شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

علائم سکته قلبی در زنان

حتماً تا به حال در مورد سکته قلبی شنیده¬اید. سکته قلبی در واقع نه تنها اثرات جبران ناپذیری روی سیستم گردش خون بدن و قلب می‌گذارد؛ بلکه امکان دارد موجب مرگ فرد شود. تحقیقات نشان می‌دهد که علائم سکته قلبی در زنان بیشتر از مردان است. علائم حمله قلبی که امکان دارد به عنوان یک زن تجربه کنید؛ ممکن است آن درد قفسه سینه‌ای نباشد که انتظار دارید. زنان بیشتر از مردان دچار حمله قلبی بدون درد یا ناراحتی در قفسه سینه می‌شوند. علائم سکته قلب می‌تواند در زنان و مردان متفاوت باشد. همچنین رخ دادن دوباره سکته قلبی می¬تواند علائم متفاوتی با سکته قبلی داشته باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات مفیدی را در مورد این حمله و نتایجی که به دنبال دارد، کسب کنید در این مطلب با ما همراه باشید!

Varicose-veins-groin

آنچه در این مقاله می خوانید :

تفاوت علائم سکته قلبی در زنان چيست؟

حمله قلبی یک رویداد تهدیدکننده زندگی است که به دلیل اختلال جریان خون، قلب را دچار مشکل می¬کند. دانستن علائم خاص حمله قلبی می‌تواند به فرد کمک کند، زودتر به دنبال مراقبت پزشکی باشد که ممکن است جان او را نجات دهد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ دو حمله قلبی شبیه هم نیستند، بنابراین هر سکته قلبی می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد. مهم است که بدانید که همه (مرد یا زن) علائم سکته قلبی متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ حتی علائم حمله قلبی بعدی ممکن است با علائم حمله اول متفاوت باشد. زنان بیشتر از مردان علائم حمله قلبی را بدون احساس ناراحتی در قفسه سینه تجربه می‌کنند. در واقع زنان بیشتر در معرض حمله قلبی «بی صدا» هستند و علائم‌های ایست قلبی در زنان غیرعادی¬تر است. امکان دارد علائم حمله قلبی در زنان حتی تا قبل از حمله وجود نداشته باشد. در این موارد، حمله قلبی تا زمانی که توسط پزشک در تاریخ بعدی تشخیص داده نشود، مشخص نمی¬شود. این شرایط خطرناک، علائم سکته قلبی خاموش نامیده می‌شود.
قابل توجه است که زنان کمتر از مردان از اولین حمله قلبی جان سالم به در می‌برند. این ممکن است به این دلیل باشد که علائم بین جنسیت¬ها متفاوت است. طبق تحقیقات حمله قلبی در مردان ممکن است به صورت ناگهانی رخ بدهد؛ در حالی که زنان از مدت¬ها قبل علائم این حمله را احساس می¬کنند. در سال ۲۰۰۳ از بین ۵۱۵ زن که حمله قلبی را تجربه کرده بودند؛ گزارش شد که ۸۰ درصد از زنان حداقل ۴ هفته قبل از حمله قلبی حداقل یک علامت داشتند. آگاهی از علائم حمله قلبی به ویژه در هفته¬های قبل از رویداد، می‌تواند نتایج را بهبود بخشد و تا حد زیادی از عوارض تهدیدکننده جلوگیری کند. همچنین در مبحث تفاوت حمله قبلی بین زنان و مردان باید به این نکته اشاره کرد که زیست شناسی زنان عوامل خطر منحصر به فردی را برای حمله قلبی ایجاد می‌کند. در واقع برخی از بیماری¬هایی که خطر را افزایش می‌دهند، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ در زیست‌ شناسی مردان وجود ندارند.

 

علائم‌های سکته قلبی در زنان چگونه است؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زنان جوان بیشتر دچار حملات قلبی می‌شوند. محققان با ناباوری متوجه شدند که در حالی که میزان حمله قلبی در میان افراد مسن کاهش یافته، این میزان در سنین ۳۵ تا ۵۴ سال به‌ویژه در زنان افزایش یافته است. در صورت بی¬توجهی به علائم‌های ایست قلبی در زنان جوان ، امکان دارد نه تنها موجب ابتلا به بیماری¬های قلبی شود؛ بلکه امکان این اتفاق وجود دارد که نادیده گرفتن علائم سکته قبلی در زنان جوان به مرگ بینجامد. علائم ممکن است ثابت یا گذرا باشند؛ همچنین ممکن است علائم‌های ایست قلبی در زنان جوان باعث مختل شدن خواب آن¬ها شود. برای زنی که هر یک از این علائم را تجربه می‌کند؛ بسیار ضروری است که فوراً به دنبال کمک باشد و به یک متخصص قلب در یک مرکز مجهز و معتبر مراجعه کند. در حقیقت حملات قلبی بدون توجه به خفیف یا شدید بودن علائم می‌توانند کشنده باشند.

 

علائم سکته قلبی در زنان جوان به چه صورت رخ می دهد؟

مهمترین علائم‌های ایست قلبی در زنان عبارتند از:

درد قفسه سینه
شایع‌ترین علامت حمله قلبی در زنان و همچنین مردان، درد یا ناراحتی قفسه سینه است. این ناراحتی ممکن است با احساس¬هایی مانند تنگی در قفسه سینه، فشرده شدن یا فشار روی سینه و درد همراه باشد. قابل توجه است که بدون داشتن هیچ گونه ناراحتی در قفسه سینه و یا هیچ گونه علائم سکته قلبی، باز هم زنان ممکن است حمله قلبی را تجربه کنند. هرچند حدود 7/29 درصد از زنانی که در مطالعه ۲۰۰۳ مورد بررسی قرار گرفتند، در هفته‌های قبل از حمله، ناراحتی قفسه سینه را تجربه کرده بودند. همچنین ۵۷ درصد در حین حمله قلبی درد قفسه سینه داشتند.

خستگی شدید یا غیر معمول
خستگی غیرطبیعی معمولا در هفته‌های منتهی به سکته قلبی گزارش می‌شود. خستگی همچنین درست قبل از ایجاد حمله تجربه می‌شود. حتی فعالیت‌های ساده‌ای که نیاز به تلاش زیادی ندارند، می‌توانند در چنین مواقعی منجر به احساس خستگی شوند.

ضعف
احساس ضعف یا لرزش یکی از حادترین و شایع¬ترین علائم‌‌های ایست قلبی در زنان است. این ضعف یا لرزش ممکن است با اضطراب، سرگیجه، غش کردن و احساس سبکی سر همراه باشد.

تنگی نفس
تنگی نفس یا تنفس سنگین بی¬اختیار به ویژه زمانی که با خستگی یا درد قفسه سینه همراه باشد، ممکن است نشان دهنده مشکلات قلبی باشد. بعضی از زنان ممکن است در هنگام دراز کشیدن احساس تنگی نفس کنند، در حالی که در حالت ایستاده یا نشسته این علائم کاهش می‌یابد.

عرق کردن
تعریق بیش از حد بدون علت طبیعی یکی دیگر از علائم سکته قلبی در زنان جوان است. احساس سرما و رطوبت نیز می¬تواند نشانه¬ای از مشکلات قلبی باشد.

درد در ناحیه بالا تنه
این درد معمولاً مربوط به ناحیه خاصی نمی¬شود و نمی‌توان آن را به ماهیچه یا مفصل خاصی در بالاتنه نسبت داد. مناطقی مثل گردن، فک، قسمت پشتی شانه¬ها و بازوها تحت تأثیر این درد قرار می¬گیرند. درد می‌تواند از یک ناحیه شروع شده و به تدریج به قسمت‌های دیگر سرایت کند یا ممکن است به‌ طور ناگهانی رخ بدهد.

اختلال خواب
مشکل در به خواب رفتن یا بیدارشدن غیرعادی نیز ممکن است از مشکلات قبل از سکته قلبی باشد. تقریباً نیمی از زنان در مطالعه سال ۲۰۰۳ مشکلات خواب را در هفته‌های قبل از سکته قلبی گزارش کرده¬اند. اختلال خوابی که به عنوان علائم‌های ایست قلبی در زنان جوان به حساب می¬آید؛ شامل مواردی مانند احساس خستگی با وجود خواب کافی، بیداری غیر معمول در طول شب و مشکل در خوابیدن می¬شود.

مشکلات معده
برخی از زنان ممکن است قبل از حمله قلبی احساس درد یا فشار در معده کنند. مشکلات گوارشی نیز وجود دارند که با حمله قلبی مرتبط هستند. این مشکلات شامل سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ هستند.

 

علائم سکته قلبی در زنان پس از يائسگی افزايش می يابد؟

خطر سکته قلبی به دلیل کاهش سطح استروژن پس از یائسگی زیادتر می¬شود. از علائم‌ سکته قلبی در زنان پس از یائسگی می¬توان به مواردی مانند درد یا ناراحتی در بازوها، پشت شانه، گردن، فک یا معده، ضربان قلب سریع یا نامنظم، درد شدید قفسه سینه و عرق کردن بدون فعالیت اشاره کرد.

 

چه عواملی احتمال سکته قلبی در زنان را افزايش می دهد؟

مهمترین عوامل خطر در مورد سکته زنان عبارتند از:

سن
زنان بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند و علائم‌ سکته قلبی در زنان مسن بیشتر دیده می¬شود. این اتفاق اغلب به این دلیل است که هورمون‌های زنانه مانند استروژن قبل از یائسگی از زنان در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کنند.

سابقه خانوادگی
ژنتیک از عوامل بسیار مهم در بروز سکته قلبی است. کسانی که در خانواده خود بیماری با مشکلات قلبی دارند؛ اغلب بیشتر از بقیه افراد در معرض سکته قلبی هستند.

وضعیت سلامت
مواردی مانند فشارخون بالا و کلسترول بالا، چاقی و … خطر سکته قلبی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد.

شرایط پزشکی
علائم‌های ایست قلبی در افراد دیابتی بسیار زیاد است. علاوه بر دیابت، افراد چاق و مبتلایان به اختلال خودایمنی و بیماران کلیوی بیشتر در معرض حمله قلبی هستند. بیماری‌هایی مانند اندومتریوز یا سابقه پره اکلامپسی نیز علائم‌های ایست قلبی در زنان باردار را افزایش می¬د¬هد.

سبک زندگی
سبک زندگی بی‌تحرک یا سطوح بالای استرس همچنین استفاده از تنباکو و سیگار یا داروهای محرک مثل کوکائین یا آمفتامین‌ها؛ همگی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

 

در صورت رخ دادن علائم‌های سکته قلبی در زنان چه زمانی بايد به پزشک مراجعه کنند؟

پزشکان معمولاً به همه زنان بالای ۴۰ سال توصیه می‌کنند که به طور منظم برای مشکلات قلبی معاینه شوند. معاینه منظم به شناسایی زود هنگام عوامل خطر کمک می‌کند تا بتوان آن¬ها را زودتر درمان کرد. مداخله زود هنگام در واقع احتمال بروز یک حمله قلبی را کاهش می‌دهد. با مشاهده علائم‌های ایست قلبی در زنان این مراجعه باید به صورت فوری اتفاق بیفتد. در صورت تجربه علائمی مانند خستگی غیر معمول، تنگی نفس، درد بالا تنه هرگونه بی¬توجهی و کاهلی ممکن است به صدمات جبران ناپذیر از جمله مرگ منجر شود. پس از مراجعه پزشک علائم را یادداشت می‌کند. سپس با بررسی فشار خون و ضربان قلب ممکن است آزمایش خون یا نوار قلب (EKG) را برای مشاهده فعالیت الکتریکی قلب تجویز کند.

مراجعه به اورژانس چه موقع ضرورت دارد؟

در صورت مشاهده علائم سکته قلبی در زنان جوان و میانسال بهتر است برای از دست ندادن زمان به صورت فوری با اورژانس تماس برقرار کنید. در تحقیقات آورده شده تنها ۶۵ درصد از زنان اگر مشکوک به حمله قلبی باشند با اورژانس تماس می¬گیرند. قابل ذکر است که گاهی اوقات درمان اورژانسی می‌تواند زندگی انسان را نجات دهد. هر چه زودتر درمان انجام شود، آسیب کمتری به قلب وارد می‌شود. زنان باید هر لحظه که متوجه علائمی مانند درد یا ناراحتی قفسه سینه، درد در قسمت بالایی بدن از جمله بازوها، پشت، گردن، فک یا شانه، مشکل در تنفس، سرگیجه، ضعف شدید، سوء هاضمه یا سوزش سر دل، حالت تهوع، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تنگی نفس، تعریق، اضطراب غیر قابل توضیح و استفراغ شدند؛ بدون فوت وقت با اورژانس تماس برقرار کنند. به خصوص اگر این علائم به مدت 5 دقیقه یا بیشتر دوام داشته باشد.

 

برای پيشگيری از سکته قلبی رعايت چه نکاتی اهميت دارد؟

مهمترین نکاتی که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی در نظر داشته باشید، عبارتند از:

• به طور منظم برای معاینات سلامتی به پزشک متخصص مراجعه کنید.
• شرایط سلامتی خود را از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت مدیریت کنید.
• ترک سیگار و پرهیز از دخانیات خطر سکته قلبی را کاهش می¬دهد.
• از داروهای غیرقانونی به ویژه محرک‌هایی مانند کوکائین و آمفتامین‌ها استفاده نکنید.
• در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی تا حد ممکن وزن خود را کاهش دهید.
• حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز فعالیت هوازی، مانند پیاده روی داشته باشید.
• با مراجعه به متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

 

چرا علائم سکته قلبی در زنان باردار بيشتر است؟

علائم‌های ایست قلبی در زنان و خطر حمله قلبی در بین زنان باردار و مادران تازه فارغ شده؛ ۲۵ درصد بیشتر است. زنان باردار به ویژه در برابر انواع شرایط و مسائل پزشکی آسیب پذیر هستند. این آسیب پذیری می‌تواند زندگی آن‌ها و فرزندانشان را تهدید کند. بارداری در واقع یک تست استرس قلبی عروقی است. بدن یک زن باردار برای اطمینان از ایمنی، راحتی و تغذیه نوزاد درون خود دستخوش تغییرات مختلفی می‌شود. سیستم قلبی عروقی یکی از سیستم‌های اندامی است که دستخوش تغییرات زیادی می‌شود که به نوبه خود می‌تواند بر سلامت قلب و عروق و سلامت عمومی فرد تأثیر بگذارد. تغییرات در سیستم گردش خون و قلب و عروق زن در سه ماهه اول شروع می‌شود. به طور معمول در سه ماهه دوم به اوج خود می‌رسد، در سه ماهه سوم، این علائم که شبیه علائم‌های ایست قلبی در زنان باردار است به مرور از بین می‌رود و با تولد نوزاد سیستم گردش خون مادر به حالت عادی خود بازمی‌گردد. به همین علت علائم‌های ایست قلبی در زنان بیشتر است.

 

چه عواملی باعث بروز علائم سکته قلبی در زنان باردار می شود؟

عوامل زیادی هستند که باعث بروز یا تشدید شدن علائم‌های ایست قلبی در زنان می¬شوند. هرچه تعداد این عوامل خطر بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و قرار گرفتن در معرض سکته قلبی در این دوران بیشتر
است. این عوامل عبارتند از:

• سن بالای ۳۰ سال مادر در دوران بارداری
• حاملگی چندقلو
• عوارض بارداری قبلی مانند سابقه ابتلا به پره اکلامپسی یا دیابت بارداری
• سابقه بیماری قلبی، قبل از بارداری، مانند کاردیومیوپاتی، سابقه میوکاردیت یا اندوکاردیت، آریتمی، و بیماری مادرزادی قلبی .

 

علائم سکته قلبی در زنان باردار به چه صورت است؟

همان طور که گفته شد به دلیل تغییرات سیستم گردش خون و عروق، احتمال علائم‌های ایست قلبی در زنان باردار بیشتر است. بیماری قلبی در دوران بارداری می‌تواند علائم و نشانه‌های زیر را ایجاد کند:

• درد قفسه سینه
• سبکی سر و غش کردن
• خستگی
• ضربان قلب سریع، بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه.
• افزایش نیاز به ادرار در شب
• سرفه‌های مداوم
• تنگی نفس شدید
• تورم پاها، دست‌ها، مچ پا و بازوها

 

علائم سکته قلبی در افراد ديابتی بيشتر است؟

گلوکز خون بالا ناشی از دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی و اعصابی که قلب و عروق خونی شما را کنترل می‌کنند آسیب برساند. باگذشت زمان، این آسیب می‌تواند منجر به بیماری قلبی و یا سکته قلبی شود. علائم‌های ایست قلبی در افراد دیابتی نسبت به افراد بدون دیابت بیشتر است. افراد دیابتی در سنین پایین‌تر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. بزرگسالان مبتلا به دیابت تقریباً دو برابر بیشتر از بزرگسالان بدون دیابت در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا سکته هستند.
ابتلا به دیابت به این معنی است که احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است. همان طور که علائم سکته قلبی در افراد دیابتی بیشتر است؛ افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عوامل مختلف بیماری¬های قلبی هستند. برخی از عوامل خطر مانند فشار خون یا کلسترول بالا که احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد؛ تأثیر بیشتری روی افراد مبتلا به دیابت دارند. افراد دیابتی باید با کنترل فشار خون و کلسترول، همچنین با مدیریت گلوکز خون که همان قند خون است از قلب و سلامت خود محافظت کنند؛ تا درگیر علائم‌های ایست قلبی در افراد دیابتی نشوند. در واقع هر اقدامی که برای مدیریت دیابت انجام می‌دهند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته نیز کمک می‌کند .

سخن آخر

در این مطلب سعی شد اطلاعاتی را در مورد علائم سکته قلبی در زنان در اختیار شما قرار دهیم. حمله قلبی دارای علائم بسیار متفاوتی است که با نداشتن آگاهی نسبت به آن¬ها ممکن است با جان خود بازی کنیم. سکته قلبی در سال¬های اخیر در زنان جوان افزایش داشته است. اطلاعات هرچه بیشتر از علائم‌های ایست قلبی در زنان جوان، احساس اطمینان خاطری به ما می¬دهد تا در هنگام بروز و تجربه این علائم بتوانیم به موقع اقدامات لازم را انجام دهیم. بی¬توجهی و نگاه سرسری به این مقوله مهم صدمات جبران ناپذیری را برای ما به دنبال دارد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. ما توصیه می‌کنیم حتی افراد سالم بصورت سالانه چکاپ‌های قلبی را انجام دهند تا قبل از بروز خطر بتوان از آن جلوگیری کرد.
شما می‌توانید جهت بهترین روش چکاپ قلب سالیانه توسط دستگاه‌های مجهز روز دنیا و تحت نظر بهترین متخصصین قلب به مرکز تخصصی ما مراجعه نمایید. شماره تماس مرکز ما در بخش تماس با ما قرار داده شده است.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس