شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

درمان واریس با روغن سیاه دانه

امروزه طب سنتی روش‌های گوناگونی را برای درمان واریس توصیه کرده، درمان واریس با روغن سیاه دانه از پیشنهادات رایج برای درمان واریس پا خفیف می‌باشد. هرچند هنوز درصد موفقیت این روش برای پزشکان مشخص نشده و توصیه می‌کنند برای جلوگیری از عوارض خوددرمانی، تشدید بیماری یا طولانی‌تر شدن روند درمان با یک متخصص مشورت نمایید.

رگ‌های واریسی که به آن‌ها رگ‌های عنکبوتی نیز گفته می‌شود، ممکن است به دلایل مختلفی مانند افزایش سن، بارداری یا نشستن طولانی‌مدت بدون تغییر پوزیشن در فاصله زمان‌های کوتاه ایجاد شوند. آن‌ها همچنین به‌صورت ارثی در خانواده‌ها مشاهده می‌شوند.

همراه با درمان‌های پزشکی، ممکن است فرد بخواهد درمان‌های خانگی برای رگ‌های واریسی ازجمله درمان با روغن سیاه دانه که به معجزه درمان واریس از دید طب ستی معروف است را امتحان کند.

اگرچه این روش‌های درمانی می‌توانند تا حدی برخی از علائم مانند التهاب، خارش و … را در فرد مبتلا به واریس کاهش دهند، باید بدانید که روش‌های درمانی و کنترل‌کننده قطعی نیستند.

 بنابراین در صورت مشاهده علائم واریس حتی در حالت خفیف به درمان واریس با روغن سیاه دانه در طب سنتی اکتفا نکنید، باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا بعد از بررسی شرایط سلامتی شما و تأیید وجود واریس بهترین اقدامات درمانی و مدیریتی را برای شما در نظر بگیرد. سهل‌انگاری در این امر می‌تواند منجر به تشدید علائم واریس شده و عواقب ناگواری برایتان داشته باشد.

همچنین باید در این مسیر صبور بوده و مداومت داشته باشید و بدانید که ممکن است حتی با روش‌های پزشکی درمان سریع واریس رخ ندهد. در ادامه شما را بیشتر با روش‌های خانگی مانند روغن سیاه دانه در طب سنتی آشنا کرده و اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری به شما خواهیم دارد.

درمان واریس با روغن سیاه دانه

فهرست مطلب:

آیا درمان واریس با روغن سیاه دانه امکان‌پذیر است؟

درمان واریس با روغن سیاه دانه در قیاس با یخ

جایگزین‌های درمان واریس با روغن‌ سیاه دانه

نحوه درمان واریس با روغن سیاه دانه در طب سنتی و اسانس‌های ضروری

خطرات و هشدارهای درمان واریس پا با روغن سیاه دانه و روغن‌های ضروری

سایر درمان‌های متداول برای واریس به عنوان معجزه درمان واریس

نحوه پیشگیری از بیماری واریس

مهم‌ترین دلایل ایجاد واریس چیست؟

سخن آخر

آیا درمان واریس با روغن سیاه دانه امکان‌پذیر است؟

وریدهای واریسی درواقع سیاهرگ‌هایی هستند که به دلایلی مانند افزایش سن، کار بیش‌ازحد در حالت نشسته یا ایستاده، وراثت و … بزرگ‌تر از حد طبیعی می‌شوند و بیشتر در پاها ظاهر خواهند شد. آن‌ها رگ‌های برجسته و اغلب به حالت پیچ خورده هستند که ممکن است آبی، قرمز یا گوشتی باشند.

 گاهی اوقات، در صورت شدید بودن واریس این وریدها ممکن است درد، تورم یا خارش ایجاد کنند و آزاردهنده باشند؛ بنابراین بهتر است با دیدن اولین علائم واریس با مراجعه به یک دکتر واریس پا ارزیابی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که گاهی علائم واریس با علائم برخی موارد جدی‌تر مانند ترومبوز ورید عمقی مشابهت دارد و اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند حتی تهدیدکننده زندگی باشد.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان واریس پا با روغن سیاه دانه یا روغن‌های ضروری مانند تاک انگور، اسطوخودوس یا بومادران می‌توانند تا حدودی ظاهر رگ‌های واریسی یا عنکبوتی را کاهش داده یا کوچک کنند و علائم را نیز کم خواهند کرد اما نمی‌توان گفت مانند معجزه درمان واریس عمل می‌کند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است تا این موارد ازنظر علمی ثابت شود.

آنچه در مورد درمان واریس با روغن سیاه دانه در طب سنتی می‌شنوید، بیشتر حالت تجربی دارد و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل واکنش افراد به این روش درمان می‌تواند متفاوت باشد و برای برخی افراد مؤثر و برای بعضی دیگر غیرکاربردی است.

همچنین ما توصیه می‌کنیم در ابتدا قبل از درمان با روغن سیاه دانه با یک متخصص قلب و عروق مشورت کنید و بعد در کنار درمان‌های پزشکی از روش‌های خانگی مانند درمان واریس پا با روغن سیاه دانه نیز کمک بگیرید.

روغن سیاه دانه بومی آسیا است و به‌طور سنتی در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی به‌عنوان یک داروی گیاهی خوراکی و موضعی استفاده می‌شود. مطالعات روی روغن سیاه دانه نشان داده است که این روغن دارای طیف وسیعی از اثرات بالقوه درمانی مانند محرک سیستم ایمنی، ضدالتهاب، ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدان است.

مهم‌تر از آن، پتانسیل خاص روغن سیاه دانه برای سلامت پوست که با درمان با روغن سیاه دانه ازنظر ظاهری نیز مرتبط خواهد بود، بسیار گسترده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد میکروبی

مطالعات نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی در برابر طیف وسیعی از میکروب‌ها، به‌ویژه باکتری‌های مقاوم به چند آنتی‌بیوتیک (استافیلوکوکوس اوره، سودوموناس و ای. کولی) است.

  • ضد قارچ در برابر مخمرهای کاندیدا

با کاهش التهاب و عفونت موضعی باعث بهبود زخم می‌شود و به پوست اجازه می‌دهد تا بهبود یابد. در برخی از بیماران مبتلا به واریس فشار در رگ‌های خونی به‌قدری است که با کوچک‌ترین ضربه و خراش منجر به خونریزی می‌شود و در صورت عدم مراقبت صحیح می‌تواند عفونی شود.

  • ضدالتهاب

در طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی که باعث خارش می‌شوند و واریس نیز اگرچه جزء بیماری‌های پوستی نیست، اما می‌تواند منجر به التهاب و خارش پوست شود، درمان واریس با روغن سیاه دانه می‌تواند کارساز باشد. روغن سیاه دانه آزاد شدن هیستامین در پوست را مهار می‌کند و به همین دلیل می‌توان از آن برای کاهش واکنش‌های حساسیت‌زا نیز استفاده کرد.

درمان واریس با روغن سیاه دانه در قیاس با یخ

یکی از روش‌های درمانی خانگی که به عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده، که برخی افراد به‌عنوان درمان سریع واریس از آن یاد می‌کنند، درمان واریس با یخ است. یخ به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی و ضدالتهابی که دارد می‌تواند به کاهش فشار ایجاد شده در رگ‌های پیچ خورده واریسی و درنتیجه کاهش التهاب و علائمی مانند تورم یا خارش به شما کمک کند.

درواقع درمان واریس با یخ نوعی درمان سریع واریس برای کاهش علائم آن و به‌عنوان یک مسکن عمل می‌کند. برای درمان واریس با یخ شما می‌توانید بعد از مشورت با پزشک خود، از یک سطل آب سرد و یخ استفاده کنید و پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید.

 می‌توانید این کار را بسته به‌شدت علائم چند بار در روز انجام دهید؛ اما باید توجه داشته باشید هنگام استفاده از روش درمان واریس با یخ بیشتر از این زمان پاهایتان را در آب سرد و یخ قرار ندهید؛ زیرا ممکن است به پوست شما آسیب برسد.

جایگزین‌های درمان واریس با روغن‌ سیاه دانه

روغن‌های ضروری از گیاهان، ازجمله گل‌ها، گیاهان یا درختان مختلف در طبیعت به دست می‌آیند و در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روغن‌ها اغلب برای درمان‌های جایگزین استفاده می‌شوند.

دوزها و دستورالعمل‌های آن‌ها به‌طور کامل مشخص نیست و تجربی می‌باشد؛ بنابراین فرد باید قبل از استفاده از روغن‌های ضروری حتماً با پزشک مشورت کند.

برخی از اسانس‌هایی که در رابطه با درمان سریع واریس و علائم آن مانند تورم پا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از:

1. اسانس اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از اسانس‌های محبوب در میان‌ روغن‌های ضروری است که به مدیریت علائم واریس کمک می‌کند. بوییدن اسطوخودوس نیز به‌عنوان یک روغن رایحه درمان می‌تواند به کاهش درد کمک کند. تصور می‌شود که ترکیبات موجود در اسطوخودوس بر مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و گابا که با تسکین درد مرتبط هستند، تأثیر می‌گذارد.

استفاده از اسطوخودوس به‌صورت موضعی بر روی پوست ممکن است درد و اندازه زخم‌های پوستی ناشی از واریس را هنگام ماساژ روی پاها یا سایر مناطق آسیب‌دیده کاهش دهد.

2. اسانس شاه بلوط اسب

عصاره دانه شاه بلوط اسب (HCSE) را می‌توان به‌صورت ژل موضعی یا قرص تهیه کرد. این اسانس نیز می‌تواند در کاهش تورم، درد و خارش ناشی از واریس در کنار درمان واریس با روغن سیاه دانه مفید باشد. کاربردهای موضعی HCSE به کاهش علائم ورید واریسی مانند تورم پا، درد ساق پا، خارش و سنگینی کمک می‌کند.

3. اسانس کاج دریایی

اسانس کاج دریایی نیز از روغن‌های ضروری است که می‌تواند تورم یا پدیده ادم را در پاهای فرد کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان می‌دهد که اسانس پوست درخت کاج دریایی که به‌عنوان روغن کاج دریایی نیز شناخته می‌شود، اثرات ضدالتهابی بسیار خوبی دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که روغن پوست درخت کاج دریایی می‌تواند برای کاهش ادم مربوط به نارسایی مزمن وریدی که منجر به رگ‌های واریسی می‌شود، نیز بسیار مناسب باشد.

4. اسانس تاک انگور

اسانس انگور به کاهش تورم پاهای افراد مبتلا به واریس کمک می‌کند. مصرف منظم عصاره انگور بخصوص انگور قرمز در دوزهای 360 تا 720 میلی‌گرم در روز می‌تواند تا حدودی باعث کاهش تورم ساق پا در افراد مبتلا به واریس شود. زیرا جریان ضعیف خون از طریق سیاهرگ‌ها را تقویت می‌کند.

5. اسانس بومادران

روش درمانی دیگری که می‌توان به‌جای درمان واریس با روغن سیاه دانه استفاده کرد، اسانس بومادران است. اسانس‌های تهیه شده از گیاه بومادران به‌طور سنتی برای درمان رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. وقتی فردی بومادران را روی پوست بالای رگ‌های واریسی بمالد، ممکن است بعد از مدتی علائم او کاهش پیدا کنند.

6. اسانس رزماری

تصور می‌شود اسانس رزماری بتواند باعث بهبود گردش خون و کاهش رگ‌های واریسی شود. نتایج مطالعه آزمایشگاهی در سال 2009 نشان می‌دهد که استفاده از روغن رزماری گردش خون موضعی را بهبود می‌بخشد و درد ناشی از واریس را تسکین می‌دهد و شاید به عنوان معجزه درمان واریس نام آن به گوش خود رسیده باشد.

روغن‌های ضروری دیگری که برای افزایش گردش خون و کاهش علائم واریس استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • سرو
  • گریپ‌فروت
  • هلیکریسوم
  • لیمو
  • علف لیمو
  • گل سرخ

برخی از روغن‌های ضروری با قابلیت بی‌حسی یا ضدالتهابی نیز عبارت‌اند از:

  • بابونه
  • کندر
  • زنجبیل
  • مر
  • نعناع تند
  • نعناع معمولی
  • وتیور

نحوه درمان واریس با روغن سیاه دانه در طب سنتی و اسانس‌های ضروری

چندین روش برای درمان واریس با روغن سیاه دانه و استفاده موضعی از روغن‌های ضروری برای رگ‌های واریسی توصیه شده است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • با خیس کردن پارچه‌ای در ترکیبی از پنج قطره اسانس و 1 لیتر آب، یک کمپرس گرم یا خنک برای خود تهیه کنید. کمپرس را به مدت 15 دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده رگ‌های واریسی قرار دهید. در حین استفاده، سعی کنید تا حد امکان پاهای خود را بالا نگه دارید.
  • حداکثر 30 قطره اسانس را با تقریباً 3 قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن بادام شیرین، روغن ‌زیتون، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کنید. همچنین می‌توانید روغن‌ها را با کره شی یا کره کاکائو مخلوط کنید. از این مخلوط برای ماساژ ناحیه آسیب‌دیده رگ‌های واریسی در جهت قلب خود استفاده کنید.
  • تا هشت قطره اسانس را در مقدار کمی از یکی از انواع روغن حامل رقیق کنید. مخلوط را به آب گرم حمام اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید.
  • برای تسکین هموروئید (وریدهای واریسی مقعد) می‌توانید تا هشت قطره اسانس رقیق شده را به حمام خود اضافه کنید.
  • مستقیماً از بطری یا از لوله استنشاقی عطر اسانس مورد نظر را استنشاق کنید. همچنین می‌توانید روغن را روی یک دستمال یا پد پنبه‌ای بمالید و بو کنید یا با استفاده از دیفیوزر عطر آن را در اتاق پخش کنید.

خطرات و هشدارهای درمان واریس پا با روغن سیاه دانه و روغن‌های ضروری

اسانس‌های رقیق شده معمولاً برای استفاده خارجی بی‌خطر هستند و درمان واریس با روغن سیاه دانه عمدتاً خطری ایجاد نمی‌کند؛ اما مثلاً اگر روغن ضروری رقیق نشده را روی پوست بمالید، ممکن است دچار سوزش یا التهاب شوید.

همه اسانس‌ها پتانسیل ایجاد واکنش آلرژیک را برای پوست شما دارند. علائم واکنش آلرژیک که ممکن است برایتان رخ دهد، شامل موارد زیر هستند:

  • راش
  • کندوها
  • سوزش پوست
  • تحریک پوست
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع

بنابراین همیشه ابتدا مخلوط رقیق شده را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا مشخص شود که آیا واکنشی خواهید داشت یا خیر؟ اگر پوست شما حتی واکنش ضعیفی نشان نمی‌دهد، استفاده از مخلوط در ناحیه بزرگ‌تر نیز باید بی‌خطر باشد.

 اگر پس از استفاده از روغن‌های ضروری مانند روغن سیاه دانه  به عنوان درمان واریس پا با روغن سیاه دانه علائم واکنش آلرژیک مثل التهاب و قرمزی را تجربه کردید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و برای استفاده از سایر روش‌های خانگی مانند درمان واریس با روغن سیاه دانه جهت درمان واریس ابتدا با متخصص خود مشورت نمایید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید نیز نباید این روغن‌ها را بدون نظارت پزشک یا یک متخصص رایحه‌درمانی آموزش‌دیده استفاده کنید. در صورت حضور کودکان و نوزادان، اسانس‌ها باید تحت نظارت یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی استفاده شود. برخی از اسانس‌ها عوارض جانبی قابل‌توجهی در کودکان دارند.

همچنین تصور نکنید که تمام درد و تورم در پاهای شما ناشی از واریس است. سایر شرایط جدی و حتی تهدیدکننده زندگی مانند لخته شدن خون نیز ممکن است علائم مشابهی را ایجاد کنند و باید توسط یک متخصص رد شوند.

لازم به ذکر است که اسانس روغن‌های ضروری به دلیل غلظت بالایی که دارند به‌هیچ‌وجه نباید به‌تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند و حتماً باید با درصد بیشتر روغن‌های حامل مانند نارگیل، زیتون و … ابتدا رقیق شده و بعد استفاده شوند. در غیر این صورت می‌توانند خطرات آلرژی مختلفی برای شما ایجاد نمایند.

سایر درمان‌های متداول برای واریس به عنوان معجزه درمان واریس

علاوه بر روغن‌های ضروری روغن‌های دیگری مانند درمان واریس با روغن سیاه دانه ، روش‌های درمانی و مدیریتی خانگی دیگری برای واریس وجود دارد که می‌توانید بعد از مشورت با پزشکتان این روش‌ها را نیز امتحان کنید. سایر روش‌های درمان واریس عبارت‌اند از:

  • استفاده از جوراب‌های فشاری

این جوراب‌ها یکی از روش‌های درمان رایج برای واریس هستند، زیرا گردش خون را در نواحی آسیب‌دیده بهبود می‌دهند. نوع کم فشارتر آن‌ها به‌صورت آزاد و بدون نیاز به نسخه در بازار عرضه می‌شود؛ اما شما باید ابتدا با متخصص خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است به جوراب‌های فشاری قوی‌تری نیاز داشته باشید که تنها با تجویز پزشک قابل تهیه هستند.

  • اسکلروتراپی

این روش درمان واریس شامل تزریق برخی مواد شیمیایی خاص به رگ‌های واریسی است که در ابتدا باعث تورم رگ‌ها و بعد بسته شدن آن‌ها می‌شود.

  • درمان‌های لیزری

فناوری لیزر تاکنون در درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله واریس کمک بزرگی به پزشکان و بیماران کرده است و اثرات فوق‌العاده‌ای نیز ایجاد نموده است.

لیزر درمانی می‌تواند به درمان رگ‌های واریسی با اندازه کوچک‌تر از 3 میلی‌متر کمک کند. روش لیزر درصورتی‌که توسط افراد ماهر و در مراکز تخصصی و معتبر مانند مرکز ما انجام شود، نتایج بسیار مطلوبی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

  • درمان‌های درون وریدی

این روش‌ها معمولاً در مطب پزشک انجام خواهند شد و شامل قرار دادن یک کاتتر کوچک در ناحیه مورد نظر و استفاده از گرما برای بستن وریدهای آسیب‌دیده است. ازآنجایی‌که ورید واریسی رگی است که به‌خوبی کار نمی‌کند، آن را می‌بندند تا مسیر خون از رگ‌های دیگر اتفاق بیفتد و بستن آن معمولاً عوارض جانبی قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند.

  • درمان‌های جراحی

اگر وریدهای واریسی بسیار بزرگ و علائم آن آزاردهنده باشند، ممکن است پزشک روش جراحی را برای شما تجویز کند. این روش شامل برداشتن وریدها به صورتی است که باعث بسته شدن و سلب کردن رگ‌ها خواهد شد.

  • جراحی آندوسکوپی

در این روش درمان سریع واریس تحت هدایت دوربین فیلم‌برداری، وریدهای بزرگ و زخمی یا متلاشی شده از طریق برش‌های کوچک برداشته می‌شوند.

پزشکان معمولا درمان‌های مختلفی را برای درمان واریس ارائه می‌کنند. بااین‌حال، رگ‌های واریسی گاهی طبیعی هستند و اگر علائم قابل‌توجهی مانند درد، خارش و … در فرد ایجاد نکنند، معمولاً نیازی به درمان‌های تهاجمی ندارند.

در این شرایط می‌توان با عادت به یک سبک زندگی صحیح و اقدامات مراقبتی تا حد زیادی از تشدید علائم آن جلوگیری نمود.

نحوه پیشگیری از بیماری واریس

 قبل از مبتلا شدن به این نوع بیماری که لازم بر اقدامات درمانی مانند درمان با روغن سیاه دانه و سایر روش‌ها هستند که می‌توانید به کمک آن‌ها تا حد زیادی از ایجاد رگ‌های واریسی یا در صورت ابتلا از بدتر شدن وضعیت آن جلوگیری نمایید.

البته باید بدانید ازآنجایی‌که ژنتیک و هورمون‌ها نیز در ایجاد رگ‌های واریسی نقش دارند، همیشه نمی‌توان از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد. بااین‌حال، اقداماتی هستند که فرد می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به واریس انجام دهد. ازجمله مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه عبارت‌اند از:

  • ورزش منظم برای بهبود گردش خون و تقویت بازگشت بهتر خون به قلب
  • پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش برای حفظ وزن سالم جهت درمان سریع واریس
  • در صورت نشستن طولانی‌مدت از روی هم انداختن پاها خودداری کنید، زیرا باعث کاهش جریان خون در پاها خواهد شد و علائم را تشدید می‌کند.
  • پیاده‌روی منظم برای تحریک جریان خون در پاها و در سراسر بدن
  • استفاده از جوراب ساق بلند که فشار ملایمی برای فشرده کردن پاها در طول روز ایجاد می‌کند و جریان خون را برای بازگشت تشویق می‌کند.
  • از پوشیدن لباس‌های بیش‌ازحد تنگ در اطراف کمر، کشاله ران و بالای پاها اجتناب کنید، زیرا استفاده از این لباس‌ها می‌تواند جریان خون را به سمت قلب محدود کند.
  • کاهش مصرف نمک، زیرا سدیم بیش‌ازحد می‌تواند منجر به تورم شود.
  • برای جلوگیری از یبوست، فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • یک تایمر تنظیم کنید تا هر ساعت خاموش شود تا به شما یادآوری کند که باید بلند شوید و حرکت کنید. در هر بار حرکت حداقل پنج دقیقه پیاده‌روی کنید یا چند پرش درجا انجام دهید.
  • اگر شغل شما مستلزم این است که برای مدت طولانی در یک مکان و موقعیت بنشینید یا بایستید، مرتباً وضعیت بدنی خود را تغییر دهید. حرکات کششی ساق پا را در حالت نشسته انجام دهید و در حالت ایستاده نیز هر چند دقیقه یک‌بار حالت قدم زدن در جا را انجام دهید.
  • برای تقویت عضلات ساق پا و جلوگیری از تجمع خون از کفش‌های پاشنه‌کوتاه استفاده کنید.

مهم‌ترین دلایل ایجاد واریس چیست؟

وریدهای واریسی می‌توانند در تمام بدن ایجاد شوند، اما به دلیل فشار در اندام تحتانی در پاها شایع‌تر هستند، زیرا رگ‌های پا در هنگام بازگرداندن خون به قلب بیشترین فشار را تحمل می‌کنند.

سیاهرگ‌ها مسئول بازگرداندن خونی به سمت قلب هستند که اکسیژن آن تخلیه شده است تا مجدداً خون دارای اکسیژن برای انجام فعالیت به قسمت‌های مختلف بدن برسد. دریچه‌های کوچکی به‌طور دوره‌ای در سرتاسر سیاهرگ‌ها وجود دارد تا از برگشت جریان خون به سمت عقب جلوگیری کند.

بااین‌حال، اگر این دریچه‌ها ضعیف شوند یا به هر علتی آسیب ببینند، خون می‌تواند به سمت عقب جریان پیدا کرده و تجمع نماید. درنتیجه رگ‌های واریسی ایجاد خواهند شد. وریدهای واریسی معمولاً در پاها ظاهر می‌شوند، زیرا سیاهرگ‌های پا تحت بیشترین فشار برای بازگشت خون به قلب هستند. چندین عامل خطر وجود دارند که احتمال ابتلا به واریس را افزایش می‌دهند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • پیر شدن و افزایش سن، زیرا دریچه‌های رگ‌ها با گذشت زمان به‌مرور تضعیف‌ شده و ممکن است مانند قبل نتوانند خون را به قلب بازگردانند.
  • سابقه ژنتیکی اعضای خانواده مبتلا به واریس
  • بارداری، زیرا رحم در دوران بارداری بزرگ می‌شود و همین امر فشار مضاعفی بر رگ‌های فرد وارد می‌کند.
  • اضافه‌وزن داشتن یا چاقی
  • نشستن برای مدت طولانی در یک وضعیت
  • قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید که عمدتاً باعث ایجاد واریس در صورت می‌شود.

اگرچه وریدهای واریسی معمولاً دلیل اصلی نگرانی نیستند، اما می‌توانند تحریک کننده و گاهی اوقات دردناک باشند. همچنین، فرد ممکن است زخم یا زخم‌های پوستی مربوط به جریان خون ضعیف در پاها را تجربه کند. از طرفی گاهی این علائم نشان دهنده مسائل جدی‌تر و تهدیدکننده زندگی است.

 به همین دلیل توصیه می‌کنیم با مشاهده علائم قبل از درمان با روغن سیاه دانه یا روش‌های خانگی دیگر جهت درمان سریع واریس ابتدا به یک متخصص مراجعه نمایید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید روش‌های مختلفی برای درمان رگ‌های واریسی وجود دارد که البته همه آن‌ها منجر به درمان سریع واریس نمی‌شوند.

با این حال انجام مداوم برخی از مراقبت‌ها و کمک گرفتن از برخی از روش‌ها مانند درمان واریس با روغن سیاه دانه در کنار روش‌های تجویزشده توسط پزشک می‌تواند تا حد زیادی به مدیریت علائم واریس کمک کند و نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی را کاهش دهد.

 جهت ارزیابی و اخذ بهترین روش‌های درمانی و آشنایی کامل با معجزه درمان واریس ، رگ‌های واریسی تحت نظر متخصصانی ماهر در این زمینه و روش‌های جدید مانند لیزر می‌توانید به مرکز تخصصی ما نیز مراجعه کنید. برای گرفتن نوبت حضوری یا مشاوره از لینک‌های سمت چپ صفحه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس