هایی در زندگی آن را به راحتی درمان کرد و دیگر نیازی به مصرف داروی واریس پا نیست. همچنین انجام این مراقبت‌ها در کاهش درد واریس نیز بسیار موثر می‌باشند.

به طور کلی تمام مراقبت‌هایی که برای پیشگیری از واریس می‌شناسیم، در درمان آن هم کاربرد دارند. مراقبت‌هایی همچون کاهش وزن، انجام ورزش به صورت منظم، پیاده روی‌های کوتاه مدت، استراحت دادن بیشتر به پاها و استفاده نکردن از کفش‌های پاشنه بلند، تغییر منظم موقیت نشستن یا ایستادن و …

  • روش‌های کم تهاجمی نوین

امروزه با پیشرفت طب نوین، روش‌های جدیدی برای درمان واریس ابداع شده‌اند، روش‌هایی مثل اسکلروتراپی و تزریق فوم‌ واریتنا (تزریق مواد تخریب کننده رگ‌های وریدی ملتهب در محل واریس)، رادیوفرکانس ابلیشن و لیزر درمانی (تخریب رگ‌های واریسی با انرژی گرمایی)، مصرف داروی واریس پا (ضد انعقاد‌ها و …)

  • روش‌های تهاجمی‌تر در طب نوین

روش‌های نسبتا تهاجمی‌تر مانند جراهی فلبکتومی (یک روش قدیمی) و کاشت ایمپلنت هم وجود دارند.

  • طب سنتی

طب سنتی که ریشه واریس را غلبه کردن و ته نشست سودا در خون می‌داند، برای حل آن هم راه‌کارهایی ارائه داده است.

به طور کلی بهترین راهکار برای جلوگیری کردن از افزایش سودا در بدن ورزش منظم، مصرف کافی مایعات، رژیم غذایی پر فیبر، پیشگیری از یبوست و کاهش مصرف قند و نمک و چربی می‌باشد. اما موارد زیر به افرادی که به واریس مبتلا شده اند یا مستعد ابتلا به آن هستند، توسط پزشکان طب سنتی تجویز و توصیه می‌شود.

  • استفاده از زالو:

زالو درمانی یکی از بهترین گزینه‌های طب سنتی برای درمان واریس می‌باشد. (زالو علاوه بر مکیدن و تخلیه خون محبوس در رگ‌های وریدی، با ترشح بزاق دهن خود درون رگ‌ها، به بهتر شدن عملکرد گردش خون نیز کمک می‌کند)

  • استفاده از روغن‌های گیاهی:

ماساژ درمانی با روغن‌های گیاهی، یکی از ساده‌ترین راهکارهای طب سنتی برای پیشگیری یا درمان خانگی واریس می‌باشد. در این روش مقداری کافی از روغن‌هایی همچون (روغن زیتون، درخت سرو، بو مادران،  بابونه، گل بی مرگ، رزماری و …) را روی رگ‌های واریسی مالیده و تا چند دقیقه به نرمی ماساژ می‌دهیم.

ماساژ پا با روغن زیتون گرم شده، یکی از بهترین روش‌‌های خانگی برای کم کردم عوارض واریس (درد و التهاب و گرفتگی) می‌باشد.

شیوه عملکرد و میزان اثربخشی دمنوش برای واریس پا

همانطور که گفتیم یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی، استفاده از  دمنوش برای واریس پا می‌باشد. طب سنتی دمنوش‌های متعددی را به عنوان داروی واریس پا به مبتلایان معرفی کرده است تا بدانیم برای درمان واریس پا چه بنوشیم.

به عنوان مثال درمان واریس پا با سرکه سیب یکی از راهکارهای طب سنتی برای برطرف کردن این عارضه می‌باشد.

توجه: هیچ کدام از این روش‌ها را نمی‌توان درمان قطعی واریس پا نامید، زیرا فاکتورهای متعددی برای درمان قطعی واریس پا قابل بررسی هستند، که ممکن است در همه بیماران مساعد نباشند. (اما می‌توان این روش‌ها را، درمانی ساده برای رفع بلند مدت واریس در نظر گرفت، البته اگر واریس در مراحل بسیار خفیف و اولیه خود باشد، شاید بتوان دمنوش را به عنوان یک درمان قطعی واریس پا استفاده کرد اما حتما باید از سایر روش‌های طب نوین هم برای برطرف کردن ریشه اصلی بیماری کمک گرفت)

برای درمان واریس پا چه بنوشیم؛ داروی واریس پا

همانطور که می‌دانیم استفاده ازنوشیدنی‌ها و انواع دمنوش برای واریس پا یکی از رویکرد‌های طب سنتی برای پیشگیری، تسکین و در موارد بسیار محدودی هم درمان قطعی واریس پا می‌باشد. حال این سوال پیش می‌آید که برای درمان واریس پا چه بنوشیم؟

دمنوش‌های گیاهی که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم را می‌توانیم به عنوان داروی واریس استفاده کنیم:

  • دمنوش فلفل هندی

از فلفل هندی می‌توان به عنوان یک دمنوش مخصوص واریس پا و انواع بیماری‌های التهابی درست کرد، فلفل هندی هم یک ماده ضد التهاب و ضددرد قوی بوده که می‌تواند به عنوان داروی واریس پا مورد استفاده قرار گیرد.

این فلفل با خاصیت ضدالتهابی خود، تورم، برجستگی و درد رگ‌های واریسی را تسکین داده و همچنین با کاهش کلسترول‌های بد خون و بهبود گردش خون در رگ‌ها، از انسداد رگ‌ها و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

می‌توان یک یا نصف قاشق چایخوری پودر خشک شده فلفل هندی را با یک لیوان آب جوش مخلوط و به شکل یک دمنوش برای واریس پا میل کرد. (مصرف بیش از اندازه این خوراکی خطرناک است و بهتر است زیر نظر پزشک طب سنتی و با مشورت او مصرف شود)

  • دمنوش عناب

عناب نیز یکی دیگر از میوه‌های پرخاصیت طب سنتی است که می‌تواند با تصفیه بدن و خون، هم کبد و هم رگ‌ها را از رسوبات و چربی پاکسازی ‌کند.

روزانه چند عدد عناب را با چاقو سوراخ کرده و در داخل آب جوش دم می‌کنیم تا عصاره آن خارج و در آب حل شود، سپس یک لیوان از این دمنوش را در صبح و یک لیوان از آن را قبل از خواب میل می‌کنیم. می‌توان از این دمنوش برای واریس پا و هم برای مشکلات پوستی استفاده کرد.

  • چغندر و جعفری

چعفری و چغندر هردو گیاهی پرخاصیت هستند که هم به باز شدن عروق و بهبود سیستم گردش خون کمک می‌کنند و هم التهابات بدن را تسکین می‌دهند، می‌توان این دو را به صورت یک نوشیدنی به عنوان داروی واریس میل کرد. (یک عدد چغنر را با یک قاشق غذاخوری جعفری خورد شده و آب یک عدد لیموترش مخلوط کرده و با یک لیوان آب ترکیب می‌کنیم)

  • دمنوش زنجبیل

خاصیت ضدالتهابی زنجبیل برای تسکین یا برطرف کردن التهاب رگ‌های ورم کرده واریس و تسکین درد آن، بسیار موثر است. این ماده را می‌توان هم به صورت موضعی به عنوان یک داروی واریس پا بر روی رگ‌های واریسی مالید (به جز موضعی که زخم شده است) و هم می‌توان به شکل یک دمنوش برای واریس پا میل کرد.

مقدار کمی زنجبیل را رنده کرده و داخل آب جوش دم می‌کنیم و روزانه یک لیوان از این دم کرده را میل می‌کنیم. (زنجبیل مثل یک دارو، دارای خواص درمانی است برای همین نمی‌توان در مصرف آن زیاده روی کرد، توصیه می‌شود که حتما با مشورت پزشک آز آن استفاده کنید)

  • خاکشیر

خاکشیر یکی دیگر از مواد پرخاصیت در طب سنتی است، این ماده ضد نفخ و ضدسودا بوده و می‌تواند در بهبود واریس و یبوست بسیار موثر باشد.

  • تخم شربتی

با استفاده از تخم شربتی می‌توان یک دمنوشی مخصوص واریس پا درست کرد، زیرا تخم شربتی که سرشار از فیبر و امگا سه می‌باشد یک ضدالتهاب طبیعی بوده که می‌تواند علاوه بر تسکین درد و التهاب رگ‌های واریس، به بدن فیبررسانی کرده و با بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارش مانع از بروز یبوست و ایجاد اختلال در سیستم گردش خون شود.

  • دمنوش تخم کتان

تخم کتان هم همانند تخم شربتی سرشار از فیبر و امگا سه می‌باشد و خاصیت ضدالتهابی دارد. دم کرده‌ی تخم کتان را هم می‌توان به عنوان یک دمنوش برای واریس پا میل کرد. تخم کتان همچون داروی واریس پا عمل کرده و درد و التهاب آن را تسکین می‌دهد.

  • دمنوش آلوئه ورا و عسل

ترکیب این دو ماده پرخاصیت به گردش خون بهتر کمک کرده و موجب تسکین التهاب رگ‌های واریسی می‌شود. (یک قاشق عسل و یک قاشق ژل آلوئه ورا را به یک لیوان آب جوشیده شده اضافه کرده و اجازه می‌دهیم دم بکشند، سپس میل می‌کنیم)

دم کرده هریک از این دو ماده به صورت جدا ازهم نیز خود یک دمنوش برای درمان واریس به حساب می‌آیند.

  • دمنوش گل محمدی

دم کرده گل محمدی نیز گردش خون را افزایش می‌دهد و همچون یک دمنوش برای واریس پا عمل می‌کند.

  • دمنوش چای کوهی

چای کوهی فشار خون را کنترل کرده و از انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین درد و التهابت را تسکین می‌دهد. دم کرده چای کوهی برای پیشگری و همچنین التیام واریس بسیار موثر بوده که می‌توان از آن به عنوان یک دمنوش برای واریس پا کمک گرفت.

  • علاوه بر موارد فوق، گفته می‌شود نوشیدنی‌هایی همچون دمنوش شاه بلوط هندی، دمنوش درخت مو، دمنوش چوب سرو نیز در تسکین واریس موثر هستند و می‌توانند به عنوان دمنوش واریس استفاده شوند.

توجه: دمنوش‌های کافئین دار مثل چای و قهوه برای واریس مضر می‌باشند، زیرا موجب افزایش فشار خون و تنگ شدن رگ‌ها می‌شوند.

  • دمنوش سرکه سیب

می‌توان گفت بهترین دمنوش برای واریس پا، دمنوش سرکه سیب می‌باشد.

درمان واریس پا با سرکه سیب و دمنوش برای واریس پا

می‌دانیم که سرکه سیب و دمنوش‌های حاصل از آن در طب سنتی به عنوان یک ماده معجزه‌گر شناخته می‌شود که در درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف به خصوص مشکلات پوستی قابل استفاده است.

سرکه سیب با بهبود عملکرد سیستم گردش خون در بدن، احتمال آسیب دیدگی دریچه‌های لانه کبوتری را کاهش داده و به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، التهاب رگ‌های واریسی را تسکین می‌دهد. همچنین با پاکسازی کرن بدن به تصفیه بهتر خون کمک قابل توجهی می‌کند.

برای درمان واریس پا با سرکه سیب، می‌توان آن را، هم به صورت موضعی به عنوان یک داروی واریس بر روی رگ‌های واریسی مالید و ماساژ داد و هم می‌توان دو مرتبه در روز، هربار دو قاشق چایی خوری از آن را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و به عنوان یک دمنوش برای واریس پا به مدت یک ماه استفاده کرد.

درمان قطعی واریس پا

همانطور که می‌دانیم روش‌های متنوعی برای درمان و تسکین واریس وجود دارند (زالو درمانی، لیزر، استفاده از دمنوش برای واریس پا و …) ، اما نمی‌توان آن‌ها درمان قطعی واریس پا دانست.

بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کرده و از واریس پیشگیری یا در مراحل اولیه آن را شناسایی و درمان کرد تا مهار آن راحت‌تر انجام شود.

سخن پایانی

اگر دچار واریس شدید توصیه می‌کنیم حتما به دکتر واریس پا مراجعه کرده و تحت نظر وی آن را برطرف کنید و از خود درمانی جدا بپرهیزید. اما اگر واریس ندارید، بهترین راه برای پیشگیری از این اختلال وریدی، اصلاح سبک زندگی و مراقبت از بدن است، می‌توان از دمنوش برای واریس پا و پیشگیری از آن استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس