شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

لیزر واریس

رگ‌های واریسی، رگ‌های بزرگ و پیچ‌خورده‌ای هستند که در هرجایی از بدن ایجاد می‌شوند، اما در پاها شایع‌ترند. وریدهای واریسی بیماری جدی در نظر گرفته نمی‌شوند؛ اما می‌توانند ناراحت‌کننده باشند و مشکلات جدی‌تر و علائمی مانند درد و خارش پدید آورند و چون قابل‌توجه‌اند، می‌توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی در افراد شوند و نیازمند فوری لیزر واریس به عنوان درمان واریس پا باشند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های درمانی مختلفی برای انواع واریس وجود دارد که لیزر یکی از روش‌های نوین و بسیار مؤثر می‌باشد و در مراکز تخصصی معتبر و مجهز انجام می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از روش لیزر واریس و چگونگی انجام آن پیدا کنید در ادامه با ما همراه شوید.

Laser-varicose-veins

 

لیزر واریس چیست؟

واریس چیست ؟ معمولاً به دلیل افزایش فشارخون در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شود. رگ‌های واریسی در رگ‌های نزدیک به سطح پوست بیشتر به وجود می‌آیند. در حالت طبیعی خون توسط دریچه‌های یک‌طرفه در سیاهرگ‌ها به سمت قلب حرکت می‌کند.

هنگامی‌که دریچه‌ها ضعیف شده یا آسیب می‌بینند، خون می‌تواند در رگ‌ها تجمع یابد. این شرایط درنهایت باعث بزرگ شدن سیاهرگ‌ها می‌شود. نشستن یا ایستادن بصورت طولانی‌مدت ممکن است باعث تجمع خون در رگ‌های پاها شود و فشار داخل رگ‌ها را زیاد کند.

رگ‌ها در این شرایط می‌توانند در اثر افزایش فشار دچار کشیدگی شوند که ممکن است دیواره رگ‌ها را ضعیف کند و به دریچه‌ها نیز آسیب برساند. این آسیب از طریق روش‌های مختلف بسته به نظر پزشک و تجهیزات مرکز درمانی موردنظر می‌تواند درمان شود که لیزر واریس پا در تهران یکی از درمان‌های قطعی و عالی برای این بیماری محسوب می‌شود.

لیزر یک پرتو نور بسیار متمرکز است. دکتر واریس پا می‌تواند از لیزر برای درمان قطعی واریس پا استفاده کند. گرمای لیزر به‌صورت کنترل شده به ورید آسیب می‌رساند که باعث ایجاد بافت اسکار می‌شود. این بافت اسکار ورید را می‌بندد. رگ بسته منبع خون خود را از دست می‌دهد و می‌میرد. پس از یک یا دو سال، ورید احتمالاً به طور کامل ناپدید می‌شود.

انواع لیزر واریس کدام‌اند؟

لیزر واریس معمولاً به دو شکل ساده و درون وریدی انجام می‌شود که انتخاب آن‌ها به‌شدت علائم بیماری و وسعت رگ‌های درگیرشده و درنهایت نظر متخصص بستگی دارد. در زیر هرکدام از آن‌ها را به‌صورت جداگانه برایتان شرح خواهیم داد:

  • لیزر واریس ساده

لیزر درمان قطعی واریس در قسمت خارجی پوست شما انجام می‌شود. این روش می‌تواند سیاهرگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی ریز را درست در زیر سطح پوست درمان کند. معمولاً بیش از یک جلسه لیزر برای درمان لیزر واریس پا در تهران یا لیزر واریس سایر نقاط بدن مورد نیاز است.

طبق تجویز متخصص واریس در صورت تمایل به درمان لیزر واریس ساده هر 6 تا 12 هفته یک‌بار جلسه درمانی برنامه‌ریزی می‌شود.

اگر گردش خون ضعیفی دارید که این وریدهای کوچک را تغذیه می‌کند، ورید تغذیه کننده بزرگ‌تر ابتدا باید با جراحی، لیزر درون وریدی یا درمان با فرکانس رادیویی یا اسکلروتراپی درمان شود و سپس برای رگ‌های ریزتر لیزر واریس ساده انجام گیرد.

  • لیزر واریس درون وریدی (Endovenous)

درمان سریع واریس پا با لیزر درون وریدی روش تهاجمی‌تری از درمان لیزر واریس پا در تهران است که می‌تواند رگ‌های واریسی بزرگ‌تر در پاها را درمان کند. در این روش درمانی یک فیبر لیزری از طریق یک لوله نازک (کاتتر) به داخل سیاهرگ منتقل می‌شود.

در حین انجام این کار، بهترین متخصص واریس در تهران ورید را روی صفحه اولتراسوند دوبلکس با فناوری سونوگرافی تماشا می‌کند. لیزر واریس با روش درون وریدی نسبت به بستن ورید با جراحی و استریپ درد کمتری دارد و زمان بهبودی کمتری نیز برای آن لازم است.

برای لیزر واریس به روش درون وریدی فقط به بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش سبک نیاز است. این در حالی است که برای بستن و استریپینگ رگ‌ها، از بیهوشی عمومی برای درمان واریس استفاده می‌شود؛ بنابراین عوارض بعد از لیزر واریس می‌تواند بسیار کمتر از عوارض درمان واریس بعد از روش‌های دیگر باشد.

مزایای انجام لیزر واریس چیست؟

لیزر واریس یکی از درمان‌های قطعی واریس است. معمولاً بیماران مبتلا به این شرایط تا زمانی که واریس‌ها علائمی مانند درد و خارش شدید ایجاد نکنند درمان را پیگیری نمی‌کنند؛ اما برای برخی افراد حالت ظاهری نازیبای آن بسیار اذیت کننده است و تأثیر منفی زیادی بر روحیه آن‌ها گذاشته و حتی می‌تواند کیفیت زندگی،  بخصوص زندگی زناشویی را تا حد زیادی کاهش دهد.

از همین رو لیزر واریس با توجه به آسان بودن روش و نتایج خوبی که ایجاد می‌کند می‌تواند مزایای بسیار خوبی برای بیماران داشته باشد. از مهم‌ترین مزایای لیزر واریس برای درمان عبارت‌اند از:

  • برگرداندن ظاهر زیبای پوستی که از وریدهای واریسی پوشانده شده و نازیبا شده است.

  • درد بسیار کمتر نسبت به روش‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی بخصوص برای بستن رگ‌های بزرگ

  • نیاز به دوران نقاهت کوتاه‌تر بعد از انجام لیزر نسبت به سایر روش‌های درمان واریس

  • ایمن بودن روش و عدم وجود عوارض بعد از لیزر واریس

  • اطمینان از مؤثر بودن روش و ایجاد نتایج دلخواه

  • انجام آسان این روش و کمتر بودن استرس آن نسبت به سایر روش‌های درمانی

لیزر واریس پا در تهران چگونه انجام می‌شود؟

لیزر واریس با اسکن اولتراسوند یعنی فناوری سونوگرافی و امواج گرم‌کننده لیزر انجام می‌شود و رگ‌هایی که باید درمان شوند با قلم مشخص می‌شوند. برای انجام این روش روی یک کاناپه یا صندلی مخصوص دراز می‌کشید. ناحیه مورد درمان باید از قبل تمیز شده باشد.

بسته به اینکه کدام ورید باید درمان شود، ممکن است به پشت یا جلو بخوابید یا بنشینید که پزشک شما را برای این کار راهنمایی می‌کند. سپس روی ناحیه مورد درمان بی‌حسی موضعی زده می‌شود و بعد از اثرگذاری بی‌حسی، کار آغاز خواهد شد. تمام این مراحل توسط اسکن اولتراسوند هدایت می‌شوند.

در صورت انجام لیزر داخل وریدی برای بی‌حس کردن، مقدار کمی بی‌حس‌کننده موضعی از روی ورید به پوست تزریق می‌شود و یک سوزن در آن وارد می‌شود. یک سیم از سوزن عبور می‌کند و از ورید بالا می‌رود. سوزن برداشته می‌شود و یک کاتتر (لوله پلاستیکی نازک) از روی سیم عبور داده می‌شود و تا ورید بالا می‌رود و سیم خارج می‌شود.

سپس یک فیبر لیزری از بالای کاتتر عبور داده می‌شود تا نوک آن در بالاترین نقطه (معمولاً چین کشاله ران) قرار گیرد تا گرم شود.

در گام بعدی مقدار زیادی محلول بی‌حس‌کننده موضعی از طریق چندین سوزن ریز به اطراف ورید تزریق می‌شود. سپس لیزر روشن می‌شود و به مدت 5 دقیقه ورید را پایین می‌کشد.

صدای زنگ هشدار را می‌شنوید و ممکن است بوی سوزش را حس کنید یا طعم آن را بچشید اما دردی احساس نخواهید کرد. اگر هر دو پا را درمان می‌کنید، این روند روی پای دیگر نیز تکرار می‌شود.

سپس لیزر و کاتتر برداشته شده و بعد از خارج شدن سوزن جای آن با یک پانسمان کوچک پوشانده می‌شود. درمان برای هر پا حدود 20 الی 30 دقیقه طول می‌کشد.

همچنین ممکن است مقداری اسکلروتراپی با فوم یا برخی از خراش‌ها انجام شود و سپس جوراب فشاری مخصوص روی آن پوشانده شود. لیزر ساده راحت‌تر از لیزر درون وریدی انجام می‌شود و همه مراحل معمولاً از روی سطح پوست انجام خواهد شد.

مراقبت بعد از لیزر واریس پا و بدن

در خصوص مراقبت بعد از لیزر واریس پا باید بگوییم پس از درمان می‌توانید راه بروید و زمان مورد نیاز برای بهبودی معمولاً کوتاه است. احتمالاً بعد از لیزر درمانی ساده می‌توانید خیلی زود به روال عادی روزانه خود بازگردید؛ اما پس از درمان لیزر به روش داخل وریدی، به مدت 1 هفته یا بیشتر باید مراقبت بعد از لیزر واریس پا بیشتری انجام داده و از جوراب‌های فشاری استفاده کنید.

توصیه می‌شود بعد از لیزر واریس به دلیل استفاده از بی‌حس‌کننده‌ها و درد و التهابی که ممکن است ایجاد شود رانندگی نکنید، بلکه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، پیاده‌روی کنید یا از یکی از دوستان بخواهید شما را به منزل برساند.

در مورد نحوه حمام کردن نیز به شما دستورالعمل‌های خاصی داده می‌شود. در دوره‌ای که به شما توصیه شده است جوراب بپوشید، نمی‌توانید شنا کنید یا پاهای خود را خیس کنید.

اکثر بیماران در طول درمان احساس انقباض می‌کنند و برخی حدود 5 روز بعد در آن ناحیه احساس درد می‌کنند اما این علائم معمولاً خفیف و زودگذر است. داروهای ضدالتهابی معمولی مانند ایبوپروفن اغلب برای تسکین این عوارض کافی هستند.

برای پیگیری انجام مراقبت بعد از لیزر واریس پا به‌طور صحیح احتمالاً پزشک بعد از درمان جلسه دیگری را برنامه‌ریزی می‌کند تا با استفاده از سونوگرافی دوبلکس برای اطمینان از بسته بودن وریدهای مورد درمان نتیجه را بررسی کند.

انجام لیزر واریس جهت درمان این بیماری چقدر مؤثر است؟

اگرچه روش‌های مختلفی برای درمان واریس وجود دارد ولی لیزر واریس پا در تهران یک روش درمان قطعی محسوب می‌شود.

درواقع لیزر واریس به روش ساده در طی 20 سال گذشته، روشی کاملاً ایمن و مؤثر بوده است و اکثر بیماران ما که از این روش استفاده کرده‌اند به دلیل انجام لیزر به دست متخصصانی ماهر و باتجربه و دستگاه‌های بروز دنیا کاملاً رضایت داشته‌اند.

همچنین در صورت نیاز به درمان واریس لیزر به روش درون وریدی می‌توانید با اطمینان خاطر این کار را انجام دهید، زیرا این روش می‌تواند حدود 94 درصد از وریدهای آسیب‌دیده را ببندد و درنتیجه تا حد زیادی می‌تواند به بهبود ظاهری و کاهش سریع علائمی مانند درد و خارش ناشی از واریس کمک کند.

آیا روش درمان لیزر واریس برای من مناسب است؟

تقریباً تمام بیماران مبتلا به واریس برای انجام این روش مناسب هستند. معدود افرادی که مناسب نیستند شامل افرادی هستند که بعد از جراحی قبلی دارای رگ‌های عودکننده کوچک می‌باشند و در این شرایط اغلب فقط با اسکلروتراپی فوم قابل درمان هستند.

با این حال، اینکه این روش چقدر برای شما مناسب است و نتایج دلخواهتان را ایجاد می‌کند یا خیر به عوامل مختلفی مانند شدت رگ‌های واریسی، شرایط سلامتی کلی و غیره بستگی دارد.

درواقع تنها بهترین متخصص واریس شماست که می‌تواند بعد از ارزیابی‌های کامل بهترین روش را برای درمان واریس به شما توصیه کند.

گاهی ممکن است حتی لیزرهای درون وریدی نتوانند رگ‌ها را ببندند و نیاز به درمان دیگری باشد؛ بنابراین ممکن است پزشک بسته به شرایط مختلفی که در مورد شما بررسی می‌کند یکی از روش‌های لیزر، درمان با فرکانس رادیویی یا اسکلروتراپی را انتخاب کند.

در برخی موارد نیز ناچار جراحی ورید توصیه می‌شود.

بنابراین حتماً به این مورد توجه داشته باشید و برای افزایش شانس موفقیت و گرفتن بهترین نتیجه از لیزر واریس حتماً با یک پزشک باتجربه زیاد در زمینه لیزر واریس ساده یا لیزر درون وریدی مشورت کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

عوارض بعد از لیزر واریس

معمولاً اگر لیزر واریس در یک مرکز تخصصی معتبر و مجهز با محیطی کاملاً استریل توسط متخصصان ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود کاملاً ایمن و بی‌خطر است؛ اما انجام آن به دست افراد نابلد یا با دستگاه‌های قدیمی ممکن است شما را با لیزر واریس مواجه کند. از مهم‌ترین عوارض پس از لیزر می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ترومبوفلبیت

(EVLA) یا لیزر واریس با گرم کردن دیواره ورید عمل می‌کند و یک پاسخ اجتناب‌ناپذیر و عمدی به گرما التهاب دیواره سیاهرگ است.

در این شرایط ممکن است احساس کنید رگِ تحت درمان سفت و حساس شده است. وریدهای واریسی که از ورید درمان شده تغذیه می‌شوند نیز ممکن است سخت و توده‌ای شوند، زیرا مقداری لخته خون در آن‌ها تشکیل می‌شود که به آن ترومبوفلبیت می‌گویند. این لخته معمولا خطرناک نیست و بدن شما به‌طور طبیعی طی چند هفته آن را جذب می‌کند.

  • آسیب عصبی

از دیگر عوارض بعد از لیزر واریس، ازآنجایی‌که اعصاب می‌توانند در کنار وریدها قرار بگیرند، ممکن است در اثر گرما یا بریدگی نیز آسیب ببینند و تعداد کمی از بیماران متوجه تکه‌های کوچک بی‌حسی روی پوست خود شوند. این‌ عارضه معمولاً طی چند ماه بعد از درمان برطرف می‌شود.

  • سوختگی

اگرچه ممکن است در حین انجام لیزر واریس پوست دچار سوختگی شود ولی این عارضه درواقع بسیار نادر است و تنها افراد ناشی ممکن است این آسیب را ایجاد کنند.

  • DVT

(DVT) یک لخته خون در وریدهای عمقی پا است. این یک عارضه شناخته شده جراحی است و اگر لخته حرکت کند و به ریه برسد می‌تواند باعث آمبولی ریه شده و خطرناک و تهدیدکننده باشد. خطر ابتلا به DVT بعد از EVLA بسیار کم است اما بعید نیست و تاکنون اتفاق افتاده است.

بازهم تأکید می‌کنیم هر چه پزشک شما تجربه بیشتری در مورد لیزر واریس داشته باشد، احتمال خطر کمتری برای شما وجود دارد. با پزشک خود در مورد اینکه این عوارض بعد از لیزر واریس هر چند وقت یک‌بار در عمل او اتفاق می‌افتد، صحبت کنید تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

آیا همه دستگاه‌های لیزر مورد استفاده برای لیزر واریس یکسان هستند؟

اکثر لیزرهای مورد استفاده برای لیزر واریس تقریباً عملکرد یکسانی دارند؛ اما برخی از انواع جدید که در مرکز تخصصی ما توسط متخصصان ماهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، درد کمتری نسبت به لیزرهای قدیمی ایجاد می‌کنند. بااین‌حال عملکرد آن‌ها یکسان است و آنچه درنتیجه تأثیر می‌گذارد بیشتر شدت بیماری و مهارت پزشک انجام دهنده این روش می‌باشد.

آیا بعد از لیزر واریس به درمان بیشتری نیاز خواهم داشت؟

اگر فقط برای تسکین علائم درمان با لیزر واریس را انجام می‌دهید، معمولاً نیازی به درمان بیشتر نیست. بااین‌حال، اکثر بیماران مایل‌اند ظاهر سیاهرگ‌های خود را نیز بهبود بخشند تا زیبایی پوستشان برگردد و حدود 80 درصد از بیماران با این هدف به درمان بیشتری نیاز دارند. واریس‌ها معمولاً پس از EVLA کمتر آشکار می‌شوند اما به‌ندرت به‌طور کامل ناپدید می‌شوند.

درمان اضافی برای واریکوسیته می‌تواند از طریق برداشتن کامل رگ آسیب‌دیده یا اسکلروتراپی فوم باشد. این درمان‌های اضافی را می‌توان در زمان EVLA یا بعدازآن طبق نظر پزشک معمولاً پس از تأخیر 4 الی 6 هفته انجام داد. اگر وریدهای واریسی گسترده در هر دو پا دارید، بعید است که بتوانید تمام درمان‌های اضافی را در زمان EVLA انجام دهید.

از بین تمامی روش‌های درمان واریس کدام روش مناسب‌تر خواهد بود؟

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم، علاوه بر درمان لیزر واریس روش‌های دیگری نیز به‌صورت جداگانه و یا تکمیلی وجود دارند. بسیاری از بیمارانی که EVLA را در نظر می‌گیرند در مورد اینکه کدام درمان را انتخاب کنند سردرگم هستند.

این امر اصلاً تعجب‌آور نیست، زیرا چندین گزینه ازجمله انجام هیچ کاری، انجام عمل و چندین درمان غیرجراحی جدید مانند اسکلروتراپی فوم، RFA و EVLA وجود دارد.

به‌طورکلی انتخاب روش صحیح برای درمان شرایط به‌خصوص شما خیلی به تجربه متخصص عروق شما بستگی دارد. برخی از جراحان قدیمی هنوز فقط جراحی می‌کنند، اما اکثر پزشکان باتجربه و البته بروز حداقل یکی از گزینه‌های درمانی جدید را ارائه می‌دهند تا درمان راحت‌تری برای بیمار انجام شود.

اگر ظاهر رگ‌هایتان آزارتان نمی‌دهد و علائم قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کنند، انجام هیچ کاری گزینه خوبی است. در این شرایط هیچ نیاز پزشکی برای درمان بیشتر رگ‌های واریسی وجود ندارد.

همچنین پوشیدن جوراب مخصوص برای کسانی که علائم دارند اما نگران ظاهر پاهای خود نیستند و مایل به پوشیدن جوراب تا آخر عمر هستند، گزینه خوبی است. جراحی به‌ندرت مورد نیاز است، اما هنوز توسط برخی از بیماران ترجیح داده می‌شود، به‌خصوص آن‌هایی که مایل به بیهوشی عمومی هستند، کسانی که از تزریقات خوششان نمی‌آید و کسانی که دارای رگ‌های واریسی گسترده در هر دو پا هستند و می‌خواهند تمام درمان در یک جلسه انجام شود.

اگر می‌خواهید درمان قطعی داشته باشید و از طرفی می‌خواهید از جراحی و بیهوشی عمومی اجتناب کنید و به‌سرعت به فعالیت‌های عادی بازگردید، باید یکی از درمان‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • اسکلروتراپی

اسکلروتراپی فوم مخصوصاً برای کسانی که رگ‌های واریسی کمتر گسترده‌ دارند و مایل‌اند نیاز احتمالی به چندین جلسه درمان و احتمال عود رگ‌ها در آینده و نیاز به درمان بیشتر را بپذیرند خوب است و البته کم تهاجمی‌ترین گزینه است.

  • RFA

این روش برای کسانی که رگ‌های مستقیم و طولانی واریسی را تجربه می‌کنند که نیاز به درمان دارند، خوب است. تقریباً 70 درصد بیماران برای RFA مناسب هستند.

  • EVLA یا واریس لیزر

همان‌طورکه قبلاً گفتیم این روشِ بسیار مؤثر تقریباً برای همه بیماران مناسب است، هر چند رگ‌های آن‌ها کوتاه یا پهن باشد. روش و نتایج درمان RFA و EVLA تقریباً مشابه است؛ اما لیزر می‌تواند رگ‌های کوچک بیشتری را درمان کند.

برای درمان واریس لیزر به چند جلسه درمانی نیاز است؟

تعداد دقیق جلسات درمانی مورد نیاز برای هر بیمار می‌تواند بسته به شرایط بیماری و میزان رگ‌های آسیب‌دیده کاملاً متفاوت باشد که در جلسه مشاوره قبل از لیزر، متخصص بعد از انجام معاینه فیزیکی و بررسی شرایط بیمار تعداد جلسات مورد نیاز را مشخص می‌کند.

اما به‌طورکلی اسکلروتراپی NB Foam، RFA و EVLA همگی به حداقل دو جلسه درمانی در اکثر بیماران نیاز دارند. انتظار می‌رود حداقل 8 هفته طول بکشد تا اثر کامل درمان این روش‌ها را ببینید.

توجه داشته باشید که درحالی‌که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات موجود در این سایت دقیق است، اما این اطلاعات به‌هیچ‌وجه جایگزینی برای توصیه یا درمان پزشکی برای شرایط خاص شما نیست و شما باید به‌صورت خصوصی با یکی از متخصصان ما مشورت کنید تا پس از بررسی شرایط شما بهترین روش و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برایتان مشخص شود.

سخن آخر

درمان لیزر واریس یکی از بهترین و قطعی‌ترین روش‌های درمان واریس است که علاوه بر کاهش علائم درد و خارش ناشی از آن می‌تواند به بهبود ظاهر پوست آسیب‌دیده کمک کند. این روش یک روش بسیار کم‌خطر و ایمن است، به‌شرط اینکه تنها در مراکز تخصصی و توسط متخصصان ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود.

شما می‌توانید جهت دریافت بهترین خدمات از مشاوره گرفته تا انجام روش‌های درمانی برای درمان واریس توسط متخصصانی باتجربه و حاذق به این مرکز تخصصی مراجعه نمایید. جهت گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما نیز می‌توانید استفاده کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس