شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک53 ، واحد9،کلینیک قلب دکتر ضربان

logo

فشار خون پایین چند روی چند است؟

آیا به تازگی دچار مشکل فشارخون پایین شده اید و مدام احساس ضعف دارید؟ اگر تا همینجا جواب شما مثبت است از شما می خواهیم تا انتهای این مطلب درمورد فشارخون و پاسخ به اینکه فشار خون پایین چند روی چند است؟ همراه کلینیک قلب و عروق دکتر ضربان باشید.

اگرچه به صورت مرسوم فشار سیستولیک زیر 9 و فشار دیاستولیک زیر 6 باشد به عنوان فشار پایین گفته می شود ، اما اتفاق نظری بین پزشکان وجود ندارد و معمولا فشارخون پایین را وقتی مهم می دانند که با علائمی همراه باشد . اما اگر به صورت دائم فشار خون ۹ روی ۶ باشد نیازمند بررسی می باشد.گاهی اوقات فشارخون پایین میتواند ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد که اگر از آن مطلع نباشید، به مشکلات زیادی دچار می شوید و لازم است سریعا به منظور تشخیص و درمان به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد فشار پایین چند است؟ بیشتر صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

فشار خون پایین چند روی چند است؟

 

فشار خون پایین چند روی چند است؟

در پاسخ به سوال فشار پایین چند است؟ می توان گفت عدد فشار خون پایین یا عدد افت فشار خون شرایطی است که فشار سیستولیک(بالا) و دیاستولیک(پایین) به ترتیب به زیر 90 و 60 (میلی متر جیوه) می رسد. فشار خون معمولاً بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود و فشار خون طبیعی معمولاً کمی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است.

داشتن فشار خون پایین همیشه نگران کننده نیست. با این حال ، افت فشار خون مزمن می تواند باعث کمبود جریان خون در مغز ، ایجاد سرگیجه ، خاموشی یا از دست دادن هوشیاری شود ، و حتی ممکن است در موارد شدید زندگی را تهدید کند.

در بیشتر مواقع ، فشار خون پایین نشانه مشکلات دیگری ، مانند تجمع پلاک ، اختلال قلبی یا بیماری های مربوط به پیری است که توجه به علائم فشار خون در مراحل اولیه را ضروری می کند.

انواع فشار خون پایین

فشار خون پایین چند روی چند است؟

افت فشار خون به چند نوع عمده طبقه بندی می شود و این شامل درمان های مختلف فشار خون پایین توسط پزشکان قلب و عروق می شود.

این طبقه بندی به صورت زیر است :

1. فشار خون پایین در بارداری

فشار خون پایین در دوران بارداری بسیار رایج است. در بیشتر موارد، فشار خون پایین مشکلات جدیایجاد نمی‌کند و سطح فشار خون پس از تولد نوزاد به حد طبیعی می‌رسد. در برخی موارد، فشار خونپایین می‌تواند برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد.

2. افت فشار خون وضعیتی

به این نوع افت فشار خون فشار خون ارتواستاتیک گفته می شود و در صورت کاهش غیر طبیعی فشار خون هنگام ایستادن ناگهانی ، تشخیص داده می شود. اگر شخصی که دراز کشیده یا نشسته است بایستد و قلب قادر به تنظیم جریان خون متناسب با وضعیت بدن نباشد ، می تواند منجر به کمبود خونرسانی کافی به مغز و علائم فشار خون پایین مانند سرگیجه یا حتی از دست دادن هوشیاری شود.

استفاده از داروهای خاص ، و همچنین یک بیماری پزشکی زمینه ای مانند بیماری قلبی یا کبدی باعث می شود قلب و سیستم غدد درون ریز تحت تأثیر قرار گیرند و بنابراین نمی توان بلافاصله افت فشارخون در حین ایستادن را جبران کرد.

3. سنکوپ نوروکاردیوژنیک (حمله وازوواگال )

از دست دادن هوشیاری ، ضربه مغزی و غش کردن  به دلیل افت شدید فشار خون می تواند به دلیل عدم دریافت سیگنال های صحیح  مغز و قلب از سیستم عصبی باشد که باعث شود رگ های خونی قادر به گشاد شدن یا انقباض برای حفظ فشار خون نرمال نباشند. این امر به عنوان افت فشار خون سنکوپ نوروکاردیوژنیک یا سنکوپ وازوواگال نیز شناخته می شود.

4. افت فشار خون بعد از غذا

گاهی اوقات خوردن یک وعده غذایی زیاد می تواند باعث فشار خون پایین شود زیرا در این زمان جریان خون به دستگاه گوارش افزایش می یابد و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. به طور معمول ، قلب خون بیشتری را برای حفظ فشار خون پمپاژ می کند ، اما در افرادی که علائم فشار خون پایین دارند ، این اتفاق نمی افتد و در عوض ، آنها خستگی و سرگیجه را تجربه می کنند.

بنابراین در پاسخ به سوال فشار خون پایین چند روی چند است؟ ، انواع طبقه بندی مربوط به فشارخون پایین را دریافتیم.

چه عواملی باعث فشار خون پایین می شود؟

فشار خون پایین چند روی چند است؟

فشار خون یکی از علائم حیاتی است که برای تعیین سلامت فرد ، همراه با ضربان ، میزان تنفس و دمای بدن محاسبه می شود. این فشار ناشی از انقباض و انبساط قلب هنگام تصفیه خون و تبادل گازهای حامل است.

شبکه ای از رگهای خونی، خون را به قلب و بقیه نقاط بدن می رساند و اگر به دلایل خاصی حجم خون پمپاژ شده کم شود ، باعث افت فشار خون و در نتیجه کمبود اکسیژن و تغذیه کافی می شود.

در ادامه پاسخ به سوال فشار خون پایین چند است؟ می توان به دلایل پزشکی که منجر به فشارخون پایین می شوند اشاره کرد:

1. بارداری:

نوسانات فشار خون در دوران بارداری غیر طبیعی نیست زیرا سیستم گردش خون بدن دچار انبساط می شود و در تولید برخی هورمون ها تغییراتی ایجاد می شود بنابراین فشار خون پایین در این زمان شایع است و بلافاصله پس از زایمان به حالت طبیعی برمی گردد ، اما در صورت ایجاد علائم شدیدتر باید به بهترین فوق تخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

2. بیماری قلبی:

قلب سالم قادر است پس از دریافت سیگنال از مغز ، با پمپاژ مقدار اضافی ، هر افت فشار خون را جبران کند. حملات قلبی ، انسداد شریانی در قلب یا دریچه های قلب ، قلب را قادر به تأمین جریان خون ثابت  نمی سازد و ممکن است باعث فشار خون پایین شود.

3. عدم تعادل هورمونی:

سیستم غدد درون ریز بر چندین مکانیسم در بدن سالم تأثیر می گذارد و این عدم تعادل در تولید هورمون ها باعث افت فشار خون می شود. بیماری تیروئید و تزریق انسولین اغلب به عنوان دلایل فشار خون پایین ذکر می شود.

4. کم خونی:

کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B-12 ، آهن ، اسیدهای چرب امگا 2 و 3 و فولات در بدن منجر به کاهش تولید سلول های قرمز خون می شود و بر توانایی خون در حمل اکسیژن کافی تأثیر می گذارد. بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می تواند این مشکل را تا حد زیادی جبران کند.

5. بیماری کلیوی:

کلیه ها تعادل کافی مواد مغذی و آب را برای کمک به جریان خون حفظ می کنند. با این حال ، بیماری کلیوی  می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت ها و انقباض رگ های خونی شود و مانع جریان خون شود.

6. بیماری سپتی سمی:

این مشل ، یک علت نادر اما شناخته شده برای فشار خون پایین است که به دلیل شوک ناشی از عفونت شدید و  ورود  آن عفونت به جریان خون رخ می دهد.

7. آنافیلاکسی:

یک واکنش شدید به یک ماده حساسیت زا می تواند باعث ایجاد فشارهای نامناسب قلب و جلوگیری از جریان خون و ایجاد علائم فشار خون پایین شود.

8. عوارض جانبی دارو:

برخی از داروها برای بیماری های قلبی ، فشار خون بالا یا افسردگی می توانند باعث گشاد شدن رگ های خونی و در نتیجه افت فشار ناگهانی شوند.  بیشتر اوقات ، فشار خون پایین در بیمارانی که این داروها را مصرف می کنند، یک عارضه جانبی خفیف از دارو است و جای نگرانی نیست.

حال که پاسخ سوال فشار خون پایین چند روی چند است؟ را دریافتیم به علائم فشارخون پایین اشاره می کنیم:

علائم فشار خون پایین

اگر فشارخون پایین حاد نباشد ، اثرات فشار خون پایین در بسیاری از افراد  با علائم بروز نمی کند. اما بیماران مبتلا به فشارخون مزمن این علائم را تجربه می کنند:

– سبکی سر یا سرگیجه

– حالت تهوع

– خستگی مزمن

– عرق سرد پوست

– تپش قلب

– تنفس کم و سریع

– گیجی

– از دست دادن هوشیاری ، ضربه مغزی

– نبض ضعیف

تشخیص فشار خون پایین

حال برای اینکه بدانیم فشار خون پایین چند روی چند است؟ باید با استفاده از فشارسنج، فشار بیمار گرفته شود. البته به این مورد در ابتدای متن اشاره شده است که فشارخون پایین چند روی چند است؟

یک ابزار آشنا برای تشخیص فشار خون پایین ، فشار سنج است که دارای یک کاف بادی است که دور بازو بسته می شود. این کاف  باید اندازه مناسبی داشته باشد زیرا یک کاف خیلی بزرگ یا خیلی کوچک منجر به اندازه گیری اشتباه می شود.

ضربان نبض نیز شاخص مهمی برای هرگونه ناهنجاری در فشار خون است و ممکن است یک پزشک علاوه بر اندازه گیری فشار خون ، به طور مکرر نبض شما را نیز اندازه گیری کند. به عنوان مثال فشارخون پایین و ضربان قلب بالا کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند. ضربان قلب سریع و کم عمق ممکن است نشان دهنده ناتوانی قلب در پمپاژ خون کافی از طریق بدن باشد.

گاهی اوقات ، ممکن است از نوار قلب نیز برای اندازه گیری دقیق ضربان قلب استفاده شود ، یا آزمایش قند خون برای تعیین علائم یا اثرات فشار خون پایین تجویز شود. همچنین ممکن است برای بررسی افت فشار خون ارتواستاتیک، از “تست شیب” که تغییر حالت بدن بیمار در حالت دراز کشیده را روی میز شبیه سازی می کند نیز استفاده شود.

درمان فشار خون پایین

 

فشار خون پایین چند روی چند است؟

 

اگر بیماری فشارخون پایین با دیگر بیماری ها در ارتباط نباشد، معمولاً به راحتی درمان می شود و به داروی زیادی احتیاج ندارد. اغلب اوقات ، ممکن است رژیم کم فشار خون تجویز شود یا تغییر در سبک زندگی ضروری باشد. توصیه های معمول عبارتند از:

  • افزایش مصرف آب

کمبود آب بدن می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت ها شود که منجر به علائم  فشار خون پایین می شود . بنابراین آب زیاد بنوشید.

  • افزایش سدیم در رژیم غذایی

آجیل های شور ، پنیرها و ماهی ها و گوشت های پخته شده دارای سدیم زیادی هستند و در صورت کم شدن فشار خون به تثبیت فشار خون کمک می کند. باید مراقب بود که در این کار زیاده روی نکنید و تعادل حفظ شود.

  • محدود کردن مصرف الکل

مصرف الکل می تواند باعث نوسان ضربان قلب شود و محدود کردن مصرف آن برای مدتی به کاهش علائم فشار خون پایین در افراد سالم کمک می کند.

  • ورزش

ورزش های سبک که فشار زیادی به بدن وارد نمی شود ، به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند و قلب را سالم نگه می دارد و منجر به باقی ماندن فشارخون در سطح نرمال می شود.

  • مراقبت در هنگام تغییر وضعیت

کاهش فشار خون وضعیتی را می توان با هوشیاری نسبت به نحوه ایستادن و نشستن، کاهش داد. اجتناب از حرکتهای تند و ناگهانی بدن باعث ثابت ماندن فشارخون می شود.

  • وعده های غذایی مکرر و

    کوچک با کربوهیدرات کمتر

نکته دیگر در رژیم کم فشار خون افزایش تعداد و دفعات وعده های غذایی ، اما کاهش اندازه وعده های غذایی است. این متابولیسم بدن را ثابت می کند و به کاهش علائم فشار خون کمک می کند.

  • قطع هرگونه داروی تشدید کننده

اگر مشاهده شود که مصرف برخی داروها باعث افت فشار خون می شود ، ممکن است پزشک جایگزینی برای دارو یا حتی قطع مصرف آن تا تثبیت فشار تجویز کند.

 

پیشگیری از افت فشار خون

با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، با روش‌های پیشگیری از فشار خون پایین آشناخواهید شد:

از رژیم غذایی نسبتاً پر نمک استفاده کنید.

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • وقتی هوا گرم است، بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • برای بهبود گردش خون به طور منظم ورزش کنید.
  • هنگام خواب سر خود را بالا بیاورید.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید.
  • برای مدت طولانی از آب داغ استفاده نکنید.
  • وعده‌های کوچک را بیشتر بخورید.

سخن پایانی 

سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید که فشار خون پایین چند است؟ در پاسخ باید گفت ضربان قلب پایین یا برادی کاردی می تواند نگران کننده باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند سرگیجه، خستگی یا تنگی نفس همراه باشد درمان ضربان قلب پایین به علت آن بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است نیازی به درمان نباشد. در موارد دیگر، ممکن است نیاز به تغییر در سبک زندگی، داروها یا دستگاه های پزشکی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس