شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

تیر کشیدن قلب در نوجوانان

بررسی دلیل تیر کشیدن قلب در نوجوانان

چیزی درباره تیر کشیدن قلب در نوجوانان و مشکلات آن‌ها در این زمینه شنیده‌اید؟ شاید فکر کنید که دردهای قفسه سینه فقط ممکن است در سنین بالا رخ دهد و ناراحتی‌های قلبی در نوجوانی بروز نمی‌کند. در بیشتر مواقع این فکر درستی است.

علت تیر کشیدن قلب در نوجوانان می‌تواند متفاوت باشد. بیشتر مواقع این دردها جدی نیستند، ولی مهم است که آن‌ها را جدی بگیرید و در صورت نیاز به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در بیشتر موارد، درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان ناشی از مشکل قلبی نیست. در اینجا تلاش کرده‌ایم که علت تیرکشیدن قلب نوجوانان چیست را بررسی کنیم.

تیر کشیدن قلب در نوجوانان به دلیل مشکل در دیواره قفسه سینه

تیر کشیدن قلب در نوجوانان و کودکان یک شکایت رایج است. درد ناحیة قلب اغلب برای نوجوانان و والدین آن‌ها به‌عنوان درد قلبی تلقی می‌شود و می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود. بااین‌حال، درد قفسه سینه در آن‌ها به‌ندرت به دلیل مشکل قلبی است و اغلب از یک منبع کمتر نگران‌کننده ناشی می‌شود.

درد دیواره ناحیه قلب شایع‌ترین علت تیر کشیدن قلب در نوجوانان است. این درد معمولاً پس از آسیبی مانند زمین‌خوردن، ضربه یا لگدخوردن رخ می‌دهد.

دیواره قفسه سینه شامل پوست، چربی، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها می‌شود که یک ساختار محافظ در اطراف قلب، رگ‌های خونی اصلی، ریه‌ها و مری تشکیل می‌دهند.

درد در قفسه سینه نشانه چیست؟ ما همیشه نمی‌دانیم که چه چیزی باعث درد دیواره قفسه صدری می‌شود، اما معمولاً با درد تیز مختصری همراه است که هنگام تنفس بدتر می‌شود. آسیب به دنده‌ها، جناغ سینه یا سایر استخوان‌های ناحیه قلب و پشت نیز می‌تواند باعث درد دیواره قفسه صدری شود.

همچنین ماهیچه‌ها و مفاصل مختلفی در ناحیه قفسه سینه وجود دارد که ممکن است درد، التهاب یا کشیدگی داشته باشند. علت درد قفسه سینه می‌تواند شامل عفونت یا آسیب در اثر ورزش یا زمین‌خوردن باشد.

تیر کشیدن قلب در نوجوانان همچنین می‌تواند ناشی از ضربه به دنده یا درد عضلات به دلیل سندرم‌های درد مزمن مانند فیبرومیالژیا باشد.

درد معمولی دیواره ناحیه قلب با دارو درمان نمی‌شود، اگرچه صدمات و التهاب دیواره قفسه صدری می‌تواند به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن پاسخ دهد. در غیر این صورت، درمان درد قفسه سینه به علت اصلی درد بستگی دارد.

سوزش در قفسه صدری نونهالان به دلیل کوستوکندریت

بیماری کوستوکندریت التهاب غضروفی است که دنده‌ها را به جناغ سینه متصل می‌کند و مفصل کوستوکندرال را می‌سازد. این بیماری می‌تواند باعث درد شدید ناحیة قلب و تیرکشیدن قلب نوجوانان شود.

علائم کوستوکندریت می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شایع‌ترین علائم عبارت‌اند از:

1. درد شدید قفسه صدری

درد معمولاً در جلوی دیواره قفسه سینه احساس می‌شود و ممکن است به پشت یا معده کشیده شود.

2. افزایش درد با حرکت

فعالیت‌هایی مانند تنفس عمیق، سرفه، عطسه، یا حرکت قسمت بالای بدن می‌تواند درد را بدتر کند.

3. حساسیت

فشار روی ناحیه‌ای که دنده به استخوان سینه می‌پیوندد ممکن است باعث حساسیت شود.

توجه به این نکته مهم است که علائم کوستوکندریت می‌تواند شبیه علائم بیماری‌های دیگر مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی، مشکلات گوارشی و استئوآرتریت باشد.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، توصیه می‌کنیم فوری به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • مشکل در تنفس
  • تب شدید
  • علائم عفونت مانند قرمزی، چرک و افزایش تورم در مفاصل دنده

برای تشخیص کوستوکندریت، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، حساسیت یا تورم در امتداد استخوان سینه را بررسی می‌کند و همچنین ممکن است قفسه صدری یا بازوها را به روش‌های خاصی حرکت دهد تا علائم ایجاد شود.

هیچ آزمایش یا تصویربرداری خاصی برای تأیید تشخیص کوستوکندریت وجود ندارد.

اگر مشکوک به کوستوکندریت هستید، مهم است که برای تشخیص دقیق و درمان مناسب با یک متخصص مشورت کنید. پزشک ممکن است اقدامات خودمراقبتی مانند مسکن‌های بدون نسخه، مانند استامینوفن، ایبوپروفن، مسکن‌های موضعی مانند کرم‌ها، ژل‌ها، چسب‌ها، اسپری‌ها و اجتناب از فعالیت‌هایی که درد را بدتر می‌کنند توصیه کند.

تیر کشیدن قلب در نوجوانان به دلیل عفونت‌های تنفسی

گاهی اوقات، سرماخوردگی یا سرفه‌های مداوم می‌تواند باعث درد و ناراحتی در ناحیه ناحیة قلب شود. هر نوع عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سرفه‌ می‌تواند باعث درد و سوزش در قفسه صدری نونهالان شود.

دردگرفتن قلب نوجوانان به دلیل مشکلات گوارشی

ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می‌تواند باعث تیرکشیدن قلب در نونهالان شود. مری در عمق قفسه سینه قرار دارد. درد زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به سمت عقب جریان می‌یابد و پوشش مری را تحریک می‌کند. این علائم اغلب بعد از غذاخوردن یا هنگام درازکشیدن در شب رخ می‌دهد.

درد در ماهیچهٔ قلب نوجوانان در اثر استرس یا اضطراب

تیرکشیدن قلب در نونهالان غیرمعمول نیست. شناخت نقش استرس و اضطراب در ایجاد درد قفسه صدری مهم است. ارتباط ذهن و بدن را فراموش نکنیم. استرس، اضطراب و حملات پنیک همگی می‌توانند باعث درد ناحیة قلب شوند. حملات پنیک وحشتناک‌اند و شامل ضربان قلب سریع، تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مردن می‌شوند.

تیر کشیدن قلب در نوجوانان در اثر مشکلات اسکلتی عضلانی

آسیب، کشیدگی یا التهاب عضلات، تاندون‌ها یا مفاصل در ناحیه قفسه صدری می‌تواند باعث سوزش در قفسه سینه نونهالان شود.  معمولاً دردهای عضلانی اسکلتی مربوط به کشیدگی عضلانی یا بلندکردن اجسام سنگین است.

شایان‌ذکر است که درحالی‌که بیشتر مواقع درد قفسه صدری در نوجوانان مربوط به مشکلات قلبی نیست، درد ناحیة قلب همراه با ورزش یا همراه با ضربان قلب سریع، سرگیجه یا غش می‌تواند نشان‌دهنده مشکل قلبی باشد و باید توسط یک متخصص قلب یا اورژانس ارزیابی شود.

اگر یک نوجوان درد شدید و ناگهانی قفسه صدری را تجربه کرد، مهم است که با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید. در غیر این صورت، گرفتن یک قرار ملاقات با بهترین متخصص قلب یا پزشک عمومی برای گرفتن شرح‌حال کامل و معاینه فیزیکی برای تشخیص علت تیر کشید قلب در نونهالان توصیه می‌شود.

درد در ماهیچهٔ قلب نوجوانان در اثر سندروم شکار پیش کوردیال

این سندروم با نام اختصاری PCS درد شدیدی در قفسه سینه یا زیر سینه است. در چنین شرایطی تیر کشیدن قلب در نوجوانان چند ثانیه طول می‌کشد و با نفس عمیق بدتر می‌شود. این درد ممکن است به دلیل فشار آمدن به عصب باشد.

این درد در عرض چند ثانیه از بین می‌رود و مثل این است که شخصی با چاقو به قلب شما ضربه زده. در لحظه اول وحشتناک به نظر می‌رسد اما جای نگرانی وجود ندارد. این عارضه بی‌ضرر است و یک اورژانس پزشکی نیست.

سندروم شکار پیش کوردیال یا همان درد ناگهانی چاقو مانند در سمت چپ قفسه صدری برای بروز نیاز به سن خاصی ندارد اما معمولاً در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می‌شود.

نشانه‌های سندروم شکار پیش کوردیال:

  • درد زیر سینه چپ
  • درد در هنگام تنفس
  • اضطراب
  • مدت‌زمان کوتاه

سندروم شکار پیش کوردیال معمولاً کودکان بین ۶ سال تا ۱۶ سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اکثر بیماران مبتلا به سندروم پیش کوردیال در کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.

وقتی صحبت از بچه‌های خردسال و نوجوانان می‌شود، معمولاً نگرانی والدین طبیعی است. وقتی کودک یا نوجوان شما می‌گوید که تیر کشیدن قلب در نوجوانان دارد، والدین سراسیمه می‌شوند. اما زمانی که چنین مواردی پیش می‌آید، همیشه بهتر است تلفنی با پزشک تماس بگیرید و علائمی را که فرزندتان تجربه می‌کند توضیح دهید. پزشک می‌تواند درباره تیرکشیدن قلب در نونهالان به شما توضیح دهد.

سندروم پیش کوردیال معمولاً در کودکان زیر ۶ سال دیده نمی‌شود. ممکن است درباره سندروم شکار پیش‌کوردیال شنیده باشید یا خودتان به این بیماری مبتلا باشید. نگران نباشید که این سندروم به فرزند شما منتقل شود چون یک اختلال ژنتیکی یا ارثی نیست.

علت تیر کشیدن قلب در نوجوانان در اثر آسم

اگر کودک یا نوجوان شما به بیماری آسم یا شرایطی تنفسی که منجر به‌دشواری در تنفس می‌شود مبتلاست، ممکن است درد قفسه صدری را تجربه کند. آسم می‌تواند باعث تیرکشیدن قلب در نونهالان شود. این ناراحتی ممکن است احساسی مانند یک درد موضعی یا تیر کشیدن ایجاد کند. برخی آن را احساس سنگینی در قفسه سینه‌شان توصیف می‌کنند.

سوزش در قفسه صدری نونهالان در اثر بیماری‌های قلبی

بسیاری از افراد درد ناحیه قلب را تجربه کرده‌اند و از کلمات مختلفی برای توصیف آن استفاده می‌کنند؛ از تیر کشیدن تا فشرده‌شدن. جدی‌ترین این دردها معمولاً قلب یا ریه‌ها را درگیر می‌کنند. خوشبختانه، در نوجوانان، جدی‌ترین‌ مشکلات، محتمل‌ترین آن‌ها نیستند. بیماری‌های قلبی که می‌تواند باعث تیرکشیدن قلب در نونهالان شود عبارت‌اند از:

  • پریکاردیت

التهاب پریکارد، که پوشش خارجی قلب را فراگیر می‌کند، اطلاق می‌شود. پریکاردیت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، آسیب ناشی از قلب یا عروق خونی، بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم، یا شرایطی که باعث ایجاد التهاب در مناطق اطراف قلب می‌شوند.

  • میوکاردیت

التهاب میوکارد، لایه عضلانی قلب، اطلاق می‌شود. این التهاب معمولاً به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی، عوامل التهابی، یا واکنش ناشی از برخی بیماری‌های اتوایمیون (سیستم ایمنی که به اشتباه به اعضای بدن حمله می‌کند) ایجاد می‌شود.

  • آریتمی‌ها

آریتمی‌ها به هر نوع ناهنجاری در نوع یا نرخ ضربان قلب اطلاق می‌شود. آریتمی‌ها می‌توانند ناشی از مشکلات در سیستم برقی قلب (ناحیه برق‌آفتابی و فیبریلاتوری)، اختلالات در ساختار عضلانی قلب یا علائم بیماری‌های مختلف باشند.

  • مشکلات

    کرونر

احتمالاً به بیماری عروق کرونر اشاره دارید. بیماری عروق کرونر یا بیماری قلب‌عروقی، وضعیتی است که در آن عروق خونی (عروق کرونر) که به قلب خون را تأمین می‌کنند، به دلیل توده چربی، نسبت به انتقال خون دچار مشکل می‌شوند. این وضعیت می‌تواند به تجمع پلاک (توده چربی، کلسترول، و سایر مواد) در دیواره عروق منجر شود، که باعث تضییق و یا بسته شدن جریان خون به قلب می‌شود.

  • تشریح یا پارگی آئورت

شریان اصلی که خون را از قلب به بیرون به بدن هدایت می‌کند. برخی از سندرم‌های ارثی از جمله مارفان، اهلرزدانلوس و ترنر می‌توانند منجر به تشریح ریشه آئورت شوند، یکی دیگر از بیماری‌های تهدیدکننده زندگی که باعث درد قفسه صدری و همچنین تیرکشیدن قلب در نونهالان می‌شود. در دیسکسیون ریشه آئورت،

لایه‌های داخلی شریان اصلی بدن جدا می‌شود. سپس آئورت پاره و باعث درد شدید قفسه سینه بااحساس پارگی یا برش می‌شود.

  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)

این بیماری معمولاً ارثی است و در آن عضله قلب به طور غیرطبیعی ضخیم می‌شود. تعداد کمی از افراد مبتلا به HCM درد قفسه صدری، تنگی نفس یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) را تجربه می‌کنند. به دلیل آریتمی، HCM شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی مرتبط با قلب در ورزشکاران و در افراد زیر ۳۰ سال است. هر نوجوانی که یکی از اعضای خانواده‌اش مبتلا به HCM باشد باید توسط متخصص قلب از نظر آن غربالگری شود. وقتی صحبت از درد ناحیة قلب و تیرکشیدن قلب در نونهالان می‌شود، ژنتیک مهم است.

شرایط ارثی مانند جهش فاکتور V لیدن می‌تواند منجر به آمبولی ریه شود. لخته خونی که از پا حرکت می‌کند و در ریه قرار می‌گیرد. علائم شامل درد قفسه صدری است که با تنفس عمیق، تنگی نفس و سرفه بدتر می‌شود.

اگر کودک یا نوجوان شما از درد ناحیة قلب شکایت دارد، و همچنین تب دارد، عرق می‌کند یا مشکل تنفس دارد، ضربان قلب بسیار سریع دارد، رنگ‌پریده است، یا درد شدیدی مانند پارگی دارد، منتظر نمانید و فوری کمک بگیرید.

همچنین، اگر سابقه خانوادگی تشریح آئورت یا پارگی آئورت یا سندرم مارفان وجود داشته باشد، ارزیابی فوری ضروری است چرا که این مسئله نیز می‌تواند باعث تیرکشیدن قلب در نونهالان شود.

آزمایش و تشخیص دردگرفتن قلب نوجوانان

قابل‌درک است که وقتی کودک یا نوجوان شما از درد قفسه صدری شکایت می‌کند، ممکن است نگران شوید که مشکلی در قلب وجود دارد. اما در کودکان و نوجوانان بعید است که درد ناحیة قلب ناشی از مشکل قلبی باشد.

بااین‌حال، درد قفسه صدری فرزندتان را نادیده نگیرید. با پزشک عمومی یا اطفال خود قرار ملاقات بگذارید و توضیح دهید که فرزند شما چه چیزی را تجربه می‌کند. پزشک تصمیم خواهد گرفت که علائم تیرکشیدن قلب در نوجوانان آیا آزمایشات بیشتری لازم دارد یا خیر.

پزشک عمومی یا پزشک اطفال ممکن است شما را به یک متخصص قلب اطفال ارجاع دهد، پزشکی که متخصص مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان است. متخصص قلب اطفال به قلب فرزند شما گوش می‌دهد و درباره شرایطی که منجر به تیرکشیدن قلب در نونهالان شده است، سابقه پزشکی نوجوان شما و سابقه پزشکی خانوادگی سؤالاتی می‌پرسد. پزشک یک الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)، یک رکورد از فعالیت الکتریکی قلب کودک شما می‌خواهد تا تعیین کند که آیا مشکل قلبی ممکن است باعث علائم او شود یا خیر.

پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند تست استرس ورزش، اکوکاردیوگرام یا اشعه ایکس قفسه سینه را تجویز کند، یا ممکن است کودک شما را با مانیتور هولتر به خانه بفرستد تا به طور مداوم ریتم قلب فرزندتان را در حین انجام فعالیت‌های عادی خود ثبت کند.

بااین‌حال، اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق کودکان و نوجوانان نیازی به آزمایش بیشتر نخواهند داشت و احتمالاً قلب طبیعی دارند.

چه وقت درد در ماهیچهه قلب نوجوانان ناشی از مشکل قلبی است؟

در افراد مسن، درد قفسه صدری اغلب به دلیل یک مشکل قلبی است. به این دلیل که بیماری قلبی بیشتر افراد مسن را مبتلا می‌کند.

تیرکشیدن قلب در نونهالان به‌ندرت به دلیل مشکل قلبی است. یک مطالعه روی ۵۰ کودک مراجعه‌کننده به کلینیک قلب نشان داد که ۷۶درصد در واقع در عضلات، استخوان‌ها یا غضروف‌ها درد داشتند. ۱۲درصد آسم ناشی از ورزش داشتند. ۸درصد درد ناشی از علل گوارشی و ۴درصد درد ناشی از علل روانی داشتند.

مطالعه دیگری که روی ۳۷۰۰ کودک و نوجوان بدون مشکلات قلبی قبلاً شناخته شده، نشان داد که بروز مشکلات قلبی کم و حدود ۱درصد است.

سوزش در قفسه سینه نونهالان حین ورزش خطرناک است؟

موارد مرگ ناگهانی قلبی در نوجوانانی که در حال ورزش هستند بازخورد رسانه‌ای زیادی پیدا می‌کنند. اما بر خلاف این‌گونه اخبار، این اتفاقات بسیار نادر در میان میلیون‌ها کودک و نوجوانی است که در ورزش‌هایی نظیر دوومیدانی شرکت می‌کنند.

بسیاری از این اتفاقات هم مربوط به بیماری‌های قلبی است که قبلاً تشخیص داده نشده است. به همین دلیل، مهم و ضروری است که فرزندتان قبل از شرکت در ورزش‌هایی مثل دوومیدانی رقابتی، بررسی‌های پزشکی بدنی ورزشی را تکمیل کند.

گاهی اوقات شرایط زمینه‌ای مرتبط با مرگ ناگهانی قلبی دارای عوامل ژنتیکی است. بنابراین سابقه خانوادگی دقیق نیز بخش مهمی از ارزیابی قبل از ورزش است.

سخن پایانی

تیر کشیدن قلب در نوجوانان شایع اما عموماً خوش‌خیم است. بااین‌حال، درد قفسه صدری همراه با ورزش یا همراه با ضربان قلب سریع، سرگیجه یا غش می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل قلبی باشد. بسیاری از ساختارهای واقع در قفسه سینه می‌توانند باعث درد ناحیة قلب شوند یا به آن کمک کنند. در این ناحیه، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، غضروف‌ها یا استخوان‌های قفسه سینه، ریه‌ها، قلب، دستگاه گوارش و اعصاب قرار دارند. مشکل در هر یک از این اعضا می‌تواند باعث درد ناحیة قلب شود.

اگرچه تیر کشیدن قلب در نوجوانان و کودکان معمولاً جدی نیست، مهم است که آن را حتماً پیگیری کنید. اگر شدید و ناگهانی است، لطفاً با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اورژانس بروید. در غیر این صورت، برای انجام یک شرح‌حال کامل و معاینه فیزیکی برای علت تیر کشیدن قلب در نوجوانان  با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند EKG یا اشعه ایکس ناحیة قلب را درخواست کند یا نوجوان شما را به متخصص قلب ارجاع دهد.

چرا ما را انتخاب کنید؟ متخصصان ما در تشخیص، درمان و تحقیقات بیماری‌های قلبی مادرزادی و اکتسابی پیشرو هستند. برای تشخیص و رفع مشکل تیر کشیدن قلب نوجوان یا کودک خود با drzaraban تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس