شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

علت تیر کشیدن قلب و درد پشت چیست؟

درد قلب از پشت، عارضه‌ای است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. متأسفانه باید گفت که علت تیر کشیدن قلب و درد پشت، فقط به‌خاطر عارضه‌های قلبی نیست. مشکلات مختلفی از جمله عدم عملکرد صحیح دستگاه گوارش، مشکلات ریوی و… می‌توانند از علت سوزش کردن قلب از پشت باشند! به همین دلیل فرد بدون مراجعه به پزشک نمی‌تواند از علت اصلی این عارضه باخبر شود.

به همین دلیل شما را به کلینیک پزشکی‌مان دعوت می‌کنیم تا با ویزیت‌شدن توسط بهترین پزشکان در این زمینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، علت تیرکشیدن قلب و درد پشت را شناسایی کرده و مناسب‌ترین درمان برای شما تجویز شود.

علت تیر کشیدن قلب و درد پشت چیست؟

تیر کشیدن قلب و درد پشت

تیر کشیدن قلب و درد پشت از جمله مشکلاتی است که در افراد مختلف و در سنین مختل فارغ از جنسیت و نژاد ممکن است رخ دهد. منظور از این حرف این است که همه افراد در معرض خطر قرار دارند و در صورت احساس سوزش کردن قلب به‌صورت متوالی، سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا مشکلات جدی‌تری برای آنها پیش نیاید.

چیزی که علم پزشکی به ما می‌گوید این است که این عارضه حتی می‌تواند به‌خاطر مشکلات ژنتیکی یا سابقه خانوادگی نیز در افراد رخ دهد. به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرد.

شما همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره از پزشکان ما در زمینه علت درد کشیدن قلب از پشت و همچنین راه‌های درمان آن، به کلینیک پزشکی ما مراجعه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن سلامتی به بدن شما بازگردانده شود.

در بخش بعد به‌صورت مفصل و کامل درباره علل مختلف تیر کشیدن قلب و درد پشت صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

علت تیر کشیدن قلب و درد پشت

تیر کشیدن قلب و درد پشت، در اغلب اوقات به‌قدری شدید نیست که نگرانی خاصی را برای فرد ایجاد کند؛ ولی خلاف این موضوع نیز می‌تواند صادق باشد! به‌گونه‌ای که مشکل آن‌قدر حاد باشد که حتی خطر مرگ را برای فرد داشته باشد. اما بهترین راهکار چیست؟

آیا باید دست روی دست گذاشت تا ببینیم وضعیت ما کدام یک از موارد بالاست؟! قطعاً خیر. در مرحله اول، بهتر است ابتدا درباره علت درد کشیدن قلب از پشت اطلاعات کافی به دست بیاوریم. بعد از آن می‌توانیم با دید بازتری به درمان این عارضه بپردازیم.

حمله قلبی

معمولاً بعد از احساس درد در ناحیه قلب و پشت، اولین حدسی که به ذهنمان می‌رسد، حمله قلبی است. حمله قلبی که یکی از شایع‌ترین موارد علت درد کشیدن قلب از پشت است، به این دلیل رخ می‌دهد که حرکت جریان خون به سمت قلب مسدود می‌شود. دردی که افراد مبتلا به حمله قلبی تجربه می‌کنند بدین‌گونه است که درد به سمت پشت گردن و بازوها انتقال می‌یابد.

مواردی از جمله احساس فشار یا سنگینی در ناحیه قفسه سینه، عرق سرد داشتن، تنگی نفس بیش از حد، احساس ضعف در نواحی مختلف بدن و همچنین حالت تهوع، می‌تواند از نشانه‌های حمله قلبی باشد.

متأسفانه، باید گفت که در زمینه حمله قلبی، بانوان بیشتر از آقایان در معرض خطر هستند. البته در مواردی نیز حمله قلبی هیچ نشان و ردی از خود به جا نمی‌گذارد و فرد عملاً متوجه این عارضه نخواهد شد که در این صورت، ممکن است خطرات بسیار جدی فرد را تهدید کند باید فورا به بهترین پزشک قلب مراجعه کند.

آنژین صدری

این عارضه به دلیل عدم خون‌رسانی کافی به قلب اتفاق می‌افتد. خوشبختانه همه افراد درگیر این مشکل نخواهند شد و معمولاً افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، بیشتر در خطر هستند. البته برخی از شرایط هستند که درصورتی‌که فرد در آنها قرار گیرد، احتمال ایجاد آنژین صدری که یک دلیل تیر کشیدن قلب و درد پشت است بیشتر خواهد شد.

موارد زیر از جمله مواردی هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان علائم آنژین یادکرد:

احساس خستگی یا ضعف

تنگی نفس

تعریق

احساس سبکی یا ضعف

حالت تهوع

التهاب پریکارت

پریکارت در واقع یک‌لایه نازک و ظریفی است که دورتادور قلب را پوشش داده است. این لایه حالت آبکی نیز دارد. درصورتی‌که این لایه ملتهب شود، قلب انسان تیر خواهد کشید و دردی را در ناحیه پشت خود حس خواهد کرد. خالی‌ازلطف نیست که بدانید این عارضه معمولاً در صورتی رخ خواهد داد که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد.

التهاب پریکارت باعث می‌شود فرد درد شدیدی را در ناحیه قفسه سینه احساس کند. زمانی که فرد دراز می‌کشد یا غذا را می‌بلعد، این درد را بیشتر احساس خواهد کرد.

از جمله عوارض دیگری که می‌توان در خصوص التهاب پریکارت نام برد، موارد زیر هستند:

سرفه خشک

احساس خستگی

اضطراب

مشکل در تنفس هنگام درازکشیدن

تورم در اندام تحتانی شما

آنوریسم آئورت

بزرگ‌ترین و قطورترین رگ در بدن انسان، رگ آئورت است. این عارضه زمانی رخ خواهد داد که این رگ در بدن ضعیف شود. از علل دیگری که ممکن است باعث این عارضه شود، انسداد یا همان جمع‌شدن خون در رگ است. بعضاً ممکن است این قسمت از رگ که ضعیف شده است پاره شود! در صورت رخداد این عارضه، فرد دچار خونریزی داخلی شده و عملاً زندگی او در خطر است!

همان‌طور که دیدید، این مشکل که در واقع به‌نوعی یک علت درد کشیدن قلب از پشت است، می‌تواند بسیار خطرناک باشد! سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه باید این عارضه را تشخیص دهیم؟ در جواب باید گفت که در برخی موارد این عارضه هیچ علائمی از خود را نشان نمی‌دهد و این موضوع می‌تواند یک خبر بد برای افراد باشد!

ولی در شرایطی نیز ممکن است این عارضه با علائمی نظیر تنگی نفس شدید، سرفه‌های مکرر، تیر کشیدن شدید قلب و احساس سوزش در سر دل همراه باشد. باید همه احتمالات را در نظر گرفت و در صورت بروز این عوارض، جهت درمان هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

احساس سوزش در سر دل

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم برخی اوقات علت تیر کشیدن غرب و درد پشت، صرفاً مشکلات قلبی نیست. بعضاً ممکن است علت درد کشیدن قلب از پشت به دلیل سوزش سر دل باشد. این عارضه به‌نوعی به مشکلات گوارشی در فرد اشاره می‌کند.

به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که اسید معده رفلاکس انجام دهد و وارد مری شود، در نهایت یکی از علت درد کشیدن قلب از پشت باشد. این عارضه به‌گونه‌ای است که بعد از خوردن غذا یا هنگام عصر به‌مراتب احساس درد شدیدتری را به فرد القا می‌کند.

بعداً این امکان وجود دارد که فرد مزه اسیدی در دهان خود را احساس کند‌. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که علت درد کشیدن قلب از پشت ربطی به مشکلات فردی ندارد و باید فوراً به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

از جمله مشکلاتی که باعث افزایش خطر این عارضه می‌شوند، می‌توان به بارداری، اضافه‌وزن و چاقی، مصرف برخی از غذاهای تند مرکبات و همچنین غذاهای چرب اشاره کرد.

پلورزی

این عارضم نه ربطی به مشکلات قلبی و نه ربطی به مشکلات گوارشی دارد! پلورزی در واقع یک عارضه ریوی است که در آن غشای ریه و حفره قفسه سینه ملتهب می‌شود. در حالت عادی این غشا به طور طبیعی از کنار یکدیگر به‌آرامی عبور می‌کنند؛ ولی درصورتی‌که دچار التهاب شوند، می‌توانند با برخورد به یکدیگر درد شدیدی را در فرد ایجاد کنند. از جمله عللی که در پلورزی نقش دارد می‌توان به مشکلات خودایمنی عفونت‌ها و سرطان‌ها اشاره کرد.

پلورزی علائم دیگری نیز دارد. علائم می‌توان به سرفه‌کردن، تب بالا، تنگی نفس، کاهش وزن شدید و همچنین تولید سنگ کیسه صفرا اشاره کرد. از طرفی وقتی که سنگ کیسه صفرا ایجاد می‌شود، به‌صورت غیرمستقیم می‌توانند علت تیر کشیدن قلب از پشت باشد.

پس در نتیجه می‌توان گفت که نه‌تنها پلورزی به‌خودی‌خود یک علت درد کشیدن قلب از پشت است؛ بلکه علائم زیر مجموعه آن نیز می‌توانند به‌عنوان علت سوزش کردن قلب از پشت تلقی شوند. پلورزی یک علت درد کشیدن قلب از پشت است که ارتباط خاصی با مشکلات قلبی ندارد و جهت درمان آن باید به یک متخصص تنفس و ریه مراجعه کرد.

دردهای اسکلتی و عضلانی

در این مورد، دلیل تیر کشیدن قلب و درد پشت نه ارتباطی به قلب، نه ربطی به مشکلات ریوی و نه مشکلات معدودی دارد! در این عارضه، واردشدن فشار به ماهیچه‌ها و گره‌های عضلانی به‌واسطه فعالیت‌های شدیدی مانند قایقرانی می‌توانند در نهایت علت درد کشیدن قلب از پشت شوند.

یکی از شایع‌ترین عللی که باعث این عارضه می‌شود، انجام تمرینات سنگین بدون گرم و نرمش‌کردن است. فتق دیسک کمر نیز می‌تواند باعث رخداد این عارضه شود.

سرطان ریه

آخرین موردی که در زمینه دلیل تیر کشیدن قلب و درد پشت به آن اشاره می‌کنیم سرطان ریه است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که ریه‌ها درگیر سرطان شوند. این صورت تومورهایی که درون ریه‌ها وجود دارند با فشار واردکردن به ستون فقرات باعث واردشدن فشار به قلب می‌شوند.

درصورتی‌که شما دچار سرطان ریه شده باشید، نفس‌کشیدن برای شما سخت خواهد بود. همچنین در صورت نفس عمیق یا سرفه شدید این درد بیشتر نیز خواهد شد!

سرطان ریه می‌تواند علائم دیگری نیز داشته باشد. موارد زیر به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهند:

سرفه‌های شدید و مداوم که با خون همراه هستند

گرفتگی عضلات به مقدار زیاد

احساس ضعف یا خستگی بیش از حد

کاهش وزن شدید بدون هیچ دلیل منطقی

عفونت‌های ریوی به‌صورت مداوم

نهایتاً باید گفت که دلیل تیر کشیدن قلب از پشت آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان همه آنها را در این مقاله پوشش داد! به همین دلیل توصیه می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک پزشکی ما تماس گرفته و با دریافت مشاوره از پزشکان مجرب ما در این زمینه، با دید بازتری دلیل تیر کشیدن قلب و درد پشت خود را بشناسید.

تشخیص علت تیر کشیدن قلب و درد پشت

در بخش قبل درباره دلیل تیر کشیدن قلب از پشت به‌صورت مفصل صحبت کردیم. ولی سؤالی که پیش می‌آید این است که بیمار از کجا بداند که علت تیر کشیدن غرب از پشت دقیقاً کدام مورد است. برای پاسخ به این سؤال باید گفت که روش خاصی وجود ندارد و فرد صرفاً با مراجعه به یک پزشک می‌تواند علت اصلی را کشف نماید.

پزشک نیز با انجام معاینات دقیق می‌تواند علت اصلی را پیدا کند. البته لازم به ذکر است که پزشک متخصص قلب، اولین حدسی که می‌زند این است که فرد دچار بیماری قلبی شده است؛ ولی نمی‌توان این موضوع را 100% بیان کرد. به همین دلیل پزشک با انجام آزمایشات و روش‌های، زیر دلیل تیر کشیدن قلب و درد پشت را به صورت کاملاً دقیق پیدا خواهد کرد.

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام: همان‌طور که می‌دانید قلب با یک‌میزان الکتریسیته پایین فعالیت‌های حیاتی خود را انجام می‌دهد. خوشبختانه به‌واسطه پیشرفت علم در زمینه پزشکی، دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند فعالیت الکتریکی قلب را در صفحه مانیتور نمایان کند. در روش الکتروکاردیوگرافی 5 نقطه حیاتی به نام‌های P-Q-R-S-T وجود دارد که در کنار همدیگر یک نمودار منحنی شکلی را ایجاد خواهد کرد. بررسی این نمودار به تشخیص علت دقیق این عارضه کمک خواهد کرد.

عکس‌برداری با اشعه ایکس در محدوده قفسه سینه: با استفاده از این روش می‌توان یک بررسی جامع و کلی درباره سرآمد قلب ریه‌ها و رگ‌های خونی داشت. البته لازم به ذکر است که اشعه ایکس معایب خاص خود را دارد و نباید خیلی در معرض این اشعه قرار گرفت.

انجام آزمایش خون: یکی از راه‌های دیگر برای کشف دلیل تیر کشیدن قلب و درد پشت انجام آزمایش خون است. هدف از انجام این آزمایش، بررسی سطح آنزیم در بدن و همچنین تشخیص وجود یا عدم وجود عفونت است.

اکوکاردیوگرافی: اکوکاردیوگرافی نیز مانند الکتروکاردیوگرام یک نوار قلب از فرد می‌گیرد. با این تفاوت که دیگر از امواج الکتریکی استفاده نمی‌کند؛ بلکه با استفاده از امواج صوتی این نمودارها را می‌کشد.

آنژیوگرافی: در روش آنژیوگرافی قلب در واقع پزشک سعی می‌کند با تصویربرداری به کمک اشعه ایکس از عروق کرونر، انسداد رگ‌های قلبی را تشخیص دهد.

در تمامی موارد بالا، هر چه تجهیزات مورداستفاده قوی‌تر و بهتر باشد، نتیجه نهایی در تشخیص نیز دقیق‌تر خواهد بود. به همین دلیل مراجعه به یک مرکز درمانی معتبر از اهمیت به سزایی برخوردار است. کلینیک پزشکی ما آماده است تا با ارائه خدمات و تجهیزات پزشکی بی‌نظیر، به شما عزیزان کمک کند.

درمان علت تیر کشیدن قلب و درد پشت

حالا که درباره تشخیص علت تیر کشیدن قلب و درد پشت به‌خوبی اطلاعات کسب کردیم، بهتر است روش‌های درمانی مناسب را نیز خدمت شما عزیزان ارائه نماییم. روش‌های مختلفی جهت درمان سوزش کردن قلب وجود دارد که طبیعتاً درباره همه این موارد نمی‌توان بحث و گفت‌وگو کرد؛ ولی می‌توان برخی از مهم‌ترین این موارد را به‌صورت اجمالی بررسی کرد.

درمان خانگی:

اگر سوزش کردن قلب شما آن‌قدر شدید نبود که شما را از پا بیندازد، احتمال دارد که اصلاً مشکل خاصی در بدن وجود نداشته باشد. به همین منظور می‌توان در مراحل ابتدایی، صرفاً با انجام چند کار ساده، با درمان خانگی تیر کشیدن قلب را درمان کرد.

اگر قلب شما تیر کشید و دچار درد شد، فوراً دراز بکشید و به خود استراحت بدهید.

قراردادن کمپرس یخ در محل تیر کشیدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌‌تواند تأثیر زیادی روی بهبودی داشته باشد.

مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه می‌تواند از شدت این تیر کشیدن بکاهد.

درصورتی‌که شما دچار مشکلات گوارشی هستید و قلب شما تیر می‌کشد، می‌توانید از عرق نعناع یا سرکه سیب استفاده کنید.

اگر مطمئن هستید که درد به وجود آمده در ناحیه قلب از طریق ضربه به این ناحیه ایجاد شده، استفاده از کمپرس یخ اصلاً حرکت مناسبی نیست! در عوض باید از کمپرس گرم استفاده کرد.

بلندکردن اجسام سنگین نیز در صورت رخ‌دادن این عارضه اصلاً مناسب نیست و می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

کمک‌گرفتن از طب سنتی:

در مواردی که روش‌های بالا جواب نداد، می‌توانید از متدهای طب سنتی نیز بهره بگیرید.

ممکن است شما دچار بیماری کرونری شده باشید. به همین منظور جهت کنترل فشارخون و همچنین درمان بیماری‌های کرونر، می‌توانید از مخلوط و جوشاندن چند حبه سیر با آب استفاده نمایید. مصرف این جوشانده در طول روز می‌تواند تا حد زیادی وضعیت شما را بهبود ببخشد.

می‌دانیم که نباید طبع سرد بدن را زیاد کنیم! درصورتی‌که طبع بدن خیلی سرد شود، ممکن است مشکلات متعدد گوارشی و مربوط به معده رخ دهد. جهت کاهش طبع سرد معده می‌توان از دم‌نوش زنجبیل استفاده کرد. شما می‌توانید برای طعم بهتر، زنجبیل را با مقداری عسل میل کنید تا هم خواص بیشتری را کسب کنید و هم طعم بهتری را تجربه کنید.

آب انار نیز در خون‌سازی و همچنین بهبود وضعیت قلب تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. خاصیت آنتی‌اکسیدان آن نیز زبانزد است.

درمان دارویی:

در موقعیت‌هایی که هیچ‌کدام از موارد بالا اثر نکرد، بهتر است فوراً به یک پزشک جهت درمان مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است مشکل جدی فرد را تهدید کند. در ادامه برخی از دارو‌هایی که به‌وفور توسط پزشک تجویز می‌شود بیان شده است.

دارو‌هایی جهت کنترل فشارخون مانند لیزینوپریل، متوپرولول، آملودیپین، لوزارتان، هیدروکلروتیازید و فوروزماید.

قرص‌های گشادکننده رگ‌های خونی مانند سیلوستازول

دارو‌های آرام‌بخش

دارو‌هایی جهت کاهش میزان اسید معده مانند فاموتیدین، رانیتیدین و سامیتیدین

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کلی درباره سوزش کردن قلب و همچنین انتقال این درد به پشت بدن پرداختیم. گفتیم که علت تیر کشیدن قلب و درد پشت، نه‌تنها می‌تواند مربوط به بیماری‌های قلبی باشد، بلکه این احتمال که فرد دچار بیماری‌های گوارشی و ریوی نیز شده باشد وجود دارد.

ازآنجایی‌که این عارضه می‌تواند خطر مرگ داشته باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم، فوراً به پزشک مراجعه فرمایید. کلینیک پزشکی ما مجهز به پیشرفته‌ترین ابزارآلات پزشکی، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان جهت بهبودی شما است.

دیدگاهتان را بنویسید